Milloin kasvit maahan

Muistan kuulleeni että kasvit maahan nousevan kuun aikaan
Mutta milloin sitten nyt perunat ja muut kasvit.?
Itse kyllä jo on tullut istutettua ja tänään ainakin saivat vettä.MK

17

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fatima.

Taitaapa olla yhtä tyhjän kanssa odotelle perunaa maasta tulevaksi, kuin apurahoja eläkeläisharrastukseen!
      Maan pitää olla lämmöltään noin 8 asteista ennenkun perunaa istutetaan täällä!
      Jos on liian kylmä maa niin kasvitaudit voi iskeä. Onko pottusi edes idätetty kunnolla? Ellei idätysvarseja potuissa näkynyt niin sanompa vain että peleen meni!

• pottujemmari

Mie laiton tukihakemuksen syksyllä about 900 per hehtaari ja potut nousevan kuun aikaan tammikuussa varmuuven vuoksi.
      Nyt pittää laittoo katoanomus ennen juhannusta tommonen 1500 per hehtaari.
      Sitä kymmenen kilon perunapussilla tekkeepi tilin.
      Pittää muistaa kyntöö nuo pellot joskus tällä vuosikymmenellä. Ei oo muutos kasvitautija näkynyt meijän perunoissa kun ajoissa istuttaa. Ja sitten miten helppo on istutus. Ei tarvii muuta ku kinokseen heitellä rappusilta. Lanttu kannattaa laittoo ennen joulua. Saup imelii lanttuloisii.

• MK

Koitin siirtää asian ihan todella toiseen harrastukseen eli tuohon luontoon.

Idätin perunoita sisällä lämpimässä ja harrastuksena on myöskin saada muita vihanneksia tomaatti on hyvin lähtenyt jo 15 cm. Myöskin kesäkukkia sisällä siemenestä taimeksi erilaisia kasvatusohjeita on kotona kirjasarjana eri kukista esim ja myöskin ihmisistä joo

Pellon olen nyt muokannut sähkökäyttöisellä jyrsijällä hyvin on pelannut näillä palstoilla mitä meillä on ostin sen Lieksasta.
      Muuten vuoroviljely on hyvä asia ettei tule rupia perunoihin eikä takapuoleen Heh
      Muistuu mieleen yksi kauppias joka tuumasi asiakkaalle millaisia kumia sinä tarvitset, kun ei sitten sopivaa pyöränkumia ollut ja henkilö sanoi menevänsä toiseen liikkeeseen niin kauppias sanoi sieltä sinä et saa kuin rupia perseeseen.

• sie kun out /

luontoassiissa niin pistäppä sanoen, että kantsiiko nuo viinirypalleet istuttoo pohjois vai etelärinteelle ja mihin aikkaan vuuvesta, mie osti aikoinnaan tontin tolta Pallas-tunturin kuppeesta ja nyt kun eläkkeelle jiän ruppeen viljelemmään viinrypälettä ja ananasta, suomalaanen tuote se voittaa kaik muailman tuotteet

• osaaika vilj.

Meille tilattiin netistä uutuus kukkia vihreitä valoa vaativia ja kesällä on valoa .

• Paikalle saapuu sitten myös viljelmää tarkastamaan sininen valo ja pii paa
      Ja sen jälkeen voinee todeta "kotini on linna "niinkuin yksi lieksalainen tuumasi kun evääksi tuli vettä ja leipää MK

• Oa.vilj.gostrika .

Ei pelkoo menee vuosia kun nämä kahvi kasvit tekee papuja .

• Mielenkiintoista joskus olen saanut paprikan kasvamaan ja rysanteemi juurtu äiteeltä maljakkokukasta.
        Mutta kannatteleeko odottaa papuja? ainakin kahvin hintaa jos noussee kuten nykyisin.
        Muuten kävin tiistaina kasvitieteellisessä puutarhassa ja melkoisia perhosia siellä oli myösMK

• Näinhän se on vaan

Eipä kannata ennen kesäkuun 10. päivää laitella perunaa tai mitään juurikasveja peltoon, koska maa on vielä kylmää? Ei ne kylmässä maassa kasva!

• MK

Kiitos asiallisuudesta
        Auttaako miten sitten harsokangas näin melkoisen lämpäreen eteläsuomessa peitetyn harsolla ja sellaisen laitoimme täällä kasvimaan päälle.MK

• Iinatiina

Olen joskus laittanut ensimmäiset perunat vappuna maahan, aurinkoiseen paikkaan harson alle ja kyllä niistä perunoita tuli. Sitä kyllä en tiedä että missä asennossa kuu silloin oli. :) Onnea yrityksellesi.

• Gullimus gugsimus

Kyllähän tosasian on se että perunan istutusajankohta on juuri kesäkuun 10 päivän tienoilla avomailla!
      Mitä järkeä on istuttaa aikaisemmin kun peruna ei idä eikä kasva kylmässä maassa! Jos peruna on kolme viikkoa kylmässä maassa niin taudit ja muut tuholaiset iskee perunan kimppuun kuin sika limppuun!

• hihittävä hortonomi

Mie laitan maahan nuo edellisen eduskuntavaalien aikaan Pielisentien varteen tippuneet Pajunköysiversot. Keräsin niitä kepujen vaaliteltan kupeilta roppakaupalla. Tätä lajiketta yritettiin lieksalaisille syöttää urakalla, mutta valveutuneet kansalaiset oli oppineet tunnistamaan lajikkeen aiheuttavan pahoinvointia yhteiskunnassa. Siispä lajikkeet viskottiin romukoppaan.
      Eli eiku itämään ja kasvatus alulleen.
      Kysynähän on taattu jo vuoden kuluttua, kun kansalaisille ryhdytään tarjoilemaan Pajunköysisoppaa, taas kerran.

• Jos sinulla on taitoa niin rakenna niistä pajuista erilaisia tuotteita niinkuin tuolla yrittäjäseudulla tehdään minullakin on miltei metrinen Koppa jossa on sitten ollut lankoja säilössä voinee käyttää myös pyykkikoppana ja nythan niitä pyykkejä tuntuu riittävän jopa keskenään pestäväksi.
        Mutta itse olen nyt leikannut tuota hyvää ja taipuisaa materiaalia terijoen puusta kotona sellainen oli ennen käytössä hyvänä ruatamana jolla uppiniskaisia kersoja taraytettiin jopa paljaalle persiille ja ainakin mylle tuloi sillätavalla aika kova kallo.
        Mitä tulee sitten eduskunnassa käytyyn keskusteluun perunoista niin Eino Poutiainen oli todennut siellä hörönaurun saattamana" ranskan perunoiden maahantuonti on kiellettävä" Silloin ihan oikeasti maahan tuotiin Ranskasta perunoita ja oman maan tuottajat olivat ihmeissään kuopat täynä perunoita.
        Mutta nyt myöskin on tuo kunnallinen hankintaohjelma sellainen ,että Joensuussa on hankintatoimisto ja näin ollen jopa koulussa syödään ns kumiperunoita ja paikalliset vijlelijät ei voi toimittaa niin suuria määriä joten keskittämistä on sitten suurille tiloille jotka saavat niitä tukia enemmän ja toiminta on harrastetta monellekin pääjohtajalle. MK

• hortonomit hihittää
        markkukorpinen kirjoitti:

Jos sinulla on taitoa niin rakenna niistä pajuista erilaisia tuotteita niinkuin tuolla yrittäjäseudulla tehdään minullakin on miltei metrinen Koppa jossa on sitten ollut lankoja säilössä voinee käyttää myös pyykkikoppana ja nythan niitä pyykkejä tuntuu riittävän jopa keskenään pestäväksi.
        Mutta itse olen nyt leikannut tuota hyvää ja taipuisaa materiaalia terijoen puusta kotona sellainen oli ennen käytössä hyvänä ruatamana jolla uppiniskaisia kersoja taraytettiin jopa paljaalle persiille ja ainakin mylle tuloi sillätavalla aika kova kallo.
        Mitä tulee sitten eduskunnassa käytyyn keskusteluun perunoista niin Eino Poutiainen oli todennut siellä hörönaurun saattamana" ranskan perunoiden maahantuonti on kiellettävä" Silloin ihan oikeasti maahan tuotiin Ranskasta perunoita ja oman maan tuottajat olivat ihmeissään kuopat täynä perunoita.
        Mutta nyt myöskin on tuo kunnallinen hankintaohjelma sellainen ,että Joensuussa on hankintatoimisto ja näin ollen jopa koulussa syödään ns kumiperunoita ja paikalliset vijlelijät ei voi toimittaa niin suuria määriä joten keskittämistä on sitten suurille tiloille jotka saavat niitä tukia enemmän ja toiminta on harrastetta monellekin pääjohtajalle. MK

Kun nyt johdattelit asiakeskustelun perunoihin, niin kepulien vaalitappion syynä olikin peruna.

Tuossa ylempänä mainittu perunaerähän meni paikalliselle kepukemistille, joka tunki koko lastin bioenergialaitokseensa ja lirutteli siitä kepapetanoolia.
        Erä menikin sitten vaalikiertueella äänestäjille, jotka eivät varsinaisena äänestyspäivänä päässeetkään uurnile, vaan mökkiensä nurkilla yrjöä tinkasivat.
        Eli kepun veretseisauttava karvas tappio onkin todella perunan vika.
        Seuraavassa ja kepunhistorian viimeisessä puoluekokouksessa päätetäänkin kaikki perunat ajaa Viroon. Lex Mauri Pekkarinen. Ja tuotanto Suomessa lopettaa.
        Siirrytään Kepun sisarpuolueen, suosimaan pastaan, makarooniin ja pitsoihin.
        Kaikki Suomen perunaviljelmät muutetaan tuottamaan pastaa ja makaronia.
        Se kuinka tämä onnistuu jätetään Paavo Väyrysen, Paukku Paula Lehtomäen ja Minkki Marin suunniteltavaksi.
        Väyrysen tehtäväksi tulee Keminmaan puutarhassaan hakea Suomen olosuhteisiin sopiva Pizzapuulajike, joka kestää pakkasta, tuulta ja rusakoita.
        Ilomantsin mies vastaavasti keskittyy tuohon Pajunköyden suunnitteluun ja kasvatukseen.

• Muistanen aikanaan Holkerin joka on myös kala todenneen "minä juon nyt kahvia" ja myöskin sanoi "syökää silakoita" no tuolla saaristossa kasvatetaan sitten silakkaperunoita, eli kun perunoita istutetaan niin silakat laitetaan maahan myös saman aikaisesti, onko sitten lannoitteena vai myyrän torjunnassa.

Vinkki myyrän torjuntaan tehdään puusta tuuli"mylly" ja laitetaan se sitten maahan jossa on kiviä maaa tärisee tuulen voimasta ja näin on luollinen myyrän karkoittaja.

• Hampuusi..

Nyt saa Hampulle taas EU tukee ei ylittänyt huume pitoisuuus .

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. JOKO OLETTE KUULLET, MITÄ KIURUVEDELLÄ ON SATTUNUT!

Oletteko jo kuulleet, mitä Kiuruvedellä on sattunut, voi hyvänen aika? Aivan viime tuntien aikana olisi sattunut, jos t
      Kiuruvesi
      29
      8819
    2. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      35
      7351
    3. Nolointa ikinä miehelle

On ghostata nainen jonka kanssa on ollut ystävä tai ollu orastavaa tapailua pidemmän aikaa. Osoittaa sellaista moukkamai
      Ikävä
      105
      3650
    4. V*ttuu että mä haluan sua

Jos jotain ihmistä voi kunnolla haluta, niin hän on se. Voi Luoja auta jo! Joku jeesus hjelppa mej!
      Ikävä
      69
      3516
    5. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      610
      3144
    6. Mikä sinua eniten

Huolestuttaa tässä tilanteessa?
      Ikävä
      77
      2948
    7. Eli jos toisen hiki haisee ns. omaan nenään siedettävältä

Se kertoo hyvästä yhteensopivuudesta. Selvä! Olet mies minun. 🫵🥳
      Ikävä
      39
      2688
    8. Katsoitko mua yhtään

Kun nähtiin 🥺.
      Ikävä
      35
      2623
    9. Sattuma ja muutama väärinkäsitys

vaikuttivat siihen millaiseksi tämä kaikki muodostui. Pienet aikanaan huomaamattomat käänteet. Seuraava näytös on jo tul
      Ikävä
      32
      1993
    10. Kolmas kerta toden sanoo

Näinhän sitä sanotaan. 🤭
      Ikävä
      33
      1544
    Aihe