Omaehtoinen opiskelu - suoritetut opintopisteet

Joustavuutta, kiitos

Olen opiskeluut 1.10.2010 alkaen yliopistotutkintoa loppuun (vuosien tauko oli välissä) työttömyyskorvauksella. Työvoimatoimistossa sovimme, että käyn tämän kuun loppuun mennessä kertomassa, miten opintoni ovat edenneet. Olen tehnyt gradua koko työttömyyteni ajan (siis kohta 8 kk), ja 40 pistettä on siis pian tulossa (kuten 8 kk edelllyttääkin). Tajusin kuitenkin vasta äskettäin, että eihän se, että olen työni tehnyt, vielä tarkoita, että graduni olisi opintosuoritusrekisteriin merkittynä ensi viikolla. En siis millään ehdi saada 40 opintopistettä rekisteriin enää tämän kuun aikana, vaikka veisin tekstini tänään ja professorit lukisivat sen nopeasti ja hyväksyisivät heti... Miten tarkkoja tällaisissa asioissa ollaan? Onko mahdollista siirtää tarkistamisaikaa kesäkuulle niin, että olisin tehnyt 45 opintopistettä kesäkuun loppuun mennessä? Suoritin talvella muitakin pakollisia opintoja, koska yritän valmistua tämän vuoden aikana, enkä halua enää ensi keväänä istua luennoilla. Tuleeko tästä ahkeruudesta nyt rangaistus?
Yliopisto-opiskelu on muutenkin huonosti sopiva tällaiseen 5 opintopistettä/kk -systeemiin, kun välillä on kuukausia, ettei tule mitään suorituksia, ja sitten yhtäkkiä tulee paljon. Toivottavasti tämä otetaan huomioon myös TE-keskuksissa ja työttömyyskassassa! Toivon vain vähän joustavuutta :)

9

246

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • it-tätsyksi joskus

      Olen kanssasi samaa mieltä. Yliopiston opintosuorituksille yliopisto antaa määräajan mihin mennessä annetut tehtävät pitää olla tehtynä.
      TE-keskushan vaatii 5op joka kuukaudelle, eikä tämä systeemi sovellu mitenkään yliopisto-opiskelijoille.

      Kritisoin muutenkin tuota 5op-systeemiä, koska koulutuksia on hyvin monenlaisia: jossain tuon viiden op:n eteen tarvitsee tehdä hyvin vähän työtä ja jonkin opintokokonaisuuden suorittamiseen vaaditaan aika hurjan paljon. (itselläni nytkin 4 englannin kielistä kirjaa,joista tehtävä kolme isoa esseetä).

      Laitoin aiheesta työministeriöönkin saakka postia ja vastaukseksi, en Sinnemäeltä,vaan joltain sihteeriköltä,sain erittäin epämääräisen selostuksen asian vierestä. Tuskin ko sihteerikkö edes tajusi,mistä kirjoitin.

      Olisipa mielenkiintoista kuulla,että joustetaanko sinun tapauksessasi.
      Itselläni kävi niin,etten saanut kuukaudessa suoritettua isoa urakkaa,niin takaisin perivät sen valtavan 180euroa,jonka maksoivat ko kuukaudelle..jippii.

      Joutilaisuutta tämä maa suorastaan ruokkii,ei omatoimista ahkeruutta.

      • ehkä näin

        Eli takaisin perittiin ylläpitokorvaus 20 * 9€ = 180€. Hyvä ettei muita päivärahoja . Takaisinperinnät ovat aina ikäviä menoja koska ylimääräiset rahat on jo käytetty. Ylläpitokorvauksien takaisinperintään olisi mielekästä varautua siten että käyttä rahat vasta sitten kun ne ovat varmoja. Vielä pahempi juttu olisi jos opintojen etenemisen tarkistus olisi vaikka puolen vuoden välein ja opinnot eivät lähtisi sujumaan. Tällöin summa olisi isompi. Opintopisteiden syynäys kirjamellisesti on kait ainoa tapa jolla edistymistä voidaan seurata. Opintopisteet eivät ole verailukelpoisia keskenään niinkuin eväti niiden suorittajatkaan. Jotain on kuitenkin seurattava.

        Olisiko parempi antaa opiskeluihin parinvuoden mahdollisuus päivärahalla ja parin vuoden päästä katsotaisiin paljonko ylläpitokorvauksia on ansaittu opintopisteiden mukaan. Jos eivät edistyneet psitettäkään niin ei ylläpitokorvauksia, muttei takaisinperintääkään. Maksimi korvaus olisi 24kk*5pv = 120 pv jolla saa 9€ mukaan 1090€ koko ajalta. .

        Tässä vaiheessa opiskelija voisi miettiä tilannettaan, jos opinnot kesken niin jatkaako .


      • JKFNekjnwefjkewf

        Tekisitkö tuosta kirjeestä ja vastauksesta julkisen kiitos?


      • Joustavuutta, kiitos

        Perivätkö siis vain sen 9 euora/päivä? Ikävää toki sekin, mutta ajattelin, että katkeaa koko maksu tai jotain. Minulla ei kyllä ole opintopisteitä koossa kuin muutamalle kuukaudelle (eikä tietenkään mitään tasalukua, 5, 10, 15 tms., mitenköhän senkin laskisivat), kun tuo gradun on ollut tarkoitus olla se varsinainen pisteiden "tuoja". Tulisi siis aika paljon palautettavaa :(

        Tuo idea ylläpitokorvauksista (nimim. "ehkä näin") on kyllä hyvä. Tuskin vain tapahtuu koskaan, yleensähän nämä tämäntyyppiset kuviot menevät niin, että asia hoidetaan mahdollsimman monimutkaisesti... ;-)

        Minä onneton tulin itse pyytäneeksi, että ensimmäinen tarkistus olisi vasta 8 kk kuluttua, kun halusin tehdä gradun pois, eikä siis ollut mitään pisteitä mitä näyttää esim. kolmen kuukauden kuluttua. Muutamat muut pisteet keräsin "varastoon" (monet kurssithan järjestetään vain kerran vuodessa, enkä tosiaankaan halua enää vuoden päästä istua luennolla), mutta ei kai olisi pitänyt, kun sekin aika oli pois gradusta...

        Saa nähdä, miten käy. Odottelen, josko joku viranomainen tähän jotain vastaa. Ja ilmoittelen kyllä sitten, miten kävi. Huhhuh, hirvittää jo valmiiksi...


      • Joustavuutta, kiitos

        Täytyy nyt vähän peruuttaa tiukkaa tekstiäni, ei ollutkaan niin paha tilanne. Työvoimatoimistossa pyysivät vain toimittamaan todistuksen siitä, että gradu on jätetty. Tuon todistuksen toimittamiseen annettiin jopa pari viikkoa aikaa. Palvelu oli varsin ystävällistä ja ymmärtäväistä, positiivinen kokemus siis. Lisäksi seuraava tarkastus sovittiin lokakuuksi, että varmasti ehtivät kaikki suoritukset (myös kesällä tehdyt) opintosuoritusrekisteriin.

        Helpotuksen huokaus siis :) Nyt ei muuta kuin kypsyyskokeeseen ja kesäopintoja suunnittelemaan.


    • A

      Se on muuten 5,5 op kuukaudelle. Näin selvisi sitten jälkikäteen, kun olin tuolla 5 op / kk ajatuksella opiskellut. Ja kesäkuukausien edestä pitää opiskella myös. Yhteensä 66 op koko vuotena.

      • Joustavuutta, kiitos

        Ai, minun papereissani ja työvoimaviranomaisen kanssa tekemässäni paperissa kyllä lukee 5 op. Ehkä näissä on eroja riippuen siitä, missä tai mitä opiskelee.

        Maanantaina menen kuulemaan "tuomioni"... Gradun olen toimittanut professorille, mutta on sitten hänen asiansa, tarkastaako pian vain pari kuukauden päästä, sillehän minä en voi mitään. Mielestäni olen kyllä ne 40 op tehnyt nyt, mutta ehkä olen ainoa, joka ajattelee näin...

        Tuosta kesäopiskelusta onneksi jo tiesinkin, ei siis pitäisi tulla yllätyksiä.


    • täysjyrä

      Minäkään en tiedä kumpi on oikein, 5 vaiko 5,5 op? Toisessa yhteydessä puhuttiin 5,5 opintopisteestä kun taas toisessa 5 opintopisteestä! Että on sekavaa! Kesäopiskelusta? En ole kuuullutkaan! Mitä tarkoitatte kesäopiskelulla?

      • Joustavuutta, kiitos

        Opintoja pitää suorittaa koko vuosi, siitä on kesäopinnoissa kyse. Kun yliopisto järjestää mahdollisuuden mm. kesätentteihin, on velvollisuus suorittaa opintoja myös kesän aikana. Ei ole kovin fiksu systeemi, koska ainakaan minun yliopistossani ei todellakaan voi suorittaa mitä tahansa. On siis toimittava yliopiston ehdoilla ja valittava opinnot sen mukaan, mitä voi tehdä... itselläni onneksi on mahdollisuus tenttiä niitä, mitä suunnittelinkin, mutta varmaan on monia, jotka eivät löydä mitään fiksua suoritettavaa kesä-elokuun aikana.
        Minulle ei onneksi kukaan ole puhunut kuin 5 opintopisteestä, itse en ole 5,5:stä kuullut missään vaiheessa. Ehkä se koskee uusia opiskelijoita (viime syksynä tai lähivuosina aloittaneita) - omasta aloittamisestani on jo kohta 10 vuotta (!), se saattaa vaikuttaa, samoin kuin se, missä ja mitä opiskelee, Mutta kyllä nämä aika sekavia ovat, täytyy myöntää. Aina sitä pelkää, että on ymmärtänyt jotain väärin...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1325
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1080
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      61
      906
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe