Tenttikertojen määrä & tentaattorin ego

goucouchocojcj

Törmäsin ensimmäistä kertaa ongelmiin tentaattorin kanssa. Ilmeisesti siis olen liian tottunut erityiskohteluun, että tentit saa järjestettyä sopimalla ja kurssien pakollisen läsnäolon olen joskus korvannut kasalla ylimääräisiä tehtäviä, sain kurssilta parhaat pisteet lopputyöstä ja tentistä. Käytännössä kaikesta on pystynyt keskustelemaan ja korvaamaan tehtäviä.

Olen nyt muutamaa tenttiä vaille valmis, jee! Kyseessä on vaikea aihe. Muutin juuri ulkomailta, jossa tosiaan asuin 2.5 vuotta. Tein gradun ja olin vaihdossa ja kansainvälistyin, jonka takana oma proffani oli täysin, koska tätä kansainvälistymistä ja verkostumista alallani juuri haetaan. Kaikki ovat omia valintojani, mutta en asu tällä hetkellä opiskelukaupungissani. Se olisi taloudellisesti mahdottomuus ja olen käynyt yliopistolla tenteissä.

Varmistin asian etukäteen tentaattorilta, että asia olisi ok ja selitin tilanteeni. Vastaukseksi sain, että hän suosittelee luennoille tulemista, vaikka juuri painotin sitä, että niin mielelläni tekisin. Tentin lähestyessä varmistin, että tentin rakenne vastaa edellisiä kursseja, joihin sain tylyn vastauksen, että tietäisin sen jos olisin ollut luennoilla. Kävi sitten niin, että varsinaisessa tentissä olin migreenissä. Olin tenttitilaisuudesta myöhässä kun oksentamusessa kesti ;) sain hylätyn ja olin tietenkin lukenut 200h 4op:n tenttiin "vääriä" asioita ja tosiasiassa pää meinasi poksahtaa eikä mistään tullut mitään. Ok, oma vikani. Sain elämäni ensimmäisen migreenin juuri tenttipäivänä.

Otin yhteyttä uudestaan tentaattoriin ja selitin tilanteen kertaalleen ja koska tentti oli niin erilainen kuin aikaisemmin erehdyin kysymään jos luentomateriaalit löytyvät jostakin. Sain linkin ja viestin, että jos ne on ehditty netistä poistamaan, hän ei voi auttaa.

No opiskelinpa 100h lisää... ja menin tenttiin ja uusi koe olikin aivan erilainen. Vuorokauden googlamisen jälkeen en edelleen tiedä mitä puoleen tentisä olisi kuulunut vastata. Kysyin uutta tenttikertaa. Sitä ei kuulema ole eikä tule ja on tentaattorista kiinni jos sitä järjestetää. Kyse on yliopiston yldisestä käytännöstä, vaikka laitoksen sivuilla selvästi lukee, että tenttejä on kaksi plus yleinen rästitentti, jossa saa tenttiä hylättyjä tenttejä. Laitoksen sivuilla myös mainitaan, että tämän jälkeen asiasta voi sopia tentaattorin kanssa.

Kuulema seuraava tenttikerta on vuoden päästä ja se että valmistumiseni venyisi vuodella ei ole hänen ongelmansa. Odotan myös jotain älytöntä erilliskohtelua ja olisin tiennyt tästä ja tuosta jos olisin ollut luennoilla tai keskustellut hänen kanssaan... en tiedä mitä ne yritykseni sitten olivat jos eivät näyttöä siitä, että vaikka en olekaan fyysisesti läsnä pänttää teen parhaani ja luen aamusta iltaan. Kuulema sairastapauksessa tentin saa uusia, mutta kun minä olin tentissä ja ah, vaikka olisinkin ottanut yhteyttä olisin EHKÄ saanut uuden yrityksen. Ilmeisesti se siitä yhdenmukaisesta kohtelusta ;)

Aineen proffa olisi järjestänyt minulle tentin erikseen omalla ajallansa jos olisin halunnut sen silloin tenttiä. Jäin vielä puoleksi vuodeksi Saksaan ja mielestäni kurssin tenttiminen sen normaalina aikana oli kaikille eduksi. En tiennyt saavani "erilliskohtelua" vaan oletin, että edelleen keskustelemalla kaikki järjestyy. Mainitsin tietenkin tentaattorille myös tästä, että kun aikaisemminkin kaikki olisi saanut järjestymään, miksei myös nytkin. Olin epätoivoinen ja kysyin, että voisinko vielä keskustella aineen proffan kanssa.. yleensä kyn sieltä löytyvät ne porsaanreiät ;) ja vaikka tentaattori olikin uutta tenttiä vastaan jos proffa sen sitten suostuisi tekemään. Mielestäni kysymykseni oli vilpitön, ei uhkaus, jonka jälkeen tentaattorilla poksahti, että kuvittelenko käveleväni hänen ylitseen. No, kyllä jos tarve niin vaatii ;) seisoin siellä monttu auki kuuntelemassa koko farssia. Seuraavan tentin järjestää proffa ja kuulema taas luulen olevani erityisasemassa kun en ole luennoilla...

Sepustukseni jälkeen kysymykseni siis kuuluukin, että voiko valmistuminen tosiaan jäädä kiinni yhdestä tentistä, jota saa tenttiä kaksi kertaa vuodessa ja ketäköhän tämä palvelee? Pääsin tentin läpi armoykkösellä, joten se siitä... mutta edelleen mietityttää... varsinkin kun laitoksella kirjallisesti on nuo tenttimäärätkin, yhteensä kolme, lueteltu.

4

308

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 4324423

Olisit lukenut alunperin niitä oikeita asioita. Viestissäsihän lukee, että luentomateriaalit olivat netissä.

• Vanha vitsi

Sehän on aina opettajan vika, että oppilas tyhmä, tumpelo tai saamaton.

• gucuguihi

Mielestäni jos opiskelee 300h neljään opintopisteeseen, kyse on tyhmyydestä ;) tiedän, että fiksuna tentti olisi ollut läpi ensimmäisellä kerralla ja edelleen sain sen läpi seuraavalla. Ymmärrän, että kiljuvat opiskelijat ottavat päähän ja opiskelijoihin pistetty aika on sen tuhlaamista... luentomateriaaleja en saanut aikaisenmmin, koska ne eivät minulle kuuluneet, en ollut luennolla, tenttikielen tietäisin jos olisin ollut luennolla, arvosanastani tiputetaan sähköpostin mukaan 15%, mutta tietäisin että näin ei ole jos olisin ollut luennolla, erikseen nätisti tenttorakennetta kysyessä vastaako edellisiä (tämä on opettajan ensimmäinen oma kurssi) kyse oli monivalinnasta, tentti koostui lyhyistä esseistä, jonka ilmeisesti olisin tiennyt jos olisin istunut luennoilla ;) sama opettaja hyppi silmilleni jo maisteriseminaarissa, jossa vain esittelin graduni ja jonka tein laitokseltani ensimmäisenä ulkomailla. Ilmeisesti olen saanut erityskohtelua liian pitkään ;) tentti on ohi ja läpi, opettajan näin ensimmäisen ja viimeisen kerran, mutta edelleen mietityttää voiko valmistuminen jäädä vuosiksi kiinni yhdestä tentistä, jota saa tenttiä vain kaksi kertaa vuodessa jottei vain ketään kohdella erityisesti.

• gkhjhkgjhkjh

Jos luentomateriaaleja ei ollut netissä, olisit voinut pyytää jotain kaveriasi toimittamaan sinulle kopiot niistä.

Tenttikielellä ei ole väliä, koska saat vastata tenttiin suomeksi, ruotsiksi tai englanniksi ja on opettajan ongelma löytää kieltä osaava arvostelija.

Ei ole väliä, ovatko kysymykset monivalintoja vai esseitä, koska molempiin vastaamiseen riittää asioiden osaaminen.

Jos opettaja rikkoo yliopiston sääntöjä, voit haastaa hänet oikeuteen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2480
    2. Näetkö feminismin uhkana

Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?
      Ikävä
      197
      1173
    3. Tykkäätkö halaamisesta?

Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo
      Maailman menoa
      113
      1081
    4. Hinduilu on suurta eksytystä

tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa
      Hindulaisuus
      389
      940
    5. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      298
      901
    6. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      66
      868
    7. Kyllä me vaan

Tykätään toisistamme ❤️ siinä ei ole mitään väärää kenellekään
      Ikävä
      53