Skodan synkkä historia

ikuinen tahra

Toisen maailman edellä saksalaiset miehittivät maan. Škodovy závodysta (Skoda-yhtymä) tuli osa Hermann Göring Werkeä ja natsi-Saksan sotaponnistelua.

68

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvybuhnim

      Ja todennäköisesti Suomen haarakonttori toimi savosta käsin.

    • Fakta juttu

      Ei tuommoisia saa kertoa palstalla, kommarihokijoille tulee paha mieli. Varsinkin sitten, jos/kun ymmärtävät Škodaa käytetyn ryssien kaatamiseen.

      Zetor oli muuten alun perin tykinvetäjä (ei maataloustraktori), jonka saksalaiset totesivat nopeasti paremmaksi (=sitkeämmäksi) kuin heidän omansa.

    • ???????????++

      Zetor, onko se Skodan tuote, vai mikä on pointtisi?

      • Historia hyvä tuntea

        Vitsi taitaa olla siinä, että Škodan tehtailta pakkosiirrettiin joukko kuorma-autoinsinöörejä kehittämään Zetorin tykinvetäjiä.


      • nå niin
        Historia hyvä tuntea kirjoitti:

        Vitsi taitaa olla siinä, että Škodan tehtailta pakkosiirrettiin joukko kuorma-autoinsinöörejä kehittämään Zetorin tykinvetäjiä.

        Mitäs ihmettä tuolla lähes satavuotta vanhalla tiedolla tekee. Ei kait nyt vaan Suomen valtio aio ostaa noita Zetor tykinvetäjiä jostain Tsekeistä halvalla.. Itäsaksan toimimattomat tankit on jo ostettu..


    • Toinen tarina

      Vuonna 1968 21. elokuuta Neuvostoliitto liittolaisineen, Romaniaa ja Albaniaa lukuun ottamatta, miehitti maan. Leonid Brežnevin johtama Neuvostoliitto piti omaa järjestelmäänsä ainoana oikeana eikä hyväksynyt liittolaisensa toimintaa. Tšekkoslovakialaiset eivät nousseet aseelliseen vastarintaan ja Unkarin kansannousun kaltaiselta teurastukselta vältyttiin.

      Länsi-Euroopan kommunistiset puolueet tuomitsivat Neuvostoliiton toiminnan. Suomessa suhtautuminen Prahan tapahtumiin edisti kansandemokraattisen liikkeen kahtiajakautumista Neuvostoliiton toiminnan tuominneeseen enemmistöön ja neuvostomieliseen oppositioon eli taistolaisiin, joka tuki miehitystä. Kommunistisen puolueen jako oli kuitenkin alkanut jo vuosia aiemmin. Muut suomalaiset puolueet eivät tuominneet miehitystä.

      Uudistusmielinen linja sai jatkua heikentyneenä vielä talven yli huhtikuuhun 1969, kunnes vallan otti Neuvostoliitolle mieluisa ehdokas, Gustáv Husák. Hän käynnisti "normalisaationa" tunnetun prosessin, joka jatkui aina vuoteen 1989 asti.

    • Mites Suomi toimi

      Onkos meillä puhtaat jauhot pussissa. Vastustiko Suomi Saksan tekemiä Tsekin valtauksia vuosina 1938-39 tai Neuvostoliiton toimia syksyllä 1968?

      • katsos nämä

    • jikow

      Historia hyvä tuntea
      23.5.2011 12:19

      "Vitsi taitaa olla siinä, että Škodan tehtailta pakkosiirrettiin joukko kuorma-autoinsinöörejä kehittämään Zetorin tykinvetäjiä."

      Siinä taas kirjoitetaan Zetor-historiaa ihan uusiin puihin.

      Zetor traktorin kehittivät 1945 Zbrojovka Brno autotehtaan insinöörit
      Frantisek Musil ja Jaroslav Miksch, eivätkä mitkään Skoda tehtailta
      kuljetetut pakkosiirtolaiset.
      Kait niillä Zetoreilla on tykkejäkin siirrelty siinä missä hevosilla
      ja muunkin merkkisillä traktoreilla.
      Ennen toista maailmansotaaTsekkoslovakiassa valmistettiin useita traktorimerkkejä Laurin&Klement , Wikov, Praga, Svoboda, Pulman-Pluto
      ja myös Skoda valmisti traktoreita.
      Sodan runtelemassa Euroopassa oli taistojen
      tauottua muutakin tekemistä kuin aloittaa tykinvetäjien suunnittelu.

      • Traktori ja traktori

        "Zetor traktorin kehittivät 1945 Zbrojovka Brno autotehtaan insinöörit
        Frantisek Musil ja Jaroslav Miksch, eivätkä mitkään Skoda tehtailta
        kuljetetut pakkosiirtolaiset."

        Sen Zetor-traktorin, jollaisia Suomeenkin tuotiin. Kuuluisa isolla ulkoisella vauhtipyörällä varustettu puksutin oli jo 30-luvun tuote. Nikkarit keksivät, että sitkeydellä ja iskunpituudella oli nykyisin yleisesti tunnettu yhteytensä.


      • jikow
        Traktori ja traktori kirjoitti:

        "Zetor traktorin kehittivät 1945 Zbrojovka Brno autotehtaan insinöörit
        Frantisek Musil ja Jaroslav Miksch, eivätkä mitkään Skoda tehtailta
        kuljetetut pakkosiirtolaiset."

        Sen Zetor-traktorin, jollaisia Suomeenkin tuotiin. Kuuluisa isolla ulkoisella vauhtipyörällä varustettu puksutin oli jo 30-luvun tuote. Nikkarit keksivät, että sitkeydellä ja iskunpituudella oli nykyisin yleisesti tunnettu yhteytensä.

        Kiinnostaisi Tsekkiläinen kattohuopa, olisiko siitä mitään selventävää sepustusta???

        Esim huovan paksuus eri vuosikymmenillä alkaen 1930-

        Kiinnitys ja pysyvyys katoissa, erityisesti aumakatot kiinnostavat..

        Kuka kiinnitti huovat kirkontorneihin ym korkeisiin paikkoihin ja millaiset
        turvavarusteet..

        Käytettiinkö sinkattuja nauloja vai mikä oli kiinnitys???

        Oliko tervanpoltin Skoda vai Zetor nimeltään , ehkä joku muu???


      • jii.koo
        jikow kirjoitti:

        Kiinnostaisi Tsekkiläinen kattohuopa, olisiko siitä mitään selventävää sepustusta???

        Esim huovan paksuus eri vuosikymmenillä alkaen 1930-

        Kiinnitys ja pysyvyys katoissa, erityisesti aumakatot kiinnostavat..

        Kuka kiinnitti huovat kirkontorneihin ym korkeisiin paikkoihin ja millaiset
        turvavarusteet..

        Käytettiinkö sinkattuja nauloja vai mikä oli kiinnitys???

        Oliko tervanpoltin Skoda vai Zetor nimeltään , ehkä joku muu???

        Kattohuovasta ei ole tietoa, mutta täältä saakka näkee, että edellisen kirjoittajan vinttihuopa on kastunut.


      • niinpäjooooo
        jii.koo kirjoitti:

        Kattohuovasta ei ole tietoa, mutta täältä saakka näkee, että edellisen kirjoittajan vinttihuopa on kastunut.

        Siittä tiijä mut kyllähän tsekkien kattohuopa kuuluu tänne yhtlailla ko Zetorit ja muu historia. Kantsis yrittää pysyy nois autois eikä missään helvatan maanvaltauksis 30 luvult


      • Hämärä muistikuva

        Eikös vuoden 1945 uudistus ollut se, että traktori sai kumipyörät ja telaketjut jäivät historiaan?


    • rdxctfvgybhnuim
    • Fabbi Savosta

      "Sen Zetor-traktorin, jollaisia Suomeenkin tuotiin. Kuuluisa isolla ulkoisella vauhtipyörällä varustettu puksutin oli jo 30-luvun tuote. Nikkarit keksivät, että sitkeydellä ja iskunpituudella oli nykyisin yleisesti tunnettu yhteytensä."

      Mikä ihmeen ulkoinen vauhtipyörä?
      Zetor 25 mallin moottori oli nestejäähdytteinen 2-sylinterinen
      4-tahti diesel.
      Aivan normaali kytkinasetelma vauhtipyörineen.
      Vaihteita 6 2, Zetor 25 A mallin suurin nopeus oli ja on yli 30 km/h.
      Zetorin komentosillalta näki yli heilimöivän ruispellon, eli kaikkineen nykyaikainen traktori vielä tänäänkin.

      Zetorilla ja Skodalla on ollut värikäs ja tapahtumarikas historia..
      Niin kuin yleensä elämä on, huolineen ja murheineen.
      Mutta aina aurinko nousee.
      traktori vielä tänäänkin.

      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2887904.jpg

      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img921172.jpg
      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img921170.jpg
      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img921173.jpg
      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2871197.jpg
      http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img1999276.jpg

      • Hämärä muistikuva

        Muistan nähneeni 1930-luvun Zetorin Prahan teknillisessä museossa. Siinä oli todella iso vauhtipyörä korkealla ohjaamon oikealla sivustalla. Lieneekö se mainittu ulkoinen vauhtipyörä? (Tässä iässä ei kyllä kaikesta muistamastaan voi olla varma - ehkä tuo laite ei ollut Zetor.)


      • Ei zetoristi
        Hämärä muistikuva kirjoitti:

        Muistan nähneeni 1930-luvun Zetorin Prahan teknillisessä museossa. Siinä oli todella iso vauhtipyörä korkealla ohjaamon oikealla sivustalla. Lieneekö se mainittu ulkoinen vauhtipyörä? (Tässä iässä ei kyllä kaikesta muistamastaan voi olla varma - ehkä tuo laite ei ollut Zetor.)

        Ettei asia jäisi ratkaisemattomaksi, voin lähipäivinä piipahtaa kyseisessä museossa katsastamasa (edellyttäen, ettei museo edelleen ole remontissa).


      • Liikekannallepanija
        Ei zetoristi kirjoitti:

        Ettei asia jäisi ratkaisemattomaksi, voin lähipäivinä piipahtaa kyseisessä museossa katsastamasa (edellyttäen, ettei museo edelleen ole remontissa).

        Hyvä, hyvä! Itse olen miettinyt myös pikakeikkaa. Prahaanhan pääsee muutaman tankkauksen hinnalla. Aamulla sinne, iltayöstä takaisin. Retkeen voisi yhdistää käynnin Skodan tehtailla, mutta sitten pitäisi jo yöpyä (kohtuuhintaisessa siistissä hotellissa). Torstai onkin Suomessa pyhä, joten to-pe -reissu söisi vain yhden duunipäivän!


      • Ei zetoristi
        Ei zetoristi kirjoitti:

        Ettei asia jäisi ratkaisemattomaksi, voin lähipäivinä piipahtaa kyseisessä museossa katsastamasa (edellyttäen, ettei museo edelleen ole remontissa).

        Joudun tuottamaan pettymyksen. Prahassa kävin B-luokan matkalla, kun vaimo halusi mukaan. Ja kuinka ollakaan, hänen tanskalainen laatukulkuneuvonsa petti jo päähalin portaissa - kantaremmi katkesi. Siinä tilassa ei sitten riittänyt intoa nilkuttaa ja jatkaa kierrosta. 'Traktoritalon' seinällä oli banderolli, jossa oli kuvattuna traktoreita. Yhdessä oli tosiaan kuskin vieressä vauhtipyörä!


      • ybuhinj

        Ai nykyaikainen traktori.. Missä ihmeen susirajalla sää majailet???? Täällä meilläpäin eletään vuotta 2011 ja traktorit on hiukka erinäköisiä kuin 50 luvun romut..


      • oma vikasi
        Ei zetoristi kirjoitti:

        Joudun tuottamaan pettymyksen. Prahassa kävin B-luokan matkalla, kun vaimo halusi mukaan. Ja kuinka ollakaan, hänen tanskalainen laatukulkuneuvonsa petti jo päähalin portaissa - kantaremmi katkesi. Siinä tilassa ei sitten riittänyt intoa nilkuttaa ja jatkaa kierrosta. 'Traktoritalon' seinällä oli banderolli, jossa oli kuvattuna traktoreita. Yhdessä oli tosiaan kuskin vieressä vauhtipyörä!

        Oisit ottanut Tsekkimuijan niin saisit A-luokan matkoja.


    • Antimeppi

      Johan olette kerrankin jutelleet asiallisen pitkähkön keskustelun ilman isompaa riitaa. Onneksi olkoon!

      Vaikka aiheet eivät Skoda palstalle kaikki kuulukkaan on sopuisa keskustelu niin harvinaista tällä palstalla että vien näytteen mennessäni huomen aamuna parlamenttiin kun taas meppaan maamme asiat kuntoon tai epäkuntoon.

    • judet näki leiriltä

      Gööringin Hermanni kyykytteli ennen vanhaan itsekin Skodalla ja veteli Goebbelsin ohi törkeästi ja suoraan eteen... talvella roiskutti ravat göbbelsin tuulilasiin.....

      Juutalaiset näki keskitysleirin piikkilanka-aidan takaa!!

    • Tahrako lienee

      Ei kanna unohtaa, että Mersu teki Adolf Hitlerin autot.

      • göbbleri

        Mitämitä? Hitlerin toimestahan kehitettiin kuplavolkkari ja sen variaatiot.


      • Ferdinand design
        göbbleri kirjoitti:

        Mitämitä? Hitlerin toimestahan kehitettiin kuplavolkkari ja sen variaatiot.

        Salamasota-Aatu ei tiettävästi koskaan istunut Kuplassa.


    • Skodan 2 hengen

      minipanssarivaunut oli idän ihme ja lännen kauhu jo Puolan sotaretkellä 1939

      • Opihan ilmansuunnat

        Kyllä ne ihan kompassia katsomatta todeten olivat idän kauhu, kun idässä luotettiin ratsuväkeen.


    • Fabbi
      • Fabbi

        Saksalaisia on aina kiinnostanut Tsekin auto- ja koneteollisuus.
        Tänäänkin Skoda Auton johdossa päivää paistattelevat saksalaiset.

        Espanjalaisen Seatin johtoon kelpaa hyvin brittiläinen, vaikka
        päivä paistaa kirkkaasti myös Espanjassa.


      • Kotimaani ompi...

        >Tsekkiläinen Ferdinand Porsche
        suunnitteli koppakuoriaisen pelkästään saksalaiselle rahvaalle.

        Ei Ferdinand ollut oikea tsekki, sattui kyllä opiskelemaan autotekniikkaa Prahan teknillisessä korkeakoulussa (kuten eräs italiaano automaakari).


      • Pahna kansalle!

        Älähän puhu paskaa; ei saksassa ollut rahvasta, vaan yli-ihmisiä.


      • Konserniautoilija
        Kotimaani ompi... kirjoitti:

        >Tsekkiläinen Ferdinand Porsche
        suunnitteli koppakuoriaisen pelkästään saksalaiselle rahvaalle.

        Ei Ferdinand ollut oikea tsekki, sattui kyllä opiskelemaan autotekniikkaa Prahan teknillisessä korkeakoulussa (kuten eräs italiaano automaakari).

        Ferdinand P oli kaksoiskansalainen, kun syntymäpaikka ratkaisi toisen (kuten esim. USAssa taitaa edelleenkin olla tapana).


    • Fabbi

      Olkoon Ferdinad Porsche vaikka Tsekin maan savolainen, niin kuitenkin
      Porschen juuret ovat Tsekin Vratislavicessa Pohjois-Böömissä.
      Siellä hän syntyi v 1875 ja Pohjois-Böömi oli silloin osa Itävalta- Unkaria.
      Ferdinand Porsche oli Tsekkolovakian kansalainen -30 luvun lopulle, jonka
      jälkeen hän sai Itavallan kansalaisuuden.

      • Rabbi,,,

        Mitä sitten , tekeekö se skeidasta paremman auton. Sä lässytät jopa postaukseen suuria viisauksia ja siitä huolimatta skeida on vain skeida.


      • Škodisti perin pian
        Rabbi,,, kirjoitti:

        Mitä sitten , tekeekö se skeidasta paremman auton. Sä lässytät jopa postaukseen suuria viisauksia ja siitä huolimatta skeida on vain skeida.

        Mitähän, jos ensin opettelisit kirjoittamaan Škoda, sitten hankkisit muutaman sellaisen ja vasta sitten tulisit palstalle kirjoittelemaan typeryyksiäsi.


      • skeida= paska
        Škodisti perin pian kirjoitti:

        Mitähän, jos ensin opettelisit kirjoittamaan Škoda, sitten hankkisit muutaman sellaisen ja vasta sitten tulisit palstalle kirjoittelemaan typeryyksiäsi.

        Että minä hankkisin Skeidan.. Ei tule sellaista päivää että tsekkiresu tulisi meidän pihaan. Jotain rajaa.. Skeida on vain Skeida. Skeida on slangisana, paskan synonyymi..


    • Yksi kärkimerkki

      Lue kirja : petetty armeija,niin tiedät mikä automerrkki siellä pärjäsi, niin loppuu paskanjauhaminen.

      • vbuni8bhyghnb

        Siis onko tämä kirja kirjoitettu vuoden 2011 sodasta, jos ei niin sillä ei ole mitään merkitystä. Lue allakkaa niin tiedät missä vuodessa mennään, loppuu paskanjauhanta..


    • Fabbi

      ybuhinj
      11.6.2011 21:14

      "Ai nykyaikainen traktori.. Missä ihmeen susirajalla sää majailet???? Täällä meilläpäin eletään vuotta 2011 ja traktorit on hiukka erinäköisiä kuin 50 luvun romut.."

      Zetor on nykyaikainen traktori tänäänkin.

      http://www.youtube.com/watch?v=gOh3WV6LJaQ&NR=1

    • Tiedoksi susirajalle

      Zetor on huono halppistraktori joka on jäljessä 20v niin ergonomiassa kuin tehoissaankin nykyaikaisille länsitraktoreille. Joku juutuubin vetovideo ei sitä asiaa muuta..Kun ei myy niin ei myy...

      • Fabbi

        Tiedoksi susirajalle
        11.6.2011 21:49

        "Zetor on huono halppistraktori joka on jäljessä 20v niin ergonomiassa kuin tehoissaankin nykyaikaisille länsitraktoreille. Joku juutuubin vetovideo ei sitä asiaa muuta..Kun ei myy niin ei myy.."

        Skoda myy ja silti se on huono.
        Zetor hakkaa kaikki kokoluokkansa huippulänsikkäät Latvian mäkivetokisoissa
        ja silti se on huono traktori.
        Vetäkää jätkät hame korviin.


      • hehhehheh
        Fabbi kirjoitti:

        Tiedoksi susirajalle
        11.6.2011 21:49

        "Zetor on huono halppistraktori joka on jäljessä 20v niin ergonomiassa kuin tehoissaankin nykyaikaisille länsitraktoreille. Joku juutuubin vetovideo ei sitä asiaa muuta..Kun ei myy niin ei myy.."

        Skoda myy ja silti se on huono.
        Zetor hakkaa kaikki kokoluokkansa huippulänsikkäät Latvian mäkivetokisoissa
        ja silti se on huono traktori.
        Vetäkää jätkät hame korviin.

        Vai Latvia mäkikokeessa.. hahhahhah Vie se Zetoris vapon nevalle niin näet mitä se alle 150 heppainen hakkaa..


      • Kuis Guineassa??
        Fabbi kirjoitti:

        Tiedoksi susirajalle
        11.6.2011 21:49

        "Zetor on huono halppistraktori joka on jäljessä 20v niin ergonomiassa kuin tehoissaankin nykyaikaisille länsitraktoreille. Joku juutuubin vetovideo ei sitä asiaa muuta..Kun ei myy niin ei myy.."

        Skoda myy ja silti se on huono.
        Zetor hakkaa kaikki kokoluokkansa huippulänsikkäät Latvian mäkivetokisoissa
        ja silti se on huono traktori.
        Vetäkää jätkät hame korviin.

        Ja yks kisa viritetyllä traktorillako todistaa jotain. Käytäntö poju Käytäntö..


      • siinä Zetori
        Fabbi kirjoitti:

        Tiedoksi susirajalle
        11.6.2011 21:49

        "Zetor on huono halppistraktori joka on jäljessä 20v niin ergonomiassa kuin tehoissaankin nykyaikaisille länsitraktoreille. Joku juutuubin vetovideo ei sitä asiaa muuta..Kun ei myy niin ei myy.."

        Skoda myy ja silti se on huono.
        Zetor hakkaa kaikki kokoluokkansa huippulänsikkäät Latvian mäkivetokisoissa
        ja silti se on huono traktori.
        Vetäkää jätkät hame korviin.

        Traktori...http://www.agriaffaires.fi/kaytetty/maataloustraktori/1852333/john-deere-9520.html


    • Fabbi

      Siinä kaatuu saksalais-amerikkalainen moottori- ja voimansiirtotekniikka
      yksinkertaisen tsekkiläisen ZETOR- MOTORPAL tekniikan edessä.
      Niin se vain on, järkeä ei saa rahalla.

      • olet itse

        yksinkertainen Niin se vaan on ettei ole Setoreista nevahommiin eikä muuallekkaan jossa tarvitaan voimaa ja kestoa.. Ei ehkä saa järkeä rahalla mutta ei sillä saa Zetoriakaan Kukaan urakoitsija ei huoli Setoria töihin. Kun ei ole laatua ja kestoa niin ei ole , voimasta puhumattakaan.


      • valmet power

        Taitaa Zetor olla samanlainen romukasa kuin Belarus.. Tehoton ja huonolaatuinen.


    • Fabbi

      Onko siellä Valmet powerin moottorissa tsekkiläinen kampiakseli?
      Kuinka usein Valmet powerin kampiakseli katkeaa?
      Varmaan usein kun se kampiakseli on tsekkiläinen Poldi.

      • Fabbi

      • Valmet power

        Itse ajan John Deerellä josta on penkitetty 360 hevosvoimaa.. Ja täällä nevatyömaalla ei ole ainuttakaan Zetoria, täällä vedetään imuvaunuja. Kellään ei ole aikaa alkaa vetämään mitää Zetoreita perässä. On täällä Valmettejakin Ja toimii. Jengi kuolee nauruun jos tänne tuodaan joku Zetorin lelu..


      • vai niin
        Fabbi kirjoitti:

        Ergonomiasta.
        Tsekkiläinen Otakar Diblik kehitti nykyaikaisen traktorin -60 luvulla.
        Se traktori oli Zetor Crystal.


        http://www.czechdesign.cz/ilustrace/Designer-Otakar-Diblik/12.jpg

        Ja siihen se kehitys sitten päättyi...


      • laatua laatua
        Fabbi kirjoitti:

        Ergonomiasta.
        Tsekkiläinen Otakar Diblik kehitti nykyaikaisen traktorin -60 luvulla.
        Se traktori oli Zetor Crystal.


        http://www.czechdesign.cz/ilustrace/Designer-Otakar-Diblik/12.jpg

        Traktori räjähti kappaleiksi
        16.05.2003

        "Vanha, vuoden 1963 Zetor-merkkinen traktori räjähti keskellä omakotialuetta yleisellä tiellä Nastolassa eilen.

        Traktorin kuljettaja, noin 30-vuotias mies, loukkaantui onnettomuudessa. Mies sai pahoja avohaavoja niskaansa ja kaulaansa. Ne saattoivat syntyä traktorin osista, joita sinkoutui laajalle alueelle.

        Mies oli tajuissaan, kun hänet kuljetettiin sairaalahoitoon. Onnettomuus sattui eilen Uudessakylässä. Traktoria oltiin siirtämässä, kun se toistaiseksi tuntemattomasta syystä katkesi keskeltä kahtia tuhoisin seurauksin.

        Takapää pyörineen oli omana kappaleenaan ja etupää omanaan. Osat olivat kaiken kansan ihmeteltävänä, sillä ne olivat suoraan omakotitalon pihan edessä.


      • Ei turvenuija
        Valmet power kirjoitti:

        Itse ajan John Deerellä josta on penkitetty 360 hevosvoimaa.. Ja täällä nevatyömaalla ei ole ainuttakaan Zetoria, täällä vedetään imuvaunuja. Kellään ei ole aikaa alkaa vetämään mitää Zetoreita perässä. On täällä Valmettejakin Ja toimii. Jengi kuolee nauruun jos tänne tuodaan joku Zetorin lelu..

        No, on sullakin hommat.


      • töitä töitä
        Ei turvenuija kirjoitti:

        No, on sullakin hommat.

        No mitäs sen on väliä mistä rahaa tulee.. Hyvin on ainakin firmani pyörinyt...


      • Ei turvenuija kirjoitti:

        No, on sullakin hommat.

        Äläpäs vähättele. On hyvä, että on hommia, joita voi tehdä peruskoulun keskeyttäneenkin oppimäärällä. Eivätpähän ole kortistossa. Paitsi talvisaikaan.


      • duunari..
        Arkkipiiskaaja kirjoitti:

        Äläpäs vähättele. On hyvä, että on hommia, joita voi tehdä peruskoulun keskeyttäneenkin oppimäärällä. Eivätpähän ole kortistossa. Paitsi talvisaikaan.

        Luuletsä nuija ettei traktoreil ole talvisin duunii.. Onha sitä lumenaurausta ynnä muita sen suuntaisia hommia. Taitaa sulla olla apukoulun keskeyttäneen älymäärä...


      • Tvn evp.
        duunari.. kirjoitti:

        Luuletsä nuija ettei traktoreil ole talvisin duunii.. Onha sitä lumenaurausta ynnä muita sen suuntaisia hommia. Taitaa sulla olla apukoulun keskeyttäneen älymäärä...

        Jostain syystä traktorien kuskeille ei niitä duuneja tunnu löytyvän. Tämä oman 3,5 vuoden työvoimaneuvojan kokemuksella todettuna. Ehkäpä lunta ei aurailla turveseuduilla.


      • Antti Ajoneuvo
        Tvn evp. kirjoitti:

        Jostain syystä traktorien kuskeille ei niitä duuneja tunnu löytyvän. Tämä oman 3,5 vuoden työvoimaneuvojan kokemuksella todettuna. Ehkäpä lunta ei aurailla turveseuduilla.

        Vain idiootit tarvitsevat työpaikkaneuvojia tai yleensä koko työkkäriä. Duunit tulevat toisia teitä. . Ei ainakaan meikä ole ikinä avannut työkkäreiden ovia tai tarvinnut minkäänlaisia työvoimaneuvojia.. Soitot tulevat palveluja haluavilta... Kuis esim metsäautotiet siellä turveseuduilla vai ajetaanko kaikki puut kaupungeista???


      • Kunhan arvailen
        Antti Ajoneuvo kirjoitti:

        Vain idiootit tarvitsevat työpaikkaneuvojia tai yleensä koko työkkäriä. Duunit tulevat toisia teitä. . Ei ainakaan meikä ole ikinä avannut työkkäreiden ovia tai tarvinnut minkäänlaisia työvoimaneuvojia.. Soitot tulevat palveluja haluavilta... Kuis esim metsäautotiet siellä turveseuduilla vai ajetaanko kaikki puut kaupungeista???

        Kuvittelisin asiaa tarkemmin tuntematta juuri fiksujen, siis vaikka mihin hommaan kelpaavien, käyttävän työvoimapalveluja. On yhteiskunnan etu, että lahjakkaat saadaan parhaiten yhteiskunnan hyödynnettäviksi. Ne taas, jotka sopivat esim. koulutuksensa puolesta korkeintaan yhteen hommaan, osaavat varmaan hakeutua sellaiseen ihan itse.


      • ni ni
        Kunhan arvailen kirjoitti:

        Kuvittelisin asiaa tarkemmin tuntematta juuri fiksujen, siis vaikka mihin hommaan kelpaavien, käyttävän työvoimapalveluja. On yhteiskunnan etu, että lahjakkaat saadaan parhaiten yhteiskunnan hyödynnettäviksi. Ne taas, jotka sopivat esim. koulutuksensa puolesta korkeintaan yhteen hommaan, osaavat varmaan hakeutua sellaiseen ihan itse.

        Työvoimapalvelut voisi vaikka lopettaa. Täysin turha instituutio.. Töitä saa ja töihin halutaan pätevät ihmiset ilman tuollaista lafkaa..Ammattiihmiset osaavat hakeutua itse parhaille paikoille.. Luuletko todella että näät esim yhteiskunnan tukipylväät, suuret johtajat , poliitikot yms saavat duuninsa työkkäristä???


      • Ei työkkäriasiakas
        ni ni kirjoitti:

        Työvoimapalvelut voisi vaikka lopettaa. Täysin turha instituutio.. Töitä saa ja töihin halutaan pätevät ihmiset ilman tuollaista lafkaa..Ammattiihmiset osaavat hakeutua itse parhaille paikoille.. Luuletko todella että näät esim yhteiskunnan tukipylväät, suuret johtajat , poliitikot yms saavat duuninsa työkkäristä???

        Tuossa aiemmin todettiin "Ne taas, jotka sopivat esim. koulutuksensa puolesta korkeintaan yhteen hommaan, osaavat varmaan hakeutua sellaiseen ihan itse. "

        Jotenkin tulee mieleen valtakunnanidiootti Väyrynen.

        Poliittisista pyrkyreistä 'yhteiskunnan tukipylväistä' on turha keskustella samassa yhteydessä kuin vaikkapa atomifysiikan tohtoreista ajavatpa he Skodalla tahi eivät.. Jälkimmäisten sijoittaminen kansantalouden kannalta merkittäviin hommiin on tärkeää.


    • Fabbi

      Ymmärrän sinua. Olen itsekkin elänyt tuon ajan.
      Kaikki suuri on suurta ja mahtavaa.
      Mikään maailmassa ei ole niin helppoa kuin tehdä
      suurta ja mahtavaa.

      • höpö höpö

        Et ymmärrä etkä ole elänyt sitä aikaa. Etkä ole urakoinut traktoreilla leipätyöksesi esim nevalla.. Kyllä Zetorilla varmaan lunta lykkii mökin pihalla mutta kun aletaan tosi töihin niin Zetorit saa jättää kotiin. Zetorin vakio alle 140 hepan tehoilla ei esim imuvaunu liiku minnekkään ja virittääkkään ei noin olematon moottori kestä .. Tehoa tarvitaan paljon , siis oikeasti paljon


      • ihime...

        Mites kun kaikki Tsekeistä tuleva on maailman parasta.. Kuitenkin se on kokoluokassaan halvinta ja herättää naurua??? Luulisi että paras on kalleinta ja herättää arvostusta... .Kehutkin tulevat aina joko kommareilta tai persaukisilta..Ei ole halpaa ja hyvää..


      • tutkija,
        ihime... kirjoitti:

        Mites kun kaikki Tsekeistä tuleva on maailman parasta.. Kuitenkin se on kokoluokassaan halvinta ja herättää naurua??? Luulisi että paras on kalleinta ja herättää arvostusta... .Kehutkin tulevat aina joko kommareilta tai persaukisilta..Ei ole halpaa ja hyvää..

        Selitys tulee IIsalmen suunnalta. "tutkija" tutkii ja kohta pukkaa vastauksen.


    • Tietaejae

      Ootte te melkoisen typeraa porukkaa. Ihan vaan ite paattelin noista teidan kommenteista. Onko aitinne nyt ylpeita? Onko? Hah?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan uusi poikakaveri

      Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3101
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

      Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1590
    3. Laita mulle viesti!!

      Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      92
      1442
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

      Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      89
      1349
    5. Vanhemmalle naiselle

      alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1304
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

      No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      152
      1219
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

      Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1168
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

      "Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      999
    9. Miehelle...

      Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      912
    10. Tuntuu liian hankalalta

      Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      793
    Aihe