Veneily Helsinki - Pellinki akselilla

Masa__

Kuinka helppo Helsingistä itäänpäin lähdettäessä on löytää rantautumiskelpoisia, turvallisia, luvallisia viettä aikaa veneessä maisemia ja luontoa ihallen? Jopa hieman rannan luontoon tutustuen lasten kanssa.

Joskus toki hieman varustellumpi paikka puuceineen ja makkaranpaistopaikkoineenkin toimii.

Referenssinä itselläni Saimaa ja sen Norppapaikat (Pidä saaristo siistinä) ja lukuisat saarenkolot, joissa muita veneitä ei juuri näy eikä ketään kiinnosta, jos vaikka samassa paikassa aurinkoisen viikonlopun kelluskelee ja uiskentelee.

Pari opusta aiheesta olen hankkinut ja nettisivujakin katsellut, mutta ei mitenkään erityisen monipuoliselta tarjonta näytä. Näistä ei kuitenkaan ihan todellista kuvaa varsinkaan retkisatamista ja "jokamiehenoikeus" rannoista saa.


Moni kuitenkin kehuu Helsinginkin veneilymahdollisuuksia. Tarkoitetaanko tällä sitten vähän laajempaa liikkumasädettä? Yksityisien rantojen määrästäkin aina jotain kuulee.

11

1484

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selaaja

      Ainakin hyvien tietoliikenneyhteyksien avulla voisi vilkaista tuota Liikenteen turvallisuusviraston veneretkipalvelua osoitteessa: www.veneretki.fi jossa on retken valmistelussa auttavaa tavaraa -kuvaa ja tietoa.Palvelu on maksuton.

    • 26

      jos tarkoitat enemmän luonnonsatamia kysymykselläsi, niin koita www.retkeilysaaret.fi

    • 1ooooooooooooooooooo

      Kaivokari,Tallholmen(vantaan saari),Pirttisaareen taitaa nykyään päästä,kaunissaari varauksin,äxskär(hieno paikka)

      • olisko toi?

        Taisi se viimeinen tarkoittaa Äggskäriä siellä Pellingin puolessa Äggskärin selällä.

        Tosijuttu on, että vapaita paikkoja Stadin lähellä on niukalti, useimmat suojaiset satamat ovat mökkirantoja tai seurojen tukikohtia. Ulompana olevat kalliosaaret ovat mielenkiintoisia retkikohteita, mutta tuskin juuri viikonlopun viettoon innostavat aika suojattomina. Voihan vaikka Märaskrinilla käydä kaivelemassa tykkipoteroiksi louhittujen kolojen seinämistä puolijalokiviä, granaatteja. Kuitenkin jo hyvän viikonloppukohteen takia johonkin seuraan liittyminen kannattaa.


      • Masa__
        olisko toi? kirjoitti:

        Taisi se viimeinen tarkoittaa Äggskäriä siellä Pellingin puolessa Äggskärin selällä.

        Tosijuttu on, että vapaita paikkoja Stadin lähellä on niukalti, useimmat suojaiset satamat ovat mökkirantoja tai seurojen tukikohtia. Ulompana olevat kalliosaaret ovat mielenkiintoisia retkikohteita, mutta tuskin juuri viikonlopun viettoon innostavat aika suojattomina. Voihan vaikka Märaskrinilla käydä kaivelemassa tykkipoteroiksi louhittujen kolojen seinämistä puolijalokiviä, granaatteja. Kuitenkin jo hyvän viikonloppukohteen takia johonkin seuraan liittyminen kannattaa.

        Tällaisen mielikuvan ole itsekin saanut. Kyllä saunapaikkakin toimii osaltaan, mutta toivon sellaisia olosuhteita, että rannasta lähtiessä ei vielä varmasti tiedä mihin päättää rantautua.


      • 16
        Masa__ kirjoitti:

        Tällaisen mielikuvan ole itsekin saanut. Kyllä saunapaikkakin toimii osaltaan, mutta toivon sellaisia olosuhteita, että rannasta lähtiessä ei vielä varmasti tiedä mihin päättää rantautua.

        mä oon ihan pihalla mistä saunoista puhutte, mutta mielestäni helsingin edustalla on hyvin saaria joihin voi rantautua ja useimmat vielä sellaisia, että illakksi väki poistuu paikalta, joten yöpyä saa rauhassa.


      • Masa__
        16 kirjoitti:

        mä oon ihan pihalla mistä saunoista puhutte, mutta mielestäni helsingin edustalla on hyvin saaria joihin voi rantautua ja useimmat vielä sellaisia, että illakksi väki poistuu paikalta, joten yöpyä saa rauhassa.

        Tarkoitin tässä venekerhojen saunoja. Saunomismahdollisuus onkin ihan hyvä syy kuulua venekerhoon.

        Juuri tällaiseen ristiriidan huomaan näkemyksissä Helsingin lähiveneilyn suhteen. Toisen mielestä Helsingissä on hyvät puitteet ja toisen mielestä ei niin hyvät. Vaikuttaakohan siihen se, että mihin on tottunut, hakeeko iltareissua vai yöreissua, minkälaisella veneellä liikkuu jne.

        Näkökulmaeroja siis ja sitä, että onko muualla veneillyt.

        Ei kai auta muu kuin pistää vene veteen Helsingissä ja alkaa katselemaan paikkoja.


    • sibbobo

      Skogsholmen Sipoonselän luoteisosassa, hyvä laituri koillispuolella, mahtava ja erikoinen luonto. Mökki saarella on yhden yhdistyksen vuokraama, mutta saari on kaupungin.

      • mesimarja2016

        mitähän syväys skoghsholmenissa? syväys 1.5 purkkarillamme, uskaltaakohan rantautua :S ?


    • YläGaija

      Kyllähän Helsingin lähistöllä ( -30NM) löytyy hyviä satamapaikkoja vaikka kuinka paljon, maksullisisa ja maksuttomia, palveluilla ja ilman. Suurin rajoite purjeveneilijälle on useimpien retkisatamien syväys, niihin kun ei parin metrin syväyksellä pääse. Esimerkiksi tässäkin ketjussa linkitetyn Uudenmaan Virkistysalueyhdistyksen sinänsä hienoista paikoista suurin osa on köliveneilijän ulottumattomissa. Kannattaa myös katsella Espoon kaupungin sivuja, Espoon saaristosta löytyy monia hienoja paikkoja joihin puolentoista metrin syväyksellä pääsee hyvin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1422
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1173
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe