Laillistako?

win:n pettynyt

Ostin noin vuosi sitten hp:n pöytäkoneen jossa oli valmiina käyttöjärjestelmänä win. 7 home premium. Asensin siihen rinnalle linux-ubuntun. Vuoden päässtä windows jo kuitenkin alkoi menemään aina vaikeammaksi niin, ettei windowsia enää voinut käynnistää ollenkaan.
Nyt ostin Windows Professional käyttöjärjestelmän levyn, mutta eihän sitä voinutkaan asentaa siihen pakettikoneeseen. Tulee vain jotain, että järjestelmä ei tue sitä, tai jotain sellaista.
Myyjä kuitenkin sanoo, ettei rahoja voi palautta koska olen yrittänyt ladata sen.
Numerosarjaakaan en olisi saanut yrittää lyödä omaan koneeseeni.
Minä luulin, että jos ostaa kaupasta laillisen levyn ja konekkin on laillisesti hankittu pitäisi kaiken onnistua. Mutta ei.
Onko tuollainen laillista?

4

132

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis sinähän olet ostanut käyttöoikeuden Windows 7 Professionaliin ja kun olet sopimuksen hyväksynyt niin se on sitova. Nyt sinulla on käyttöoikeus siihen.

Ongelmien yhteydessä voit tietysti soitaa Microsoftin asiakaspalveluun, kunhan et mitään OEM-versiota ostanut vaan tavallisen retail version. OEM-versio on tietokoneen kasaajille ja siihen ei kuulu mitään tukea kun tarkoitus on, että sitä sitten itse hoidetaan tukiasia ja otetaan vastuuta toimivuudesta.

Tietokonevalmistajan sivulta saat toki ajureita siihen. Ei se Windows kyllä siitä sen helpommaksi mene vaikka onkin Professional.

Eli ei tässä mitään laitonta nyt ole.

• win:n pettynyt

En tiedä mikä on OEM-versio.
        Levyn ostin pienestä putiikista, jossa pojat itse kasaavat ja väsäävät koneita.

Sano kuitenkin miksi levy ei kelpaa mun lailliseen hp-tietokeneeseen?

• win:n pettynyt kirjoitti:

En tiedä mikä on OEM-versio.
        Levyn ostin pienestä putiikista, jossa pojat itse kasaavat ja väsäävät koneita.

Sano kuitenkin miksi levy ei kelpaa mun lailliseen hp-tietokeneeseen?

OEM versio on sellainen joka on sidottu laitekohtaisesti ja johon ei kuulu teknistä tukea. Varmasti lukee lisenssissä, joka pitää lukea ja hyväksyä ennen kuin voi käyttää.

Microsoftin asiakaspalvelu osaa kertoa paremmin.

• Lähdetään yksinkertaisesta asiasta.
      Jos ostat kaupasta, kaupalla ei ole mitään lakiin perustuvaa syytä miksi kauppa pitäisi peruuttaa toimivan osan vuoksi! Osa kaupoista myöntää sen 30pv, mutta sekin on täysin kaupan omaa asiakaspalveluun kuuluvaa palvelua, ei mikään velvoita siihen. Eli vaikka se olisi täysin käyttämätön ja avaamaton, kaupan ei ole pakko perua kauppaa!
      Netin kautta on se 30pv automaattisesti lain mukaan.

En nyt muista mutta eikös windows levyn poisottaminenkin riko jonkun sinetin, ja tosiaankin viimeistään koodin syöttämällä olet hyväksynyt kaiken mitä Windowsiin tulee.

Ja sitten itse ongelmaan.
      Kai nyt sentään olet ensiksi poistanut sen vanhan windowsin!
      Taitaa herjata ihan sen vuoksi kun ei voi päivittää ko. levyltä suoraan professional versioksi :-D
      Aloita vaikka formatoimalla kovalevy, ehkä kuitenkin helpoin lähtökohta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      28
      2577
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      127
      2263
    3. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      111
      1941
    4. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      128
      1926
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      12
      1653
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      146
      1220
    7. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1095
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      26
      1085
    9. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1051
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      36
      999
    Aihe