Hei,
olen tekemässä tuotekatalogia php:llä ja minulla on seuraava ongelma: kun lisään uuden tuotteen tietokantaan, haluaisin että tuotenro olisi automaattinen (tällä hetkellä joudun siis itse syöttämään tuotenumeron). Olen yrittänyt tehdä tätä niin että haen taulukon tunnus -kentästä suurimman luvun ja lisää siihen yhden jolloin saan uudelle lisättävälle tuotteelle uniikin tuotenumeron. Mutta jostain syystä en saa tätä toimimaan (ilmeisesti teen jonkin virheen). Millä tavalla toiminto pitäisi toteuttaa?
Kiitoksia kaikille jo etukäteen.
Automaattisesti päivittyvä tuotetunnus
2
113
Vastaukset
- --------------
Niin vaikka näin http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/example-auto-increment.html tämä tosin riippuu mikä tietokanta sinulla on käytössäsi, MySQL PHP:n kanssa yleisin, mutta muitakin voi käyttää. Jos tietokanta tarjoaa ominaisuuden valmiina niin sitä kannattaa käyttää, ellei ole hyvää syytä olla käyttämättä.
Suurin plus yksi ei ole aina uniikki, joten jos niin jostain kumman syystä päätät tehdä niin kannattaa ottaa huomioon että tietokantaan voidaan lisätä kaksi tuotetta samaan aikaan. - BC
Käytin aikoinaan juuri tuota suurin plus yksi -tapaa tuottaa numerotunnisteita riveille. Mutta kuten edellinen kirjoittaja totesikin se ei välttämättä ole uniikki esimerkiksi silloin jos tietokannasta lähtee edellinen pois ja teet uuden - tällöin uusi saa edellisen tunnisteen.
Kannattaa ehdottomasti käyttää hyväksi tietokantojen tarjoamat mahdollisuudet niin pitkälle kuin mahdollista. Ne helpottaa yleensä huomattavasti ja auttaa välttämään turhia riskejä esimerkiksi käyttöasteen kasvaessa ja samanaikaisten pyyntöjen määrän kasvaessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Helena Koivu menettänyt lapsensa. Onko Mikko Koivulla oma laki?
Voiko olla totta että äidiltä viedään lapset ja ei mitään syytä ole edes kerrottu äidille itselleen.?5476906Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.3202570Pikkunaiselle terkkuja
Olet parasta koko maailmassa! Kaikkein ihmeellisin. Olisitpa täällä. 🧡 harmaasusi3872005- 1271216
- 301148
Kuvataiteilija Johanna Oras lataa mielipiteensä Miina Äkkijyrkästä Farmilla: "Miinahan oli..."
Oho! Johanna Oras ottaa kantaa kollega-Äkkijyrkän Farmi-puuhiin. Farmi Suomi -realityssä koettiin v. 2024 todellinen yl41128- 84961
Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel98949Olet vieläkin täällä
Tunnen energiasi. Tunnen että ajattelet minua. En aio koskaan enää ottaa sinuun yhteyttä. Voit ottaa minuun, jos itse h60925- 41812