Fretin hankkiminen

VikiNä

Elikkä, Olen säästämässä rahaa frettiin ja
olen lukenut fretistä kaiken mahdollisen tiadon minkä olen löytänyt, joten tiedän miten niitä käsitellään ja niin edelleen...
Ainoat asiat joita ei ole lukenut missään ovat fretin hinta kamppeineen ja rokotuksineen? Ja että paljon frettiin menee yleensä rahaa kuukaudessa...?
Eli paljon kannattaa säästää?
Ja voiko fretti asua samassa talossa koiran kanssa (koira kooltaan keskikokonen tai pieni)...

Kiitos kaikille jotka viitsivät vastata ;D

56

23420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tumppi

      Noh, yhteen frettiin (varsinkaan tyttöön) ei kuukaudessa mene miljoonia. 2kg:n ruokasäkki maksaa about 10e, sillä säkillä pärjää ainakin pari - kolme - neljä kuukautta tyttöfretin kanssa. Ainakaan meillä ei tytöt syö niin hurjia määriä kuin tuo pikkuherra. Meillä on kolmet pienet suut syötettävänä ja hieman päälle 1 kk:n kestää tuo säkki. Eli raa'alla kädellä arvioituna nelisen euroo kuukaudessa ruokaan. Lisäksi namit. Niitä ei tietenkään ole pakko antaa! Kissannamit (joita minä siis annan) ovat aikas tyyriitä.. Tyyliin Kitbits tai Dentabits.

      Pennun saat sillä 170e, en ole missään nähnyt, että enempää olis pyydetty. Aikuisen voit saada halvemmallakin. Häkin hintaa voit käydä eläinkaupoissa kurkkimassa, siis sen suurimman häkin hintaa. Säästövinkki: osta käytettynä. Eri frettiyhdistysten foorumeilla on varmasti myynnissä. Tai toinen vinkki: ei häkkiä ollenkaan, vaan vaikka _täysin_ turvallinen huone. Meiän 2-kerroksisen kaninhäkin hintaa en muista, ostosta on jo 4 vuotta. Tähän lisäksi lelut, kauheita määriä ei kannata ostaa. Laatu korvaa määrän. Huomaat kyllä nopeesti, minkälaisista leluista frettisi pitää. Niitäkin hintoja voit käydä kurkkimassa siellä eläinkaupassa.

      Rokotusten hintojakaan en muista, mutta tiedän, että asiaa on kyselty myös näissä frettifoorumeissa. Selaile sieltä tai soita eläinlääkäriin.

      Ohhoh, olipas turha vastaus. O.o Kurkkimalla eläinkaupoissa, frettiyhdistysten foorumeissa, netin myyntipalstoja jne. moni nuista hinta-asioista selviää. Pennun ja ruuan hinta tuli kuitenkin selväksi. =)

      Koirasta vielä. Eihän koira ole metsästyskoira, tyyliin terrieri? Siinä tapauksessa en lupaisi kovinkaan ruusuista yhdessäeloa. Jos koira kestää mahdolliset näykkäisyt ja sillä on pitkä pinna, niin eiköhän se onnistu.

      • VikiNä

        Ei ole metsästys koira, seropi vaan ;D
        Entä sitten ku koiralle pitäisi antaa ruokaa ja koiran ruoka ei sovi fretille, niin voiko fretille opettaa ettei koiranruoka kupille saa mennä? Vai laitanko tässä vaiheessa Fretin häkkiin?


      • Miina
        VikiNä kirjoitti:

        Ei ole metsästys koira, seropi vaan ;D
        Entä sitten ku koiralle pitäisi antaa ruokaa ja koiran ruoka ei sovi fretille, niin voiko fretille opettaa ettei koiranruoka kupille saa mennä? Vai laitanko tässä vaiheessa Fretin häkkiin?

        ehkä olisi estää fretin pääsy koiran kupille silloin kun siinä on ruokaa ja koira syö. Saa koirakin syödä rauhassa :)

        Pennut maksavat 170-450 e riippuen ostopaikasta, värityksestä yms.

        Ruuan hinta vaihtelee sen mukaan, mitä fretilleen syöttää. Meillä menee kuukaudessa ruokaan noin 65€ ,mutta syöjiä on viisi (toistaiseksi) ja ruoka koostuu useammasta eri merkistä.

        Valjaat olen tehnyt itse, hinnaksi tuli 5€

        Meillä on kaksi kaksi kerroksista häkkiä ja ne ovat maksaneet n. 160-200€(kappale)


      • tumppi
        Miina kirjoitti:

        ehkä olisi estää fretin pääsy koiran kupille silloin kun siinä on ruokaa ja koira syö. Saa koirakin syödä rauhassa :)

        Pennut maksavat 170-450 e riippuen ostopaikasta, värityksestä yms.

        Ruuan hinta vaihtelee sen mukaan, mitä fretilleen syöttää. Meillä menee kuukaudessa ruokaan noin 65€ ,mutta syöjiä on viisi (toistaiseksi) ja ruoka koostuu useammasta eri merkistä.

        Valjaat olen tehnyt itse, hinnaksi tuli 5€

        Meillä on kaksi kaksi kerroksista häkkiä ja ne ovat maksaneet n. 160-200€(kappale)

        Kirjotin taas niin tohkeissani, että unohdin nuo valjaat! =) Meillä kahet kissanpennun valjaat, joita pienennetty ja yhet Hagenin frettivaljaat. Jonkun 15e oon nuista katin valjaista maksanu, Hagenista en tiä. Sitten vielä 2 fleksit (10 ja 20e) ja talutusnaru. Oli meillä kolmaskin fleksi, meni rikki.

        "Pennut maksavat 170-450 e riippuen ostopaikasta, värityksestä yms."

        Tarkotakko tuolla 450 eurolla esim. ulkomailta ostettua, vai voiko Suomessa jokin väri maksaa nuin paljon? *silmät pyöreinä* Tuo 170e on kuitenkin aika vakio, jos ei ole kovia vaatimuksia värin suhteen ja jos haluaa ihan vain kotimörököllin. ;) En ainakaan omilla fretinetsintä-hetkilläni ole törmännyt 170e kalliimpiin.

        Meillä pihistellään ja syödään vain Jamesia.

        Miten koiran ruokailu on järjestetty? Onko sillä ruoka-ajat vai onko ruokaa aina saatavilla? Jos on ruoka-ajat, niin järjestelyhän on sitten helppo: ei päästetä reetua häiritsemään koiruutta. Mutta jos esim. nappuloita on koko ajan saatavilla, niin fretti tulisi opettaa, ettei niitä syödä. Tuskin parin koirannaksun syömisestä haittaa on, sitten tulee ongelmia jos fretti päättää, että koiranruoka maistuu paremmalta kuin sen oma! ;D

        Eihän koirassanne kuitenkaan ole metsästyskoiran verta? Itsekin olen koiraa hankkimassa, staffia.


      • Miina
        tumppi kirjoitti:

        Kirjotin taas niin tohkeissani, että unohdin nuo valjaat! =) Meillä kahet kissanpennun valjaat, joita pienennetty ja yhet Hagenin frettivaljaat. Jonkun 15e oon nuista katin valjaista maksanu, Hagenista en tiä. Sitten vielä 2 fleksit (10 ja 20e) ja talutusnaru. Oli meillä kolmaskin fleksi, meni rikki.

        "Pennut maksavat 170-450 e riippuen ostopaikasta, värityksestä yms."

        Tarkotakko tuolla 450 eurolla esim. ulkomailta ostettua, vai voiko Suomessa jokin väri maksaa nuin paljon? *silmät pyöreinä* Tuo 170e on kuitenkin aika vakio, jos ei ole kovia vaatimuksia värin suhteen ja jos haluaa ihan vain kotimörököllin. ;) En ainakaan omilla fretinetsintä-hetkilläni ole törmännyt 170e kalliimpiin.

        Meillä pihistellään ja syödään vain Jamesia.

        Miten koiran ruokailu on järjestetty? Onko sillä ruoka-ajat vai onko ruokaa aina saatavilla? Jos on ruoka-ajat, niin järjestelyhän on sitten helppo: ei päästetä reetua häiritsemään koiruutta. Mutta jos esim. nappuloita on koko ajan saatavilla, niin fretti tulisi opettaa, ettei niitä syödä. Tuskin parin koirannaksun syömisestä haittaa on, sitten tulee ongelmia jos fretti päättää, että koiranruoka maistuu paremmalta kuin sen oma! ;D

        Eihän koirassanne kuitenkaan ole metsästyskoiran verta? Itsekin olen koiraa hankkimassa, staffia.

        Ihan suomessakin tuo hinta on nähty, muutamista harvinaisista väreistä. Meidän pennut ovat maksaneet 200e per nenä (siis tuo pentue joka nyt on jo osaksi lähtenyt maailmalle)


        Ja ruuista meillä on tällä hetkellä tarjoilussa James, Quiko, Cliffi ja DuoFerret :)


      • tumppi
        Miina kirjoitti:

        Ihan suomessakin tuo hinta on nähty, muutamista harvinaisista väreistä. Meidän pennut ovat maksaneet 200e per nenä (siis tuo pentue joka nyt on jo osaksi lähtenyt maailmalle)


        Ja ruuista meillä on tällä hetkellä tarjoilussa James, Quiko, Cliffi ja DuoFerret :)

        Jaa jaa, nyt olen taas asiaa viisaampi! =) Joskus bongasin netistä hopean (?) värisen fretin, ehkä hieman siniseen vivahtavan. Aivan upea. Meillä on vaan tavallisen näkönen omistaja ja tavallisen näköset reetulit! ;) Mustasta fretistä tosin oon haaveillu - hiljaa itsekseni - tuo avo kun ei oikeen innostu uudesta fretistä..


      • kutkut
        tumppi kirjoitti:

        Jaa jaa, nyt olen taas asiaa viisaampi! =) Joskus bongasin netistä hopean (?) värisen fretin, ehkä hieman siniseen vivahtavan. Aivan upea. Meillä on vaan tavallisen näkönen omistaja ja tavallisen näköset reetulit! ;) Mustasta fretistä tosin oon haaveillu - hiljaa itsekseni - tuo avo kun ei oikeen innostu uudesta fretistä..

        Meille allergian vuoksi tullut, Tanskasta tuotettu kanelin värinen angorafrettiherra oli maksanut eläinkaupassa 450 euroa. Tuosta ei ole aikaa vuottakaan koska poju täytti vuoden juuri viikko taanne. Ei siis kannata ihmetellä, jos joku noinkin kovia hintoja pyytää, mutta kyllä sen sitten pitääkin olla jo jotain "speciaalia". Kaksi muuta pötkyläämme maksoi (muistaakseni) 180 euroa kipale. Tosin toinen näistäkin on tullut meille allergian vuoksi juuri samaisesta frettiperheestä angorapojan kanssa. Ikää kaikilla kolmella on vasta vuosi ja jokainen on lähtöisin Tanskasta.


      • VikiNä
        tumppi kirjoitti:

        Kirjotin taas niin tohkeissani, että unohdin nuo valjaat! =) Meillä kahet kissanpennun valjaat, joita pienennetty ja yhet Hagenin frettivaljaat. Jonkun 15e oon nuista katin valjaista maksanu, Hagenista en tiä. Sitten vielä 2 fleksit (10 ja 20e) ja talutusnaru. Oli meillä kolmaskin fleksi, meni rikki.

        "Pennut maksavat 170-450 e riippuen ostopaikasta, värityksestä yms."

        Tarkotakko tuolla 450 eurolla esim. ulkomailta ostettua, vai voiko Suomessa jokin väri maksaa nuin paljon? *silmät pyöreinä* Tuo 170e on kuitenkin aika vakio, jos ei ole kovia vaatimuksia värin suhteen ja jos haluaa ihan vain kotimörököllin. ;) En ainakaan omilla fretinetsintä-hetkilläni ole törmännyt 170e kalliimpiin.

        Meillä pihistellään ja syödään vain Jamesia.

        Miten koiran ruokailu on järjestetty? Onko sillä ruoka-ajat vai onko ruokaa aina saatavilla? Jos on ruoka-ajat, niin järjestelyhän on sitten helppo: ei päästetä reetua häiritsemään koiruutta. Mutta jos esim. nappuloita on koko ajan saatavilla, niin fretti tulisi opettaa, ettei niitä syödä. Tuskin parin koirannaksun syömisestä haittaa on, sitten tulee ongelmia jos fretti päättää, että koiranruoka maistuu paremmalta kuin sen oma! ;D

        Eihän koirassanne kuitenkaan ole metsästyskoiran verta? Itsekin olen koiraa hankkimassa, staffia.

        Oikein kovasti vastauksista =)
        Koiralla on ruoka-ajat, joten se ei kai sitten ole kovin paha asia jos ottaa fretin...
        Jos säästää 700-800e frettiin,rokotuksiin, leikkaukseen ja kmppeisiin sitten rahaa siltä varalta jos sattuu iskemään sairaus niin se on kai sitten ihan Ok summa.
        Koirassa ei pitäisi olla metsästyskoiraa, joten fretti ja koira kai tulevat toimeen keskenään.
        Mutta mistäs näitä frettejä sitten saa? Kasvattajilta? Eläinkaupasta?
        Jos jollaan on jotain linkkejä niin kertokaa, kun en löydä googlesta!
        Ja Fretille siis käy kissanpennun valjaat jos niitä pienentää, mutta onko silti järkevämpää ostaa freteille tarkotetut valjaat, kuin kissanpennun valjaat?
        Ja sitten vielä että kannattaako fretti leikata?
        Onko se suositeltavaa? Onko siitä jotain haittaa jos fretin jättää leikkauttamatta?

        Kiitos vastanneille ;D


      • tumppi
        VikiNä kirjoitti:

        Oikein kovasti vastauksista =)
        Koiralla on ruoka-ajat, joten se ei kai sitten ole kovin paha asia jos ottaa fretin...
        Jos säästää 700-800e frettiin,rokotuksiin, leikkaukseen ja kmppeisiin sitten rahaa siltä varalta jos sattuu iskemään sairaus niin se on kai sitten ihan Ok summa.
        Koirassa ei pitäisi olla metsästyskoiraa, joten fretti ja koira kai tulevat toimeen keskenään.
        Mutta mistäs näitä frettejä sitten saa? Kasvattajilta? Eläinkaupasta?
        Jos jollaan on jotain linkkejä niin kertokaa, kun en löydä googlesta!
        Ja Fretille siis käy kissanpennun valjaat jos niitä pienentää, mutta onko silti järkevämpää ostaa freteille tarkotetut valjaat, kuin kissanpennun valjaat?
        Ja sitten vielä että kannattaako fretti leikata?
        Onko se suositeltavaa? Onko siitä jotain haittaa jos fretin jättää leikkauttamatta?

        Kiitos vastanneille ;D

        Kyllä googlella löytää kasvattajia, tai ainakin heitä, jotka tietävät heistä jotain. Esim. eri frettiyhdistysten sivuilta. Niitä taas en voi mainita tässä, sanon vain, että etsi googlella. Vaikka "fretti" "fretin pentu" "frettikasvattaja" "myydään fretti" jne. Eläinkaupasta osto on vähän niin ja näin. Sieltä saattaa saada aivan väärää tietoakin. Osta mielummin kasvattajalta. Taitaa heitä tälläkin foorumilla pyöriä.. =)

        Ei ole takuita, että fretti ja koira tulevat toimeen, sen näkee sitten. Onhan niissäkin eri persoonia.

        Se on melko sama, kummat valjaat hankkii. Meiän valjaissa ainut ero on, että kissanp. valjaissa on myös etujalkojen välistä (alhaalta) kulkeva remmi, kun taas frettivaljaissamme sitä ei ole. En suosittele sellaista nahkaläpyskää, jonka läpi etutassut pujotetaan ja naru kiristetään selästä. Ainakaan meiän neiti ei niissä pysynyt 3 sekuntia kauempaa. Me ainakin päästiin sovittamaan valjaita eläinkauppaan.

        Fretit pitää leikata. Naaras kuolee kiiman aiheuttamaan anemiaan. Se kiima kun ei lopu itsekseen, niinkuin esim. kissoilla. Uroksia ei ole pakko leikata, mutta eritääin suositeltavaa. Ne kun tuppaavat haisemaan PAHALLE ja pissimään kaikki paikat keltaseksi. Eli leikkauta, oli sukupuoli kumpi tahansa.


      • viivi76
        VikiNä kirjoitti:

        Oikein kovasti vastauksista =)
        Koiralla on ruoka-ajat, joten se ei kai sitten ole kovin paha asia jos ottaa fretin...
        Jos säästää 700-800e frettiin,rokotuksiin, leikkaukseen ja kmppeisiin sitten rahaa siltä varalta jos sattuu iskemään sairaus niin se on kai sitten ihan Ok summa.
        Koirassa ei pitäisi olla metsästyskoiraa, joten fretti ja koira kai tulevat toimeen keskenään.
        Mutta mistäs näitä frettejä sitten saa? Kasvattajilta? Eläinkaupasta?
        Jos jollaan on jotain linkkejä niin kertokaa, kun en löydä googlesta!
        Ja Fretille siis käy kissanpennun valjaat jos niitä pienentää, mutta onko silti järkevämpää ostaa freteille tarkotetut valjaat, kuin kissanpennun valjaat?
        Ja sitten vielä että kannattaako fretti leikata?
        Onko se suositeltavaa? Onko siitä jotain haittaa jos fretin jättää leikkauttamatta?

        Kiitos vastanneille ;D

        frettejä löytää kasvattajilta ja yhdistyksien sivuilta ihan googlea käyttämällä. :)
        Fretti tosiaankin kannattaa leikata eikä jättää leikkaamatta ellei pentuja teetä mutta kokemattomalle en tätä suosittele.
        Varsinkin tytöt on syytä steriloida/leikata 6-8 kk iässä koska muutoin tuloksena on se aplastinen anemia ja lopulta kuolema ellei kiimaa ajoissa katkaista.
        Poikafrettejäkin suositellaan myöskin koska se vähentää huomattavasti sitä hajua,merkkailua,on stressaavaa ja taasen kiiman aikana käyttäyminen on aggressiivista toisia frettejä kohtaan.

        Itse päätät kummat valjaat ostat suosittelen hagenin valjaita mutta noista kissan valjaistakin saa säätämällä ihan hyvät valjaat.


    • Miina

      Rokotusten hinnat vaihtelee todella paljon riippuen eläinlääkäristä, lääkäriasemasta jne.

      Meillä klinikalla annettu rokotus maksaa 45€/eläin ja sitten taas kun järjestimme joukkorokotuksen erääseen tapahtumaan, niin hinnaksi tuli 5-7€ / eläin.

      • viivi76

        myöskin fretin leikkausta joka maksoi meillä urokselta about 59€ ja naaraalta 100€ mutta eläinlääkäriltä voi tiedustella lisää, että mitä heillä maksaa ym.

        Sitten täällä oli puhetta myöskin valjaista eli meillä on kaikille hankittuna hagenin valjaat ja hinnaksi tais tulla n.20€ ja siihen päälle flexit, ruuat, hiekat ym.
        (Tuo 7,5 kg säkki tais meillä päin vaihdella 31-34€ lukemissa.)

        Toki pitää eläintä hankittaessa myöskin muistaa se, että yllättäviäkin sairauksia voi tulla jolloinka eläin pitää kiikuttaa ajoissa eläinlääkäriin.
        Näitä käyntejä varten on hyvä säästääkin sitä rahaa josta voi sitten eläinlääkärireissuja varten ottaa.


    • Ellu

      meni frettiin melko vähän.
      Ostin frettini 150 eurolla ja hain sen n. 200 kilometrin päästä, joten bensaan meni jonkin verran. Häkki maksoi 140 euroa teetettynä ja leikkaus maksoi 100 euroa. Ruoat maksaa 15 euroa joka toinen kuukausi ja leluja olen ostanut muutamia. (n.5€/kpl)

      • VikiNä

        Olempahan taas vähän viisampi näissä asioissa ;D
        Unohdin vaan tossa äskösessä viestissä kysyy et onks fretit oikeesti sellasii rasitavan stressaavii sotkioita? Tiedän kyllä että niitä pitää vahtia silloin kun ovat vapaana asunnossa, mutta kaikki sanoo mulle ettei sellasta kannata ottaa, koska ne sotkevat ja haisevat hirveälle ja muutenkin laiminlyövät koko hommaa...

        Enkä ole yhtään varma pitäiskö näitä ihmisii sitten kuunnella...?

        Kiitos taas kerran ja kokeilen sitä googlee jos sieltä kerran löytää!


      • tumppi
        VikiNä kirjoitti:

        Olempahan taas vähän viisampi näissä asioissa ;D
        Unohdin vaan tossa äskösessä viestissä kysyy et onks fretit oikeesti sellasii rasitavan stressaavii sotkioita? Tiedän kyllä että niitä pitää vahtia silloin kun ovat vapaana asunnossa, mutta kaikki sanoo mulle ettei sellasta kannata ottaa, koska ne sotkevat ja haisevat hirveälle ja muutenkin laiminlyövät koko hommaa...

        Enkä ole yhtään varma pitäiskö näitä ihmisii sitten kuunnella...?

        Kiitos taas kerran ja kokeilen sitä googlee jos sieltä kerran löytää!

        Sotkevat, jos annat niille sen mahdollisuuden! Siirtämällä kaikki särkyvä/ siirrettävä/ syötävä/ pengottava/ levitettävä pois fretin ulottuvilta, eivät ne sotke. Helppoa? =) Eli kukat ylös, lelulaatikot kaappiin, ei vaatteita lattialle tai sohvalle jne. Eipä tuo tavaroiden "itsestään" siirtyily tai vaatteiden tiputtaminen tuolilta haittaa mua, en ole niitä järjestyksen ihmisiä muutenkaan.

        Meillä nuo eivät vielä ole täysin sisäsiistejä, tekevät oikeaan paikkaan läjät tasan silloin, kun niitä huvittaa. Pimeessä saattaa siis astua jonkin märän päälle... ;) Opetuskysymyshän tuo vaan on.

        Sotkevathan koirat, kissat, linnut, jyrsijät ja muutkin, mikseivät siis fretitkin? Mutta jos tip top järjestys ja puhtauttaan kiiltävät lattiat on sinulle sydämen asia, en suosittele frettiä.


      • VikiNä
        tumppi kirjoitti:

        Sotkevat, jos annat niille sen mahdollisuuden! Siirtämällä kaikki särkyvä/ siirrettävä/ syötävä/ pengottava/ levitettävä pois fretin ulottuvilta, eivät ne sotke. Helppoa? =) Eli kukat ylös, lelulaatikot kaappiin, ei vaatteita lattialle tai sohvalle jne. Eipä tuo tavaroiden "itsestään" siirtyily tai vaatteiden tiputtaminen tuolilta haittaa mua, en ole niitä järjestyksen ihmisiä muutenkaan.

        Meillä nuo eivät vielä ole täysin sisäsiistejä, tekevät oikeaan paikkaan läjät tasan silloin, kun niitä huvittaa. Pimeessä saattaa siis astua jonkin märän päälle... ;) Opetuskysymyshän tuo vaan on.

        Sotkevathan koirat, kissat, linnut, jyrsijät ja muutkin, mikseivät siis fretitkin? Mutta jos tip top järjestys ja puhtauttaan kiiltävät lattiat on sinulle sydämen asia, en suosittele frettiä.

        No tuli taas tuokin asia selväksi.
        En kyllä itsekkään kuulu niihin tip top siisteihin ihmisiin, eli ei pieni sekamelska haittaa... ;D
        Ja talosta saa helposti "frettiturvallisen".... Meillä ainakin onnistuu!!

        Kiitos vielä kerran.


      • T-Maria
        tumppi kirjoitti:

        Sotkevat, jos annat niille sen mahdollisuuden! Siirtämällä kaikki särkyvä/ siirrettävä/ syötävä/ pengottava/ levitettävä pois fretin ulottuvilta, eivät ne sotke. Helppoa? =) Eli kukat ylös, lelulaatikot kaappiin, ei vaatteita lattialle tai sohvalle jne. Eipä tuo tavaroiden "itsestään" siirtyily tai vaatteiden tiputtaminen tuolilta haittaa mua, en ole niitä järjestyksen ihmisiä muutenkaan.

        Meillä nuo eivät vielä ole täysin sisäsiistejä, tekevät oikeaan paikkaan läjät tasan silloin, kun niitä huvittaa. Pimeessä saattaa siis astua jonkin märän päälle... ;) Opetuskysymyshän tuo vaan on.

        Sotkevathan koirat, kissat, linnut, jyrsijät ja muutkin, mikseivät siis fretitkin? Mutta jos tip top järjestys ja puhtauttaan kiiltävät lattiat on sinulle sydämen asia, en suosittele frettiä.

        Itsekin olen kiinnostunut freteistää ja aloin tutkia asiaa. Onko siis mahdollista opettaa fretti siihen "wc-käytäntöön"? Ajatellen että ei tarvitsisi lattioita yms. aina olla pesemässä. Kissoista on nimittäin kokemusta enkä pidä yhtään tarpeitten siivoiluista matoilta. :) Muuten pieni sekasotku ei sinäänsä häiritsisi.
        Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)


      • Germanman

        minulla on kaksi keskikokoista villakoiraa, 1 koirista tykää niin paljon pienistä eläimistä esim. hamstereista että se alkaa tökkiä hamstereita nenällä. yksi hamsteri on kuollut kun koira on tökannyt häntä vatsaan. niin haluaisin tietää voiko fretin päästää sellaisen koiran luo??


      • Eikaivaan
        tumppi kirjoitti:

        Sotkevat, jos annat niille sen mahdollisuuden! Siirtämällä kaikki särkyvä/ siirrettävä/ syötävä/ pengottava/ levitettävä pois fretin ulottuvilta, eivät ne sotke. Helppoa? =) Eli kukat ylös, lelulaatikot kaappiin, ei vaatteita lattialle tai sohvalle jne. Eipä tuo tavaroiden "itsestään" siirtyily tai vaatteiden tiputtaminen tuolilta haittaa mua, en ole niitä järjestyksen ihmisiä muutenkaan.

        Meillä nuo eivät vielä ole täysin sisäsiistejä, tekevät oikeaan paikkaan läjät tasan silloin, kun niitä huvittaa. Pimeessä saattaa siis astua jonkin märän päälle... ;) Opetuskysymyshän tuo vaan on.

        Sotkevathan koirat, kissat, linnut, jyrsijät ja muutkin, mikseivät siis fretitkin? Mutta jos tip top järjestys ja puhtauttaan kiiltävät lattiat on sinulle sydämen asia, en suosittele frettiä.

        Miksi tästä saa käsityksen että epäsiistit ihmiset hankkii frettejä... Minun mielestä vaikkei itse ole siisti voisi silti fretit opettaa käyttämään astiaa, koska onhan se niillekkin mukavaa ja itse et joutuisi siivoamaan fretin sotkuja aina, ja jos nyt sanoisit ettet siivoakkaan aina heti niin sitten puhuttaisiin jo terveyshaitoista.


    • Mazuiko

      Moi!Ajattelin vastata viestiisi koska haluisin itekkin fretin ja mietin juuri samaa:Voiko se olla samassa talossa aika pienen koiran kanssa?Mulla on cavalierkingcharlesin spanieli joka saattaisi vähän riehaantua fretistä,mutta toivoisin todella saavani fretin!

      • :))

        Haluaisin itsekkin fretin siilini jälkeen, mutta muista mazuiko että niitä pitää jaksaa hoitaa... sillä valitettavasti usein käy niin, että innostus loppuu lemmikeistä ja niiden vaadittavia hoitotoimia ei täytetä. Asiaa kannattaa harkita tarkasti ennenkuin sen ostaa.


    • :Timpura

      aattelin vastata sun kysymykseen ViKiNä. Mun tietääkseen fretti maksaa suunilleen n. 200-250e mut riippuu mist ostaa.

    • Tallitorvelo

      Itsekkin olen hommaamassa veljeni kanssa fretin ja tämä sama kysymys askarruttaa...

      • february

        Löytyiskö tätä kautta ketään fretin omistajaa/kasvattajaa, jonka luona voisi käydä katsomassa ja tutustumassa fretteihin? Olen ollut kiinnostunut niistä jonkun aikaa ja olen lukenut niistä paljon. Yhdelläkin sivustolla kehoitettiin mahdollisen allergian vuoksi käymään ensiksi fretin luona ennen ostoa.
        Ja mietin, kun minulla on lievä kissa-allergia, että olisi mahtavaa jos pääsisi katsomaan ensiksi jonnekkin!
        Olen 20-vuotias tyttö helsingistä. Toivon jonkun yhteydenottoa; ensiksi tätä kautta tietenkin! :)


      • Millie1984
        february kirjoitti:

        Löytyiskö tätä kautta ketään fretin omistajaa/kasvattajaa, jonka luona voisi käydä katsomassa ja tutustumassa fretteihin? Olen ollut kiinnostunut niistä jonkun aikaa ja olen lukenut niistä paljon. Yhdelläkin sivustolla kehoitettiin mahdollisen allergian vuoksi käymään ensiksi fretin luona ennen ostoa.
        Ja mietin, kun minulla on lievä kissa-allergia, että olisi mahtavaa jos pääsisi katsomaan ensiksi jonnekkin!
        Olen 20-vuotias tyttö helsingistä. Toivon jonkun yhteydenottoa; ensiksi tätä kautta tietenkin! :)

        PK-freteillä on fretti miittejä aina silloin tällöin PK-seudulla vaihtelevissa paikoissa, jonne uudet kokelaat ovat tervetulleita. Näissä tapahtumissa on myös paikalla lähestulkoon aina kasvattajiakin. Kannattaa tarkastaa PK frettien nettisivuilta osoitteesta http://www.pk-fretit.fi/. Myös joidenkin kasvattajien luokse pääsee kyläilemään, mutta frettimiitti on paras, kun siellä on esillä jos minkälaista vipeltäjää.


    • jebajee! <3

      Tietääkös kukaan, että olisiko Tampereen seudulla ketään fretti-kasvattajaa...??
      Kun olen itse menossa lähiaikoina käväsemään Tampereella ja tuota olisin ostamassa/haluaisin ostaa sellasen fretin, niin jos joku tietäis... :DD

      • ulpunen84

        Otapa yhteyttä Tampereen Seudun Fretit ry:n porukkaan. Sieltä saat varmasti tietoosi lähimmät kasvattajat.


    • fretti <3

      olisin etsimässä
      pentu frettiä kasvattajia ? myydään ? tai onko jollain joka haluaisi myydä sen :D

    • ferret

      virallisilta kasvattajilta frettien hinnat lähtevät 350e ylöspäin ja ei virallisilla kasvattajilla 200 ylös- ja alaspäin.

    • Frettietsivä

      minkä luonteinen fretti on? Sopiiko se ensimmäiseksi lemmikiksi? Olen kauttaaltaan ihastunut fretteihin. Koira olisi sille sitten kaverina; hyväluonteinen aussie.

    • Hulluko olet

      Frettietsivä: älä hanki frettiä, jos sille olisi kaverina vain koira. Koira ja fretti eivät välttämättä sopeudu yhteen, oli koirasi miten hyväluontoinen hyvänsä. Fretti tarvitsee SINUN seuraasi, ei koirasi

    • Frettietsivä

      en ole hullu. Tarkoitin, että minä olen se omistaja ja koira kasvaisi myös yhdessä minun ja frettini kanssa. Sekin on täysivaltainen perheenjäsen!

    • Säd

      Paljonko frettiin menee rahaa koko elinaikana? (Veikkauksia, veikkauksia!)

    • NellyLi

      Kun kävin Espanjassa siellä fretti maksoi 61e, eläinkaupassa. Meinasin ensin ostaa sen mutta en raaskinut kun olisi pitänyt ottaa kaiken maailman rokotukset, eikä sitä saisi heti viedä Suomeen. Juttelin äitini kanssa asiasta ja hän sanoi että ostaisin mielummin fretin Suomesta.Aloin miettiä että sopiikohan fretti meille koska meillä on keskikokoinen koira (Cavalier kingcharlesin spanieli), että tuleeko fretti toimeen koiramme kanssa koiramme on ystävällinen (ei siis ilkeä). Lisäksi mulla on 4 hiirtä mutta aloin miettiäettä jos hankkisin fretin vasta noin.2-3 vuoden päästä niin saisin säästettyä rahaa siihen. Jolloin mulla olísi jo paljon rahaa. Kuulemani mukaan fretit ovat lihansyöjiä joten hiireni olisivat mojova ateria fretille, joten hankkisin fretin vasta kun aika jättää hiiruistani.
      Mutta jos joku voisi kertoa mitä kaikkea tarvitsen fretille (rokotukset yms.), niin voisin alkaa miettiä hintoja valmiiksi että paljonko tarvitsen rahaa. Riittäisikö 1000e? :) niinkun pitkäksi aikaa? : D Kiitos jo etukäteen!

    • AussieYstävä

      NEllyLi:
      Tiedän tuo suloisen ja kiltin cavalierin, joka sopisi minusta hyvin fretin kanssa jos ne vaan totutettaisiin toisiinsa. Hiiret ei melko varmasti pian frettisi suussa. Joten ei ainakaan vapáina voisi hiirulaisa pitää fretin ollessa lähellä.
      Ruokiin menee kuukaudessa vain n. 10 e ei enempää. Aluksi jo haluat fretillesi erittäin hyvät oltavat, voi tavaroihin mennä enemmän kuin luulet, mutta pian sekin on ohi, ja eikä sinun tarvitse hirveästi hankkia fretillesi tavaroita(leluja yms)
      Tuo 1000 e on minusta aika paljon joten varmasti aika moneksi kuukaudeksi sitä riittää.

    • frettidaa

      Minkä ikäselle fretti on hyvä? onko 12 hyvä ikäraja?

    • -apuja-

      Minun mielestä 1000e ei ollenkaan ole paljon. Koskaan ei tiedä, jos tulee joku yllättävä leikkaus eteen tai pitää vaikka hampaita poistaa ja näistä voi tulla isokin lasku. Mielummin pitää "liikaa" rahaa varalla ku toteaa eläinlääkärillä, ettei pystykään maksamaan jotain toimenpidettä. Omalla kohdalla on yhden fretin eläinlääkärikuluihin menny lähemmäs 1000 euroa jo
      kahdessa vuodessa, joten ei voida varmaksi sanoa fretin olevan halpa lemmikki. Olen myös fretin jo tuhkannut, kun ei kaupunkialueella tietenkään voi mennä minkään puun alle hautamaan rakasta lemmikkiä ja tuhkauksestakin tulee kivasti laskua.

      Ikäkysymys on vaikea. Itse sain ensimmäisen frettini 12-vuotiaana, mutta toki siinä vanhemmat maksoivat eläinlääkärikulut yms. 12v. voi olla fiksu ja pitää lemmikistään huolen, mutta toisaalta opiskelut myöhemin voivat vaikuttaa tilanteeseen ja fretti joutuukin kiertoon, kun ei aikaa/rahaa riitä. Kunhan vanhempien kanssa pelisäännöistä sovitaan, niin uskoisin 12-vuotiaankin kykenevän fretistä pitämään huolen. Etsit vaan riittävästi tietoa etukäteen, ettet joudu täältä kyselemään (itsekin tuon ikäsenä kävin ettimässä ruotsin- ja englanninkielisiltä sivuilta tietoa). :) Itsellä ainoastaan ripari oli ajankohta, jolloin jouduin jättämään fretin äidin hoivaan viikoksi.

      Ja ei, fretit eivät ole häkkieläimiä, tarvi sahanpuruja tai elä kissanruoalla. Näin pikamuistutuksena kaikille ;) Ja itse pidän tällä hetkellä parhaana kuivaruokana totally ferret babya, mutta myös esim. raakoja kanankauloja kannattaa antaa.

    • ferrittisre

      voiko frettiä ottaa jos sitä pitää vain yhdessähuoneessa vapaana? koska meillä on kaksi koiraa?

    • AussieYstävä

      ferrittisre: Minkä rotuisia koiria? Onko minkä luonteisia? Ajattele olevasi fretti, yhdessä huoneessa...sopisiko se sinusta sinne? Jos fretti saa todella paljon sinulta aikaa...voit jo hiukan harkkia frettiä. Mutta jos teillä on koiria(en tarkoita että niillä ei olisi hyvvä luonne) niin varsinkin terrierit ovat pieneläinten vihollisia joten harkitse. Itse en ole mikään erityistietäjä.Kysy apuja frettiomistajilta!

    • FreteilleTilaa

      Pitäisitkö niitä kahta koiraa vapaana vain yhdessä huoneessa?

      Okei, aika kärjistettyä, mutta kyllä fretinkin tulisi päästä liikkumaan yhtä vapaasti. Frettihuoneella pääsee jo pitkälle, mutta oma mielipiteeni on, että fretinkin tulisi päästä päivittäin liikkumaan vapaasti koko asuntoon. Ovat kuitenkin uteliaita otuksia ja haluavat tutkia paikkoja ja osallistua päivittäiseen elämään. :)

    • fretitmukana

      Kyllähän huoneen kokoinen tila varmasti fretille riittäisi,
      eikä varmasti osaisi kaivata suurempaa tilaa. Mutta
      todellakin samaa mieltä että fretin saatava olla päivittäisessä
      toiminnassa mukana. Eivät ne ole mitään koriste-hamstereita
      joita pidetään häkissä tai yhdessä huoneessa ja käydään
      katsomassa kun huvittaa. Ei. Niiden kanssa touhutaan ja
      löhöillään, ihan niin kuin kissan tai koiran. Mikä kumma siinä
      on että pitää ottaa lemmikki väärään käyttötarkoitukseen,
      jos haluatte häkkieläimen niin ostakaan marsu tai hamsteri.
      Tosin niidenkin pitäminen häkissä on mielestäni julmaa.

    • miksi?

      Joku voisi valistaa, että miksi pitää olla kokonainen eläintarha saman katon alla? Tai miksi edes otetaan petoja kuten fretti ja saaliita esim. jyrsijä hajuetäisyydelle toisistaan? Eihän nyt kukaan voi tosissaan väittää, että pitää olla fretit, koirat, kissat, jyrsijät ja matelijat just samaan aikaan lemmikkeinä...

      Fretille varmasti riittävillä virikkeillä voi riittää yksikin huone, mutta mitä huoneen toiselta puolen löytyy, hmmh. Lemmikit ei tosiaankaan ole mitään "gotta catch them all" -juttuja, vaan pitäisi miettiä sitä omalle kohdalle parasta vaihtoehtoa, ennen eläimen/eläinten ottamista.

      • Jau 123

        Mmm.. Aloittaja kyllä mainitsi että hänellä on yksi koira. Jos mielestäsi yksi koira ja fretti on eläintarha niin all right.


    • uewr12wuotta

      Onko fretti sopiva 12-vuotiaalle ?

    • ertyuiolkjnb
    • Manta Pihala

      Heh, oli pieni järkytys kun täällä poikkesin ja blogini osoite jokaisessa topicissa.. :D Noh, toivottavasti blogistani olisi jotain hyötyä fretin hankintaa harkitseville ihmisille.

      • ertyuiolkjnb

        Pahoittelut Manteli, innostuin vähän. Tuo oli niin loistava teksti että pakko pistää jakoon. Toivottavasti ihmiset tajuaa lukea ajatuksen kanssa.

        - You Know


    • Maud

      Aika monissa paikoissa on mainostettu täällä tuota sinun sivua :D

    • ...

      No muut ovatkin jo antaneet ohjeita mutta siitä koirasta. :D En hirveästi suosittelisi niitä samaan huoneeseen kyllää.. Kun fretti on vapaana voisi koira olla eri huoneessa sillä aikaa... Itsekin aijoin hankkia fretin. Mutta onnea sinulle!

    • EmiliaLar.

      fretti vaatii niin paljon vapaana olo aikaa, että on parempi varmistaa että eläimet tulisivat toimeen. Se on vain turhaa molempien eläinten stressaamista jos joutuvat olemaan aina erillään. fretti ja koira voivat tulla mainiosti toimeen, riippuen tietenkin rodusta ja koulutuksesta. Meillä ainakin ollaan parhaita kavereita vaikka koira on iso.

    • fagfbsdj

      Aivan naurettava idea että koira olisi eri huoneessa "kun fretti on vapaana". Fretti ei ole häkkieläin eli sen tulisi olla aina vapaana. Koira ja fretti voivat tulla toimeen. Nimimerkillä. Englanninbulldoggi ja näätäkakarat ylimpiä ystäviä

    • 16 + 11
    • Meimms7878

      paras vaihtoehto olisi että fretillä/freteillä olis oma huone ja joka päivä tai vaikka aina kun on kotona niin saisi olla muuallakin asunnossa .minulla ei freteille ole häkkiä ollenkaan vaan ovat sillä aikaa freteille sisustetussa huoneessa kun olen pois kotoa (jos olen kauan poissa niin tietysti on joku hoitaja)

    • Nice ihminen

      Fretit yleensä tottuvat koiraan.
      Mutta en kyllä itse menisi ottamaan frettiä kun purevat niin paljon ja läheskään kaikki fretit eivät opi talon tavoille.
      Ja on mahdollista, että frettisi sitten pentuna tai jopa aikuisena puree koiraasi ja voi syntyä tappelu.

    • Anonyymi

      Ne voi asua koira tai kissan kanssa.

    • Anonyymi

      Onko freteillä oma kauppa vai mistä niitä voi ostaa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      100
      7130
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      30
      2751
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      34
      2336
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      95
      2024
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      14
      1727
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      9
      1525
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1397
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1361
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1314
    10. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      33
      1309
    Aihe