Noin puolivuotta sitten eräs kuski nukahti rattiin, mutta tajusi sitä ennen onneksi pysäyttää auton, nukahti kyllä aikasemmallakin pysäkillä mutta seuraavalla ei sitten enään kyennyt ajamaan. Tämä tapahtui linjalla 21 Leppävaara-Serena, Espoossa.
Kuinka paljon ajatte päivisin? Onko tämä yleistäkin nykyään. Meinaan onneksi ei kesken ajon sentään. Vaarallista touhua
Bussikuskit uneliaita?
24
371
Vastaukset
- Kuskin vaimo
11-12 tunnin päivä ne ajaa ja aamuherätykset kello 3-5 välillä. Aikamoista kaupunkiliikenteessä ne pitkät päivät. Ihmettelen miten sallitaan!
- kuskin mies
No eipä noita joka päivä ole 11 tunnin päiviä. ksm 7,5-9 tuntisia nuo ovat kauttaaltaan, eli ihan normi työpäiviä. Lepo on se mitä pitää muistaa harjoittaa eli ajoissa nukkumaan, niin aikaiset aamunousutkaan ei ole vaikeita.
- ........
Eikä se päivän pituuskaan välttämättä ole syy siihen uneliaisuuteen vaan epäsäännöllisyys ja vapaiden pätkiminen joskus ainoastaa yksi VP joskus 4vp:ä peräkkäin eli kahden viikon vapaat kerralla pidettäväksi. Ja osalla epäasiallinen työvuoro lista iltavuorosta seuraavan päivän aamuvuoro ET SELLASTA {:)
........ kirjoitti:
Eikä se päivän pituuskaan välttämättä ole syy siihen uneliaisuuteen vaan epäsäännöllisyys ja vapaiden pätkiminen joskus ainoastaa yksi VP joskus 4vp:ä peräkkäin eli kahden viikon vapaat kerralla pidettäväksi. Ja osalla epäasiallinen työvuoro lista iltavuorosta seuraavan päivän aamuvuoro ET SELLASTA {:)
Pompottelua tolla alalla on ollut ja tulee olemaan...työnantaja näistä on tyytyväisin.Sonta tulee työntekijän niskaan KÄYTÄNNÖSSÄ,ellei ole supliikki,pelkkä joojoo työntekijä polttaa itsensä leikissä.ja asikas on sähköpostillaan 99%oikeassa..oman arvon tunne on kovilla,siksi siellä pk-seudulla on korvattu hoonosoomi töitten tekijöillä..ei ymmarra mitaan,vaikka vittuillaan..hymyillaan vaan, vaikka kohta tulis juntilta puukosta..?
- helbkuksi
me helbin kuskit nähdään unta että tää virma menis nurin ja päästäis pois täältä kurjuudesta
- jepulishepulis
Kyllä niitä vaan työsidonnaisuuksineen 12 tuntisia päiviä vaan on useampi viikossa, siihen työmatkat päälle ja pitäisi vielä seurustella tai viettää perhe-elämää, tehdä kotitöitä tai joidenkin jopa harrastaa jotakin, niin kyllä siinä vuorokaudessa tuppaa tunnit loppumaan kesken, ei tuo nukahtaminen varmaan niin tavatonta ole, muistamme mitä kävi kehä 3:lla viime syksynä...No onneksi suht harvinaista kuitenkin. No muuttuisiko se siitä sen kummemmaksi että pääsisi Akt:n sopparilla ajamaan, kehä 3:n ja tässä ketjunavauksessa tapahtuneet tapahtuivat molemmat yksityisten kuljettajille..?
- Vanha Skede
Ei missään nimessä Akt:n sopimusta, minulle riitti siellä 15 vuotta! Akt:n sopimuksessa kaksiviikkojakso 80 tuntia kun Helbillä 76.30, eli akt:n sopparissa kahdessa viikossa enemmän pitkiä päiviä.
Mitään kunnollista akt ei ole saanut aikaan. Helbillä on pitempi vuosiloma myöskin.
Helbin uuteen sopimukseen apinoitiin Akt:n pitkiä päiviä, kun sinne ei suostuttu menemään, mutta pitempi vuosiloma jäi, lyhyempi kaksiviikkojakso, palkalliset arkipyhät, paremmat yölisät/aattoillan korvaukset.
Mikäli Helbille tulee Akt.n sopimus, lähden kortistoon ja muihin töihin.
Kummasti niitä Akt:n sopimuksen kuskeja nukahtaa rattiin ja ajaa tolppia päin, lieneekö pitkillä päivillä mitään tekemistä asian kanssa?- diamond o`rossi
AKT ei ole saanut eikä haluakaan saada jo sata vuotta sitten saavutettua oikeutta 8 tunnin työpäivän noudattamiseen kuljetusalalla. Se on työnantajien ja isäntärenkien sekä elämäntapakuljettajien yhteiskoalitio. Kaikki palkattomat ja palkallisetkin katkot mitkä pitentävät työhönsidonnaisuutta pitäisi poistaa. Puhuttaisiin sitten vasta lisää kun ollaan jotain saavutettu ja lakattu mielistelemästä työnantajapuolta.
- Kerro toki
diamond o`rossi kirjoitti:
AKT ei ole saanut eikä haluakaan saada jo sata vuotta sitten saavutettua oikeutta 8 tunnin työpäivän noudattamiseen kuljetusalalla. Se on työnantajien ja isäntärenkien sekä elämäntapakuljettajien yhteiskoalitio. Kaikki palkattomat ja palkallisetkin katkot mitkä pitentävät työhönsidonnaisuutta pitäisi poistaa. Puhuttaisiin sitten vasta lisää kun ollaan jotain saavutettu ja lakattu mielistelemästä työnantajapuolta.
Osaatko rossi kertoa missä maassa kuljetusalalla olisi nuo saavutettu?
Eipä tule ainakaan minulle mieleen eli ei pelkästään AKT ole saanut niitä aikaiseksi.... - diamond o`rossi
Kerro toki kirjoitti:
Osaatko rossi kertoa missä maassa kuljetusalalla olisi nuo saavutettu?
Eipä tule ainakaan minulle mieleen eli ei pelkästään AKT ole saanut niitä aikaiseksi....Ei missään maassa , mutta en voi lakata ihmettelemästä miksi ei niinkin voimakkaaksi liitoksi itseään mainostava AKT ei saa kuljetusalan asioita järjestykseen mitkä on kaikilla toisilla aloilla olleet 8 tunnin työpäivät itsestäänselvyytenä jo esi-isiemme ajoilta.Kerro toki itse minkä takia kuljetusalalla työskentelevien pitää rypeä ihan suosiolla huonommilla työajoilla (-lue pitemmät päivät) AKT.n siunatessa ja hyväksyessä kaiken.
Ei kuljetusalan työväki huonompia ole kuin toisillakaan aloilla työskentelevät.
Ei tällä menolla AKT saa täällä mitään aikaiseksi. Pelkkää suunpieksentää isäntien äänellä. - Pientä parannusta
diamond o`rossi kirjoitti:
Ei missään maassa , mutta en voi lakata ihmettelemästä miksi ei niinkin voimakkaaksi liitoksi itseään mainostava AKT ei saa kuljetusalan asioita järjestykseen mitkä on kaikilla toisilla aloilla olleet 8 tunnin työpäivät itsestäänselvyytenä jo esi-isiemme ajoilta.Kerro toki itse minkä takia kuljetusalalla työskentelevien pitää rypeä ihan suosiolla huonommilla työajoilla (-lue pitemmät päivät) AKT.n siunatessa ja hyväksyessä kaiken.
Ei kuljetusalan työväki huonompia ole kuin toisillakaan aloilla työskentelevät.
Ei tällä menolla AKT saa täällä mitään aikaiseksi. Pelkkää suunpieksentää isäntien äänellä.Jokuvuosi sitten oli 14 tunnin sidonnaisuusaika ja 7 tunnin lepoaika. Mitä valitatte menkää itse neuvottelemaan jos ei nykyiset neuvottelijat kelpaa. Ei muuta kun ilmoittautumaan liittoon että täältä tulee pätevämpi neuvottelija.
- diamond o`rossi
Pientä parannusta kirjoitti:
Jokuvuosi sitten oli 14 tunnin sidonnaisuusaika ja 7 tunnin lepoaika. Mitä valitatte menkää itse neuvottelemaan jos ei nykyiset neuvottelijat kelpaa. Ei muuta kun ilmoittautumaan liittoon että täältä tulee pätevämpi neuvottelija.
Ai kun oli hyvä neuvottelutulos. Että ihan 14 tunnin sidonnaisuudesta ja 7 tunnin lepoajasta on päästy nykysidonnaisuuksiin. Onnea vaan ei onnitteluja.
Pikkulapsikin pystyy yhtälaiseen neuvottelutulokseen. Se vaan on kuuleppas sillä tavalla että kyllähän pätevämpiä ja lujempia neuvottelijoita olisi pilvin pimeinkin, mutta sinne ei sellaisia päästetä. Isännät ja aisankannattajathan voisivat vaikka suuttua jos sinne päästettäisiin neuvottelijat jotka jotakin sopimuksista ja sopimisista herrojen kanssa jotain ymmärtävät eikä myy työläisiäpitkillä sidonnaisuksilla. Katsoppas se on ihan kuin ruuvi se sopimusneuvottelu. Sitä voidaan kiristää jos kunnon neuvottelijat on kehissä. - diamond o`rossi
Hoi voi monet kymmenet kerrat tarjosin apuani vaan ei kelvannut kun työnantajat olisivat voineet pahoittaa mielensä kun minut tunnettiin periksiantamattomana ja tarvittaessa lakkoherkkänä kaverina.
Läsnä olin lähes joka kokouksessa , paitsi pölhölällä en ehtinyt yhteenkään kun siellä vierailuni jätin lyhyimpään mahdolliseen elikkä läksin lähes saman tien kun tulinkin.
Kymmentä pätevämpää neuvottelijaa en itseni lisäksi osaa nimetä ja mitä se auttaisikaan kun neuvotteluihin päästetään vain kaltaisesi kyllä-miehet.
Sillä tavalla ei asiat korjaannu ikänä. Enää ei ole mikään asia hyvin alalla , mutta oltava on koska enää ei pääse 55 vuotiaana eläkkeelle kuten wanhaan hywään aikaan jolloin AKT ei päässyt riekkumaan kunnallisissa liikennelaitoksissa. Eipä sitä nykyäänkään päästetä , vaikka kyllä siellä niitä AKT.n pitkän päivän ja ruskean kielen kannattajia valitettavasti kourallinen on. - diamond o`rossi
Etkös Stonari lukenut tekstiäni kunnolla vai onko jo niin vakavaksi edennyt tila että luetun tekstin , yksinkertaistetunkin , ymmärtäminen katkoilee ?
Jo tekstin alussahan toin esille syyn miksi minua ei päästetty eikä päästetä neuvotteluihin. Katsos kun tässämaassa pelaa "systeemit" työnantajien taholta siten että ei sinne sellaista joka voisi vaikka puolipakolla laitattaa asiat kuntoon. Katsos kun työnantajat voisivat suuttua sellaisesta ja siksi se ei käy. Olet ollut ehkä liian vähän Suomessa töissä , jos et sitä meininkiä ole rivien välistä sattunut huomaamaan. Ei auttaisi vaikka miten väen väkisin sinne yritettäisiin kovaa neuvottelijaa kammeta sisään. On se nähty monet kerrat.
Minä olen tottunut vaikeisiinkin teksteihin että pystyin jo kirjoituksestasi päättelemään että olet kyllä-mies ilman että olen ikinä tavannutkaan. Enkä välitäkään . - diamond o`rossi
Ihan kuin jonkun työnantajan tai yrittäjäraasun tekstiä Stonarilta.
Koska kunnon kovat neuvottelijat ei pääse kehiin , sitten on vain hyväksyttävä tosiasia että sopimukset ovat sitten sitä mitä ovat. - diamond o`rossi
Ei ole vaikean tekstin lukutaidolla mitään tekemistä äskeisessä kommentissa , vaan kylmä totuushan on kun kaikki mitä sanellaan työnantajan taholta , niin hyväksytään ja tyytyväisiä ollaan kun 14 tunnin sidonnasuutta on saatu hieman alaspäin , mutta normaali-ihmisten 8 tuntia olisi jo kohtuuton vaatimus. Sehän on nykyneuvottelijoiden mentaliteetti. Lisäksi mainittakoon että mieli-ku-vitus, ei saa sijaa tässäkään kommentissa.
Vastaus 1 = Kyllä mies on sellainen joka tyytyy AKT.n sopimukseen ja hyväksyy kiltisti kaikki , vaikka siinä on hyvin hyvin paljon parantamisen varaa että päästäisi lähellekään ihmisten työaikoja ja työolosuhteita.
Vastaus 2= Olen ollut alalla 16 vuotta ja alalla sen takia kun ei lotossakaan vielä ole täysosumaa tullut ja eläkkeeseen vielä monta sopimuskautta ehtii umpeutua. Eikä päästetä neuvottelupöytiin. Kas kun saattaisi se 8 tunnin työpäivä olla vaarassa tulla neuvottelutulokseksi.
Oliko muita kysymyksiä Tunarilla? - diamond o`rossi
Ei siinä ole mitään osaamisen kanssa tekemistä kertoakseen miten hoidetaan liikenne 8 tunnin päivillä. HKL.n aikana oli 7 tuntia 39 minuuttia ja hyvin onnistui. Ei mikään jäänyt ajamatta kunnes tuli uudet tuulet ja päivät piteni ja työvuoroista siirryttiin työvuorottomuuteen , jaksotyöhon ja sitämyötä ajamttomuus lisääntyi sekä sekaannukset kun ei enää selkeitä työvuoroja ollut.
Muutos se on huonompikin. Mutta lohdullista sentään tietää että joku ja jotkut idean isistä vielä tiliile joutuvat , eikä päätä silitetä ja jos silitetäänkin , se tapahtuu että luu paistaa. - stonari
HeLB:in tappiot 2010 3,9 miljoonaa euroa ja firman pääoma tiedoissa se vasta hauskuus esiintyy oma pääoma -8miljoonaa ja vieraspääoma 80miljonaa euroa.
Tuolta pohjalta on hyvä lähteä repimään säästöjä kuskien "selkänahoista" - diamond o`rossi
stonari kirjoitti:
HeLB:in tappiot 2010 3,9 miljoonaa euroa ja firman pääoma tiedoissa se vasta hauskuus esiintyy oma pääoma -8miljoonaa ja vieraspääoma 80miljonaa euroa.
Tuolta pohjalta on hyvä lähteä repimään säästöjä kuskien "selkänahoista"Prosentuaalista ruuhkasarjojen osuutta en nyt tarkkaan pysty sanomaan mutta niitä saivat ajaakseen ne ketkä halusivat , ei siis pakotettu. Suurin osa oli ryhmiä joissa päivät yksimittaisia.
Tarpeeksi asti kun yritetään säästöjä etsiä kuljettajien oloja huonontamalla , saattaa hyvin käydä niin ettei kuljettajia alalle tule. Kato on käynyt jo pitkäänkin palvelleiden riveistä ja siirtyneet toisille aloille silläkin uhalla että palkat ja ansiot pienenevät.
Muistettava myös ettei aikoinaankaan kunnallista liikennelaitosta tehty miksikään rahasammoksi vaan tuottamaan edullista liikennettä kaupunkilaisille. On lisäksi sellainenkin muistikuva ettei se edes kertakaikkiaan saanut tuottaa voittoa. Kaupunki rahoitti verovaroin toimintaa. diamond o`rossi kirjoitti:
Prosentuaalista ruuhkasarjojen osuutta en nyt tarkkaan pysty sanomaan mutta niitä saivat ajaakseen ne ketkä halusivat , ei siis pakotettu. Suurin osa oli ryhmiä joissa päivät yksimittaisia.
Tarpeeksi asti kun yritetään säästöjä etsiä kuljettajien oloja huonontamalla , saattaa hyvin käydä niin ettei kuljettajia alalle tule. Kato on käynyt jo pitkäänkin palvelleiden riveistä ja siirtyneet toisille aloille silläkin uhalla että palkat ja ansiot pienenevät.
Muistettava myös ettei aikoinaankaan kunnallista liikennelaitosta tehty miksikään rahasammoksi vaan tuottamaan edullista liikennettä kaupunkilaisille. On lisäksi sellainenkin muistikuva ettei se edes kertakaikkiaan saanut tuottaa voittoa. Kaupunki rahoitti verovaroin toimintaa.Minä suurinpiirtein voin... reilu 15 vuotta olleena, Suomen Turistiautolla ja nyt Helbillä. Tälläkin hetkellä n. puolet sarjakirjoista on hyllyssä päivällä, ennen lähes kaikki näistä oli niitä ruuhkavuoroja, nyt nämä työajat muutettu näiksi kellon ympäri päiviksi koska muuten mahdotonta hoitaa ruuhka-ajan liikennettä...
- diamond o`rossi
helbkuski kirjoitti:
Minä suurinpiirtein voin... reilu 15 vuotta olleena, Suomen Turistiautolla ja nyt Helbillä. Tälläkin hetkellä n. puolet sarjakirjoista on hyllyssä päivällä, ennen lähes kaikki näistä oli niitä ruuhkavuoroja, nyt nämä työajat muutettu näiksi kellon ympäri päiviksi koska muuten mahdotonta hoitaa ruuhka-ajan liikennettä...
Ei se mahdotonta olisi hoitaa koska siihen ruuhkajärjestelmäänkin oli ja on runsaasti halukkaita , mutta kun muutoksia tehdään muutosten vuoksi eikä tarpeen vuoksi niin näin siinä käy. Lisäksi vielä kun annoitte tehdä ja muuttaa olosuhteenne sietämättömiksi. Mutta jos siitäkin tykätään niin mikäs siinä.
Seuraavaksihan voisitte ehdottaa työnantajallenne että voisitte luopua osasta palkkaannekin ja yrittäjäkuljettajuushan on tulevaisuuden unelma työnantajille.
Onhan se muuten mahdotonta hoitaa liikennettä... - diamond o`rossi
Niinpä juuri ja siis muistakaa aina mitä minä olen sanonut.
Itsekin valittaen totean että se pitää valitettavasti paikkansa että kohta ei löydy kuskeja isolla rahallakaan.
- Helbin sopimus
Paskan sopimuksen tekivät mutta pääasia että luottamusmiehet ei menettäneet etujaan. Vaihtakaa ajoissa luottamusmiehiä ta menetätte kaikki etunne. Saitte sentään melkein samanlaisen sopimuksen kun AKT:lla.
- entäs neeger
Ei se mitään mutta kun bussissa oli yks neeger siis ihan matkustajana 75:ssa, ensin se kaivoi nenää koko ajan ja hetken päästä sillä oli ne sormet suussaan jolla oli kaivanut nenäänsä...aika epäsiistin näköistä. Ne taitaa olla aika epäsiistejä sen lisäksi, että he huutaa kailottaa puhelimeen käsittämätöntä kieltään.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 894240
Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä1032403Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?352399Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell972144Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian281917- 321905
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni91587- 291568
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei1881560- 761331