Bussikuskit uneliaita?

dwrc3r3rr

Noin puolivuotta sitten eräs kuski nukahti rattiin, mutta tajusi sitä ennen onneksi pysäyttää auton, nukahti kyllä aikasemmallakin pysäkillä mutta seuraavalla ei sitten enään kyennyt ajamaan. Tämä tapahtui linjalla 21 Leppävaara-Serena, Espoossa.

Kuinka paljon ajatte päivisin? Onko tämä yleistäkin nykyään. Meinaan onneksi ei kesken ajon sentään. Vaarallista touhua

24

397

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuskin vaimo

      11-12 tunnin päivä ne ajaa ja aamuherätykset kello 3-5 välillä. Aikamoista kaupunkiliikenteessä ne pitkät päivät. Ihmettelen miten sallitaan!

    • kuskin mies

      No eipä noita joka päivä ole 11 tunnin päiviä. ksm 7,5-9 tuntisia nuo ovat kauttaaltaan, eli ihan normi työpäiviä. Lepo on se mitä pitää muistaa harjoittaa eli ajoissa nukkumaan, niin aikaiset aamunousutkaan ei ole vaikeita.

      • ........

        Eikä se päivän pituuskaan välttämättä ole syy siihen uneliaisuuteen vaan epäsäännöllisyys ja vapaiden pätkiminen joskus ainoastaa yksi VP joskus 4vp:ä peräkkäin eli kahden viikon vapaat kerralla pidettäväksi. Ja osalla epäasiallinen työvuoro lista iltavuorosta seuraavan päivän aamuvuoro ET SELLASTA {:)


      • ........ kirjoitti:

        Eikä se päivän pituuskaan välttämättä ole syy siihen uneliaisuuteen vaan epäsäännöllisyys ja vapaiden pätkiminen joskus ainoastaa yksi VP joskus 4vp:ä peräkkäin eli kahden viikon vapaat kerralla pidettäväksi. Ja osalla epäasiallinen työvuoro lista iltavuorosta seuraavan päivän aamuvuoro ET SELLASTA {:)

        Pompottelua tolla alalla on ollut ja tulee olemaan...työnantaja näistä on tyytyväisin.Sonta tulee työntekijän niskaan KÄYTÄNNÖSSÄ,ellei ole supliikki,pelkkä joojoo työntekijä polttaa itsensä leikissä.ja asikas on sähköpostillaan 99%oikeassa..oman arvon tunne on kovilla,siksi siellä pk-seudulla on korvattu hoonosoomi töitten tekijöillä..ei ymmarra mitaan,vaikka vittuillaan..hymyillaan vaan, vaikka kohta tulis juntilta puukosta..?


    • helbkuksi

      me helbin kuskit nähdään unta että tää virma menis nurin ja päästäis pois täältä kurjuudesta

    • jepulishepulis

      Kyllä niitä vaan työsidonnaisuuksineen 12 tuntisia päiviä vaan on useampi viikossa, siihen työmatkat päälle ja pitäisi vielä seurustella tai viettää perhe-elämää, tehdä kotitöitä tai joidenkin jopa harrastaa jotakin, niin kyllä siinä vuorokaudessa tuppaa tunnit loppumaan kesken, ei tuo nukahtaminen varmaan niin tavatonta ole, muistamme mitä kävi kehä 3:lla viime syksynä...No onneksi suht harvinaista kuitenkin. No muuttuisiko se siitä sen kummemmaksi että pääsisi Akt:n sopparilla ajamaan, kehä 3:n ja tässä ketjunavauksessa tapahtuneet tapahtuivat molemmat yksityisten kuljettajille..?

    • Vanha Skede

      Ei missään nimessä Akt:n sopimusta, minulle riitti siellä 15 vuotta! Akt:n sopimuksessa kaksiviikkojakso 80 tuntia kun Helbillä 76.30, eli akt:n sopparissa kahdessa viikossa enemmän pitkiä päiviä.
      Mitään kunnollista akt ei ole saanut aikaan. Helbillä on pitempi vuosiloma myöskin.
      Helbin uuteen sopimukseen apinoitiin Akt:n pitkiä päiviä, kun sinne ei suostuttu menemään, mutta pitempi vuosiloma jäi, lyhyempi kaksiviikkojakso, palkalliset arkipyhät, paremmat yölisät/aattoillan korvaukset.
      Mikäli Helbille tulee Akt.n sopimus, lähden kortistoon ja muihin töihin.
      Kummasti niitä Akt:n sopimuksen kuskeja nukahtaa rattiin ja ajaa tolppia päin, lieneekö pitkillä päivillä mitään tekemistä asian kanssa?

      • diamond o`rossi

        AKT ei ole saanut eikä haluakaan saada jo sata vuotta sitten saavutettua oikeutta 8 tunnin työpäivän noudattamiseen kuljetusalalla. Se on työnantajien ja isäntärenkien sekä elämäntapakuljettajien yhteiskoalitio. Kaikki palkattomat ja palkallisetkin katkot mitkä pitentävät työhönsidonnaisuutta pitäisi poistaa. Puhuttaisiin sitten vasta lisää kun ollaan jotain saavutettu ja lakattu mielistelemästä työnantajapuolta.


      • Kerro toki
        diamond o`rossi kirjoitti:

        AKT ei ole saanut eikä haluakaan saada jo sata vuotta sitten saavutettua oikeutta 8 tunnin työpäivän noudattamiseen kuljetusalalla. Se on työnantajien ja isäntärenkien sekä elämäntapakuljettajien yhteiskoalitio. Kaikki palkattomat ja palkallisetkin katkot mitkä pitentävät työhönsidonnaisuutta pitäisi poistaa. Puhuttaisiin sitten vasta lisää kun ollaan jotain saavutettu ja lakattu mielistelemästä työnantajapuolta.

        Osaatko rossi kertoa missä maassa kuljetusalalla olisi nuo saavutettu?
        Eipä tule ainakaan minulle mieleen eli ei pelkästään AKT ole saanut niitä aikaiseksi....


      • diamond o`rossi
        Kerro toki kirjoitti:

        Osaatko rossi kertoa missä maassa kuljetusalalla olisi nuo saavutettu?
        Eipä tule ainakaan minulle mieleen eli ei pelkästään AKT ole saanut niitä aikaiseksi....

        Ei missään maassa , mutta en voi lakata ihmettelemästä miksi ei niinkin voimakkaaksi liitoksi itseään mainostava AKT ei saa kuljetusalan asioita järjestykseen mitkä on kaikilla toisilla aloilla olleet 8 tunnin työpäivät itsestäänselvyytenä jo esi-isiemme ajoilta.Kerro toki itse minkä takia kuljetusalalla työskentelevien pitää rypeä ihan suosiolla huonommilla työajoilla (-lue pitemmät päivät) AKT.n siunatessa ja hyväksyessä kaiken.
        Ei kuljetusalan työväki huonompia ole kuin toisillakaan aloilla työskentelevät.
        Ei tällä menolla AKT saa täällä mitään aikaiseksi. Pelkkää suunpieksentää isäntien äänellä.


      • Pientä parannusta
        diamond o`rossi kirjoitti:

        Ei missään maassa , mutta en voi lakata ihmettelemästä miksi ei niinkin voimakkaaksi liitoksi itseään mainostava AKT ei saa kuljetusalan asioita järjestykseen mitkä on kaikilla toisilla aloilla olleet 8 tunnin työpäivät itsestäänselvyytenä jo esi-isiemme ajoilta.Kerro toki itse minkä takia kuljetusalalla työskentelevien pitää rypeä ihan suosiolla huonommilla työajoilla (-lue pitemmät päivät) AKT.n siunatessa ja hyväksyessä kaiken.
        Ei kuljetusalan työväki huonompia ole kuin toisillakaan aloilla työskentelevät.
        Ei tällä menolla AKT saa täällä mitään aikaiseksi. Pelkkää suunpieksentää isäntien äänellä.

        Jokuvuosi sitten oli 14 tunnin sidonnaisuusaika ja 7 tunnin lepoaika. Mitä valitatte menkää itse neuvottelemaan jos ei nykyiset neuvottelijat kelpaa. Ei muuta kun ilmoittautumaan liittoon että täältä tulee pätevämpi neuvottelija.


      • diamond o`rossi
        Pientä parannusta kirjoitti:

        Jokuvuosi sitten oli 14 tunnin sidonnaisuusaika ja 7 tunnin lepoaika. Mitä valitatte menkää itse neuvottelemaan jos ei nykyiset neuvottelijat kelpaa. Ei muuta kun ilmoittautumaan liittoon että täältä tulee pätevämpi neuvottelija.

        Ai kun oli hyvä neuvottelutulos. Että ihan 14 tunnin sidonnaisuudesta ja 7 tunnin lepoajasta on päästy nykysidonnaisuuksiin. Onnea vaan ei onnitteluja.
        Pikkulapsikin pystyy yhtälaiseen neuvottelutulokseen. Se vaan on kuuleppas sillä tavalla että kyllähän pätevämpiä ja lujempia neuvottelijoita olisi pilvin pimeinkin, mutta sinne ei sellaisia päästetä. Isännät ja aisankannattajathan voisivat vaikka suuttua jos sinne päästettäisiin neuvottelijat jotka jotakin sopimuksista ja sopimisista herrojen kanssa jotain ymmärtävät eikä myy työläisiäpitkillä sidonnaisuksilla. Katsoppas se on ihan kuin ruuvi se sopimusneuvottelu. Sitä voidaan kiristää jos kunnon neuvottelijat on kehissä.


      • diamond o`rossi

        Hoi voi monet kymmenet kerrat tarjosin apuani vaan ei kelvannut kun työnantajat olisivat voineet pahoittaa mielensä kun minut tunnettiin periksiantamattomana ja tarvittaessa lakkoherkkänä kaverina.
        Läsnä olin lähes joka kokouksessa , paitsi pölhölällä en ehtinyt yhteenkään kun siellä vierailuni jätin lyhyimpään mahdolliseen elikkä läksin lähes saman tien kun tulinkin.
        Kymmentä pätevämpää neuvottelijaa en itseni lisäksi osaa nimetä ja mitä se auttaisikaan kun neuvotteluihin päästetään vain kaltaisesi kyllä-miehet.
        Sillä tavalla ei asiat korjaannu ikänä. Enää ei ole mikään asia hyvin alalla , mutta oltava on koska enää ei pääse 55 vuotiaana eläkkeelle kuten wanhaan hywään aikaan jolloin AKT ei päässyt riekkumaan kunnallisissa liikennelaitoksissa. Eipä sitä nykyäänkään päästetä , vaikka kyllä siellä niitä AKT.n pitkän päivän ja ruskean kielen kannattajia valitettavasti kourallinen on.


      • diamond o`rossi

        Etkös Stonari lukenut tekstiäni kunnolla vai onko jo niin vakavaksi edennyt tila että luetun tekstin , yksinkertaistetunkin , ymmärtäminen katkoilee ?
        Jo tekstin alussahan toin esille syyn miksi minua ei päästetty eikä päästetä neuvotteluihin. Katsos kun tässämaassa pelaa "systeemit" työnantajien taholta siten että ei sinne sellaista joka voisi vaikka puolipakolla laitattaa asiat kuntoon. Katsos kun työnantajat voisivat suuttua sellaisesta ja siksi se ei käy. Olet ollut ehkä liian vähän Suomessa töissä , jos et sitä meininkiä ole rivien välistä sattunut huomaamaan. Ei auttaisi vaikka miten väen väkisin sinne yritettäisiin kovaa neuvottelijaa kammeta sisään. On se nähty monet kerrat.
        Minä olen tottunut vaikeisiinkin teksteihin että pystyin jo kirjoituksestasi päättelemään että olet kyllä-mies ilman että olen ikinä tavannutkaan. Enkä välitäkään .


      • diamond o`rossi

        Ihan kuin jonkun työnantajan tai yrittäjäraasun tekstiä Stonarilta.
        Koska kunnon kovat neuvottelijat ei pääse kehiin , sitten on vain hyväksyttävä tosiasia että sopimukset ovat sitten sitä mitä ovat.


      • diamond o`rossi

        Ei ole vaikean tekstin lukutaidolla mitään tekemistä äskeisessä kommentissa , vaan kylmä totuushan on kun kaikki mitä sanellaan työnantajan taholta , niin hyväksytään ja tyytyväisiä ollaan kun 14 tunnin sidonnasuutta on saatu hieman alaspäin , mutta normaali-ihmisten 8 tuntia olisi jo kohtuuton vaatimus. Sehän on nykyneuvottelijoiden mentaliteetti. Lisäksi mainittakoon että mieli-ku-vitus, ei saa sijaa tässäkään kommentissa.
        Vastaus 1 = Kyllä mies on sellainen joka tyytyy AKT.n sopimukseen ja hyväksyy kiltisti kaikki , vaikka siinä on hyvin hyvin paljon parantamisen varaa että päästäisi lähellekään ihmisten työaikoja ja työolosuhteita.
        Vastaus 2= Olen ollut alalla 16 vuotta ja alalla sen takia kun ei lotossakaan vielä ole täysosumaa tullut ja eläkkeeseen vielä monta sopimuskautta ehtii umpeutua. Eikä päästetä neuvottelupöytiin. Kas kun saattaisi se 8 tunnin työpäivä olla vaarassa tulla neuvottelutulokseksi.
        Oliko muita kysymyksiä Tunarilla?


      • diamond o`rossi

        Ei siinä ole mitään osaamisen kanssa tekemistä kertoakseen miten hoidetaan liikenne 8 tunnin päivillä. HKL.n aikana oli 7 tuntia 39 minuuttia ja hyvin onnistui. Ei mikään jäänyt ajamatta kunnes tuli uudet tuulet ja päivät piteni ja työvuoroista siirryttiin työvuorottomuuteen , jaksotyöhon ja sitämyötä ajamttomuus lisääntyi sekä sekaannukset kun ei enää selkeitä työvuoroja ollut.
        Muutos se on huonompikin. Mutta lohdullista sentään tietää että joku ja jotkut idean isistä vielä tiliile joutuvat , eikä päätä silitetä ja jos silitetäänkin , se tapahtuu että luu paistaa.


      • stonari

        HeLB:in tappiot 2010 3,9 miljoonaa euroa ja firman pääoma tiedoissa se vasta hauskuus esiintyy oma pääoma -8miljoonaa ja vieraspääoma 80miljonaa euroa.
        Tuolta pohjalta on hyvä lähteä repimään säästöjä kuskien "selkänahoista"


      • diamond o`rossi
        stonari kirjoitti:

        HeLB:in tappiot 2010 3,9 miljoonaa euroa ja firman pääoma tiedoissa se vasta hauskuus esiintyy oma pääoma -8miljoonaa ja vieraspääoma 80miljonaa euroa.
        Tuolta pohjalta on hyvä lähteä repimään säästöjä kuskien "selkänahoista"

        Prosentuaalista ruuhkasarjojen osuutta en nyt tarkkaan pysty sanomaan mutta niitä saivat ajaakseen ne ketkä halusivat , ei siis pakotettu. Suurin osa oli ryhmiä joissa päivät yksimittaisia.
        Tarpeeksi asti kun yritetään säästöjä etsiä kuljettajien oloja huonontamalla , saattaa hyvin käydä niin ettei kuljettajia alalle tule. Kato on käynyt jo pitkäänkin palvelleiden riveistä ja siirtyneet toisille aloille silläkin uhalla että palkat ja ansiot pienenevät.
        Muistettava myös ettei aikoinaankaan kunnallista liikennelaitosta tehty miksikään rahasammoksi vaan tuottamaan edullista liikennettä kaupunkilaisille. On lisäksi sellainenkin muistikuva ettei se edes kertakaikkiaan saanut tuottaa voittoa. Kaupunki rahoitti verovaroin toimintaa.


      • diamond o`rossi kirjoitti:

        Prosentuaalista ruuhkasarjojen osuutta en nyt tarkkaan pysty sanomaan mutta niitä saivat ajaakseen ne ketkä halusivat , ei siis pakotettu. Suurin osa oli ryhmiä joissa päivät yksimittaisia.
        Tarpeeksi asti kun yritetään säästöjä etsiä kuljettajien oloja huonontamalla , saattaa hyvin käydä niin ettei kuljettajia alalle tule. Kato on käynyt jo pitkäänkin palvelleiden riveistä ja siirtyneet toisille aloille silläkin uhalla että palkat ja ansiot pienenevät.
        Muistettava myös ettei aikoinaankaan kunnallista liikennelaitosta tehty miksikään rahasammoksi vaan tuottamaan edullista liikennettä kaupunkilaisille. On lisäksi sellainenkin muistikuva ettei se edes kertakaikkiaan saanut tuottaa voittoa. Kaupunki rahoitti verovaroin toimintaa.

        Minä suurinpiirtein voin... reilu 15 vuotta olleena, Suomen Turistiautolla ja nyt Helbillä. Tälläkin hetkellä n. puolet sarjakirjoista on hyllyssä päivällä, ennen lähes kaikki näistä oli niitä ruuhkavuoroja, nyt nämä työajat muutettu näiksi kellon ympäri päiviksi koska muuten mahdotonta hoitaa ruuhka-ajan liikennettä...


      • diamond o`rossi
        helbkuski kirjoitti:

        Minä suurinpiirtein voin... reilu 15 vuotta olleena, Suomen Turistiautolla ja nyt Helbillä. Tälläkin hetkellä n. puolet sarjakirjoista on hyllyssä päivällä, ennen lähes kaikki näistä oli niitä ruuhkavuoroja, nyt nämä työajat muutettu näiksi kellon ympäri päiviksi koska muuten mahdotonta hoitaa ruuhka-ajan liikennettä...

        Ei se mahdotonta olisi hoitaa koska siihen ruuhkajärjestelmäänkin oli ja on runsaasti halukkaita , mutta kun muutoksia tehdään muutosten vuoksi eikä tarpeen vuoksi niin näin siinä käy. Lisäksi vielä kun annoitte tehdä ja muuttaa olosuhteenne sietämättömiksi. Mutta jos siitäkin tykätään niin mikäs siinä.
        Seuraavaksihan voisitte ehdottaa työnantajallenne että voisitte luopua osasta palkkaannekin ja yrittäjäkuljettajuushan on tulevaisuuden unelma työnantajille.
        Onhan se muuten mahdotonta hoitaa liikennettä...


      • diamond o`rossi

        Niinpä juuri ja siis muistakaa aina mitä minä olen sanonut.
        Itsekin valittaen totean että se pitää valitettavasti paikkansa että kohta ei löydy kuskeja isolla rahallakaan.


    • Helbin sopimus

      Paskan sopimuksen tekivät mutta pääasia että luottamusmiehet ei menettäneet etujaan. Vaihtakaa ajoissa luottamusmiehiä ta menetätte kaikki etunne. Saitte sentään melkein samanlaisen sopimuksen kun AKT:lla.

    • entäs neeger

      Ei se mitään mutta kun bussissa oli yks neeger siis ihan matkustajana 75:ssa, ensin se kaivoi nenää koko ajan ja hetken päästä sillä oli ne sormet suussaan jolla oli kaivanut nenäänsä...aika epäsiistin näköistä. Ne taitaa olla aika epäsiistejä sen lisäksi, että he huutaa kailottaa puhelimeen käsittämätöntä kieltään.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Patteriauto syttyi parkkihallissa Tampereella - 50 autoa LUNASTUKSEEN!

      "Palon aikaan parkkihallissa oli 90 autoa, joista noin 50 tuhoutui palossa korjauskelvottomiksi. Lisäksi palo vaurioitti
      Maailman menoa
      240
      45281
    2. Kristillisistä Siionisteista asiallista tietoa Hesarissa.

      KD ja Persut ovat kaiken takana avoimesti!
      Maailman menoa
      30
      11223
    3. Persut JYTKYTTÄÄ ylös, ohi kepun! +2,1 %

      Persut palasi kolmen suurimman joukkoon ja on matkalla kohti kevään 2027 eduskuntavaalivoittoa. Sosialistit ovat syöksy
      Maailman menoa
      176
      10821
    4. Sanna Marin saa ylistystä Hillary Clintonilta

      Jos joku ei tiedä kuka tämä rouva Hillary Clinton on, niin kerrottakoon "fun fact", eli hän on se keneltä Donald Trump
      Maailman menoa
      36
      9691
    5. Ja jälleen uusi latauksessa olleen sähköauton palo! Nyt Keravan Prisman parkkihallissa.

      IS 3.10.2025 Latauksessa ollut sähköauto syttyi yöllä tuleen Keravan Prisman parkkihallissa, Keski-Uudenmaan pelastusla
      Maailman menoa
      85
      8498
    6. Gallup, PS:lle JÄRISYTTÄVÄ nousu, SDP suurin laskija

      https://yle.fi/a/74-20186114 PS kovaa vauhtia nousemassa ennen 2027 vaaleja suurimmaksi puolueeksi. Nyt mennään jo etua
      Maailman menoa
      223
      6501
    7. Pirjo sanoi Esalle

      Painu sinä Esa hevonvittuun... johon Esa? Laittakaapa ehdotuksia. # ==================== # APUFUNKTIO: satunnainen kok
      Maailman menoa
      0
      2850
    8. Jos mä joisin

      Itteni känniin nyt, voi olla että mä tunnustaisin sulle kuinka ihastunut oon ollu suhun viimeiset 2 vuotta. Eikä mua pys
      Ikävä
      28
      2202
    9. Tänään torille

      Tänään kuulema torilla tapahtuu klo.20. Tulkaaha paikalle kattoon.
      Hyrynsalmi
      32
      1485
    10. Koulu-uhkaus.

      Meinaatteko päästää lapsenne kouluun, niin kauan kun tämä uhkaaja siellä myös on? Tekijä on kaikilla tiedossa.
      Hyrynsalmi
      26
      1470
    Aihe