NSIP

NSIP

ONKO jollakin NSIP ?
Kuinka tauti on edennyt tai oletko parantunut ? Yms.

24

8136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nsippi

      Minulla todettiin NSIP viime kesänä; söin silloin n. 2 kk vahvan kortisonikuurin - ja sen jälkeen edelleen viipalekuvassa näkyi tiivistymiä ja juosteita.
      Eli nyt on menossa uudelleen puolen vuoden vuoden kortisonikuuri tähän NSIP:iin - syksyllä näkee onko tehonnut - vai jäikö vaivaamaan pitemmäksi aikaan.

      Itse epäilen, että tämä johtuu minun home- ja kosteusvauriomikrobeille herkistymisestä. Tupakkaa en ole koskaan polttanut.

      • NSip

        Kiva kuulla vaikka asia on ikävä. Vaikuttiko sulla liikkumiseen? Hengästyitkö? Tai oliko/onko sulla mitään oireita? Auttoiko 2kk kuuri sua mitenkään?


    • Nsippi

      Huomasin viime keväänä, että veto on poissa - väsynyt olo. Pyörällä ajaessa tuntui, että ei jaksa - hengästytti helpommin ja tuntui, että "leikkaa kiinni" - ei saanut happea riittävästi.
      Niin tuon ensimmäisen kortisonikuurin aikana - tiivistymät ja juosteet hieman hävisivät ja uuttakin oli tullut toiseen kohtaan.

      Jotenkin vaan tuntuu siltä, ettei vieläkään ole tainneet hävitä:(

      Onko sinulla todettu tämä sama vaiva, jos on niin, miten sinua se vaivaa?

    • Hz

      Tervetuloa kerhoon...
      Vuodesta 2003 on vaivannut kyseinen NSIP viimeiset 9v se on ollut melko stapiili mutta nyt 2012 helmikuusta se otti uuden kierroksen hiukan rankempana.
      Aikaisempina vuosina vaivannut vain rankempana keväisin ja syksyisin
      olotilaan on auttanut vain CodesanComp jolla ei tietenkään ole sairautta parantavaa vaikutusta mutta helpottaa olotolaa merkittävästi ( 2*8ml/vrk)
      muita lääkkeitä joita joutuu popsimaan : Alendronat actavis, calcichew d3, omeprazoli teva, prednisolon. Avaavia lääkkeitä olen pyytänyt lääkäreiltä mutta kuulemma ei ole olemassa... tai sitten eivät suostu kirjoittamaan reseptiä.
      Ainoa milla henki kulkee " tai ainakin on se olotila " on Codesancomp mutta sitä sitten menisi se 500ml/kk ja sivuoireet ovat sitten sen mukaiset.
      Mutta kun suomesta ei saa lääkäreiltä edes kokeilu mielessa rankemopia avaavia lääkkeitä niin ens Espanianmatkalla käyn hakemassa paikallisesta apteekista toista vaikuttavaa lääkettä tuosta yskänlääkkeestä. josko sitten elämänlaatu paranisi.....
      Terveiset kaikille terveille. jos ihmettelee mikä on NSIP tai sen vaikutusta.
      niin kokeilaa juosta Maratoonia suuteipattuna ja toisessa sieraimessa eari ja pysähtyä ei saa.

      • NSIP

        Hz, Nsippi ja mahdolliset muut!

        Vaikka täsät on mennyt aikaa niin paljonko sulla menee Prednisolonia/ pv?
        Onko sulla muita oireita kuin keuhkoissa? Mitä kortison haittavaikutukset, onko sulla niitä?

        Alendronat actavis= tuo lääke, mihin se sulla on käytössä? Mun Nsip sairauteen ei ole muuta kuin Prednisolon. Ilmeisesti ja niitä kai onki eri tyyppisiä.

        Oletko sä minkäikäinen, mies/nainen?

        Itse olen n. 35 - nainen. Mulla on nyt alkanut menää paremmin, jossakin määrin jopa kuvien mukaankin... Ja kyllä vain se tuntuu olossakin...

        Jotkut liikuntamuodot ei ymmärrettävistä syistä sovi. Ymmärrät kun sullakin on Nsip. Olis kiva täsätkin aiheesta kirjoittaa...
        Ihan kiinnostaa kokonaisuudessaan tuo sun Nsip.
        Ja mulla on avaavia ja ne auttaa! Oletko koskaan "päässyt" sairaalareissuilla niitä kokeilemaan (osastolla)? Kysy ihmeessä, puudä toisen lääkärin mielipide tjmv... =D TSemppiä.


      • NSIP 9. 12. 2012
        NSIP kirjoitti:

        Hz, Nsippi ja mahdolliset muut!

        Vaikka täsät on mennyt aikaa niin paljonko sulla menee Prednisolonia/ pv?
        Onko sulla muita oireita kuin keuhkoissa? Mitä kortison haittavaikutukset, onko sulla niitä?

        Alendronat actavis= tuo lääke, mihin se sulla on käytössä? Mun Nsip sairauteen ei ole muuta kuin Prednisolon. Ilmeisesti ja niitä kai onki eri tyyppisiä.

        Oletko sä minkäikäinen, mies/nainen?

        Itse olen n. 35 - nainen. Mulla on nyt alkanut menää paremmin, jossakin määrin jopa kuvien mukaankin... Ja kyllä vain se tuntuu olossakin...

        Jotkut liikuntamuodot ei ymmärrettävistä syistä sovi. Ymmärrät kun sullakin on Nsip. Olis kiva täsätkin aiheesta kirjoittaa...
        Ihan kiinnostaa kokonaisuudessaan tuo sun Nsip.
        Ja mulla on avaavia ja ne auttaa! Oletko koskaan "päässyt" sairaalareissuilla niitä kokeilemaan (osastolla)? Kysy ihmeessä, puudä toisen lääkärin mielipide tjmv... =D TSemppiä.

        NSIP Epäily? Olen 77 v mies ja minulla epäillään juuri nyt NSIP: tä. Olen harrastanut kaiken ikää monenlaista kestävyysliikuntaa ja saavuttanut liki 30 SM- mitallia. Ensimmäisen kerran ongelmat tulivat esille 2009, jolloin simahdin hiihtokisoissa. Sen jälkeen ongelmia on esiintynyt vuosittain.
        Tänä kesänä alkoi tuntua rintakipua ja ahdistusta, jonka johdosta menin lääkäriin. Oireina oli nyt syksyllä noin kolmen viikon aikana äkisti nouseva ja laskeva kuume ja samalla verenpaineet heittelivä, eli yläpaine 180 - 80 välillä, jolloin tuli tajuttomuustiloja.
        Lisäksi todettiin kaksi lääkettä, jotka alensivat verenpaineita. Lääkkeet poistettiin. Nyt käytössä on PREDNISOLON 40mg 1x1 viiden päivän ajan, jonka jälkeen 20 mg 1x1. Ennen joulua käyn laboratoriossa tarkastamassa, onko tulehdusarvo yms. laskenut.


    • Hzz

      38 v mies.

      Prednisolon kuluu nyt 5mg /vrk ( 40 ... 5mg ) , haittavaikutuksia ei ole muutakuin tuo luukato johon joudun popsimaan Alendronat actavista. "kaikkia" avaavia on kokeiltu ei merkittävää hyötyä.

      Samoihin aikoihin puhkesi myös keliakia, mutta todettii paljon myöhemmin.
      Jos syön vilja tuotteita, NSIP:n oireet pahenevat, omastamielestä niillä on jokin yhteys.

      verirhmä 0-

      • Nsip oireista

        Hei Hzz muut!!

        Olen huomannut saman asian kotimaisten viljatuotteiden osalta. Olen gluteenittomalla,niin on parempi. Onko sinulla tai teillä muilla lukijoilla minkalaisia oireita?

        Minulla on kylmänväristyksiä, väsymystä (voimakasta) iltaa kohden ja tarvitsen pitkät yöunet niin jaksan. Kummallista keuhkoaluueen kipuilua, erikoista paineen tunnetta, syvään henkeä vedettäessä kipua, kummallista "ilman kuplimista" keuhkojen alueella...
        Voimakkaammassa rasituksessa en saa vedettyä henkeä sisään enkä ulos... Siinä pitää todella rauhoittua!!! Ja luottaa vaan siihen, että systeemi menee ohitse. Silloin sydän lyö todella nopeaa ja oksennus on todella lähellä tulla ja hetkellinen pyörtymisen huonon olon tunne. Se menee ohi ja kun antaa hengityksen tasaantua normaaliin, vi taas jatkaa lenkkeilyä tai mitä nyt olikaan tekemässä, sitten se tulee uudelleen jos rasittuu taas liikaa. Eli rasittaa voin, mutta en niin paljon kuin tahtoisin.

        Olisi mielenkiintoista lukea teidän muidenkin oireista? Onko mitää samaa ja mitkä asiat helpottavat, jos helpottavat?

        Itse käyn säännöllisesti hierojalla, se helpottaa hengitykseen. Ei ainakaan ne lihakset ole tuomassa lisää kireyttä.


      • Masentunut§
        Nsip oireista kirjoitti:

        Hei Hzz muut!!

        Olen huomannut saman asian kotimaisten viljatuotteiden osalta. Olen gluteenittomalla,niin on parempi. Onko sinulla tai teillä muilla lukijoilla minkalaisia oireita?

        Minulla on kylmänväristyksiä, väsymystä (voimakasta) iltaa kohden ja tarvitsen pitkät yöunet niin jaksan. Kummallista keuhkoaluueen kipuilua, erikoista paineen tunnetta, syvään henkeä vedettäessä kipua, kummallista "ilman kuplimista" keuhkojen alueella...
        Voimakkaammassa rasituksessa en saa vedettyä henkeä sisään enkä ulos... Siinä pitää todella rauhoittua!!! Ja luottaa vaan siihen, että systeemi menee ohitse. Silloin sydän lyö todella nopeaa ja oksennus on todella lähellä tulla ja hetkellinen pyörtymisen huonon olon tunne. Se menee ohi ja kun antaa hengityksen tasaantua normaaliin, vi taas jatkaa lenkkeilyä tai mitä nyt olikaan tekemässä, sitten se tulee uudelleen jos rasittuu taas liikaa. Eli rasittaa voin, mutta en niin paljon kuin tahtoisin.

        Olisi mielenkiintoista lukea teidän muidenkin oireista? Onko mitää samaa ja mitkä asiat helpottavat, jos helpottavat?

        Itse käyn säännöllisesti hierojalla, se helpottaa hengitykseen. Ei ainakaan ne lihakset ole tuomassa lisää kireyttä.

        Hei kaikki Nsipit

        Minulla myös todettu tämä 11/2011, Olen tällä hetkellä kortisoni/solunsalpaaja-
        lääkityksellä. Sairaus pysynyt rauhallisena. Vaan mieli ei. Pelottaa tämä sairaus
        ja miten se tuleveisuudessa käyttäytyy. Kurjana ongelmana minulla on ollut koko
        ajan valtava limaneritys, jonka vuoksi nukkuminen on todella huonoa. Onko teillä
        muilla tällaista ongelmaa.
        Olen myös yrittänyt löytää tietoa tästä sairaudesta mutta kovin vähän on tarjolla.
        Lääkäraikin vain sanoi, että on sairastavilla erilainen taudin kulku eikä voi ennalta sanoa miten käyttäytyy. Tällä hetkellä olen kovin masentunut sairaudestani. Miten olette yleensä pärjänneet tämän kanssa? Oletteko pystyneet harrastamaan esim. liikuntaa?


      • Noisva
        Masentunut§ kirjoitti:

        Hei kaikki Nsipit

        Minulla myös todettu tämä 11/2011, Olen tällä hetkellä kortisoni/solunsalpaaja-
        lääkityksellä. Sairaus pysynyt rauhallisena. Vaan mieli ei. Pelottaa tämä sairaus
        ja miten se tuleveisuudessa käyttäytyy. Kurjana ongelmana minulla on ollut koko
        ajan valtava limaneritys, jonka vuoksi nukkuminen on todella huonoa. Onko teillä
        muilla tällaista ongelmaa.
        Olen myös yrittänyt löytää tietoa tästä sairaudesta mutta kovin vähän on tarjolla.
        Lääkäraikin vain sanoi, että on sairastavilla erilainen taudin kulku eikä voi ennalta sanoa miten käyttäytyy. Tällä hetkellä olen kovin masentunut sairaudestani. Miten olette yleensä pärjänneet tämän kanssa? Oletteko pystyneet harrastamaan esim. liikuntaa?

        53 mies ,,, yli vuoden ollut kerralla tuli keuhkot täyteen juovia...alkuun kortisonia 40 mg ,,,kortisoni ei vaikuta millään tavalla,,,keuhkokuvat joka kerta samanlaiset..vähennetty kortisonia pikkuhiljaa pois nyt 5 mg...puhallus tippunut vuoden takaisesta vähän,,,,ei olis vaan mitä pudottaa hengästyy tosi helposti....tulevaisuus askarruttaa----


      • seija5510
        Nsip oireista kirjoitti:

        Hei Hzz muut!!

        Olen huomannut saman asian kotimaisten viljatuotteiden osalta. Olen gluteenittomalla,niin on parempi. Onko sinulla tai teillä muilla lukijoilla minkalaisia oireita?

        Minulla on kylmänväristyksiä, väsymystä (voimakasta) iltaa kohden ja tarvitsen pitkät yöunet niin jaksan. Kummallista keuhkoaluueen kipuilua, erikoista paineen tunnetta, syvään henkeä vedettäessä kipua, kummallista "ilman kuplimista" keuhkojen alueella...
        Voimakkaammassa rasituksessa en saa vedettyä henkeä sisään enkä ulos... Siinä pitää todella rauhoittua!!! Ja luottaa vaan siihen, että systeemi menee ohitse. Silloin sydän lyö todella nopeaa ja oksennus on todella lähellä tulla ja hetkellinen pyörtymisen huonon olon tunne. Se menee ohi ja kun antaa hengityksen tasaantua normaaliin, vi taas jatkaa lenkkeilyä tai mitä nyt olikaan tekemässä, sitten se tulee uudelleen jos rasittuu taas liikaa. Eli rasittaa voin, mutta en niin paljon kuin tahtoisin.

        Olisi mielenkiintoista lukea teidän muidenkin oireista? Onko mitää samaa ja mitkä asiat helpottavat, jos helpottavat?

        Itse käyn säännöllisesti hierojalla, se helpottaa hengitykseen. Ei ainakaan ne lihakset ole tuomassa lisää kireyttä.

        mulla todetiin kanssa tää NSIP, kun jouduin sairaalaan kovan keuhkokuumeen takia..olin siellä teholla kuukauden. no kun yritin ja yritin kysyä mikä ihmeen NSIP, niin eivät lääkärit osanneet sanoa mitään.....epäillys kuulema??? hö nyt oon juossut siellä sairaalassa, viipalekuvissa, puhalluskokeissa, verikokeissa ym. ja tää todettiin vuonna 2011!!! olin tälläviikolla taas siellä, kuuntelemassa tuloksia, ja nyt tuli epäillys, että oisko mulla myös astma.......tuntuu niin turhauttavalle juosta siellä, miksi ne lääkärit ei tie mikä mua vaivaa!!!!!! ja sitäpaitsi, aina on eri lääkäri....ja neuvot sen mukaisia.....nyt todetiin, että se kudos ja juovikkus on vähän lisäntynyt taas.....oireet mulla on tosi paha hengenahdistus, jo pienikin käveleminen saa sen aikaseksi....uiminen on hyvä, ei ahdista....kortisoni lääkitystä ei tällä hetkellä....vastatkaa mulle tai mulla menee tässä jo mielenterveyskin..... oon 58v.


      • seija5510
        Masentunut§ kirjoitti:

        Hei kaikki Nsipit

        Minulla myös todettu tämä 11/2011, Olen tällä hetkellä kortisoni/solunsalpaaja-
        lääkityksellä. Sairaus pysynyt rauhallisena. Vaan mieli ei. Pelottaa tämä sairaus
        ja miten se tuleveisuudessa käyttäytyy. Kurjana ongelmana minulla on ollut koko
        ajan valtava limaneritys, jonka vuoksi nukkuminen on todella huonoa. Onko teillä
        muilla tällaista ongelmaa.
        Olen myös yrittänyt löytää tietoa tästä sairaudesta mutta kovin vähän on tarjolla.
        Lääkäraikin vain sanoi, että on sairastavilla erilainen taudin kulku eikä voi ennalta sanoa miten käyttäytyy. Tällä hetkellä olen kovin masentunut sairaudestani. Miten olette yleensä pärjänneet tämän kanssa? Oletteko pystyneet harrastamaan esim. liikuntaa?

        kirjoitin tänne vasta äsken, mulla kans todetiin tää 02/2011....kova keuhkokuume ja kuukausi sairaalan teholla......vaikka kuinka kysyin mikä nsip...eivät osaanneet kertoa?????kortisonia huuleen ja kotio...just, ahdistaa, tosi paljon, saa juosta tykssissä vän väliä viipalekuvissa, verikokeissa, puhalluskokeissa ym. liikuntamuotona uiminen on tosi hyvä! kirjottele t.seija 58v.


      • Hzz
        seija5510 kirjoitti:

        mulla todetiin kanssa tää NSIP, kun jouduin sairaalaan kovan keuhkokuumeen takia..olin siellä teholla kuukauden. no kun yritin ja yritin kysyä mikä ihmeen NSIP, niin eivät lääkärit osanneet sanoa mitään.....epäillys kuulema??? hö nyt oon juossut siellä sairaalassa, viipalekuvissa, puhalluskokeissa, verikokeissa ym. ja tää todettiin vuonna 2011!!! olin tälläviikolla taas siellä, kuuntelemassa tuloksia, ja nyt tuli epäillys, että oisko mulla myös astma.......tuntuu niin turhauttavalle juosta siellä, miksi ne lääkärit ei tie mikä mua vaivaa!!!!!! ja sitäpaitsi, aina on eri lääkäri....ja neuvot sen mukaisia.....nyt todetiin, että se kudos ja juovikkus on vähän lisäntynyt taas.....oireet mulla on tosi paha hengenahdistus, jo pienikin käveleminen saa sen aikaseksi....uiminen on hyvä, ei ahdista....kortisoni lääkitystä ei tällä hetkellä....vastatkaa mulle tai mulla menee tässä jo mielenterveyskin..... oon 58v.

        Lääkärit eivät osaa selittää sairautta koska sitä on tutkittu tosi vähän, ei tiedetä mikä sen aiheuttaa yms. Minun tapausta oli kuulemma ihmettelemässä 2003 koko meilahden keuhkopolin ylilääkärit ja moni muu, olin silloin 29v. Olen itse yrittäny etsiä netistä tietoa aina silloin tällöin mutta eipä sieltä mitään mullistavaa ole löytynyt. olen yrittäny myös lääkäreiltä ja hoitajilta udella motako kaltaistani potilasta täällä pyörii niin luku on ihan muutamissa. Olis kliva saada jokin tutkia/lääkari tms. joka tutkis tätä. Olein itse satavarma että jokin yhteinen tekijä tällä sairaudella on,
        Äitini Äiti kuoli 50luvulla tuberkuloosiin jota epäilen että olisi ollut NSIP, äitini siskon lapsella on myös todettu sama mutta eri tiaknoosi mutta samat lääkkeet, Itse epäilen että sairaus voisi siirtyä sukupolvenyli ja äidinpuolelta. Kertokaa että löytyykö suvustan vastaavia tapauksia.


      • NSIP55
        seija5510 kirjoitti:

        mulla todetiin kanssa tää NSIP, kun jouduin sairaalaan kovan keuhkokuumeen takia..olin siellä teholla kuukauden. no kun yritin ja yritin kysyä mikä ihmeen NSIP, niin eivät lääkärit osanneet sanoa mitään.....epäillys kuulema??? hö nyt oon juossut siellä sairaalassa, viipalekuvissa, puhalluskokeissa, verikokeissa ym. ja tää todettiin vuonna 2011!!! olin tälläviikolla taas siellä, kuuntelemassa tuloksia, ja nyt tuli epäillys, että oisko mulla myös astma.......tuntuu niin turhauttavalle juosta siellä, miksi ne lääkärit ei tie mikä mua vaivaa!!!!!! ja sitäpaitsi, aina on eri lääkäri....ja neuvot sen mukaisia.....nyt todetiin, että se kudos ja juovikkus on vähän lisäntynyt taas.....oireet mulla on tosi paha hengenahdistus, jo pienikin käveleminen saa sen aikaseksi....uiminen on hyvä, ei ahdista....kortisoni lääkitystä ei tällä hetkellä....vastatkaa mulle tai mulla menee tässä jo mielenterveyskin..... oon 58v.

        Hei Seija5510
        ja muut NSIP diagnoosin/epäilyksen saaneet

        Huomaat ettei täällä ole ollut kirjoittelua hetkeen , kokeilen silti onneani

        Olen 59v nainen ja kesällä 2014 muuttui diagnoosiin NSIP:ksi
        (sitä ennen 10/2013 saakka hoidettiin COPna - jonka ennuste oli paranevat)

        NSIP ymmärtääkseni etenee - jokaisella kai eri lailla/vauhdilla

        Omani pysynyt samalla tasolla - joka on huono , Vitali kapasiteetti 48% viitearvoista ja diffuusio kapasiteetti 38%
        - aika alhaiset lukemat...ja siksi kaikenlainen liikkuminen/arkiaskareet hyvin rasittavia ja keuhkosaturaato laskee helposti jopa alle 79

        Ennuste ei ilmeisesti kovin hyvä , sillä pikkuhiljaa on aloitettu keuhkon siirtoon tähtääviä tutkimuksia.

        Kortisonia , prednisolon , menee ainoana lääkkeenä edelleen 20mg/vrk (2013 aloittikin 80mg/vrk) - hoitovaste kovin huono = ei juurikaan paranemista
        syyskuussa thorax röntgenissä "hienoista ohentumista muutoksissa"

        Huoli tulevaisuudesta on suuri - sain pysyvän työ kyvyttömyys lausunnon lääkäriltä
        ja kyllä menin tolaltani kun luin kirjoitetun tekstin

        "Sairaus on etenevä , eikä parannuskeinoa ole"


        Kertokaa muut kokemuksistanne - tämän kanssa jää niin yksin...kuitenkin meitä NSIPpejä taitaa olla aika paljon...


        Kauniita syyspäiviä


      • Anonyymi
        Hzz kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa selittää sairautta koska sitä on tutkittu tosi vähän, ei tiedetä mikä sen aiheuttaa yms. Minun tapausta oli kuulemma ihmettelemässä 2003 koko meilahden keuhkopolin ylilääkärit ja moni muu, olin silloin 29v. Olen itse yrittäny etsiä netistä tietoa aina silloin tällöin mutta eipä sieltä mitään mullistavaa ole löytynyt. olen yrittäny myös lääkäreiltä ja hoitajilta udella motako kaltaistani potilasta täällä pyörii niin luku on ihan muutamissa. Olis kliva saada jokin tutkia/lääkari tms. joka tutkis tätä. Olein itse satavarma että jokin yhteinen tekijä tällä sairaudella on,
        Äitini Äiti kuoli 50luvulla tuberkuloosiin jota epäilen että olisi ollut NSIP, äitini siskon lapsella on myös todettu sama mutta eri tiaknoosi mutta samat lääkkeet, Itse epäilen että sairaus voisi siirtyä sukupolvenyli ja äidinpuolelta. Kertokaa että löytyykö suvustan vastaavia tapauksia.

        Olen tullut samaan tulokseen kuin sinä Seija 5510 tuberkuloosin yhteydestä NSIP,Iin.
        Seija voisitko käydä MANTOUX testissä tai verikokeessa selvittääksesi oletko altistunut tuberkuloosille? Myöskin A tyypin mycobacteerien kannattaa tutustua sairautta aiheuttavina bacteereina muutoinkin.
        Valoa ja voimaa meille kaikille! Alma


    • 10 + 3

      Hakeutukaa ulkomaille klinikoille, joiden lääkärit ovat erikoistuneet hoitamaan autoimmunisairauksia, esim. Mashallin Protokolla tai saksalainen klinikka Augsbergissa. Vaikka uusimmat koululääketieteen tutkimukset tietävät, että virukset, mikrobit ja patogeenit ovat useimpien sairauksien (syöpä, sydäntaudit, diabetes) taustalla, Suomessa hoitosuositukset ei vastaa hoitoa, jota saa esim. Englannissa ja Saksassa.

      On paljon sairauksia, joista sanotaan, että ei tiedetä mistä sairaus johtuu esim. MS-tauti, mutta yhteinen nimittäjä monille sairauksille on autoimmunisairaus, jossa kehon puolutustusjärjestelmä on pettänyt.

    • Hzz

      Alkaa olee melko kypsä tämänsuhteen, pieni fulunssa ja happiloppuu.. !"#¤%&

    • Tahto123

      Tsemppiä ja voimia teille!

    • rjk41

      Kiitos kysymästä. olen 74 v maalarimestari ja sairastanut NSIP 5 v.ajan kortisoonia oli lääkityksenä siinnämäärin,että käsivarsistani valui lähes kokoajan verta, ja arvet ihoon sen mukaiset. lääkitys keskeytettiin 1,5 vuotta sitten, mutta aloitettiin taas elokuussa 2016 ,koska henkitysvaiheudet palasivat,nyt seurataan taas taudin etenemistä.

    • Eroavaisuudet

      Miten NSIP eroaa COP:ista oireiltaan?
      Ainakin copissa aiheuttaja tuntematon.
      Miten hoidatte kortisonin lisäksi, esim. ruokavalio jne?

    • Hzzzzz

      Täällä taas, Pitkään epäillyt ,että tämä NSIP voisi olla joksenkin periytyvää, nyt kun olen innostunut tekemään sukututkimusta niin olen löytänyt 5 henkilöä joilla olisi voinut olla tämä, jokaisella ogelmat alkanut 30v tienoilla. Oletteko te huomanneet mitään vastavaa lähisukulaisissa ?

    • Tuula0561

      Diagnoisoitu Nsip 2009. Lääkityksenä prendisolon, mutta ennenkaikkea "avuntuojana" atzamun. Näillä mennään..

      • Anonyymi

        Hei! Tuula 0561! Minulla todettiin keuhkokuume-epäilyn jälkeen NSIP marraskuussa 2019, hoitona aluksi Prednisolon 20 mg x1 ja vatsansuojalääke. Henkeä ahdistaa varsinkin rasituksessa ja muutenkin. Huulet ovat enemmin ja vähemmin siniset. Pian on lääkäri kontrolli.
        Olisin kysynyt Azamun-lääkkestä, josta sanot tulevan sulle apua. Saatko sitä reseptillä, kannattaako vaatia lääkäriltä?


    • Anonyymi

      Olen 68-v nainen.Minulla tuli rajuna keuhkonkuumeena tulehdustilana NSIP-Fibroosi,lokakuussa 2020.Olin sairaalassa OYKSissa reilu 2kk.Miehelle oli soitettu että elinaikaa enää viikkoja.Keuhkot pahassa kunnossa.Meni liikuntakyky kokonaan paino laski 20kg.Halusin jouluksi kotiin väkisten,tuotiin ambulanssilla baareilla.Kokoaikainen happihoito määrättiin loppuelämäksi.Pikkuhiljaa kotona aloin liikkumaan rullaattorilla.en ole sen jälkeen ollut sairaalassa.Kuitenkin tiheään verikokeita ja kuvauksia ja tutkimuksia.20tablettia päivässä lääkettä.Nyt kortisooni vähennetty 10mg päivä kokeillaan korvata CELLCEPT ELINSIIRTO lääkkeellä.Tlanne tänään kävin 4km lenkin liikuntahapen kanssa.Happirikastinta käytän enää harvoin.Tomaatintaimet kasvaa.Elämä jatkuu ja lapsen lapset kasvaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe