Paluumuuttaja

Paluumuuttaja

Olemme muuttaneet Ruotsiin ja olemme asuneet siellä n 20 v.Minulla on vakinainen työ ja olen työttämyyskassan jäsen.Suunnitelman mukaan olen tulossa työhin Suomeen suomalaiselle työnantajalle.Työ on kokoaikainen ja kestää 1,5 kk.Ruotsista olen palkattomalla vapaalla,tästä olen sopinut työnantajan kanssa.Mihin työttömyyskassaan maksan ay-jäsenmaksut Suomessa työskentelyn ajalta?Siirretäänkö työttömyyskassan jäsenyys Suomeen ettei kassan jäsenyys katkea missään vaiheessa?Jos päätän jäädä työn päätyttyä Suomeen asumaan pysyvästi ja sanon Ruotsista työsopimuksen irti niin tuleeko karenssi ja mitkä seikat vaikuttavat päivärahan määräytymiseen,mistä palkasta se lasketaan.
Jos asioita ei saa järjestettyä vaan palaan Ruotsiin puoleksi vuodeksi entiseen työhön ja sanon työsopimukseni irti. Tämän jälkeen muutan perheeni kanssa Suomeen. Tuleeko karenssi?Mitkä seikat vaikuttavat päivärahan määräytymiseen ja mistä palkasta se lasketaan. Lasketaanko se 1,5 kk Suomen työstä saamastani palkasta vai Ruotsissa päättyneestä työstä.

1

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyottomyyskassat

Hei ja kiitos kysymyksestäsi!

Ulkomailta paluun pääsääntönä on, että sopimusmaassa (EU-/ETA-maat ja Sveitsi) hankitut vakuutus- ja työskentelykaudet voidaan lukea E301- tai U1-lomakkeella Suomessa työssäoloehtoon, jos olet työskennellyt Suomessa välittömästi ennen työttömyyttä vähintään 4 työssäoloehdon täyttävää kalenteriviikkoa ja kuulunut sen ajan työttömyyskassaan Suomessa.

Ansiosidonnaisen päivärahan perusteena oleva palkka määritellään silloin tästä Suomessa tehdystä vähintään neljän viikon työstä. Lisäksi edellytyksenä työskentelykausien huomioon ottamiselle on, että olet liittynyt Suomessa työttömyyskassaan kuukauden kuluessa siitä, kun lakkasit olemasta sopimusmaan työttömyysvakuutuksen piirissä. Lisäksi sinun tulee kuulua Suomen sosiaaliturvan piiriin, jotta työttömyysetuutta voidaan maksaa.

Asian monimuotoisuuden vuoksi voisi olla hyvä ottaa yhteyttä johonkin työttömyyskassaan Suomessa ja tiedustella jäsenyysasioista tarkemmin. Lisäksi tietoa voi olla hyvä tiedustella myös Ruotsin työttömyyskassasta. TE-toimistosta voi kysyä mahdollisista karenssiasioista.

Ohessa linkki Suomen työttömyyskassoista:
      http://www.tyj.fi/default.asp?id=0&docid=1836

Ystävällisin terveisin,
      Tiina työttömyyskassasta

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      43
      4889
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      66
      2829
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      285
      1844
    4. Milli-helenalla ongelmia

Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      1756
    5. Kuinka kauan

Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?
      Ikävä
      115
      1679
    6. Kun näen sinut

tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain
      Ikävä
      53
      1246
    7. Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni

Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ
      Sysmä
      95
      1219
    8. Yhdelle miehelle

Mä kaipaan sua niin paljon. Miksi sä oot tommonen pösilö?
      Ikävä
      70
      1162
    9. Löydänköhän koskaan

Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲
      Ikävä
      133
      1137
    10. Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.

Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht
      Maailman menoa
      280
      1127
    Aihe