Ja en nyt tarkoita sitä vihon viimeistä aikaa tukien ja äitiyspakkauksen kannalta, vaan ihan suositusta.
Täällä siis yksi epätietoinen ensikertalainen. Nyt on kahdeksas viikko aluillaan, vai pitääkö sanoa yhdeksäs, kun on 8 ? Milloin sinne neuvolaan pitäisi viimeistään olla yhteyksissä? Olenko jo myöhässä? Vai viime tipassa? Vai vieläkö olisi aikaa valmistautua?
Olen tiennyt olevani raskaana jo useamman viikon, mutta koska koko juttu oli pienoinen yllätys, ehkä järkytyskin, niin mulla on mennyt tässä sulatellessa asiaa. Olen siis ihan tietoisesti karttanut soittoa neuvolaan.
Jos tätä pahoinvointia ei olisi, niin enpä varmaan koko aikaa edes muistaisi olevani raskaana.
Ja kuitenkin tiedän, että neuvola pitäisi varata ja sinne mennä ja muutenkin ruveta ajattelemaan vauvan parasta. No elämäntavat olen tietysti laittanut kuntoon jo hyvissä ajoin.
Mutta tuo neuvola? Mulla on vielä muukin syy, miksi en haluaisi ottaa yhteyttä ainakaan meidän lähineuvolaan... mutta pakkohan se on, ei kai ne anna näillä perusteilla vaihtaakaan. Mutta kysymys kuuluu siis, että miten kiire tässä nyt sitten on? Itse pääsen sitten varaamisen jälkeen nopeallakin aikataululla, jos vaan vapaita aikoja on... ja sama ensimmäisen ultran kanssa.
Milloin neuvolaan?
11
387
Vastaukset
- 33+2
Soita sinne neuvolaan nyt, ei niitä vapaita aikoja välttämättä ole heti. Ota huomioon että niskat.ultrakin pitää tehdä ennen tiettyjä viikkoja (jos nyt sitten siihen olet edes menossa).
Oman alueesi neuvola on se sinun neuvolasi. Et kerro miksi et neuvolaan, siihen lähineuvolaan haluaisi mennä....tai yleensäkin neuvolaan.
Nimimerkkisi on neuvolapelkoinen, miksi miellät itsesi neuvolapelkoiseksi? Neuvolaseurannat ovat niin sikiön kuin äidinkin parhaaksi.
Soittelehan ja varaa aika. Et ole myöhässä liikenteessä, siis liian myöhäisessä - ap.
Kiitos nopsasta vastauksesta.
No joo, ehkä neuvolapelkoinen on vähän liioteltu ilmaus. Oikeastaan ongelma lähtee ehkä siitä, etten pidä mistään lääkärikäynneistä tai tarkastuksista yleensäkään. Mua vaan hermostuttaa ja jännittää. Ei siis mitään juuri neuvolaan liittyvää. Paitsi nyt ehkä se, että siellä tämä kaikki varmaan jotenkin konkretisoituu. Mä oon muutenkin vielä ihan sekaisin, tässä on ollut nyt niin paljon kaikkea. Olen väsynyt, en jaksaisi tuota neuvolan aiheuttamaa stressiäkin vielä. Sitä se mulle aiheuttaa, ei voi mitään... vaikka järki tietysti sanookin, että parhaaksihan se on. Mutta okei, täytyypä yrittää ottaa yhteyksiä sinne tässä ihan lähiaikoina. - Itselläni..
ensimmäinen neuvolakäynti oli rv 8 eli viikkoja 7 . Riippuu vähän neuvolasta, milloin tuo ensimmäinen aika on.
- rv30+6
Mielestäni neuvolassa käynti konkretisoi raskautta. Joten siitä voi olla apuakin jos kamppailee omien ajatusten kanssa. Usein juttelu ammatti-ihmisen kanssa helpottaa. Ensikäynnillä kartoitetaan sinun ja lapsen isän terveydentilaa, joilla varmistetaan että raskaus sujuu hyvin ja että vauvalla on hyvät edellytykset kehittyä. Lisäksi sikiötä tutkitaan myöhemmin, noin 12 viikolla ja 18 viikolla ultaäänellä, joilla siis tarkastellaan sikiön kehitystä, kasvua ja vointia. Neuvolasta saa myös hyviä neuvoja esim raskaana olevan ravitsemukseen. Olet jo melko pitkällä alkuraskaudessasi, joten ehkäpä vauvan sydän äänetkin on mahdollista kuulla ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
- äiti myös
Tämän kuun alusta hoitavan terveyskeskuksen on saanut valita itse oman kotikunnan sisältä. Tämän valinnan saa tehdä vuoden aikana vain kerran ja se koskee koko terTp52Fu
veydenhoitoasi (eli et voi valita lääkäripalveluita toisesta terveyskeskuksesta ja neuvolaa toisesta). Et myöskään edellekkään saa valita hoitajaa terveydenhoitajaa tai lääkäriä. Muutoksen käsittely tosin kestää pari viikkoa, joten tämä ensimmäinen neuvola käynti tulee väkisinkin siihen lähiterveyskeskukseen tai sitten jää ensimmäinen ultra käymättä (yleensä terkkarit eivät kirjoota lähetettä ultraan ennen kuin näkevät odottajan) ja yleenäs ultraan on vähintään parin viikon jonot.
Soita heti lähimmän terveyskeskuksen terkkarille. Hän kyllä sitten neuvoo miten edetään. On hyvä käydä ensimmäisessä tarkastuksessa mahdollisimman pian niin saat ruokavalio, liikunta jne ohjauksen. - ap.
Juu siis ei mun välttämättä tarvitse neuvolaa vaihtaa, ei mitään elämää suurempaa syytä siihen. Ei traumoja eikä häikkää henkilökemioissa, ensikertalainen kun olen. Täytyy siis avoimin mielin viimeistään ensi viikolla soittaa. En itsekään ymmärrä miksi tämä on mulle tämmönen ongelma... en muutenkaan osaa yhtään nauttia raskaudesta. Paha olo ja väsymys vaan on päällimmäisenä, en osaa ajatella palkintoa, joka tästä seuraa. Että ehkä sikäli se vauvan konkretisoituminen juuri olisi tervetullutta. Jotain on tapahtunut vauvakuumeilun tai jopa plussan ja viime viikkojen välissä... :/ Kaikki, mukaanlukien neuvola, tuntuu ainoastaan hankalalta ja välttämättömältä pahalta. Pitäis nyt saada ajatuksiaan toiseen järjestykseen.
- öojhldsjbhls
Jos haluat osallistua sikiöseulontoihin, verikoe on otettava 9 0 - 11 6 ja siihen lähetteet saat neuvolasta. Eli sen puitteissa pitäisi olla nlassa käytynä, ja aikoja ei välttämättä heti ensi viikolla ole (toki tarvittaessa sovelletaan, otetaan vaikka puhelintunnille käymään sen verran että saat halutessasi lähetteet). Ultra on meillä päin ihanteellisesti noin H12 halusipa niskaturvotuksen mitattavaksi tai ei, ja ultriinkin ajat on vähintään 1-2 viikkoa eteenpäin yleensä varattu. Tarvittaessa tehdään taikatemppuja :)
Mutta siis, ehdit vielä, mutta nyt olisi hyvä aika soitella!
Vapaita aikoja on eri paikkakunnilla kovin erilaisesti, mutta meillä seuloja haluavista asiakkaista 4-5 viikoilla soittelevat saa oikein kauniisti työohjelmaan, mutta 8 soittelevat vaatii jo hieman "sovittelua". Ja kaiken lisäksi ensin pitäisi saada kuulla mitä ihmettä ne seulonnat on, ennen kuin on mahdollisuus harkita asiaa ja tehdä perusteltu päätös osallistumisesta / pois jäämisestä. - On se vaan mentävä
Ensimmäisellä neuvolakäynnillä vaan jutellaan ja mitataan verenpaineet, painot yms. Ei siellä ainakaan minua ruvettu heti alapäästä sorkkimaan tai mitään. :D Ja tuolla ensimmäisellä kerralla voit vaikka kertoa neuvolassa "pelostasi", niin voit saada siihen apua.
Ei minullekaan neuvolakäynnit mitään ihania juttutuokioita ole. Kateellisena kuuntelen juttuja, että joillekin odottajille ne nimenomaan on hetkiä, jolloin voi jutella kaikista odotukseen liittyvistä asioista. Minun neuvolakäynnit on lähinnä painon ja verenpaineen mittailua, koska neuvolan tädillä ei tunnu olevan aikaa jutella mistään...Eli neuvolassa käynti on lähinnä asia, joka vaan on hoidettava, vaikka olisi muutakin tekemistä. Ja melkein kaiken raskauteen liittyvän olen lueskellut netistä...Onhan se vähän harmi...
Kannattaa se aika ihan ajoissa varata, kun ei tosiaan tiedä, milloin sinne neuvolaan sitten pääsee. Itse kävin joskus rv:lla 8. - ap.
Tämän päivän soittoaika oli ja meni, mutta ens viikkohan on toivoa täynnä... Jotenkin oon nyt reipastunu, toivottavasti tämä olotila kestää. Ja toivottavasti saan vielä ajan ajoissa, haluaisin kyllä np-ultran ja muutenkin hoitaa asiat niin mallikkaasti kuin suinkin kykenen.
Pitäkääs peukkuja! ;) - Kiinanruusupuu
kyllä sun kannattaisi pitää kiirettä sen neuvolan kanssa jos haluat np-ultraan. Jos olet itse laskeskellut raskausviikkosi, nehän voivat heittää parilla viikolla jos ovulaatio jostain syystä onkin tapahtunut eri aikaan.
Ei ole mitenkään tavatonta varsinkaan jos ei ole säännölliset menkat.
Ultrassa voi olla jonoja, ettei välttämättä heti pääsekään kun olet neuvolaan ilmoittautunut (niin ja saattaahan sielläkin olla ruuhkaa). Ja np-ultra piti tehdä viimestään 12-13. viikolla..
Muista ainakin käydä viimeistään ennen 4. raskauskuukauden loppua että saat äitiysavustuksen :) - ap.
Luulen, että jos mulla viikot heittää, niin ne heittää sinne mun kannalta parempaan suuntaan, eli alaspäin. :) Vaikka täytyy kyllä tunnustaa, että olen tuosta laskemisesta aika pihalla... menkat on tosiaan epäsäännölliset, tai siis pituus vaihtelee 30-40 päivän välillä. Viimeisin menkkoihin päättynyt kierto oli yli 40 päivää, joten siksi en testailunkaan kanssa pitänyt kiirettä.
Voisko joku selventää mulle tätä asiaa, miten viikot saa tarkemmin laskettua, jos oletettu ovispäiväkin on muutamien päivien tarkkuudella tiedossa? Kierron pituus vaan tosiaan arvoitus...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841400Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 81985
- 82971
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66895Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v74879Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841