Pakokaasumittaus rikkoo auton?

Miekka ja kivi

Onko negatiivisia kokemuksia pakokaasumittauksista ja auton "huudattamisesta"?

16

6440

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keroppa

      miten se mittaus mukamas rikkoo mitää ??

    • Tomaatti..

      No ei esimerkiks automaattilootaa ole tarkotettu huudatettavaks paikallaan täysillä kierroksilla!!!

      • ajoneuvoasentaja

        Bensa-auton pakokaasumittauksessa ei huudateta autoa täysillä kierroksilla, vaan 2000-2500 r/min. Dieselissä kierrokset käytetään hetkellisesti täysillä, jotta saadaan savutusarvo mitattua. Hyvässä kunnossa oleva auto ei hajoa mittauksessa.


      • unohtuiko
        ajoneuvoasentaja kirjoitti:

        Bensa-auton pakokaasumittauksessa ei huudateta autoa täysillä kierroksilla, vaan 2000-2500 r/min. Dieselissä kierrokset käytetään hetkellisesti täysillä, jotta saadaan savutusarvo mitattua. Hyvässä kunnossa oleva auto ei hajoa mittauksessa.

        että diesel automaatteja ei kierrätetä savutestissä yli 3000r/min. Käytännössä automaatti dieselit menee aina läpi testistä. Jopa vanhat v8 vanit menee läpi testistä tuon takia.

        Kannattaa varmistaa ennen testiä että testaaja tietää mitä tekee. Se on myöhäistä sitten kun tomaatin tallaa on poljettu lattiaan.


      • tsiipadaaba
        unohtuiko kirjoitti:

        että diesel automaatteja ei kierrätetä savutestissä yli 3000r/min. Käytännössä automaatti dieselit menee aina läpi testistä. Jopa vanhat v8 vanit menee läpi testistä tuon takia.

        Kannattaa varmistaa ennen testiä että testaaja tietää mitä tekee. Se on myöhäistä sitten kun tomaatin tallaa on poljettu lattiaan.

        Kyllä automaatteja savumittauksessa poljetaan samalla tavalla kuin manuaalejakin.Ainoastaan Mersun ja Volvon mittauksessa käytetään alempia kierroksia valmistajan ohjeitten mukaan.


      • mersumiäs
        tsiipadaaba kirjoitti:

        Kyllä automaatteja savumittauksessa poljetaan samalla tavalla kuin manuaalejakin.Ainoastaan Mersun ja Volvon mittauksessa käytetään alempia kierroksia valmistajan ohjeitten mukaan.

        Onko asia noin että mersun ja volvon tomaattiversiot sallitaan
        hiukan alemmilla kierrosluvuilla.


      • arvaa ketuttaako
        ajoneuvoasentaja kirjoitti:

        Bensa-auton pakokaasumittauksessa ei huudateta autoa täysillä kierroksilla, vaan 2000-2500 r/min. Dieselissä kierrokset käytetään hetkellisesti täysillä, jotta saadaan savutusarvo mitattua. Hyvässä kunnossa oleva auto ei hajoa mittauksessa.

        Multa hajottivat Passatista turbon katsastuksessa. Korjaamolla näky että
        ilmanputsariin oli mennyt vettä (syytä en vielä tiedä) ja putsari tukkoon ,
        jonka jälkeen turbosta akseli poikki. Ei kannata viedä sadesäällä autoa
        rikottavaks. Pelkkä turbo maksoi yli tonnin . Tulipahan katsastukselle hin-
        taa.


      • Minä kyllä tiedän!
        arvaa ketuttaako kirjoitti:

        Multa hajottivat Passatista turbon katsastuksessa. Korjaamolla näky että
        ilmanputsariin oli mennyt vettä (syytä en vielä tiedä) ja putsari tukkoon ,
        jonka jälkeen turbosta akseli poikki. Ei kannata viedä sadesäällä autoa
        rikottavaks. Pelkkä turbo maksoi yli tonnin . Tulipahan katsastukselle hin-
        taa.

        Mulla on vastaava kokemus. Ostin vuonna 1993 Opel Vectran, jolla ajoin viisi vuotta, jonka jälkeen varastoin sen huolellisesti navetan lietelantalan yläpuolelle. Lattia oli sopivan harva, joten lämpötila oli sopiva kesät talvet. Rengaspaineetkin säädin sopiviksi, jotta auto säilyisi hyvässä kunnossa.

        Vuonna 2003 otin auton taas käyttöön ja pesinkin sen, vaikka sitä ei oltu ajettu sitten viime pesun. Tästä huolimatta katsastusmies onnistui ruostuttamaan autoni sillä aikaa, kun join asemalla kahvia!

        Vein auton korjaamolle korjattavaksi. Korjaaja sanoi, että ei kannata alkaa enää auton peltejä korjaamaan, sillä niin hyvin oli katsastusmies ehtinyt auton siinä nosturilla ruostuttamaan. Olisi kuulemma maksanut enemmän kuin vastaavan kunnossa olevan auton hinta olisi jos sellaisen vielä jostain löytäisi.

        Tein asiata valituksen AKE:en. AKE:n tarkastaja kiinnostui asiasta ja halusi tarkastaa auton. Hän pyysi ajamaan autoni nosturille eräällä katsastusasemalla ja tarkasti auton pohjan alle minuutissa ja sanoi asian olevan selvän.

        Tarjosin AKE:n tarkastajalle vielä oikein Presidentti-kahvia ja hövelinä miehenä hän sai siihen valita vielä nisun mukaan. Juttelin hänelle siinä sitten vielä pari tuntia mukavia. Moneen kertaan hän lupasi palata asiaa raportin muodossa.

        Äijä oli täysi huijari. Hän sanoi siis minulle auton tarkastettuaan, että asia on selvä. Kuitenkin hänen päätöksensä oli sellainen, että herrakatsastusmies oli muka toiminut oikein! Kuinka hän on voinut toimia oikein kun oli autonikin ruostuttanut??? Eihän se tarkastaja ole edes siinä minuutissa voinut ehtiä löytää ehjää peltiä auton pohjasta, josta olisi voinut katsoa, kuinka hyvässä kunnossa autoni oli ennen katsastusta.

        Tässä näemme taas, että ei AKE Korpin silmää noki. Samaa mafiaa ovat kaikki katsastusalalla!

        Yks poika, joka oli joutunut käymään katsastusasemalla näyttämässä, että viritykset on poistettu moposta kertoi mulle, että se katsastusmies oli ruostuttanut autoni ja hylännyt sen vain sen takia, että sen piti saada sen päivän hylkäyskiinitiö täyteen. Muuten olisi kuulemma menettänyt työnsä, koska oli kuulemma sinä päivänä hylännyt liian vähän autoja ja AKE olisi sen nähnyt seuraavana päivänä tietokoneelta ja katsastusmies olisi saanut heti sakot ja potkut.


      • cing-cong
        Minä kyllä tiedän! kirjoitti:

        Mulla on vastaava kokemus. Ostin vuonna 1993 Opel Vectran, jolla ajoin viisi vuotta, jonka jälkeen varastoin sen huolellisesti navetan lietelantalan yläpuolelle. Lattia oli sopivan harva, joten lämpötila oli sopiva kesät talvet. Rengaspaineetkin säädin sopiviksi, jotta auto säilyisi hyvässä kunnossa.

        Vuonna 2003 otin auton taas käyttöön ja pesinkin sen, vaikka sitä ei oltu ajettu sitten viime pesun. Tästä huolimatta katsastusmies onnistui ruostuttamaan autoni sillä aikaa, kun join asemalla kahvia!

        Vein auton korjaamolle korjattavaksi. Korjaaja sanoi, että ei kannata alkaa enää auton peltejä korjaamaan, sillä niin hyvin oli katsastusmies ehtinyt auton siinä nosturilla ruostuttamaan. Olisi kuulemma maksanut enemmän kuin vastaavan kunnossa olevan auton hinta olisi jos sellaisen vielä jostain löytäisi.

        Tein asiata valituksen AKE:en. AKE:n tarkastaja kiinnostui asiasta ja halusi tarkastaa auton. Hän pyysi ajamaan autoni nosturille eräällä katsastusasemalla ja tarkasti auton pohjan alle minuutissa ja sanoi asian olevan selvän.

        Tarjosin AKE:n tarkastajalle vielä oikein Presidentti-kahvia ja hövelinä miehenä hän sai siihen valita vielä nisun mukaan. Juttelin hänelle siinä sitten vielä pari tuntia mukavia. Moneen kertaan hän lupasi palata asiaa raportin muodossa.

        Äijä oli täysi huijari. Hän sanoi siis minulle auton tarkastettuaan, että asia on selvä. Kuitenkin hänen päätöksensä oli sellainen, että herrakatsastusmies oli muka toiminut oikein! Kuinka hän on voinut toimia oikein kun oli autonikin ruostuttanut??? Eihän se tarkastaja ole edes siinä minuutissa voinut ehtiä löytää ehjää peltiä auton pohjasta, josta olisi voinut katsoa, kuinka hyvässä kunnossa autoni oli ennen katsastusta.

        Tässä näemme taas, että ei AKE Korpin silmää noki. Samaa mafiaa ovat kaikki katsastusalalla!

        Yks poika, joka oli joutunut käymään katsastusasemalla näyttämässä, että viritykset on poistettu moposta kertoi mulle, että se katsastusmies oli ruostuttanut autoni ja hylännyt sen vain sen takia, että sen piti saada sen päivän hylkäyskiinitiö täyteen. Muuten olisi kuulemma menettänyt työnsä, koska oli kuulemma sinä päivänä hylännyt liian vähän autoja ja AKE olisi sen nähnyt seuraavana päivänä tietokoneelta ja katsastusmies olisi saanut heti sakot ja potkut.

        Aikamoinen Hitchcocki olet.


      • Kylläkiertää
        mersumiäs kirjoitti:

        Onko asia noin että mersun ja volvon tomaattiversiot sallitaan
        hiukan alemmilla kierrosluvuilla.

        Ei koske mersua vaan tietyllä zf laatikolla olevia bemareita ja volvoja. Volvot, joita rajoitus koskee on jo vanhoja, pemskut on myös uusia. Tarkkaan ottaen siinä ohjessa mainitaan ettei p asennossa saa kierrättää. Yleensä savut mitataan n asennossa. Yleensä se laatikko ei siitä hajoa, mutta pieni riski on, siksi valmistajan ohjeet. Eli tuo rajoitus ei koske kaikkia automaatteja vain niitä joilla on valmistajan antamat poikkeus ohjeet.


    • Autoilija vai?

      Varmasti on tehty paitsi ZF:n kakkalaatikot. Ne on aivan turhia vehekeitä. Huonolaatuisia.

    • Nega.

      Diesel moottorin savumittaukset ovat olleet lainsäädännön kautta pakollisia vuoden 93 jälkeen. Savumittaukset tehdään EU katsastusdirektiivin 96/96 mukaisesti. Ajoneuvojen valmistajat ovat tietoisia savumittauksista ja suunnittelevat auton myös näihin testeihin soveltuviksi

    • vanha suikkapää

      Totta toinen puoli, jo vainen saa savuuttaa sano Volvo, ja Kiinassa se savukin
      keksittiin, mutta kyllä ruotsalaiset olivat edellä aikaansa 1980- luvun lopussa.
      kun huomasivat uudet säännöt. Keroivat Akelle, ettei heidän autojensa liikapäästöjä saa arvioida, samalla tavalla ,kuin muiden, koska heillä on itse-oppiva järjesrelmä. HOHOHOJAA tekoäly 89.
      Sama homma dieselissä, nostetaan arvoa ylös, ja lasketaan kierrokset alas, ja syytetään vaihteiston valmistajaa.

    • s.uikkapää...

      Onneksi näitä vanhoja romuja, diesel volvoja ja bemareita ei enää paljon muualla kuin kuvissa ole! Eipä tartte ihmetellä katsastuksessa kierroslukuja tai savuarvoja, sen kuin revittää niin perkeeleesti!

    • lastsuper..

      sääli on sairautta....eiku talla pohjaan

    • automies

      Jotta dieselin kaasumittaus menee läpi, on kierrosten oltava VÄHINTÄÄN 4000. Mutta ei se siellä ole kuin alta sekunnin. Moottoria ei huudateta, vaan ryntäytetään. Yleensä dieseliä joutuu pitämään sen sekunnin kaksi kaasupohjassa, jotta se kelaa kierrokset sinne 4000 pintaan. Muistaakseni kolme hyväksyttyä ryntäytystä, jotta savutesti menee läpi.

      Pensamoottorissa päästöt otetaan tyhjäkäynnillä ja korotetulla pyörintänopeudella, eli yli 2000 kierrosta. Siinä merkitseviä arvoja on CO ja HC ja uudemmissa lambdan arvo (noin 1), sekä uusissa obd:sta saatavat vikatiedot.

      Vaihteistolla ei ole mitään merkitystä päästömittaukseen. Moottori tai vaihteisto on rikki jo savumittaukseen mennessä, jos se ei hetkellistä ryntäytystä kestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ensi kesänä

      Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3372
    2. Tukalaa kuumuutta

      Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3167
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

      Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      122
      2668
    4. Sinä, ihastukseni

      Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      43
      2538
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

      Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1953
    6. Okei, myönnetään,

      Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1850
    7. Onko kaivatullasi

      himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1636
    8. Mihin hävisi

      Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      86
      1477
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

      En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1320
    10. Lähtikö korvat

      puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      82
      1189
    Aihe