A-laiturien sivuilla on malli venetelakasta. Vene kulkee kahden painekyllästetyn 2x5:n välissä kovakumipyörien päällä.
Jos teistä on joku itse tehnyt noisen vekottimen, niin miten pyörät tulisi asentaa? Laitetaanko akselia varten putki ja sen sisälle pultti, vai riittääkö sopivan paksuinen läpipultti akselsiksi?
Veneranturi / telakka
6
834
Vastaukset
- 10+5
En ole itse kyseistä härveliä tehnyt mutta äkkiseltään voisi kuvitella että pyörät pyörisi paremmin jos pultti kiristäisi putkea pyörän sijaan.
Ja jos merelle meinaat asentaa niin suosittelen laittamaan rosteria, sinkityt muutaman vuoden päästä valmista kamaa - Saaresta
12 x 120 mm haponkestävät pultit akseleiksi Korialuslevyt soiron molemmille puolille. Pyöriin muoviholkit laakereiksi. Nämä holkit (2 kpl/ pyörä) pienentävät pyörässä olevan 20 mm reijän 12 milliseksi.
- Saaresta
Sen verran vielä, että kokemuksesta voin sanoa, että ei kannata itse tehdä, vaikka melko helppo projekti onkin, sillä materiaalikustannus kohoaa yllättävän suureksi suhteessa valmiiseen tuotteeseen.
Itse tein, koska halusin vähän järeämmän.
Sinänsä voin suositella tätä mallia. Toimii loistavasti ja on helppo käyttää kun ei tarvitse laskea mitään erillisiä alavaunuja mereen ennen nostoa ja on kaikesta huolimatta edullinenkin.
- ??????????
Kuinkas painavaa venettä tommoselle uskaltaa vedellä? Entä kestääkö aluveneet nostella?
- RakentajaRane1
Holkit tehdään kupariputkesta.Heleppo homma ja ei niin kalliskaan.
Pattinkia reilu 10 metriä ja pyörät vaikka etolasta.pulttien päälle laakereiksi kupariputkesta pätkät.
Kannatta tehdä itse, halvempi ja saa juuri sellaisen kun haluaa! - prantala1
minkäkokoisia pyöriä (halkaisijaltaan) nuo firmat noissa rantureissa käyttää? ikh:lla noita löytyy ainakin 100mm, 125mm, 160mm, 200mm ja 250mm mutta luonnollisesti hinta nousee koon kasvaessa...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321