Saako turbon painepuolelle tarkoitetut tupla kaasarit toimimaan miten hyvin vai kannattaako unohtaa koko kaasari juttu ja hankkia ohjelmoitava ruisku mutta taas ne maksavat oliskohan tuossa hawkin ruiskussa mitä myydään free tecnichillä mitenkä hyvät säätö mahdollisuudet hestec ja haltec olisi tietysti hyvät mutta ne maksavat melkein 2 kertaa enemmän kuin hawk.oliskohan siinä järkeä laittaa tavan tupla kaasutin turbon imupuolelle mutta olen jostain kuullut että tavan turbot ei pitkään kestä tuota bensaa.
kaasuttimista
18
7677
Vastaukset
- Minä
Tuplakaasarit saadaan turbon kanssa toimimaan samalla lailla kuin ruiskutkin. Itse laittaisin tuplat koska tuplat antavat isomman potkun turbon kanssa.
- virittelijä
mitenkäs saako kaasuttimen toimimaan turbon imupuolella vai kannattaako ostaa paineistetut tuplat turbon painepuolelle.
- minä
virittelijä kirjoitti:
mitenkäs saako kaasuttimen toimimaan turbon imupuolella vai kannattaako ostaa paineistetut tuplat turbon painepuolelle.
Aivan oikeat turbo kaasuttimet kun ostat niin hyvä tulee. Esim hyviä turbo kaasareita Dellorto 40dhla H Turbo, tai Weber 45 DCOE 152. Laita kaasuttimet sinne paine puolelle.
- minä!
virittelijä kirjoitti:
Aivan oikeat turbo kaasuttimet kun ostat niin hyvä tulee. Esim hyviä turbo kaasareita Dellorto 40dhla H Turbo, tai Weber 45 DCOE 152. Laita kaasuttimet sinne paine puolelle.
- ööooo
minä! kirjoitti:
siis korjatkaa jos oon väärässsä mutta voiko ees kaasareita laittaa turbon imupuolelle? eikös ilma lämpee turbossa?? ja käsittääkeseni tuo bensa-ilma seos on palo herkkää tavaraa että jos sen työntää viheltäjästä läpi ni se maalaismielellä aateltuna vähä niinku syttyy ennen aikojaan ???
ja sit käsittääkseni tavan kaasarista saa "painestetun" kun vaihtaa gummi tiivisteen sinne... - virittelijä
ööooo kirjoitti:
siis korjatkaa jos oon väärässsä mutta voiko ees kaasareita laittaa turbon imupuolelle? eikös ilma lämpee turbossa?? ja käsittääkeseni tuo bensa-ilma seos on palo herkkää tavaraa että jos sen työntää viheltäjästä läpi ni se maalaismielellä aateltuna vähä niinku syttyy ennen aikojaan ???
ja sit käsittääkseni tavan kaasarista saa "painestetun" kun vaihtaa gummi tiivisteen sinne...kyllä kaasuttimen voi laittaa turbon imupuolelle mutta olen kuullut että nyky turbot eivät kestä kovin pitkään jos kaasari on imupuolella.amerikassa monet turbo kuplat ovat tehty juuri silleen että kaasutin on turbon imupuolella.onko teillä mitään kokemuksia turbokaasuttimista turbon kanssa saako seokset läheskään niin kohadalleen kuin ruiska käytettäessä??
- j.p.
ööooo kirjoitti:
ja sit käsittääkseni tavan kaasarista saa "painestetun" kun vaihtaa gummi tiivisteen sinne...eli voi mut en suosittele ei se polttoaine mihinkään ennen aikoja syty mut esim kun painaa kaasua viive voi olla todella pitkä samoin kierroxet jää pitkään päälle tosi vaikee saada toimiin kunnolla mut on sellassii tehty hyvä puoli on taas et polttoaine ja ilma sekottuu todella hyvin keskenään joten seos palaa todella hyvin vähä sivuaa aiheesta mut esim maakaasubusseissa kaasu syötetään nimenomaan turbon imupuolelle muutenha moottori on kuin bensakone mut käyttää maakaasua
- j.p.
virittelijä kirjoitti:
kyllä kaasuttimen voi laittaa turbon imupuolelle mutta olen kuullut että nyky turbot eivät kestä kovin pitkään jos kaasari on imupuolella.amerikassa monet turbo kuplat ovat tehty juuri silleen että kaasutin on turbon imupuolella.onko teillä mitään kokemuksia turbokaasuttimista turbon kanssa saako seokset läheskään niin kohadalleen kuin ruiska käytettäessä??
jotain kokemuksia turbo ja kaasarit versiosta eli sierra 1.6 turbo ja 2x dellorto 40 pystyimut ihan hyvin sai pelaamaan vähän suuttimia vaihdellen ja dellortossahan se onnistuu helposti mut joissain muissa kaasareis voi olla vaikeempaa ainoo mitä ei tahdo millään saada pois on se kuuluisa tehopiikki eli ku ahdot nousee tarpeex oli ku olis vetäny pesäpallomailal selkään ennen sitä moottori oli aika hengetön liukkal tosi hauska ajettava no lapasistaha se sit loppujen lopux lähti ja autojen hautuumaalle
- virittelijä
j.p. kirjoitti:
eli voi mut en suosittele ei se polttoaine mihinkään ennen aikoja syty mut esim kun painaa kaasua viive voi olla todella pitkä samoin kierroxet jää pitkään päälle tosi vaikee saada toimiin kunnolla mut on sellassii tehty hyvä puoli on taas et polttoaine ja ilma sekottuu todella hyvin keskenään joten seos palaa todella hyvin vähä sivuaa aiheesta mut esim maakaasubusseissa kaasu syötetään nimenomaan turbon imupuolelle muutenha moottori on kuin bensakone mut käyttää maakaasua
kyllä viiveenkin saa vähenemään kaverilla oli turbo lada kaasari oli joku tupla dellorto ja se oli asennettu turbon imupuolelle viive oli aikamoinen mutta asia korjattiin petrooli saabin käsi ryypyllä koelaudassa oli nappi kun lähti kiihdyttämään rajusti niin painoi vaan napista bensaa imusarjaan niin sillä sai viivettä vähemmäksi.mut oon kuullu kokemuksia että ruisku olis paljon helpompi säätää ja auton sais tarkasti säätöihin ja sitten taas toiset sanoo että kaasareillakin päästää melkein samoihin säätöihin.ja jotkut sanoo että kaasareilla ei tee mitään turbo moottorissa. ei kuulema saa säätöihin kirveelläkään.
- Minä!
virittelijä kirjoitti:
kyllä viiveenkin saa vähenemään kaverilla oli turbo lada kaasari oli joku tupla dellorto ja se oli asennettu turbon imupuolelle viive oli aikamoinen mutta asia korjattiin petrooli saabin käsi ryypyllä koelaudassa oli nappi kun lähti kiihdyttämään rajusti niin painoi vaan napista bensaa imusarjaan niin sillä sai viivettä vähemmäksi.mut oon kuullu kokemuksia että ruisku olis paljon helpompi säätää ja auton sais tarkasti säätöihin ja sitten taas toiset sanoo että kaasareillakin päästää melkein samoihin säätöihin.ja jotkut sanoo että kaasareilla ei tee mitään turbo moottorissa. ei kuulema saa säätöihin kirveelläkään.
Minä sanon suoraa, että paskapuhetta tuo ettei kaasareita muka saa säätöihin turbo moottorissa. Ne pitää käyttää osaavalla säätäjällä, eikä itse ruveta säätämään vähän sinne päin. Jäälissä autosi tulee varmasti säätöihin Prokkolalla. Ja toinen harha luulo, että kaasareilla säretään viritetty moottori, tosi asia on että ruiskuilla on säretty enemmän moottoreita kuin kaasareilla!
- virittelijä
Minä! kirjoitti:
Minä sanon suoraa, että paskapuhetta tuo ettei kaasareita muka saa säätöihin turbo moottorissa. Ne pitää käyttää osaavalla säätäjällä, eikä itse ruveta säätämään vähän sinne päin. Jäälissä autosi tulee varmasti säätöihin Prokkolalla. Ja toinen harha luulo, että kaasareilla säretään viritetty moottori, tosi asia on että ruiskuilla on säretty enemmän moottoreita kuin kaasareilla!
ei tässä mitään moottorin särkymisestä olla puhuttukaan vaan turbon särkymisestä jos kaasarin laittaa turbon imupuolelle.kun nykypäivänä turbn tiivisteet ei kestä tätä nyky ajan lyijytöntä bensaa.vähitellen tiivisteet liukenevat bensan mukaan ja samalla öljyt ja näin saa turbon rikki tietysti kyllähän se jonkin aikaa kestää mutta ei päivittäistä käyttöä
- Norbert H
virittelijä kirjoitti:
ei tässä mitään moottorin särkymisestä olla puhuttukaan vaan turbon särkymisestä jos kaasarin laittaa turbon imupuolelle.kun nykypäivänä turbn tiivisteet ei kestä tätä nyky ajan lyijytöntä bensaa.vähitellen tiivisteet liukenevat bensan mukaan ja samalla öljyt ja näin saa turbon rikki tietysti kyllähän se jonkin aikaa kestää mutta ei päivittäistä käyttöä
Ehdottomasti ruisku. Yx heebo, joka rakensi aikanaan 5*EM-rallicross autot, sanoi että kaasarit ja turbo ei sovi saman konepellin alle ja se on sellainen tyyppi, että se tietää mistä puhuu. Eihän ne kaasarit toimi vapaastihengittävässäkään kunnolla, saati sitten turbokoneessa. Pistä kunnollinen ohjelmoitava ruisku, jossa on myös sytkän ohjaus mukana. Esim. Haltech, Hestec tai Motoc. Ed. mainituista Haltech on helpoimmin itse säädettävissä, joten ei tartte kaikista pikku hienosäädöistä maksaa jollekin säätäjälle. Ruiskulla saat siitä myllystäsi jopa taloudellisen, mutta kun kaasareista valuu aikayksikköä kohden vakiomäärä bensaa läpi. Hyötysuhde vaan vaihtelee sen mukaan, paljonko sitä konetta poljetaan. Kaasutin oli jo 1960-luvulla vanhentunutta tekniikkaa. Mee kuuntelemaan jonnekin F-cupin talvikisan varikolle, miten Dellorto-välikopat yskii ja paukkuu ja pytty kerrallaan käynnistyy ja ruiskukoneet lähtee laakista käymään. Ruisku on kyllä hintansa väärti ostos!
- minä!
Norbert H kirjoitti:
Ehdottomasti ruisku. Yx heebo, joka rakensi aikanaan 5*EM-rallicross autot, sanoi että kaasarit ja turbo ei sovi saman konepellin alle ja se on sellainen tyyppi, että se tietää mistä puhuu. Eihän ne kaasarit toimi vapaastihengittävässäkään kunnolla, saati sitten turbokoneessa. Pistä kunnollinen ohjelmoitava ruisku, jossa on myös sytkän ohjaus mukana. Esim. Haltech, Hestec tai Motoc. Ed. mainituista Haltech on helpoimmin itse säädettävissä, joten ei tartte kaikista pikku hienosäädöistä maksaa jollekin säätäjälle. Ruiskulla saat siitä myllystäsi jopa taloudellisen, mutta kun kaasareista valuu aikayksikköä kohden vakiomäärä bensaa läpi. Hyötysuhde vaan vaihtelee sen mukaan, paljonko sitä konetta poljetaan. Kaasutin oli jo 1960-luvulla vanhentunutta tekniikkaa. Mee kuuntelemaan jonnekin F-cupin talvikisan varikolle, miten Dellorto-välikopat yskii ja paukkuu ja pytty kerrallaan käynnistyy ja ruiskukoneet lähtee laakista käymään. Ruisku on kyllä hintansa väärti ostos!
Kaasareitten pitää olla säädöissään ei sinne päin, nuo sinun yskivät välikopat ja muut ovat esimerkkinä siitä, etti ne ole säädöissä, meeppä poika ja osta uusin vauhdin maailma ja katso mitkä ovat Ari Ruopan rakentaman volvon pellin alla, 50mm weberithän siellä on. Ja niille jotka sanovat, että ruiskuilla saadaan enemmän tehoa kuin kaasareilla, niin voivat sulkea suunsa ja mennä kotia kasvamaan, Olen nähnyt sen verran tehopenkki mittauksia samoilla autoilla joissa käytettiin sekä Hesteciä että KAASAREITA. Tehoissa ei mitään eroa, mutta Hesteceillä parempi vääntö alakierroksille, kaasareilla parempi vääntö yläkierroksilla.
- Norbert H
minä! kirjoitti:
Kaasareitten pitää olla säädöissään ei sinne päin, nuo sinun yskivät välikopat ja muut ovat esimerkkinä siitä, etti ne ole säädöissä, meeppä poika ja osta uusin vauhdin maailma ja katso mitkä ovat Ari Ruopan rakentaman volvon pellin alla, 50mm weberithän siellä on. Ja niille jotka sanovat, että ruiskuilla saadaan enemmän tehoa kuin kaasareilla, niin voivat sulkea suunsa ja mennä kotia kasvamaan, Olen nähnyt sen verran tehopenkki mittauksia samoilla autoilla joissa käytettiin sekä Hesteciä että KAASAREITA. Tehoissa ei mitään eroa, mutta Hesteceillä parempi vääntö alakierroksille, kaasareilla parempi vääntö yläkierroksilla.
Niinjustiin! Ei ne kaasarit pysy säädöissä edes penkistä kotiin saakka! Eipä siinä huipputehossa suurta eroa olekaan, mutta käyttöominaisuudet ruiskulla ylivoimaiset. Eipä tartte VM:ää ostaa, kun se tuolla hyllyssä jo on ja sitä edelliset numerot 80-luvun lopulta asti. Se traktori siinä oli muistaakseni vapaastihengittävä SRC-auto. Mutta ettippä POIKA sinä VM:stä auto, jossa turbo ja kaasarit! Ja kerroppa POIKA miks WRC yms. turboautoissa ei oo kaasareita, jos ne niin erinomaiset on?!?
- MInä
Norbert H kirjoitti:
Niinjustiin! Ei ne kaasarit pysy säädöissä edes penkistä kotiin saakka! Eipä siinä huipputehossa suurta eroa olekaan, mutta käyttöominaisuudet ruiskulla ylivoimaiset. Eipä tartte VM:ää ostaa, kun se tuolla hyllyssä jo on ja sitä edelliset numerot 80-luvun lopulta asti. Se traktori siinä oli muistaakseni vapaastihengittävä SRC-auto. Mutta ettippä POIKA sinä VM:stä auto, jossa turbo ja kaasarit! Ja kerroppa POIKA miks WRC yms. turboautoissa ei oo kaasareita, jos ne niin erinomaiset on?!?
Miksi ne pitää aina lehdistä ettiä. Niissä wrc vehkeissä ei ole juuri sen takia kaasareita kun kaasareilla turbon potku on todella iso, auto olisi todella vaikea ajaa syheröissä ja alavääntö olisi huonompi. Satukko muistamaan sellaista kuin Mikael Jansson ajoi sellaisella sinisellä 325 bemarilla jossa oli volvon tekniikka, pellin allahan oli turbo ja kaasarit. Katsoppa vähän tuloksia suomesta ja ruotsista. Suomessa tuli toiseksi Iso-syötteellä vuosi tai kaks sitten, Katoppa tuota ei oo kyllä turboo mutta jääradalta suomen mestaruus kaudelta 2002 http://www.opel6070club.com/W/Asc1.jpg
- Norbert H
MInä kirjoitti:
Miksi ne pitää aina lehdistä ettiä. Niissä wrc vehkeissä ei ole juuri sen takia kaasareita kun kaasareilla turbon potku on todella iso, auto olisi todella vaikea ajaa syheröissä ja alavääntö olisi huonompi. Satukko muistamaan sellaista kuin Mikael Jansson ajoi sellaisella sinisellä 325 bemarilla jossa oli volvon tekniikka, pellin allahan oli turbo ja kaasarit. Katsoppa vähän tuloksia suomesta ja ruotsista. Suomessa tuli toiseksi Iso-syötteellä vuosi tai kaks sitten, Katoppa tuota ei oo kyllä turboo mutta jääradalta suomen mestaruus kaudelta 2002 http://www.opel6070club.com/W/Asc1.jpg
Sen takia WRC:ssä ei oo kaasareita :))) Melkein hymyilyttää... Sillä, että imuilman lämpötilalla, vallitsevalla ilmanpaineella ( korkeus merenpinnasta ) yms. seikoilla ei olekaan mitään merkitystä tarvittavaan polttoaineseokseen. Siitä sit vaan vaihtamaan siirtymällä suuttimia tupliin. Kun ruiskulla voidaan vaikka joka pätkälle tehdä oma ohjelma. Jos sä tarkoitat sillä "potkulla" turboviivettä, niin se on kyllä totta, että kaasareilla samalla ahtimella samassa koneessa se on paljon pidempi ruiskuun verrattuna, koska siirtyminen imusatsin alipaineesta ahdoille saa kaasareissa aikaan sellaisen kuolleen hetken, jolloin sitä ruokaa ei oikein koneeseen kulje. Ruiskussa sitä ruokaa taas painetaan väkisin sinne kanavaan, joten viiveet jää pienemmiksi. Haltecissa ainakin on kolme eri kierrosalueiden kiihdytyspumppua, joiden rikastus ja rikastusaika voidaan säätää toisistaan riippumatta. Näin saadaan koneen reagointi optimoitua kaikissa tilanteissa.
Sitä et varmaan sinäkään kiellä, etteikö ruiskulla saataisi paljon miellyttävämpi käytös koneeseen?!? En mä ainakaan ymmärrä niitä kaasareita missään koneessa muuta kuin kustannussyistä. Itelläni ei oo koskaan ollut ahdettua kaasarikonetta, parilla kaverilla kyllä. Enkä itselle rakentaisikaan konetta enää ilman pc-ohjelmoitavaa moottorinohjausjärjestelmää. Ei tuo naisväkikään nakuta niin pahasti tämän harrastuksen päälle, kun ei aina haise kädet bensalta, sen moottorin säätämisen kun voi tehdä konttorin puolella. - Kyynikko
virittelijä kirjoitti:
Turbon imupuolelle voi asentaa kaasuttimen(t) tietyin rajoituksin.
Asennus edellyttää, että kaasarista on kaksi kanavaa imusarjaan, toinen suoraan ja toinen turbon kautta, ja ohjaus tapahtuu imusarjan paineesta.
Hieman selvitystä miksi näin,
Turboahtimen rungossa on uivat liukulaakerit ja laakereiden molemmilla puolilla paluuöljykanavat, mitään varsinaisia tiivisteitä ei ole, koska kummallakin puolella on aina joko ilmanpaine tai ylipaine, näin ollen öljyä ei juurikaan joudu imusarjaan, poikkeksena erittäin tukkoinen ilmanputsari.
Siinä vaiheessa kun kaasarln ilmaläppä on kiinni, tai kuristaa virtausta, imusarjassa on alipaine,ja jos tämä alipaine on myös turbon pumppupuolella se imasee öljyt turbon rungosta imusarjaan.Siis yhteys imusarjasta turboon voi olla auki vain kun turbossa on ylipainetta.
Silloin kun turbo ei paina painetta virtaus kulkee ohituskanavan kautta ja kone toimii kuin normaali kaasutinkone.
Näitä rakenteita on ollut myös tuotantoautoissa, jolloin koko systeemi on ollut integroituna valettuun sangen munimutkaiseen imusarjaan.
Tietysti joku välkky huomauttaa, että ainahan sen ilmaläpän voi laittaa turbon jälkeen,kuten muissakin rakenteissa, mutta kun tuo kaasarin toiminta edellyttää joltisenkin suurta virtausnopeutta kurkussa, niin melkoiset pölläytykset on odotettavissa.(vr. ed, kaasun syöttö ei kulje ahtaan kurkun läpi)
Siihen, että ruisku vai kaasarit, jokaisella lienee omat mieltymyksensä, jos minun mielipiteellä nyt on mitään merkitystä, niin en uhraisi edes ajatusta kaasareiden puolesta. - edellinen
Kyynikko kirjoitti:
Turbon imupuolelle voi asentaa kaasuttimen(t) tietyin rajoituksin.
Asennus edellyttää, että kaasarista on kaksi kanavaa imusarjaan, toinen suoraan ja toinen turbon kautta, ja ohjaus tapahtuu imusarjan paineesta.
Hieman selvitystä miksi näin,
Turboahtimen rungossa on uivat liukulaakerit ja laakereiden molemmilla puolilla paluuöljykanavat, mitään varsinaisia tiivisteitä ei ole, koska kummallakin puolella on aina joko ilmanpaine tai ylipaine, näin ollen öljyä ei juurikaan joudu imusarjaan, poikkeksena erittäin tukkoinen ilmanputsari.
Siinä vaiheessa kun kaasarln ilmaläppä on kiinni, tai kuristaa virtausta, imusarjassa on alipaine,ja jos tämä alipaine on myös turbon pumppupuolella se imasee öljyt turbon rungosta imusarjaan.Siis yhteys imusarjasta turboon voi olla auki vain kun turbossa on ylipainetta.
Silloin kun turbo ei paina painetta virtaus kulkee ohituskanavan kautta ja kone toimii kuin normaali kaasutinkone.
Näitä rakenteita on ollut myös tuotantoautoissa, jolloin koko systeemi on ollut integroituna valettuun sangen munimutkaiseen imusarjaan.
Tietysti joku välkky huomauttaa, että ainahan sen ilmaläpän voi laittaa turbon jälkeen,kuten muissakin rakenteissa, mutta kun tuo kaasarin toiminta edellyttää joltisenkin suurta virtausnopeutta kurkussa, niin melkoiset pölläytykset on odotettavissa.(vr. ed, kaasun syöttö ei kulje ahtaan kurkun läpi)
Siihen, että ruisku vai kaasarit, jokaisella lienee omat mieltymyksensä, jos minun mielipiteellä nyt on mitään merkitystä, niin en uhraisi edes ajatusta kaasareiden puolesta.Joku kuitenkin tarttuu sanontaan " varsinaisia tiivisteitä " niin tarkennan tarkoitavani stefaan verrattavia tiivisteitä.
Akselilla on toki laippoihin ja päittäisrenkaisiin littyviä tiivisteitä, lähinnä metallirenkaista koostuvia öljyroiskeiden keräääjiä.
Tiiveydestä saa jonkinmoisen kuvan, kokeilemalla ahdinpuolen akselia..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645582Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204167Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172896- 1512159
- 171886
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1231689- 951367
- 711148
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o72945