Olen 19v mies ja mulla on ollu kortti vajaan vuoden, ongelmana on että ei ole ollut mahdollisuuksia ajaa autolla koska en omista semmoista eikä porukoilla ole henkilöautoa. Niinpä ajokilometrejä on kertynyt runsaat 45 km ja viime ajokerrasta on kulunut jo yli 5 kuukautta. Mietin tässä vain, että mitenköhän pystyn suorittamaan 2. vaiheen, kun ajatuskin autolla ajamisesta pelottaa! Ajoin tuon 45 km aikalailla yhteen putkeen, jolloin tuli melko paljon virheitä(auto sammu varmaankin 5 kertaa, yritin 2 kertaa lähteä liikkelle käsijarru päällä).
Ja kun ajotaitoni ovat noin surkeat, en koe ajamista kovinkaan miellyttäväksi vaan saan siitä kovan stressin. Pelkääjänpaikalla tykkään paljon ennemmin istua kuin ajaa...
2. vaihe pelottaaa!
37
2123
Vastaukset
- ddddddddå
mitä ajoit sen kortin jos et muka uskalla ajaa, luuseri
- hrr hrr
Miksi hankit kortin sitten? Veikkaan, että et pääse 2-vaihetta läpi tuolla kokemuksella. Kyllä siinä täytyy vähän osata jo itsekin ajaa arvioivassa ajossa etenkin. Liukasajo on varmaan autokoulullesi pelottava paikka, koska ajat itsenäisesti heidän autolla.
Älä nyt ainakaan tapa itseäsi siellä kakkosvaiheessa. Pelkään sinun puolestasi, toivottavasti korttisi viedään pois. Pelottaa tietää, että liikenteessä on kaltaisiasi kuskeja. - rahastus,,.,
No eipä korttia voi kakkosvaiheessa viedä,vaikka ajelisit ojia pitkin.
Ei muutakuin ajelemaan sinne. - kortilla ajetaan
Mitä järkee ajaa kortti ja maksaa itsensä kipeeksi, jos ei kerran pysty/halua ajaa inssin jälkeen?? äly hoi...
- et tarvi korttia???
Jos tunne on tuo.
Ja kun ajotaitoni ovat noin surkeat, en koe ajamista kovinkaan miellyttäväksi vaan saan siitä kovan stressin. Pelkääjänpaikalla tykkään paljon ennemmin istua kuin ajaa...
Jätä kakkosvaihe kokonaan väliin ja aja se kortti uudestaan elämäsi siinä vaiheessa, kun näet tarvitsevasi sitä. Ja kun sillä on käyttöä.
Itselläni oli vastaava,(tosin enemmän ajokokemusta takana) tilanne aikoinaan. Ajoin kuitenkin kakkosvaiheen läpi töksäytellen ja vasta radalla sain tuntumaa autoon ja autoiluun.
Tuonkaan jälkeen en tarvinnut korttia, kuin silloin tällöin juoppokuskihommiin kaksi kertaa vuodessa. Vasta 8 vuotta myöhemmin hankin oman auton ja opin ajamaan. Turha lappu se minullekin oli sen 9 vuotta, sillä töihini pääsin bussillakin, kunnes tilanne siihen muuttui. - dasdasdasdas
EN olisi itse hankkinutkaan/maksanutkaan korttia mutta kun minut PAKOTETTIIN narsisti äijän toimesta ajamaan kortti, uhkaus oli "muuten et tule saamaan töitä"! :( Eikä mulla olisi edes ollut siihen rahoja mutta kun pakotetaan... Mä tiesin että mulla ei ole tulemaan autoa, enkä sitä tarvitse...
- asdasdasas2
^Lisäys
Jos en olisi menny autokouluun, olisin kuullut kokoajan tähän päivään saakka vittuilua ja paasausta siitä että jään ilman töitä... ÄLY HOI! Minulla on polkupyörä!
- et tarvi korttia???
Jeps kyllähän minullakin kortti oli, vaan työkkärin papereissa se ei ole mitään, jos ei ole omaa autoa.
Suurin osa firmoista (ei kuljetusliikkeet) jotka edellyttävät työnhakijalta korttia. Valitsevat ennemin sen jolla on myös oma auto. Joka on parempi tae ihmisen ajotaidoista, kuin se ettei omaa autoa ole.
Kolaroi siinä sitten firman paku, kun takana on ajokilometrejä 100 per vuosi.
Eli ajokortti on työnhaussa aika mitätön vempele, jos ajotaitoa ja omaa autoa ei ole.
Olet oikeassa, pyörä on hyvä vehe. Jos ei tarvitse autoa elämänsä tässä vaiheessa. - qwåp
Rohkeasti vaan suorittamaan ll-vaihetta. Sitä ei voi rsputtaa, ja autokoulssa kyllä ymmärretään ajotaitosi puutteellisuus, kun kerrot heille ajokokemuksesi määrän.
Kun sitten joskus tarvitset lähteä ajamaan, niin pyydä aluksi joku kortillinen kaveri mukaasi, jotta saat taas tuntumaa hommaan.- oletko idiootti?
SEN NIMENOMAAN VOI REPUTTAA!
- Desert storm
oletko idiootti? kirjoitti:
SEN NIMENOMAAN VOI REPUTTAA!
Tämähän käy mielenkiintoiseksi.
"oletko idiootti?" missä näin sanotaan? - Huo h
Desert storm kirjoitti:
Tämähän käy mielenkiintoiseksi.
"oletko idiootti?" missä näin sanotaan?Totta kai sen voi reputtaa! Ajat vaikka auton seinään tahalleen, voin TAATA, että läpi ei mene.
- näin se on
Huo h kirjoitti:
Totta kai sen voi reputtaa! Ajat vaikka auton seinään tahalleen, voin TAATA, että läpi ei mene.
Ei voi reputtaa, kun se ei ole mikään testi eikä koe joka joko menee läpi tai ei, ainoastaan poliisi voi ottaa ajokortin pois ja se vaatii jo vakavaa rikkomusta.
- Voi jeesus vit-
näin se on kirjoitti:
Ei voi reputtaa, kun se ei ole mikään testi eikä koe joka joko menee läpi tai ei, ainoastaan poliisi voi ottaa ajokortin pois ja se vaatii jo vakavaa rikkomusta.
Mistähän sinä revit näitä "faktojasi". Ei ollut puhe kortin pois ottamisesta vaan reputtamisesta. Toisin sanoen ET SAA TODISTUSTA JATKO-OPETUKSESTA. Ja joutuisit näin ollen uusiksi niin kauan, että läpi menee.
Joko ymmärrät vai vieläkö väännetään rautapalkista? - njhfbv bdf
Voi jeesus vit- kirjoitti:
Mistähän sinä revit näitä "faktojasi". Ei ollut puhe kortin pois ottamisesta vaan reputtamisesta. Toisin sanoen ET SAA TODISTUSTA JATKO-OPETUKSESTA. Ja joutuisit näin ollen uusiksi niin kauan, että läpi menee.
Joko ymmärrät vai vieläkö väännetään rautapalkista?Kiinnostais tietää oletko liikenneopettaja vai muu...
- näin se on
Voi jeesus vit- kirjoitti:
Mistähän sinä revit näitä "faktojasi". Ei ollut puhe kortin pois ottamisesta vaan reputtamisesta. Toisin sanoen ET SAA TODISTUSTA JATKO-OPETUKSESTA. Ja joutuisit näin ollen uusiksi niin kauan, että läpi menee.
Joko ymmärrät vai vieläkö väännetään rautapalkista?Siis mikä menee läpi? Kun se EI ole mikään testi inssiajosta puhumattakaan?! Kaveri töpeksi melkoisesti kakkosvaiheessa, auto sammui useaan otteeseen, ajoi kuulemma liian hitaasti ja ajo oli kaikinpuolin huonoa ja siitä sai myös opettajalta palautetta että petrattavaa on ja paljon lisää harjoitusta vaan. Mutta totta helvatassa sai todistuksen kakkosvaiheesta ja pysyvän ajokortin!
- qwåp
njhfbv bdf kirjoitti:
Kiinnostais tietää oletko liikenneopettaja vai muu...
Vastaus kysymykseesi: Kyllä. Olen liikenneopettaja ja olen pitänyt ll-vaiheita alusta lähtien. Yhden kerran en antanut todistusta oppilaalle ll-vaiheen jälkeen. Syynä oli se, että oppilas ei uskaltanut ajaa kolmen tunnin rataharjoittelun aikana kertaakaan rataa ympäri. Seuraavaa kertaa varten hän oli saanut ajokokemusta vanhempiensa kanssa, ja harjoittelu sujui normaalisti.
Korostan vieläkin sitä, että ll-vaiheessa ei ole koetta, mutta se pitää suorittaa. Jos ajat kolarin ll-vaiheessa, niin olet silloin vastuullinen kuljettaja, joten tahallisen kolarin ajaminen kuulostaa sairaalta ajatukselta. - se alkuperäinen
qwåp kirjoitti:
Vastaus kysymykseesi: Kyllä. Olen liikenneopettaja ja olen pitänyt ll-vaiheita alusta lähtien. Yhden kerran en antanut todistusta oppilaalle ll-vaiheen jälkeen. Syynä oli se, että oppilas ei uskaltanut ajaa kolmen tunnin rataharjoittelun aikana kertaakaan rataa ympäri. Seuraavaa kertaa varten hän oli saanut ajokokemusta vanhempiensa kanssa, ja harjoittelu sujui normaalisti.
Korostan vieläkin sitä, että ll-vaiheessa ei ole koetta, mutta se pitää suorittaa. Jos ajat kolarin ll-vaiheessa, niin olet silloin vastuullinen kuljettaja, joten tahallisen kolarin ajaminen kuulostaa sairaalta ajatukselta.Menes nyt muualle rölläämästä. En ole liikenneopettaja, mutta sen verran tiedän että niitä tunteja valvotaan. Ja jos siellä opettaja vetää ihan pelleilyksi koko homman ja päästää oppilaat pois, ennen kuin aika tulee täyteen, niin kiinni jäädessä koko setti vedetään uusiksi valvojan kanssa ja teoriat mennään täsmälleen ohjeiden mukaan.
Normaalistihan siellä voi opettajat soveltaa niiden materiaalien kanssa ja skippailla jotain kohtia ja käyttää omia esimerkkejä.
Ja luuletko sinä tosissaan, että jos joku oppilas sen vetää ihan leikiksi, niin saako hän sitä todistusta? Jos hän vaikka sutii siellä pelkkää ympyrää koko kolme tuntia taukoamatta?
Näiden lisäksi vielä, siellä radoilla on valvojat, jotka voivat vaatia tietyn oppilaan poistamista radalta, jos he sen näkevät tarpeelliseksi. Eli ei sinne todellakaan kannatta mitään Gymkhanaa mennä harjoittelemaan. - huoh...
näin se on kirjoitti:
Siis mikä menee läpi? Kun se EI ole mikään testi inssiajosta puhumattakaan?! Kaveri töpeksi melkoisesti kakkosvaiheessa, auto sammui useaan otteeseen, ajoi kuulemma liian hitaasti ja ajo oli kaikinpuolin huonoa ja siitä sai myös opettajalta palautetta että petrattavaa on ja paljon lisää harjoitusta vaan. Mutta totta helvatassa sai todistuksen kakkosvaiheesta ja pysyvän ajokortin!
Se on todistus jatko-opetuksesta. Jos kaverisi olisi esimerkiksi ajanut tahalleen seinään, niin mitäpä luulet olisiko mennyt uusiksi?
- kuten yllä
näin se on kirjoitti:
Siis mikä menee läpi? Kun se EI ole mikään testi inssiajosta puhumattakaan?! Kaveri töpeksi melkoisesti kakkosvaiheessa, auto sammui useaan otteeseen, ajoi kuulemma liian hitaasti ja ajo oli kaikinpuolin huonoa ja siitä sai myös opettajalta palautetta että petrattavaa on ja paljon lisää harjoitusta vaan. Mutta totta helvatassa sai todistuksen kakkosvaiheesta ja pysyvän ajokortin!
ei sitä todistusta ole pakko jakaa.
- ll-vaihde
se alkuperäinen kirjoitti:
Menes nyt muualle rölläämästä. En ole liikenneopettaja, mutta sen verran tiedän että niitä tunteja valvotaan. Ja jos siellä opettaja vetää ihan pelleilyksi koko homman ja päästää oppilaat pois, ennen kuin aika tulee täyteen, niin kiinni jäädessä koko setti vedetään uusiksi valvojan kanssa ja teoriat mennään täsmälleen ohjeiden mukaan.
Normaalistihan siellä voi opettajat soveltaa niiden materiaalien kanssa ja skippailla jotain kohtia ja käyttää omia esimerkkejä.
Ja luuletko sinä tosissaan, että jos joku oppilas sen vetää ihan leikiksi, niin saako hän sitä todistusta? Jos hän vaikka sutii siellä pelkkää ympyrää koko kolme tuntia taukoamatta?
Näiden lisäksi vielä, siellä radoilla on valvojat, jotka voivat vaatia tietyn oppilaan poistamista radalta, jos he sen näkevät tarpeelliseksi. Eli ei sinne todellakaan kannatta mitään Gymkhanaa mennä harjoittelemaan.Totta puhut. Jos OPETTAJA vetää ihan pelleilyksi, niinkun kirjoitat, niin silloin ei koko ll-vaihetta pitäisi hyväksyä, mutta syyhän ei silloin ole oppilaassa, tai hänen ajokokemuksessaan, niinkuin viestin aloituksessa tarkoitettiin.
Valvonta, jota täytyisi Trafin puolesta olla, on aivan luokatonta. - uusiksi vain
ll-vaihde kirjoitti:
Totta puhut. Jos OPETTAJA vetää ihan pelleilyksi, niinkun kirjoitat, niin silloin ei koko ll-vaihetta pitäisi hyväksyä, mutta syyhän ei silloin ole oppilaassa, tai hänen ajokokemuksessaan, niinkuin viestin aloituksessa tarkoitettiin.
Valvonta, jota täytyisi Trafin puolesta olla, on aivan luokatonta.Mutta sen lisäksi jos oppilas ajaa tahalleen vaikka ajoradan tilojen seinään syystä tai toisesta, niin mikään laki ei pakota autokoulua myöntämään hänelle jatko-opetuksen todistusta.
- msssäva
Tässä tulee muuten mieleeni kysymys. Mikä on autokoulun vastuu asiassa.
Ei edistä liikenneturvallisuutta jos selkeästi ajotaidoton päästetään ulos kortin kanssa. Ilman, että velvoitetaan merkitsemään sitä minkään laisiin rekistereihin tai mappeihin. Tai ettei velvoiteta mitään lisäsuorituksia.
No kakkosvaihe onkin keksitty rahastuksesksi niille, joilla kaasua on liikaa, eikä liian vähän. Liian vähän ajelevat saavat rauhassa ajella törttöillen tienpäällä. Heitä kun on loppujen lopuksi vähemmän, kuin jarruttomia teinibemareita kovan vauhdin kera.
Jos ajotaitoa ei pidä yllä se unohtuu, kuten matematiikka. Kortilla maksaessa alkaa jopa päässälasku yhteen olla katoava luonnonvara. Vaikka koulussa se on opittukin, aikoinaan.- 87k
No jos on kakkosvaiheeseen menossa, niin eikös silloin ole inssiajo suoritettu aina hyväksytysti, eli on valmis ajamaan itsenäisesti? :)
Eli kyllä se kakkosvaihe hyväksytään, jos OSAA AJAA muita vaatimuksia ei ole, esim pieni ylinopeus, tms ei johda hylkyäksene, eli ei siellä mitään pilkkua nussita, niiku inssissä.
Ja kyllä se on niin että kun kerran jotain oppii, niin ei sitä helpolla enää unohda, ainakaan muutamassa vuodessa - qwåp
Ihan kokonaan en kirjoitustasi ymmärrä, mutta vastaus ensimmäiseen kysymykseen on se, että onneksi autokoululla ei ole vastuuta tässä asiassa.
Me opetamme parhaamme mukaan, mutta esimerkiksi ll-vaiheessa ollaan kolme tuntia ajoharjoitteluradalla harjoittelemassa. Ei tässä ajassa kenestäkään tehdä mestaria. Jos autokoulut joutuisi vastuuseen seuraavana talvena tapahtuneista liukkaankelin onnettomuuksista, niin voipi olla, että autokoulut loppuisivat suomesta.
Toisaalta taas autokoulujen velvollisuudesta ilmoittaa viranomaisille riskikuljettajista voisi olla paikallaan, mutta en henkilökohtaisesti haluaisi tällaiseen välikäteen. - msssäva
qwåp kirjoitti:
Ihan kokonaan en kirjoitustasi ymmärrä, mutta vastaus ensimmäiseen kysymykseen on se, että onneksi autokoululla ei ole vastuuta tässä asiassa.
Me opetamme parhaamme mukaan, mutta esimerkiksi ll-vaiheessa ollaan kolme tuntia ajoharjoitteluradalla harjoittelemassa. Ei tässä ajassa kenestäkään tehdä mestaria. Jos autokoulut joutuisi vastuuseen seuraavana talvena tapahtuneista liukkaankelin onnettomuuksista, niin voipi olla, että autokoulut loppuisivat suomesta.
Toisaalta taas autokoulujen velvollisuudesta ilmoittaa viranomaisille riskikuljettajista voisi olla paikallaan, mutta en henkilökohtaisesti haluaisi tällaiseen välikäteen.Veikkaan kyllä varmana, että niitä riskikuljettajia lähtisi toisesta päästä.
En hakenut vastuu kysymystä onnettomuuksista vaan juuri noista ilmoitusvelvollisuuksista. Esimerkiksi voisiko vähän ajaneelta edellyttää, pelkän ilmoituksen perusteella, uutta teoria koetta tai jopa uutta inssiä.
Vähän ajaneet kuljettajat yleensä ajavata kakkos vaiheen jälkeenkin vähän. Osa ei ehkä enään ikinä. Ja suurimmalla osalla heistä se ajaminen on ylivarovaista. Ja tapahtuu yleensä niin, että keli on hyvä ja liikennettä vähän. Harvoin kokematon kuski suostuu pääkallokelillä edes rattiin. - qwåp
msssäva kirjoitti:
Veikkaan kyllä varmana, että niitä riskikuljettajia lähtisi toisesta päästä.
En hakenut vastuu kysymystä onnettomuuksista vaan juuri noista ilmoitusvelvollisuuksista. Esimerkiksi voisiko vähän ajaneelta edellyttää, pelkän ilmoituksen perusteella, uutta teoria koetta tai jopa uutta inssiä.
Vähän ajaneet kuljettajat yleensä ajavata kakkos vaiheen jälkeenkin vähän. Osa ei ehkä enään ikinä. Ja suurimmalla osalla heistä se ajaminen on ylivarovaista. Ja tapahtuu yleensä niin, että keli on hyvä ja liikennettä vähän. Harvoin kokematon kuski suostuu pääkallokelillä edes rattiin.msssäva
Ajatuksesi on kyllä kehittelemisen arvoinen, mutta nykyisessä kilpailutilanteessa olisi kynnys aika korkealla mennä ilmoittamaan poliisille omasta oppilaasta (asiakkaasta).
- hesalaiset on dekkej
Ei hitto mikä neiti,ootko hesalainen?
- Huteli
Helsinki on Suomen paras paikka (:
- Herped so hard derpe
Huteli kirjoitti:
Helsinki on Suomen paras paikka (:
Hurr durr, täynnä paskaa.
- pikkiriikki
Onpa ihme vastauksia täällä. ...mihin ratkaisuun oot päätynyt vai ootko mihinkään vielä? Mä suosittelisin, et hae lisäaikaa 2. vaiheeseen. Maksaa n. 70 euroa. En muista mistä sen voi hakee, mut googleta. Niin tällä saa kaksi vuotta lisäaikaa.
Sinuna koittaisin pitää ajotaitoja yllä ja harjoitella kokeneemman kuskin etupenkillä istuessa. Muuten se kortti menee ihan hukkaan (etkö sit koskaan halua semmoista työtä, mihin autoa tarvitaan? Veikkaan et seuraavan 50 vuoden aikana voi tulla vastaan tilanne et tarvisit korttia. oma asiasi toki...)
Sitten voit mennä suorittaan 2-vaiheen, kun tunnet olevasi valmis. Toki voit ostaa autokoulustakin vaikka ihan yksittäisiä ajotunteja siinä vaiheessa, jos olet joskus ollut liikenteestä pois niin paljon että tuntuu riskiltä sinne palata. Mut harjoitusta suosittelisin... Unohtuu sulla autonkäsittelyn lisäks liikennesäännöt jos et aja :( - kerrro9
Pääseeks siitä 2 vaiheesta aina läpi, vaikka ajais kuten ne suomen surkein kuski ohjelman muijat????????
- gdfsg gdf
Ei, kakkosvaiheen läpi pääsy ei ole mitenkään varmaa
Tosin hylkäyksen saaminen on lähes mahdotonta, jos on suorittanut inssin SUOMESSA hyväksytysti
Ja se ohjelma mitä olet katosnut, on lähes yhtä paljon lavastettu, kuin esim "Salatut elämät"
- 2400,-
Niin,kakkosvaiheen läpimenemisen ehtona on vain se että olet maksanut tämän kiristysrahan autokoululle.
Millään muulla ei ole väliä,kunhan tämä summa on maksettu,joka on sovittu kabineteissa kokoomuksen lobbareiden avustamina.
Tämän jälkeen saat kortin kunnes on taas aika maksaa,liikenneturvallisuuden kanssahan näillä asioilla ei ole mitään merkitystä.- Margit / TPLs
"liikenneturvallisuuden kanssahan näillä asioilla ei ole mitään merkitystä."
Kyllä on turvallisuuteen tekemistä
Itse olin ennen kakkosvaihetta ajanut noin 3,5 vuotta autoa, paljon omia ajoja työajoja työautolla, arviolta noin 280.000 kilsaa ennen kakkosvaihetta, voisi kuvitella että tässä ajassa on oppinut "kaiken" kantapään kautta, mutta ei
Kakkosvaiheessa opin, että VW Golfilla voi ajaa vitos vaihteella jo 50km/h nopeudella
Lisäksi oppisin pimeän ajossa sen, että kun lähtee ohittamaan, niin olisi hyvä pitää vilkkua vasemmalle koko ohituksen ajan.
Eli ei mennyt hukkaan tuo koulutus lainkaan - vatmasti monet
Margit / TPLs kirjoitti:
"liikenneturvallisuuden kanssahan näillä asioilla ei ole mitään merkitystä."
Kyllä on turvallisuuteen tekemistä
Itse olin ennen kakkosvaihetta ajanut noin 3,5 vuotta autoa, paljon omia ajoja työajoja työautolla, arviolta noin 280.000 kilsaa ennen kakkosvaihetta, voisi kuvitella että tässä ajassa on oppinut "kaiken" kantapään kautta, mutta ei
Kakkosvaiheessa opin, että VW Golfilla voi ajaa vitos vaihteella jo 50km/h nopeudella
Lisäksi oppisin pimeän ajossa sen, että kun lähtee ohittamaan, niin olisi hyvä pitää vilkkua vasemmalle koko ohituksen ajan.
Eli ei mennyt hukkaan tuo koulutus lainkaanOn siinä monet polvihousut kulunut polvista puhki kun tuonkin verran on Plasto-Volvoa työnneskellyt hiekkalaatikolla.
- MArgit / TPLs
vatmasti monet kirjoitti:
On siinä monet polvihousut kulunut polvista puhki kun tuonkin verran on Plasto-Volvoa työnneskellyt hiekkalaatikolla.
Kiitos päivän nauruista!!!
Suomi24 ei olisi mitään ilman tuollaisia pellejä/huumoriveikkoja, jatka samaan malliin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t734416- 332511
- 402324
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin211815Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401672Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251552- 811536
- 1491346
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221243Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901145