No niin, keulapotkurin asennusprojekti lähenee loppuaan ja parin viikon sisään olisi tarkoitus tyrkätä venho vesille.
Sähkön kanssa on vaan hiukan vielä miekkailemista. Kaapelointi akuilta keulaan (nätisti tehtynä) on sellainen 9 metrin veto. Tähän pitäisi käyttää 100 neliön kaapelia!! Jotta asennus on mitenkään mahdollinen täytyy vetää suht. taipuisalla 50 neilöisellä tuplakaapelit eli 4 johtoa. nopeasti laskettuna kustannuksia pelkästä kaapelista tulee 4x9x25e eli huikeat 900 euroa!! aika kallista sanoisin...
Mieleen tulisi jos hankkisi akun sinne eteen keulapotkurin viereen. Mutta millä pystyn lataamaan sitä?? Onko olemassa 12V ensiövirralla toimivia akkulatureita? vai pitäisikö tehdä jokin 12v -> invertteri -> akkulaturi -> akku viritelmä? Sitä virtaahan kuluu juuri nimeksi koska sitä keulapotkuria käytetään varsin harvoin ja silloinkin vain lyhyinä sykäyksinä. Eli vaikka hetkellinen tehon tarve on huikea ei se akku suuremmin tyhjene käytöstä. Eli aika kevytkin laturisysteemi toimisi tuohon.
Onkos muilla foorumilaisilla ideoita asian suhteen?
keulapotkurin virtaongelmat
10
3351
Vastaukset
- oma systeemi
Itsellä keula- ja peräpotkuri. Molemmissa omat akut (2kpl, 24v systeemi). Lataus tulee "isolaattorin" kautta (esim. http://www.directindustry.com/prod/mastervolt-international/battery-isolators-14390-50880.html) johon ensin piuhat laturista ja siitä jaetaan eri akuille jolloin ei tarvi erillisä latureita. Akuiksi kannattaa todellakin ottaa paljon tehoa antavat, itsellä on Optiman Yellow topit ja hyvin riittää hummaa.
- Lasse Lataaja
Eikös sulla ole siinä veneessä jo tälläkin hetkellä 12V laturi? Siis se moottorin kyljessä oleva hihnavetoinen mötikkä. Oma akku keulapotkurin lähelle ja siitä vaan riittävän tuhdeilla johdoilla yhteys laturiin ja tarvittaessa väliin automaattinen tai manuaalinen erotin.
- Heh63
Kaikenlaiset isolaattorit ja kapulaattorit vievät sen saman summan joka johdoissa säästyy ja tulee vikakohteita veneeseen.
- Hehe63
Heh63 kirjoitti:
Kaikenlaiset isolaattorit ja kapulaattorit vievät sen saman summan joka johdoissa säästyy ja tulee vikakohteita veneeseen.
Niin ja ei kai sitä kaapelia ole pakko kullata. Näkyy sähkötarvikekauppa myyvän 50 neliöistä kaapelia alle 7€/metri. www.finnparttia.fi
- pässi007
Itsellä oli kiulussa alkuperäis asennuksena keulapotkurille tuotu virta n.7m kaapelilla akustoilta. Ei riittänyt kauaa mehut pyörittää noin pitkällä piuhalla.
Sitten laitoin keulaan oman akun potkurille ja lataus toimii näin:
Koneessa 90A laturi josta menee suoraan starttiakkuun, siitä latausreleen kautta hupiakkuun ja siitä edelleen releen kautta k.potkurille 16mm2 kaapelilla lataus.
Maasähkölaturi taas menee suoraan hupiakustoon ja siitä edelleen startti ja k.potkurille releiden kautta. Lisäksi jäi tuollainen 1-2-both valintakytkin vapaaksi, niin laitoin noitten latausreleiden ohjauksen myös manuaalisesti tuo valintakytkimen kautta.
Eli voin kohdistaa maasähkölaturin suoraan joko hupi/startti tai hupi/k.potkuri. - AhWs
Osta 95 neliön hitsauskaapeia,halvin ja taipuisaa.Oisko tyyppi joku VUK.Muista laittaa sulake väliin.Läpivienteihin kunnon kumi esim.TC TET.
- keijo-keulapotkuri2
Kiitos vaan kaikille aktiivisesta kommentoinnista. Kahtaa eri mieltä tunnutaan täällä olevan. Osa vetäisi paksulla jöötillä nykyisiltä akuilta ja osa suosittelee lisäakun hankintaa.
Arveluttaa lähteä tuhtaamaan niiden hitsauskaapeleiden kanssa vaikka reitit onkin jo valmiiksi katsottuna. Nuo "puutarhaletkut" pitäisi saada menemään nätisti kalusteissa (pilssi ummessa) ja peliin tulee vielä veneen muu sähkönkulutus rantautumistilanteessa. Omat ajatukset ovat siis pikku hiljaa kääntymässä erilliseen akkuun kun tilaakin siellä keulassa sellaiselle on.
Mutta se lataus? Koneen laturilta pitäisi kumminkin vetää reippaat johdot (min 35) ja asentaa väliin kaiken maailman diodihässäköitä joista itselläni ei ole mitään hajua. Onko täysin mahdoton ajatus että isken veneen 220v maasähköjärjestelmään kiinni pysyvästi akkulaturin kun töpeslin paikkakin on sopivasti keulan tuntumassa. Perstuntumalla veikkaisin että täyteen ladattu akku kestää kymmenkunta rantautumista ennenkuin menee tyhjäksi. Tuossa välissä on takuuvarmasti käyty jo kertaalleen sellaisessakin satamassa missä vene on yön kiinni maasähkössä ja akkulaturi puskee 10 tuntia latausta akkuun. Kun vene on liikenteessä on 220V järjestelmä pimeä eli keulapotkurin käytön ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia laturille joka on siinä tilanteessa virraton.
Onko ajatuksessani mitään järkeä vai pitääkö nyt vaan kiltisti nöyrtyä ja alkaa virittelemään koneen laturilta johtoja keulaan?- vts00x
Eikö se oma akku keulapotkurille ole paras tapa? Latausvirta ei liene kovin suuri kuormitusvirtaan verrattuna (?), joten hupiakun ja keulapotkuriakun väliset johtimet voisivat olla esim. tavanomaiset 6-10 mm²? En tunne asiaa kyllä erityisen hyvin, mutta tavallisella laturilla ei liene mitään hienoa latausohjelmaa, joka olisi kovin ronkeli jännitteen suhteen. Mitoitus menisi siis pääasiassa johtimien virran kestoisuuden mukaan? Laturin jännite on yleensä yli 15 V, joten pienellä jännitteenalenemallakin akun luulisi latautuvan. Toki pitää huomioida myös kahden jännitereleen aiheuttama jännitteenalenema.
Käytä hitsauskaapelia, 10m (ja hieman alennusta) maksoi 38e. Ja jos haluaa vielä hienostella niin vispilän viereen 60Ah akku. Itse en sitä laittanut ja 55:n Vetus rokkaa hienosti.
Hitsi kaapelin ainoa "pulma" on että sitä saa vain mustana joten pulma ei ole ylitsepääsemätön.- Venihon
Vanha ketju mutta kerronpa kuitenkin oman ratkaisuni. Keulapotkurin välittömään läheisyyteen vain käyttöakku 100Ah isoilla kaapeleilla ja lataus pelkästään 15W aurinkopaneelilla. Kolme kesää jo tällä systeemillä, ja akku aina ollut täydessä iskussa jopa kuukauden kesälomareissujen ajan.
Potkuria 1500W käytetään normaalisti hyvin vähän 5-15 sek/päivä, joten kulutus ehkä ampeerin kaksi vuorokaudessa. Siksi pieni lataus lataussäätimen kautta korkealla jänniteellä n. 1A per tunti riittää mainiosti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1043558
- 623207
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4342704- 822507
- 852458
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422134- 972103
Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil501752Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan221730- 121706