keulapotkurin virtaongelmat

keijo-keulapotkuri

No niin, keulapotkurin asennusprojekti lähenee loppuaan ja parin viikon sisään olisi tarkoitus tyrkätä venho vesille.

Sähkön kanssa on vaan hiukan vielä miekkailemista. Kaapelointi akuilta keulaan (nätisti tehtynä) on sellainen 9 metrin veto. Tähän pitäisi käyttää 100 neliön kaapelia!! Jotta asennus on mitenkään mahdollinen täytyy vetää suht. taipuisalla 50 neilöisellä tuplakaapelit eli 4 johtoa. nopeasti laskettuna kustannuksia pelkästä kaapelista tulee 4x9x25e eli huikeat 900 euroa!! aika kallista sanoisin...

Mieleen tulisi jos hankkisi akun sinne eteen keulapotkurin viereen. Mutta millä pystyn lataamaan sitä?? Onko olemassa 12V ensiövirralla toimivia akkulatureita? vai pitäisikö tehdä jokin 12v -> invertteri -> akkulaturi -> akku viritelmä? Sitä virtaahan kuluu juuri nimeksi koska sitä keulapotkuria käytetään varsin harvoin ja silloinkin vain lyhyinä sykäyksinä. Eli vaikka hetkellinen tehon tarve on huikea ei se akku suuremmin tyhjene käytöstä. Eli aika kevytkin laturisysteemi toimisi tuohon.

Onkos muilla foorumilaisilla ideoita asian suhteen?

10

3464

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oma systeemi
    • Lasse Lataaja

      Eikös sulla ole siinä veneessä jo tälläkin hetkellä 12V laturi? Siis se moottorin kyljessä oleva hihnavetoinen mötikkä. Oma akku keulapotkurin lähelle ja siitä vaan riittävän tuhdeilla johdoilla yhteys laturiin ja tarvittaessa väliin automaattinen tai manuaalinen erotin.

      • Heh63

        Kaikenlaiset isolaattorit ja kapulaattorit vievät sen saman summan joka johdoissa säästyy ja tulee vikakohteita veneeseen.


      • Hehe63
        Heh63 kirjoitti:

        Kaikenlaiset isolaattorit ja kapulaattorit vievät sen saman summan joka johdoissa säästyy ja tulee vikakohteita veneeseen.

        Niin ja ei kai sitä kaapelia ole pakko kullata. Näkyy sähkötarvikekauppa myyvän 50 neliöistä kaapelia alle 7€/metri. www.finnparttia.fi


    • pässi007

      Itsellä oli kiulussa alkuperäis asennuksena keulapotkurille tuotu virta n.7m kaapelilla akustoilta. Ei riittänyt kauaa mehut pyörittää noin pitkällä piuhalla.

      Sitten laitoin keulaan oman akun potkurille ja lataus toimii näin:
      Koneessa 90A laturi josta menee suoraan starttiakkuun, siitä latausreleen kautta hupiakkuun ja siitä edelleen releen kautta k.potkurille 16mm2 kaapelilla lataus.

      Maasähkölaturi taas menee suoraan hupiakustoon ja siitä edelleen startti ja k.potkurille releiden kautta. Lisäksi jäi tuollainen 1-2-both valintakytkin vapaaksi, niin laitoin noitten latausreleiden ohjauksen myös manuaalisesti tuo valintakytkimen kautta.

      Eli voin kohdistaa maasähkölaturin suoraan joko hupi/startti tai hupi/k.potkuri.

    • AhWs

      Osta 95 neliön hitsauskaapeia,halvin ja taipuisaa.Oisko tyyppi joku VUK.Muista laittaa sulake väliin.Läpivienteihin kunnon kumi esim.TC TET.

    • keijo-keulapotkuri2

      Kiitos vaan kaikille aktiivisesta kommentoinnista. Kahtaa eri mieltä tunnutaan täällä olevan. Osa vetäisi paksulla jöötillä nykyisiltä akuilta ja osa suosittelee lisäakun hankintaa.

      Arveluttaa lähteä tuhtaamaan niiden hitsauskaapeleiden kanssa vaikka reitit onkin jo valmiiksi katsottuna. Nuo "puutarhaletkut" pitäisi saada menemään nätisti kalusteissa (pilssi ummessa) ja peliin tulee vielä veneen muu sähkönkulutus rantautumistilanteessa. Omat ajatukset ovat siis pikku hiljaa kääntymässä erilliseen akkuun kun tilaakin siellä keulassa sellaiselle on.

      Mutta se lataus? Koneen laturilta pitäisi kumminkin vetää reippaat johdot (min 35) ja asentaa väliin kaiken maailman diodihässäköitä joista itselläni ei ole mitään hajua. Onko täysin mahdoton ajatus että isken veneen 220v maasähköjärjestelmään kiinni pysyvästi akkulaturin kun töpeslin paikkakin on sopivasti keulan tuntumassa. Perstuntumalla veikkaisin että täyteen ladattu akku kestää kymmenkunta rantautumista ennenkuin menee tyhjäksi. Tuossa välissä on takuuvarmasti käyty jo kertaalleen sellaisessakin satamassa missä vene on yön kiinni maasähkössä ja akkulaturi puskee 10 tuntia latausta akkuun. Kun vene on liikenteessä on 220V järjestelmä pimeä eli keulapotkurin käytön ei pitäisi aiheuttaa mitään ongelmia laturille joka on siinä tilanteessa virraton.

      Onko ajatuksessani mitään järkeä vai pitääkö nyt vaan kiltisti nöyrtyä ja alkaa virittelemään koneen laturilta johtoja keulaan?

      • vts00x

        Eikö se oma akku keulapotkurille ole paras tapa? Latausvirta ei liene kovin suuri kuormitusvirtaan verrattuna (?), joten hupiakun ja keulapotkuriakun väliset johtimet voisivat olla esim. tavanomaiset 6-10 mm²? En tunne asiaa kyllä erityisen hyvin, mutta tavallisella laturilla ei liene mitään hienoa latausohjelmaa, joka olisi kovin ronkeli jännitteen suhteen. Mitoitus menisi siis pääasiassa johtimien virran kestoisuuden mukaan? Laturin jännite on yleensä yli 15 V, joten pienellä jännitteenalenemallakin akun luulisi latautuvan. Toki pitää huomioida myös kahden jännitereleen aiheuttama jännitteenalenema.


    • Käytä hitsauskaapelia, 10m (ja hieman alennusta) maksoi 38e. Ja jos haluaa vielä hienostella niin vispilän viereen 60Ah akku. Itse en sitä laittanut ja 55:n Vetus rokkaa hienosti.
      Hitsi kaapelin ainoa "pulma" on että sitä saa vain mustana joten pulma ei ole ylitsepääsemätön.

    • Venihon

      Vanha ketju mutta kerronpa kuitenkin oman ratkaisuni. Keulapotkurin välittömään läheisyyteen vain käyttöakku 100Ah isoilla kaapeleilla ja lataus pelkästään 15W aurinkopaneelilla. Kolme kesää jo tällä systeemillä, ja akku aina ollut täydessä iskussa jopa kuukauden kesälomareissujen ajan.

      Potkuria 1500W käytetään normaalisti hyvin vähän 5-15 sek/päivä, joten kulutus ehkä ampeerin kaksi vuorokaudessa. Siksi pieni lataus lataussäätimen kautta korkealla jänniteellä n. 1A per tunti riittää mainiosti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysymys muille miehille

      Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss
      Ikävä
      133
      7310
    2. Kaipaisin nyt kosketusta

      jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.
      Ikävä
      14
      2670
    3. Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa

      Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole
      Maailman menoa
      267
      1300
    4. Sokea "ystävälle"

      Oletko oikeasti noin sokea?
      Ikävä
      100
      1069
    5. Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia

      Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-20172942
      Maailman menoa
      171
      1000
    6. Kerrostaloihin ilmalämpöpumput

      Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih
      Sinkut
      73
      961
    7. En ymmärrä käytöstäsi

      Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek
      Ikävä
      137
      950
    8. Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille

      Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.
      Tuusniemi
      79
      794
    9. Kirkonkylän puliveivarit

      Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j
      Karstula
      13
      773
    10. Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa

      Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com
      Puolanka
      18
      751
    Aihe