Sain Flipper veneen, jonka mitat ovat 370x145. Pohja on katamaraanirunkoinen ja vene on yksikuorirakenteinen. Ymmärtääkseni 80-luvulta.
En löydä tästä mitään faktaa netissä, enkä saanut apua Flipperiä valmistavalta firmalta.
Kiinnostaisi tietää max. Hv moottorille ym.
Olisko jollain jotain tietoa ks. veneestä?
Mikä Flipper malli?
15
4139
Vastaukset
- argon16
Veneesi on vm. 68-70
Toinen vasemmalta, eikö totta?
http://www.flipperbat.se/img/flipperflotta_70tal_248x545.jpg
Tästä löytyy 1970 jälkeen valmistetut Flipperit:
http://www.flipperbat.se/2e257862-e8c9-44c0-9a93-fe3ba70acfb3-29.html- FlipperiMalli
1.linkki. Se on toi ensimmäinen vasemmalta. Millä perusteella ajattelit, että noinkin vanha. Minulle sanottiin että vene olis jostain 80, 90-luvunvaihteen mallia.
2.linkki. Joo, katsoin jo tuon ruotsalaisen linkin aiemmin, mutta ei siellä noin lyhyttä mallia ole kuin 3,7m.
Noi mitat kun näyttää menevän mallimerkinnän mukaan, eli pienin vene minkä bongasin on 450HT, joka on4,7 metriä pitkä.
Kiitti kuitenkin! - FlipperiMalli
FlipperiMalli kirjoitti:
1.linkki. Se on toi ensimmäinen vasemmalta. Millä perusteella ajattelit, että noinkin vanha. Minulle sanottiin että vene olis jostain 80, 90-luvunvaihteen mallia.
2.linkki. Joo, katsoin jo tuon ruotsalaisen linkin aiemmin, mutta ei siellä noin lyhyttä mallia ole kuin 3,7m.
Noi mitat kun näyttää menevän mallimerkinnän mukaan, eli pienin vene minkä bongasin on 450HT, joka on4,7 metriä pitkä.
Kiitti kuitenkin!Lisäys.
joo, näköjään tuossa 2.linkin osoitteessa lukee, Flipperflotta 70-tal, eli 70 luvun vene täytyy siis olla kyseessä. - argon16
FlipperiMalli kirjoitti:
Lisäys.
joo, näköjään tuossa 2.linkin osoitteessa lukee, Flipperflotta 70-tal, eli 70 luvun vene täytyy siis olla kyseessä.1968 konstruerade Sigurd Isacson den första Flipperbåten. Den fick smeknamnet "Mulan" tack vare dess höga lasttålighet. Året efter konstruerade han den hypersnabba (72 knop!) tävlingsbåten Flying Flipper. Den hade ett katamaranskrov med en "vinge" mellan pontonerna. Med Flying Flipper förverkligade Sigurd Isacson för första gången sin geniala idé med stegstabilisatorer. Samtidigt kom också Flipper 42. Och Lill Flipper, en 3,7 m lång katamaranbåt. 1970 kom den första hardtop-båten i Flipperserien, Flipper HT, och 1972 Flipper Cabin.
Hej argon 16! Morjens Argon16! , jag tackar , kiitti vaivannäöstä. Juu linkkaat ruotsiks, niin vastaan ruotsiks, jos oot ehkä ruotsinsuomalainen!
Fint, jag skickade en fråga till Flipperboat.se , men har ine fått svar ännu.
Ditt svar innehåller fakta, att det har väl tillverkats en sådan båt som du länkade i länk 1.
Skulle vara roligt att veta lite mer fakta om båten...
Ois kiva tietää lisää faktaa juuri tästä veneestä... (hevosvoimat lähinnä).- argon16
Linkitin suoraan ruotsiksi tuolta flipperbat.se sivustolta, koska kielimuuri esti sujuvan suomentamisen. Ko. veneestä en osaa kyllä sanoa yhtikäs mitään, lähinnä mielenkiinnosta aloin kaivelemaan historiaa.. Se on kuitenkin varmaa, että sulla on yksi harvinaisuus. Itsellä on Flipper 450 HT -71
Ei sitä kannata ainakaan liian isolla moottorilla rikkoa, eli itse laittaisin varmaan näkemättä ~20hv 2-t moottorin.. argon16 kirjoitti:
Linkitin suoraan ruotsiksi tuolta flipperbat.se sivustolta, koska kielimuuri esti sujuvan suomentamisen. Ko. veneestä en osaa kyllä sanoa yhtikäs mitään, lähinnä mielenkiinnosta aloin kaivelemaan historiaa.. Se on kuitenkin varmaa, että sulla on yksi harvinaisuus. Itsellä on Flipper 450 HT -71
Ei sitä kannata ainakaan liian isolla moottorilla rikkoa, eli itse laittaisin varmaan näkemättä ~20hv 2-t moottorin..Muistan, tosin hämärästi, nähneeni tuollaisen lapsuudessani (tosin useita kertoja, oli omistajalla varmaankin mökki jossain meidän mökkimme lähellä). Muistikuvani mukaan se on enemmänkin suuren kuorman kantava soutuvene, joten joku 10 hv taitaa olla lähempänä oikeaa.
On se kumma miten 25 vuotta kulunutta aikaa hämärtää muistikuvaa.. ;)
- Veneillyt
Tervehdys kaikille !
Löysin arkistostani vanhan Oy Grönblom Ab: n esitteen Flippereistä.
Vene on Flipper 36, P:3,60m ; L:1,45m ; paino 70 kg. Max. motoriteho 12 hv.
Kelluu vedellä täytettynä. - veneillyt
Jäi edellisessä viestissä mainitsematta : valmistettu - 70 luvun alkupuolella, kuten monet ovat arvailleet.
Tuollainen 20 vuoden nuortuminen on aivan yleistä käytettyjen veneiden kohdalla, sillä tavalla saadaan veneilyä tuntemattomilta parempi hinta (vertaavat venettä autoon)...
- FlipperMalli
Kiitos kaikille infon antajille!
Tuo on tärkeä tieto, että 12 hv. max.
Olin miettinyt hankkivani 10-20 heppaisen siihen.
Edellinen omistaja on ajanut 9,9:llä josta tehty 15 heppainen.
Se olis varmaan mullekin paras vaihtoehto :-)- OrangeBoat
Hassu yhteensattuma,
mullekin tuli tuollainen oikein hyväkuntoinen vene mökkirantaan.
Oli ollut vajaa 10 v pressujen alla ja oikein hyvässä kunnossa.
Ja nyt mietinnässä mikä moottori veneeseen olisi sopiva. Itselläni mietinnässä jokin 4-tahtinen 10hv. - FlipperiMalli
OrangeBoat kirjoitti:
Hassu yhteensattuma,
mullekin tuli tuollainen oikein hyväkuntoinen vene mökkirantaan.
Oli ollut vajaa 10 v pressujen alla ja oikein hyvässä kunnossa.
Ja nyt mietinnässä mikä moottori veneeseen olisi sopiva. Itselläni mietinnässä jokin 4-tahtinen 10hv.Itse olen nyt sitten ajellut 1985 vm. 2-tahtisella 9,9hv. Marinerilla (aivan sama moottori kuin Yamahan vastaava). Avasin tuossa juuri kaasarin ja jos oikein olen ymmärtäny, niin sitä ei ole vielä viritetty 15 heppaiseksi. Ja kyllä tuo 9,9 riittää mainiosti muutenkin.
Nousee tosi helposti plaaniin pohjamuotoilunsa ansiosta.
Mitenkäs vaan, kun nuo 4-tahtiset tuppaa olemaan painavempia. Aika syvällä Flipperi ui nimittäin tuolla mun 2-tahti moottorillakin. Isompaa (painavempaa) en ainakaan laittais. Max. suositushan veneessä on 12 hv. (ja 70-luvula kun ei noita 4-tahtisia vielä näkynyt, niin suositus on 2-tahtisen painoiselle).
Täytyypä punnita tuo mun 9,9 Mariner ihan mielenkiinnosta ja verrata sitten painoa 4-tahtisiin vastaaviin. - SpK
FlipperiMalli kirjoitti:
Itse olen nyt sitten ajellut 1985 vm. 2-tahtisella 9,9hv. Marinerilla (aivan sama moottori kuin Yamahan vastaava). Avasin tuossa juuri kaasarin ja jos oikein olen ymmärtäny, niin sitä ei ole vielä viritetty 15 heppaiseksi. Ja kyllä tuo 9,9 riittää mainiosti muutenkin.
Nousee tosi helposti plaaniin pohjamuotoilunsa ansiosta.
Mitenkäs vaan, kun nuo 4-tahtiset tuppaa olemaan painavempia. Aika syvällä Flipperi ui nimittäin tuolla mun 2-tahti moottorillakin. Isompaa (painavempaa) en ainakaan laittais. Max. suositushan veneessä on 12 hv. (ja 70-luvula kun ei noita 4-tahtisia vielä näkynyt, niin suositus on 2-tahtisen painoiselle).
Täytyypä punnita tuo mun 9,9 Mariner ihan mielenkiinnosta ja verrata sitten painoa 4-tahtisiin vastaaviin.Olen tutustunut moiseen kaverin mökkirannassa. On pikkujärvellä retkiveneenä. Korotimme ja vahvistimme perälautaa talkoilla. Kulkee 30hv pitkärikisellä aivan mahdottoman lujaa. Tuntuu silti hämmästyttävän turvalliselta ja tukevalta. Puuskaisella tuulella ei uskalla ajaa lujaa, lentoon lähtö pelottaa.
- FlipperiMalli
Punnitsin Tuon mun 2- tahti Mariner 9,9:n, millä olen ajellut. Se painaa 51kg ja kun vertailin uuteen 4-tahti yamahaan F9,9F, niin sehän on jopa kevyempi, eli 40-43 Kg (riippuen mikä riki ym.) Eli tästä voidaan päätellä, että uudet 4-tahtiset eivät ole enää yhtään sen painavempia, päin vastoin.
Moottori vaan maksaa tuollaiset 3000 € ja veneen arvo pari sataa, niin ei ehkä se loogisin vaihtoehto :) No, rahamiehet tekee mitä haluaa :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053101Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391590Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921442- 891349
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461304Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1521219Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121168Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze123999Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89912Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44793