Troija - arvostelu

The Expert

Kävin eilen tosiaan katsomassa kyseessäolevan Wolfgang Petersenin ohjaaman spektaakkelin. Kyseessä oli siis reilusti kaksituntinen mammuttimainen antiikin aikaan sijoittuva sotaelokuva, jossa oli hyvinkin romanttiset tarinalliset raamit.

Nyt aluksi pitää sanoa että leffasta on tullut yllättävän paljon julkisuuteen sekä hyvää että huonoa kommenttia, varsinkin arvostelijat tuntuvat olevan kovin kaksijakoisia kyseisestä elokuvasta. Tämä lähtökohtana, itse en jostain syystä onnistunut löytämään mitään varsinaisen 'huonoa' Troijasta.

Tottakai elokuvan lopullista arvosanaa laskee muutamat asiat, kuten varsinaisten romanssien ja ihmissuhteiden kiiltokuvamaisuus, sekä tarinan selkeä eroaminen alkuperäistekstistään, joskin kyseistä pointtia ei välttämättä tarvitse huomioida. En ole lukenut Homeroksen tuotoksia, joten elokuvan arvosteleminen niihin on vaikeaa.

Troija oli kuitenkin erittäin viihdyttävää katsottavaa. Se oli itseasiassa ehkä paras tänä vuonna toistaiseksi näkemäni elokuva. Pisteet laajalle näyttelijämäärälle, pisteet tekniselle toteutukselle, pisteet juonelle ja tunnelmalle. Erittäin hyvä elokuva.

**** / *****

8

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotitarvetaktikko

Komea kuva, ja varsinkin Pitt on sopivan korskea sankari. Kaksintaistelut ovat ihan näppäriä.
      Isommat taistelut eivät sen sijaan ole vakuuttavia.
      Esinnäkin kiusaa se, että kreikkalaiset leiriytyvät suojattomalle rannalle rinteen juurelle, eivät edes linnoittaudu. Toiseksi kiusaa Troijan ensimmäinen valloitusyritys, jossa kreikkalaiset melkein häviävät. Elokuvassa ei anneta kunnon syytä sille, ettei kreikkalaisia lyödä hengiltä tai ainakin ajeta laivoille. Luontevaa olisi, että kreikkalaisten puolelle tulisi apuvoimia, vaikka Akhilleus ja kumppanit, tai kreikkalaiset vetäytyisivät linnoitukseen, mutta ei...
      Hollywood saisi käyttää apuna sotahistorioitsijoita ja ammattiupseereja, että tällaiset mokat vältettäisiin.

• Big J

Troy-movie is veeery old.I´m look Troy-movie´s 31.5.2004

Troy movie is fantastic.Brad Pitt is veery great.

• Naze

... huonoja asioita kuin hyviä. Erityisen rasittavana pidin elokuvan herkkiä dialogeja. Kliseisempää jutustelua saa kyllä yhdestä elokuvasta hakea. Elokuvaa oli selvästikin suunnattu myös teinityttökatsojille (en missään nimessä väitä, etteivät hekin voisi nauttia toiminnasta). Mielestäni epäonnistuneesti.

Viihdyttävähän se kyllä oli. En myöskään anna sen häiritä, ettei käsikirjoitus ollut 1:1 Iliaksen kanssa. Joskus elokuvien ja kirjojen välillä ei ole muuta yhteistä kuin nimet.

• sohvastrategi

näin on ainaki tän leffan kans käyny siinä ei tosiaankaa osunu ihan oikeaan sannottasko että se poikkes ihan "vähän" alkuperäsestä systeemistä...plussaks vois laittaa että henkilöt tosiaankin oli sentään nimetty oikeen...

taisteluista oon samaa mieltä ku kotitarvetaktikko ne tosiaan oli puutteellisia ja strategisesti kummallisia ois kyl voineet laittaa sinne avustajaks jonku joka ois auttanu niitä kuljettaa elokuvaa taisteluidenkin kannalta paremmin...

**

• Vasilia

Ensinnäkin Minua huvitti että Antiikin Kreikkalaisilla oli joillakin vaaleat hiukset ja siniset silmät... Olen itse kreikkalainen ja troija oli pettymys siinä kohdin.. Nykyäänhän on paljon vaaleita kreikkalaisia mikä johtuu siitä että sukuihin on "sekoittunut" Vaaleampaa esim. pohjoismaista mutta näin ei kyllä ollu antiikin ajalla... myös huvitti se puvustus ei myöskään mennyt ihan nappiin... Noh mutta muuten elokuva oli kyllä erittäin loistava...

• GreaterGood

Ensinnäkin minua huvitti, että kreikkalaista verta omaavana et tiedä juuriasi. On todistetusti osoitettu, että antiikin kreikkalaiset olivat useimmiten vaaleita ja sinisilmäisiä. Oletkos koskaan kuullut Aleksanteri Suuresta? Otapa kirja kauniiseen käteen ja ala opiskella!! Vasta muslimit toivat kreikkalaisiin tummaa verta. Pohjoismaalaisten merkitys on vähäinen.
        Elokuvasta sen verran, että olihan siinä jonkin verran virheitä (esim hevosilla ei silloin osattu vielä ratsastaa..) Loppu oli todella ärsyttävä.. Aeneaasta, Troijan odysseuksesta, Caesarin kantaisästä, oli tehty pieni finninaamainen poika!
        Lavastus, puvustus ja taistelukohtaukset hyvät. Musiikki oli tosi surkea, mutta pessimistisistä odotuksistani huolimatta elokuva oli positiivinen yllätys. En suosittelisi klassiseen historiaan perehtyneille..

• pehmo92

mun mielestä troija oli hyvä elokuva kannattaa kattoa!
      piti vuokrata ja kattoo kun mun pitää tehä projekti siitä! eikä tietoo löydy onkx teillä tietoo?

• TuntematonBanaani

Suosittelen myös troijaa hyvä leffa on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3445
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe