Olen pienyrittäjä ja koulutukseltani sähköinsinööri. Olen nyt tuomassa markkinoille uudenlaista mittaria. Mittarissa käytetty teknologia ei ole uutta, mutta tämänkaltaista mittaria ei ole vielä muualla olemassa. Eli kyse on ikäänkuin sovelletusta versiosta ja lisäominaisuuksista. Tämän ympäripyöreämmin en asiasta uskalla vielä puhua.
On tullut vastaan kommenttia että patentoi se nyt ihmeessä. Itse en kuitenkaan usko että tuosta patenttia saa, koska ei siinä mitään niin uraauurtavaa uutta ole. Mutta koska täysin vastaavaa ei vielä ole niin voisiko sitten tulla kyseeseen joku mallisuoja.. tuotesuoja tms.?
Enpä tiedä onko tällä palstalla muita keksijöitä, mutta en löytänyt mistään keskustelua patenttien ympäriltä. Olen surffaillut patentti- ja rekisterihallituksen sivuilla ja jo pelkästä hakemisesta joutuu pulittamaan näin pienyrittäjän näkökulmasta aika suolaisesti. Niin kiinnostaisi onko jollakin antaa toimiva toimintamalli tämän kaltaisen tuotteen markkinoille tuomiseen?
Tietysti voisin olla tekemättä mitään, mutta jos/kun tuo alkaa myymään hyvin niin äkisti on yksi jos toinenkin kilpailija kintereillä.
patentti vai tuotesuoja vai mikä
12
975
Vastaukset
- wsedrftg
Soita keksintösäätiöön, ne osaavat sanoa miten kannattaisi edetä, ja voivat myös rahoittaa keksijän toimia suojaamiseksi ja kaupallistamisessa.
- 9ull9l9uiumlmi
Yleisesti jos on käytetty olemassa olevaa tekniikkaa, et voi hakea patenttisuojaa sille. Ei, vaikka käyttäisit tekniikkaa ihan uudessa paikassa ja uudella tavalla.
Mallisuojasta en tiedä... Voiko sillä suojata tuotteen toiminnan, joku muu voi vastata.
Eli käytännössä jos idea on hyvä, kopioitsijoita tulee perässä. Jos tiedät etukäteen mitkä nämä kopioitsijat voisivat olla, niin kerro heille että sinulla on idea, ja haluat esitellä sen heille. Vaadi nimi salassapitosopimukseen, jossa sanotaan että jos eivät tee kauppoja / yhteistyötä kanssasi, eivät voi käyttää ideaa vaikka viiteen vuoteen. Jos käyttää, niin 500k tai millin sakkopykälä. Näin saat muutaman vuoden etumatkan.
Tietenkin jos kopioitsijoita tulee ympäri maailmaa, niin menee vaikeaksi. Tällöin vaatii vain sinulta rajun markkinoinnin että saat etumatkaa. - patskurr
Nostetaan nyt tämä ja kirjoitellaan jotakin rahantienausideoiden kehittelyn lomassa.
Voin näin pienyrittäjänä ainakin omasta puolestani sanoa että jonkun uuden ehkä suurenkin jutun myyntiin tuominen on kyllä harmaiden hiuksien takana.
Tilanne on kehittynyt siihen pisteeseen että ensimmäinen erä keksintöäni makaa valmiina tehtaalla odottelemassa 70% balance paymenttiä. Alkujaan maksoin 30% pre-paymentin, jotta aloittivat hommat. Tuo loppu pitäisi maksaa jotta tavara lähtisi tänne päin.
Toimitin prototyypin laitteesta eräälle Suomalaiselle alan lehdelle ja sainkin hiljattain heiltä mailia, jossa oli liitteenä lehteen tuleva artikkeli. Suoraan sanoen se oli mairitteleva ja ylistävä. En epäile hetkeäkään etteikö toimisi loistavana mainoksena tuotteelle. Lehti tulee ulos elokuussa ja minulla ei ole vielä rahaa maksaa loppusummaa tilauksestani.
Keinojahan lienee moniakin. Ottaa pankista lainaa. Pankista tosin on jo lainaa ja takauksena äitini kesämökki. Ylpeyteni ei ainakaan vielä anna myöten kasvattaa tuota lainaa. Se vaatisi myös takaussumman korottamista, äitini vaivaamista asialla yms. Tietenkin jos oletetaan että tuote on todella hyvä niin kaikki tämmöinen lienee toissijaista(?)
Tällä hetkellä todennäköisin puuttuvan summan ansaitsemiskeino taitaa olla se perinteinen eli työllä ja hiellä hieman hitaammin ansaittuna. Siinä hyvällä tuurilla menee 2-3 kuukautta. Ja juuri tämä on äärettömän turhauttavaa, kun kyseessä ei kuitenkaan ole mikään hirmuisen pitkä aika, mutta se tuntuu iäisyydeltä kun on tunne että tästä voisi tullakin jotain.
Olen toki melko nuori iältäni ja yrittäjänä ja sen varmaan huomaakin. 31v ja kohta 2v yrittäjänä. En todellakaan ole kerjäämässä mitään almuja vaan ihan huvikseni tulin tunnelmoimaan tilannetta.
Vaikka en lottomiehiä ole, tiedän matikankurssit käyneenä todennäköisyydet, niin pistinpä tuossa kympin verran lottoonkin. - Miten isoa?
Paljonko sää tarttisit nyt lisää rahaa että sen sun mittarin saisi sitten ulos tehtaalta?
- patskurr
Ei nyt mistään hirmuisista summista puhuta. Kokoluokkaa 10 k€. Minulle tuo kyllä on aika iso summa nykyisillä tuloilla.
- patskurr
Rahoitus järjestetty.
- yrittäjä-67
Kannattaa miettiä myös sitäkin puolta, että miten suurella rummutuksella saat tuotteesi kuluttajien? /(vaiko ammattilaisten) tietoisuuteen.
Omakohtaisesta kokemuksesta, tuotteen osto maksaa 10 - 20k€, mutta markkinointi pitäisi olla niin tehokasta (>15 k€, jolla ei saa edes hesarista isoa mainosta) ettei kilpailijat ehdi tekemään samaa tuottetta kiinassa 10% hinnalla.
Panostaa kannattaa enemmin omaan myymiseen, kuin suojaamiseen ja sotimiseen.
Minkä alan mittari tuossa on kyseessä ja miten sait noin halvalla? Eikö pelkän kotelon valumuotin tekeminen maksa jo tuon verran..? - patskurr
Markkinointistrategiaa on kyllä mietitty kuumeisesti tässä kesän mittaan.
Kyse on kulkuneuvoon lisävarusteena liitettävästä laitteesta. Käynee mihin vaan 12 V DC -järjestelmään. Uutta muottia mietittiin, mutta sen valmistus tosiaankin olisi nostanut kuluja merkittävästi. Toteutus kuitenkin saatiin tehtyä hyvin jo olemassa olevaan muottiin.
Kiinassa minäkin tilauksen teetätin ja tilauserä on minimi mitä suostuivat alkamaan tekemään.
Eka erä on hieman tunnustelua markkinaraolle ja jos tuo myy hyvin siitä jää kyllä sen verran voittoa että saa reilusti isommatkin tilaukset liikkeelle ja tarvittaessa omalla muotillaankin. - TeroT343
En ole törmännyt mihinkään uuteen mittariin vaikka alan harrastaja olen. Mikäs laite tässä oli kyseessä ja paljon maksaa ??
- patskurr
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=279
Harrastajasektori tälle tuotteelle on loppupeleissä kuitenkin melko kapea. - patskurr
patskurr kirjoitti:
http://www.audiocheck.fi/cubecart/index.php?act=viewProd&productId=279
Harrastajasektori tälle tuotteelle on loppupeleissä kuitenkin melko kapea.Pahoittelen ei ollut tarkoitus mainostaa tällä palstalla. Hoidan sen puolen ihan muissa maisemissa. Tuli vaan hieman yllätyksenä kun joku oli nostanut tämän ketjun ylös niin pistin sen kummemmin ajattelematta linkin vastaukseksi enkä tuota enää saa poiskaan..
- malli
onko tuotteen julkinen esittäminen esim näyttelyssä todistus siitä että tuote on sinun ensimmäisenä julkaisema>? tarvitseeko hakea mallisuojaa tämän lisäksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k374906- 823496
- 302943
- 612915
- 82737
Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t552270- 381763
Tuksu on edelleen sinkku - nuori Joonas jätti!
Hihhahihhahhaahheee Joonas keksi hyvän syy. : Tuksu on liian Disney-prinsessa hänelle. (Mikähän prinsessa lie kyseessä….91690- 181681
- 161574