Sulkijalihaksen repeämä

synnytyksessä

Hei,
Kyselisin kokemuksia Teiltä joilla synnytyksessä on revennyt sulkijalihas, että miten meni seuraava synnytys? Tuliko alakautta vai sektiolla? Sanottiinko ennen synnytystä, ettei suositella enää alatiesynnytystä ollenkaan, vai oliko siihen ihan hyvät mahdollisuudet? Jos synnytit uudestaan alakautta, miten kävi? Repesikö uudestaan vai selvisitkö ilman repeämiä. Jos repesi uudestaan, saatiinko miten korjattua?
Itsellä repesi esikoisen synnytyksessä sulkijalihas pahasti, 3-asteen repeämä. Seuraavaa synnytystä miettien, toinen lapsi tulossa...
Kiitos! :)

3

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mhgghfffbh

Mulla parsittiin emättimen pahoja repeämiä ja sulkijalihasta leikkurissa synnytyksen jälkeen sen verran kauan, ettei ihan heti olisi tullut mieleenkään koskaan enää alakautta synnyttää

Synnytyslääkärikin jälkeenpäin sitten sanoi, ettei enää todellakaan suosittele alatiesynnytystä minulle, koska arpikudosta on paljon, ja se ei jousta juuri ollenkaan. Hyvin todennäköistä olisi, että se repeäisi, ja kun sulkijalihas on kerran pahasti vaurioitunut, ei sitä toista kertaa onnistuta kokoon parsimaan, vaan pahimmassa tapauksessa edessä olisi loppuelämäksi avanne tai vaipat.
      Samoin emättimen seinämien arvet olisivat saattaneet uudestaan revetä, eikä niitäkään samalla tavoin enää voisi korjata.

Olin tosin jo itsekin sitä mieltä, että seuraava sitten syntyy sektiolla. Ensimmäisestä synnytyksestäni toivuin sen verran kauan, ettei muu olisi tullutkaan kuuloon.
      Synnytystapa-arviossa (oli vain muodollisuus), vielä lääkäri varmisteli, etten koe huonoa omaatuntoa sektioon menosta. Toinen syntyi sitten sektiolla ja kaikki meni todella hyvin.

Mulla siis jo ekan synnytyksen jälkeen suoraan sanottiin, ettei sitten kannata enää alakautta synnyttää.

• sissi123

Toista ei ole suunnitteilla, puhumattakaan että olisi tulossa, mutta...

Mulle sanottiin vasta jälkitarkastuksessa, että jos toisen joskus teen niin saan päättää / se arvoidaan miten synnytän. Se oli täydellinen yllätys ja pienoinen shokki, koska en ollut ymmärtänyt, että asiat olivat sillä mallilla. Ja voin kertoa, itse synnytys ja palautuminen meni omasta mielestä paremmin kuin hyvin. Ei mitään ikäviä komplikaatioita ym.!

Niipä itse olisin myös kiinnostunut ap:n tavoin kuulemaan kokemuksia.

• aloittaja.

Mullekin jälkitarkastuksessa sanottiin, että sitten toisen lapsen kanssa synnytystapa-arvioon. Ei kuitenkaan puhuttu mitään muuta siitä, että millä tavoin seuraava lapsi tulee syntymään. En itsekään ymmärtänyt semmosia kysellä, koska minäkään en osannu ajatella että se repeämä olikin niin paha..
      Mullakin palautuminen sujui tosi hyvin, ekat viikot oli vähän pidätysongelmia mutta se nyt taitaa olla ihan normaalia muutenkin, kun lantionpohjanlihakset on kärsineet. Niitä oon paljon treenaillut. Ja mitään vaivoja tai vikoja ei ole tuosta repeämästä jäänyt onneksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe