narsistin uhri vai narsisti?

pohdiskelija-xyz

Mielestäni on narsistista leimata läheinen ihminen narsistiksi. Valitettavan usein vaikuttaa siltä, että "narsistin uhri" kuvittelee, että toista voi kohdella kuin roskaa ja kaikki negatiivinen palaute on vain narsismia. Läheistä ihmistä ei tarvitse arvostaa, koska jos hän hermostuu arvostuksen puutteesta niin hän on vain narsisti.

Vaikuttaakin siltä, että toisen narsismileima on usein vain helppo tekosyy kohdella muita huonosti. Ei tarvitse edes yrittää ymmärtää toista, koska se toinen on ajatusmaailmaltaan kieroutunut narsisti jota ei edes tarvitse ymmmärtää.

18

260

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d.i.c.e

Hui. Valmistaudu puskahyökkäykseen...

"narsistin ymmärtäminen" on tabu tällä palstalla. :)

• M.B.

Hmm.. musta tuntuu, että tuossa peräänkuulutetaan sitä "uhrin" käytöksen vaikutusta tapahtumien kulkuun, jossa se narsistiksi väitetty rimpuillessaan kylmän ihmisen ikeen alla saa itsensä vain näyttämään enemmän narsistilta sen "uhrin" silmissä eritoten, joka ei sekuntiakaan mene itseensä ja siihen kuinka se toisen ihmisen arvostamattomuus on itsessä ja omissa tavoissa toista kohtaan myös....

Mutta uhrin oma narsismi tai narsistinen käytös lienee yhtä tabu :)

Muna vai kana keskustelu.

Itsellä kiinnostaisi tietää onko tuollaisesta asetelmasta mahdollista päästä "samalle viivalle" ja jos niin miten sellainen tapahtuu? Nostamalla se kissa siihen pöydälle?

• Molempien näkemykset....

Mitähän siitäkin tulisi...toi on narsisti...ei kun toi...hiton hullu...itse oot...sä sanoit että olen h***a ja huudat aina....ite vaadit multa ihan mahdottomia ja nalkutat....sä oot...sä oot...

Välillä tulee aina mieleen, että mihin niitä "lopputuloksia " edes tarvitaan. Eikö voisi olla keskustelupalstaa itsensä kaltoinkohdelluiksi tunteville. Kävin aikani itse jossain helkutin eroryhmässä (tytön takia koska en osannut hoitaa asiaa) ja siellä nalkutettiin kimpassa kaikki kökkö ulos. Nykyään kaikki vaan toteaisivat että kundit olikin narsisteja.
        Miksi siihen tarvitaan jokin harvinainen persoonallisuushäiriö joka on parantumattomaksi luokiteltu ?
        Uhkaisiko jokin muu vaihtoehto omaa asemaa ?

Itseasiassa tänään tuli juttua radiosta...näihin "pääasioihin" viitaten. Epäilivät, että viimeistään seuraava sukupolvi alkaa luopumaan näistä diagnooseista sellaisenaan...esim hollannissa ja muuallakin hoidetaan ääniä kuulevia opettamalla heidät tulemaan niiden kanssa toimeen silkan lääkityksen sijasta. Se yksi esimerkki.

Ehkä tämä narsistivainokin päättyy ja sitten nauretaan makeasti. Onhan noi muutkin flowt, burn outit (mikä on kyllä todellinen ongelma nykyäänkin), masikset (mitä mainostetaan jo telkkarissakin = lääkeet), karppaukset ja elämänhallinnatkin jo rauhoittuneet. Hyviä ilmiöitä sikäli, että moni saa niistä kimmokkeen parantaakseen elämänlaatuaan ja julkisuuden kautta he voivat auttaa muita tiedostamaan tilansa. Tällaista vainoa ei vain ole ikinä vielä nähty tänä aikana...

Hauskana yksityiskohtana ratiosta se, että he uskoivat voitavan kehittää (psyyken alueella) seuraava läpimurto...eli ihmismieltä kyettäisiin "havainnoimaan" uusin keinoin. Joka johtaisi mm siihen, että todettaisiinkin ettei ihmisellä mm ole sielua...

Tämä oli vastaus siihen kun kysyttiin mikä voi olla seuraava tieteellinen läpimurto...kun kaikki dnat ja alkuräjähdyksetkin on jo puitu ;)

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Molempien näkemykset....

Mitähän siitäkin tulisi...toi on narsisti...ei kun toi...hiton hullu...itse oot...sä sanoit että olen h***a ja huudat aina....ite vaadit multa ihan mahdottomia ja nalkutat....sä oot...sä oot...

Välillä tulee aina mieleen, että mihin niitä "lopputuloksia " edes tarvitaan. Eikö voisi olla keskustelupalstaa itsensä kaltoinkohdelluiksi tunteville. Kävin aikani itse jossain helkutin eroryhmässä (tytön takia koska en osannut hoitaa asiaa) ja siellä nalkutettiin kimpassa kaikki kökkö ulos. Nykyään kaikki vaan toteaisivat että kundit olikin narsisteja.
        Miksi siihen tarvitaan jokin harvinainen persoonallisuushäiriö joka on parantumattomaksi luokiteltu ?
        Uhkaisiko jokin muu vaihtoehto omaa asemaa ?

Itseasiassa tänään tuli juttua radiosta...näihin "pääasioihin" viitaten. Epäilivät, että viimeistään seuraava sukupolvi alkaa luopumaan näistä diagnooseista sellaisenaan...esim hollannissa ja muuallakin hoidetaan ääniä kuulevia opettamalla heidät tulemaan niiden kanssa toimeen silkan lääkityksen sijasta. Se yksi esimerkki.

Ehkä tämä narsistivainokin päättyy ja sitten nauretaan makeasti. Onhan noi muutkin flowt, burn outit (mikä on kyllä todellinen ongelma nykyäänkin), masikset (mitä mainostetaan jo telkkarissakin = lääkeet), karppaukset ja elämänhallinnatkin jo rauhoittuneet. Hyviä ilmiöitä sikäli, että moni saa niistä kimmokkeen parantaakseen elämänlaatuaan ja julkisuuden kautta he voivat auttaa muita tiedostamaan tilansa. Tällaista vainoa ei vain ole ikinä vielä nähty tänä aikana...

Hauskana yksityiskohtana ratiosta se, että he uskoivat voitavan kehittää (psyyken alueella) seuraava läpimurto...eli ihmismieltä kyettäisiin "havainnoimaan" uusin keinoin. Joka johtaisi mm siihen, että todettaisiinkin ettei ihmisellä mm ole sielua...

Tämä oli vastaus siihen kun kysyttiin mikä voi olla seuraava tieteellinen läpimurto...kun kaikki dnat ja alkuräjähdyksetkin on jo puitu ;)

"esim hollannissa ja muuallakin hoidetaan ääniä kuulevia opettamalla heidät tulemaan niiden kanssa toimeen silkan lääkityksen sijasta. Se yksi esimerkki."

Kulttuurin yleisilmenemät ovat nostamassa päätään muutenkin. Ihmiselle, joka ajeli autoa haamu kyydissään oli äärimmäisen terapeuttinen kokemus jäädä toljottamaan vastavalmistuneen terapeutin kysmystä "Oletko kysynyt mitä se haluaa" ja aivan varmasti oli terapeuttinen kokemus terapeutillekin. Joissakin suvuissa kuolleet kulkee, linnut lentää, näyt varoittaa ja ovikellot soi, ilman että se on sen kummemmin merkki hulluudesta. Ympäristön suhtautuminen asiaan tekee usein vasta asiasta hullun..

Ja jotta ihminen voitaisiin todeta sieluttomaksi, tieteen pitää oikeasti olla todella pitkällä.. tällä haavaa ovat vasta havahtuneet siihen, että 85 prosenttinen harmaa massa aivoissa sisältää kuin sisältääkin tiedonvälitykseen sopivia osasia, jotka eivät toimi sähköimpulssilla :)

Eli alkutaipaleella kohti absoluuttista sieluttomuutta tai sielullisuutta vasta, ihmiskunta..

Tuli vaan mieleen sellainen hauska seikka, että jos kykenevätkin kartoittamaan ihmismielen satarosenttisesti kaikkine vaihtelevuuksineen ja variaatioineen, niin tarkoittaako se taas automaattisesti sitä, että ihmisellä ei ole sielua... mielenkiintoinen asettelu.

*jos aina on tilaa kahville, niin aina on myös tilaa sielulle*

• M.B. kirjoitti:

"esim hollannissa ja muuallakin hoidetaan ääniä kuulevia opettamalla heidät tulemaan niiden kanssa toimeen silkan lääkityksen sijasta. Se yksi esimerkki."

Kulttuurin yleisilmenemät ovat nostamassa päätään muutenkin. Ihmiselle, joka ajeli autoa haamu kyydissään oli äärimmäisen terapeuttinen kokemus jäädä toljottamaan vastavalmistuneen terapeutin kysmystä "Oletko kysynyt mitä se haluaa" ja aivan varmasti oli terapeuttinen kokemus terapeutillekin. Joissakin suvuissa kuolleet kulkee, linnut lentää, näyt varoittaa ja ovikellot soi, ilman että se on sen kummemmin merkki hulluudesta. Ympäristön suhtautuminen asiaan tekee usein vasta asiasta hullun..

Ja jotta ihminen voitaisiin todeta sieluttomaksi, tieteen pitää oikeasti olla todella pitkällä.. tällä haavaa ovat vasta havahtuneet siihen, että 85 prosenttinen harmaa massa aivoissa sisältää kuin sisältääkin tiedonvälitykseen sopivia osasia, jotka eivät toimi sähköimpulssilla :)

Eli alkutaipaleella kohti absoluuttista sieluttomuutta tai sielullisuutta vasta, ihmiskunta..

Tuli vaan mieleen sellainen hauska seikka, että jos kykenevätkin kartoittamaan ihmismielen satarosenttisesti kaikkine vaihtelevuuksineen ja variaatioineen, niin tarkoittaako se taas automaattisesti sitä, että ihmisellä ei ole sielua... mielenkiintoinen asettelu.

*jos aina on tilaa kahville, niin aina on myös tilaa sielulle*

Mä tajua mitä se tarkoitti, ihmettelin itsekin.

Mutta näin hää väitti, että ihminen tullaan toteamaan sieluttomaksi (?).

• elämän kevät

Niin kauan kuin tämä syyttely ja syyllistäminen jatkuu ei päästä etiäppäin ja sama kierre jatkuu. Sen takia en ole viitsinyt oikeasti alkaa valittamaan vääryyksistä joita on kohdalle sattunut, koska ei siitä mitään hyötyä olisi kellekään. Tavallaan ymmärrän kyllä narsisteja mutta en halua heidän kanssaan olla lähemmin tekemisissä jos mahdollista, jotenkin on vaan tullut mitta täyteen. Niin ja mut voi diagnosoida ihan vapaasti miksi haluaa, ei se mua kuitenkaan mihinkään muuta :)

• Kiva puheenvuoro =)

• minierkki,

aivan - hyvä huomio...
      itsensä ''uhriuttaminen'', jotta voisi päästä syyttämään pahaa pahaa narsistia jokaisesta asiasta suhteessa.. menemättä koskaan itseensä.

juurikin ehkä tuo arvostamisen puute suhteessa ajaa näihin konlikteihin, jossa aletaan ...''uhrin'' toimesta, kärttää näitä noitavainoja - tuon täytyy olla narsisti, joten nyt minun ei tarvitse ( ja kerron uhrin roolista samalla muillekin, jotta hekin ymmärtäisivät karttaa - minä poloinen uhri ansaitsen KAIKEn ymmärryksen) mitenkään itse katsoa peiliin - tutkailemalla omia asenteitani, motiivejani ja todellista suhdettani henkilöön, jonka tahtoisin leimakirveen alle - puhdistaen minut, poloisen uhrin kaikesta vastuusta.

uskon, että tämä on nykyisen narsismiuskonnon aikana ... siis ainakin näissä tietyissä piireissä - varsin yleistä. itse törmäsin tähän nimittelyilmiöön vasta paljon myöhemmin, minä näet olen ollut niin hölmö, että olen pyrkinyt katsomaan myös omaa käytöstäni, samalla kuin olen varsin tarkkanäköinen muiden käyttäytymisen suhteen - olen silti suhtatunut ihmisiin ihmisinä, ei itse keksiminäni (tai psykiatrian taikakirjan avulla) luokittelemaan ihmisiä omien mielihalujeni mukaan jonkin kategorian alle.. when i'm pissed off.. jotakuta kohtaan ;)

suhteissa on AINA kaksi osapuolta, vähintään - se, joka väittää olevansa uhri, onkin usein itseasiassa oikea manipuloinnin mestari, joka vetää hiljaisuudessa naruja haluamiinsa sunntaan - ehkä hymyilee hiljaa itsekseen, miten kaikki uskovatkaan ... juuri häntä :)

uskon,, että tämä hömppä - ihmisten kategorioiminen omien antipatioiden kohteena katoaa kenties jopa vuosikymmenessä ja tätä noitavainoaikaa katsotaan viimeistään 100 vuoden päästä tod kummeksuen.. miten barbaarisia he olivatkaan.. missä oli ihmisyys ihmisten kohtaamisessa?

• heräsi kysymys

"suhteissa on AINA kaksi osapuolta, vähintään - se, joka väittää olevansa uhri, onkin usein itseasiassa oikea manipuloinnin mestari, joka vetää hiljaisuudessa naruja haluamiinsa sunntaan - ehkä hymyilee hiljaa itsekseen, miten kaikki uskovatkaan ... juuri häntä :)"

Siis kun käsittääkseni olet ollut mielestäsi uhri? ja sitten tarkastellut itseäsi ja ollut pakotettu jonkun kriisin kautta (jos muistan oikein juuri sinun kirjoittaneen näin) huomaamaan itsessäsi paljon narsistin piirteitä niin oletko huomannut että olisit itse toiminut kuvaamallasi tavalla vai kirjoititko ihan yleisesti vain?

• heräsi kysymys
        heräsi kysymys kirjoitti:

"suhteissa on AINA kaksi osapuolta, vähintään - se, joka väittää olevansa uhri, onkin usein itseasiassa oikea manipuloinnin mestari, joka vetää hiljaisuudessa naruja haluamiinsa sunntaan - ehkä hymyilee hiljaa itsekseen, miten kaikki uskovatkaan ... juuri häntä :)"

Siis kun käsittääkseni olet ollut mielestäsi uhri? ja sitten tarkastellut itseäsi ja ollut pakotettu jonkun kriisin kautta (jos muistan oikein juuri sinun kirjoittaneen näin) huomaamaan itsessäsi paljon narsistin piirteitä niin oletko huomannut että olisit itse toiminut kuvaamallasi tavalla vai kirjoititko ihan yleisesti vain?

Sori, siltä osin minun kysymys peruutettu, että huomaan nyt katsoneeni tuon kirjoittajan nimimerkin väärin eli sekoitin erääseen nimimerkkiin joka on täällä kirjoittanut enemmän itsestään aikaisemmin.

• heräsi kysymys kirjoitti:

Sori, siltä osin minun kysymys peruutettu, että huomaan nyt katsoneeni tuon kirjoittajan nimimerkin väärin eli sekoitin erääseen nimimerkkiin joka on täällä kirjoittanut enemmän itsestään aikaisemmin.

Jymmärtä, itsekin katsoin että kirjoittaja käyttää sattumalta aika paljon samaa tyyliä ja samoja sanoja...mutta se en ollut minä =)

• sepuska

Tuossahan kerrot tapauksesta, jossa "narsistiksi" leimattu ei ole narsisti ja "uhri" ei ole uhri vaan saattaa olla narsisti itse. Eri asia kuin se että narsisti on narsisti ja uhri on uhri.

• minierkki joo

Jep sitäpä juuri. Asiat eivät nimittäin ole aina siltä miltä ne näyttävät, tai varsinkaan 'kuuluvat'. Ns. narsistin raivo voi ollakin reaktio häneen suhteessa olevan ihmisen täydelliseen mitätöimiseen - jokainen ihminen reagoi raivolla, jos hänen olemuksensa mitätöidään - normaalisti.

Uhrin sanoessa: hei toi ei ole tervettä. Sä raivosit.. kuin ööö... noh, vaikka narsisti.
      Sitä tarkoitin, cause and effect. Syy ja seuraus, kaiken aikaa joka suhteessa. Tällainen nimittely on sairasta, jos ei itse suostu olemaan elävässä vuorovaikutksessa ihmisen kanssa - yrityksenä vangita joku toinen omien käsityksiensä alle - jotta voisi paremmin pitää kurissa OMAA mielikuvaansa jostain tapahtumasta/ihmisestä.

Usein toteutuu yrityksessä vangita tapahtumia sanallisesti paradoksi - voimme nähdä asioiden täysin käänteisen puolen. Siksi kaiketi sanonta: älkää tuomitko, että teitä ei tuomittaisi - sisältää ikuisuudessa olevan totuuden - lain siitä, että jokainen tuomio sisältää tuomion sinulle itsellesi - sillä sinä itse teet niitä samoja tekoja, mitä osoitat jonkun MUUN sinua kohtaan tekevän.

Nöyryyttä, kiitos - pyydän. ;)

Joo en ole joku toinen vaan tää aika uusi täällä.

• Kiva puheenvuoro sinullakin =)

Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi...hmm...

Nykyään se menee niin, että tuomitkaa jotta teitä ei tuomittaisi.

No ei, en jaksa tästä vääntää vaikka olenkin tuossa kädenväännössä ekaa kertaa mukana näin paatoksella. Koko narsismi-ilmiö nykyään pelottaa vaikka näkee kertomuksistakin (yksityiskohtaisemmista) ihan selvästi että kyseessä on vuorovaikutusongelma.

Itse esim huomasin jonkin aikaa sitten olevani projektion vallassa eli...olen närkästynyt mutta koetan olla "ihmisiksi"...mutta se näkyy ja kuuluu käytöksessäni väistämättä vaikka kuinka nielisin...ja kun toinen hermostuu...ajattelen että eipä ihmekään kun olen hermostunut !Totta kai olen kun toi on tollainen kusipää.

Ja tällä perusteella teen toisesta NPH:sen ?

• 2334

Aivan, juuri niin. Tahdot projisoida omat ''itsekkäät'' ajatuksesi jonkun toisen harteille kannettavaksi. MIksi se, että juuri SINÄ haluat tahtosi lävitse, mutta se toinen ei taas siihen suostu - tekisi siitä vastapuolesta - haloo - jonkun diagnoosin omaa ylemmyyttäsi vastapuoleen korostaen?

Näetkö, kyse on juurikin projektioista? Halusta välttää nähdä mielikuvaa siitä, että omat motiivit ja asenteet eivät suinkaan ole välttämättä kovin puhtaat - mitä tulee toisiin ihmisiin. Lopettakaa kaikenlainen nimittely ja toistenne tarkkailu.
      Ilmaiskaa tunteenne - MINUSTA TUNTUU TÄLTÄ - pohjalta - ja lakatkaa vainoamasta toisianne pseudotermein. Se on oikeasti - melko vastenmielistä - ja valheellista ;)

Tulee aika, kun ns pseudotieteet tunnustavat tämän - jonka ns valaistuneet ovat havainneet jo kauan sitten. On vAIn ihmisiä. Yrityksellä kulkea puhdasta polkua, joka johtaa rakkauteen tai itsekästä polkua, joka johtaa pimeyteen.

• "Tulee aika, kun ns pseudotieteet tunnustavat tämän - jonka ns valaistuneet ovat havainneet jo kauan sitten. On vAIn ihmisiä."

Amen.

Itse olen jo tunnistanut ja tunnustanut oman projektioni ja olen siitä tietoinen.
        Virhearvioita on tehty mutta ihminen on oppiva eläin.

Siitä kai se sanonta "sitä saa mitä tilaa" tulee =)

• Molemmat terapiaan

Narsistista "syytä" on molemmissa: sekä "uhrissa" että "narsistissa".

Narsistinen henkilö on kokenut rankan lapsuuden: hänen äitinsä ei ole kyennyt huolehtimaan lapsestaan oikealla tavalla ja rakastamaan lasta hyväksyvällä tavalla, että tästä olisi kasvanut tasapainoinen aikuinen. Persoonaan muodostunut narsistinen piirre on ollut keino selvitä rankoista lapsuuden kokemuksista.

Jos narsistinen henkilö saa lapsen, hän siirtää omat haavansa omille lapsilleen. Psykoterapeutti Sandy Hotchkiss kirjoitti kirjassaan (Miksi aina sinä? Narsismin seitsemän syntiä), että narsistisen äidin (ja/tai isän) lapsista tulee yleensä joko hyväksikäyttäviä narsisteja tai häpeäalttiita "reppanoita" (hyvin karkeasti ilmaistuna).

Ihiminen, joka rakastuu narsistiin, on myös jollain tavalla haavoittunut lapsena, koska hän ei näe ja tajua rakkaansa sairasta persoonaa, vaan alkaa ottaa vastaan monenlaista käytöstä ja hyväksikäyttöä. Jos ihmisellä on terve minäkuva ja itsetunto, hänen on melko mahdotonta olla suhteessa narsistisen ihmisen kanssa.

Lopputulos on siis se, että sekä narsistinen henkilö sekä "uhri" tarvitsevat psykoterapiaa saavuttaakseensa terveemmän ja eheämmän minäkuvan.

• Taas hyvä puheenvuoro.

"Persoonaan muodostunut narsistinen piirre on ollut keino selvitä rankoista lapsuuden kokemuksista. "

Tätähän se on. Suojakeino joka lähtee kumpuamaan siitä ajatuksesta että ainoa johon voi luottaa on oma itse. Uskon, että mm narsistinen romahdus juontaa tästä juurensa ; kun menettää myös itsensä hallinnan/luottamuksen - seuraa väistämätön ja syvä kriisi.

"Jos ihmisellä on terve minäkuva ja itsetunto, hänen on melko mahdotonta olla suhteessa narsistisen ihmisen kanssa."

Uskon myös tähän. Siksi puhun jostain ns tarpeesta joka myös uhrissa on täytyttävä koska muutenhan tilanne on ihan absurdi. Molemmat jollain tavalla jäävät kiinni sellaiseen kuvaan, että toinen täyttää sen jonkin tarpeen ja kun näin ei lopulta voi olla (se tapahtuu väistämättä sillä kukaan toinen ei kykene toista ihmistä "täyttämään" vaan paljastuu ainan pettymykseksi), seuraa kokemuksia hylkäämisestä, välinpitämättömyydestä tai ideaalikuvan rikkoutumisesta (sen oli huijattava jotenkin).

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      82
      4627
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3837
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      176
      3637
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      64
      2070
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1941
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      78
      1268
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      130
      1142
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      145
      1072
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      49
      989
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      26
      891
    Aihe