Pappi menetti puheoikeutensa vanhoillislestadiolaisten seuroissa

pettynyt olen

76

1101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Everlast-

Vl-liike todistaa itse teoillaan edelleen olevansa vanhanaikainen ja nurkkakuntainen sisäänlämpiävä, keskusjohtoinen lahko.
      Toivottavasti nämä mielivaltaiset rangaistukset ja sananvapauden loukkaamiset herättäisivät ihmisiä liikkeen sisällä ajattelemaan laajemmin asioita.
      On aika käsittämätöntä että vielä vuonna 2011 Suomessa elää tällainen yhteisö.
      Tiedän että keskustelut ja avoimuus ei miellytä ja kuulu vl-liikkeen toimintatapoihin, mutta lukekaa silti kotimaa24-sivujen blogeja ja keskusteluja. Tiedän että luette täältäkin kaikki viestit.

• kjlkjlkj

Ei kestä mennä kirjoittelemaan Puheenjohtajan pedofiilien suojelusta.....sanktioita tulee kaikille....Hurtig J,Hurtigf E ,Linjama,Sulila,Alaranta.Lista jatkuu sitä mukaaan kun uskaltaa kirjoittaa omalla nimellä....Toivottavasti MEDIA saa selville mikä taustalla porisee....

• Sisäinen asia

Turha kuvitella että mediasta olisi mitään apua. Tämä on uskovaisten sisäinen asia. Vastuu menettelytavoista on kaikilla meillä jotka tässä porukassa talostellaan... jotka ovat uskovaisia. Meidän on itse puututtava mielivaltaan, tai mitä muuta sellaista on mitä ei voi pitää oikeana. Itse aion ottaa yhteyttä Salon ry:n johtokunnan jäseniin koska tunnen heistä pari ja jutella heidän kanssaan että mistä on kysymys.

• Neka Kulmala
        Sisäinen asia kirjoitti:

Turha kuvitella että mediasta olisi mitään apua. Tämä on uskovaisten sisäinen asia. Vastuu menettelytavoista on kaikilla meillä jotka tässä porukassa talostellaan... jotka ovat uskovaisia. Meidän on itse puututtava mielivaltaan, tai mitä muuta sellaista on mitä ei voi pitää oikeana. Itse aion ottaa yhteyttä Salon ry:n johtokunnan jäseniin koska tunnen heistä pari ja jutella heidän kanssaan että mistä on kysymys.

"Tämä on uskovaisten sisäinen asia." Näitä asioita ei sitten viedä Jumalanvaltakunnan (näiden seinien) ulkopuolelle.
        Näin sanottiin eräässä kodinillassa. Jos alustajalta olisi tiedusteltu mikä on illan aiheena, niin kysyjälle olisi luonnollisesti vastattu, että uskonelää rakentavat keskustelut. Herää kuitenkin kysymys etteikö uskonasiat kuulukkaan/ole soveliaita ihan kaikille?

• perjantaita
        Sisäinen asia kirjoitti:

Kyllähän tuon jokainen perinteisellä tavalla uskova vl näkee kysymättäkin. Kunhan vain lukee blogia.

Jopa hakomajalaiset tuntuu tämän ymmärtävän. En tiedä ottavatko tämän kommentin positiivisena vai negana.

• Jos arvostelet saatanallista "vain me" -oppia tai vl-pedofiliaa, niin lennät kuin leppäkeihäs vl-saarnamiesten joukosta.

Vain näitä asioita kannattavat ovat tervetulleita mikrofonin taakse vl-rauhanyhdistyksellä.

• Se nähdään.

Jumalalla on valta voima ja Jumala on rehellisten puolella.

• ei anneta periksi

Olen kirjoittanut täällä jo muutama vuosi sitten, että turhaan uudistusmieliset vl:t kuvittelevat, että SRK:n johto tulee piiruakaan antamaan periksi.
      On hyvin naivista kuvitella niin.
      Minä olen joutunut seuraamaan koko ikäni useita SRK:n johtoon kuuluvia aika läheltä, tiedän mistä kirjoitan.
      Vastassa on hyvin kovia ja julmia ihmisiä, he eivät anna periksi.

SRK:n johto on ansainnut tämän julkisuuden, minkä uudistusmieliset vl:t ovat sille aiheuttaneet. Se on selvää, että SRK hyökkää takasin, kuten on nähty.

Nostan hattua Alarannalle, olet rohkea, kun uskallat uhmata SRK:ta vastaan.
      Jumalan siunausta ja varjelusta sinulle, olet tehnyt aivan oikein, kun olet tuonut esille vl-liikkkeen sisällä olevia epäkohtia.

• pettynyt olen

Nim. Sisäinen asia

Olen samaa mieltä, että muutos lähtee liikkeestä sisältä päin. Ulkopuoliset eivät voi asialle mitään. Hienoa jos sieltä Salosta löytyy porukkaa, joka rohkenee kysyä asiasta!

• Vaalitapaan muutos

Tärkeää ei ole henkilöt vaan vaalitavan muutaminen. Ilman sitä mikään ei muutu. SRK:n Vuosikokouksessa ei demokratia toteudu. Siellä valitaan ennakolta päätetty porukka. Eriäviä mielipiteitä esittäneita nuhdellaan ja hoidetaan jälkikäteen ja paikallisyhdistys huolehtii, ettei heitä edustajiksi enää seuravaksi vuodeksi valita. Tämä mahdollistaa tuon vallantunteen, joka sokaiseen johdossa olevat. Kausia pitäisi ehdottomasta rajoittaa ja vaalitapaa uudistaa kristillisyyden edun takia. Johdon etu se ei ole, joten tällainen toki sieltä tuomittaisiin heti. Tavan kristittyjen pitäisi nyt kuitenkin herätä ja vaatia tätä ihan käytännöllistä ja järkeää uudistusta. Pikku hiljaa se voisi mennä läpi. Jos olet kokousedustaja, ota tämä esille - tai jos tunnet jonkun, pyydä häntä ottamaan se esille.

• Oikein hyvä homma.

Kun katsoo tuon papin naamaa niin heti näkee, että siinä on ehtaa pirunruokaa. Ei häivääkään Jumalan lapsen nöyryydestä.

• Laitamummo

Laitahan oma naamasi tänne? Uutta on usko, jossa naamavärkillä taivaaseen mennään. Taidat olla uudenheräyksen opissa.

• pettynyt olen

Kysymys nimimerkille "Oikein hyvä homma"

Oliko kirjoittamasi ajatus tarkoitettu vitsiksi vai oletko tosissasi?

• To-

sissani. Ei kait siitä mitään tule, että yksilö alkaa luulla olevansa jumala.

• Virrentekijän

sanoin:

Nöyryyttä, hiljaisuutta
      Jumala rakastaa.
      Ei kärsi kopeutta
      ylpeitä kavahtaa.

Alaranta ei ole nöyrä eikä hiljainen. Kopea hän on. Mahdollisesti ylpeäkin ollessaan (muka) oikeassa.

Kotimaan jutusta kuultaa läpi, että Alaranta olisi halunnut olla edelleenkin puhujana. Mitä Jumalan mielen mukaista se tuollainen halu muka on.

Sääli komeaa miestä ja hukkaan menneitä opintoja. On heittämässä armonaikansa hukkaan ihan syyttä suotta.

• Reff

On erotettava toisistaan nöyristely ja nöyryys. Miksi lestadiolaisessa liikkeessä puhujan tehtävään ei edelleenkään saisi haluta? Löytyykö Raamatusta perusteluja tällaiselle ajatukselle?
        Käytännössä lestadiolaisessa liikkeessä on tunnetusti ollut sopimatonta haluta puhujan tehtävään tai mihinkään hengelliseen tehtävään. Sellaisiin tehtäviin haluavan on syytä ruikuttaa viheliäisyyttään ja omaa huonouttaan , ja mitä paremmin (joskus kierommin ) tämän hallitsee, sitä varmempi on puhujaan tehtävään "pääseminen". Eli perä edellä puuhun:)

• pyrkijä Olavi
        Reff kirjoitti:

On erotettava toisistaan nöyristely ja nöyryys. Miksi lestadiolaisessa liikkeessä puhujan tehtävään ei edelleenkään saisi haluta? Löytyykö Raamatusta perusteluja tällaiselle ajatukselle?
        Käytännössä lestadiolaisessa liikkeessä on tunnetusti ollut sopimatonta haluta puhujan tehtävään tai mihinkään hengelliseen tehtävään. Sellaisiin tehtäviin haluavan on syytä ruikuttaa viheliäisyyttään ja omaa huonouttaan , ja mitä paremmin (joskus kierommin ) tämän hallitsee, sitä varmempi on puhujaan tehtävään "pääseminen". Eli perä edellä puuhun:)

Voittonenkin pyrki kaksi kertaa SRK:n puheenjohtajaksi, ennenkuin onni suosi.

• Reff
        pyrkijä Olavi kirjoitti:

Voittonenkin pyrki kaksi kertaa SRK:n puheenjohtajaksi, ennenkuin onni suosi.

Pyrki vai? Mieleen tulee, että kuinkahan tuo käytännössä lienee tapahtunut. Vl-perinteiden mukaanhan itse avoimesti pyrkiviä katsotaan hyvin kieroon.

• Johtokunta päätti
        Reff kirjoitti:

Pyrki vai? Mieleen tulee, että kuinkahan tuo käytännössä lienee tapahtunut. Vl-perinteiden mukaanhan itse avoimesti pyrkiviä katsotaan hyvin kieroon.

SRK:n johtokunta valitsee keskuudestaan puheenjohtajan. Ei siitä päätä muut kuin johtokunta itse.

• Eroon tykkänään
        Reff kirjoitti:

>lestadiolaisessa liikkeessä on tunnetusti ollut sopimatonta haluta puhujan tehtävään tai mihinkään hengelliseen tehtävään.

Tosi on, mutta ry:illä keittiövuoroihin saa pyrkiä, samoin suvariorjaksi. On siis arvoltaan ainakin kahdenlaisia toimijoita.

• pettynyt olen

Itse olen tavannut Johannes Alarannan ja en voi allekirjoittaa näkemystä, että hän olisi ylpeä. Jos ihminen on rohkea ja uskaltaa nousta niitä vastaan, jotka eivät puolusta heikkoa, niin mielestäni se ei ole ylpeyden merkki. En voi teille kahdelle edelliselle kirjoittajalla sanoa muuta kuin: "Puhukaa mitä puhutte, mutta itsestänne puhutte".

• Tsemppiä vaan JA!

Alaranta on syvästi lämmin ja "tavallinen" uskovainen ihminen, vaikka on pappi ja monelaisessa työssä ulkomaita myöten toiminut. Fiksu, älykäs ja sydän paikallaan.

• Johannes on oikeassa

Johannes on harvinaisen suora- ja selväsanainen mies. Uskovainen mies, joka pitää Jumalan sanaa tärkeimpänä, paljon tärkeämpänä kuin maallisen järjestön mainetta. Nyt SRK:n johto kostaa Johannekselle sitä, että hän on uskaltanut avata suunsa järjestön epäkohdista (kuten jokaisen uskovaisen kuuluisi tehdä).

Rippisalaisuudesta väitöskirjaa tekevän varsinkin kuuluu nostaa esille liikkeen rippisalaisuuden vääristymiä! Kuka niitä nostaisi jos ei Johannes?

Johannekselle runsasta Jumalan siunausta taistelussa "tuulimyllyjä vastaan".

• kososen naapuri

Virrentekijän kommentiin:
      Juuri noilla sanoilla haukuttiin 70 -luvulla niitä, jotka eivät alistuneet hoitokokousväkivaltaan.

Ota kaksi tai kolme luotettua veljeä mukaan ja menkää ajamaan Alarannasta ulos kososlainen henki, niin eiköhän se siitä kirkastu.

• Lyylerti

Lyyleri hoi....
      Miksi vl pappi pantiin matalaksi, oliko myönteihoitokokouspuheillasi
      asiaa julkisuudessa antaa lausuntoja.............

Onko se Pappi "liian TV-myönteinen"?
      Vai liiaksi vl pedofiileja tuomitseva?

• Ljurppinen

No, Alarantahan sai ihan presiis samanlaisen kohtelun, kuin Olavi Voittonen noin periaatteessa. Tosin Alarannalle tuli kovennettua, Voittoselle ehdollista saarnakieltoa=)

• Kauyt30

Olen kyllä itse sitä mieltä että Alaranta ei nauti luottamustani seurakunnan edessä saarnaajana. Päätös oli näin aivan oikea. Itse hän myös totesi että on opillisesti erilailla uskomassa kuin miten Jumalan valtakunnassa uskotaan. (En viittaa tällä rippi oppiin) Jumalan valtakunnan rajat on miehellä hämärtyneet. Ei ymmärrä enää sitä että Jumalan valtakunnalla on olemassa rajat.

Niin, ja en ole mikään Alarannan ja muiden "uudistusmielisten" lanseeraama vanhemman ikäluokan immeinen, vaan aivan 30-vuotias pk seudun mies.

• Ikävä totuus

Usein juuri sinun tapaiset nuoret MIEHET on kovimpia ja kireimpiä vaikka eivät edes itse raamattua tunne.

• VL-mies.

Toki raja on olemassa, joka kulkee sydämestä sydämeen, mutta olennaista on se, ettei ihminen kykene tätä rajaa määrittelemään tai sanomaan.

Vanhoillislestadiolaisuudessa on vahvasti edelleen oppi, että vain kuulumalla VL-yhteisöön voi pelastua.

• fsddfdfsdfdfdfsdsf

30-vuotias pk-seudun mies ei taida ihan tajuta mitä lestakliseitä suustaan päästelee...

• bhhhbhb

Kerroppa sinä pääkaupunkiseudun 30-v mies missä menee Jumalan valtakunnan raja. Meneekö se vl-puhujan ja pedofiiliaa harjoittaneen vl-puhujan välissä. Pystytkö sinä seurapenkissä osoittamaan, että tuo ja tuo kuuluu Jumalan valtakunnan sisäpuolelle ja tuo punapaitainen ei kuulu? Luther opettaa että Jumalan valtakunta ei ole silmin nähtävä. Miten siis sinä voisit määrittää/nähdä sen rajat?
      Jumalanvaltakunta kulkee sydämestä sydämeen ja yksin Taivaanisä näkeen kunkin ihmisen sydämen tilan.

• alle 40

Raja on juuri niinkuin kerroit. Jos jossain muuallakin on niin sitten on, mutta itse ymmärrän Raamatusta että on yksi usko ja yksi joukko. Ja VL:ssä ajatellaan luonnollisesti että VL:t on se joukko, minusta tuossa ei ole mitään ihmeellistä.

Se että onko joku yksittäinen ihminen tuossa joukossa niin sitä ei pysty sanomaan kukaan muu kuin Jumala.

VL:ssä ajatellaan että kun ihminen saa syntinsä armosta anteeksi niin silloin ihminen on vapaa synneistään ja kuuluu siihen joukkoon. Ja anteeksi antamus ajatellaan tapahtuvan niin että ihmisellä on Pyhähenki kun se on uskomassa ja kun on Pyhähenki niin Pyhänhengen kautta Jumala tekee työtänsä maan päällä. Jumala Pyhänhenkensä kautta käyttää ihmistä välikappaleena ja näin Jumala Pyhänhenkensä kautta levittää evankeliumaan uskosta uskoon eli ihmisestä ihmiseen.

Siinä rajat.

• Hemrra

Kiihkeimmät islamistifundamentalistitkin ovat 20-30-vuotiaita miehiä, eivät vanhoja äijiä.

• eetanael

Pakkula vl foorumissaan joskus selitti ettei naisia ole siksi valittu Oulun ry:hyn, koska paikallisyhdistykset ei esitä naisia.

Varmaan takana se, että ry:n mielestä naiset vaan synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää ja synnyttää jne.

Niset on vaiennettu.

• Alle 40V

Minusta tää on selkee ja johdonmukainen ratkaisu. Kun ajatellaan, että on vain yhdenlaista uskoa niin silloin ei voi olla kahdenlaista uskoa.

Minusta on oleellista huomata, että nimenomaan ei jatkaisi puhujana.

Se että onko oikein kritisoida SRK:ta niin siihen en ota kantaa. Rakkauden hengessä tulisi tapahtua puolin ja toisin. Ihmiset on toisinaan väärässä ja tekevät vääriä asioita puolin ja toisin.

Nykyään(nettiaikana) yksittäinen vahingossa päästetty lause suusta päästettynä voi tuhota joltakin koko elämän... Minusta se on väärin riippumatta siitä kuka kärsii.

...

• Sinun ja kaltaisiesi yhdenlainen usko = usko SRK:n ja vl-saarnamiesten VALHEOPPEIHIN.

Uskovaisten yhdenlainen usko = usko Kristukseen

Apt. 16:

"25. Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
        26. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
        27. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
        28. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
        29. Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
        30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."

"Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut"

• Kallepää
        Melperi1 kirjoitti:

Sinun ja kaltaisiesi yhdenlainen usko = usko SRK:n ja vl-saarnamiesten VALHEOPPEIHIN.

Apt. 16:

"25. Mutta keskiyön aikaan Paavali ja Silas olivat rukouksissa ja veisasivat ylistystä Jumalalle; ja vangit kuuntelivat heitä.
        26. Silloin tapahtui yhtäkkiä suuri maanjäristys, niin että vankilan perustukset järkkyivät, ja samassa kaikki ovet aukenivat, ja kaikkien kahleet irtautuivat.
        27. Kun vanginvartija heräsi ja näki vankilan ovien olevan auki, veti hän miekkansa ja aikoi surmata itsensä, luullen vankien karanneen.
        28. Mutta Paavali huusi suurella äänellä sanoen: "Älä tee itsellesi mitään pahaa, sillä me kaikki olemme täällä".
        29. Niin hän pyysi valoa, juoksi sisälle ja lankesi vavisten Paavalin ja Silaan eteen.
        30. Ja hän vei heidät ulos ja sanoi: "Herrat, mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?"
        31. Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, niin myös sinun perhekuntasi"."

Voi sen noinkin ilmaista. Mutta palataan aiheeseen eli rajoihin ? Missä ne menee ?

• hKIhlö
        Melperi1 kirjoitti:

Sinun ja kaltaisiesi yhdenlainen usko = usko SRK:n ja vl-saarnamiesten VALHEOPPEIHIN.

Apt. 16:

Room. 16:25

Ylistys hänelle, joka pystyy voimallaan vahvistamaan teitä, niin kuin ilmoittaa evankeliumi, jota minä julistan, sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, se paljastettu salaisuus, joka on ikiajoista saakka ollut kätkettynä! ][16:25,26: 1. Kor. 2:7; Ef. 3:9; Kol. 1:26; 2. Tim. 1:10 : Room. 1:5; Tit. 1:3]

2. Kor. 4:3

Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen. [1. Kor. 1:18; 2. Kor. 2:15; 2. Tess. 2:9,10]

Gal. 1:11

Teen teille selväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmismielen mukainen.

• Kallepää kirjoitti:

Voi sen noinkin ilmaista. Mutta palataan aiheeseen eli rajoihin ? Missä ne menee ?

Rajana on VILPITÖN SYDÄMENUSKO KRISTUKSEEN.

Tämä ei katso kirkkokuntia, seurakuntia eikä herätysliikkeitä. Se ei katso rotua tahi ihonväriä, ei rikkautta tahi köyhyyttä, ei miestä tai naista, ei nuorta tai vanhaa.
        Nämä kaikki eivät merkitse mitään.

Ainoa, joka merkitsee = USKO JEESUKSEEN.

SRK ja vl-saarnamiehet ovat sijoittaneet itsensä Jumalan paikalle opettaen, että VAIN ME voimme antaa synnit anteeksi ja VAIN MEIDÄN kautta voi ihminen pelastua. Samoin he opettavat, että Pyhä Henki on VAIN MEIDÄN renki ja toimii vain meidän jengissä.

Saatana oli aikanaan korkea enkeliruhtinas, mutta pyrki Jumalaa korkeammaksi. Niinpä Jumala pudotti kaverin pois asemastaan. Nyt saatana on suurin Jumalan vastustaja ja ihmisten villitsijä sekä valheen isä.

Täysin samoja piirteitä kuin saatanalla on SRK:lla ja vl-saarnamiehillä. He pyrkivät Jumalaa korkeammalle ja ovat tämän päivän maanpäällisiä SAATANAN EDUSMIEHIÄ sekä IHMISTEN VILLITSIJÖITÄ.

Ilm. 7:

"9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
        10. ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta"."

Joh. 3:

"8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

• Kummastelija.
        Melperi1 kirjoitti:

Tämä ei katso kirkkokuntia, seurakuntia eikä herätysliikkeitä. Se ei katso rotua tahi ihonväriä, ei rikkautta tahi köyhyyttä, ei miestä tai naista, ei nuorta tai vanhaa.

SRK ja vl-saarnamiehet ovat sijoittaneet itsensä Jumalan paikalle opettaen, että VAIN ME voimme antaa synnit anteeksi ja VAIN MEIDÄN kautta voi ihminen pelastua. Samoin he opettavat, että Pyhä Henki on VAIN MEIDÄN renki ja toimii vain meidän jengissä.

Saatana oli aikanaan korkea enkeliruhtinas, mutta pyrki Jumalaa korkeammaksi. Niinpä Jumala pudotti kaverin pois asemastaan. Nyt saatana on suurin Jumalan vastustaja ja ihmisten villitsijä sekä valheen isä.

Täysin samoja piirteitä kuin saatanalla on SRK:lla ja vl-saarnamiehillä. He pyrkivät Jumalaa korkeammalle ja ovat tämän päivän maanpäällisiä SAATANAN EDUSMIEHIÄ sekä IHMISTEN VILLITSIJÖITÄ.

Ilm. 7:

"9. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli suuri joukko, jota ei kukaan voinut lukea, kaikista kansanheimoista ja sukukunnista ja kansoista ja kielistä, ja ne seisoivat valtaistuimen edessä ja Karitsan edessä puettuina pitkiin valkeihin vaatteisiin, ja heillä oli palmut käsissään,
        10. ja he huusivat suurella äänellä sanoen: "Pelastus tulee meidän Jumalaltamme, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsalta"."

Joh. 3:

"8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Eli oot jakamassa kahtia kumminkin jollain tavalla ?
        Eikö ois helpompi laittaa kaikki samalle puolelle ?

• EIKÖS VAAN
        Kummastelija. kirjoitti:

Kai nyt jokainen vähäsen ees vois kuulua samalle puolelle ?

• Kysyvä mies
        Melperi1 kirjoitti:

Ilm. 7:

Joh. 3:

Elikkäs sulla on kanssa vain me oppi, mutta laajempi joukko.

Mitäs vastaan ihmiselle joka tulee kysymään, että tuntee että ei ole vapautta synneistä ja sanoo kuitenkin uskovansa kyllä kristukseen, Jumalaan ja Raamattuun ? Mutta synti painaa silti.

• kysyn kysy kysyn
        Melperi1 kirjoitti:

Ilm. 7:

Joh. 3:

Mites ne VL:t vois päästä uskomaan niinkuin sinä ? Miten se tapahtuu ?

• Rajansa kaikella!
        Kallepää kirjoitti:

Kysymysmerkin eteen ei tule sananväliä.

• yksi luterilainen
        Kummastelija. kirjoitti:

On sillä Melperillä "pientä rajausta"?

Melperi 22.3.2011 klo 08:31
        "Suomessakin kristittyjä (= ev.lut.kirkkoon kuuluvia) on valtaosa väestöstä. Uskovia vain pieni joukko."

• pölhökustaaxcvh4

Näyttää tämä nuori mies uskovan, että uskovaisia on muuallakin kuin vl-liikkeen ulkopuolella. Kyllä sellaisella seurakuntaopilla lentää vl-liikkeestä ulos kuin leppäkeihäs.

• sydämenuskolla

Kyllä minä olen ainakin usein seuroissa kuullut että lapset, kehitysvammaiset aikuisetkin, abortoidut jne. kuuluvat Jumalan valtakuntaan, vaikkeivät olisi koskaan kuulleetkaan Suomen vanhoillislestadiolaisista. Eivätkä olisi koskaan kuulleet "äänellistä" Pyhän Hengen vaikuttamaa synninpäästöä.

Että selitäpä sinä PÖLHÖKUSTAA miksi olisit rajaamassa Jumalan valtakunnan asukkaat vai vl-joukkoon? Ovatko rajat tiukentuneet?

• jotain rajaa sättimi
        sydämenuskolla kirjoitti:

Kyllä minä olen ainakin usein seuroissa kuullut että lapset, kehitysvammaiset aikuisetkin, abortoidut jne. kuuluvat Jumalan valtakuntaan, vaikkeivät olisi koskaan kuulleetkaan Suomen vanhoillislestadiolaisista. Eivätkä olisi koskaan kuulleet "äänellistä" Pyhän Hengen vaikuttamaa synninpäästöä.

Että selitäpä sinä PÖLHÖKUSTAA miksi olisit rajaamassa Jumalan valtakunnan asukkaat vai vl-joukkoon? Ovatko rajat tiukentuneet?

EI NÄITÄ KUKAAN OO RAJANNUT MINNEKKÄÄN. HALUAT VAIN HAASTAA RIITAA! YMMÄRRÄT VARMASTI ETTÄ KAIKKI AJATTELEVAT NÄIN.

• pölhökustaa45890g

Olikohan vl-hoitomiehissä 70-luvulla lapsiin sekaantujia? Senkin sietäisi puoluettmasti tutkia.
      Ja oliko hoitomiehissä niitt, jotka käytännösä salasivat insestirikokset virkavallalta vl.-liikkeen rippipin vuoksi?

• karuahistoriaa

En tiedä oliko Paimenpoika kova hoitomies, mutta siitä on varma tieto että lapsista oli kiinnostunut "siinä" mielessä.

• järkytys
        karuahistoriaa kirjoitti:

En tiedä oliko Paimenpoika kova hoitomies, mutta siitä on varma tieto että lapsista oli kiinnostunut "siinä" mielessä.

aika järkyttävää!! Paimenpoika oli mulla rippipappina Maitoisissa. Kyllä fiilikset on aika matalalla.

• näiitäriittään...
        järkytys kirjoitti:

aika järkyttävää!! Paimenpoika oli mulla rippipappina Maitoisissa. Kyllä fiilikset on aika matalalla.

Niin oli mullakin riparilla ja aika järkytys oli kun kuulin hänen taipumuksestaan.
        Olen ymmärtänyt että asiat on "hoidettu" hänen kohdallaan ihan vl-tyyliin. (ei oikeudessa)

• vanhavakavanha

70-luvulta ei oo tietoa ja ei liene vaiku tähän Alarannan tapaukseen.

• Jo-

pa on. En paremmi n sano: jopa on.

• 7 4

Onko faktatietoa paimenpojan pedofiliataipumuksista, joutuiko hän puhujakieltoon?

• tkhsn

Muistan nähneeni Paimenpojalla käsinukkepupun, jolla hän leikitti lapsia.
      Oliko hänellä tapan jakaa karkkejakin lapsille?

Oliko takana seksuaalinen kiinnostus lapsiin?!

• Kysyn vain

Mitä tämä puhe paimenpojan taipumuksista pedofiliiaan on? Taitaa olla tyhjiä väittämiä! Vaimoni sanoi, että hän sai paimenpojalta kiiltokuvan jossa on kaunis enkeli.

Vaimoni on säilyttänyt kiiltokuvaa kymmeniä viosia, on tallessa tänäkin päivänä. Kun kysyin, että oliko hänessä mitään pedofiiliin viittaavaa? Vaimoni sanoi: "Ei ollut!" Joten mistä tämä väittämä on saanut alkunsa?

• manipulointi keinona

Pedofiili ei käy kaikkien lasten kimppuun.
      Pedofiili tekee pitkän pohjustustyön, ennenkuin alkaa houkutella lasta seksiin.

Tunsiko vaimosi läheisesti Paimenpojan?

• Vanha uskova

Ei tuntenut. Häntä tuskin tunsi monikaan seuraväestä, sillä hän oli "vähäpuheinen", eli kyllä hän vastasi kun kysyi, mutta ajattelin, että hän miettii aina saarnojen välissä, mitä kirjoittelee Päivämieheen.

Päivämiehessä oli kolumni "Paimenpojan kierroksilta" ja tämän kirjoituksen aina luin mielenkiinnolla, muuta en kyllä ko. lehdestä lukenutkaan. Juuri näiden kirjoitustensa kautta hän tuli ikään kuin läheiseksi uskonystäväksi.

Pedofilia on minusta niin inhottava asia, että en tätäkään kirjoitustani halua nimimerkilläni kirjoittaa. Minua ihan oksettaa, että tämmöistä syntiä on uskovien seassa.

En kyllä ole tänne palstalle kirjoittanut pitkään aikaan, mutta kun kirjoittelin, niin aina sateli myös ”kiviä” niskaani, jopa niin, että syytettiin naisjutuilla, ne kyllä kaatuivat kun pyysin todisteita.

En pyri paimenpoikaa tekemään syyttömäksi, mutta haluaisin, ettei ketään syytettäisi luulojen perusteella. Mopin palstalla ei näy niin pahoja kirjoituksia kuin tällä palstalla, kirjautuminen estää mitä vain kirjoittamasta.

Täällä voi nimimerkin suojassa kirjoitella melkein mitä vain, mutta meidän tulisi muistaa, että Jumala tietää mitä me puhumme ja kirjoitamme. Minulla on tunnettu nimimerkki ja ajattelen, että nimimerkkini on minua suojellut pahoja kirjoittamasta. Kyllä sitä ihminen voi suuttua ja kirjoittaa pahasti, ei minustakaan ole takuuta, ettenkö osaisi sanoa pahastikin.

Täytyy rukoilla, että Jumala auttaisi, että vl uskovien joukossa pääsisi Sana valaisemaan niin, että salatut synnit ja hoitokokouksien kaameudet tulisivat oikein hoidetuiksi. Paavali neuvoo meitä:
      Ef. 5:1 ”Pitäkää siis Jumalaa esikuvananne, olettehan hänen rakkaita lapsiaan.
      2 Rakkaus ohjatkoon elämäänne, onhan Kristuskin rakastanut meitä ja antanut meidän tähtemme itsensä lahjaksi, hyvältä tuoksuvaksi uhriksi Jumalalle.
      3 Siveettömyydestä, kaikenlaisesta saastaisuudesta ja ahneudesta ei teidän keskuudessanne saa olla puhettakaan, eihän mikään sellainen sovi pyhille.
      4 Myöskään rivoudet, typerät jutut tai kaksimielisyydet eivät teille sovi, teidän suuhunne sopii kiitos.
      5 Tehän tiedätte hyvin, ettei kenelläkään siveettömällä eikä saastaisella ole osaa Kristuksen ja Jumalan valtakunnasta, ei myöskään ahneella, sillä hän on epäjumalanpalvelija.”

• Yigurwe

En minä nyt Alarantana niin "vakavasti" ottais vaikka puhujan tehtävästä vapautettaisiin.Kertoo tämä asenne jotain itse Alarannastakin.

En oikein ymmärrä mitä siinä puhujan tehtävässä on nyt niin kadehdittavaa. Oikein mediaankin ottanut itse yhteyttä. En oikein tahdo ymmärtää.

Puhujia on vapautettu RY;n toiminnasta vuosien saatossa satoja ja satoja. Ei siinä aina niin suurta draamaa tarvita.

• Saastuttaja

Tälläkin hetkellä on puhujana eräs vanha jäärä, joka ei kuulu sinne. Parannus hoitoväkivallasta on tekemättä - sano kuka mitä sano. Henkilö ei ole sovelias seurakunnan palvelija.

• KUKA?
        Saastuttaja kirjoitti:

Tälläkin hetkellä on puhujana eräs vanha jäärä, joka ei kuulu sinne. Parannus hoitoväkivallasta on tekemättä - sano kuka mitä sano. Henkilö ei ole sovelias seurakunnan palvelija.

A...o H..o vai K...o M......n?

He ovatkin pahoimmasta päästä...

• Vanha uskova

Ei puhujan tehtävässä olekaan kadehdittavaa, mutta on väärin uskovien taholta laittaa puhekieltoon ilman, että osoitettaisiin puhujan opetus raamatun sanan vastaiseksi, tai sitten pitää osoittaa, että puhuja/pappi elämällään on pahentanut uskovan yhteisöä.

• nbvhgv

Surullista kyllä totta on tuo mitä edellä tuosta eräästä vanhesta jo edesmenneestä puhujasta on tiedossa. Uhreja on useampia. Nimemomaan kiiltokuvia jakamalla ja käsinukkepupulla leikkimällä keräsi lapsia ympärilleen. Oli karismaattinen puhuja, ylöspäin katsottu liikkeessä. Osa myös pelkäsi häntä saattoi olla arvaamaton käytökseltään.

• rikos ei vahene

Paimenpojan rikokset kannattaa viedä poliisin tietoon, vaikka ovatkin vanhenneet.
      Varsinkin, kun rikokset ovat hoidettu evankeliumilla ja uhrit vaiennettu rippisalaisuuteen vedoten.

• kyseleva

Mita se vaikuttaa vieda poliisin tietoon, jos oletettu rikoksen tekija on jo kuollut? Ja rikoksetkin jo vanhentuneet?

• Kannattaa tutkia.
        kyseleva kirjoitti:

Mita se vaikuttaa vieda poliisin tietoon, jos oletettu rikoksen tekija on jo kuollut? Ja rikoksetkin jo vanhentuneet?

Kannattaa tutkia aina, vaikka selviäisi samalla muita samaan vyyhtiin kuuluvia "ristiin salattuja" rikoksia!

• Keskustellaan nyt!
        kyseleva kirjoitti:

Asiasta olisi pitänyt puhua jo asianosaisen eläessä, eikä se, että SRK on onnistunut salaamaan asian tekijän kuolemaan saakka, ole mikään perustelu lopettaa keskustelua. Tätähän SRK juuri haluaa: Salata kaiken, kunnes rikollinen kuolee, ja sitten levitellään käsiä, että mitäpä tuota vanhoja asioita enää...

Mutta UHRIT elävät!

• poliisi tutkii

Poliisin tutkii, salasiko lähipiiri rikoksia, salasiko ry:n johto rikoksia tai salasiko SRK:n johto rikoksia tässä kyseisessä vl-pedofiliatapauksessa.

• SRK KOSTAA!!!

SRK kostaa Johannes Alarannalle!

SRK ei kritiikkiä ole ennenkään kestänyt eikä kuunnellut. Ei sen tarvitse, kun se voi vaientaa kriittiset äänenpainot. No Johannesta he tuskin saavat vaikenemaan, mutta saivatpahan kostettua hänelle hänen avoimuutensa.

On se hyvä, että SRK:n "maallikkoteologit" opettavat rippisalaisuutta tutkivalle ja siitä väitöskirjaa tekevälle oikealle teologille, mitä rippisalaisuus tarkoittaa...

• Ymmärrys hoi

Ei SRK mitään kosta... Tämä likasankokampanja SRK:ta ja ns. perinteistä vl-seurakuntaoppia kohtaan näkyy saavan jo suorastaan tragikoomisia piirteitä ;-)

• SRK kostaa!

Mikäs se Alarannan hyllytys oli, jos ei kosto Alarannan avoimuudesta?

Hautamäki ja Hänninen ovat soitelleet kymmeniä kertoja Alarannalle suoraan ja yrittäneet saada hänet vaiennetuksi ja vaikenemaan, mutta kun se ei onnistunut, hyllytettiin puhujanvirasta.

SRK on koston jumala.

• hesalainen vl

Oliko Paimenpoika loppuaikoinaan puhujakiellossa?
      Muistelen, että seurapenkissä joku olisi ihmetellyt, ettei Paimenpoika koskaan puhu seuroissa, vaikka hän tekee pitkiä kävelylenkkejä.
      Tiesikö SRK:n johto hänenkin pedofiliataipumuksen?

• SRK:n saastajohto!

Jotain erikoista siinä oli, koska tällaista silloin jo vihjailtiin. Mutta SRK:n salaamisjärjestelmä on nin aukoton, etteivät koskaan tunnusta mitään. Korkeintaan sen, mitä poliisi kulloinkin saa selville. SRK:n johto on paatunut ja kylmä!

• nbnb
        SRK:n saastajohto! kirjoitti:

Jotain erikoista siinä oli, koska tällaista silloin jo vihjailtiin. Mutta SRK:n salaamisjärjestelmä on nin aukoton, etteivät koskaan tunnusta mitään. Korkeintaan sen, mitä poliisi kulloinkin saa selville. SRK:n johto on paatunut ja kylmä!

oli tietojeni mukaan laitettu lepäämään. Todellista syytä ei kerrottu. Uhreja on useita.

• Kysyjän paikalla.
        nbnb kirjoitti:

oli tietojeni mukaan laitettu lepäämään. Todellista syytä ei kerrottu. Uhreja on useita.

Oliko tämä ottotytär eräs heistä, jolle PP myi talonsa alihintaan hyvityksenä ja välttyäkseen vankilalta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      93
      4732
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      113
      3902
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      205
      3774
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      88
      2169
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      75
      1951
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      79
      1328
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      131
      1224
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      161
      1193
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1085
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      33
      942
    Aihe