Tiedän ihmisen lähipiirissä jolle aivan kaikki on kilpailua: kenellä on hienompi/ uudempi/ parempi ja ennen kaikkea kalliimpi auto/ mikro/ asunto tai mitä tahansa. Kenellä on parhaimmat tulot jne. Voisin luetella loputtomiin. Tää ihminen on kateellinen ja vahingoniloinen, eikä pysty iloitsemaan toisen puolesta. Kaikki elämä tuntuu pyörivän materian ja omistamisen ympärillä. Mikä tällaisen ihmisen elämässä on oikein tapahtunut et siit on tullu tuollainen?? Ihmetyttää, huvittaa ja joskus suututtaa..
Kerskuva ja kateellinen "ystävä"
33
2368
Vastaukset
- ....
Aika rasittava "ystävä" sulla. Tuli mieleen että oletko loukannut ystävääsi joskus kun hänellä on niin kova tarve päteä sinulle? Vai onko hän kaikille muillekin samanlainen?
- anna mun tää kaikki
En ole, hän on aina ollut enemmän ja vähemmän samanlainen. Ja on muillekin samanlainen. Viime aikoina asia on alkanut häiritä enemmän, ennen huvitti enemmän nykyään ei jaksa enää huvittaa. Välillä ajattelen jopa pesäeroa, kun arvot ja ajatukset ovat niin erilaiset, mutta sekin tuntuu kovin radikaalilta..
- ....
anna mun tää kaikki kirjoitti:
En ole, hän on aina ollut enemmän ja vähemmän samanlainen. Ja on muillekin samanlainen. Viime aikoina asia on alkanut häiritä enemmän, ennen huvitti enemmän nykyään ei jaksa enää huvittaa. Välillä ajattelen jopa pesäeroa, kun arvot ja ajatukset ovat niin erilaiset, mutta sekin tuntuu kovin radikaalilta..
Ei ehkä kannata sitten kaveerata sellaisen tyypin kanssa. Sehän on aivan sama millaisilla asioilla ihminen kerskuu, materia, omat taidot, jne. jos on iso ego niin sitten on. Sellaisen henkilön kanssa ei voi olla kovin luonteva jos toinen katsoo jatkuvasti nenänvarttaan pitkin ja pitää muita huonompina oikeastaan joka asiassa. Todennäköisesti kaverisi myös panettelee ja arvostelee sinua selän takana vaikka edessäpäin esittää ystävää. Eihän sellainen "ystävyys" ole aitoa.
Mikään asia ei itsessään ole paha, mutta kerskuminen kuten sanot sen sellaiseksi tekee. Mietin, oletko jossain vaiheessa provosoinut jotenkin häntä kilpailemaan kanssasi vaikka tiedostamattasi? Tai sitten olet ollut kokoajan pelkästään hyväntahtoinen ja silti toinen vaan päsmäröi.. jos näin, tuskin tyyppi siitä muuttuu. - anna mun tää kaikki
.... kirjoitti:
Ei ehkä kannata sitten kaveerata sellaisen tyypin kanssa. Sehän on aivan sama millaisilla asioilla ihminen kerskuu, materia, omat taidot, jne. jos on iso ego niin sitten on. Sellaisen henkilön kanssa ei voi olla kovin luonteva jos toinen katsoo jatkuvasti nenänvarttaan pitkin ja pitää muita huonompina oikeastaan joka asiassa. Todennäköisesti kaverisi myös panettelee ja arvostelee sinua selän takana vaikka edessäpäin esittää ystävää. Eihän sellainen "ystävyys" ole aitoa.
Mikään asia ei itsessään ole paha, mutta kerskuminen kuten sanot sen sellaiseksi tekee. Mietin, oletko jossain vaiheessa provosoinut jotenkin häntä kilpailemaan kanssasi vaikka tiedostamattasi? Tai sitten olet ollut kokoajan pelkästään hyväntahtoinen ja silti toinen vaan päsmäröi.. jos näin, tuskin tyyppi siitä muuttuu.Näin varmasti tekee, siis panettelee, koska hänellä on usein ikävää sanottavaa monista muistakin ihmisistä, joten miksi olisin poikkeus. En usko provosoineeni, koska en ole järin kilpailuhenkinen ihminen (eikä tällaista tilannetta ole kenenkään muun kanssa). Hän kilpailee myös useiden muiden ihmisten kanssa, tosin heidän tietämättään ;) Tästä alkaa kohta olla hyväntahtoisuus olla kaukana, myös omalta osaltani, kun on ruvennut kiehuttamaan nykyään nuo kommentit..
- ....
Näin varmasti tekee, siis panettelee, koska hänellä on usein ikävää sanottavaa monista muistakin ihmisistä, joten miksi olisin poikkeus. En usko provosoineeni, koska en ole järin kilpailuhenkinen ihminen (eikä tällaista tilannetta ole kenenkään muun kanssa). Hän kilpailee myös useiden muiden ihmisten kanssa, tosin heidän tietämättään ;) Tästä alkaa kohta olla hyväntahtoisuus olla kaukana, myös omalta osaltani, kun on ruvennut kiehuttamaan nykyään nuo kommentit..
Miten voi kilpailla jostakin muiden kanssa heidän tietämättään..? Tuo kuulosti vähän omituiselta. Kerro esimerkki siitä.. Entä onko kyseessä lapseton ihminen?
- anna mun tää kaikki
.... kirjoitti:
Miten voi kilpailla jostakin muiden kanssa heidän tietämättään..? Tuo kuulosti vähän omituiselta. Kerro esimerkki siitä.. Entä onko kyseessä lapseton ihminen?
Se oli sellainen vähän kevennystyyppinen näin "vakavassa" aiheessa, mutta tarkoitin lähinnä sitä, että tällä ihmisellä täytyy olla samoja asioita kuin muilla saman tulotason omaavilla ihmisillä. Ja vertaa itseään mm. naapureihin, sukulaisiin yms. Ja on lapseton, vaikken tiedäkään kuinka se tähän asiaan liittyy..
- tulipahanmieleen
Voisiko kaverillesi materia olla "onnellisuuden mitta".. Jos hän ei ole itse onnellinen (pinnan alla jotain) ja yrittää "paikata" sen tai todistella jotenkin itsellensä, että asiat ovat paremmin kun on nyt kalliimpi auto ja hienompi mikro kuin tuolla, joka on "oikeasti onnellinen" jnejne.. Jos täällä toisella onkin se kalliimpi auto, kuva murtuu ja omat oikeat tunteet alkavat nousta pintaan eikä halua käsitellä niitä, vaan taas ostaa vielä kalliimman auton jotta voi uskotella itsellensä taas olevansa onnellinen..
- anna mun tää kaikki
Jotain samankaltaista on itsellänikin käynyt mielessä. Raha hänellä tuntuu olevan onnellisuuden ja elämässä menestyksen mitta. Kyllästyttää niin paljon kuunnella tuota jatkuvaa ostin sitä ostin tätä raharaharaha. Tosiaan välillä tuntuu siltä että pitäisi välit pistää jäihin mutta onko sekään oikea ratkaisu? Onko kenellään muulla vastaavanlaisia kokemuksia?
- niin...
sillä on huono itsetunto, ja se yrittää tavaralla ja muita alentamalla sitten nostaa omaa arvoaan. Luultavasti kilpailee puolisonsakin kanssa... Syy tyytymättömyyteen vaan kun ei ole tavaran ja menestyksen puute, vaan joku ihan muu mitä se ei ole itsekään keksinyt.
- anna mun tää kaikki
Näinpä. Ei vaan ole mukavaa olla jatkuvasti se "alennettava". Voikohan tällaisen ihmisen kanssa koskaan päästä tilanteeseen jossa voi puhua aidosta ystävyydestä (jos lähtee siitä että aito ystävä on onnellinen toisen puolesta, ei ole kateellinen yms.)? Etten aina joutuisi olemaan tahtomattani jonkinlaisessa kilpailutilanteessa? Vai jokohan saa niin sanotusti heittää kirveksen kaivoon... Henkilöstä vielä sellainen lisäys että hänellä on aina tarve olla oikeassa..
- Aito ystävä....
Näinpä. Ei vaan ole mukavaa olla jatkuvasti se "alennettava". Voikohan tällaisen ihmisen kanssa koskaan päästä tilanteeseen jossa voi puhua aidosta ystävyydestä (jos lähtee siitä että aito ystävä on onnellinen toisen puolesta, ei ole kateellinen yms.)? Etten aina joutuisi olemaan tahtomattani jonkinlaisessa kilpailutilanteessa? Vai jokohan saa niin sanotusti heittää kirveksen kaivoon... Henkilöstä vielä sellainen lisäys että hänellä on aina tarve olla oikeassa..
Voitko sinä olla onnellinen hänen puolestaan? Eli tarkoitatko sitä aidolla ystävyydellä?
Onko hän rikkaampi ja onko hänellä sitä tavaraa enemmän kuin sinulla? Uskoisin, että on.... Ole siis iloinen hänen puolestaan ja anna hänelle tästä palautetta; hänhän on silloin saavuttanut sellaista, mitä on halunnutkin. Joku voi oikeasti tulla onnelliseksi siitä, että on rahaa ja kaikkea mitä rahalla saa. Tämän ystävä ymmärtää. - anna mun tää kaikki
Aito ystävä.... kirjoitti:
Voitko sinä olla onnellinen hänen puolestaan? Eli tarkoitatko sitä aidolla ystävyydellä?
Onko hän rikkaampi ja onko hänellä sitä tavaraa enemmän kuin sinulla? Uskoisin, että on.... Ole siis iloinen hänen puolestaan ja anna hänelle tästä palautetta; hänhän on silloin saavuttanut sellaista, mitä on halunnutkin. Joku voi oikeasti tulla onnelliseksi siitä, että on rahaa ja kaikkea mitä rahalla saa. Tämän ystävä ymmärtää.Miten tulit tuohon johtopäätökseen? Aidolla ystävällä ei ole tarvetta olla vahingoniloinen, jos toisella tulee vastoinkäymisiä, eikä olisi aiheutta kateuteen jos "käy hyvä tuuri" tms. jotain hyvää tapahtuu. Raha ei tee ketään onnelliseksi, ei edes pahinta materialistia, jonka elämän tärkein sisältö on raha ja mitä sillä saa! Olet nyt sekoittanut asioita, psykologi on se joka ymmärtää, ystävänkään ei tarvitse sietää kaikkea!
- ****?????%%%&&&
Aito ystävä.... kirjoitti:
Onko hän rikkaampi ja onko hänellä sitä tavaraa enemmän kuin sinulla? Uskoisin, että on.... Ole siis iloinen hänen puolestaan ja anna hänelle tästä palautetta; hänhän on silloin saavuttanut sellaista, mitä on halunnutkin. Joku voi oikeasti tulla onnelliseksi siitä, että on rahaa ja kaikkea mitä rahalla saa. Tämän ystävä ymmärtää.Et voi tosissas väittää et joku voi tulla onnelliseksi siitä et o rahaa ja tavaraa. Tai sit oot vaan tosi tosi tosi tosi pinnallinen ihmine.
- Juu juu....
Miten tulit tuohon johtopäätökseen? Aidolla ystävällä ei ole tarvetta olla vahingoniloinen, jos toisella tulee vastoinkäymisiä, eikä olisi aiheutta kateuteen jos "käy hyvä tuuri" tms. jotain hyvää tapahtuu. Raha ei tee ketään onnelliseksi, ei edes pahinta materialistia, jonka elämän tärkein sisältö on raha ja mitä sillä saa! Olet nyt sekoittanut asioita, psykologi on se joka ymmärtää, ystävänkään ei tarvitse sietää kaikkea!
Siis mitä? Väitätkö kirkkain silmin, että kukaan ei voi tulla onnelliseksi siitä, että on rahaa? Hoh ja hoh, miksi ihmeessä sadat tuhannet ihmsiet lottoavat ja odottavat ja toivovat, että sitten kun on rahaa, niin elämä muuutttuu ja muuttukin paremmaksi....
Älä ole lapsellinen ja naiivi. SInä olet nyt turhan idealistinen ja pidät itseäsi ystävääsi syvällisempänä vain sen takia ettet arvosta rahaa tai materiaa,. ilmeisesti siksi, ettei sinulle ole sitä, - Raha ratkaisee...
****?????%%%&&& kirjoitti:
Et voi tosissas väittää et joku voi tulla onnelliseksi siitä et o rahaa ja tavaraa. Tai sit oot vaan tosi tosi tosi tosi pinnallinen ihmine.
Suurin osa ihmisistä toivoo rahaa itselleen ja uskoo sen myötä tulevansa ön onnelliseksi, Olet todella tietämätön jos muuta haastat.....
- heko heko osta auto
Juu juu.... kirjoitti:
Siis mitä? Väitätkö kirkkain silmin, että kukaan ei voi tulla onnelliseksi siitä, että on rahaa? Hoh ja hoh, miksi ihmeessä sadat tuhannet ihmsiet lottoavat ja odottavat ja toivovat, että sitten kun on rahaa, niin elämä muuutttuu ja muuttukin paremmaksi....
Älä ole lapsellinen ja naiivi. SInä olet nyt turhan idealistinen ja pidät itseäsi ystävääsi syvällisempänä vain sen takia ettet arvosta rahaa tai materiaa,. ilmeisesti siksi, ettei sinulle ole sitä,No mutta kun ei se elämä muutu paremmaksi. Hyvä elämä riippuu siitä, mikä on oma asenteesi ja mitä teet elämälläsi. Sinulla voi olla tonneittain rahaa ja tunnet silti itsesi tyhjäksi (kuten esim sinä, todisteena avautumisesi) tai voit olla köyhä tai keskituloinen tai mitä tahansa siltä väliltä ja olla onnellinen. Raha ei tee onnelliseksi, se korkeintaan helpottaa elämää joiltakin osin.
Taidat itse olla melko materialistinen ihminen ja nyt osui sitten arkaan kohtaan ja koetat hyökkäys on paras puolustus-tekniikkaa. Etkö koe itseäsi syvälliseksi ihmiseksi kun materiaalia palvot ja se jostain syystä syö sinua. Turhaan ap:n varallisuutta arvelet, voi olla myös erittäin hyvätuloinen ja siltikin hyvin vaatimaton ihminen. Se on vaan siitä kiinni kuin paljon tarvitsee egon pönkitystä ja epätoivoisesti toisille haluaa todistella olevansa "menestyvä" ihminen. - fbghvknbk bkjbkjn
Raha ratkaisee... kirjoitti:
Suurin osa ihmisistä toivoo rahaa itselleen ja uskoo sen myötä tulevansa ön onnelliseksi, Olet todella tietämätön jos muuta haastat.....
Olet todella pinnallinen ja onneton tapaus jos tuota väität muutoin kuin provosointi mielessä...
- gfvghkjshkjbnn
Raha ratkaisee... kirjoitti:
Niin tosiaan, paino sanalla Uskoo..
- ....
heko heko osta auto kirjoitti:
No mutta kun ei se elämä muutu paremmaksi. Hyvä elämä riippuu siitä, mikä on oma asenteesi ja mitä teet elämälläsi. Sinulla voi olla tonneittain rahaa ja tunnet silti itsesi tyhjäksi (kuten esim sinä, todisteena avautumisesi) tai voit olla köyhä tai keskituloinen tai mitä tahansa siltä väliltä ja olla onnellinen. Raha ei tee onnelliseksi, se korkeintaan helpottaa elämää joiltakin osin.
Taidat itse olla melko materialistinen ihminen ja nyt osui sitten arkaan kohtaan ja koetat hyökkäys on paras puolustus-tekniikkaa. Etkö koe itseäsi syvälliseksi ihmiseksi kun materiaalia palvot ja se jostain syystä syö sinua. Turhaan ap:n varallisuutta arvelet, voi olla myös erittäin hyvätuloinen ja siltikin hyvin vaatimaton ihminen. Se on vaan siitä kiinni kuin paljon tarvitsee egon pönkitystä ja epätoivoisesti toisille haluaa todistella olevansa "menestyvä" ihminen.Materia ja asenne elämään ovat kuin ovatkin kaksi eri asiaa eivätkä ne automaattisesti toinen toistaan alenna.
Sisin ratkaisee, ei materia tai sen puute.
Vaikka pitäisi kauniista asioista (materia), se ei sulje pois sitä etteikö voisi olla myös syvällinen ja tunteva ja hyvä ihminen. Hullua puhetta. - heko heko osta auto
.... kirjoitti:
Materia ja asenne elämään ovat kuin ovatkin kaksi eri asiaa eivätkä ne automaattisesti toinen toistaan alenna.
Sisin ratkaisee, ei materia tai sen puute.
Vaikka pitäisi kauniista asioista (materia), se ei sulje pois sitä etteikö voisi olla myös syvällinen ja tunteva ja hyvä ihminen. Hullua puhetta.No itseasiassa nimimerkki juujuu.. asian ilmaisi niin että toinen sulkee toisen pois. Mutta se on myös totta, että jos kovin pitää kerätä tavaraa, hienompaa ja parempaa ja kalliimpaa kuin toisilla, niin se kyllä juuri siltä vaikuttaa, että ei kovin syvällisä siinä ostohuuman keskellä ehdi pohtia :)
- money won`t buy you
Juu juu.... kirjoitti:
Älä ole lapsellinen ja naiivi. SInä olet nyt turhan idealistinen ja pidät itseäsi ystävääsi syvällisempänä vain sen takia ettet arvosta rahaa tai materiaa,. ilmeisesti siksi, ettei sinulle ole sitä,Itse olet naaivi jos kuvittelet, että lottovoiton jälkeen olet onnellinen. Jos et nyt sitä ole niin et ole kyllä lottovoiton saatuasikaan. Voit olla rikas, mutta et onnellinen. Koska raha ei tee onnelliseksi.
- Täytyy sanoa,
money won`t buy you kirjoitti:
Itse olet naaivi jos kuvittelet, että lottovoiton jälkeen olet onnellinen. Jos et nyt sitä ole niin et ole kyllä lottovoiton saatuasikaan. Voit olla rikas, mutta et onnellinen. Koska raha ei tee onnelliseksi.
että kyllä se raha myötävaikuttaa sitä onnellisuutta.
Itse joskus kärsin perheeni kanssa todellista köyhyyttä 90-luvulla. Ja he, jotka silloin eivät kokeneet työttömyyttä, eivät voi tietää kuinka pohjalle moni putosi. Asuntolainojen korot hipoivat 16prosenttia ja asuntojen hinnat putosivat huonon kysynnän vuoksi. Vaikka rakastin silloin perhettänikin niin useimpina iltoina sai päänsä laittaa kyyneleistä märkään tyynyyn. Ilman toisten apua emme olisi selvinneet noista ajoista! Vaikka meillä oli ympärillämme ihanat ystävät ja suku niin silti en voinut olla onnellinen, koska tulevaisuudesta ei ollut mitään tietoa.
Nykyään, kun rahasta ei ole huolta ja pystyisi maksamaan parinkymmen prosentin korkoja, niin rauhoittaa kovasti kun voi luottaa huomiseen. Sen luottamuksen tuo, rakkaiden lisäksi, myös raha.
- Juokse ja lujaa!!
Googlaappas sana "narsisti"...
- ....
Ahaa. Tavaroilla leveily tai materian kerääminen eikä suunsoittokaan tee vielä ketään narsistiksi. Kyseisen diagnoosin teko on ammattilaisillekin vaikeaa, saati tavikselle. Kannattaa tietysti tutkia asiaa. Narsisti ei kykene iloitsemaan kenenkään saavutuksista, ei ymmärtääkseni edes omien lastensa. Usein kuullut juttuja kuinka isä tai äiti on haukkunut koko lapsuus ja nuoruusajan. Aika surullista.
Ja tunnen minäkin ihmisen, (ei ihan lähipiiristä) jolle ei voisi koskaan kertoa itsestään mitään hyvää, koska hän ottaa sen heti iskuna ja yrittää pilata kaiken hyvän vain koska on niin kateellinen. - anna mun tää kaikki
.... kirjoitti:
Ahaa. Tavaroilla leveily tai materian kerääminen eikä suunsoittokaan tee vielä ketään narsistiksi. Kyseisen diagnoosin teko on ammattilaisillekin vaikeaa, saati tavikselle. Kannattaa tietysti tutkia asiaa. Narsisti ei kykene iloitsemaan kenenkään saavutuksista, ei ymmärtääkseni edes omien lastensa. Usein kuullut juttuja kuinka isä tai äiti on haukkunut koko lapsuus ja nuoruusajan. Aika surullista.
Ja tunnen minäkin ihmisen, (ei ihan lähipiiristä) jolle ei voisi koskaan kertoa itsestään mitään hyvää, koska hän ottaa sen heti iskuna ja yrittää pilata kaiken hyvän vain koska on niin kateellinen.Juuri tuotakin tarkoitin, että jos jotain hyvää tapahtuu minulle se näyttäisi tuottavan tälle ihmiselle kauhean pettymyksen ja alkaa sitten huonojen asioiden kaivaminen...
- caÖncTÖK
Anoppini on tietyiltä osin tällainen, tosin ei materialististen asioiden suhteen, vaan muuten. Se mitä heillä on ollut ja on, on aina parempaa kuin muilla ja muiden elämä on ihan surkeaa kun heillä ei ole samaa. Kerran mittani tuli täyteen ja avauduin hälle aiheesta mutta kuinka ollakaan, eihän hän tunnistanut tätä piirrettä ollenkaan itseensä sopivaksi. "Kun eihän heillä ole ollut mitään erityistä." Hohhoijaa.
On päiviä jolloin jaksan kerskailua paremmin ja on päiviä jolloin äänestän jaloillani. Joihinkin asioihin (esim. kuinka korkeasti koulutettuja hän ja hänen kaikki sukulaisensa ovatkaan & ovat varsinainen kulttuurisuku) on auttanut johdonmukainen vastakerskailu. Olen kertonut kuinka ylpeä olen vaatimattomista lähtökohdistani, duunarivanhemmista jotka ovat ansainneet vaatimattoman omaisuutensa kovalla työllä ja kuinka itsekin olen raatanut yömyöhään töissä opiskellessani vielä kahta tutkintoa samalla jne. jne. (Verrokkina hänen siskon lapsensa jotka kielikursseilivat ja veneilivät kesät ja ovat nykyisin niin maailmaa nähneitä ja omaavat kalliita harrastuksia). Tällainen, hetkittäin jopa piruileva vastakohtien korostaminen on tuottanut ensin puhtaasti mielihyvää, mutta myös tuloksia. Eipä enää tarvitse kuunnella tästä aiheesta ja toisaalta...kaikki mitä olen itsestäni ja lähtökohdistani sanonut, on myös totta. Eli omanarvontunnekin vahvistunut kaupan päälle.
Voisikohan tällaista "ostin sitä ja tätä ja rahaa on" tyyppiä saada tokenemaan (tai edes hiljenemään hetkeksi) sujuvalla vastakerskailulla. "Ai ostit tuon takin 300 eurolla, kuule mä löysin tän ihanan takia kirpparilta kahdella eurolla. Olen tosi tyytyväinen, mikä löytö." Tai "ai lähdette koko perhe kahden viikon luksuslomalle...tiiätkö me päätettiin ettei käytetä tänä vuonna yhteistä aikaa matkoihin vaan ollaan ihan kotona ja satsataan yhteiseen tekemiseen perheenä. Leivotaan, retkeillään metsässä ja pelataan palloa pihalla koko porukka. Kun kaikki tämmöinen tahtoo unohtua arjen kiireissä ja se on kuitenkin sitä tärkeintä lapsillekin että tehdään yhdessä. Vaikka tikkupullia nuotiolla."
Jos tämä ei vähennä kerskailua, voit saada salaista mielihyvää kun katselet ystäväsi ilmeitä... Ja jos haluat tehdä välimatkaa ko. tapaukseen, se voi onnistua kaupanpäällisiksi vastapuolen tehdessä pesäeroa. Kun tuo kuluttaminen ei tee sinuun minkäänlaista vaikutusta, päinvastoin. Ja sullahan on se kahden euron kirppistakki, kehtaako sitä enää kanssasi esiintyäkään julkisilla paikoilla... ;D- anna mun tää kaikki
Tosi hyvä kirjoitus tämäkin :) Ja aivan loistavia ideoita, pitääkin kokeilla tuota vastakerskailua.
Mä oon tätä ihmistä nyt miettinyt muutamana päivänä melko paljon. Uskon että hän on epävarma vaikka toista väittääkin. Juuri aamulla tuli häneltä jälleen puhelun: hän kertoi, että he ovat ostaneet aivan uuden auton, ja mikäs vuosimalli teillä olikaan, entä paljon kilometrejä mittarissa, mikäs malli olikaan ja että sen merkkisethän ovat ihan susia, heidän autonsa on sitten laadukas merkiltään. Korosti vielä kuinka heidän autossaan ei tosiaan oli kilometrejä lain kun vasta kaupasta ulos ajoivat. Minä joskus harvoin jos kerron jostain mitä olen ostanut, hänen mielestään se on joko suuruudenhullua tai "sellaista ei nyt uutena kannata ostaa". Huh huh, hellettä, ehkä on tosiaan otettava järeämmät asett ja kokeiltava vastakerskailua :)
- Eeva80+
Mä en kyllä jaksaisi tollasta kuunnella jatkuvalla syötöllä.
Kysyisin ihan suoraan, että: "Ootko muuten huomannu, että kilpailet jatkuvasti muiden kanssa?", "Aika surullista katsoa läheisen ystäväni voivan noin pahoin, että on pakottava tarve olla muita parempi...", "Onko sulla kaikki hyvin? Voisinko jotenkin lieventää sun pahaa oloasi? Oletko miettinyt, mistä tämä kaikki johtuu?". Ihan suoraa piruilua ja vittuilua takas, hienosti naamioituneena läheisen ystävän huoleen. ;))) Sitten kertoisin omat arvoni ja, että en voi käsittää materian perässä juoksevia pintaliitäjiä.
Jos oot miettinyt muutenkin, että laitat välit poikki, niin voit myös tehdä sen näin tyylikkäästi. Pahimmassa tapauksessa hän suuttuu sulle, mutta sä saat sanottua mitä mieltä olet hänestä nätisti ja nauttia siitä. Parhaimmassa tapauksessa, ystäväsi alkaa miettimään sanojaan ja tekojaan ja häpeä ehkä hiipii elämään. Voi olla, että hän kiittää sinua vielä tästä. Kukapa muu, kuin hyvä ystävä on ystävälle peili? :) Itse ainakin olisin suunnattoman kiitollinen, jos oma ystäväni toisi mun kieroutuneisuuteni esiin tahdikkaasti. Järki-ihminen haluaa kehittyä ihmisenä. Ehkä hän ei ole järki-ihminen. Mitä sitten? Totuus on aina paras ratkaisu. - :P
Itselläni oli tuollainen kilpaileva kehuskelija-ystävä, joka katseli minua nenänvartaan pitkin. Aluksi minuakin huvitti enkä välittänyt. Lopulta minuakin alkoi ottaa päähän ja pahasti hänen kaikessa kilpailemisensa, eikä todellakaan enää huvittanut yhtään!
Korostan, etten ollut provosoinut häntä mitenkään. Itse en ole materialisti ja aineellisesti hänellä meni paremmin kuin minulla. Päinvastoin, luonteensa tuntien jätin kertomatta hänelle onnistumisistani ym. hyvistä asioista jottei hän tulisi kateelliseksi, joutuisi kilpailuvietin valtaan ja yrittäisi heti "pistää paremmaksi".
Pikkuhiljaa tämä hänen yksipuolinen kilpailemisensa äityi sairaalloisiin mittasuhteisiin ja tunsin kuinka hänen kateutensa minua kohtaan paheni sellaiseksi, että hän muuttui hyvin vihamieliseksi ja ilkeäksi minua kohtaan. Järkevää aihetta kateuteen ei ollut, mutta kuulemma todella kateellinen kadehtii toisia vaikkei aihetta olisikaan.
Hyvin kateellinen myös pyrkii jatkuvasti saamaan muita kateellisiksi itselleen...
Hänen seuransa muuttui hyvin raskaaksi minulle, sillä vaistosin, tunsin ja näin selvästi sen piilotetun, suunnattoman kateellisen vihan, jota hän tunsi minua kohtaan. Tunsin myös tämän vihan asteittaisen kasvun. Hän muuttui hyvin piikitteleväksi, ilkeäksi ja pyrki jatkuvasti pompottelemaan ja nöyryyttämään minua.
Tiesin, ettei hän ainakaan enää ole oikea ystäväni ja minulla tuli aina hyvin paha olo hänen seurassaan, ajatuskin hänestä ahdisti. Lopetin yhteydenpidon kyseiseen henkilöön ja tiedän että se oli oikea ratkaisu. Tiedän että hän on tyylipuhdas narsisti, eivätkä sellaiset muutu vaikka käytöksestään heille huomauttaisikin.
Suosittelen, että otat välimatkaa kyseiseen henkilöön. Oman kokemukseni mukaan kilpailemisella on tapana pahentua koko ajan, vaikka muut eivät olisikaan kilpailussa mukana...
Välimatkaa kannattaa ottaa siksi, että uskon tällaisten narsisti-kilpailijoiden kilpailevan pahimmin juuri läheistensä kanssa. Ongelmia minullakin syntyi ystäväni kanssa vasta sitten, kun tapasimme hyvin usein, olimme paljon tekemisissä keskenämme ja muutuimme läheisiksi. Vain hyvin läheisiin voi verrata itseään suurennuslasilla, jolloin kilpailu on mahdollista vetää äärimmilleen ja verisyyteen asti.
Toivottavasti sinulla ei käy hänen kanssaan samalla tavalla kuin minulla entisen ystäväni kanssa. - anna mun tää kaikki
Juu, hyvin tutulta kuulostaa tuo tilanne. Ja tämäkin tilanne on tosiaa alkanut pahentua sen jälkeen kun aloimme olla enemmän tekemissä. Tämä "ystäväni" on laittanut välejä poikki useampienkin ihmisten kanssa. Jälkikäteen yhdistellen olen miettinyt, että yhdistävä tekijä näissä välirikkoa edeltävissä tilanteissa on ollut se, että näillä hänen ystävillään on mennyt "liian hyvin" (tämä henkilö on kokenut hävinneensä "kilpailun"). Onko sellainen mahdollista? Hirveän tutulta kuulostaa tuo tekstisi kyllä kaikkinensa.. Ja minä olen muuten myös tehnyt sitä, osin kai alitajuisesti, että kerron hänelle harvemmin omista asioistani, olivat ne sitten mukavia tai ikäviä. Syy tähän on juuri se, että hän joko muuttuu kateelliseksi ja naljailee tai on selvästi vahingoniloinen. Olet varmasti oikeassa, että kannattaisi ottaa etäisyyttä. Todella kurja tämä tilanne kaikkinensa. Mut nykyään rupee nousee niin usein savu korvista, että varmaan aiheellista tehdä tilanteelle jotain.
- Pettynyt3
Tunnen vastaavan tyypin... Itse en välitä brändeistä, mutta hänen seurassaan huomaan puhuvani VAIN merkkilaukuista ja -vaatteista... Ei sen kanssa ole muutakaan puhuttavaa. Joskus sen kerskailut menee niin yli, että melkee naurattaa. Aion pikkuhiljaa katkaista välit tähän ihmiseen... on todettu että se on pelkkä tyhjä kuori...ei mitään sisällä :/
- kuvittelevat olevans
Tuollaset on ärsyttäviä.Älä huoli, tiedän monia kerskailijoita joiden itsetunnossa on kieroutuma.
- Se oli siinä sitten
Et tarvitse tuollaista "ystävää"! Se on liian raskas reki vedettäväksi!
Jättäydy vähin äänin, puhelimeen ei tarvitse vastata. Muutenkin kiirettä piisaa ihan muualla ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 937748
- 403722
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021876- 241160
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html321013Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,28973Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53827Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31772Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa
1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄60739TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.
Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o268703