Apiphobia eli mehiläispelko

ApuatarvitsevA

Terve!

Mulla on sellainen ongelma, että mä pelkään ihan sikana mehiläisiä ja ampiaisia! Se on ollu mulla pienestä asti ku mua pisti ampiainen ja nyt joka kerta ku kuulen ampiaisen tai vaikka ison kärpäsenkin äänen nii hyppään 5m korkeuteen ja meen ihan paniikkiin. Hartiat vetäytyy ylös, hengitys, tihenee rupeen täriseen ja sitte lähen juokseen ihan sikana vaan pois. Mä kyllä tiän et pitäs vaan olla paikallaan nii se menee pois mut en vaa pysty! Tähän tarttis kyllä saada jotain helpotusta, ku esim. näen että autotallis on ampiainen nii en uskalla mennä koko päivänä sinne että jos se viä sattuis oleen siä...

Jos jollakin on samanlaisia kokemuksia ja neuvoja kuinka siitä pääsee eroon niin kirjoittakaa!!!

Kiitos jo etukäteen! :D

6

250

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ApuatarvitsevA

      Vastatkaa nyt joku.........!!!!!!!!!!

    • amppari93245

      No, mulla oli tämä sama jo pienenä,vaikkei mua pistäny tollanen. Ootko muuten allerginen että olisko se sulle kovinkin vakavaa?
      Muistan aina että nähdessäni mahdollisesti ärsyyntyneen ampparin, oli heti kunnon spurtti päällä. Ja mua on usein jahdannu ampparit kun oon ollu luonnossa paljon. Viime kesänä koin kauhua kun törmäsin kymmenen metrin päässä olevaan isoon ampparinpesään. Jostain syystä niitä lenteli siinä paljon, no ehkä siksi kun olin juuri tömistellyt ohitse. Ja sitten SRRRIUH- se tuli ja pisti pakaraan. Mä raukka heitin housut pois ja juoksin kuin viimeistä päivää ojan yli, pellon yli, mökille. Onneks olin maalla enkä ihmisten ilmoilla.
      Enää en yhtä paljon kammoksu niitä- selvisinhän hengissä tosta jutusta. Mutta myönnetään: olen yhä juoksuvalmiina pistävien vihaisten yksilöiden varalta.
      Jospa sä lähestyisit noita olentoja vaikka puutarhassa- silloin kun ne on keskittyneenä kukkasiin. Ei ne silloin päälle käy. Ota joku kaveri mukaan. Altistuminen niiden läsnäololle vapauttaa sua pelosta. Mutta on varmasti ok juosta kovaa, jos sattuu astumaan pesään tms. Se on ihan luonnollinen reaktio. Mutta ilman häirintää ne ei hyökkää. tsemppiä!

    • fwggh

      Entäs kimalaiset, nuo tarpeelliset pienet pörriäiset, ethän pelkää niitä ?

    • Apifoobikko91

      Itelläni on apifobia muttase keskittyy kaikkiin muihin pistiäisiin paitsi mehiläisiin ja kimalaisiin.. kokemuksia maa ampiaispesään astumisestajoskus 6 v.

    • Experience

      Kun olin 18 kärsin mehiläiskammosta mutta nyt 46 vuotiaana olen jo tappanut tänä kesänä 4 niitä
      kun ovat ikkunoista sisälle lentäneet...pikkupoikana yksi pisti eli en ole allerginen joka tieto myöskin auttaa tuon kammon voittamisessa, toki säpsähdän jos tulee suoraan kohti.

    • karpaasi

      Mä olen sellainen "kulmakunnan pelätyin karju" -tyyppi, joka ei pelkää mitään, jonka muut kiertää, mutta kun ampianen tms. suriseva osuu naamalle, niin olen ihan kananlihalla alan huitoa kuin heinämies. Sama hämähäkkien kanssa. Jos kädessä, hihassa tms. ryömii sellainen, niin se on kiljuntaa ja huitomista hetken. Melkosia sankaritarinoita. Ei saa kertoa kulmakunnalle, etten menetä mainettani :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      956
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      923
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      840
    4. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      741
    5. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      737
    6. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      719
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      697
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      692
    9. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      108
      684
    10. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      630
    Aihe