kolmas uusi volvo

Arri Vatanen

2x S60 omistettu ja nyt pihassa V70 2010 2.4D
Minua ihmetyttää viimeisen viiden vuoden Volvon D-moottoreiden tehojen muuttuminen mallivuodesta toiseen:
-2007 2.4D = 143 hv ja D5 =163 hv
-2008 ja 2009 2.4D =163 hv ja D5=185 hv
-2010 2.4D = 175 hv ja D5 =205 hv
-2011 D3= 163 hv (2.0 l) ja D5= 205 hv
-2012 D3= 163 hv ja D5=215 hv

Siis diiselien tehot seilaavat kuin "hullun mulkku mielettömän perseessä".
Eli onko järkeä? Oma 2.4D siis 175 hv.

12

1636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 14 uusi volvo

      merkinnät ovat vanhoja tuttuja mutta tekniikka muuttunut melkoisesti esim sama kone löytyy yhdellä tai kahdella turbolla teho noussut mutta kulutus laskenut kuutio tilavuus 1.6- 2.4 ja paljon muutakin

    • kehitys kehittyy

      ihme on tapahtunut siinä, että toiset ovat viisipyttyisiä ja toiset neljäpyttyisiä.
      Moottoreita ja varsinkin moottorin ohjausta muutetaan tuotannon jatkuessa pitkään ja yleensä tehokkaampaan ja taloudellisempaan suuntaan. Ei kait siinä mitään ihmeellistä ole, vai?

      • 143-175-163

        2.4D ja D5 ovat kaikki 5-sylinterisiä ja tilavuus 2.4 l
        -2.4 D:n tehot vaihdelleet siis 143 ja 175 välillä
        -D5 tehot vaihdelleet 163-185 välillä


        D3 on 5.syl ja 2.0 l

        JA HUOM. Kuinka 2.4d ...D3 tehomuutokset ovat edenneet 3-4 vuoden ajalla:
        -143hv...175hv...ja nyt D3= 163hv


    • kun selvästä päästä

      hyvin loogisestihan nuo tehot ovat nousseet vuosien varrella.
      Huomaa, että D3 on taas uusi moottoori.
      Luulisi Volvomiehen tietävän millä ajaa ja mitä merkillä tapahtuu.

      • Arriii Vatanen

        Loogisuuttako:
        JA HUOM. Kuinka 2.4d ...D3 tehomuutokset ovat edenneet 3-4 vuoden ajalla:
        -143hv...175hv...ja nyt D3= 163hv

        Ja vielä kerran Volvon toiseksi tehoikkaimman 5-syl. tehot 4.v jaksolla.
        -2008 143 hv
        -2010 175 hv
        -2012 163 hv


      • Määäkinen
        Arriii Vatanen kirjoitti:

        Loogisuuttako:
        JA HUOM. Kuinka 2.4d ...D3 tehomuutokset ovat edenneet 3-4 vuoden ajalla:
        -143hv...175hv...ja nyt D3= 163hv

        Ja vielä kerran Volvon toiseksi tehoikkaimman 5-syl. tehot 4.v jaksolla.
        -2008 143 hv
        -2010 175 hv
        -2012 163 hv

        lueppa vielä kyseisten moottorien kuutiotilavuudet uudelleen.
        Nuo pirun päästövaatimukset saattaa tehdä myös jotain.
        Älä nyt uniasi menetä kuitenkaan. Autonsa voi valita ihan itse.


    • Arri Vatanen

      Onhanse hiukka ihme, että V70 joka on yksi automaailman ikoni, vaihtaa moottorin teholukemaa "standardiversiossa" 2. vuoden välein. Hiukka ihme tuo 2010 mallinen 175 hv joka vaihtui 2011 mallissa 163 heppaan. Miksi yhdeksi vuodeksi tehtiin 175 hv malli, olis pitänyt sen samana kuin 2008 (143 hv)....

      • Löysempi Salonen

        niinpä, edelleen 2011 mallissa vaihtui koko moottori ja sen takia myös teholukemat, vai pitisikö täysin uudesta moottorista tehdä saman tehoinen sinun hyväsyntääsi varten?
        Ja edelleen nuo päästövaatimusten muutokset muuttivat usean muunkin merkin tehoarvoja jotta saavutettin riittävät päästörajat.
        Onko se huono asia, että moottoria päivitetään parin vuoden välein vai pitääkö mennä samalla mallilla nollaversion mukaan. Mikä on sinun mielestäsi oikea aikaraja päivityksiä varten?
        Vähän vaikuttaa, että Vattasella on jäänyt jänkkä päälle vai onko todella asia niiin vaikea sisäistää?


      • Arri vatanen
        Löysempi Salonen kirjoitti:

        niinpä, edelleen 2011 mallissa vaihtui koko moottori ja sen takia myös teholukemat, vai pitisikö täysin uudesta moottorista tehdä saman tehoinen sinun hyväsyntääsi varten?
        Ja edelleen nuo päästövaatimusten muutokset muuttivat usean muunkin merkin tehoarvoja jotta saavutettin riittävät päästörajat.
        Onko se huono asia, että moottoria päivitetään parin vuoden välein vai pitääkö mennä samalla mallilla nollaversion mukaan. Mikä on sinun mielestäsi oikea aikaraja päivityksiä varten?
        Vähän vaikuttaa, että Vattasella on jäänyt jänkkä päälle vai onko todella asia niiin vaikea sisäistää?

        Päivitykset ovat hyväksyttäviä, mutta Volvolla tehot saattavat laskea päivityksen takia. Audilla ja BMV:llä ei vastaavaa tehon alenemista ole ollut.

        Näin päivittyi muun muassa Volvon bensaturbo:
        - 2003 2.4T (bensaturbo) 200 heppaa
        - 2004 2.5 T 210 heppaa
        - 2009 2.5 T 200 heppaa

        ja toisaalta aiheeseen liittyen "D5" voi aiheuttaa hämminkiä käytetyn auton kaupassa, kun tehot muuttuneen parin vuoden syklillä.

        Esimerkiksi D5 moottorinen XC90 voi olla 163, 185, 205 ja 215 tehoinen ja huom auto on ollut D5 moottorilla myynnissä 2003 alkaen, mutta auto sinänsä on kokenut vain yhden face-liftin.


      • lopeta jo vänkkäämin
        Arri vatanen kirjoitti:

        Päivitykset ovat hyväksyttäviä, mutta Volvolla tehot saattavat laskea päivityksen takia. Audilla ja BMV:llä ei vastaavaa tehon alenemista ole ollut.

        Näin päivittyi muun muassa Volvon bensaturbo:
        - 2003 2.4T (bensaturbo) 200 heppaa
        - 2004 2.5 T 210 heppaa
        - 2009 2.5 T 200 heppaa

        ja toisaalta aiheeseen liittyen "D5" voi aiheuttaa hämminkiä käytetyn auton kaupassa, kun tehot muuttuneen parin vuoden syklillä.

        Esimerkiksi D5 moottorinen XC90 voi olla 163, 185, 205 ja 215 tehoinen ja huom auto on ollut D5 moottorilla myynnissä 2003 alkaen, mutta auto sinänsä on kokenut vain yhden face-liftin.

        niinpä, siis olet sitä mieltä kuitenkin, että tehojen pitää pysyä koko mallin ajan samana ettei ostaja parka mene sekaisin. Jos ei osaa ohjekirjasta lukea auton tehoa, niin rekisteriotteesta se löytyy.
        Tehojen eroja on samalla moottorilla eri automalleissa ja noissa bensaturboissa on erikokoisia turbojakin eri malleissa.
        Tehojen "aleminen" riippuu siitä mihin aikaan keneltäkin tuli uusia moottoreita tuohon päästölakien muutosten aikaan, sekin tuntuu olla vattaselle vaikea asia ymmärtää.
        Sun pitää osittaa valituksesi suoraan volvon tehtaalle ja johtajalle jos et muuten pääse asiasta yli.


    • Arri Vatanen

      No mielenrauhani ei ole asiasta järkkynyt, mutta kummastelen suuresti Volvon tiuhaa moottoritehojen mytologiaa.

      Pihallamme on myös toinen suomalaisten rekisteritelastojen "top ten suosikkimalli", jossa on jo tapahtunut face-liftaus, mutta moottoripäivitys on pysynyt samana. Nimittäin 2007 markkinoille tullut Nissan Qashqai on pitänyt moottoritehot 2.0 bensa ja 2.0 diiselissä samana "liftistä" huolimatta jo viidettä vuotta!

      • suuri mysteeri

        toiset merkit ne vaan ei kehity.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1003
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      917
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      298
      798
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      758
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      658
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      599
    Aihe