En halua sektioon :(

En haluuuuuuuuuu

Totta kai tehdään juuri niin kuin tilanne edellyttää lapsen turvallisuuden ja hyvinvoinnin ja vähän minunkin turvallisuuteni nimissä. Muusta ei ole epäilystäkään. Mutta... ajatus sektiosta ahdistaa hurjasti.

Vauva on oleillut perätilassa keskiraskaudesta lähtien, eikä ole inahtanutkaan, liikkeiden tuntuminen ja asento toistuvissa ultrissa ollut jo kauan samanlaisia. Sieltä ei omaehtoisesti pyörähdetä vaikka kuinka konttaus-pyllistelisin tai kökkisin hartiasillassa. Alatieperätilasynnytys ei kohdallani ole edes vaihtoehto, mikä tietysti säästää minut valinnan vaikeudelta... Perätilan ulkokäännökseen on varattuna aika, mutta edellytyksen käännöksen onnistumiselle keskimääräistä huonommat (lähes koko lista onnistumista "heikentäviä" tekijöitä löytyy, esim. ensisynnyttäjyys, etuseinäistukka jne.) joten en liikaa halua toivoa siltäkään yritykseltä.

Sektio ahdistaa. Toki se on paras tai oikeastaan ainoa vaihtoehto, jos murunen ei kääntämälläkää käänny. Viis minä siitä leikkauksesta itsessään, mutta kun se ei ole ensimmäinen vatsan alueen leikkaus ja aiemman ison operaation jättämät jäljet voi lääkärin mukaan vaikeuttaa sektiota (siksi vielä tavallistakin enemmän toivoin päätila-alatiesynnytystä), puhumattakaan siitä mitä saan mahdolliselta seuraavalta raskaudeltani odottaa, jos sitten on taustalla se eka vatsan alueen leikkaus JA sektio, joka aika lisää seuraavan raskauden riskejä. Ja ne ensimmäiset tunnit synnytyksen jälkeen lahota jossain heräämössä, erillään vauvastaan, eijeijei... imetystäkään sektio harvemmin helpottaa. Vauvan keuhkokomplikaatioiden ja vastustuskyvyn riskit - toki mitäpä niistä, jos kerran muutoin sektio on kiistatta se turvallisin tapa, mutta tokihan sitä olisi toivonut alatiesynnytystä ja parhaita mahdollisia edellytyksiä lapselleen.

Toki myös HALUAISIN kokea alatiesynnytyksen, mutta se halu on sivuseikka. Sen sijaan en haluaisi sektioon liittyviä haittoja, vaikka TOTTA KAI nyt jos/kun se on turvallisin tai ainoa vaihtoehto niin se on turvallisin tai ainoa vaihtoehto ja piste. Ja olen kiitollinen siitä, että meillä sellainen vaihtoehto on!

Kyllähän minä sen tiesin, ettei kaikki välttämättä mene just niin kuin itse olisi halunnut, ei raskaudessa, ei synnytyksessä eikä varmasti kasvatuksessakaan :) Ja sen mukaan on elettävä mitä eteen annetaan. Mutta kun nyt "oikeassa elämässä" yritän säilyttää puhtaasti positiivisen asenteen asiaan, niin murmutan sitten täällä.

Ja voihan se olla, että murunen vielä kääntyy... en löisi vetoa sen puolesta :)

15

913

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pt-äiti

miksei alatieperätilasynnytys ole edes vaihtoehto sinulle?

• Ap.

Just sen aikaisemman leikkauksen vuoksi, lääkäri oli sitä mieltä että kiinnikkeet on liian iso riski perätilasynnytyksen kannalta. En sitten tiedä, miksi ne ei päätilasynnytystä häiritsisi, koska se kuulemma olisi kiinnikkeistä huolimatta turvallisin vaihtoehto, mutta... ei auta kuin uskoa ammattilaisia. Motivaatio perätilasynnytykseen, jos edellytykset sille olisi, olisi kyllä löytynyt.

• pt-äiti

no voi harmi. Toivottavasti vauva tajuaa kääntyä tai ainakin saadaan käännettyä. Muuten on keinot vähissä.

• Ap.

Näin se on mentävä :) Ja oikeasti on hienoa, että on olemassa sellainenkin vaihtoehto kuin sektio, jos muut tavat ei syystä tai toisesta sovi. Mutta pidän sormet ja varpaat ristissä kääntymisen puolesta...

• leikkurista

Kuule, meidän sairaalassa vauva ja isä tulee pesujen ja punnitusten jälkeen heräämöön ellei mitään ongelmia ole äitillä tai vauvalla eli et "lahoa" siellä yksin vaan jo siellä aloitellaan myös imetysharjoitukset.

Onhan totta toki sectiossa erilaiset riskinsä kuin alatiesynnytyksessä, mutta varmaankin sinun kohdallasi parempi (jos vauva ei käänny) kuin yrittää perätilavauvaa synnyttää. Eihän kukaan voi sinua kieltää yrittämästä, mutta ei lääkärit huvikseen sectiota suosittele ja täytyy muistaa että kiireellinen ja hätäsectio on jo toista kuin suunniteltu.

Suunniteltu sectio on kuitenkin rauhallinen synnytystapahtuma. Ja vaikka hetki erossa vauvasta voi tuntua vaikelta, niin usko pois, kuukauden päästä toivoisit, että voi kun joku olisi vauvan kanssa tunnin.....

Mikä siinä sectiossa ahdistaa? Puudutus, leikkaus, se ettei kykene itse tekemään mitään?

• Ap.

Sanoit monta fiksua asiaa, mutta kuten jo aloitusviestissäkin totesin, samaa mieltähän minä olen... luotan tietysti lääkärin arvioon enkä tietenkään lähtisi alateitse perätilaa pungertamaan. Ja varmasti sektio on riskeistään huolimatta parempi vaihtoehto, jos vauva ei käänny. Sillä mennään.

Siitä huolimatta harmittaa ne sektion riskit sekä nyt syntyvälle vauvalle että mahdollisille tuleville raskauksille, ei niitä varmaan tähän kaikkia tarvitse listata. Ja toki sekin, etten (ilmeisesti ainakaan tällä kierroksella) saa kokea alatiesynnytystä, mutta se on sivuseikka. Enemmän totta kai ahdistaisi lapselle turvattomampi synnytystapa, kuten sanoin, mutta ei se tarkoita etteikö sektiokin voisi nyt vähän ahdistaa.

Meidän sairaalassa sektion jälkeen ei valitettavasti toimi ihan noin hyvin... ja se, miltä kuukauden päästä mahdollisesti tuntuu ei yhtään lievitä sitä ette vauvan synnyttyä saa itse kunnolla tuntea, kokea, varmistaa että hän ihan oikeasti on täällä ja ehjä ja... (ammatti-immeisethän sen hänen hyvinvointinsa paremmin voi varmistaa, mutta se että joku SANOO asioiden olevan kunnossa on vähän eri asia kuin että saa tuntea sen lömmän ja hengityksen omaa rintakehäänsä vasten.

• 32423
        Ap. kirjoitti:

Sanoit monta fiksua asiaa, mutta kuten jo aloitusviestissäkin totesin, samaa mieltähän minä olen... luotan tietysti lääkärin arvioon enkä tietenkään lähtisi alateitse perätilaa pungertamaan. Ja varmasti sektio on riskeistään huolimatta parempi vaihtoehto, jos vauva ei käänny. Sillä mennään.

Siitä huolimatta harmittaa ne sektion riskit sekä nyt syntyvälle vauvalle että mahdollisille tuleville raskauksille, ei niitä varmaan tähän kaikkia tarvitse listata. Ja toki sekin, etten (ilmeisesti ainakaan tällä kierroksella) saa kokea alatiesynnytystä, mutta se on sivuseikka. Enemmän totta kai ahdistaisi lapselle turvattomampi synnytystapa, kuten sanoin, mutta ei se tarkoita etteikö sektiokin voisi nyt vähän ahdistaa.

Meidän sairaalassa sektion jälkeen ei valitettavasti toimi ihan noin hyvin... ja se, miltä kuukauden päästä mahdollisesti tuntuu ei yhtään lievitä sitä ette vauvan synnyttyä saa itse kunnolla tuntea, kokea, varmistaa että hän ihan oikeasti on täällä ja ehjä ja... (ammatti-immeisethän sen hänen hyvinvointinsa paremmin voi varmistaa, mutta se että joku SANOO asioiden olevan kunnossa on vähän eri asia kuin että saa tuntea sen lömmän ja hengityksen omaa rintakehäänsä vasten.

Puhut asiaa, hetket synnytyssalissa vauvan syntymän jälkeen on ikimuistoisia. Tai ainakin itse koin todella vahvasti sen pari tuntia, minkä olimme vauvan ja miehen kanssa salissa ennen osastolle siirtymistä. Omin jaloin suihkuun kaiken sen hikoilun ja tuskan jälkeen...paras suihku ikinä! Ja kätilön tuomat aamukahvit...parhaat kahvit ikinä. Mutta ennen kaikkea: uusi ihminen lämpimässä minun paidan alla, myöhemmin peittoihin käärittynä & pestynä sairaalakopassaan. Katseli meitä vanhempia niin mietteliäänä. Ja me katselimme toisiamme ihmetyksestä hiljaisina.

MUTTA kaiken tämän voi jättää väliin turvallisuuden vuoksi ja toisaalta...eipä kukaan voi sanoa miten tunnet ja koet ensimmäiset yhteiset hetket vauvan kanssa. Alatiesynnytyksenkin jälkeen voi olla niin tillin tallin ettei kontaktia lapseen heti synny, voidaan ommella repeämiä pitkään tai painella istukkaa irtoamaan, jos se ei irtoa niin edes matka leikkuriin...eli kaikenlaista voi sattua alatiesynnytyksenkin jälkeen. Eipä tämäkään sinua varmaan lohduta, mutta totean kuitenkin.

Toivottavasti vauva kääntyy! Ja jos ei käänny, sitten mennään sillä mitä on.

• MiinatarJoo

Itse leikkaussalissa työskentelevänä instrumenttihoitajana (ja vauva perätilassa ja mahdollinen sektio tulossa) olen sitä mieltä, että sektiota en ainakaan ala pelkäämään tai sen enempiä miettimään. Se on niin nopea toimenpide ja heräämöaika sen jälkeen lopulta niin lyhyt, että äitiyden kokemiseesi se tuskin tulee vaikuttamaan. Älä stressaa suotta, ota vastaan se, mitä sinulle asiantuntijat tarjoavat. Samaan, hyvään, lopputulokseen he kaikki kuitenkin vain tähtäävät. Komplikaatioita ei kannata etukäteen pohtia, koska niiden riski on aina olemassa myös tavallisessa alatiesynnytyksessä.

• äitee87

Heissan! :)
      Sama kohtalo minulla edessä, tällä viikolla sektio aika. Tiukka perätila, sektiota suositeltiin ja siihen menen. Ikävä kyllä.
      En todellakaan haluaisi sektioon. Olen synnyttänyt alakauttakin, todella nopeasti olen siitä parantunut yms. Jospa en sektion jälkeen paranekaan helposti?

• pt-äiti

joko on saatu käännettyä?

• tsemppausta.

Kuule. Raskaudessa ja odotuksessa ja synnytyksessä on niin monta jos-asiaa, että ei aivan tosikaan. Ne asiat eivät vain ole valittavissa eikä niihin juuri voi vaikuttaa. Omasta kahden raskauden kokemuksesta, joissa niissäkään kaikki ei kummassakaan mennyt niinkuin itse olisin toivonut, voin sanoa, että parasta on vain tarttua hetkeen. Päivä kerrallaan ja asia kerrallaan, sellaisina kuin ne eteen sattuvaat tulemaan - se on paras selviytymiskeino.
      Jos vauvasi päättää kääntyä, hienoa. Jos ei käänny, voidaan saada kääntymään, hienoa. Ja jos ei saada kääntymään sitten mennään sektioon.
      Lopputuloksena on toiveissa kuitenkin elävä lapsi, sitä päämäärää kohti niillä evillä, mitä eteen sattuu tulemaan.
      Tsemppiä sinulle, tulevien asioiden murehtimisen sijaan pysähdy ilahtumaan potkuista masussa ja hikan värinästä, se on kuitenkin niin pian ohitse!

• viikkositten

Hei ap! Olen synnyttänyt viikko sitten esikoisen sektiolla. Jouduin kiireelliseen sektioon kun napavirtauksessa oli tukos. Vaikka sektio oli kiireellinen oli leikkaussali rauhallinen ja kaikki oikein ysävällisiä. Puudutus ei sattunut paljoa, pikkuisen nipisti ja vain alle sekunnin ajan. Sitten menikin vain 10min ja lapsi tuli maailmaan enkä unohda sitä koskaan. Sain nähdä hänet ja sitten lääkäri ompeli kiinni. Ei ollut minkäänlaista paniikkia tai stressiä vaan oikein kaunis hetki elämässä

Osastolla puudutus hävisi muutamassa tunnissa ja mieheni istui juttelemassa kanssani koko illan ja kerroin hänelle sektiiosta ja hän minulle vauvasta jonka sai nähdä kun odottelin osastolle pääsemistä. Haavaa en tuntenut ollenkaan. Yön nukuin onnellisena siitä kun tiesin että lapseni voi hyvin. Aamulla hoitajat auttoivat suihkuun ja olin siitä asti itsekseni tolpillani ja mieheni tuli heti aamusta ja saimme mennä katsomaan vauvaa. Se oli ikimuistoinen hetki kun olimme kaikki kolme ensimmäistä kertaa yhdessä.

Ne muutamat tunnit jonka jouduimme olemaan erossa ei merkinnyt mitään. Ei kannata pelätä sitä, saat joka tapauksessa kaiken sen mitä alatiesynnytyksessä. Yhtä kaunis ja ikimuistoinen on ensi hetket lapsen kanssa vaikka ei niitä saa heti synnytyksen jälkeen.

• onnea synnytykseen

Älä turhaan pelkää sektiota. Puudutuksessa, rauhallisessa tilanteessa tehtävä suunniteltu sektio on turvallinen ja siitä toipuu yllättävän nopeasti. Miellä ei kyllä isä saanut tulla heräämöön (jossa vietin muutaman tunnin), mutta kätilöt kyllä toi jo heräämöön vauvan ensiimetystä varten. Itse olin jotenkin väsynyt vielä siinä heräämössä ollessani, että en hirveästi tajunnut siellä vielä vauvaa kaivata. :D Itselläni oli kyllä sektion jälkeen maidonnousussa ongelmia vaikka imetin tiheästi ja aloitin heti rintapumpun käytön. Ongelmat saattoi tosin johtua siitä, että vauva oli pienikokoinen ja aika laiska imemään alussa ja imuote oli huono. (Itse asiassa meillä lähti vasta 5-6 viikon kohdalla imetys kunnolla sujumaan kun imuote parani). Kyllä se maito sektionkin jälkeen kai ihan hyvin nousee jos vaan on koko ajan vauva rinnalla.

• Ap.

Kiitos teille "viikkositten" ja "onnea synnytykseen", olette varmasti ihan oikeassa! :) Ja kun olen saanut totutella ajatukseen, niin ei se enää niin kovasti häiritse, hienoa vaan että meillä on keinot ja konstit JOTENKIN saada vauva turvallisesti ulos. Vaikka se tapa ei olisi se ihanteellisin.

• wertigo23456

Kyllä Taysissa sai vauvan melkein heti viereensä ja imetystä pääsi harjoittelemaan. Lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla. Eli heti leikkauksen jälkeen vauva vietiin lastenlääkärin tarkastettavaksi, mutta koska mitään hätää ei ollut, sain vauvan takaisin viereeni. Heräämössä olin n. 1 tunnin vauva koko ajan kainalossa ja mies istui penkillä vieressä, siitä meidät kärrättiin osastolle ja vauva oli koko ajan kotiutukseen asti vieressäni. Imetys lähti hyvin käyntiin ja sairaalassa olimme vain sektiopäivän (pe) 2 päivää ja kotiutuspäivä oli maanantai.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe