Brandos.fi

VASTATKAA !

eli onkos tuo http://www.brandos.fi/ kauppa teille tuttu? onko se luotettava? itse en viitsisi vielä ostaa, jos kenkiä ei tulekkaa.. mutta mitä kokemuksia teillä on? voinko luottaa siihen?

91

18528

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilannut

      Kyllä on luotettava kauppa. Olen tilannut itsekin.

      • kesäprinsessa

        Luotettava on. Kaikki tullut ja palautukset toiminut. Ainut että kannattaa katsoa onko aina aluksi onko voimassa alekoodeja http://www.alennuskoodi.tv/brandos.fi/

        Pitäisi löytää kivat korkkarit kesäksi siskon häihin. Katsotaan onnistaako :)


      • Anonyymi
        kesäprinsessa kirjoitti:

        Luotettava on. Kaikki tullut ja palautukset toiminut. Ainut että kannattaa katsoa onko aina aluksi onko voimassa alekoodeja http://www.alennuskoodi.tv/brandos.fi/

        Pitäisi löytää kivat korkkarit kesäksi siskon häihin. Katsotaan onnistaako :)

        Joko sisko erosi?


    • Kett.

      Juu, toimii hyvin. Mukavan nopea toimitus ja kaikkea.:) Ihan huoletta voit tilata.

      • eiekvoii

        ei voi


    • Brandinä

      Itsellä ko. firmasta huonoja kokemuksia. Ennen kuin tilasin kengät, olin yhteydessä asiakaspalveluun ja sain tosi nopeasti vastauksen. Paketti tuli tosi nopeesti kotiin. Palautin kuitenkin kengät, enkä ole vieläkään saanut rahoja takaisin, vaikka palautuksesta oln kuukausi. Asiakaspalveluun laitoin viestiä, eikä asian eteen ole tehty mitään. Maksoin kengät Visalla. Aion olla huomenna yhteydessä Luottokuntaan. Haluaisin mielelläni takaisin 263e. Toimitus siis tapahtui hyvin ja nopeasti, mutta palautus onkin asia erikseen..

      • nettishoppailija

        Samoin - itselläni huonoja kokemuksia Brandoksesta. Yritin perua jo tehdyn tilauksen seuraavana päivänä asiakaspalvelun kautta, mutta se ei onnistunut vaikka tilauksien seurannasta näki, että tilaus odottaa vielä käsittelyä. Asiakaspalvelupuhelimeen ei vastattu (=ruuhkaa) ja sähköpostiinkin vasta parin päivän kuluttua. Tilaus odotti silloinkin vielä käsittelyä ja lähti vasta kaksi päivää myöhemmin liikkeelle eli toimitettiin. Tein postista saman tien asiakaspalautuksen ja postin lähetysten seurannasta näin, että kengät olivat perillä Brandoksella 11.5. Laitoin kyselyn milloin luottokorttiani hyvitetään - ei vastausta. Laitoin tiedon luottokorttiyritykselleni ja pyysin heiltä ohjeistusta. Seuraavana päivänä Brandos ilmoittaa hyvittävänsä korttiani ja pahoitteli viivästystä. Hyvitystä ei vielä ole näkynyt. En voi mitenkään suositella ko. verkkokauppaa juuri asiakaspalvelun hitauden sekä palautusten hyvittämisen kohtuuttoman pitkän aikavälin vuoksi. Ostan melko paljon vaatteita ja kenkiä netistä (mm. Stylebop.com ja Net-a-porter.com) ja heidän palautuksiensa käsittely on erittäin helppoa ja hyvitys tulee kortille muutaman päivän sisällä.


      • nettishoppailija
        nettishoppailija kirjoitti:

        Samoin - itselläni huonoja kokemuksia Brandoksesta. Yritin perua jo tehdyn tilauksen seuraavana päivänä asiakaspalvelun kautta, mutta se ei onnistunut vaikka tilauksien seurannasta näki, että tilaus odottaa vielä käsittelyä. Asiakaspalvelupuhelimeen ei vastattu (=ruuhkaa) ja sähköpostiinkin vasta parin päivän kuluttua. Tilaus odotti silloinkin vielä käsittelyä ja lähti vasta kaksi päivää myöhemmin liikkeelle eli toimitettiin. Tein postista saman tien asiakaspalautuksen ja postin lähetysten seurannasta näin, että kengät olivat perillä Brandoksella 11.5. Laitoin kyselyn milloin luottokorttiani hyvitetään - ei vastausta. Laitoin tiedon luottokorttiyritykselleni ja pyysin heiltä ohjeistusta. Seuraavana päivänä Brandos ilmoittaa hyvittävänsä korttiani ja pahoitteli viivästystä. Hyvitystä ei vielä ole näkynyt. En voi mitenkään suositella ko. verkkokauppaa juuri asiakaspalvelun hitauden sekä palautusten hyvittämisen kohtuuttoman pitkän aikavälin vuoksi. Ostan melko paljon vaatteita ja kenkiä netistä (mm. Stylebop.com ja Net-a-porter.com) ja heidän palautuksiensa käsittely on erittäin helppoa ja hyvitys tulee kortille muutaman päivän sisällä.

        Lisään vielä edelliseen viestiini, että luottokorttini tunnuksineen meni uusiksi Brandoksen sekoilujen vuoksi. Hyvitys ilmestyi korttitililleni pari päivää sen jälkeen kun olin kysellyt asiasta luottokorttiyhtiöltäni. Ei hyvä!


      • Kengät
        nettishoppailija kirjoitti:

        Samoin - itselläni huonoja kokemuksia Brandoksesta. Yritin perua jo tehdyn tilauksen seuraavana päivänä asiakaspalvelun kautta, mutta se ei onnistunut vaikka tilauksien seurannasta näki, että tilaus odottaa vielä käsittelyä. Asiakaspalvelupuhelimeen ei vastattu (=ruuhkaa) ja sähköpostiinkin vasta parin päivän kuluttua. Tilaus odotti silloinkin vielä käsittelyä ja lähti vasta kaksi päivää myöhemmin liikkeelle eli toimitettiin. Tein postista saman tien asiakaspalautuksen ja postin lähetysten seurannasta näin, että kengät olivat perillä Brandoksella 11.5. Laitoin kyselyn milloin luottokorttiani hyvitetään - ei vastausta. Laitoin tiedon luottokorttiyritykselleni ja pyysin heiltä ohjeistusta. Seuraavana päivänä Brandos ilmoittaa hyvittävänsä korttiani ja pahoitteli viivästystä. Hyvitystä ei vielä ole näkynyt. En voi mitenkään suositella ko. verkkokauppaa juuri asiakaspalvelun hitauden sekä palautusten hyvittämisen kohtuuttoman pitkän aikavälin vuoksi. Ostan melko paljon vaatteita ja kenkiä netistä (mm. Stylebop.com ja Net-a-porter.com) ja heidän palautuksiensa käsittely on erittäin helppoa ja hyvitys tulee kortille muutaman päivän sisällä.

        Sama täällä. Olen jättänyt 6 yheydenottopyyntiä. Ei vastausta. Haluaisin vain palautuslomakkeen. En tilaa enää. Paljon käytän nettitilauksia, mutta tämä on aivan ala-arvoista.


    • aurinko_inen

      Mulla Brandoksesta ihan hyviä kokemuksia. Nopea toimitus ja palautus vaivatonta. Rahojen palautus kestää jonkun aikaa, mutta kyllä ne sieltä tuli. Kannattaa vaan seurata, että jos ei muutaman viikon päästä rahoja kuulu, niin kyselee sitten.

    • täti 43v

      Oon tosi tyytyväinen, mahtava valikoima, ei toimituskuluja.

    • Kenkätuskaa

      Tilasin kesäkuun lopulla kengät Brandosista, ja palautin ne heinäkuun alussa. Onneksi otin postista palautuksesta kuitin, sillä ilmeisesti paketti on hukkunut postissa jonnekin tai jätetty brandosissa leimaamatta palautukseksi. Kun olen koittanut ottaa yhteyttä asiassa Brandosiin, ei sähköposteihin vastata lainkaan. Puhelimitse on todella vaikeaa saada henkilökuntaa kiinni, puhelin vain tuuttaa eikä siihen vastata.

      Hauskinta on, että sain juuri pari päivää sitten sähköpostiini Brandosista kyselyn että "mitä pidit kengistä"!

      Asia on vielä kesken, toivottavasti tuo postin palautuskuitti nyt riittää sitten takeeksi asiassa.

    • rahastusfirma

      Samoin..huonoja kokemuksia....palutus-systeemissä,puh.vastaamisessa, sekä s.postiin vastaamisessa. Tilasin 3 kengät. Yhdet palautin heti. 3 vkon päästä yksistä kengistä meni takaalta vetoketju rikki alhaalta...eli huonosti tehty. Kolmannet kengät menivät toiselle ihmiselle...ja pitääkin kysyä ..vieläkö on pohjat tallella kengistä =/ Laatu/hintasuhde päin peetä. En suosittele. Enkä ole saanut vastausta vieläkään "risasta" vetskarikengästä vaikka palutuksestakin yli kuukausi..

    • enpätiedä

      Oon katellu noita Brandosin kenkiä. Juu kivoja ja nättejä on, mut liian hintavia mulle... Voishan sieltä tietty joskus tilata jotain, jos oikeen kivaa löytyy (laadusta en tiedä, ku en vielä oo tilannu).

    • korkkariholisti

      Oon ostanu Brandosilta ainakin 3-4 parit korkkareita/buutseja ja aina on ollut sitä mitä halusinkin (oikea koko ja merkki). Visalla myös maksettu eli ei kerrassaan mitään ongelmia (paketti tullu nopeasti perille). Ihana kauppa. :)

    • bronxisti

      Mikähän Brandosin asiakaspalvelun tila näinä päivinä oikein on... Menin minäkin joitakin aikoja sitten tilaamaan kengät kyseisestä firmasta, mutten saanut minkäänlaista tilausvahvistusta sähköpostiini (vaikka sellaisen mainostivat lähettäneensä), eikä asiakaspalveluun pääse läpi. Onneksi en vinguttanut visaa, vaan ostin postiennakolla.

      • korkkariholisti

        Tsekkasitko roskapostit? On nimittäin voinu eksyä vahvistusmaili sinne...


    • natsku79

      minulla ei ole mitään huonoa sanottavaa.
      4 paria sieltä ostanut ja kaikki toiminut hyvin. eli

    • ihbdvkjn

      Mulla on kanssa vaan hyviä kokemuksia.

    • voi argh

      Laitan tänne saman tekstin, jonka kirjoitin toisaalle ( http://hintaseuranta.fi/kauppa.aspx/624?tabi=ostokokemukset ):


      Tilasin Brandosin verkkosivuilta kengät. Kengät saapuivat, mutta ne olivat valmiiksi käytetyt ja rikki. Kengissä oli reikä ja niistä näki, että niitä oli jo käytetty. Valitin saman tien asiakaspalveluun ja sain vastauksen, että kengät on varmaan palautettu mutta niiden kuntoa ei ole huomattu. Olisin toki saanut uudet vastaavat kengät tilalle, mutta nämä olivat ainoat kappaleet. Minua pyydettiin postittamaan kengät takaisin heille, jotta Brandos voi palauttaa rahat.
      Postitin kengät. Muutaman viikon päästä kyselin sähköpostilla, mitä kengille kuuluu, mutta palautus ei ollut vielä rekisteröitynyt järjestelmään. Odotin taas muutaman viikon ja kyselin uudelleen, mutta kenkiä ei näkynyt vieläkään. Nyt asiakaspalvelija arveli, että kengät ovat kadonneet postissa. Otin heille kuvan Postin antamasta palautuskuitista, laitoin sen sähköpostissa ja sain rahani vihdoin rahani takaisin. Asiakaspalvelija pahoitteli minulle aiheutunutta vaivaa ja laittoi vielä 15 euron lahjakortin heidän verkkokauppaansa.

      Asiakaspalvelu oli ystävällinen ja toimi hyvin, mutta moni muu asia tuntuikin sitten olevan pielessä. Enpä ole ihan varma, uskonko nimen omaan Postin hukanneen kengät palautuksen yhteydessä. Brandosin verkkosivujen käytettävyys kaipaisi viilaamista. Brandos ei myöskään kunnioita asiakkaan pyyntöä olla saamatta mainossähköpostia, vaan yritin 2-4 kertaa poistaa itseni heidän sähköpostilistaltaan heidän nettisivujensa kautta mutta postia tuli edelleenkin. Laitoin tästä palautetta asiakaspalveluun ja minut luvattiin poistaa listalta; saa nähdä toimiko tällä kertaa.
      En kyllä aio enää ostaa Brandosista mitään muista kuin painavista syistä.

    • 29

      Tuolta saa tosiaan halpoja jossain kaukoidässä valmistettuja perusmerkkejä.

      • Korkkariholisti

        Halpoja perusmerkkejä? Riippuu tietysti mitä tilaa, mut mitä itse aina Brandosilta kattelen ni kyllä on ollu kalliita ja merkkikenkiä. Senpä takia en kovin usein sieltä tilaa, kun on niin hintavaa ja ulkonäöllisesti ei aina ole löytynyt mitään kivaa.

        Et en tiedä mikä sulle on halpaa mut ite kyllä pitäisin yli 100 egen meneviä kenkäpareja kalliina. :D


      • 120e = halpa?

        halpoja??

        musta 120 € ei oo halpa :D


    • monokkelisti

      Mikähän noilla Brandoksen sivuilla on vikana (vai onko vika mun koneessani), kun olen yrittänyt pari päivää tuloksetta tilata heidän alestaan kenkiä, mutta tilaus ei vaan mene millään läpi, vaikka kuinka klikkaisin sitä "lähetä tilaus" -nappulaa... No, ihan sama, säästyypä rahat.

    • ostan kaupasta vaan

      Kokemus tilauksen puolesta hyvä, kengät 2 paria tulivat hujauksessa.
      Toisen parin vaihdoin isompaan, valitsin Klarnan maksutavaksi ja siitä soppa syntyi.
      Ensin olin velkaa yhdet kengät, otin yhteyttä Klarnaan ja kopioin maksutositteet, sitten seuraavaksi olin maksanut yhdet kengät liikaa heidän mielestään.
      Otin taas yhteyttä, en saanut puhelimitse mitään kontaktia ja taas eikun sähkäriä.

      Lopputulos oli siis se että olin maksanut oikein molemmista kengistä.
      Ei se mitään, mutta Klarnan tympeä asiakaspalvelu puhelimessa oli hämmästyttävää.

    • Ärsyyntynyt

      Olen tilannut muutamat kengät Brandokselta ja tähän mennessä kaikki sujunut ok. Viimeisin tapaus oli kuitenkin sellainen, että tilasin kahdet kengät, joista toiset olivat liian pienet ja sen verran epämukavat, että tilanteen huomaamiseksi riitti kotosalla tapahtunut pikainen toisen kengän sovitus. Päädyin sitten palauttamaan nämä toiset kengät ja toiset maksoin klarnan kautta.

      Useampi viikko palautukseni jälkeen sain kuitenkin Brandokselta sähköpostia, jossa sanottiin, että palautustani ei voida hyväksyä, sillä palauttamani kengät vaikuttavat heidän mielestään käytetyiltä. Emailin liitteenä oli pari kuvaa kengistä ja kuvissa tosiaan jonkinlaisia kulumajälkiä. Tiedän että kulumajäljet eivät ole voineet mitenkään syntyä minulla ollessaan, itse en kävellyt kengillä askeltakaan sovitustilanteessa, kun oli heti ilmeistä, että kyseinen pari ei minulle sovi. Nyt Brandos on kuitenkin lähettänyt minulle kengät takaisin ja seuraavaksi tulee varmaan laskukin. Ilmoitin heille, että en aio pakettia noutaa. Saa nähdä mihin tämä homma etenee... Enpä taida jatkossa kyseisestä firmasta tilata mitään.

    • ...................

      jossakin vaiheessa yritin tilata kenkiä, mutta maksukortin valinta koodeineen ei mennyt läpi - lähettivät s-postia, jossa luvattiin lähettää kengät postiennakolla ilman ylim. kuluja (vika heidän systeemissään). Kun viikkoja on takana jo yli 5 eikä kenkiä ole näkynyt/kuulunut en enää odota. Onneksi työkaverilla oli samat kengät mun kokoisina ja jääneet käyttämättä, sain ne alle puolen hinnan häneltä ja niillä olen jo tallustellut sisällä (avoimet puukengät). Eli lopulta tässä kävi hyvin, mutta ei Brandoksen ansiosta.

      Jos joskus tulee vastaan se ihquin kenkäpari, jota ei kukaan muu myy niin sitten on varmaan pakko yrittää tilata uudelleen.

    • Kalliita ovat

      Vaikuttaa oudolta. Mainostaa kovasti palautusoikeutta, mutta näköjään monella ongelmia rahojen saamisessa takaisin ja väittävät postissa hukkuneen tai käytetyn ja vetoavat, että eivät palauta rahoja. En itse ole tilannut, mutta kasoin sivuja ja oli aivan liian kovat hinnat, jos edes asiakaspalvelu toimi kunnolla.

      Systeemi, että kengät voisi ostaa netistä lisäksi oudoksuttaa, sillä eihän koskaan voi tietää sovittamattamatta, että istuuko ne oikeasti. Koot heittelee merkeittäin ja lestit.

      • hyvin ovat sopineet

        Löytyy kyllä helposti ohje jalan mittaamiseen ja koon valintaan. Ja kyllä sen tietää varmasti, jos käyttää saman merkkisiä kenkiä. Itseasiassa sopimattomimmat kengät olen ostanut kaupasta. Aina tulee ostettua liian pienet.


    • kenkätyttö

      Brandos myy samoja kenkiä kuin esim. kaupunkien jotkin kenkäliikkeet. Wildflower, Gabor jne jne jne... itse käyn kenkäliikkeessä sovittelemassa ja sit tilaan brandoksen kautta ja laskulla tietenkin. Tulee usein halvemmaksi parikin kymppiä!! Aina oon saanut sitä mitä tilasin ja klarnan laskutus on toiminut.

    • sivettikenkä
    • simpulainen

      Minulla on vain hyviä kokemuksia. Olen muutaman vuoden aikana tilannut yhteensä lähemmäs 10 kenkäparia, toimitus on aina tapahtunut n. 3 päivän kuluessa tilauksen jättöhetkestä. Aina on toimitettu sitä mitä pitikin ja veloitustenkaan kanssa ei ole ollut ongelmia. (Olen aina maksanut kortilla). Kerran tosin tilasin puoli numeroa liian suuret kengät, joita en laiskuuttani jaksanut palauttaa. Kooksi oli sivuilla ilmoitettu 41, ja oikeasti kenkien koko oli 41.5. Itse olin kahden vaiheilla tilaanko kokoa 40 vai 41 ja olisin ottanut pienemmät, jos koko olisi ilmoitettu tarkasti. Lopulta päädyin käyttämään kenkiä silti paksujen sukkien kanssa joten nekään eivät menneet hukkaan. Kenkien laatukin on ollut OK. Merkkivalikoima on laaja ja halvalla ei saa hyvää, mutta valinnanvaraa riittää halpiksista kalliimpiinkin merkkeihin.

    • Ei huono

      Minullakin on hyviä kokemuksia Brandoksesta. Viimeisen puolen vuoden aikana olen sieltä useita kenkiä tilannut ja olen ollut tyytyväinen. Itse tilaan aina laskulla koska koen sen turvallisemmaksi.
      Kertaakaan en ole kenkiä palauttanut joten en tiedä kuinka hyvin palautus toimii. Mutta mahdollisen palautuksen takia olen todella varovainen kenkiä kokeillessani jotta Brandoksella ei saada mitään syytä väittää että olen kenkiä käyttänyt.
      Yhdet kengät olisin kyllä voinut palauttaa mutta epähuomioissani onnistuin naarmuttamaan kenkien pohjia niin etten uskonut että olisivat enään kelpuuttaneet niitä takas myyntiin. Ostin sitten kengät ihan suosiolla itselleni.

      Mutta muuten olen kyllä täysin tyytyväinen Brandokseen. Tälläkin hetkellä odotan sieltä tilausta kotiin :)

    • Tiaa24

      Ainakin itselle paketti tuli heiltä tosi nopeasti perille, eikä mitään moitittavaa tule mieleen =) Heiltä saa välillä hyviä alennuksia ja mm. alennuskoodeja. Löytyy esim. täältä https://www.facebook.com/IhanaMuodinAle

      • .,.

        Tosi hyvä firma,älkää aina valittako!! Jos maksaa jollain luottokortilla,ni kai palautus kestää kauemmin,et sä saa rahoi muualtakaan samas hetkes...
        Kannattaa jättää tilailematta nettifirmoist jos raha noin tiukassa.
        Syvältä!


    • 5+9

      Tilasin nyt ensimmäistä kertaa Brandos.fi:stä itselleni talvikengät, kun oli niin hyvä tarjous, eli puoleen hintaan. Tosi skeptinen olen, mutta toivon että turhaan. Ajattelin että saan noin halvalla jotain ihan pa**aa tai ne on jotkut asiakaspalautukset, jotka on valmiiksi rikki/naarmuilla.

      Ainoa kokemukseni Brandoksesta on nämä ihmisten kirjoitukset ja eräs työkaverini tilasi Schollin sandaalit, mutta ihan normaalissa työkäytössä ne hajosivat hetkessä. Ihmettelen kyllä heikkoa laatua, sillä minulla oli joskus aikaisemmin samanlaiset kengät ja ne kestivät vuosia ainoina työkenkinä. Pois heittäessäkin ne olivat ihan ehjät vielä, mutta tietenkin nuhjuiset. Vaikea uskoa, että olisivat aidot Schollit nuo työkaverin tilaamat.

      Miten kauan olette Brandoksen pakettejanne joutuneet odottamaan? Tilaukseni oli kyllä nopeasti laitettu eteenpäin ja rekisteröity 20.8. iltapäivällä, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut lähetysseurannan mukaan mitään.

      • korkkariholisti

        2-3 päivässä on paketit tullu perille. :) Ja aina on ensin tullu tekstari koodien kera, että paketti saapunut postiisi ja seuraavana päivänä vasta itse postin noutolappu jota ei enää siinä vaiheessa tietenkään tarvitse. Eli mulla ei kerrassaan mitään valittamista, tilaan Brandosilta jatkossakin!


      • 5+9
        korkkariholisti kirjoitti:

        2-3 päivässä on paketit tullu perille. :) Ja aina on ensin tullu tekstari koodien kera, että paketti saapunut postiisi ja seuraavana päivänä vasta itse postin noutolappu jota ei enää siinä vaiheessa tietenkään tarvitse. Eli mulla ei kerrassaan mitään valittamista, tilaan Brandosilta jatkossakin!

        Kengät tuli n. viikossa perille ja oli ihan sitä mitä tilasinkin. Ainakin olivat ehjät ja hyvän näköiset. En tiedä sitten miten käytössä kestävät.


    • timssit

      Eli Timberlandin bootsit tilasin reilu viikko sitten ja näitä viestejä lueskellessa tulee vähän semmoinen olo, että tulevatkohan ne koskaan sieltä. Eivät antaneet lähetyksen seurantanumeroa eikä tekstaria kuulu kenkien saapumisesta. no katsellaan vielä viikko ja aletaan sitten soittelemaan sinne brandosille päin.

    • 1. tilaus

      Ihme touhua, Brandos ilmoitti 11.9 että tilaus lähetetty. Nettiseuranta näyttää että lähetys otettu kuljetettavaksi 15.9. Koskahan mahtaa tulla. Epäilen että ligviditeetti ongelmia, eletään kädestä suuhun periaattella. Toivottavasti jos tavara yleensä, tulee, niin ei olisi tarvetta palautta, koska se voi olla taas toivotaan ... toivotaan hommaa.

    • glamgirrrl

      Brandos on ollut ihan toimiva kauppa.
      Zalando ei TOD..mutta oon kuullusiitäkin hyvää.
      Itse oon nykyään lähes ainoastaan ostanu Javarilta
      Niillä on 25.9 asti bonuskoodilla ale 20% kassalta
      http://j.gs/2432420/20bonuscode

    • timssit

      16 päivää kesti kenkien tulemisessa mutta viimein tulivat ja olivat sellaiset kuin pitikin.

      • pelllepelllle

        XDDD


    • Kengätön

      Muutama viikko sitten tilasin ensimmäisen kerran. Sain heti tilausvahvistuksen, jossa kerrottiin, että muuton takia toimitus viivästyy 1-8 päivää. Kun ei pariin viikkoon kuulunut mitään, kirjauduin brandosin sivuille. Tilaukseni kohdalla lukee statuksena peruttu!
      Rahat on maksettu (luottokortilla) ja kenkää on sivujen mukaan saatavilla. Olisiko ongelma, etteivät halua enää myydä alennuksella (tilatessa oli saappaat -20%). Asiakaspalvelu ei vastaa, en tiedä kuka on tilauksen peruuttanut ja miksi, enkä ole saanut mitään viestiä (esim. rahojen palautuksesta/peruutuksen syystä).
      Vaikka saisinkin vielä kenkäni, en kyllä aio toiste tästä firmasta tilata.

      • birger1

        Tismalleen sama homma täällä.

        Uusi yhteydenottoyritys firmaan, josko rahat saisi takaisin edes. Vaikeaa näyttäisi olevan.


    • korkman

      Ihan mageen näköisiä nilkkureita olisi, mutta koot loppuvat 42:seen ja tarvitseisin kokoa 43 olevat popot!

    • Verkko-ostaja

      Brandos on Ruotsista rantautunut, iso ja luoetattva yritys. Siitä vain.

    • Haluaa myöskin kokoa 43 nilkkurit!

    • Kengätön

      Päivityksenä tieto, että sain asiakaspalvelusta viestin, jossa pahoiteltiin sitä, että joillekin asiakkaille ei muuton takia pystytä toimittamaan tilattuja kenkiä ja tilaukset on peruttu. Tosin en ymmärrä miksi kun kyseistä kenkää on saatavilla ja tilattavissa.

      Mutta joka tapauksessa sain rahat takaisin ja lahjakortin jolla saan alennusta seuraavasta tilauksesta (joka saattaa kuitenkin jäädä tekemättä).

      Ja kyseiset talvikengätkin tilasin elloksesta eilen kun oli -50% kengistä.

    • papaboy

      Henkilökohtaisesti ei ole paljoakaan hyvää sanottavaa kyseisestä firmasta. Tilasin kaksi paria kenkiä syyskuun loppupuolella ja sainkin ne kyllä nopeasti. Ongelmat alkoivat kun huomasin, että kyseiset kengät olivat eri kokoa kuin mitä tilasin. Palautin kengät postiin elokuun alussa ja edelleen odottelen rahojen palauttamista. Useiden sähköpostiviestien (joihin en yhteenkään ole saanut mitään vastausta) jälkeen on minun sähköpostiosoitteeni nähtävästi pistetty estoon heidän taholtaan ja puhelimeenkaan ei olla vastattu kertaakaan. Noh, rahat saa tietysti aina takaisin luottokorttiyhtiöstäkin, onneksi.

    • Meri

      Minulla myös huonoja kokemuksia kenkien palautuksesta. Palautin vialliset kengät 2 kuukautta sitten eikä rahoja tai mitään vastausta reklamaatioon ole tullut. Kun kyselin asian perään, tuli muutaman päivän päästä viesti, että muuton takia asioiden käsittelyyn menee 4 viikkoa. Nyt siihen on mennyt jo tuplaten. Minkään muun nettikaupan kanssa ei ole ollut vastaavia ongelmia!

    • modaaa

      Mulla ollut ihan ok kokemuksia. Pari kertaa tullut ei sopivat mutta muuten ok. Viimeks tilasin la moda localta..tuli kahessa päivässä. Siellä ainakin on hinnat kohdillaan.

      • korkkariholisti

        Ja todella pieni kenkävalikoima...


      • tein tilauksen

        niukka valikoima kenkiä, jotka ei kiinnosta lainkaan. Just tänään hain postista paketin, jossa Brandokselta tilaamani lämminvuoriset talvisaapikkaat. Tilauksen tekemisessä oli omat ongelmansa: koneessa pitää olla evästeet käytössä ja adblokkeri poistettu, en noita poista, joten tilaus ei mennyt läpi. Sieltä sitten otettiin yhteyttä ja jos haluan saapikkaat, niin voivat lähettää postinennakolla (olisin maksanut muuten Visalla). 4.1.13 oli tilaus vahvistettu ja perjantaina ne olis voinut noutaa kotipostista, s-postiin tuli lähetyksen seurantakoodi.


      • virevoksi on
        tein tilauksen kirjoitti:

        niukka valikoima kenkiä, jotka ei kiinnosta lainkaan. Just tänään hain postista paketin, jossa Brandokselta tilaamani lämminvuoriset talvisaapikkaat. Tilauksen tekemisessä oli omat ongelmansa: koneessa pitää olla evästeet käytössä ja adblokkeri poistettu, en noita poista, joten tilaus ei mennyt läpi. Sieltä sitten otettiin yhteyttä ja jos haluan saapikkaat, niin voivat lähettää postinennakolla (olisin maksanut muuten Visalla). 4.1.13 oli tilaus vahvistettu ja perjantaina ne olis voinut noutaa kotipostista, s-postiin tuli lähetyksen seurantakoodi.

        Vika on ollut jossakin muualla, koska itsellä toimii.


      • ykä
        tein tilauksen kirjoitti:

        niukka valikoima kenkiä, jotka ei kiinnosta lainkaan. Just tänään hain postista paketin, jossa Brandokselta tilaamani lämminvuoriset talvisaapikkaat. Tilauksen tekemisessä oli omat ongelmansa: koneessa pitää olla evästeet käytössä ja adblokkeri poistettu, en noita poista, joten tilaus ei mennyt läpi. Sieltä sitten otettiin yhteyttä ja jos haluan saapikkaat, niin voivat lähettää postinennakolla (olisin maksanut muuten Visalla). 4.1.13 oli tilaus vahvistettu ja perjantaina ne olis voinut noutaa kotipostista, s-postiin tuli lähetyksen seurantakoodi.

        miksi sitten tilaat jos ei kiinnosta valikoima.ei se minusta pieni ole.oletko nähnyt ne kaikki merkit joita siellä myydään.pitää varmaan haukkua ensin että voi tilata.olet negatiivinen ihminen etkä ole oikeutettu priima tavaraan.täten ilmoitan että sinulle tulee tästä päivästä lähtien sekundaa brandosilta,heposta,zalandolta kaikista netti kaupoista.


    • pettynyt3

      Tilasin joulukuussa kengät ja kun postista tuli ilmoitus että ovat saapuneet maksoin ne postiennkolla, no siinä sitten huomasin että kengät on liian isot kun ovat eri valmistajan tekemät, ei muutakun palautus postiin ja ilmoitus nettisivuille palautuksesta ja rahoja odottamaan. olen useaan otteeseen kysellyt rahojen perään...asiakspalvelu kiittää soitosta, mutta kukaan ei vastaa, nyt viimisestä asiakaspalvelu yhteydestä sähköpostilla on kulunut viikko eikä sieltäkään ole kukaan ottanut yhteyttä??? Yritin tilata omilla sivuilla laukkua , mutta kun menin kassalle, olikin tilausseuranassa merkintä "peruttu".....Nyt en enää ymmärrä...Kyllä asiakkuuteni loppuu nyt samantien kun rahat edellisestä tilauksesta on tilillä....
      Olen todella pettynyt...miten saan rahani pois jotka on Joulukuussa saadusta tuotteesta maksettu postiennakolla ja tuote on palautettu jo aikoja sitten...onko niin että nettiyritys on menny konkkaan vaikka sivut on edelleen pystyssä???? Kun ei rahoja kuulu eikä yhteyksiäkään???

    • ninnuliina3

      Minulla on ollut hyviä kokemuksia. Tilasin tuossa joulukuun alussa kahdet talvikorkkarit, molemmat kokoa 40, koska koko 39 oli loppunut molemmista. Toiset kengät oli ne 40, mutta toiset 41, ja se johtui siitä, että ne olivat kaikkein viimeinen pari. Palautin siis ne liian isot ja pidin toset. Tilasin laskulla eikä mitään ongelmaa ilmennyt missään vaiheessa.

      Kannattaa muuten tosiaan tilata laskulla niin ei tarvitse alkaa vääntämään kättä rahan kanssa.

    • Brändööös ?!!!

      Pikkaisen verkkaisesti etenee minulla tämä projekti. Perjantaina tuli sähköpostiin ilmoitus, että "Tilauksesi on nyt pakattu ja lähetetty varastostamme.". Postin sivuille ei kuitenkaan vieläkään (tiistai) ole tullut näkyviin, että paketti olisi annettu postin kuljetettavaksi.

      • Brändöös ?!!!

        Okkei, klo 15.23 on lähetys näemmä vihdoin rekisteröity postin seurantaan. Toivoa olis että kengät olisivat perillä vielä tällä viikolla.


    • Kengät
    • conversemies

      Tilaukset tulee nopeaa, ja asiakaspalvelu on ihan jees. Olen parit Conversen Star Player kengät tilannut, ja tulee tosi nopeasti perille, mutta molemmista lähti samalla tavalla pohja irtoamaan vain parin kuukauden käytön jälkeen, joten lähetin kummatkin takaisin, ja rahoja saanut perätä tosi kauan. Pisimmillään nyt rahapalautuksessa on mennyt nyt pari kuukautta, ja tuli viesti maanantaina että maksoivat 17. päivä rahan tililleni. Nyt on 25. päivä eikä rahoja vieläkään kuulu.

      Ihan hyvä kauppa jos tilaat jotain missä on varma laatu. Jos tilaat kenkiä jota et ennen ole käyttänyt, lue tarkkaan netistä minkälaatuiset ne on. Brandoksella menee helvetin kauan palauttaa rahat.

    • 12345678k

      Aiemmin Brandokselta tilatessani palautukset ja rahantakaisin saaminen on sujunut nopeasti ja moitteettomasti.

      Ostin kuukausi sitten kahdet kengät sieltä, palautin suoraan paketin saatuani sen Postiin (en edes avannut). Otin kuitin asiakaspalautuksesta. Maksoin kengät luottokortilla netissä.

      Eivät vastaa sähköposteihin rahojen takaisinsaamisesta, palautusohjeet olen lukenut, lähettänyt tilinron ja asiakasnron. Kerroin myös ottavani yht. kuluttajaviranomaisiin jos ei ala kuulua mitään.

      Rahat kerrotaan palautuvan tilille heidän sivujensa mukaan 30 päivässä.
      En olis uskonut, että noin iso firma tekee noin. Enää en tilaa.

      Asiakaspalveluun ei saa yhteyttä, mikä on ISO MIINUS.

    • Ei kannata

      Tilasin kengät Brandokselta joulukuussa 2012. Paketti tulikin nopeasti, mutta kengät olivat liian isot ja palautin ne heti seuraavana päivänä. Kuukauden päästä palautuksesta sain sähköpostiini viestin, että palautus on tullut perille. Rahoja en ole saanut vieläkään takaisin, palautuksesta nyt noin kaksi kuukautta. Asiakaspalvelu ei vastaa viestiin.

      En siis suosittele, ellet ole täysin varma että tulet pitämään kengät.

      • sebago

        Samanlainen kokemus täälläkin, palautetusta tuotteesta rahojaan saa odotella TODELLA KAUAN. Kasvaahan ne Brandoksen tilillä korkoa, saisivat maksaa sitä minullekin, ja lain mukaan pitäisikin.
        En voi suositella tilaamista, jos ei voi olla varma kenkien sopivuudesta eikä halua 'sijoittaa' rahojaan kuukausiksi.


    • Rahat takaisin?

      Täysin samanlainen kokemus kuin edellisellä. Kengät tilattu joulukuussa 2012, maksettu luottokortilla ja palautin samantien. Tammikuun viimeinen päivä sain vahvistuksen sähköpostilla, että ovat vastaanottaneet palautukseni, mutta rahoja ei ole hyvitetty minulle. Odotin sen 30 päivää, jonka sisällä kuvittelin saavani rahat takaisin ja laitoin viikko sitten sähköpostia asiakaspalveluun. Ei vastausta, vaikka lupaavat vastata 3 arkipäivän sisällä. Yritän vielä puhelimitse, mutta seuraavaksi sitten kuluttajavirastoon. Heidän sivuillaa sanotaan näin:

      "Postimyyntiyrityksen on palautettava rahat 30 päivän kuluessa siitä, kun se on saanut tuotteen takaisin. Jos palauttaminen myöhästyy, ostajalla on oikeus viivästyskorkoon korkolain mukaisesti. Mikäli yhteydenotto myyjään ei tuota tulosta, kannattaa kääntyä kuluttajaneuvojan tai kuluttajariitalautakunnan puoleen."

      Jatkossa en enää tilaa Brandokselta enkä suosittele muillekaan.

      • pangolina

        Kuluttajansuojalaissa lukee palautuksista seuraavasti:

        "Kotimyynnissä elinkeinonharjoittajan on viivytyksettä ja viimeistään 30 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen saatuaan palautettava, mitä hinnasta on maksettu. Kuluttajalla on oikeus siihen saakka pidättää tavara tai muu pidätettävissä oleva elinkeinonharjoittajan suoritus."

        Eli tuo 30pv lasketaan peruutusilmoituksen, ei asiakaspalautuksen saapumisen mukaan. Kannattaa siis ilmoittaa palautuksesta kirjallisesti sähköpostilla.

        Brandos ilmoittaa palauttavansa asiakkaan rahat 30pv kuluessa siitä, kun palautus on "rekisteröitynyt järjestelmään", mitä ikinä se tarkoittaakaan. Omalla kohdallani tuo mystinen rekisteröintipäivä oli kolme viikkoa sen jälkeen, kun olin palauttanut kengät postiin.

        Tilanne tällä hetkellä se, että ilmoittavat palauttavansa maksamani rahat 2kk 9 päivää maksun jälkeen - melko pitkä laina-aika tosiaan.


    • tykkään19191928
    • tyytymätön

      Älä tilaa Brandokselta. Jos jotain sinne palautat, et saa rahojasi välttämättä koskaan takaisin.
      Itse ainakin valitsen jatkossa vain muita kenkäkauppoja netistä.
      Firmalla on kuluttaja-asiamiehen mukaan ainakin toistaiseksi puhtaat paperit. Sitä ei tosin tiedä että kuinka kauan. Olisikohan jotain finanssiongelmia, kun eivät palauta asiakkaille rahojaan.

      En todellakaan suosittele. Onneksi on paljon muitakin nettikauppoja.

    • saas nähdä

      Itse tein ko.puljuun vasta tilauksen, ajattelin että olisivat ehkä parantaneet toimintaa mutta näköjään turha toivo kun näitä lukee.. Tilaus on muka lähetetty, mutta postille on tehty vasta sähköinen ennakkoilmoitus, ei ole edes postin kuljetuksessa vielä. 2 viestiä on sivujen kautta laitettu, ei vastausta.. Odotellaan.. Kysyin myös väärin menneestä alennuskoodista, josko korjaisivat niin saisin sen sivujen lupaaman -20% alennuksen, ei vastausta.. Onneksi otin laskulla, ei tule turhia rahojen katoamisia..

    • saas nähdä 2

      Yhtä kokemusta rikkaampana voin sanoa, että epäilykset oli turhia (ylläoleva viestini). Sähköpostit menee herkästi roskapostikansioon, eli asiakaspalvelu kyllä hoiti osansa mallikkaasti ihan parissa päivässä. Toimituksessa kesti hieman ennenkuin paketti lähti todellisuudessa liikkeelle, mutta tulikin sitten ihan päivässä perille. Jouduin palauttamaan osan ja ilmoitin tästä asiakaspalveluun, sain nopeasti vastauksen ja myös laskun eräpäivää on siirretty, ilman että minun tarvitsi erikseen klarnalta sitä siirtoa pyytää. Nyt odottelen, että palautus rekisteröityy niin tietää kaiken olevan ok. Netin kautta asiakaspalvelu on ainakin pelannut.

      Tilasin myös heppo.fi:stä kenkiä,ja en tilaa toiste.. Palautuslipuke pitää tilata sähköpostiin, kaikilla ei ole tulostinta joten.. Metsästä siinä sitten palautusajan ja muun elämän puitteissa tulostinta kaveripiiristä/kirjastosta vapaita aikoja..huh. Kysyin pitämieni tuotteiden maksusta koska eräpäivä oli hollilla ja sain ohjeen maksaa mitä olen pitänyt, että laskun tieto päivittyy sitten kun palautus rekisteröityy.. Onneksi kysyin asiasta itse klarnalta, heppo.fi ei ollut ilm. heille muutoksesta joten ilman klarnan omatoimista eräpvä siirtoa, olisi muistutuksia ruvennut satelemaan..

      Yksinkertaisesti BRANDOS toimi PAREMMIN. Helppoa asiointia, selkeät ohjeet. Heppo.fi ei minun kohdallani toiminut sujuvasti, asioista piti itse ottaa selvää ja kaikkiin kysymyksiin ei saanut suoraa vastausta. Näiden kokemuksien perusteella en ainakaan huolestuisi brandoksesta :)

    • Sanskune
    • kenkiä

      Olen ostanut useita kenkiä ja olen ollut hyvin tyytyväinen!

    • pangolina

      Brandosin toimitus tuli nopeasti ja toimi muutenkin hyvin.

      Palautuksen kanssa myös minulla ollut ongelmia, rahojen takaisinmaksu kestää todella kauan. Nyt kulunut jo 2kk.

      En suosittele tilaamaan Brandosilta, ellet ole täysin varma, että pidät kengät.

      • Ongelmia myös

        Olen usein tilannut Brandokselta kenkiä ja homma on toiminut hienosti, mutta nyt rahojen palautus kestää luvattoman kauan. Nyt mennyt myös 2kk.
        Jätän tilaamatta jatkossa, sillä johtuneeko jostain muustakin ongelmasta heillä..


    • -----

      Tilasin viime perjantaina, odotin kuin kuuta nousevaa kun vanhat kengät hajosivat, sain keskiviikkoiltapäivänä.

    • ostohyvitys

      Itsekin useita kenkiä Brandokselta tilanneena, voin sanoa olevani tyytyväinen kyseiseen verkkokauppaan. Toimitukset ovat toimineet hyvin. Myös asiakkailtamme on tullut keskimääräistä vähemmän valituksia Brandokseen liittyen.

      Laura/ Ostohyvitys.fi

    • Tyytymätön

      Todella huono kokemus. Tilasin miesten kengät (tarkistin monesti) ja sainkin naisten mallin. Kengät takaisin postiin, ja rahapalautusta odottelemaan. Odotella sainkin, nimittäin 20 päivää. Monessa muussa nettikaupassa palautukset ovat huomattavasti nopeampia.

    • ...

      Paketti saapui postiin viikon kuluttua tilauksesta. Tuli ihan oikeat ja hyväkuntoiset kengät. Ensimmäinen nettikenkäkauppakokemus OK. Ei tarvinnu lähteä huutelemaan palautusrahojen perään.

    • Homma ei toimi

      Jos haluat huonon kokemuksen nettikaupasta, niin osta Villen kellosta Vammalasta

    • sdsd567

      Fiestasta olen ite muutaman kerran tilannu, sekä tytölleni että itselleni, ihan suht edullisia on ja tosi kauniita, kauniimpia vielä luonnossa kuin kuvissa. Tässä niiden nettisivut: www.weddingdressesmore.com

    • Tyytymätön ostaja

      Olen ostanut jo useamman vuoden verran kenkiä Brandokselta. Tähän vuoteen asti kaikki oli sujunut mallikkaasti, vaikka on joskus toimitukset/palautukset kestäneet enemmän kuin muissa kenkäkaupoissa.

      Nyt viimeisten kahden tilauksen yhteydessä rahojen palautuksessa kestää älyttömän kauan. Toiseksi viimeisen tilauksen yhteydessä kyselin, että missä rahat viippyy (kesti 4 viikkoa, kun ne vastaanotti lähetykseni ja sitten vielä 30 päivää), kun palautivat rahoja ja sain vielä todella epäystävällisiä viestejä asiakaspalvelusta ja niissä viittauksia heidän toimitus/palautusehtoihin. Nyt viimeisen kerran yritin kärsivällisesti odottaa, kun ne itse maksaa. Mutta nyt mennyt jo 30 päivää palautuksesta ja edelleenkään rahoja näy.

      Tämä jää sitten viimekseksi kerraksi ja en todellakaan suosittele kenellekään kyseistä yritystä!

    • Kenkämimmi

      Brandos on toiminut omalla kohdalla ihan moitteetta. Ja tykkään tilata sieltä, koska kengät voi palauttaa ilman kuluja ja toimitus on myös ilmainen. Ei siis sinänsä mitään riskiä ostaa sieltä. Löysin eilen uuden alennuskoodin Brandokselle, jos muutkin haluaa käyttää: http://www.alennuskoodi.fm/tarjoukset/brandos/ Saa 10% alennuksen kengistä.

      • pentti köyri

        Palautus on ilmaista, halusi brandos sitä tai ei. Turhaan ihmiset paikkaa hehkuttaa sen takia, useat liikkeet ei sitä vain mainosta, eli ilmaista on muuallakin


    • leena6

      turhaan yritätte mollata brandos kenkäkauppaa.meitä tyytyväisiä asiakkaita on satoja tuhansia suomessa ja miljoonia ulkomailla.ei tollaiset panettelut brandosia kaada.ette vaan osaa tilata oikein.uskon että palautus rahatkin saa tilille jos ei huuda virkailijalle.tietysti teinejä voisi äiti opastaa ostamaan oikein.emu kengät sain perjantaina.oli sopiva koko aitoustodistukset ja kirjanen emun muista vaate ja kenkä malleista.sain kengät 125 euroa tarjouksella.nyt maksavat 150.on ihanat.tilasin myös 99 euron neule siniset uggit ja 100 sorellit.kaikki ovat priimaa.ugg kengät kallistuivat 189 normaali hintaan.nämä uggit on kääntövarrella yltävät polveen asti.laatua sanon minä.

      • Matti9

        Mullakin on pelkästään positiivisia kokemuksia Brandosista. Tilasin tammikuussa kahdet miesten kengät, jotka oli muutenkin jo edullisemmat kuin paikallisessa liikkessä ja alennuskoodilla sai vielä 10 pinnaa pois hinnasta. Tuolta saa koodin jos olette tekemässä uutta tilausta: http://www.alennuskoodi101.fi/kauppa/brandos/

        Toiset kengät olivat vähän liian pienet, joten palautin ne ja rahat olivat takaisin tilillä alle viikossa. Ilmeisesti ruuhka-aikoina eivät sitten ehdi käsittelemään palautuksia niin nopeasti.


    • PeterChan
    • JuhanAfGran
    • Siri55__

      Itse ostin just viime viikolla ja vielä 10% alennuskoodilla. Muuten hyvä mutta kesti vain yli viikon toimitus :). Spartoosta en ole tosin aikaisemmin tilannut mutta näyttäisi olevan ihan iso putiikki? Varmaan suurin osa vaatteista samaa henkkamaukka kamaa, mutta mikässiinä.. niinhän ne kaikki taitaa nykyään olla.

      http://tarjoushaukka.fi/alennuskoodi/spartoo/

    • Anonyymi

      Hei, ostin syyskuussa brandosilta talvi kengän. Nyt kengkä on rikki pohja liima irronut. Mitä tälle asialle voisi tehdä ?

    • Anonyymi

      On vaihtanut nimensä Brandosa. Viimeksi kun tilasin sieltä oli Brandos niminen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      74
      5378
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      17
      2406
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1927
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      47
      1638
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1581
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1378
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1287
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      8
      1253
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1219
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe