Aloittelija...issikka!

issikkafanittaja

Sopiiko issikka aloittelijalle? On vähän ristiriitaisia vastauksia kun jotkut sanoo että issikka on " vaativa " hevonen ja jotkut taas väittää että se sopii hyvin aloittelijoille. Osaako joku kertoa minulle edes vähän jos on ollut kokemusta issikan omistajana?

10

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mooiiikka

      Minusta issikat ovat erinomaisia alojtelia hevosia kokemuksesta itse aloijtin ratsastamaan issikoilla ja ratsastan viäläkin joten minä kyllä suoasitelen issikoita alojtelijoille vaikka niilä kin on aina omat heikoutensa (=

      • hevoshullu<3

        minun ensihevoseni oli issikka ja oikein hyvä:) suosittelen lämpimästi!


      • hevoshullu<3
        hevoshullu<3 kirjoitti:

        minun ensihevoseni oli issikka ja oikein hyvä:) suosittelen lämpimästi!

        ja lisäksi olen sitä mieltä että hevosia ei pidä leimata rodun takia, ei.se tarkoita sitä että jos yksi hevonen on ongelmallinen niin kaikki ovat samanlaisia. suhtautukaa yksilöllisesti.


    • llll

      Mene valmennukseen issikalla. Siitä sen näet. Issikka on helpohko hoitaa ja ratsastaa, mutta jos haluat kilpailla ja valmentautua eipä se olekkaan niin simppeliä!!!

    • Dale Islanninhevonen

      Mä aloitin ratsastamaan islanninhevosilla

    • tytsykkävaan

      sopiihan se hyvin, mitä jotkut nyt ovat poikkeuksia. minunkin ensihevoseni on issikka, kannattaa. ;)

      • hhg

        Mäkin saan ensipolleks issikan mustan ruunan kaverin ja vanhempien kaa:-)


    • _katherine_

      Ei issikka rotuna ole sen vaikeampi kuin muutkaan hevoset.


      Suurin ongelma on se, että issikat on yleensä ratsastettu eri tavalla kuin useimmat muut hevoset. Issikoiden kanssa mennään yleensä islannin tyyliin, kun taas normaalisti ratsastetaan englantilaiseen tyyliin.

      Jos ei ole issikoilla opetellut ratsastamaan, voi olla aika vaikea lähteä yllättäen sitä harjoittelemaan.

    • Janskis

      Tässäpä oma mielipiteeni:

      Issikka ei sovellu aloittelijoille yhtään sen enempää kuin muutkaan, eli siis tarkoitan, että on aivan sama onko aloittelijan hevosena esim. Nyffi vai Issikka. :)) Ja Issikassa on enemmän työtä aloittelijalla, varsinkin jos omaksi aikoo ostaa... Jos omaksi ostaa ja on itse aloittelija, niin kannattaa miettiä muutamia seikkoja; Kuka ylläpitää askellajit? Töltti ei automaattisesti hevosella säily, ellei sitä ratsasta... Ja entä miten ajoit pitää hevosen lihaksiston hyvänä, ettei niin sanotusti "juokse vain luillaan"? Ja miten aijot tunnistaa koska Issikka menee puhdasta tölttiä ja koska menee passi-tai ravitahtista tölttiä tai koska menee aivan jotain muutan esim possupassia, joka on ei toivottu askellaji?

      Issikkaa sanotaan usein aloittelijan hevoseksi sen sävyisän ja miellyttämishaluisen luonteen takia, mutta Issikka ei ole sen helpompi kuin muutkaan :)))

      Omasta kokemuksesta voin sanoa, että kannattaa hankkia ratsastuskokemusta Issikalla ensin tunneilla, tallilla josta saa kunnon opetusta ja vasta sitten suunnitella Issikan hankkimista :))) Koska talleilla tuntihevosia läpiratsastetaan ja tuntilaiset saavat keskittyä vain kartuttamaan omaa kokemustaan :)))

      Ja vielä sen verran, että olen itse harrastanut ratsastusta 12v. joista n.8 vuotta olen touhunnut Issikoiden kanssa. Ja vasta viime elokuussa ensimmäisen oman Issikan :)))

      & Vaikka tuo teksti onkin sinä-muodossa, en tarkoita sitä kenellekkään suoraan, vaan jokainen voi pohtia sitä omalta kantiltaan :)))) Ja tämä on vain minun mielipiteeni, joten älkää suuttuko :)))

    • Pohtija-aloittelija

      Liitän nyt kysymykseni tähän ketjuun:

      Onko järkevää, että kävisin alkeiskurssin issikkatallilla? Näin siis oppisin ratsastamaan edellä mainittuun islantilaiseen tyyliin (tai siis oppisen sen tyylin alkeet), mutta onko siitä haittaa, jos sitten halusinkin ratsastaa myös muilla hevosilla? Poikkeaako issikalla ratsastaminen siis olennaisesti muilla hevosilla ratsastamisesta (toki töltin ja passin osalta, mutta ovatko esim. apujen käyttö ravin nostossa jne samanlaisia?)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      278
      19162
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      86
      3582
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      124
      2255
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      196
      1956
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      142
      1860
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      293
      1610
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1362
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      86
      1298
    9. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      149
      1162
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      242
      1059
    Aihe