uiminen raskaana

vesipeto1990

Hei! tietääkö kukaan voiko raskaana uida normaalisti järvivedessä? Olen kuullut sellaista juttua, että siinä on tulehdusvaara varsinkin jos paikat on alkanut avautua.. itella on LA 20.10, joten en usko että olisin avautunut yhtään. Harmittaa hirveästi jos uimisessa on tulehdusriskejä, sillä pidän siitä paljon ja harmittaa tosissaan jos joutuu olemaan vain rannalla. Mites sitten uimahallit.. neuvolassa eivät ainakaan varoitelleet tai kieltäneet uimasta uima-halleissa mut en hoksannut kysyä miten on järviveden laita. Pisti vaan miettimään kun käly oottaa kaksosia ja varotteli tuosta ja sanoi ettei ite aio ottaa mitään riskejä, mut toisaalta ei haluis kaikesta kivasta luopua.. miten olette itse menetelleet?

14

9490

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pw00

Kyllä voi uida sekä järvessä että uimahallissa ihan hyvin kunhan paikat on kiinni!

• kesäsynnyttäjä.

Kun "kuumissaan" pulahtaa kylmään, se voi aiheuttaa supistelua.

Olen kuullut tämän isältäni joka on lääkäri, että uimaan menoon kannattaa suhtautua varovaisuudella ja ei liian kauas rannasta, koska raskaus altistaa suonenvedoille.
      Muuten voi uida normaalisti.

• minimami

Itse miettinyt nyt kuumina päivinä ihan samaa..
      Viikkoja menossa jo 36 0.
      Aikaisemmin neuvolalääkärissä paikat oli kiinni, hiukan kyllä pehmentyneet. Sen jälkeen on kumminkin supistellut jonkin verran ja ollut paljon "omituisia" oloja joten ehkä minun ei kannata mennä enää uimaankaan, jos olenkin jo auennut hiukan. Saunan olen jättänyt jo kuukausi sitten kun alkoi aina siellä lämpösessä supistelemaan niin pirusti.

• vesipeto1990

kiitos vinkeistä.. en tullutkaan ajatelleeksi, että kylmä vesi voi aiheuttaa supisteluja.. pitää sitten olla varovaisempi.. raskaus on kuitenki jo puoli välissä.

• Suap uiva!

Tuohon ei ole olemassa mitään yhtä ja ainoaa virallista ohjetta, ainakaan en ole sitä etsimisestä huolimatta löytänyt kun olin äitiysneuvolassa töissä. Kokeneemmat kollegat olivat sitä mieltä, että viimeisen kolmanneksen aikana harkiten, jos on tulehdusherkkää sorttia (tulee helposti esim. hiiva- tai virtsatieinfektioita), mutta mitään muuta kuin oma mutu ei tämänkään tueksi ollut. Ja viimeistä kolmannesta lukuun ottamatta aivan vapaasti.

Itse olen rampannut tässä äippäpolilla kohdunkaulakanavan lyhentymisen vuoksi, viime käynnillä ainakin oli vielä sisäsuu suljettu. Edellinen käynti oli 32. viikolla ja seuraava vasta 36. viikolla. Kysäisin erikoislääkäriltä, että passaako uiminen, ja hän totesi että mitään estettä ei ole! Sen sijaan piti uimahallireissuja oikein suositeltava liikuntavaihtoehtona, kun mitä tahansa ei enää voi supistusten vuoksi harrastaa.

Olen uinut ja aion uida jatkossakin. Järviuinnit on vasta edessä, niiden suhteen pitää varoa ettei rintoja palelluta, ja toki reagoida jos nyt jotain napakampia supistuksia tulisi...?

• vesipeto1990

onko se jotenki haitaksi jos palelluttaa rinnat? menin uhkarohkeena uimaan ja tuntu että nännit jääty.. mut mul on aina se että rinnoissa tuntuu kylmyys vaik vesi oiski lämmintä.

• ........

Rintatulehdusriski on raskaana ja varsinkin imettäessä aika kova, siis niillä, keillä on siihen taipumusta. Sitä ei kannata hankkia, sillä se on varsin tuskallinen ja uusii helposti kerran tultuaan. Itselleni taas en ole sitä koskaan saanut, vaikka olen uinut ja kaikkea, ja minulla on myös raskaana ja imettäessä varsin kylmänarat rinnat. Kuuntele omaa kroppaa ja "usko" sitä.

• kesäuija

Voi uida ihan normaalisti! Mutta jos on taipumusta virtsatietulehdukseen, niin kannattaa ottaa se huomioon, ettei palelluta alapäätään. Mutta bakteerien yms. suhteen voi olla täysin rauhassa, ei niitä pääse sun sisälle nyt sen helpommin kun muulloinkaan.

• ...........

Niin, bakteerit eivät pääse, jos kohdunsuu ei ole vielä avautunut. Viimeisen kuukauden ennen laskettua aikaa kannattaa huomioida se mahdollisuus, ainakin uudelleensynnyttäjien.

• nuoriodottaja

Hyvä että tällainenkin keskustelu on täällä, itse nimittäin olen tässä jo pari päivää pohtinut samaa asiaa ja etsinyt netistä tietoa tuosta järvessä uimisesta raskausaikana. Itse olen rv 23 ja nämä hellevaroitukset ja muut vähän huolettaa. Olisi niin ihanaa pulahtaa järveen ja viilentää vähän oloa :) Jos tässä vielä vähän aikaa odottaa että vedet lämpeää tarpeeksi, ettei ainakaan palelluta itseään ja sitten ei muuta kun rannalle :)

• gajkölthe

Tässäkin voi taas käyttää maalaisjärkeä. Naiset ovat raskaana myös maissa, joissa on pitkiä aikoja yli 40 astetta lämmintä, joten Suomen helteet eivät merkittävää riskiä terveelle raskaana olevalle naiselle todellakaan aiheuta. Hellevaroitushan on nyt vasta otettu käyttöön, helteitä siis on ollut ennenkin. Pelkän uuden varoituksen takia ei tarvitse hermoilla, ainoastaan pitää muistaa nauttia riittävästi nestettä kuumalla ilmalla.

• Hyttys-emo

Olin itse viimeisilläni viime kesän helteillä. Sain tuolloin neuvolasta ohjeen, että ennen viikkoa 36 voi huoletta uida luonnonvesissä, koska ei ollut mitään merkkejä kohdunkaulan avautumisesta. Viikosta 36 ettenpäin uimista ei kuitenkaan enää neuvolassa suositeltu, sillä perusteella ettei oikeastaan itse voi tietää, onko kohdunkaula lähtenyt avautumaan vai ei. Onneksi kahlailukin viilensi heinäkuun helteillä!

• Siitä vaan

Järvivedessä voit uida huoletta, kunhan muistat keittää sen ensin.

• ..........

niinpä niin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      31
      5986
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      39
      3922
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      183
      3333
    4. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      12
      2808
    5. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      29
      2262
    6. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      12
      2237
    7. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      162