Kuka hän oli?

Zelig

- eli noin 2000 vuotta sitten
- ennen syntymäänsä enkeli ilmoitti hänen äidilleen, että tuleva lapsi on jumallinen
- lapsi ihmetytti aikuisia uskonnollisilla tiedoillaan
- aikuisena hän lähti kotoaan saarnatakseen ihmisille
- hän saarnasi hengellisen elämän puolesta materiaalista maailmaa vastaan
- hänen opetuslapsensa olivat varmoja siitä, että tämä mies ei ole tavallinen kuolevainen
- hän suoritti ihmetekoja mm. parantamalla sairaita, manaamalla demoneja sekä herättämällä kuolleista
- hän sai valtaapitävät varpailleen, jotka toimittavatkin hänet roomalaisten tuomittavaksi
- kuolemansa jälkeen tämän henkilön opetuslapset väittivät nähneensä hänet elossa ja nousseen taivaaseen
- hänen kannattajansa kirjoittivat hänestä kirjoja, jotka ovat säilyneet meidän päiviimme asti

39

180

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti tätä

Haluatko aloitta keskustelun tästä aiheesta vai onko tarkoitus vain sanoa jotain?

• broro

Zelig, unohdit mainita, että tämä kyseinen henkilö kävi kuolemansa jälkeen tuonelassa saarnaamassa kuolleille hengille evankeliumia. Sehän tässä on ihmeellistä, että kuolleet henget ovat vastoin kaikkia oletuksia tietoisessa tilassa ja pystyvät vastaamaan, että uskovatko he tähän henkilöön vai ei. Kuka uskoi pääsi taivaaseen ja kuka ei uskonut heitettiin tuliseen järveen niissä kuuluisissa loppupeleissä.

• No sitähän minä olen aina snonut... Miksi muuten kuolleille saarnattiin evankeliumia... mitä he sillä tekivät jos kerran kaikkai jo kuitenkin pelastuu....

• vastarantalainen
        nenada kirjoitti:

No sitähän minä olen aina snonut... Miksi muuten kuolleille saarnattiin evankeliumia... mitä he sillä tekivät jos kerran kaikkai jo kuitenkin pelastuu....

Kaiki eivät suinkaan pelastu, vain ne, jotka uskovat, että Jeesus kuoli heidän syntiensä vuoksi! Jeesuksen oli vain julistettava evankeliumi niillekin, jotka kuolivat ennen Jeesuksen syntymää , eikä heillä niinmuodoin ollut mitään mahdollisuutta sen enempää uskoa kuin olla uskomattakaan, sillä usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta.

• he kuulivat evankel
        nenada kirjoitti:

No sitähän minä olen aina snonut... Miksi muuten kuolleille saarnattiin evankeliumia... mitä he sillä tekivät jos kerran kaikkai jo kuitenkin pelastuu....

Tässä tarkoitetaan ennen Jeesuksen syntymää olevia kuolleita.

• Zelig, aloituksesi herätti mieleeni kysymyksen, mitä me todella voimme tietää historian henkilöstä nimeltä Jeesus Nasaretilainen. Itse olen oppinut, että evankeliumeita ei ole kirjoitettuja Jeesuksen päiväkirjoiksi, vaan uskontunnustukseksi Ylösnouseesta Jeesuksesta Kristuksesta.

Kyseinen huomio on jättänyt minut pohtimaan, millä todennäköisyydellä Jeesus on tehnyt mitäkin evankeliumeissa kerrottuja asioita. Jotkin kertomukset osoittautuvat jo kerrontatapansa perusteella fiktiivisiksi. Tällöin olen alkanut miettimään näiden kertomusten historiallisuuden sijaa kirjoittajan todellista historiaa. Kysymykseni on ollut, mitä kirjoittaja on halunnut Jeesuksesta sanoa kirjoittaessaan hänestä juuri tälllaisen fiktiivisen kertomuksen? Mikä siis on kirjoittajan kokemus, josta kertomus puhuu?

Tässä on oma lähtokohtani, kun mietin, millainen mies Jeesus Nasaretilainen oli.

Hannu Lehdeskoski
      Pastori

• ......

Tuo henkilö ei ole Jeesus vaan joku muu, jonka nimeä en muista. Taisi olla kreikkalainen.

• Oikea vastaus on Apollonios Tyanalainen.

• 9r9u

• .....
        Zelig kirjoitti:

Tai Jeesukseen liitettiin Apolloniuksesta tuttuja asioita.

Apollonius eli paljon myöhemmin kuin Jeesus, ja A:n elinaikana tarinat Jeesuksesta olivat jo täyttä vauhtia kiertämässä.

• ..... kirjoitti:

Apollonius eli paljon myöhemmin kuin Jeesus, ja A:n elinaikana tarinat Jeesuksesta olivat jo täyttä vauhtia kiertämässä.

Hmm.... tuo Apollonios näyttää kyllä syntyneen 10 v Jeesuksen kuoleman jälkeen. Mutta. Jeesuksestahan alettiin kirjoittaa vasta noin v 70 ja viimeisimmät niihin aikoihin, kun tuo Apollonios kuoli. Siten on aivan mahdollista sekin, että jeesusjutut tulivatkin Apolloniuksesta. Vaikka tuli niitä Jeesuksen ihmejuttuja kuulemma egytiläisistä Horus-jumalistakin.

Monipuolinen Jeesus? Sieltä täältä kerättyjä asioita ja Jeesus- tarina oli valmis. Eipä ihme, että ei uponnut israelilaisiin. Eivät olleet yhtä höynäytettävissä kuin vaikkapa täällä päin ollaan oltu.

• häirikköuskis

Minua ihmetyttää,miten 2000 vuotta myöhemmin saman miehen kutsu saa kaikupohjaa miljoonien ihmisten psyykessä. Onko meissä uskonnollisuusgeeni vai mikä?

MIkä voima vaikuttaa sen,että vuodesta toiseen tunne-elämäni keskuksessa sama hiljainen,ymmärtävä sielun kosketus tekee muutenkin tyydyttävästä elämästäni täydellisen. Sen kosketuksen olemus ei ole tästä maailmasta,se on rauhaa,lempeyttä,täydellistä ymmärtämystä,mitä ei koskaan voi saada yhdeltäkään vaikka miten läheiseltä ihmiseltä. Se ei vaadi minulta mitään, vaan lempeästi opastaa miten rakastaa itseäni ja ottaa toiset huomioon. antaa luvan elää tavallista elämää toisten kanssa ilman kummallisia kiemuroita ja pokkurointeja. Se kertoo että juuri se kaikki on Jumalan rakastamista,joka haluaa vain antaa
      täydellisen elämän iloineen ja suruineen.

Onneksi sillä ei ole mitään tekemistä vanhan testamentin hirmujumalan kanssa.

• Mieti tätä

"Onneksi sillä ei ole mitään tekemistä vanhan testamentin hirmujumalan kanssa"

Jos tuolla viittaat JHWH.hon niin osittain olen samaa mieltä. JHWH ei ole hirmujumala, siitä olen siis eri mieltä mutta samaa mieltä taas siitä että onneksi Jeesus ( jos hänestä puhumme) ei loe mikään jumala juutalaislle.

Pitäköön kaikki ihmiset omat jumalansa, mikä kenelläkin on ja antakoon samaan syssyyn kaikkien olla rauhassa.

• Mieti tätä kirjoitti:

"Onneksi sillä ei ole mitään tekemistä vanhan testamentin hirmujumalan kanssa"

Jos tuolla viittaat JHWH.hon niin osittain olen samaa mieltä. JHWH ei ole hirmujumala, siitä olen siis eri mieltä mutta samaa mieltä taas siitä että onneksi Jeesus ( jos hänestä puhumme) ei loe mikään jumala juutalaislle.

Pitäköön kaikki ihmiset omat jumalansa, mikä kenelläkin on ja antakoon samaan syssyyn kaikkien olla rauhassa.

JHWH on Jeeus. Et sillee... lopulta tulevat Juutalaisetkin näkemään että Jeesus on heidän Jumalansa!

• mieti tätä
        nenada kirjoitti:

JHWH on Jeeus. Et sillee... lopulta tulevat Juutalaisetkin näkemään että Jeesus on heidän Jumalansa!

Höpsis ..ei ole ..mutta sinä et sitä käsitä koska uskontosi opetta noin ja et tunne juutalaisuutta.

• Mielenkiintoinen ajatuslaboratorio.

Jo tässäkin suppeassa piirissä menivät jeesukset ja apolloniukset suloisesti sekaisin.

Voisikohan mitenkään olla mahdollista, että kristinuskon oppeja ja kertomuksia sepitettäessä olisi saattanut käydä samoin?

• Kuka Jeesus?
      Kiva, että ollaan skeptikkoja. Kaikkea ei vain niellä.

Ilmiselvästi myöhäisempi kristillinen perinne on ammentanut ympäristönsä uskonnollisista virtauksista. Jo se seikka, että itse Jeesus ei puhunut sanaakaan kreikkaa, ja kuitenkin kaikki merkittävät ja Uuteen testamenttiin otetut kirjoitukset ovat kreikankielisiä, kertoo valtavasta kulttuuri- ja aatesiirrosta. Hyvä, kun valistuneet keskustelijat huomauttavat siitä! Kiitos!

Minua on aikoja sitten suuresti puhuttanut eläkkeelle jäävän papin lähtösaarna, jossa hän kehotti harkitsemaan ja kysymään aivan toisin. Hänen mukaansa on helppoa kyseenalaista ja osoittaa jotakin mitättömäksi tai paikkaansa pitämättömäksi. Tämä pappi kehotti kysymään: Entä jos se onkin totta? Hän ei väittänyt sitä todeksi, mutta hän kylvi sydämeeni toisenlaista skeptisismiä, joka laajensi näkökenttäni kyselemään esim. kehitysvammaisilta mikä on tosi. Yllätyin.

Niin, siitä Jeesuksesta aina vaan sitä samaa jankuttava puhelorina onkin joskus vaikeaa sietää. Myönnän. Se on samaa kuin aina vain hoettaisiin: "kana on muninut munan", "kana on muninut munan", "kana on muninut munan" … Tuntuu aivopesulta, hyi!

Mutta se tuntuu aivopesulta vain niin kauan kunnes huomataan: "kana on muninut munan MINULLE". Se, että minun takia hän meni ristille, minun puolestani hän kuoli, minun ikuisen elämäni takia hän nousi kuolleista, minun heikon uskon vuoksi astui taivaaseen. Tämä eksistentiaalinen ulottuvuus avasi minulle taivaan. Se että hän historiallisesti sanoi omilleen, että "Minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti" (Matt. 28) on yksi seikka. Tosi vai ei? Loppujen lopuksi ihan samaa, kunnes saan uskoen huomata, että hän lupautuu minun kanssani olemaan, juuri nyt täällä näppäimistön ja näyttöruudun välillä.

Usko pois: se on ihmiselle mahdotonta, mutta Hänelle mahdollista. Tervetuloa joukkoon!
      rovasti Taneli-pappi

• rosa-m

Ihana tuo kananmuna-vertaus... :) Mutta toimii.

• mieti tätä

Kun sanot jankuttamisesta, niin kaivaisin esiin jankuttamisen jota ei hevillä ylitetä: Balttiksen ja Yakovin jankutukset juutalaispalstalla!

Jos minä uskoisin jeesukseen, niin kunnioituksesta en käyttäisi toisen uskonnon palstaa jankutukseen asiasta joka siihen ei ole tarkoitettu.
        Tiedän että tämä tekstini ei herätä sen enepää huomiota koska mielipidettäni ei pidetä sopivana.

• Näin on ja kreikan jumalien tarustosta on myös otettu kolminaisuus oppikin myöhemmin kirkkoon... sehän oli tuttu sitten kaikille jotka kääntyivät...

• Kristinuskon kirja.

Taneli-pappi !

" Niin, siitä Jeesuksesta aina vaan sitä samaa jankuttava puhelorina onkin joskus vaikeaa sietää. Myönnän. "

Niin minäkin. Itse juuri syyllistyit siihen. Lyhyesti.

Jeesus oli Marian avioton poika, jonka Joosef otti nimiinsä. Hän sai Markuksen evankeliumin mukaisesti ihmisessä vaikuttavan Jumalan hengen välityksellä kutsun Jumalan lähettilääksi täällä maan päällä. 40 päivän jälkeen keskustelussa perheensä kanssa, johon kuului ainakin puoliso Maria Magdalena. hän otti tehtävän vastaan.

Markuksen alkuperäinen evankeliumi ei tunnusta
      - neitseellistä syntymää
      - kuoleman jälkeistä elämää

Jeesus toimi kiitettävästi suorittaessaan vastaanottamansa kutsun siitä huolimatta, että hänet ristiinnaulittiin silloista yhteiskuntaa vastaan tekemistään rikkomuksista.

Jeesuksen tehtävä oli hänen omien sanojensa mukaan Jumalan tahdon ilmoittaminen " lähimmäisen rakkaus " maailman ihmisille. Elämän rikkauden ja rakkauden perusta.
      j
      Jeesuksen veli Joosef sai perimätiedon mukaan Jeesuksen ruumiin haltuunsa. Erittäin todennäköisesti hän unohti ilmoittaa ruumiin sijaintipaikan Jeesuksen puolisolle Marialle ja siitä saivat sitten kaikki legendat, fantasiat, alkunsa.

Legendoista sen verran, että tutkijoiden mukaan Jeesuksesta kirjoitettujen 20 evankeliumin aineistosta vain noin 5 prosenttia on todennäköistä Jeesuksen sanomaa.

• PSARI

Zelig, kysyt tätä henkilöä.

Kristus eli Chrestus syntyi Galilean Beetlehemissä ja aikuistuttuaan valmistui rabbiksi. Chrestus siirtyi papiksi Jerusalemin temppeliin, jossa noudatti tarkoin saddukeuslaisia uhraustapoja elävien esikoislasten uhrauksineen. hänet karkoitettiin ja hän pakeni Qumraniin liittyen muiden pappien kanssa Jeesus HaNotzrin perustamaan Nasaret-haaraan. Siellä hän opiskeli Egyptistä sinne paenneiden Therapeutes lahkolaisten kanssa egyptiläistä lääketiedettä. Näitä lahkon parantajia sanottiin essealaisiksi, joka nimi tuli sanansta essaioi eli parantaja.

Chrestus jatkoi lasten uhraamista elävältä ja tätä ei hyväksytty kasvinsyöjien keskuudessa. Hänet karkotettiin Qumranista ja hän siirtyi Samarian kautta Galilean seudulle. Oltuaan siellä jonkun aikaa Herodes Antipakselle kanneltiin Chrestuksen teoista. Antipas sanoi hänen olevan kaikilta osin paha ja karkotti hänet. Chrestus pakeni Roomaan ja liittyi siirtolaisjuutalaisiin. Chrestus kertoi olevansa rabbi ja ryhtyi opettamaan siirtolaisille Mooseksen lakeja ja pääsi juutalaisten kuninkaaksi eli johtajaksi.

Jesus vaihtoi nimensä Kristus roomalaiseen nimeen Chrestus ja pukeutui roomalaisten tapaan toogaan.

Roomassa ollessaan hän kuuli Isis-jumalattaren palvonnasta ja siitä, että temppeli on pahasti rapistunut. Hän kunnostutti Isikselle omistetun temppelin ja ryhtyi sen johtajaksi. Historiallisten tietojen mukaan Chrestus palkkasi 3 muuta pappia opettamaan viisautta ja tekemään parannustöitä niillä opeilla, joita oli Qumranista saanut. Chrestus laittoi heille oman merkkinsä, joka oli 666 eli Isiksen salainen merkki. Siinä on 3 stigma kirjainta peräkkäin, joiden kirjainten kunkin lukuarvo on 6.

Chrestus ja Isis-temppelin papit sanoivat olevansa parantajia. Pappien sanottiin harjoittavan taikauskoa ja noituutta parantaessaan, ja siksi tätä epäjumalan palvontaa jopa pelättiin. Papisto käytti näkyleipiä rituaaleissaan. Ne tehtiin belladonnasta ja muista huumeiksi luokiteltavista kasveista. Herodes Atticus on kirjoittanut, että Jesus Chrestus tarjoili myös viiniä temppelissä kulttirituaalien yhteydessä. Chrestuksen käyttämä tyet-solmu edusti hyvinvointia ja terveyttä. Symboli edusti ajatusta iankaikkisesta elämästä ja ylösnousemuksesta ja on lähtöisin Isiksen palvonnasta sekä otettu suoraan Chrestusta seuranneiden kristittyjen kulttiuskontoon.

Josefus on kirjoittanut tarinan Jeesus Kristuksen eli Chrestuksen tekemisistä ja varsinkin senaatin jäsen Saturninuksen vaimolle Fulvia Paulinalle aiheuttamastaaan skandaalista. Vihainen Saturninus ilmoitti huijauksesta keisari Tiberius Claudiukselle, joka asetti toimikunnan tutkimaan asiaa. Hän hajotutti Chrestuksen Isis-temppelin ja käski Isis-patsaan upotettavaksi Tiber-jokeen ja määräsi Isiksen palvojiksi siirtyneet juutalaiset karkotettavaksi Roomasta. Keisari Tiberius Claudiuksen säädökset 18:2.

Juutalaiset yrittivät paeta, jolloin sotilaat ottivat heidät ja Jesus Chrestuksen kiinni. Claudius tuomitsi Chrestuksen prokuraattori Pontius Pilatuksen tutkimien syytösten jälkeen kapinoinnista ja mellakoiden järjestämisestä sekä suorttamistaan iljetyksistä katakombeissa ristiinnaulittavaksi ja hän joutui kantamaan ristipuunsa tuomiopaikalle.

Pitää huomata, että Pontius Pilatus oli prefektinä Juudeassa vain vuoteen 37 jaa. saakka, jonka jälkeen hän appensa Tiberiuksen kuoltua Miseniumissa Caprin maanjäristyksen aiheuttamiin vammoihin, siirtyi Rooman kaupunkivaltioon, jonne senaatti määräsi hänet prokuraattoriksi siirtolaisten keskuuteen vastaamaan riita- ja tuomioasioista. Hän oli tässä virassa v. 37-54 jaa.

Jeesus Kristuksella eli Chrestuksella oli Isis temppelissä iso allas, jossa suoritettiin kasteita kultin muakisesti. Aamulla ja illalla veisattiin Kristukselle lauluja kuin jumalalle historiallisten tietojen mukaan.

Israelissa oli myös Jeesuksia, joiden tiedot on sotkettu myös Raamatun evankeliumeiden teksteihin. Matteus ja Luukas kertovat esimerkiksi Jeesuksen isän Joosefin isän nimet eri nimisinä sekä heillä on aivan eri nimiset lapset eli Jeesuksen veli- ja sisarpuolet ovat eri nimiset molemmilla Joosefeilla. Tekstien tiedot eivät ole fiktiivisiä, vaan kirjoitettu sellaiseen muotoon, että ne on yhdistelty toisistaan antaen ymmärtää, että teksti kertoo vain yhdestä Jeesuksesta. Katsokaa Joosefin isän nimet Matteuksesta ja Luukkaasta niiden sukupuusta.

• Niin, hämmästyttävästi pystyy nimimerkki PSARI nopeasti läväyttämään "tietoja", jonglöörin lailla tasapainoilemaan niillä ja temppuillaan hämmästyttämään ehkä jonkun, joka pelaa mielellänsä Trivial Pursuitia tai tykkää nippelitiedoista.

Χρηστός –nimeä käyttämällä tahdottiin madaltaa kynnys niihin, joille heprealainen ajatus Jumalan voidellusta (Kristus) oli liian vieras. Chrestos merkitsee 'hyödyllistä, käyttökelpoista, arvostettua, arvokasta, eettisesti hyväksyttävää' (engl. Liddell&Scott: useful, servicable, beneficial, well serving, good, favourable, happy, auspicious, lucky). Kiva, kun Jeesus on sinulle sitä. Tarvitsemme monia teitä hänen luokseen.

Tosiaan myöhäisantiikin aikana oli monia Chrestos-nimellä esiintyviä, mutta kaikkia heidän toilauksiaan ei tarvitse taannehtivasti laittaa yhden sataa tai yli vuotta aikaisemmin eläneen Jeesuksen tilille, vaikka hänellä onkin leveät hartiat ja hänen lävistettyjen käsiensä alle mahtuu monia.

rovasti Taneli-pappi

• PSARI

Taneli-pappi ei taida tuntea lainkaan historiaa. No onneksi minun ei tarvitse totella jokaista sanaa, minkä Kirkkohallitus määrää ja laittaa papeille sanat suuhun.

Kristus, Christos, Chrestos ja Chrestus nimet olivat käytössä jo kauan ennen Jeesusta.

Juudeassa ja Galieassa Jeesus oli alkuperäisessä muodossa Jehoshua tai Yehoshua. Jesus on latinaa ja Jeesus kreikkaa, joita ei käytetty Israelissa.

Heprean tai aramean nimiä ei olisi pitänyt kääntää lainkaan muille kielille, koska eri maiden historioista kertovat tekstit sekaantuivat. Kreikkalaiset käänsivät VT:n Yehoshuan nimeksi Iesous ja latinaksi Josue, Iosue. Iesous on mahdollisesti otettu Kreikan jumalatar Ieso tai myös Iaso nimestä, joka oli parannustaidon jumalatar. Ieso nimen maskulii-ninen muoto on Iesous, joten siinä on suomenkielisen Raamatun käyttämän Jeesus nimen pakanallinen alkuperä.

Isis-temppeli oli Roomassa, jossa toimi alkukristittyjen Serapis palvonta. Isiksen pojan nimi oli Isu. Isis kirjoitettiin hieroglyfein ESU tai ES. Tämä Isu tai Esu lausutaan Iesu tai Jesu, joten Jesus Chrestuksen etunimi voi olla hänen johtamastaan Isis-kultista.

Jesuksen nimi kirjoitettiin alun perin ISUS ja tätä nimeä mm. Idän kirkko käyttää ja nimenä se oli käytössä myös Suomen Karjaalssa. Nikonian uudistuksissa vanha nimimuoto Isus kiellettiin ja otettiin nimeksi Jeesus liturgisiin toimituksiin kreikkalaisten käännösten mukaan. Sitä ennen Idän Kirkko oli käyttänyt Jeesuksen nimenä Isus muotoa ja tätä muotoa varsinkin vanhauskovaiset käyttivät.

Isus yhdistettiin jatkuvasti vanhoissa teksteissä Isikseen, joten nimi muutettiin todennäköisesti siksi kreikkalaiseen muotoon Jeesus.

Raamatun aikaan ei käytetty englantia missään ja käyttämäsi englannin sanat ovat vain englanninkielisten tutkijoiden kirjoittamia, eikä niillä ole mitään arvoa suoraan Raamatun alkuperäistekstien kieliin nähden.

Historiallisia todisteita ei voi kiistää niistä tapahtumista, jotka on kirjattu esimerkiksi keisari Tiberius Claudiuksen säädöksiin 18:2 Roomassa tapahtuneesta ristiinnaulitsemisesta, joka ristiinnaulitseminen rankaisumuotona kesti 300-luvulle saakka.

Miksi kirkko ei hyväksy sellaista asiaa, että muitakin olisi ristiinnaulittu perustamansa kristittyjen lahkon takia kuin heidän Jeesuksensa, vaikka historialliset kirjoitukset ja todisteet vuodelta 49 jKr. näin todistavat..

• Englanniksi Son of God ja Sun God kuulostavat samanlaisilta. Yhtä vakaalla pohjalla on sinun teoriasi.

Ihan sellainen pikku fakta, että kaikki UT:n kirjat on kirjoitettu Välimeren itäisessä osassa. Vaikka kristinusko olisikin ottanut vaikutteita egyptiläisistä kulteista, niin sen perintö on juutalainen aivan niin kuin Hannu tuossa jo aiemmin kertoi.

• Zelig kirjoitti:

Englanniksi Son of God ja Sun God kuulostavat samanlaisilta. Yhtä vakaalla pohjalla on sinun teoriasi.

Ihan sellainen pikku fakta, että kaikki UT:n kirjat on kirjoitettu Välimeren itäisessä osassa. Vaikka kristinusko olisikin ottanut vaikutteita egyptiläisistä kulteista, niin sen perintö on juutalainen aivan niin kuin Hannu tuossa jo aiemmin kertoi.

Eikun Taneli.

• PSARI
        Zelig kirjoitti:

Englanniksi Son of God ja Sun God kuulostavat samanlaisilta. Yhtä vakaalla pohjalla on sinun teoriasi.

UT:n kirjat eivät ole kirjoitettu lähestulkoonkaan kaikki Välimeren itäisessä osassa, sillä niistä on osa kirjoitettu Roomassa, ehkä Kreikkaa voi pitää itäisenä osana sekä Kyprosta, mutta esimerkiksi Markuksen evankeliumiteksti on kirjoitettu Eoomassa.

Markuksen evankeliumi on evankeliumeista vanhin ja siihen on kirjoitettu hyvin paljon tekstiä muista evankeliumeista. Kirkkoisä Eusebios lainasi Papiaksen kirjoitusta n. v. 130, jossa hän kirjoitti Markuksen olleen Keefaksen Pietarin tulkkina ja oppaana Roomassa.

Pietari mainitsee kirjeessään Babylonian, jonka seurakunta lähetti terveisiä, ja jossa Pietari oli poikansa Markuksen kanssa. Kyseessä oli varmaan Egyptin Babylonia, jota verrattiin usein Sodomaan siellä tapahtuneen maanjäristyksen takia. Keefaksen Pietarin poika Markus kirjoitti Markuksen evankeliumin ja Pietarin kirjeet.

Markus syntyi Kyrenaikassa nykyisessä Libyassa. Markus opiskeli Egyptin Aleksandriassa ja siirtyi sieltä isänsä Pietarin kanssa Roomaan, jonne tästä tuli ensimmäinen Rooman kirkon paavi.

Markuksen evankeliumi sisältää 150 kirjoitusta Vanhasta testamentista. Virheellistä tekstiä on maantieteessä että kulttuurissa ja ne osoittavat, että nämä kohdat on lisätty tekstiin sekä alkuperäinen evankeliumi on muutettu Roomaa koskevasta Juudeaa koskevaksi.

Lisäykset on saatettu tehdä Roomassa henkilön taholta, joka ei tuntenut Juudeaa maantieteellisesti, eikä juutalaisuutta. Alkuperäistekstissä juutalaisuudesta ei ole ollut mitään tietoa.

Evankeliumin 622:sta jakeesta 406 on Matteuksesta ja Luukkaasta, 145 ainoastaan Matteuksesta, 60 jaetta Luukkaasta ja vain 51 jaetta sen omia.

Papiaan 5-osainen teos Herran puheiden selitykset on varhainen Jeesuksen sanoja käsittelevä teos. Hän kirjoitti ylös Jeesus Kristuksen opit Roomassa, ei Juudeassa. Eusebius sanoo Papiaksella olleen vähäiset henkiset kyvyt. Hän oli lähellä apostolisen ajan kristillistä henkeä opettaessaan totuutta ja sen, mitä Herra oli opettanut. Papias kirjoitti asioista, joita ei ollut vielä laitettu ylös ja suullisesta perinteestä sekä joistakin perinteistä, joita Eusebios luonnehti Vapahtajan oudoiksi vertauksiksi, opetuksiksi ja joiksikin muiksi vielä myyttisemmiksi asioiksi. Papias kertoo oudon tarinan Juudas Iskariotin kuolemasta. Sen mukaan hän turposi niin, ettei mahtunut kulkemaan aukosta, josta mahtui kulkemaan vaunuilla. Juudas Iskariot murskautui vaunujen alle, niin että hänen suolensa pursuivat ulos.

"Jolla on korvat, se kuulkoon!", jae ei sisälly vanhimpiin Markuksen evankeliumin käsikirjoituksiin. Markuksen evankeliumi loppui jakeeseen 16:8 ja Jeesuksen ilmestyminen opetuslapsilleen kuoleman jälkeen on lisätty. Vanhimpien säilyneiden käsikirjoitusten tyyli poikkeaa muusta evankeliumitekstistä ja joissakin versioissa loppuosan tekstit ovat jopa erilaisia jakeen 16:8 jälkeen ja sisältö vaihtelee suuresti.

• PSARI kirjoitti:

UT:n kirjat eivät ole kirjoitettu lähestulkoonkaan kaikki Välimeren itäisessä osassa, sillä niistä on osa kirjoitettu Roomassa, ehkä Kreikkaa voi pitää itäisenä osana sekä Kyprosta, mutta esimerkiksi Markuksen evankeliumiteksti on kirjoitettu Eoomassa.

Markuksen evankeliumi on evankeliumeista vanhin ja siihen on kirjoitettu hyvin paljon tekstiä muista evankeliumeista. Kirkkoisä Eusebios lainasi Papiaksen kirjoitusta n. v. 130, jossa hän kirjoitti Markuksen olleen Keefaksen Pietarin tulkkina ja oppaana Roomassa.

Pietari mainitsee kirjeessään Babylonian, jonka seurakunta lähetti terveisiä, ja jossa Pietari oli poikansa Markuksen kanssa. Kyseessä oli varmaan Egyptin Babylonia, jota verrattiin usein Sodomaan siellä tapahtuneen maanjäristyksen takia. Keefaksen Pietarin poika Markus kirjoitti Markuksen evankeliumin ja Pietarin kirjeet.

Markus syntyi Kyrenaikassa nykyisessä Libyassa. Markus opiskeli Egyptin Aleksandriassa ja siirtyi sieltä isänsä Pietarin kanssa Roomaan, jonne tästä tuli ensimmäinen Rooman kirkon paavi.

Markuksen evankeliumi sisältää 150 kirjoitusta Vanhasta testamentista. Virheellistä tekstiä on maantieteessä että kulttuurissa ja ne osoittavat, että nämä kohdat on lisätty tekstiin sekä alkuperäinen evankeliumi on muutettu Roomaa koskevasta Juudeaa koskevaksi.

Lisäykset on saatettu tehdä Roomassa henkilön taholta, joka ei tuntenut Juudeaa maantieteellisesti, eikä juutalaisuutta. Alkuperäistekstissä juutalaisuudesta ei ole ollut mitään tietoa.

Evankeliumin 622:sta jakeesta 406 on Matteuksesta ja Luukkaasta, 145 ainoastaan Matteuksesta, 60 jaetta Luukkaasta ja vain 51 jaetta sen omia.

Papiaan 5-osainen teos Herran puheiden selitykset on varhainen Jeesuksen sanoja käsittelevä teos. Hän kirjoitti ylös Jeesus Kristuksen opit Roomassa, ei Juudeassa. Eusebius sanoo Papiaksella olleen vähäiset henkiset kyvyt. Hän oli lähellä apostolisen ajan kristillistä henkeä opettaessaan totuutta ja sen, mitä Herra oli opettanut. Papias kirjoitti asioista, joita ei ollut vielä laitettu ylös ja suullisesta perinteestä sekä joistakin perinteistä, joita Eusebios luonnehti Vapahtajan oudoiksi vertauksiksi, opetuksiksi ja joiksikin muiksi vielä myyttisemmiksi asioiksi. Papias kertoo oudon tarinan Juudas Iskariotin kuolemasta. Sen mukaan hän turposi niin, ettei mahtunut kulkemaan aukosta, josta mahtui kulkemaan vaunuilla. Juudas Iskariot murskautui vaunujen alle, niin että hänen suolensa pursuivat ulos.

"Jolla on korvat, se kuulkoon!", jae ei sisälly vanhimpiin Markuksen evankeliumin käsikirjoituksiin. Markuksen evankeliumi loppui jakeeseen 16:8 ja Jeesuksen ilmestyminen opetuslapsilleen kuoleman jälkeen on lisätty. Vanhimpien säilyneiden käsikirjoitusten tyyli poikkeaa muusta evankeliumitekstistä ja joissakin versioissa loppuosan tekstit ovat jopa erilaisia jakeen 16:8 jälkeen ja sisältö vaihtelee suuresti.

PSARI, sun historioitsijat vaikuttavat joko pipipäiltä tai sensaatiohakuisilta rahantekijöiltä sen sijaan, että olisivat historiantutkijoita sanan akateemisessa merkityksessä.

• Vaikka kaikki maailman ja historian "tiedot" koottaisiin kaikista lähteistä, se "tieto" olisi aina riittämätön ja kiistanalainen, sillä toinen väittää niin ja toinen toisin. Millään ei olisi enempää merkitystä kuin vain jostakin "historiallisesta" hahmosta, josta voidaan sanoa vaikka sun mitä. Ja on sanottukin.

Ei auta, että tyhjennetään pajatsonsa, kaikki vaikkapa tähän tai Wikipediaan tai muka uudelleen kirjoitettavaan "Raamattuun". Sen merkitys ei ole sen suurempaa kuin kotkotus: Kana on muninut munan (katso edellä).

Vain sillä on merkitystä, mihin ihminen laittaa luottamuksensa kuoleman edessä, sairaudessa, rakkaan menetyksessä. Yksin menet kuolemaan, yksin kärsit kipujasi. Yksin suret. En voi ottaa tietosanakirjaa mukaan hautaan, ja vaikka ottaisinkin, se mätänee minun laillani. Tieto käy turhaksi, kun elämä nousee vastaan ja rakkaus puuttuu (vrt. 1.Kor. 13).

Mikään "historiallinen" Jeesus tai Chrestus, tai vaikka miksikään häntä kutsutaankin, ei auta todellisuuden irrationaalisuudessa, kärsimyksissä, ihmisen syvimmässä yksinäisyydessä. Jokainen joutuu yksin Jumalansa eteen. Tarvitsen Lunastajaa! Kaipaan Vapahtajaa.

"Minä tiedän, että lunastajani elää.
      Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä.
      Ja sitten, kun minun nahkani on riekaleina
      ja lihani on riistetty irti,
      minä saan nähdä Jumalan,
      saan katsella häntä omin silmin,
      ja silmäni näkevät: hän ei ole minulle outo!
      Tätä minun sydämeni kaipaa." Job 19:25-27

Keskusteluketjun alussa kysytään: Kuka hän oli? Hyvää, kun pohditaan sitä ja sen eri näkökantoja. Vielä parempaa, ettei unohdeta kysyä: Kuka hän on minulle, tänään ja ikuisesti?

rovasti Taneli-pappi

• mieti tätä

HM
        Mukava lukea, Taneli, että sinä lainaat juutalaista tekstiä. Vaikka Job ei puhukaan Jeesuksesta, niin hän en luottamuksensa JHWH:n on opiksi muillekin. Tietysti on toisaalta totta sekin, että Job on tarina, mutta hyv ä sellainen.

• No hups, nyt kirjoitin hieman liian nopeasti ja innostuin.
      En todellakaan tarkoita sitä, ettei Raamatulla olisi merkitystä. Sillä on merkitystä ja todella paljon!

Tarkoitan sitä, että vaikka koottaisiin kaikki "tiedot" johonkin uudelleen kirjoitettavaan muka "Raamattuun", niin sen merkitys ei olisi sen suurempaa kuin kotkotus: Kana on muninut munan (katso edellä).

Tarvitaan sanoman eksistentiaalista merkitystä, sen merkitystä uskolle, toivolle ja rakkaudelle. Mitä Hän merkitsee minulle? Tulkoon Sana jälleen lihaksi: minussa, sinussa, kirkossa!

rovasti Taneli-pappi

• PSARI

Raamattu sanana tarkoittaa koottuja kirjoituksia, mutta sitä ihmettelen, miksei tähän kirjaan ole laitettu jumala arvonimen perään kunkin aikakauden hallitsijan nimeä, jotka löytyvät ainakin juutalaisten kirjoituksista.

Apokryfiteksteihin jätetyistä evankeliumeista saisi paljon lisävalaistusta Raamatun teksteihin liittyen.

Miksi Jerusalemin eteläpuolella olevaa Beetelehmiä sanotaan Daavidin kaupungiksi, vaikka oikea Daavid kuninkaan syntymäkaupunki on Beetlehem, joka sijaitsee Galileassa.

VT:ssa puhutaan beetlehemiläisestä Iisaista ja hänen paimenessa olevasta pojastaan Daavidista ja myös Daavid käski 10 miestä menemään auttamaan Naabalia isänsä luo Karmeliin.

Miksi Jeesuksen kasvatti-isän Joosefin isän nimi on eri Matteuksessa ja Luukkaassa erilainen?

Joosefin isä oli Jaakob, Matt. 1:15-16. Oliko hän Joosef, joka asui Juudean Beetlehemissä ollen puuseppä ja leski. Olivatko hänen poikansa Juudas, Justus, Jaakob ja Simon sekä tyttäret Assia ja Lyydia.

Oliko taasen Luukkaan evankeliumin Joosef Galilean Beetlehemissä asunut Joosef, jonka isä oli Eeli, Luuk 3:23, ja joka oli kirvesmies ja hänellä tytöt Miriam ja Martta sekä pojat Jeshus, Jaakob sekä Tuomas ja Juudas Didymos eli kaksospojat.

Vai miten se menee? eli kaksi Joosefia, 2 Mariaa ja 2 Jeesusta.

• AntiChrisu
        PSARI kirjoitti:

Raamattu sanana tarkoittaa koottuja kirjoituksia, mutta sitä ihmettelen, miksei tähän kirjaan ole laitettu jumala arvonimen perään kunkin aikakauden hallitsijan nimeä, jotka löytyvät ainakin juutalaisten kirjoituksista.

Apokryfiteksteihin jätetyistä evankeliumeista saisi paljon lisävalaistusta Raamatun teksteihin liittyen.

Miksi Jerusalemin eteläpuolella olevaa Beetelehmiä sanotaan Daavidin kaupungiksi, vaikka oikea Daavid kuninkaan syntymäkaupunki on Beetlehem, joka sijaitsee Galileassa.

VT:ssa puhutaan beetlehemiläisestä Iisaista ja hänen paimenessa olevasta pojastaan Daavidista ja myös Daavid käski 10 miestä menemään auttamaan Naabalia isänsä luo Karmeliin.

Miksi Jeesuksen kasvatti-isän Joosefin isän nimi on eri Matteuksessa ja Luukkaassa erilainen?

Joosefin isä oli Jaakob, Matt. 1:15-16. Oliko hän Joosef, joka asui Juudean Beetlehemissä ollen puuseppä ja leski. Olivatko hänen poikansa Juudas, Justus, Jaakob ja Simon sekä tyttäret Assia ja Lyydia.

Oliko taasen Luukkaan evankeliumin Joosef Galilean Beetlehemissä asunut Joosef, jonka isä oli Eeli, Luuk 3:23, ja joka oli kirvesmies ja hänellä tytöt Miriam ja Martta sekä pojat Jeshus, Jaakob sekä Tuomas ja Juudas Didymos eli kaksospojat.

Vai miten se menee? eli kaksi Joosefia, 2 Mariaa ja 2 Jeesusta.

Tanelin mielestä on yhdeentekevää oliko Jeesus historiallinen henkilö ja mitä
        se todellisuudessa teki (jos oli). Tärkeintä on uskoa sokeasti ja saada aivonsa huijaamaan itseään.

Jokainen varteenotettava historioitsija tunnustaa, että kristinusko on synteesi aiemmista uskonnoista aina alkaen egyptin aurinkojumalista kreikkalaisiin ja roomalaisiin jumaliin. Eli Jeesus-myyttiin on poimittu sieltä täältä aineksia.

Taneli voisi selittää vaikkapa Jeesuksen kuoleman, josta täällä joku aiemmin kirjoittelikin. Muistaakseni raamatun mukaan Jeesus kuoli ristillä hieman yli 30-vuotiaana kello 11-12 välillä Jerusalemissa pääsiäisenä (maalis-kesäkuu), jolloin oli myös 3 tuntia kestänyt täydellinen auringonpimennysja sekä zombieinvaasio.
        No, tällaista auringonpimennystä ei siis ollut NASAn mukaan vuosien 20-40 välillä jolloin Jeesuksen olisi pitänyt saarnata ja kuolla.

• areaerh
        AntiChrisu kirjoitti:

Tanelin mielestä on yhdeentekevää oliko Jeesus historiallinen henkilö ja mitä
        se todellisuudessa teki (jos oli). Tärkeintä on uskoa sokeasti ja saada aivonsa huijaamaan itseään.

Jokainen varteenotettava historioitsija tunnustaa, että kristinusko on synteesi aiemmista uskonnoista aina alkaen egyptin aurinkojumalista kreikkalaisiin ja roomalaisiin jumaliin. Eli Jeesus-myyttiin on poimittu sieltä täältä aineksia.

Taneli voisi selittää vaikkapa Jeesuksen kuoleman, josta täällä joku aiemmin kirjoittelikin. Muistaakseni raamatun mukaan Jeesus kuoli ristillä hieman yli 30-vuotiaana kello 11-12 välillä Jerusalemissa pääsiäisenä (maalis-kesäkuu), jolloin oli myös 3 tuntia kestänyt täydellinen auringonpimennysja sekä zombieinvaasio.
        No, tällaista auringonpimennystä ei siis ollut NASAn mukaan vuosien 20-40 välillä jolloin Jeesuksen olisi pitänyt saarnata ja kuolla.

NASA ei ole erehtymätön. Ehkä tuollaista ihmettä ei voi luokitella tavalliseksi auringonpimennykseksi.

• AntiChrisu
        areaerh kirjoitti:

NASA ei ole erehtymätön. Ehkä tuollaista ihmettä ei voi luokitella tavalliseksi auringonpimennykseksi.

Jos se olisi taika-auringonpimennys, niin siitä olsi jäänyt merkintöjä ympäri maailman, mutta kun ei ole jäänyt. Ihmeellistä että kukaan muu ei havainnut taianomaista pimennystä kuin muutama alkukristitty.

Kuun kiertäminen maan ympäri ja maan kiertäminen kuun ympäri on helposti laskettavissa matemaattisesti.

NASA ei ole erehtymätön, mutta eiköhän NASA kykene tällaisten tavallisten lähitaivaankappaleiden liikkeet laskemaan tarkasti kun se pystyttiin tekemään jo 500 vuottakin sitten.

• AntiChrisu
        AntiChrisu kirjoitti:

Jos se olisi taika-auringonpimennys, niin siitä olsi jäänyt merkintöjä ympäri maailman, mutta kun ei ole jäänyt. Ihmeellistä että kukaan muu ei havainnut taianomaista pimennystä kuin muutama alkukristitty.

Kuun kiertäminen maan ympäri ja maan kiertäminen kuun ympäri on helposti laskettavissa matemaattisesti.

NASA ei ole erehtymätön, mutta eiköhän NASA kykene tällaisten tavallisten lähitaivaankappaleiden liikkeet laskemaan tarkasti kun se pystyttiin tekemään jo 500 vuottakin sitten.

korjaus "...maan kiertäminen auringon ympäri on laskettavissa..."

• PSARI
        AntiChrisu kirjoitti:

Tässä historioitsijoiden näkemys tuosta auringonpimennyksestä.

Julius Africanus kirjoitti n. v. 221 Jeesuksen ristiinnaulitsemisen yhteydessä olleesta pimeydestä: "Historianteoksensa kolmannessa osassa Thallus tulkitsee pimeyden auringonpimennykseksi.” Africanus on toista mieltä ja väittää, että auringon pimentyminen ei voinut tapahtua täyden kuun aikaan, joka on juutalaisten pääsiäisaikaa. Africanus kertoi vastustavansa Thalluksen tietoa auringonpimennyk-sestä, ja ettei pimennys voinut tapahtua täyden kuun aikaan, jolloin Jeesus kuoli juutalaisten pääsiäisenä.

Africanus väitti, että Thallus oli yrittänyt selittää yliluonnollista tapahtumaa luonnollisena. Thalluksen aikaan kiistetltiin voimakkaasti keisarillisessa kaupungissa Roomassa heti 50-luvulla Jeesuksen kuolemaan liittyvistä asioista. Thallus oli oikeassa, koska Jeesus Kristus eli Jesus Chrestus ristiinnaulittiin Roomassa, jossa samanaikaisesti tapahtui maanjäristys ja sitä välittömästi seurannut läheisen tulivuoren purkaus, joka pimensi auringon syöstessään tuhkapilven auringon eteen.

Israelista on löydetty yksi ainoa ristiinnaulitun luuranko, joka oli noin 20 vuotiaan miehen, ja joka oli vaikeasti kehitysvammainen. Luuranko löytyi aivan Syyrian rajalta.

Jeesuksen ristiinnaulitse-misen aikaan on kirjoitettu maan vavahdelleen ennen 3 tunnin pimeyttä. Tätä ei voinut tapahtua Jerusalemissa. Roomassa tapahtui 5,6 Richterin asteikon maanjäristys v. 52 jaa. eli v. 49 jKr. paikkeilla, jossa kuoli paljon ihmisiä. Rooman saattoi pimentää n. 25 km päässä oleva tulivuori Colli Albani samanaikaisesti maanjäristyksen kanssa
        Toisekseen ennen maanjäristystä on usein myös ukkosmyrskyjä.

Julius Africanus viittaa myös toiseen historioitsijaan Phlegoniin, jonka mukaan Tiberius Claudiuksen hallituskaudella täyden kuun aikaan oli täysi auringonpimennys, joka kesti kuudennesta hetkestä yhdeksänteen. Africanus uskoi Phlegonin kirjoittavan samasta pimeydestä kuin Thallus.

Itse sain tiedot Italiassa asuvalta saksalaiselta professorilta maanjäristyksestä, joka tutkii alaa. Hän sanoi, ettei Jerusalemissa ole näin tapahtunut vuosina 30-35 tai vuoden 49-52 paikkeilla.

Markion vahvisti Jesus Chrestuksen olleen Jumalan lähettämä. Taivaallinen isä saattoi kyllä tarkoittaa sitä, että Chrestus oli kukkulalla olleen Isis temppelin ylin johtaja eli kukkulalla tarkoitettiin taivasta ja isällä johtajaa tai ylintä pappia. Markion väitti, että toisin kuin uskotaan syntymässä olevassa kristillisessä kirkossa, kristinusko on erillinen uskonto ja täysin erillään juutalaisuudesta. Hänen mielestään Juudealla ei ollut kristinuskon kanssa mitään tekemistä. Markionin mielestä Jeesus Kristus oli yksinkertaisesti perus-tanut uuden lahkon Roomaan, eikä mitään muuta.

Tertullianus viittaa Pilatuksen Säädöksiin, joissa keisari Tiberius Claudius keskusteli Jeesuksen elämästä ennen asian Rooman senaattiin viemistä. Tätä on pidetty täysin mahdottomana ja virheellisenä tietona, sillä Jerusalemissa tätä ei voinut tapahtua, koska keisari Tiberius Claudius ei ollut keisari Jeesuksen ristiinnaulitsemisen aikaan, jona oletettiin olevan n. v. 33. Mutta, jos kyseessä on Roomassa tapahtunut ristiinnaulitseminen, niin keisari on täysin puhua ristiinnaulittavan kanssa sekä hänen elämästään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8757
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3449
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2640
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2030
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      2020
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      357
      1747
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1432
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1211
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1095
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1044
    Aihe