Briggs&Stratton käynti huojuu

nelson

Mistä johtuu Briggs&Strattonin ruohonleikkurin moottorin käynnin huojuminen (humpaaminen). Tämähän tuntuu olevan ihan tyyppivika ja kiusallinen vielä.

73

70332

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pjk

      vaihda/vaihdata kaasuttimeen kalvot.ei maksa kuin 5-10 euroa

    • Kullervo Humppa

      Jösses sentään teidän kanssanne. Ei se ole vika vaan tarkoituksellinen toiminto. Tutustu hieman moottorin sielunelämään, niin hämmästyt... ehkä. Mallista riippuen varusteena on joko keskipakoissäädin tai ilmanpaineella toimiva säädin, joka konetta kaasuttelee.

      • nelson

        Jösses sentään, kyllä se (tyyppi)vika mielestäni on jos jatkuvasti käynti itsestään huojuu n.500-2500 kierrosta/min. Ei kai se sinun mielestä näin kuulu toimia? Minä tiedän ainakin 5kpl laitetta joissa sama vika. Ja kun liikkuu lähiöissä niin kuulee samanlaista humpaamista. Voi kyllä johtua noista kalvoista. Pitää kokeilla.


      • Kullervo Humppa
        nelson kirjoitti:

        Jösses sentään, kyllä se (tyyppi)vika mielestäni on jos jatkuvasti käynti itsestään huojuu n.500-2500 kierrosta/min. Ei kai se sinun mielestä näin kuulu toimia? Minä tiedän ainakin 5kpl laitetta joissa sama vika. Ja kun liikkuu lähiöissä niin kuulee samanlaista humpaamista. Voi kyllä johtua noista kalvoista. Pitää kokeilla.

        Mutta toinen meistä tuntee pienkoneet, toinen ei.
        Arvaa kumpi?


      • korjaaja

        Kyllä tuo käynnin heijaaminen kalvojen venymisen takia on aika lailla tyyppivika. Kymmeniä (jopa satoja) leikkureitä tänä keväänä huoltaneena ja korjanneena kalvot ovat olleet suurin vika käynnissä.


      • kaasu?
        korjaaja kirjoitti:

        Kyllä tuo käynnin heijaaminen kalvojen venymisen takia on aika lailla tyyppivika. Kymmeniä (jopa satoja) leikkureitä tänä keväänä huoltaneena ja korjanneena kalvot ovat olleet suurin vika käynnissä.

        10vuotta vanhan 3.5hv B&S kaasunsäätö lakkasi toimimasta.

        Itse moottorin päältä tulee ohut akseli, josta lähtee n. 15cm vipu, joka liittyy tangon välityksellä itse kaasuvivustoon.

        Miten tuon vivun pitäisi toimia?
        Pitäisikö tuo vipu olla normaalisti jousikuormitettu pitämään kaasu kiinni, kun kaasuttimen vivustossa oleva jousi taas vetää kaasua aukipäin?

        Nyt tuo moottorin sisältä tuleva akseli (ja vipu) heiluu ilman vastusta.

        Tietty moottori toimii ilman tätä säädintäkin, mutta paremmin toimisi, jos toimisi.

        Korjausvinkit ovaat tervetulleita.


      • säädin
        kaasu? kirjoitti:

        10vuotta vanhan 3.5hv B&S kaasunsäätö lakkasi toimimasta.

        Itse moottorin päältä tulee ohut akseli, josta lähtee n. 15cm vipu, joka liittyy tangon välityksellä itse kaasuvivustoon.

        Miten tuon vivun pitäisi toimia?
        Pitäisikö tuo vipu olla normaalisti jousikuormitettu pitämään kaasu kiinni, kun kaasuttimen vivustossa oleva jousi taas vetää kaasua aukipäin?

        Nyt tuo moottorin sisältä tuleva akseli (ja vipu) heiluu ilman vastusta.

        Tietty moottori toimii ilman tätä säädintäkin, mutta paremmin toimisi, jos toimisi.

        Korjausvinkit ovaat tervetulleita.

        Kun moottori ei käy vivussa ei tunnu vastusta, käynnistyttyään se vetää kaasua kiinni päin.

        Tod.näk. syy käynnin huojumiseen on vastajousen kuoleutuminen. Koita kiristää jousta hieman vaikka rautalangan pätkällä, jolloin on helppo etsiä oikea kireys, jotta moottori käy tasaisesti.


      • Dino
        Kullervo Humppa kirjoitti:

        Mutta toinen meistä tuntee pienkoneet, toinen ei.
        Arvaa kumpi?

        Jaa. Itsellä loppui huono käynti siihen paikkaan kun vaihdoin kalvon. Moottorihan käy rikkaalla jos kalvo on venynyt, käynti on tukkoista ja huojuvaa, nokeaa tulpan ja pölläyttelee savua ja tankki tyhjenee normaalia nopeammin. Ja Kullervo pienkoneasiantuntija sen säätimen tehtävä on pitää kierrosluku vakiona ja toimia ilman viiveitä. Jos käynti sen takia huojuu, säätimessä on vikaa ja jos vaiva on yleinen, siinä on tyyppivika.


      • Kullervo Humppa
        Dino kirjoitti:

        Jaa. Itsellä loppui huono käynti siihen paikkaan kun vaihdoin kalvon. Moottorihan käy rikkaalla jos kalvo on venynyt, käynti on tukkoista ja huojuvaa, nokeaa tulpan ja pölläyttelee savua ja tankki tyhjenee normaalia nopeammin. Ja Kullervo pienkoneasiantuntija sen säätimen tehtävä on pitää kierrosluku vakiona ja toimia ilman viiveitä. Jos käynti sen takia huojuu, säätimessä on vikaa ja jos vaiva on yleinen, siinä on tyyppivika.

        Huono ja huojuva käynti ovat kaksi eri asiaa... suomenkielisillä alueilla ainakin. Mitä tulee säätimen toimintaan, mitäs luulisit esimerkiksi Klippon ilmoittavan kierrosalueeksi? Entä miten tarkan oletat olevan esimerkiksi edellämainitun ilmanpaineella toimivan säätimen? Todellinen tarkkuusinstrumentti!! No, venytelkää kalvoja. Hei, humpaa!
        :)


      • sinä taisit tietää
        säädin kirjoitti:

        Kun moottori ei käy vivussa ei tunnu vastusta, käynnistyttyään se vetää kaasua kiinni päin.

        Tod.näk. syy käynnin huojumiseen on vastajousen kuoleutuminen. Koita kiristää jousta hieman vaikka rautalangan pätkällä, jolloin on helppo etsiä oikea kireys, jotta moottori käy tasaisesti.

        kyllähän se on just se keskipako säädin mikä siellä reistää vaatii vain säätöä on nimittäin liian herkällä nyt kun käynti huojuu.


      • Dino
        Kullervo Humppa kirjoitti:

        Huono ja huojuva käynti ovat kaksi eri asiaa... suomenkielisillä alueilla ainakin. Mitä tulee säätimen toimintaan, mitäs luulisit esimerkiksi Klippon ilmoittavan kierrosalueeksi? Entä miten tarkan oletat olevan esimerkiksi edellämainitun ilmanpaineella toimivan säätimen? Todellinen tarkkuusinstrumentti!! No, venytelkää kalvoja. Hei, humpaa!
        :)

        Tiesitkö että suomenkielisillä alueilla on lupa kuvailla jotain asiaa useammalla adjektiivilla, saa kuulija paremman kuvan kuin jos sanottaisiin vain esim. "käynti on huono". Klippon virityksistä en tiedä, mutta Stigassani ilmanpaineella toimiva säädin pitää kierrosluvun niin pienissä rajoissa, ettei korvakuulolta havaitse mainittavaa huojuntaa. Eli se on hommaansa riittävän tarkka.

        Mutta kaipa siinä sitten on vikaa kun mekanismi jonka valmistaja on tarkoittanut pitämään kierrosluvun suht. vakiona, ei aiheutakaan huojuntaa joka herra "Asiantuntijan" mielestä kuuluu olla näissä ominaisuutena. Vai onko Kullervo niin kyrpiintynyt pienkoneremppaan että sanoo vikoja ominaisuuksiksi?

        Venyttele sinä niitä kalvoja, jossei niillä kerran mielestäsi ole mitään vaikutusta. Onneksi ei itsellä ole niin peukalo keskellä kämmentä että tarvitsisi turvautua sinunlaisiisi "asiantuntijoihin".


      • joooppsssss---

        Siinähän on se kuormituksen mukaan säätyvä säädin jolloin nostaa kierroksia

        Mutta jos se käynti huojuu paikallaan niin silloin lienee lähinnä kalvo entinen

        .


      • Korjataanmoottoreita
        Kullervo Humppa kirjoitti:

        Mutta toinen meistä tuntee pienkoneet, toinen ei.
        Arvaa kumpi?

        Ole sinä humppa hiljaa


      • pienkonemie

        Joo pistäppä uusi kalvo niin huojuminen häviää samalla kannattaa vaihtaa tulppa ja puhdistaa ilman suodatin ja eikun kovaa ajoa☺


      • StigHusqvarna
        Kullervo Humppa kirjoitti:

        Mutta toinen meistä tuntee pienkoneet, toinen ei.
        Arvaa kumpi?

        Ei ole Humppa vaikea arvata kuka on asiantuntija ja kuka ei... =) Kuulostat aivan oikealta remppamieheltä, kun ei osaa korjata, niin viat muuttuu ominaisuuksiksi.
        Onko sitten niin, että kun kone uutena käy tasaisesti, niin siinä on joku vika =))))
        Voi hyvänen aika teitä tyhmiä amatöörejä!


      • Anonyymi

        Vittu oot idiootti jätkä, mitä vitun järkeä höpöttää jostain säätimestä koska koneen ei kuulu heitellä kierroksia noin oot tyhmä kun et edes tiedä miten se korjataan :DDD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vittu oot idiootti jätkä, mitä vitun järkeä höpöttää jostain säätimestä koska koneen ei kuulu heitellä kierroksia noin oot tyhmä kun et edes tiedä miten se korjataan :DDD

        Uskomatonta. Kyllä oli korkea aika aktivoida tämäkin 16-vuotta vanha mutapaini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskomatonta. Kyllä oli korkea aika aktivoida tämäkin 16-vuotta vanha mutapaini.

        Eiköhän kyse ole taas vain sinun aktivoinnista.


      • Anonyymi
        Kullervo Humppa kirjoitti:

        Mutta toinen meistä tuntee pienkoneet, toinen ei.
        Arvaa kumpi?

        uusi kalvo kaasuttimeen ja pelittää !!


    • Tilapäinen

      Alkuperäiseen kysymyksenn palataen, tämän vastaus jakaantui kahteen osaan ja joku kehui osaavansa pienkoneet...Johtuuko se humpaaminen kalvoista (ja missä ne sijaitsevat) vai vastajousesta (ja missä se sijaitsee). Asiaa esiintyy myös Monarkin leikkurissa. On melko epämiellyttävä ominaisuus.

      • korjaaja

        Mä vastasin tonne alemmas nimimerkille Stratton käy katton sieltä. Sitä kierrossäätimen jousta ei pidä mennä "kirimään" Sen jäykkyys on säädetty
        niin että moottori ottaa n.3500r/min. Saa sen kiertämään enemmänkin mutt,kone ei pitkään kestä
        (yleensä kiertokanki menee poikki ja tulee lohkosta läpi).


      • ASENTAJA
        korjaaja kirjoitti:

        Mä vastasin tonne alemmas nimimerkille Stratton käy katton sieltä. Sitä kierrossäätimen jousta ei pidä mennä "kirimään" Sen jäykkyys on säädetty
        niin että moottori ottaa n.3500r/min. Saa sen kiertämään enemmänkin mutt,kone ei pitkään kestä
        (yleensä kiertokanki menee poikki ja tulee lohkosta läpi).

        Ton ylläolevan nimimerkin piti olla asentaja eikä korjaaja. Sori.


      • bläde
        ASENTAJA kirjoitti:

        Ton ylläolevan nimimerkin piti olla asentaja eikä korjaaja. Sori.

        no niin...kalvon vaihdoin kaasariin ja kyllä käypi kone siististi ja kustansi 6 egee,että sillee...


      • asentaja
        korjaaja kirjoitti:

        Mä vastasin tonne alemmas nimimerkille Stratton käy katton sieltä. Sitä kierrossäätimen jousta ei pidä mennä "kirimään" Sen jäykkyys on säädetty
        niin että moottori ottaa n.3500r/min. Saa sen kiertämään enemmänkin mutt,kone ei pitkään kestä
        (yleensä kiertokanki menee poikki ja tulee lohkosta läpi).

        Hmm. Kalvon ja tulpan olen vaihtanut vuosien varrella useammankin kerran. Käy ja kukkuu vaan nyt oli huojuntaa niin paljon, että piti tehdä alla mainuilla tavalla.

        Nimimerkki säädin kirjoitti jousen kuoleentumisesta mikä oli aivan oikein. Ei siinä kehoitettu toimivaa jousta kiristelemään, vaan jos jousi on kuoleentunut, niin silloin sitä voi koittaa ensi avuksi. " Koita kiristää jousta hieman vaikka rautalangan pätkällä, jolloin on helppo etsiä oikea kireys, jotta moottori käy tasaisesti. "


    • puppeli2

      Johtuu etanolista jota laitetaan nyky bensaan, hajottaa ajan myötä kalvon..

      • briggs84

        Käyttäkää pienkonebensaa niin kalvo kestää paremmin. Itselläni on leikkuri cm -84 ja vielä starttaa keväällä kolmannella vetäisyllä.


    • wanker 78

      ryyppy jumissa

    • joop

      leikkuri upposi veteen (ja mina kans) sen jälkeen leikkuri ei käynnistynyt kuka osaisi minua auttaa?

      • tomi,.-

        ootko vielä vedessä?


    • BS

      Mulla on 40 vuotta vanha Norlet jossa on kolme heppanen Briggs&Stratton moottori. Tämä on siis niitä malleja jossa on kaasun säätö. Moottoriin on vaihdettu uusi sytytystulppa, ilmansuodatin, bensa on uutta v-poweria ja öljyt vaihdettu. Kun koneen nykäsee käyntiin, se käy hyvin matalilla kierroksilla kunnes sammuu. Ei tottele kaasua eikä kaasuttimen säätöruuvia. Säätimen jousikin on vaihdettu mutta ei vaikuta mitään. Tietääkö joku mistä kenkä vois puristaa? Kyseessä on todella vanha leikkuri mutta se on tähän saakka toiminut hyvin ja olisi sääli luopua siitä.

      • re bs

        Puhdista kaasari niin pitäs toimii


    • Kalle

      Jonseredin LR 10 moottori käy epätasaisesti jos kaasu ei oo täysillä Kirrokset vaihtelee koka ajan.Missä vika

    • timpe

      saisko joltain kuvaa miten ne jouset asetetaan ja mistä niitä voi halvalla tilata? sain leikkurin toimivana mutta jouset kuolleet ja nyt en muista miten ne tulee kiinni ja mihin, jos niin osoitteeseen [email protected]

    • Ylinen80

      Mulla on Jonsered sprint 375 käsikaasulla ja jonka käynti huojuu. Putsasin kaasuttimen, ilmansuodattimen ja bensatankin, lisäksi vaihdoin uuden kalvon ja jousen, mutta silti käynti huojuu kun säätää matalalle kierrosnopeudelle. Korkealla toimii moitteettomasti. Alkaa neuvot kohta loppumaan, perkele. Seuraavaksi tulpan vaihto ja jos ei auta niin uudestaa kaasutin auki ja puhdistus. Ei mene vaan järkeen tuo käsikaasun toiminta. Jos on käsikaasu niin tarviiko siinä kaasuttimessa olla se toinen jousi, eli se pienempi ? ymmärtääkseni se pienempi jousi on tarpeellinen jos ei ole käsikaasua.

    • ex korjaaja

      mä en ikinä hanki enää mitään käsistartattavaa, on oltava sähköstartilla, ei jaksa enää vedellä tota narua noista romu leikkureista satoja kertoja ennenku lähtee, ja huojuu, ja sammuu kun ottaa pieneen yhteen ruohonkorteen kiinni.

      revin irti automaattisäätimen, joka pyörimisnopeuden mukaan säätää vehkeitä ilmaisesti ilmaa kaasariin. vaikka tuon vivun kääntää minne, ei huojunta lakkaa, vaan jatkuu, ja lopulta kun tuo "ryyppy"läppä menee kiinni ni sammuu tietty ku ei ilmaa saa.

      asennan seuraavaks tohon 5kilowatin sähkömoottorin, 80 000 kierrosta minnuutissa, eiköhän ala ruoho lakeemaan... täytyy vaa sit pihanpäälle viritellä sellanen sähköverkko, mikä linnanmäen törmäilyautoissa...prkl

      toinen hyvä olis jonku hyväkäyntisen pikkuauton motti, esim joku nissani tms fiiatti... sähköstartti ja kaikki!

      miksei briggs&strattori voinu keksiä vähän parempaa moottoria noinkin jokapäiväsieen koneeseen, esimerkiks dieselimoottorin !??? aina lähtee! eikä sammu kesken kaiken vaikka leikkaisit vahingossa talon seinää.

      3 konetta ja kaikissa sama vika! jos saan yhden pelaan, laitan täst edes korkillisen öljyä bensan sekaan ni ei mee kalvot, ja ikean lyijykynän lyijyä taikka pari ongenpainoa!
      savuttaa mutta pelaa!

    • Kaippe1

      Mistäs tämä briggs&strattonin pakoisvoiman sääjin löytyy? kalvo vaihdettu ja myös tulppa.. silti huojuu käynti pahasti.. en jaksanu lukea koko ketjua läpi ku meni liikaa offin puolelle.. käynti siis huojuu nii keleesti..

      • Vetokäynnistimen alt

        Se muoviläppyrä on vetokäynnistimen alapuolella. Eli viiri jonka toisessa päässä on se jousi mikä menee kaasariin. Vaihda se jousi...


      • Öyenssöyenssöen

        Koko moottorin päällä oleva koppa siis auki, ei pelkästään se käynnistin. Siellä kopan sisällä se ilmavirran mukana säätyvä läppä on ihan näkyvillä. Siis sen pyörivän rummun ulkokehällä olevan rihloituksen lähettyvillä. Sen läpän akseli varmaan töhkää täynnä. Puhdista se ja herkistä liikkumaan. Alkaa vehkeet taas toimimaan.


    • viking mb2r

      Jos haluutte tavalliseen työnnettävään leikkuriin enemmän kierroksia, säätäkää sitä missä on se pidempi jousi, niin taittakaa pihdeillä eteenpäin sitä metalli lipuskaa. Se on juuri se kierrosten säätö juttu. Mitään jousia ei tarvitse alkaa venyttelemään tai taitteleen. Sillä pikkujousella ei ole mitään merkitystä vaikka sen ottaisi kokonaan pois. Näin minä olen saanut lopunkin heijauksen pois kaasuttimen kalvojen vaihdon jälkeen ja käy tosi tasaseen. 3.5-4 hv leikkuri kestää kyllä vähän enempi ottaa kierroksia.

      • monta_on_mieltä

        Monta on mielipidettä mekanikoilla. Kyllä paljon näitä rassanneena yhdyn pitkälti sinun "uskoon". Kyseisen asianhan voi testata käynnistämällä leikkurin ja vangitsemalla käsin kyseisen vivun haluttuun kohtaan, ja huojunta loppuu. Itse olen mökkikoneeseen lisännyt kierroksia ,sielläkun tuppaa pitkien leikkausvälien vuoksi nurmi kasvamaan. Kestänyt on vaikka reilummat kierrokset kun huoltaa oljyn vaihdot, ja muistaa tarkistaa myös määrän.


    • FIFI

      Käynnin heijaaminen johtuu 90% liian laihasta seoksesta. Kalvokaasareissa kalvon vaihto yleensä auttaa ja kohonkaasareissa suuttimen puhdistaminen, isontaminen tai seosruuvin säätö rikkaamalle.

    • riksstratton

      Monennellako vedolla leikkuri käynnistyy?
      - no sillä viimeisellä tietenkin

    • BetSohv

      OHV kone series 550 oireilee samalla tavoin, mistä pitäis lähteä vikaa metsästämään ? Tässähän ei ole kalvoa, vaan bensa kulkeutuu painovoimaisesti kaasuttajaan, luulisin

      • paskanostit

        Tutki aluksi miten kaasutus on toteutettu, että mikä määrää käyntinopeuden. Vaihda tarvittaessa uutta bensaa ja puhdista ilmanpuhdistaja, pese se bensalla ja rutista kuivaksi ja lisää siihen jotain öljyä ja rutista oikein kuivaksi. Vois aluksi myös kokeilla vanhaa kikkaa ja löysätä tankinkorkkia, että onko se tukossa ;)


      • BetSohv

        Tuossa Stigassa on vakionopeus, on kokeiltu uutta bensaa sekä pienkonebensaa. Tää on OHV kone eli on "kuivasuodatin" . Onkohan tuossa irroitettavaa suutinta ?
        Tulppa on uusi. Koneen käynti aaltoilee melkoisesti ja välillä se meinaa sammua. Ilman tankinkorkkiakin oon kokeillu ajella, mutta sama heijaaminen jatkuu. Leikkuri ei oo kuin kaksi vuotta vanha.


      • mechaanikko

        pienkone pensa on huijausta, jos niin hyvää ostakaa autoonnekin sitä samaa pienkonepensaa.
        voi teitä!! sitten asiaan...
        briksi series malleihin olen tehnyt sikanostosia nokkaakseleita jolloin kone vetää jo alhaalta ja kiertää nätisti yli 7 tonnia ja kuluttaa vähemmän 98 bensaa, pienkone pensa on humpuukia. eli nokan nostoa ja sädettä muuttamalla saadaan juuri optimaalinen vääntö mogumentti kyseiselle koneelle. mutta vältä liian kovia aukioloaikoja koska se "overlappi" aiheittaa ongelmia pienelle kierrosluvulle ellet muuta patoputkea ja imukaulaa. eli:
        stage1 viritys: 98 tankkiin ja nokkaakselin tekeminen "sikanostoiseksi" saadaan 3hp koneesta 5-7 hp: kone.
        stage 2 viritys: samat kuin edellä mutta lisätään 20 mm kaasutin ja tehdään tehopilli= 8-10 hp:n kone ja kierrokset 10 000 tietämissä.
        stage3 viritys: kaikki samat kuten edellä mutta ruetaan kanavat isontamaan ja entistä isompaa kaasaria kehiin ja kannen lasku ja isommat esim ladan venat jolloin on jo 15 hv kasassa.
        eli 3 hp briksistä saadaan 15 hp pienellä kutittelulla ja 98 pensalla.
        kysykää lisää jos tietoa kaipaatte, täältä löytyy kokemuksia virityksistä.


      • Vecceli

      • ocaaja
        mechaanikko kirjoitti:

        pienkone pensa on huijausta, jos niin hyvää ostakaa autoonnekin sitä samaa pienkonepensaa.
        voi teitä!! sitten asiaan...
        briksi series malleihin olen tehnyt sikanostosia nokkaakseleita jolloin kone vetää jo alhaalta ja kiertää nätisti yli 7 tonnia ja kuluttaa vähemmän 98 bensaa, pienkone pensa on humpuukia. eli nokan nostoa ja sädettä muuttamalla saadaan juuri optimaalinen vääntö mogumentti kyseiselle koneelle. mutta vältä liian kovia aukioloaikoja koska se "overlappi" aiheittaa ongelmia pienelle kierrosluvulle ellet muuta patoputkea ja imukaulaa. eli:
        stage1 viritys: 98 tankkiin ja nokkaakselin tekeminen "sikanostoiseksi" saadaan 3hp koneesta 5-7 hp: kone.
        stage 2 viritys: samat kuin edellä mutta lisätään 20 mm kaasutin ja tehdään tehopilli= 8-10 hp:n kone ja kierrokset 10 000 tietämissä.
        stage3 viritys: kaikki samat kuten edellä mutta ruetaan kanavat isontamaan ja entistä isompaa kaasaria kehiin ja kannen lasku ja isommat esim ladan venat jolloin on jo 15 hv kasassa.
        eli 3 hp briksistä saadaan 15 hp pienellä kutittelulla ja 98 pensalla.
        kysykää lisää jos tietoa kaipaatte, täältä löytyy kokemuksia virityksistä.

        Stage 4. Uusi kaupasta kun vanha hajosi. Oikeastaan Stage 2.

        Hauskaa luettavaa. mennyt vähän kaks ja nelarit sekasin.


    • tipi0880

      Samanlainen ongelma Husqvarnassa jossa Hondan GCV160 moottori (OHV). Leikkuri on tosi vähän käytetty, vaikka muutaman vuoden vanha. Kierrokset vaeltavat. Purin kaasarin osiin ja puhdistin eikä sekään auttanut. Mitähän seuraavaksi kokeilee? Onko tosiaan näin että pitäisi koko säädin vaihtaa ja purkaa moottiri osiin...?

    • Tipi0880

      Virittelin Hondan palautusjouseen rautalangan ja johan loppui heijaaminen. Näyttää siltä että nuo jouset löystyy nopeasti vaikka leikkuria ei paljon käytäkään.

    • zetorillaajanut

      Väljä kone , kyllä vaeltelee tyhjäkäynnit

      • ilma-lätkä

        Se ilmavirrasta kääntyvä muovilätkä takertelee, uudet öljyt sen akselille auttaa.
        Ja kenties uusi jousi.


    • Öyenssöyen

      Öljyt vaihtamatta pitkältä aikaa? Vaihda ensitöiksesi siis oljat. :>

      Google: B&S, Oil Splasher, governor.

    • MAK68

      Laita 85 bensaa ni hujuminen loppuu. Todettu on.

    • husovarna

      Miksi B&S 3,75 hv moottori savuttaa (polttaa öljyä) toisinaan mutta ei aina?

    • Briggs

      30vuotta vanha briggsi millä leikattu joka kesä ei huoju eikä heilu mutta 2015 leikkuripa huojuu hiemanko on paskempaan päin menty näissäkin,ei ole edes öljyn poisto roppuakaan ja joissain on muovista nokka-akselikin! että joopa joo eikä ole edes kaasuvaijeria on vain pakkosammutin tyhmille

      • tyyyyyt

        Ei niissä nokka-akseli muovia ole vaan nokat ja ratas. Öljyroppu on ihan turha varuste . Kaasuvaijerikin ilman kierrosluvun säätöä on turha ja säätökin melko turha.


    • anonyymi_Se3

      Ei tiedä kukaan miten korjataan, paitsi minä. Tietäjiä olevinaan kaikki mutta ihan pihalla. Korjaamiseen menee 10 sekuntia eikä työkaluja tarvita yhtäkään. Pieni pätkä taipuisaa rautalankaa. Olen korjannut monet humppaavat ruohonleikkurit.

    • Anonyymi

      Bensapumpun kalvo. Joka toinen brigsbratton huojuu kun kesäisin kuuntelee naapureiden ruohon leikkureita. Niin oli mullakin aikanaan, vaan ei huoju enää kun ostin 7hv .tecumsehin koneen. Nyt ärjyy ja ruoho lentää...

      • Anonyymi

        No Tecumsehista juurikin jäänyt mieleen jumppaus. Tosin siinä syynä tyhmästi sijoitettu ja turhan pieni ilmansuodatin, joka tukossa jo 1 tunnin käytön jälkeen ja jumppaus alkoi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No Tecumsehista juurikin jäänyt mieleen jumppaus. Tosin siinä syynä tyhmästi sijoitettu ja turhan pieni ilmansuodatin, joka tukossa jo 1 tunnin käytön jälkeen ja jumppaus alkoi.

        Tecumit kannattaa jumpata lavalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tecumit kannattaa jumpata lavalle.

        Minulla on vm. 1970 leikkuri briggsin koneella, lähtee joka
        kevät viimeistään toisella nykkäyksellä käyntiin. Kaasuvivussa on
        vielä ryyppyasento ja kun pörähtää niin vähän kaasua pienemmälle
        niin kierrokset n 3000 rpm, muutenkin tämä vanha kone
        on semmoinen jota pystyy portaattomasti kaasuttamaan
        ja käy ihan alhaista tyhjäkäyntiäkin jos laittaa kaasun pienelle.
        Ei aaltoile eikä huoju. Paskoja on nykymoottorit. Ainakin briggsit.
        Hondasta en sano mitään uusista.


    • Anonyymi

      vaihda uusi kalvo kaasuttimeen, muuta ei tarvita !

      • Anonyymi

        Usein tarvitaan muutakin


    • Anonyymi

      Pieni vinkki joka kannattaa katsoa ensin jos käynti humppaa, irroita narukäynnistin koppa. Katso onko kertynyt paljon ruohoa magneeton ja liikkuvan läpän eteen. Läpän pitää päästä aukeaan, mitä enempi moottorille tulee kuormitusta läppä aukisee kaasutinta isommalle. Jos läppä on jumissa käynti seilaa jatkuvasti ja pahasti. Leikkureita olen korjaillut joten tunnen moottorin hyvin. Täällä on kyllä muillakin varteenotettavia neuvoja myöskin tarjolla ja hyviä. Itse suosittelen ensin katsoon helpoimin suoritettavat toimenpiteet, josko se vika oliskin joku ihan näinkin yksinkertainen, ennen kuin rupeaa purkaan enempi.

      • Anonyymi

        Samalla kannattaa katsoa ettei vaihdelaayikossa ole muovirattaita.


    • Anonyymi

      vitutttaa kyllä lukea jostain kalvoista kun karkeasti 70% koskaan valmistetuista leikkureista on täysin kalvottomia.

    • Anonyymi

      Onnittelut, tällä aloitushumppaajalla on kohta 20- vuotissynttärit...

      • Anonyymi

        Oli jo korkea aika aktivoida humpat uudestaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oli jo korkea aika aktivoida humpat uudestaan.

        Mistä saa kalvoja tilata /ostaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä saa kalvoja tilata /ostaa ?

        Riippuu vähän kalvoista.


    • Anonyymi

      Brigssin koneita useita ja irrallaan purettunakin osina. Pelastin puutarhajyrsimen ja kävi ilmi että samanlaisen koneen oon jo entisöinyt valmiiksi, mainiota. Humppaan sen siihen jumiintuneen tilalle kun ehdin, se jumiintunut menee työjonoon ja paikallismoottoriksi, muija saa jyrsimen nopeiten sillee.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      98
      4781
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      140
      3203
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3145
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      413
      2264
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      236
      1392
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1233
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1207
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      71
      1151
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1118
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      118
      1028
    Aihe