Voi että mä vihaan mun sijaisisääni!

Mies 18-v

Olen jo 18-vuotias nuorimies, olen asunut huostaanoton vuoksi sijaisvanhempien luona. Asun edelleen, vaikka huostaanotto onkin virallisesti päättynyt. Sijaisvanhemmat ovat tietysti aina rakastaneet mua ja asettaneet mulle rajat niinkuin pitääkin. He ovat ostaneet mulle aikoinaan oman kannettavan tietokoneen siksi, ettei minun tarvitsisi käyttää heidän tietokonettaan. Olen kuitenkin käyttänyt myöskin heidän tietokonettaan, koska opiskelen toisella paikkakunnalla ja olen jättänyt läppärini sinne viikonloppujen ajaksi. Nyt muutama päivä sitten tulin kesäloman viettoon ja sovimme sijaisvanhempieni kanssa, että käytän nyt omaa tietokonettani, koska sijaisvanhempien kone on kuulemma aina vähän solmussa mun jäljiltäni. No, ollessani yksin kotona pari päivää sitten lainasin kuitenkin vanhempieni konetta hetkeksi, koska tein omaan tietokoneeseeni ohjelmistopäivityksen. Noh, kun sijaisisä myöhemmin tuli kotiin ja meni omalle tietokoneelleen, hän kysyi multa melko vihaisellä äänellä että "Oletko sä käyttänyt mun tietokonettani?" Mä kysyin että "Miks niin?" ja hän vastasi että "Kerro nyt vaan!" No, mä myönsin käyttäneeni, koska selvästi näytti siltä, että sijaisisälläni olisi todisteet siitä, että olen käyttänyt hänen tietokonettaan. Hän sanoi että hänen tietokoneensa on taas jumissa kuulemma minun takiani ja oli mulle raivoissaan! Sanoi mulle monta monituista kertaa että "Älä enää käytä minun tietokonettani!" Siis haloo, mä oon täysi-ikäinen! Ja sijaisisä raivoaa mulle niin pienestä asiasta! Onko mun sijaisvanhemmilla muka oikeus vielä määräillä mua mielensä mukaan, vaikka olenkin täysi-ikäinen? Mä vihaan mun sijaisisää yli kaiken!

20

470

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sijaisäityli

Ja tämän vuoksi vihaat sijaisisääsi?! Hmmm.. Tuota, kuten itsekin moneen kertaan mainitsit, olet täysi-ikäinen. Mitä jos käyttäytyisit myös kuten täysi-ikäinen.
      Myös meillä sijaisvanhemmilla on huonot päivämme. Pitää muistaa, että olemme vain ihmisiä. Ja ihmisille nyt tulee riitaa milloin mistäkin pikkuisesta ja joskus isommistakin asoista. Tuo on niitä todella pieniä. Tulet sen elämässäsi vielä huomaamaan. '
      '
      Mitäpä jos miettisit vielä tarkemmin tätä lausettssi:
      "Sijaisvanhemmat ovat tietysti aina rakastaneet mua ja asettaneet mulle rajat niinkuin pitääkin."

Siinä se on kiteytettynä koko asia.

• Äityli :)

Äidit ja äitylit hoitavat lapsensa palkatta. Sinä olet palkallinen asiakaspalvelija. Muista tämä nyt tästä eteen päin.

Vähättelysi sijaislapsen ongelmasta vaikuttaa narsistiselta käytökseltä. Voi lapsi parkoja joilla yhteiskuntaa rahastat.

• täysi-ikäinen myös
        Äityli :) kirjoitti:

Äidit ja äitylit hoitavat lapsensa palkatta. Sinä olet palkallinen asiakaspalvelija. Muista tämä nyt tästä eteen päin.

Vähättelysi sijaislapsen ongelmasta vaikuttaa narsistiselta käytökseltä. Voi lapsi parkoja joilla yhteiskuntaa rahastat.

Ja sinäkö "Äityli :)" et sitten pidä tarpeellisena sitä, että omat lapsesi oppisivat olemaan koskematta toisten omaisuuteen ilman lupaa?

"Vähättelysi sijaislapsen ongelmasta vaikuttaa narsistiselta käytökseltä. Voi lapsi parkoja joilla yhteiskuntaa rahastat."

Millä oikeudella ja perusteella noin sanot? Onko tosiaan mielestäsi isokin ongelma täysi-ikäiselle ihmiselle se, että pitäisi olla käyttämättä toisen tietokonetta kun on nimenomaisesti oikein luvannut olla käyttämättä sitä? Onko sinulle ongelmallista ehkä olla käyttämättä toisten omaisuutta ilman lupaa? Onko sinulla ehkä ongelma pitää itse tekemiäsi lupauksia?
        Onko tällaisen odottaminen täysi-ikäiseltä lapselta sinusta äitinä tosiaan kohtuutonta? Etkö itse katso, että sinun täysi-ikäisten lastesi olisi syytä pystyä tällaiseen?

• äippä 50+

Olisko ylilyöntiä puolin ja toisin ;) Maustettuna ripauksella dramatiikkaa...
      Jos on ollut rajoja ennenkin, niin ei kai tuosta tapahtumasta vielä kannata alkaa "vihaamaan". Rauhallisempana hetkenä ota asia puheeksi ja sano että se sinua vaivaa..... Asioilla on tapana selkiytyä kun niistä jutellaan.

• kaktus-.-,,-.

huoh....pistit sitten koneen jumiin käyttäessäsi sitä ilman lupaa; pään silitystäkö odotit?
      Meillä oli sama probleema, mutta oman lapseni kanssa enkä totisesti ollut iloinen, kun hänen jälkeensä koneelle menin.Suutuin, tietysti.

Nyt on se ongelma poissa; minulla läppäri ja lapsilla pari pöytäkonetta, jumittakoon niitä sen kuin ehtivät :)))

• Mies 18-v

Ei mulla ollut mikään tarkoitus saada konetta jumiin, ihan normaalisti sitä käytin. Okei, mä myönnän, kyllähän mä tein väärin, kun käytin konetta ilman lupaa, vaikka olisi omakin kone ollut ja oli sovittu että mä käytän vain sitä. Mutta en mä arvannut että mä tuolla tavalla jäisin kiinni siitä. Eniten mua tässä hermostutti se kun olen täysi-ikäinen ja mua silti määräillään.

• Mies 18-v

Mun sijaisisällä ei todellakaan ole mitään mielenterveysongelmia.

• täysi-ikäinen myös
        Mies 18-v kirjoitti:

Ei mulla ollut mikään tarkoitus saada konetta jumiin, ihan normaalisti sitä käytin. Okei, mä myönnän, kyllähän mä tein väärin, kun käytin konetta ilman lupaa, vaikka olisi omakin kone ollut ja oli sovittu että mä käytän vain sitä. Mutta en mä arvannut että mä tuolla tavalla jäisin kiinni siitä. Eniten mua tässä hermostutti se kun olen täysi-ikäinen ja mua silti määräillään.

"Eniten mua tässä hermostutti se kun olen täysi-ikäinen ja mua silti määräillään."

Tykkäisitkös itse siitä, jos sijaisisäsi käyttäisi sinun tietokonettasi ilman sinun lupaasi, vaikka olisitte selvästi sopineet, että hän ei sitä tee? Et suinkaan itse silloin yrittäisi määräillä häntä, toista täysi-ikäistä ihmistä, että sinun omaisuuteesi ei ole lupa kajota ilman sinun lupaasi? Merkitseekö täysi-ikäissyys sinulle sitä, että ihmisellä on oikeus omin luvin käyttää toisten tietokoneita vaikka nimenomaisesti ollaan sovittu toisin?

Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä sijaisisäsi hermostui siksi, että sinä täysi-ikäisenäkään et kyennyt käyttäytymään aikuisen tavalla ja pitämään lupaustasi? Olet tosiaan iältäsi jo aikuinen, silti tunnut haluttomalta käyttäytymään kuten aikuiset ja kantamaan vastuun käytöksestäsi kuten aikuiset. Aikuisuuteen kun kuuluu se, että osaa kunnioittaa toisen omaisuutta, ja jos on luvannut olla käyttämättä toisen tietokonetta, pystyy myös sen lupauksen pitämään. Ja jos tässä mokaa, aikuismaista käytöstä olisi kauniisti pyytää anteeksi.

Olet tosiaan täysi-ikäinen, kuten korostatkin. Joten jospa sitten, kuten täysi-ikäiset, myöntäisit virheesi ja pyytäisit sitä anteeksi sen sijaan, että julistat vihaasi kuin alaikäinen lapsi?

Mielestäni sijaisisäsi käytös ei ole ollut yhtään kummallista. Mitä muuta hänen olisi pitänyt sanoa, kuin että "Älä enää käytä mun tietokonetta"? Mitä itse sanoisit vastaavassa tilanteessa, jos sinun konettasi käyttäisi luvatta toinen ihminen, jolle olet oikein oman koneenkin hankkinut siksi ettei hän sinun konettasi enää käyttäisi?

• Mies 18-v
        täysi-ikäinen myös kirjoitti:

"Eniten mua tässä hermostutti se kun olen täysi-ikäinen ja mua silti määräillään."

Tykkäisitkös itse siitä, jos sijaisisäsi käyttäisi sinun tietokonettasi ilman sinun lupaasi, vaikka olisitte selvästi sopineet, että hän ei sitä tee? Et suinkaan itse silloin yrittäisi määräillä häntä, toista täysi-ikäistä ihmistä, että sinun omaisuuteesi ei ole lupa kajota ilman sinun lupaasi? Merkitseekö täysi-ikäissyys sinulle sitä, että ihmisellä on oikeus omin luvin käyttää toisten tietokoneita vaikka nimenomaisesti ollaan sovittu toisin?

Oletko tullut ajatelleeksi, että ehkä sijaisisäsi hermostui siksi, että sinä täysi-ikäisenäkään et kyennyt käyttäytymään aikuisen tavalla ja pitämään lupaustasi? Olet tosiaan iältäsi jo aikuinen, silti tunnut haluttomalta käyttäytymään kuten aikuiset ja kantamaan vastuun käytöksestäsi kuten aikuiset. Aikuisuuteen kun kuuluu se, että osaa kunnioittaa toisen omaisuutta, ja jos on luvannut olla käyttämättä toisen tietokonetta, pystyy myös sen lupauksen pitämään. Ja jos tässä mokaa, aikuismaista käytöstä olisi kauniisti pyytää anteeksi.

Olet tosiaan täysi-ikäinen, kuten korostatkin. Joten jospa sitten, kuten täysi-ikäiset, myöntäisit virheesi ja pyytäisit sitä anteeksi sen sijaan, että julistat vihaasi kuin alaikäinen lapsi?

Mielestäni sijaisisäsi käytös ei ole ollut yhtään kummallista. Mitä muuta hänen olisi pitänyt sanoa, kuin että "Älä enää käytä mun tietokonetta"? Mitä itse sanoisit vastaavassa tilanteessa, jos sinun konettasi käyttäisi luvatta toinen ihminen, jolle olet oikein oman koneenkin hankkinut siksi ettei hän sinun konettasi enää käyttäisi?

Kyllä sä taidat olla aivan oikeassa, kirjoittaja "täysi-ikäinen myös".

• Mies 18-v
        Mies 18-v kirjoitti:

Mun sijaisisällä ei todellakaan ole mitään mielenterveysongelmia.

Täältä on näköjään poistettu se viesti, jossa kirjoittaja epäili sijaisisälläni olevan mielenterveysongelmia. Mutta mun sijaisisälläni ei sellaisia todellakaan ole.

• kj
        Mies 18-v kirjoitti:

Pikku juttuhan tuo on. biologiset vanhemmat ja sijaisvanhemmat laativat säännöt kotiinsa. ne säännöt koskevat alaikäisiä lapsia yhtälailla kuin täysi-ikäisiä. vaikka sinä menisit kolmekymppisenä heille, siellä on tietyt säännöt joita sinun tulee noudattaa. Aivan kuin silloinkin kun käyt vain kylässä vaikka ystäväsi luona, niin sielläkin on tietyt säännöt.

• "yksi vain"
        täysi-ikäinen myös kirjoitti:

Oikea sanavalinta olisi: "Käytä enää mun tietokonetta älä" ja piste ja lyödä kättä päälle.

On aivan kohtuutonta odottaa ymmärrystä tuollaisen "Älä enää käytä mun tietokonetta" -määräyksen kuullessaan.

Minusta on korrektia ja hyvien tapojen mukaista aina myös käyttää pelkkiä läppäreitä. -Mutta tapoja on yhtä monta kuin meitä erehtyväisiä ihmisiäkin;)

• Hyvä hyvä:)
        Mies 18-v kirjoitti:

Kyllä sä taidat olla aivan oikeassa, kirjoittaja "täysi-ikäinen myös".

Niin niin. Ihminen on tosiaankin erehtyväinen, on iloa ja surua ja kaikkea siltä väliltä.

Eikä KUKAAN ole täydellinen! On opeteltava pärjäämään tilanteissa kuin tilanteissa, ei se äitsykkä joka käänteessä ole meitä auttamassa se on yksi tosi fakta. Koulut on jok´ikisen käytävä ihan itse.

• llklmnjjjj
        kj kirjoitti:

Pikku juttuhan tuo on. biologiset vanhemmat ja sijaisvanhemmat laativat säännöt kotiinsa. ne säännöt koskevat alaikäisiä lapsia yhtälailla kuin täysi-ikäisiä. vaikka sinä menisit kolmekymppisenä heille, siellä on tietyt säännöt joita sinun tulee noudattaa. Aivan kuin silloinkin kun käyt vain kylässä vaikka ystäväsi luona, niin sielläkin on tietyt säännöt.

No NIIN on. Pikkujuttu nimenomaan. On Sääntöjä ja "sääntöjä". Itse ratkaisemme kuinka lopultakin toimimme vaikka nelikymppisenäkin, ja sitäkin vanhempana. Jopa lapsemme joutuvat samojen sääntöjen armoille vanhempien kodeissa käydessään.

Ei voi olettaa, että joku saa elää kuin pellossa vain ja tehdä mitä huvittaa.

• Sijaisäityli

Hienos! Todella miehekästä ja AIKUISMAISTA myöntää omat virheensä. Hatun noston arvoinen toteamus. :)

• kylläpä vain

Voisi sanoa että HERRASMIESMÄISTÄ suorastaan. Oma virhe nähdään, tunnustetaan, Hattu kohoaa täälläkin:)

On Aikuisten Oikeesti hyvät tavat tällä nuorella miehellä. Oikein nopea ja oppivainen ja reipaskin vielä. HIENOA!

• äitini tytär

Olen 38-vuotias, ja vanhempieni luona käydessäni minunkin tulee elää heidän kotonaan heidän sääntöjensä mukaan. En voi mennä heidän koneelleen ilman lupaa. En voi lainata äitini vaatekaapista vaatteita ilman lupaa. Oman omaisuutensa suhteen jokaisella on oikeus määräillä myös toisia aikuisia :)

• llklmnjjjj

Tämä on sitä oikeeta aikuisuutta, että ollaan kodeissa kotien säännöillä.
        Joskus sääntöjä voi olla vaikeakin sulattaa, mutta pieni nöyryys on ihmisen opittava...vaikka kantapään kautta, kuten tämä täyteen mittaansa kasvanut 18v mies on nyt todistanutkin.

• Mies 18-v

Kyllä te muut olette aivan oikeassa. Mä olen itse tehnyt väärin, kun olen mennyt sijaisisäni koneelle ilman lupaa. Olen nyt saanut asian sovittua hänen kanssaan. Jos tarkkoja ollaan, niin en mä sittenkään vihaa sijaisisääni.

• äitini tytär
        Mies 18-v kirjoitti:

Kyllä te muut olette aivan oikeassa. Mä olen itse tehnyt väärin, kun olen mennyt sijaisisäni koneelle ilman lupaa. Olen nyt saanut asian sovittua hänen kanssaan. Jos tarkkoja ollaan, niin en mä sittenkään vihaa sijaisisääni.

Hienoa Mies 18-v! Tiedätkö, nyt voit täydellä sydämelläsi sanoa että tosiaan olet täysi-ikäinen Mies isolla M-kirjaimella :)
        Kannoit vastuusi juuri kuten aikuiset tekevät.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo räyhää: kansan on muututtava

Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san
      Maailman menoa
      193
      2430
    2. Ehkä vähän

Rakastunut sinuun
      Ikävä
      58
      1325
    3. Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas
      Kaste
      162
      1187
    4. Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana

Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta
      Kaste
      366
      1137
    5. Martina ja jalkapalloilija2

Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      187
      1078
    6. Sijaiskasteet kuolleitten puolesta

Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j
      Kaste
      373
      1059
    7. Et taida paljoa

treffeillä käydä? 😆 mieheltä Naiselle
      Ikävä
      97
      1049
    8. Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion

Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu
      Ikävä
      122
      1038
    9. Oikea kaste on syntisten kaste

Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka
      Kaste
      58
      985
    10. Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa

Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta
      Kaste
      153
      982
    Aihe