On havaittavissa vl:liikkeen sisällä tietynlaista nuorempien teologien esiintuloa vl: liikkeen sisällä viitaten viimeaikoina nettiblogien ja lehtikirjoittelujen perusteella tulleisiin aiheisiin.Ovat jossakin määrin aiheuttaneet hämmennystä kirjoitteluillaan.Koskien mm. vl:liikkeessä esiin tulleita pedofiilitapauksia.Myöson havaittavissa tietynlaista kriittisyyttä ja arvostelua vl liikkeen johtoa kohti.On myös opillisia näkökohtia joissa nuoremmat teologit ovat erilinjoilla "vanhempien ja pidemmän aikaa olleiden teologien ja saarnamiesten uskonkäsitysten omaavien kanssa". Kotimaa lehden erään blogi kirjoittajan(teologi) on aiheuttanut hämmennystä ja ihmetystä uskovaisten keskuudessa.Joidenkin mukaan jopa perin outoja näkemyksiä toimimimista uskovaisena yhteiskunnassa.Näitä nuorempia teologeja jotka ottavat kantaa ja ovat esillä on täällä pohjoisessa(Oulussa) ninn kuin etelässä.Onko oikein käydä julkista keskustelua blogeissa ja lehtien palstoilla,Voisiko asioista vaihtaa näkemyksiä kasvotusten asianomaisten kanssa joita kohtaan haluaa esittää kritiikkiä ja arvostelua.Reilupeli eikä piiloutua "netin ja blogien taakse".Elääkö nuorien teologien keskuudessa kapinahenki.Eräskin oppinut nuoriteologi oli todennut että hän ei ala saarnaamaan tälläisen rikollisjoukkion(pedofilia ,salailu) keskuudessa joka peittelee ja salailee tapahtuneita asioita.Onko oikeáta toimimista papilta ja saarnamieheltä seurakunnan palvelijana???Ottakaapa kantaa hyvät uskovaiset sisaret ja veljet.Aika erikoista puhetta.Mutta tämä kuultuna. Itse en ole kuullut kyseisen herran lausuntoja asiasta.Vl liike elää tietynlaista murrosvaihetta.Tulee mieleen 60- luvun taistelujenaika.Papit vs. maallikko saarnamiehet.Aika näyttää minne vaaka kallistuu´ajan saatosssa.
NUOREMPIEN VL TEOLOGIEN ESIINMARSSI
52
792
Vastaukset
- Krista 22v
"Reilupeli eikä piiloutua "netin ja blogien taakse"
Miksi näin? Olisikohan tämän takana omien lehtiemme palstoilla vallitsema avoimuuden puute?- KK
AIVAN!! PÄIVÄMIES LEHTEEN AVOIN PALSTA KESKUSTELUUN KAIKESTA MIELTÄ ASKARRUTTAVISTA KYSYMYKSISTÄ OLIPA KYSE OPISTA TAI PEDOFILIASTA JA HENKILÖ KYSYMYKSISTÄ.TOIMIHAN JEESUSKIN AIKANAAN SUORAAN JA KERTOI ASIAT KIERTELEMÄTTÄ JA KAARTELEMATTA SILLOISIA VALLANPITÄJIÄ HÄPEILEMÄTTÄ JA UJOSTELEMATTA. OLKAAMME SUORAN TOIMINNAN LIIKE.
- VL-Miez
"Elääkö nuorien teologien keskuudessa kapinahenki.Eräskin oppinut nuoriteologi oli todennut että hän ei ala saarnaamaan tälläisen rikollisjoukkion(pedofilia ,salailu) keskuudessa joka peittelee ja salailee tapahtuneita asioita"
Tuo kuulostaa ja aika pitkälle menevältä, jos joku on noin sanonut, mutta tuota kommenttiasia hieman ihmettelen:
"Onko oikein käydä julkista keskustelua blogeissa ja lehtien palstoilla,Voisiko asioista vaihtaa näkemyksiä kasvotusten asianomaisten kanssa joita kohtaan haluaa esittää kritiikkiä ja arvostelua.Reilupeli eikä piiloutua "netin ja blogien taakse"."
Missä muualla sitä keskustelua voisi käydä kuin näin julkisesti? Julkisuudessa esitettyihin mielipiteisiin joutuu yleensä myös vastaamaan julkisesti ja eihän meillä ole mitään salattavaa. (OK, isoon yhteisöön mahtuu niitäkin, joilla on, mutta suurimmalla osalla ei ole pf-asiaan esimerkiksi mitään osuutta ja ne, joilla on, niin joutavatkin hermoilemaan, parempihan se on kuin lasten kärsimys.
Ja ihmiset, jotka kirjoittavat omalla nimellään, eivät todellakaan piiloudu minkään taakse, toisin kuin kuka tahansa anonyyminä epämääräisiä väitteitä heittäävä. Osa nimellään keskustelijoista voivat olla joidenkin mielestä jo vl-uskon jättäneitä, muttei sekään vie heidän oikeuttaan keskusteluun mihinkään.- SRK kostaa!!!
No, pääsipä SRK kostamaan Johannekselle! Varmaan on nyt Voittosella ja Hännisellä hyvä mieli!
- rivi-vl
"Eräskin oppinut nuoriteologi oli todennut että hän ei ala saarnaamaan tälläisen rikollisjoukkion(pedofilia ,salailu) keskuudessa joka peittelee ja salailee tapahtuneita asioita.Onko oikeáta toimimista papilta ja saarnamieheltä seurakunnan palvelijana???"
Arvostan, että edes joku kantaa vastuuta asiasta ja tällä tavalla herättää keskustelua asiasta. Laajasti keskustellaan kansan syvissä riveissä. Alkaa olla porukka aika kyllästynyttä johdon pelailuun ja valehteluun.- Epäuskon partaalla
Mistä Mikko Juva kirjoitti Hesarissa 1979?
- Ma lehden luin.
Epäuskon partaalla kirjoitti:
Mistä Mikko Juva kirjoitti Hesarissa 1979?
Arkkipiispa Mikko Juva kirjoitti Hesarissa vuonna 1979 SRK:n hoitokokousoperaatiosta, mutta samassa kirjoituksessa kertoi olevansa vielä hoitokokousjulmuuttakin enemmän huolissaan vl-yhteisössä yleisestä insestistä. (M.J. siis tarkoitti vl-isien raiskaavan tyttäriään).
Asia ei vallastaan pullistunutta SRK:n johtoa lainkaan kiinnostanut, eikä kiinnosta vieläkään.
- Se olet sinä!
Sinä itse olet varsinainen paskiainen, kun et ymmärrä asioista oikeastaan mitään: ei SRK:n luottamushenkilötkään ole mikään puoli-jumalia, joka näkisivät ihmisten makuuhuoneisiin. Eivät ko. rikoksen tekijät varmaankaan huutele että "me tässä vaan eletään mitä kauheimmassa synnissä" vaan päinvastoin pyrkivät salaamaan nuo alhaiset tekonsa toisilta ihmisiltä.
Muuten: ne tutkija Hurtigin tekemät "paljastukset" olivat pääosin kaikki jo entuudestaan poliisin tiedossa. (Näin todettiin Kalevassa viime viikolla.)- SRK:n paskiaiset!
Olivatpa SRK:n johtajat ainakin Pirkka-lehden lukeneet kun uhkasivat K-kaupan boikotoinnilla jos Pirkka ei liity vl-pedofilian salaajiin! Lukeeko SRK:n johto Pirkka-lehteä vain jonkun toisen makuuhuoneessa, vai mitä tarkoitat?
- Miäs27v
Valitettavasti nämä nuoret teologit eivät voi käydä tervettä keskustelua rauhanyhdistyksillä tai SRK:n tilaisuuksissa, puhumattakaan suorasta kommunikoinnista SRK:n johtohenkilöiden kanssa. Tällöin käytännössä ainoaksi kanavaksi jäävät nämä erilaiset blogit ja foorumit, joiden kautta keskustelua pyritään avaamaan laajempien ihmisjoukkojen kautta. Kuten esimerkiksi Alarannan hyllytys osoittaa, kaikenlainen kritiikki ja arvostelu vanhoillislestadiolaisuuden normeja, tapakulttuuria sekä oppia kohtaan on kielletty. Avoimuus ei kuulu vl-kulttuuriin, päinvastoin, asioiden pöydälle nostaminen on paremminkin synti, sillä tällöin poiketaan seurakunnan ohjeista. Koska seurakunta tarkoittaa yhtä kuin vl-dogmit, painostus tulee olemaan rajua, jos uskaltautuu asioita kyseenalaistamaan.
Mutta kuten totalitäärisille järjestelmille lähes poikkeuksetta jossain vaiheessa käy, nykyinen systeemi hajoaa, ja nuoret teologit sekä ajattelijat voivat tässä asiassa olla niitä tulenkantajia. Vl-liikkeessä on sinänsä hyviä elämäntavallisia arvoja, joita kannattaa vaalia, mutta erilaisen systeemin vallitessa. Tähän järjestelmään pitäisi kuulua demokratia, ei minkään johtoportaan absoluuttinen yksinvalta, sekä avoimuus keskustelulle. Liikkeeseen kuuluvien ihmisten täytyy pystyä pelotta puhumaan ajatuksistaan. Liike on puhdistettava pedofiliasta, syylliset tuomittava, ja uhreille tarjottava runsaasti apua, ja opillisilla muutoksilla on taattava, ettei samanlaista järkyttävää mätäpaisetta päästetä enää yhteisön sisälle muodostumaan. Voittonen & kumppanit on erotettava vaikka ulkopuolisin voimin, jos kyseiset herrat eivät älyä itse poistua takavasemmalle.- Paikan päältä kuultu
Nuoret teologit Antti Pentikäinen ja Johannes Alaranta kävivät SRK:n johdon kanssa palaverin omasta pyynnöstään jo vuonna 2006, jossa kertoivat käsiin räjähtävästä vl-pedofiliaongelmasta. SRK:n johto suurinpiirtein nauroi heidät pihalle!
Paikan päältä kuultua: "Tilanne oli vähän sellainen, kuin pikkukylän pappi olisi mennyt Paavia neuvomaan." - Eikös se näin oo
Paikan päältä kuultu kirjoitti:
Nuoret teologit Antti Pentikäinen ja Johannes Alaranta kävivät SRK:n johdon kanssa palaverin omasta pyynnöstään jo vuonna 2006, jossa kertoivat käsiin räjähtävästä vl-pedofiliaongelmasta. SRK:n johto suurinpiirtein nauroi heidät pihalle!
Paikan päältä kuultua: "Tilanne oli vähän sellainen, kuin pikkukylän pappi olisi mennyt Paavia neuvomaan."Eikös YTT Johanna Hurtig käynyt srk:n johdon kanssa samanlaisen keskustelun 2008 samoin tuloksin ?
- Kooran kapina
Eikö ole täysin selvää, jos vl- liikkeen puhujana toimiva, esim. ( JA) julkisesti ilmoittaa käsityksensä olevan erilainen niinkin keskeisistä opillisista asioista kuin esim. Jumalan valtakunnasta ja sen rajoista , ym. ym. niin on selvää , että ei hän voi toimia paimenen ja opettajan tehtävässä.
Hän voi pitää omat käsityksensä, tottakait, mutta jos opillinen kanta on selkeän erilainen muun seurakunnan kanssa ,on mahdoton toimia puhujana tällöin.
Puhujan tarvitsee olla seurakunnan jakamattomassa , yhteisessä rakkaudessa ja nauttia myös jakamattoman ( seurakunnan) luottamuksen.
Jokainen voi kysyä mielessään täyttyykö nämä ehdot vaikka JA:n kohdalla.
Nöyryys- asia olisi myös aivan oma lukunsa, muttei siitä nyt enempää...
Jos joku " Sulila" hyllyttää esim, Voittosen , sillä ei ole hölökäsen pöläyksen merkitystä , mikäli seurakunta ei ole samalla kannalla yhteisesti..
Tiedän, että JA:llakin on kyllä omia kannattajia, opetuslapsia, lukekaapa vaikka kotimaa 24:ää(mm. Ilola, Lamminmäki- Kärkkäinen, ym. ) tai Mopin palstaa.
Se ei kuitenkaan todista, että he olisivat seurakunnan ääni.
Ei nämä ole uusia ilmiöitä ,vaan tosi vanhoja , ennenkin tapahtuneita..
kannattaa lukea esimerkkejä vaikka 4 Moos 16: 1 -33"Jos joku " Sulila" hyllyttää esim, Voittosen , sillä ei ole hölökäsen pöläyksen merkitystä , mikäli seurakunta ei ole samalla kannalla yhteisesti.."
On VALTAVA imagotappio vl-herätysliikkeelle, kun valtakunnalliset lehdet uutisoivat, että SRK:n johtokunnan puheenjohtaja pantiin saarnakieltoon.
On siitä huolimatta, että yrität väheksyä asiaa. Mutta väheksyminen on sinun SRK:n perseen nuolijan keskeinen tehtävä.- SRK:n paskiaiset!
Melperi1 kirjoitti:
"Jos joku " Sulila" hyllyttää esim, Voittosen , sillä ei ole hölökäsen pöläyksen merkitystä , mikäli seurakunta ei ole samalla kannalla yhteisesti.."
On VALTAVA imagotappio vl-herätysliikkeelle, kun valtakunnalliset lehdet uutisoivat, että SRK:n johtokunnan puheenjohtaja pantiin saarnakieltoon.
On siitä huolimatta, että yrität väheksyä asiaa. Mutta väheksyminen on sinun SRK:n perseen nuolijan keskeinen tehtävä.SRK:n lakeijat väheksyvät kaikkea, mikä vaan jollain tavalla "edistää" SRK:n salailu- ja muita hämäriä tarkoitusperiä!
Olavi "salaaja" Voittosen hyllyttäminen oli rohkea teko! Siitä Kimmo Sulilalle kymmenen pistettä. - Leidi--
Kooran kapina: puhujien, seurakanttorien ym. pitää nykyisellään nauttia johtokunnan luottamusta. Johtokunta erottaa tehtävistä valitsemillaan syillä. Seurakunnalta ei liioin kysellä. Missä raamatulliset perusteet tähän vallitsevasn käytäntöön?
- kymmenen+
"Se ei kuitenkaan todista, että he olisivat seurakunnan ääni.
Ei nämä ole uusia ilmiöitä ,vaan tosi vanhoja , ennenkin tapahtuneita.."
Juu, reilut 2000 vuotta sitten oli juuri tällaista. Oli yksi saarnamies, jonka kohdalla toimittiin tähän samaan tapaan. Hänet naulittiin lopuksi jopa ristille kuolemaan. Ja fariseukset oli siinäkin puuhamiehinä.
"Eikö ole täysin selvää, jos vl- liikkeen puhujana toimiva, esim. ( JA) julkisesti ilmoittaa käsityksensä olevan erilainen niinkin keskeisistä opillisista asioista kuin esim. Jumalan valtakunnasta ja sen rajoista , ym. ym. niin on selvää , että ei hän voi toimia paimenen ja opettajan tehtävässä.
Hän voi pitää omat käsityksensä, tottakait, mutta jos opillinen kanta on selkeän erilainen muun seurakunnan kanssa ,on mahdoton toimia puhujana tällöin.
Puhujan tarvitsee olla seurakunnan jakamattomassa , yhteisessä rakkaudessa ja nauttia myös jakamattoman ( seurakunnan) luottamuksen.
Jokainen voi kysyä mielessään täyttyykö nämä ehdot vaikka JA:n kohdalla.
Nöyryys- asia olisi myös aivan oma lukunsa, muttei siitä nyt enempää..."
Voisit avata tätä väittämääsi. Mikä on jakamaton seurakunta näissä tapauksissa. Mitä yhteinen rakkaus?- Kaikkia saastoja...
Seurakuntaepäjumala ja "Saara-äidin" eli SRK:n palvonta ovat avainkysymykset asiassa.
- Heräävä.
Kaikkia saastoja... kirjoitti:
Seurakuntaepäjumala ja "Saara-äidin" eli SRK:n palvonta ovat avainkysymykset asiassa.
Toisaalta jokainen voi perustaa oman herätysliikkeensä Suomessa, jos kokee että VL:t ei ole se "oma koti" tai jos kokee että esim. opilliset asiat ovat ristiriidassa selkeästi oman uskon ymmärryksen kanssa.
Jos saa ryhmän joka ajattelee samalla tavalla asioista kuin itse , niin siinähän sitten ei muutakuin esim seuroja pitämään.
Se että itse uskoo tietyllä tavalla, ei tarkoita sitä että joku olemassa olevan uskon ryhmän pitäisi kokonaisuudessaan alkaa uskoman niinkuin itse ajattelee.
Pf asiassa antaa polisiin tutkia ja jos tuomioita tulee niin uskon että silloin tuomitut tekevät itse johtopäätöksensä. Nyt ei ole aika erottaa tai erota.
"jos kokee että esim. opilliset asiat ovat ristiriidassa selkeästi oman uskon ymmärryksen kanssa."
SRK:n ja vl-saarnamiesten opetukset ja opit ovat selkeästi ristiriidassa Raamatun kanssa.
Sehän tässä on VILLAKOIRAN YDIN.
Täytyy olla ainakin PUOLIJAUHOINEN tai mieluummiin KOLMEVARTTIJAUHOINEN, jos uskoo SRK:n ja vl-saarnamiesten opettamaan "vain me" -oppiin = maailman ainoat oikeat ja Jumalalle kelpaavat uskovaiset löytyvät vl-herätysliikkeestä.
Ja samaan sarjaan vl-opetus: Jumala ei pysty antamaan suoraan syntejä anteeksi eikä pelastamaan ihmissielua - VAIN MEIDÄN kautta se onnistuu. Jumala ei siis pärjää ilman MEITÄ (= vanhoillislestadiolaisia).
Kyllä aika tavalla täytyy VIHELTÄÄ KORVIEN VÄLISSÄ, jos tuollaisiin oppeihin oikeasti uskoo.- melppissymppis :)
Juu ydin on anteeksi antaminen se on totta.
Edelleen jaottelet itse oikein ja väärin uskovat, mutta ei siitä sen enempää, et ole koskaan vastannut siihen asiaan. melppissymppis :) kirjoitti:
Juu ydin on anteeksi antaminen se on totta.
Edelleen jaottelet itse oikein ja väärin uskovat, mutta ei siitä sen enempää, et ole koskaan vastannut siihen asiaan.Oikein uskova = Kristukseen omana henkilökohtaisena pelastajanaan ja vapahtajanaan sydämessään uskova mihinkään ulkonaiseen (esim. kirkkokunta, herätysliike tms.) katsomatta.
Väärin uskova = mm. SRK:n ja vl-saarnamiesten lanseraamaan Raamattua RAISKAAVAAN "vain me" -oppiin ja muihin vl-VALHEOPPEIHIN uskova.
Jos tälle VALHEPERUSTALLE laskee oman uskonelämänsä, niin silloin ihminen on kaukana iäti kestävästä Jumalan sanasta ja Jumalan sanan opetuksista.
Vl-herätysliike VALHEINEEN ja VALHEOPPEINEEN rinnastuu jehovalaisuuteen, joka on myös täyttä valhetta.- ?kys?
Melperi1 kirjoitti:
Oikein uskova = Kristukseen omana henkilökohtaisena pelastajanaan ja vapahtajanaan sydämessään uskova mihinkään ulkonaiseen (esim. kirkkokunta, herätysliike tms.) katsomatta.
Väärin uskova = mm. SRK:n ja vl-saarnamiesten lanseraamaan Raamattua RAISKAAVAAN "vain me" -oppiin ja muihin vl-VALHEOPPEIHIN uskova.
Jos tälle VALHEPERUSTALLE laskee oman uskonelämänsä, niin silloin ihminen on kaukana iäti kestävästä Jumalan sanasta ja Jumalan sanan opetuksista.
Vl-herätysliike VALHEINEEN ja VALHEOPPEINEEN rinnastuu jehovalaisuuteen, joka on myös täyttä valhetta.Eli karkeasti VL:stä noin 99 % ja sitten Jehovat kokonaisuudessaan eivät pääse taivaaseen?
?kys? kirjoitti:
Eli karkeasti VL:stä noin 99 % ja sitten Jehovat kokonaisuudessaan eivät pääse taivaaseen?
Minä en ota siihen kantaa.
Minun osani ei ole päättää siitä, ketkä pääsevät taivaaseen. Minä otan kantaa siihen, ketkä opettavat vastoin iäti kestävää Jumalan sanaa.
Mm. jehovalaiset ja SRK sekä vl-saarnamiehet tekevät niin.- Vastaajo1
Melperi1 kirjoitti:
Minä en ota siihen kantaa.
Minun osani ei ole päättää siitä, ketkä pääsevät taivaaseen. Minä otan kantaa siihen, ketkä opettavat vastoin iäti kestävää Jumalan sanaa.
Mm. jehovalaiset ja SRK sekä vl-saarnamiehet tekevät niin.Eli VL ei pääse taivaaseen jos uskoo syntinsä anteeksi seuroissa?
- yksi luterilainen
Melperi1 kirjoitti:
Oikein uskova = Kristukseen omana henkilökohtaisena pelastajanaan ja vapahtajanaan sydämessään uskova mihinkään ulkonaiseen (esim. kirkkokunta, herätysliike tms.) katsomatta.
Vl-herätysliike VALHEINEEN ja VALHEOPPEINEEN rinnastuu jehovalaisuuteen, joka on myös täyttä valhetta."Väärin uskova = mm. SRK:n ja vl-saarnamiesten lanseraamaan Raamattua RAISKAAVAAN "vain me" -oppiin ja muihin vl-VALHEOPPEIHIN uskova."
Mihin unohdit "väärin uskovat" luterilaiset kristityt?
Melperi 22.3.2011 klo 08:31
"Suomessakin kristittyjä (= ev.lut.kirkkoon kuuluvia) on valtaosa väestöstä. Uskovia vain pieni joukko."
Tiedät varmasti, että ev.lut kirkoon kuuluvia on valtaosa muita kuin vl:a. - Outoa ?
Melperi1 kirjoitti:
Vl-herätysliike VALHEINEEN ja VALHEOPPEINEEN rinnastuu jehovalaisuuteen, joka on myös täyttä valhetta.Uskon kolmi yhteiseen Jumalaan. Ja olen VL.
En pääse Taivaaseen ? Vastaajo1 kirjoitti:
Eli VL ei pääse taivaaseen jos uskoo syntinsä anteeksi seuroissa?
Ei vanha kettu syö myrkkyä = sinä yrität saada minua jakamaan taivaspaikkoja.
Se ei ole ollut minun asia aiemmin, ei nyt eikä tulevaisuudessa.
Minä en ole niin RÖYHKEÄ kuin veeällät, että alkaisin ottaa Jumalan paikan ja jakaa taivaspaikkoja.
Siitä Raamattu nimenomaan varoittaa!
Raamattu toteaan ykskantaan, että joka toisia helvettiin tuomitsee, itse sinne menee!
Vl-"vain me" -oppiin uskovat ivaavat tällä palstalla vilpittömiä vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia "epäuskoisiksi" ja osoittavat heille helvetin ovea.
Kuulutko sinä näihin uskovaisia helvettiin tuomitsevien joukkoon, joiden kohtalo ilmenee ERITTÄIN SELVÄSTI alla olevasta raamatunpaikasta?
Matt. 7:
"1. "Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi;
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."- Helppoa :)
Melperi1 kirjoitti:
Minä en ole niin RÖYHKEÄ kuin veeällät, että alkaisin ottaa Jumalan paikan ja jakaa taivaspaikkoja.
Raamattu toteaan ykskantaan, että joka toisia helvettiin tuomitsee, itse sinne menee!
Vl-"vain me" -oppiin uskovat ivaavat tällä palstalla vilpittömiä vl-herätysliikkeen ulkopuolisia uskovaisia "epäuskoisiksi" ja osoittavat heille helvetin ovea.
Kuulutko sinä näihin uskovaisia helvettiin tuomitsevien joukkoon, joiden kohtalo ilmenee ERITTÄIN SELVÄSTI alla olevasta raamatunpaikasta?
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."Tuomitset joka päivä täällä ihmisiä joukkioina, ilman että tunnet edes niitä.
Tietysti se on tuomitsemista kun sanon että tuomitset :)
Sen sijaan voisit opettaa ihmisille miten heidän tulisi uskoa eikä sitä miten ei tulisi ja mallina voit käyttää itseäsi eli miten olet tullut uskoosi yms. - Symmppaaja :)
Melperi1 kirjoitti:
Matt. 7:
2. sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan."Jakelet niitä paikkoja summanmutikassa muutenkin täällä palstalla.
Että ymmärrä mikä ongelma se on kun ruvetaan puhumaan yhdestä ihmisestä kerrallaan ? - Omakohtainen usko
Outoa ? kirjoitti:
Uskon kolmi yhteiseen Jumalaan. Ja olen VL.
En pääse Taivaaseen ?Usko on henkilökohtainen asia. Mutta jos hiljaa hyväksyt ja vaikenet lastenraiskaamisestanne, olet osallinen samaan syntiin ja rikokseen.
- Vaiko Q ?
Omakohtainen usko kirjoitti:
Usko on henkilökohtainen asia. Mutta jos hiljaa hyväksyt ja vaikenet lastenraiskaamisestanne, olet osallinen samaan syntiin ja rikokseen.
AIka kovaa tekstiä, jos oikein luen !
Tarkennas vähän mitä tarkoitat ? - Tuliko selväksi?
Vaiko Q ? kirjoitti:
AIka kovaa tekstiä, jos oikein luen !
Tarkennas vähän mitä tarkoitat ?Jos et hyväksy vl-pedofilian salailua ja rippisalailu-oppia, joko laitatte johtonne koville ja pakotatte selvittämään jutun juurmutiaan myöten, tai lähdet lätkimään koko pedofilialahkosta.
Mussa tapauksessa olet osallinen ja hiljainen hyväksyjä. - porvaro1
Tuliko selväksi? kirjoitti:
Jos et hyväksy vl-pedofilian salailua ja rippisalailu-oppia, joko laitatte johtonne koville ja pakotatte selvittämään jutun juurmutiaan myöten, tai lähdet lätkimään koko pedofilialahkosta.
Mussa tapauksessa olet osallinen ja hiljainen hyväksyjä.Ei tullu !
Ja en ole tuomitsemasi kaltainen! - Kummahommakueiusko
Tuliko selväksi? kirjoitti:
Jos et hyväksy vl-pedofilian salailua ja rippisalailu-oppia, joko laitatte johtonne koville ja pakotatte selvittämään jutun juurmutiaan myöten, tai lähdet lätkimään koko pedofilialahkosta.
Mussa tapauksessa olet osallinen ja hiljainen hyväksyjä.En oo salannut yhtään tapausta. Johtoa en laita koville, kun en tunne heitä enkä heidän tekemiään asioita. En oo lähössä lätkimään, minne edes menisin ?
En ole osallinen enkä hyväksyjä. EN OLE SYYLLISTYNYT MIHINKÄÄN MAINITSEMAASI RIKOKSEEN NIINKUIN SINÄ VÄITÄT ! - Mykät patsaat!
porvaro1 kirjoitti:
Ei tullu !
Ja en ole tuomitsemasi kaltainen!Ok. Peitä silmäsi ja korvasi sekä sulje suusi ikävistä asioista. Mene kannattamaan lastenraiskaamisensalailua suviseuroihin... ihan miten vaan helpoimmalla pääset.
- Mykät patsaat!
Kummahommakueiusko kirjoitti:
En oo salannut yhtään tapausta. Johtoa en laita koville, kun en tunne heitä enkä heidän tekemiään asioita. En oo lähössä lätkimään, minne edes menisin ?
En ole osallinen enkä hyväksyjä. EN OLE SYYLLISTYNYT MIHINKÄÄN MAINITSEMAASI RIKOKSEEN NIINKUIN SINÄ VÄITÄT !Hiljaa hyväksyen talostelua jatkaa hän...
- Varma!
Mykät patsaat! kirjoitti:
Ok. Peitä silmäsi ja korvasi sekä sulje suusi ikävistä asioista. Mene kannattamaan lastenraiskaamisensalailua suviseuroihin... ihan miten vaan helpoimmalla pääset.
EN OLE SALANNUT YHTÄÄN TAPAUSTA.
Haisee rikokselta jälleen touhusi. - menee jatkoon taas
Mykät patsaat! kirjoitti:
Hiljaa hyväksyen talostelua jatkaa hän...
EN OLE HYVÄKSYNYT YHTÄÄN TAPAUSTA!
Haisee touhusi taas rikokselta! - Oma valintasi.
Varma! kirjoitti:
EN OLE SALANNUT YHTÄÄN TAPAUSTA.
Haisee rikokselta jälleen touhusi.Mutta hyväksyt rikosten salaamisen, rikollisten suojelemisen ja uhrien vaientamisen kannattamalla SRK:ta. Omapa on valintasi.
- Älä alistu!
menee jatkoon taas kirjoitti:
EN OLE HYVÄKSYNYT YHTÄÄN TAPAUSTA!
Haisee touhusi taas rikokselta!SRK:n kannattaminen esimerkiksi vaikenemalla ja suviseuroihin menemällä kertoo ihmisestä ja hänen moraalistaan kovin paljon...
- Tule...
Älä alistu! kirjoitti:
SRK:n kannattaminen esimerkiksi vaikenemalla ja suviseuroihin menemällä kertoo ihmisestä ja hänen moraalistaan kovin paljon...
Ei kerro! Ja menen suviseuroihin ! Vaiettu ei ole!
Muuta ? - ...1...
Oma valintasi. kirjoitti:
Mutta hyväksyt rikosten salaamisen, rikollisten suojelemisen ja uhrien vaientamisen kannattamalla SRK:ta. Omapa on valintasi.
En hyväksy salaamista, en suojele rikoksia, en vaienna uhreja! Todellakin on oma valinta ei SRK:n miesten !
Muuta ?
- memmppissymppis :)
Eli jaottelet VL ulos kokonaisuudessaan? Minusta se on vain me oppia ?
Mitäs jos joku VL olisikin "oiken uskomassa" ?Et näköjään osannut lukea minun edellistä kommenttia. Tai et tajunnut sitä.
Noh...sehän ei ole minun ongelma.- eikö vaa ?
Melperi1 kirjoitti:
Et näköjään osannut lukea minun edellistä kommenttia. Tai et tajunnut sitä.
Noh...sehän ei ole minun ongelma.Vastaa nyt oikeasti joskus näihin kysymyksiin ihan rehellisesti ?
- shhhhhh
Melperi1 kirjoitti:
Et näköjään osannut lukea minun edellistä kommenttia. Tai et tajunnut sitä.
Noh...sehän ei ole minun ongelma.Susta ei koskaan vastaamaan kun mennään syvemmälle näissä asioissa.
- verenpaineet ??
Tulipa mieleen ..taas kerran,
kysyä Melperiltä, onko sinulla autossasi myös sisäpuolellakin tuulilasinpyyhkijät ?
Olettaisin ,että oisi tarvetta?
Sen verran näyttää kiihkossasi sylki lentävän, oikein innostut, kun joku hieman sohaisee ampiaispesää. Saattaapi tuolla kiihkolla olevan märkää autonkin lasissa ajoittaen ?
Viestiä pukkaa tulemaan , oikein niinkuin vanhan hyvään aikaan.
Otetaan kuule ihan rauhallisesti, ei kannata kiihkoilla ei .
Ei varsinkaan , jos ja kun itse syyttää - haukkuu milloin miksikin toisin uskovia.
Luehan tekstisi vielä ajatuksen kanssa , sikisikö ne Pyhästä Hengestä ? Minun Mersulla pyyhkii hyvin. On ilmastoinnit ja kaikki tarpeelliset vempeleet.
Ihan turhaan kannat huolta.
PS. Minä en kirjoittele kommenttejani autossa. Sinä ilmeisesti kirjoitat.- Eikös vaa
Nyt meni taas ihan ohi tuo vastaus. Otetaas uusiksi ?
- Kalevan kirjoittaja
Palstalle muistettavaa!
>>>> ihmiset, jotka kirjoittavat omalla nimellään, eivät todellakaan piiloudu minkään taakse, toisin kuin kuka tahansa anonyyminä epämääräisiä väitteitä heittäävä. Osa nimellään keskustelijoista voivat olla joidenkin mielestä jo vl-uskon jättäneitä, muttei sekään vie heidän oikeuttaan keskusteluun mihinkään.- Näinhän se menee
Mielenkiintoista on että vl:lla ei tunnu olevan oikeutta ilmaista kantaansa julkisesti....
Kuten esimerkiksi Alarannan hyllytys osoittaa, kaikenlainen kritiikki ja arvostelu vanhoillislestadiolaisuuden normeja, tapakulttuuria sekä oppia kohtaan on kielletty. Avoimuus ei kuulu vl-kulttuuriin, päinvastoin, asioiden pöydälle nostaminen on paremminkin synti, sillä tällöin poiketaan seurakunnan ohjeista.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse824627Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763637Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.642070Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1301142
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1451072- 49989
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891