Syöpä tai lymfooma + kilpirauhanen?

nuorinainen18v

Toivon todella että joku vastaisi minulle.

Olen 18vuotias nuori nainen. Olen perusterve, pientä kuumetta sairastelen korkeintaan kerran vuodessa. Suvussamme ei ole koskaan esiintynyt muita sairauksia kuin diabetesta, eli ei syöpiä tai mitään muitakaan sairauksia. Sukulaiseni ovat aina olleet pitkä ikäisiä, tällä hetkelläkin elossa ovat jopa mummoni ja vaarini vanhemmat. Siksi tuntuukii erityisen hankalalta uskoa että juuri minulla voisi olla syöpä.

Kaikki alkoi muutama viikko sitten kun yhtenä päivänä huomasin omituisia kurkkuvaivoja. Kurkku ei perinteisellä tavalla ollut kipeä vaan lähinnä nielussa (melko alhaalla kaulalla) tuntui palan tunnetta. Myöhemmin tunne muuttui tukkeen tunteeksi samaisella kohdalla, sekä oli sellaista paineen tunnetta. Jos nielin tyhjää tuntui että sylki jäi jumiin nieluun. Sama juttu jos join jotakin, esim lasin vettä. Ruoka sen sijaan (jopa sitkeä liha, leipä yms.) meni hyvin alas ilman minkäänlaisia omituisia tuntemuksia.
Kipu alkoi nielun vasemmalta puolelta mutta on ollut nyt melkein poikkeuksetta nielun oikealla puolella suunnilleen samalla kohdalla, toisinaan kipu kuitenkin siirtyy ihan ylös kurkkuun ja toisinaan laskee alemmas nieluun.

Vaivaa jatkui useamman päivän ja menin lääkärille. Mittasivat tulehdusarvon joka oli normaali ja lähettivät kotiin sanoen että yleistila on niin hyvä ettei mua aleta tutkiin ja jos tämä ohi menisi.

Joka päivä aloin saamaan yhä uudenlaisia oireita. Pahoin minut pelästyttivät paikkaa vaihteleva kohtalaisen voimakas rintakipu, tunne että nielu turpoaa ja hengitysahdistus. Menin päivystykseen.
Tulehdusarvo oli edelleen täysin normaali. Sydänfilmi normaali. Hapensaanti normaali. Lähettivät kotiin sanoen että ei akuuttia.

Varasin ajan omalle lääkärille terveuskeskukseen. Otettiin kilpirauhasarvot jotka olivat nousseet muutaman kuukauden sisällä.
Helmikuussa kilpirauhasarvo TSH oli vielä 4.2. Nyt se oli muistaakseni 5.2.
Lääkäri päätti että aloitetaan kokeellinen tyroksiini-lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan. Kuulemma toi sairaus selittäisi oireet.
Lääkettä määrättiin otettavaksi 4pilleriä 7päivän sisällä. Lääkäri kuitenkin tunnusteli mun kaulan ja totesi että "sulla oli kaulalla turvonneita imusolmukkeita mutta en lähtis niistä nyt heti huolestuun..."

2pilleripäivän jälkeen oireet, etenkin kurkkuvaivat katosivat. Kuitenkin ne ilmestyivät takaisin muutaman päivän päästä.

Olen saanut myös uusia oireita joista merkittävimmät ovat jatkuva väsymys/passiivinen olo, korvasärky, niskakipu, huono/etova olo ja ruokahaluttomuus. Tulee melkein oksennus kun ajattelenkin että pitäisi syödä jotain.

Varasin ajan yksityiselle sisätautien erikoislääkärille ja joudun aikaani vielä muutaman päivän odottelemaan. Pelottaa ihan saatanasti.
Muutaman viikon ajan olen elänyt jo pelossa. Pelottaa että olisi syöpä tai muu vastaava sairaus. Olen netistä vain lukenut liikaa juttuja ja tuntuu että oireet täsmää. Mielessä ovat olleet esimerkiksi kurkkusyöpä, suusyöpä, kilpirauhassyöpä, imusolmukesyöpä sekä hodkingin lymfooma.
En ole saanut pariin viikkoon nukuttua enkä ole voinut elää normaalia elämää. Oon omissa maailmoissani kokoajan ja mietin vaan sitä jos elimistössäni on syöpä ja se vain leviää ja leviää lähetellen etäpesäkkeitä.

Osaisiko kukaan sanoa mitään mun tilanteeseen?

5

2800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • otasinäiisisti

      Jos nettiin lähtee infoa etsimään, saa sen AINA täsmäämään itseensä! Näin ovat 3 yksityislääkäriä mulle sanonu, kun ite olin löytäny oireita ja he eivät löytäny minussa mitään selittämätöntä. Ota iisisti!

    • Samaa kokeva

      .. Huh huh. Nyt kyllä pelästyin, ku oon tuntenu melkeinpä samanlaista !
      Tänään en saanu edes sanaa suustanu, ku yritin iskälle puhua, niin paisuneelta mun kurkku tuntuu. Pitkin kaulaa tuntuu suurentuneita imusolmukkeita.. Ja sehän ei mikään uus juttu oo, kun oon just itse asias keskiviikkona menossa lääkäriin, kun mulla pari kuukautta sitte löydettiin niskasta suurentunut imusolmuke ja nyt ilmestynyt uusi, nivusiin. Eihän se ihan normaalia oo, että suurenee imusolmukkeita pitkin kehoa, hyiettä muakin pelottaa..
      En osaa oikeen sanoa tuohon sun juttuun.. Pitäiskö sun päästä kuiteski johki yksityiselle joka vaikka ultrais sen sun kaulan, niinku että se näkis ne kilpirauhaset ja ne imusolmukkeet?
      Ja tietkös.. Se ruokahaluttomuus ja outo olo johtuu siitä, että sä murehdit.. :) Mulla on ihan sama juttu. Ei pysty mitään muuta ajatteleen. Koko ajan omis maailmois ja muille vihanen.
      Siks onki tärkeetä, että pääset kunnon tutkimuksiin, jotta saat mielenrauhan itsellesi !
      Tsemppiä !

    • keskustelunaloittaja

      Samaa kokeva: ikävä kuulla että sullakin on ollut tuon kaltaisia epämiellyttäviä oireita ja oot itsekin niitä joutunut murehtimaan. Toivottavasti asias selviää ja kyseessä ei ole mitään ihmeempää. Jos haluat, tuu kertoon mulle mitä sulle sanottiin :)
      Noi imusolmukkeet toisaalta turpoaa aika herkästi, esim. jos sulla on lähiaikoina ollut flunssaa tai jotain muuta sairautta.

      Oon menossa yksityiselle erikoislääkärille ylihuomenna, tiistaina. Oon käynyt joku 5 kertaa julkisella puolella ja aina käännytetty takas kotiin sanoen ettei tässä mitään hätää ja kyllä ne oireet siittä katoaa varmaan kohta itsestään. Alkaa käymään kyllä niin pahasti psyykkeen päälle että varasin ton yksityisen lääkärin sitten.
      Mulla on vaan se hankala juttu että oon työtön eikä oo vanhempia avustamassa taloudellisesti niin tekee jo tiukkaa pulittaa erikoislääkärin vastaanotosta sellanen satanen...
      Puhumattakaan tutkimuksista... ei oo kyllä varaa :(

    • Lumihiutale

      Nykypäivänä tuntuu olevan todella yleistä, että on nielun seudulla erilaisia kummallisia oireita. Johtuu varmaan myrkyistä ilmassa. Minullakin on kilpirauhasessa kaikennäköisiä patteja, ne on ultrattu ja ohutneulanäytteet on otettu, mitään vaarallista ei löytynyt, vaan kilpirauhasen struumaa olivat. Toki joskus pelottaa että mitä jos ne struumat yhtäkkiä muuttuvat syöväksi, mutta se ei liene mahdollista.
      Löysin kuitenkin netistä loistavan blogin syöpää epäileville tai sitä sairastaville. Nuori nainen on sairastunut imusolmuksesyöpään ja kertoo siitä ja kaikesta muustakin. Suosittelen! http://cancerchangedmylife.blogspot.com/
      Helpottaa pelkoja ja ahdistusta kun lukee :)

    • Minulla on samanlaisia oireita ja oisin kiinnostunut kuulemaan mikä oli teidän diagnoosi? :( t. Erittäin huolissaan oleva

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3411
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      173
      1449
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1112
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      795
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      757
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      41
      739
    Aihe