Tulen töistä suoraan kotiin klo 15.20. Silmät ristissä hoiperteleva vaimo kiipeää heti yläkertaan ja painuu makuuhuoneeseen nukkumaan.
Vaihdan lapsen litimärän vaipan. Rauhoittelen ärtyisää lasta, joka ei ole saanut riittävästi huomiota väsyneeltä äidiltä. Käytän tuskissaan pidättelevän koiran ulkona. Silitän lakanan lapsen sänkyyn, koska vaimo ei ole jaksanut laittaa uutta pissaisen tilalle. Käymme kaupassa. Pistän pyykkikoneen pyörimään. Teen ruan. Syötän lapselle iltapalan. Kylvetän lapsen. Pesen hampaat. Kotitöihin menee niin paljon aikaa, etten ehdi käydä lapsen kanssa kunnolla ulkoilemassa.
Vaimo herää klo 21 maissa ja tulee iltapalapöytään. Tuijottaa telkkaria eikä jaksa oikein puhua.
Nukutan lapsen klo 21.30 ja olen itse jo aivan väsy, koska olen herännyt klo 6. Menen nukkumaan heti iltapalan ja iltapesun ja koirankusettamisen jälkeen. Lapsi herää klo 03 ja nukkuu tunnin pätkissä klo 6:een asti.
Viikonloppuna vaimo nukkuu koko päivän.
Vaimo ei jaksa hoitaa vähäunista lasta
5
658
Vastaukset
- kjååöfb 97t
Vaimo on todennäköisesti masentunut ja hänen pitäisi käydä lääkärissä. Masennusta voi hoitaa, mutta sen ei kannata antaa mennä liian pahaksi.
- wesdfvx
ei oo normaalia! Jos vauva kerran nukkuu yhdenkin 5-6h pätkän ja loput vielä tunnin pätkissä, niin ei pitäisi olla noin väsy, vaan todennäköisesti kyse on synn.jälkeisestä masennuksesta, hae apua neuvolasta! Vai kärsiikö vaimo unettomuudesta? Itselläni esikoisen aikana imetyshormonit aiheutti tota unettomuutta ja olin pari kk tosi väsy. Nyt hoidettavana on 7kk ja 2-vuotias, molemmat herää öisin ja hoidan lapset ja kodin lähes yksin paitsi 2h illalla ja viikonloppuna mies auttaa enkä ole 2 vuoteen nukkunut kokonaista yötä, mutta ikinä en ole noin väsy kuin vaimosi.
- fghojö
Hae apua vaimollesi ja itsellesi. Vaimollasi varmaan masennusta ja sinä väsyt myös.
Soitto neuvolaan. Sieltä neuvotaan jatkot. Ehkä kodinhoitaja avuksi? - ohjatkäteen
Et kerro minkä ikäinen vauva on. Kannattaa tutkia myös onko jotain puutoksia. Vitamiineja kunnolla. Jos synnytyksestä ei ole kauaa niin siitäkin toipuminen vie aikansa, kaikki kun niin yksilöllistä on.
Voisitte koittaa saada perhetyöntekijän käymään kerran viikossa. Olisi vaimokin varmasti mielissään jos saisi muutaman tunnin viikossa ihan vain aikaa itselleen. Ja tietenkin masennus on suljettava pois ihan ensimmäiseksi.
Muista että jos vaimosi on kovin väsynyt ei hän välttämättä jaksa tehdä päätöksiä mistään, eli otat miehenä ohjat käteen ja hoidat vaimosi kuntoon vaikka vastalauseitakin tulisi. On teidän parisuhde varmasti kovilla asian vuoksi, koita pysyä vahvana sinäkin ja jaksamisia! - 29
Hemoglobiini voi myös laskea paljon synnytyksen jälkeen ja minut ainakin tekee väsyneeksi jos laskee vähän enemmän. Mutta masennukselta tuo kuulostaa. Kyllä sitä ainakin itse jaksoin, vaikka nukuinkin 1-3h pätkissä ensimmäiset kaksi kuukautta. Olin toki tosi väsynyt, mutta pääsi koira ulos, eikä mitään märkiä lakanoita jäänyt sänkyyn.
Ehdottomasti kannattaa soittaa sinne neuvolaan. Voi olla iso kynnys soittaa sinne, mutta varmasti katsovat hyvällä, että on niin vastuuntuntoinen, että uskaltaa hakea apua. Kuitenkin on yleistä tuo raskauden jälkeinen masennus, eikä se niille ole mitenkään uusi ja ihmeellinen juttu. Eiköhän noita tapauksia ole enmmänkin. Ovat varmasti tyytyväisiä, ettei tarvitse alkaa pakottaa toista puhumaan ja hankkimaan apua vaan hakee ihan itse sitä. Kuten tuossa aiemmin sanottiin, olet kohta itse aivan loppu. Ei kukaan jaksa tuollaisilla unilla ja sitä, että kaikki aika on töitä tai kotitöitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932168Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 861271
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311100Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men581048- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285910