Oletteko vielä viimeisillä viikoilla matkustelleet? Meillä olisi suunnitelmissa lähteä mökkeilemään juhannuksena ja tuolloin olisi kasassa raskausviikkoja 35. Itselläni ei ole tähän mennessä ollut mitään erityisiä vaivoja eikä supisteluja, mutta silti hieman mietityttää lähteä kotikaupungista 300 km päähän. Onhan niitä sairaaloita sielläkin, mutta tuntuisi turvallisemmalta synnyttää siellä missä on suunniteltukin. Onko joku synnyttänyt ennen 37 raskausviikkoa vaikka raskaus sujunut hyvin ilman mitään erityistä?
reissuun rv 35
7
327
Vastaukset
- myös 32+3
Moikka! Mulla on ihan sama tilanne, vieläpä näyttäis viikkoja olevan päivälleen ihan saman verran. Kyselin neuvolasta, kun mullakaan ei ole ollut mitään vaivoja, ja neuvolan täti sanoi, että siitä vaan reissuun, jos on hyvä olo, ei ne mistään sairaalasta pois käännytä, jos sattuu ajoissa syntymään. Mutta ymmärrän kyllä huolesi, en itsekään haluaisi synnyttää kuin tutussa paikassa. Ollaan kuitenkin nyt varmaan sinne juhannusreissuun lähdössä, kun ei siitä synnytyksestä voi ikinä kuitenkaan tietää milloin alkaa. Minuakin kiinnostaisi tietää, kuinka yleistä on,että syntyy noin ajoissa, jos ei ole mitään poikkeavaa ollut raskausaikana.
- tilastoja
Alla olevasta tilastosta näkyy mm. synnytykset ko. raskausviikoilla. Näyttäisi olevan, että viikoilla 33-36 syntyy vuosittain noin 4,5% kaikista elossa syntyneistä.
Kun tiedossa on, että kaikki synnytyksen kestoa rajoittavat lääkitykset puretaan tavallisesti viimeisttää viikon 34 paikkeilla, samoin kun sairaalalepoon määrätyt pääsee yleensä silloin kotiin ja muutkin lepomääräykset yleensä puretaan, niin voisi olettaa, että tosi vähän jää näitä joilla synnytys käynnistyisi näin aikaisin ilman ennakkovaroituksia.
Itse reissasin ekaa odottaessa normaalisti viikon 39 alkuun. Saa nähdä miten nyt toisen kanssa jaksaa. Jos linnoittautuu kotiin jo viikolla 35, niin pahimmillaanhan joutuu olemaa kotona pari kuukautta, kun synnytys voi venyä hyvinkin viikolle 43 (eli 42 jotain). Eri asia on tietenkin, jos lääkäri määrää lepoa, niin vauvan terveyttä ei vaaranneta.
http://www.stakes.fi/tilastot/tilastotiedotteet/2010/liitetaulukot/Pohjoismaiset_synnytystilastot.xls
ps. tuolta stakesin sivuilta löytyy paljon mielenkiintoisia tilastoja synnytyksistä. - puolivuotiaan äiti
Itse jos olisin tuossa tilanteessa, niin pakkaisin varmaan varalta kassin mukaan ja lähtisin juhannuksen viettoon :) Voihan sitä lähteä sillä asenteella, että herkästi lähdetään kotia päin jos jotain alkaa tapahtua? Kovin pienissä synnytyssairaaloissa ei mielellään hoideta alle rv 36 synnytyksiä, vaan ne pyritään keskittämään isoimpiin sairaaloihin ja yliopistosairaaloihin. Onnea matkaan. :)
- 35+5
Olen 35 5 ja itse pystyisi menemään pitkän automatkan takia. Reissasin viikolla 33 noin 5h automatkan ja nukuin sen jälkeen koko seuraavan päivän. Nyt on sellaset helteet etten voi mennä ulos ollenkaan, koska kädet ja jalat puutuu ja tulee huono olo. Jos sulla on hyvä olo niin mene ihmeessä mutta ota varmuuden vuoksi sairaalakassi mukaan ja jos on kovin lämmin niin pidä huoli että pystyt levätä ja olemaan viileässä.
- Samoja mietteitä
Itse olen miettinyt samaa, olisi tarkoitus lähteä miehen kanssa viikonloppumatkalle Tallinnaan, mutta jotenkin mietityttää. En kuitenkaan halua siellä synnyttää. :) Toisaalta jos kaikki on mennyt hyvin, eikä matkalla itseään liikaa rasita, niin eipä kai tuo synnytys niin todennäköinen ole.
- fisutt
Itse en kyllä noilla viikoilla olisi jaksanut autossa istua lähellekään tuollaista matkaa. Auton kyydissä lyhyelläkin matkalla alkoi vatsa kovettumaan ja viimeiset viikot annoin miehen suosiolla ajaa aina kun yhdessä liikuttiin. Joulun aikoihin käytiin kylässä n. tunnin matkan päässä ja matka oli melko tuskainen, viikkoja oli silloin ehkä 32-33. Lapsi syntyi rv 37 3.
- 79
Älkää ihmiset ainakaan ulkomaille noilla viikoilla lähtekö. Jos alatte synnyttää ulkomailla, maksatte synnytyksestä (paljon) ja jos lapsi ei olekaan luovutuskunnossa muutaman päivän kuluttua niin haluatteko jättää hänet sairaalaan/ vai jäädä ulkomaille odottamaan että saatte hänet mukaan. Kaikkihan on tietenkin järjesteltävissä ja rahalla maksettavissa, mutta huomioikaa tämä jos ulkomaille viellä suuntatte.
Suomessa pääsee toki jokainen synnyttämään missä vain sattuu sillä hetkellä olemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770