synnytyksen jälkeen

girliih

Heippa!
Haluisin kysyy seksiin liittyvästä jutusta..
Elikkä: mulla synnytyksestä 4 viikkoa aikaa, ja jo laitoksella oli halua sekstailla miehen kanssa, mutta ei tietenkään hommailtu.
Mulla leikattiin välilihaa ja repesin hieman, en oikein tiedä kuinka paljon.
Nyt tunnen alapään kuitenkin parantuneen, eli ei tunnu kipua tms ja voi istua normaalisti, ei tunnu tikkejäkään enää. jälkivuoto on kans lopuillaan. melkein voisi sanoa että jo loppunut. me miehen kanssa monesti ollaan haluttu jo kokeilla alottaa seksielämä taas, mutta ei oo uskallettu koska laitoksella sanoivat, että tulisi odottaa jälkitarkastusta, tai että sellainen suositus ainakin on. sama juttu saunomisen kanssa.
Nyt oon miettinyt, voisiko sitä varovasti kokeilla kuitenkin ennen jälkitarkastusta? Mulla se ajottuu nimittäin vasta juhannus viikolle, ja todella tekisi mieli jo edes kokeilla, tuntuisiko se pahalta.. samoten tooodella kova himo on päästä saunaan ja uimaan. koko lopputalven ja kevään odottanut että pääsee järveen :-)
Onko kukaan sekstaillut ja saunonut ja uinut ennen jälkitarkastusta? saunominenhan vissiin kielletty ettei tikit sulais liian nopeeta, no en tunne niitä enää joten voisin varmaankin jo saunoa..? uiminen oliko kielletty jälkivuodon aikana/takia? jos niin voisin varmaan uimaankin jo uskaltautua?
Kertokaa omista kokemuksistanne! Mikä on pahinta, mitä nyt voisi sattua jos en/emme malta odottaa jälkitarkastukseen asti ja siihen että saadaan lääkäriltä lupa taas nauttia näistä touhuista? :D

6

820

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ö

Meillä harrastettiin seksiä kolme viikkoa synnytyksetä,tikkejä ei tosin ollut kuin kaksi joten himpun eri tilanne kuin teillä.Meille sanottiin vain että seksiä saa kokeilla kunhan se itsestä tuntuu hyvältä.
      Saunaankin kipusin aika pian synnytyksen jälkeen,ei kukaan edes maininnut etteikö saunaan saisi mennä.Muuta en keksi tuohon uimisen varomiseen kuin infektioriskin?Korjatkaa viisaammat mikäli olen väärässä.

• ()()()()()()()

Seksin ja saunan suhteen ei ole mitään syytä odotella. Tikkien olisi pitänyt sulaa jo aikoja sitten ja vaikka ei olisi sulanutkaan, niin johan haavat on tietenkin ummessa. Itse olen saunonut ihan muutamien päivien kuluttua synnytyksestä. Seksiä olemme harrastaneet kahden viikon päästä synnytyksestä. Jonkinmoinen tulehdusriski siinä tietysti on, jota voi kondomilla hillitä.

Uimista en sen sijaan suosittelisi heti. Siinä kun se tulehdusriski on ihan kunnollinen ja järvivedestä ei tiedä, että mitä siellä lopulta on. Tosin onhan sinulla siitä synnytyksestä jo kuukausi mennyt, joten kai vähitellen uimaankin voisi ajatella mennä, jos vuoto on lakannut. Vuotavana ei kannata, koska silloin paikat eivät ole vielä kunnolla kiinni.

Todella tiukkoja sääntöjä olet saanut. Minulle on sanottu, että seksiä saa harrastaa sitten kun siltä tuntuu enkä muista saunasta puhutun yhtään mitään. Ei ole edes käynyt mielessä, ettei saunaan saisi mennä.

• fisutt

Meille sanottiin sairaalasta, että seksiä voi alkaa harrastaa sitten kun itsestä siltä tuntuu. Ensimmäiset sekstailut aloitettiin meillä kaksi viikkoa synnytyksen jälkeen, sitä ennen jo oli jonkinlaista "käsipeliä". Repeämiä itselläni oli 4kpl ja tikkejä toistakymmentä.

Saunaan saa mennä alatiesynnytyksen jälkeen ihan vapaasti. Itse istuin kyllä ensimmäiset kerrat tyynyn päällä, sen verran kovat oli saunan lauteet. Sektion jälkeen saunominen on kielletty, en muista kuinka pitkään.

• girliih

Kiitti vastauksista! Jos tuota sit uskaltas saunaan ja sänkypuuhiin :) uimaan jos sitten kun jälkivuoto on kokonaan loppunut eli piakkoin sekin toteutuu näillä näkymin :)

• uusmamma

Moi!

Minä juuri itse synnyttäneenä (noin muutama viikko sitten)sanottiin että yhdyntää vasta jälkitarkastuksen jälkeen. Tällä perusteltiin sitä että jotkut isot suonet/valtimot ovat auki n 2kk synnytyksen jälkeen ja yhdynnässä voi kulkeutua ilmaa verenkiertoon ja se on haitaksi sydämmelle (voi ihan saada sydänkohtauksen jos ilma menee sydämmeen:/ ) kätilö sanoi silloin että ohjeet ovat juuri muuttuneet että ennen on saanut harrastaa seksiä kun mieli tekee mutta nyt suositellaan vasta jälkitarkastuksen jälkeen tuon valtimoiden aukiolon takia (mitä se sitten oikein tarkoittaakaan), yhdyntäkielto siis mutta kaikkia muuta voi tehdä mikä liittyy seksiin:)

Saunoa saa heti, ainakin minulle sanottiin mutta pitää välttää kovia löylyjä...

Tosin itse myös hieman repesin synnytyksessä mutta itselle ei tee mieli sitten yhtään. Tuntuu että tämä imetys ym kuluttaa niin paljon voimia että ei jaksa yhtään miettiä edes seksielämää.

• ,,,,,,,,,

Ehkä ne ohjeet ovat muuttuneet, en tiedä. Aikaisemmin minulle suositeltiin, että seksiä kannatta kokeilla ennen jälkitarkastusta, koska jos sen suhteen tulee jotain ongelmia, niin ne voi ottaa puheeksi sitten jälkitarkastuksessa. Seksivaivojen takia kun ei yleensä tule erikseen varattua aika lääkärille.

En aio kyllä tulevankaan synnytyksen jälkeen odotella viikkotolkulla yhdyntäkiellossa tuon takia, jos sellainen annetaan. Toistaiseksi ei ole ollut asiasta puhetta neuvolassa tai missään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      77
      3184
    2. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      49
      2400
    3. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      32
      2117
    4. Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen

Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa
      Sinkut
      481
      2112
    5. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      137
      1879
    6. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1745
    7. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      29
      1721
    8. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      9
      1556
    9. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      5
      1280
    10. Hyvää yötä

Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani
      Tunteet
      6
      1244
    Aihe