alkoholismi tärkeä tunnusmerkki

pohdiskelija-xyz

Mielestäni narsismi ja alkoholismi kulkevat käsikädessä. Alkoholismi on sairaus, joka saa ihmisen käpertymään itseensä. Itseensä käpertynyt alkoholisti tuntee olevansa uhri ja valittaa ja juo. Kyse on jonkinlaisesta aloitekyvyttömyydestä/pelosta, missä ihminen ei kykene tai halua lähestyä ongelmia rakentavalla tavalla vaan keskittyy omaan kurjaan kohtaloonsa, juo ja syyllistää muita.

Päihteetön itsensä korostaminen ei ole mielestäni narsismia vaan se enemmänkin yritys saada itselleen sitä arvostusta joka kuuluu kaikille. Ihmissuhteissa ongelmana on, että osapuolet eivät käsitä tätä arvostuksen tarvetta. Siis eivät osaa astua toisen saappaisiin ja ymmärrä, että toisen tarve on usein luonnollinen. Sen sijaan toisen tarve mielletään jotenkin kieroutuneeksi narsismiksi, josta ei tarvitse välittää. Tämä on ihan kätevää, koska silloin ei tarvitse ottaa toisen tunteita huomioon, koska voi kuitata ne sairaanmieleen tuotoksiksi.

22

567

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • d.i.c.e

Selvästikään et ole törmännyt koskaan (oikeaan) NPH:seen, kuten ei kukaan täällä, joka väittää ettei NPH:ta ole olemassakaan, vaan että kyse on vain "kommunikaatio-ongelmista suhteessa" jne.
      Hehe. :)
      Kyseinen ilmiö on hyvin todellinen, vaikka en itsekään käyttäisi siitä mielellään sanaa 'häiriö'...
      Jos vertaan alkoholistia narsistiin, en näe juurikaan yhteistä. Ja on kyllä molemmista ihan elämäni mittainen kokemus...

• M.B.

Minun kohdallani tuo on muuttunut. Tiedän, tiedostan ja uskon. Tosin minua henkilökohtaisesti tunnetasolla satuttavasta henkilöstä en sanoisi, että NPH, vaan taitamaton pelkuritunari, jolla ylisuuri ja hyvin korostunut syyllisyys ja häpeä taipumus. Hehe..

Itsestäni tuli sen suhteen aikana hyvin hyvin aidosti ja oikeasti välinpitämätön sen suhteen, että kiinnostaako minua selittää itseäni ihmiselle, joka ensimmäisessä vastauslauseenpuolikkaassa osoittaa tajunneensa ja oikein ymmärtäessään ymmärtänyt kaiken päin perseitä. Mielestäni se on hyvä juttu. Säästää energiaa jota tuhlautuu helposti vääränlaisiin ihmisiin suhdetta solmittaessa. :)

• d.i.c.e
        M.B. kirjoitti:

Minun kohdallani tuo on muuttunut. Tiedän, tiedostan ja uskon. Tosin minua henkilökohtaisesti tunnetasolla satuttavasta henkilöstä en sanoisi, että NPH, vaan taitamaton pelkuritunari, jolla ylisuuri ja hyvin korostunut syyllisyys ja häpeä taipumus. Hehe..

Itsestäni tuli sen suhteen aikana hyvin hyvin aidosti ja oikeasti välinpitämätön sen suhteen, että kiinnostaako minua selittää itseäni ihmiselle, joka ensimmäisessä vastauslauseenpuolikkaassa osoittaa tajunneensa ja oikein ymmärtäessään ymmärtänyt kaiken päin perseitä. Mielestäni se on hyvä juttu. Säästää energiaa jota tuhlautuu helposti vääränlaisiin ihmisiin suhdetta solmittaessa. :)

"Tosin minua henkilökohtaisesti tunnetasolla satuttavasta henkilöstä en sanoisi, että NPH, vaan taitamaton pelkuritunari, jolla ylisuuri ja hyvin korostunut syyllisyys ja häpeä taipumus."

Niin koska NPH ei ole synonyymi kiusaajalle...
        Ja mitä tulee syyllisyyteen ja häpeään, on varmasti NPH:siä, jotka niitä tuntee, ja sitten niitä, jotka eivät juurikaan/ollenkaan. Jopa siellä ääripäässä olevat voivat kyetä molempiin, toisin kuin annetaan ymmärtää.

Ei ehkä ollut vastaus mihinkään, mutta tuli vain mieleen...

• d.i.c.e

Eli toisinsanoen ei tunne häpeää...

Mielestäni NPH:lla on saattanut tuo häpeäkynnys jo ylittyä jossain varhaisessa lapsuudessa, mikä on saanut tuon häpeäntuntemisen "napsahtamaan pois päältä", yksinkertaistettuna...Samoin kuin muidenkin vaikeiden tunteiden. Patologisuudesta ja muista ominaisuuksista sitten riippuu, miten paljon tuntee mitäkin.
        Itse näkisin, että mitä rankemmat olosuhteet sen tunteettomampia tyyppejä sellaisista oloista kehittyy. ( persoonasta riippuen mieli voi toki suojautua myös jollain mielisairaudellakin tunteettomuuden sijaan... )

( Oma spekulaatio )

• Voip ollakin. Yksi tunnetuista häpeänpoisto/käsittelykeinoista on ns (yli)häpeämättömyys.

Useimmat ovat varmasti käyttäneet tätä keinoa pienemmässä/vähäisemmässä mittakaavassa elämänsä varrella peitelläkseen häpeäänsä tai osaamattomuuttaan.

Banaaninkuoriin ;) liukastumisen voi asematunnelissa kuitata mojovilla nauruilla tai olemalla moksiskaan tai osaamattomuuttaan voi "pakkotilanteessa" peitellä olemalla ihan pokkana vain vaikka tekisi mieli poistua tai sanoa ettei tästä mitään tule. Joku ei osaa esim heittäytyä pelleilemään/tanssimaan/laulamaan ja painostettuna vetääkin "överit" peitelläkseen muuten noloksi käyvää tilannetta.

Kun jokin tunne on valtaamassa eikä sitä halua näyttää häpeän vuoksi (esim lapsi ei saa näyttää tunteitaan tai...), voi ihminen "heittäytyä" täysin kylmäksi, välinpitämättömäksi, lohkoa sen pois tai seistä vain urheasti ilmeenkään värähtämättä. Esimerkkejä vain.

Kun tämä taito "ylikehittyy" esim lapsuudesta asti, siitä tulee aika joustamaton "tyyli" joka napsahtaa vähintäänkin tietyissä tilanteissa ns päälle eikä ole välttämättä edes tietoisuuden tasolla tai hallittavissa.

Sitä paitsi olen huomannut, että täydellinen häpeämättömyys tai moraalittomuuden ilmapiiri herättää joissain ihmisissä totaalista hämmennystä ja tuo ns "valtaa", etulyöntiaseman tai ainakin se poistaa nolatuksi tulemisen riskin toisten puolesta.

• M.B.

Samaa mieltä :) Ja häpeämättömäksihän ei tarvitse alkaa mikäli toinen uskoo vähemmällä "mun oikeuden olla mä"

• M.B. kirjoitti:

Samaa mieltä :) Ja häpeämättömäksihän ei tarvitse alkaa mikäli toinen uskoo vähemmällä "mun oikeuden olla mä"

Diih...oli niin kevyet esimerkit vain tällain arkielosta.

Lapsilla se on kuitenkin eri asia ja vaikuttaa väkisinkin "luonteen rakenteeseen" jos joutuu liikaa käsittelemään tunteita jotka itselle ei ensinnäkään kuulu tai siten, että ne joutuu "piilottamaan" tavalla tai toisella. En tiedä mikä määrää sen, minkä tavan lapsi "valitsee" tällaiselta suojautuakseen mutta niinhän se menee.

Jokainen joka on joutunut kantamaan toisen esim häpeää narsistisessa suhteessa tietää ja tuntee tämän mutta myö ollaan aikuisia ja siksi voidaan paremmin puolustautua. Saahaan olla "meitä".

Mä en ole koskaan käsittänyt niitä rakkaushömpötyksiä tai ainakaan sitä tapaa miten sitä kuvataan. Se on jotenkin naiivia. Yksinkertaisimmillaan rakkaushan on päätös hyväksyä toinen ihminen yksityiskohdista huolimatta. Se riittää. Se pitäisi vain muistaa enemmänkin omalla kohdallaan (aikuisena siis) kuin odottaa sitä muilta (nopeasti huomaa ettei näin helposti käykään....).

Vaikka narsistihan sanoisi että rakkaus on päätös vihata toista yksityiskohdista huolimatta =)

• Rakkaudellinen asenne....huoh...
        Taidan vain tyytyä siihen nauramiseen =) Ei pitäis aina ottaa asioita tai varsinkaan itseään niin vakavasti;)

• pohdiskelija-xyz

En tiedä olenko törmännyt aitoon narsistiin. Minulla on läheisiä jotka raivostuvat jos ei ole koko ajan ns. mielinkielin. Sitten on sellaisia, että muut eivät saa keskustella keskenään mitään, koska se huomio on pois heiltä. En kuitenkaan pidä tälläistä käytöstä merkkinä narsismista. Jotta kyse olisi narsismista henkilön pitää muuttua aidosti julmaksi ja kylmäverikse ja ennen kaikkea hänen pitää tuntea olevansa uhri.

Mielestäni nph:n sairas logiikka on tavallaan johdonmukaista, koska hänhän on se uhri jolle on tuotettu mittaamattoman paljon tuskaa. Nimittäin jokainen ei narsistikin saisi melkoisen hepulin jos joku kohtelisi häntä erityisen julmalla tavalla. Ihminen on oikeudenmukainen olento, eikä kestä sitä, suurta epäoikeudenmukaisuutta. Narsistihan kokee tälläistä epäoikeudenmukaisuutta sellaisista asioista joista ns. tavallinen ihminen ei koe.

Ero narsistin ja ei narsistin välillä on siinä, että hän ymmärtää, ettei se toiselta ihmiseltä tullut loukkaus ole kokomaailman juttu ja vaikka siitä voi hieman raivota, niin asiaa ei tarvitse viedä pidemmälle. Siis ero normi-ihmisen ja nph:n välillä on se, että asiat eivät saa täysin kohtuuttömia mittasuhteita vaikka normi-ihminenkin tuntee olevansa loukattu.

Alkoholismi liittyy se, että omat tarpeet (juomisen tarve) ilmenee kohtuuttoman suurena. Oma paha olo saa sellaiset mittasuhteet, että on pakko juoda. Normi-ihminen pääsee näiden tunteiden yli ja voi elää ne ilman viinan turruttavaa vaikutusta. Tässä kohtaa näen selvän yhtenevyyden alkoholismiin.

• werewrwe

palstaa katsoessa tulee melko mielipuolinen kuva siitä,, että jokatoinen ihminen on pahasti sairas...

noh suomen pilleriteollisuutta nauttivien määrästä päätelleen niinkin voisi olettaa..
      ovatko suomaaliset lihavia muuten siksi, että syövät niin sikana sykofarmakaa?

• M.B.

Eikun siksi, että eivät syö oikein muutenkaan.. ja laihistelevat sitten vähähiilarisella dietillä läskiä ja lihaa napaansa vetäen kolme kertaa sen yhden perunan verran, joka olisi ehkä edesauttanut vatsan täyttymistä sille rajalle, että tieto aivoille kylläisyydestä olisi tullut nopeammin myös sen hiilarin vauhdittamana..

*oliko tarpeeksi ylimielinen statementti*

• henna...

Narsisti ei välttämättä ole alkoholisti. Narsisti voi olla myös täysin raitis. NPH:lla on paljon muitakikn narsisteille tyypillisiä piirteitä kuin itsensä korostaminen.

• Samaa mieltä. Addikti käyttäytyy välillä kuin psykopaatti ikään mutta se ei ole tae pershäröstä vaikka tunnemaailma onkin ihan sekaisin ja jäänyt ehkä lapsen tasolle. Sitähän sanotaan että kun päihteiden käyttö alkaa (nuorena) niin ns henkinen kehitys tyssää tai ainakin hidastuu voimakkaasti.

Myös tunnemaailma vääristyy koska niitä vääristetään koko ajan "kemiallisesti". Siksi niitä ei osaa käsitellä ja juominen (esim) alkaa muodostumaan pakkomielteiseksi jotta näistä oloista pääsee eroon.

Ehkä monet vetävätkin viinaa saadakseen ns narsistisen kuoren ylleen ja siellä on sitten kiva paistatella...kunnes tulee taas laskut...ja sitten taas nostetaan fiilistä ja uhotaan kännissä kaikkivoipaisuutta. Joo...
        Näin siitä muodostuu hänen kannaltaan vakava vuorovaikutusongelma suhteessa toisiin ihmisiin johon ei kuitenkaan voi vaikuttaa kukaan muu kuin sekoilija itse. Ja kun hän ei siihen koe kykenevänsä...kierre jatkuu.

Mutta alkoholisti ei siis aina ole ns parannuskelvoton=)

• d.i.c.e

Onneksi mulla ei ole alkoholiongelmaa...Aina se on hyvin alas mennyt.
        Ongelmia on voinut joskus kyllä olla saada se pysymään siellä...

• 1-kertaista

Katotaan vaikkapa nykäsmattii! Luonteeltaan ja selvin päin käytkseltään täys kypän hemmo. Kun se saa reilust viinaa, sen käytös muuttuu täysin.
        Miksikö? Masa on AHDH-tapaus. Eli perinnöllinen neurobiologinen fiba.

Näiden aivot ovat osin heikosti kehittyneet, välittäjäaineet eivät toimi, kun on metanolia tai muita päihteitä päässä.

• M.B.
        d.i.c.e kirjoitti:

Onneksi mulla ei ole alkoholiongelmaa...Aina se on hyvin alas mennyt.
        Ongelmia on voinut joskus kyllä olla saada se pysymään siellä...

:DD

• M.B.
        1-kertaista kirjoitti:

Katotaan vaikkapa nykäsmattii! Luonteeltaan ja selvin päin käytkseltään täys kypän hemmo. Kun se saa reilust viinaa, sen käytös muuttuu täysin.
        Miksikö? Masa on AHDH-tapaus. Eli perinnöllinen neurobiologinen fiba.

Näiden aivot ovat osin heikosti kehittyneet, välittäjäaineet eivät toimi, kun on metanolia tai muita päihteitä päässä.

No aika harvassa on ihminen, jonka käytös ei muutu kun saa reilusti viinaa...

• M.B. kirjoitti:

:DD

Juu, ei mullakaan ole ongelmaa sen suhteen ;)

Tota tota... mutta muuten asiasta ; mä ymmärrän miksi ihmiset sekottaa narsismin ja esim alkoholismin ja itsekin olen nykyään aika mielenkiinnolla huomannut, että niissä jyllää aikalailla samanlaiset mekanismit. Se on aika mielenkiintoista.

Eli narsisti (en puhu nyt nph:sta koska se on vähemmistössä, en usein muutenkaan tee niin) rakentaa tämän suojamuurin jo "ajoissa" ja selvinpäin mutta alkkis tekee sen viinan voimalla.

• M.B. kirjoitti:

No aika harvassa on ihminen, jonka käytös ei muutu kun saa reilusti viinaa...

Juu... näin on näreet.

"Alkoholin aggressiivisuutta lisäävää vaikutusta ei ole helppo osoittaa tieteellisesti. Kun ihmisiä on tutkittu neutraaleissa laboratorio-olosuhteissa, alkoholin on harvoin havaittu vaikuttavan aggressiivisuuteen. Kun ihmisten käyttäytymistä on tarkkailtu tilanteissa, joissa heillä on tilaisuus keskinäiseen vuorovaikutukseen, kuten lavastetuilla kutsuilla, alkoholin on tällöin havaittu lisäävän esimerkiksi vihamielistä kielenkäyttöä."

Eli tästä voidaan päätellä myös alkoholin "väärinkäyttäjän" ajavan itsensä vuorovaikutusongelmiin. Sama narsismissa. Kun käytän sanaa vuorovaikutusongelma, en tarkoita että se on toisen osapuolen kannalta "parannettavissa" vaan pelkästään ja aina pahennettavissa koska se on sen toisen vv-ongelma silloin ja esiintyy vain niissä tilanteissa. Koetapa saada narsistisen käytös esiin laboratio-oloissa verraten kotioloihin...

Totuushan on muutenkin se, että jos jengi ei joisi, olisi alibi ja rikosposti täynnä todennäköisesti nättien alastomien tyttöjen kuvia ja pari kertomusta jostain talousvarkaasta ja pihatontun potkijasta.

• M.B.
        lynett kirjoitti:

Juu... näin on näreet.

"Alkoholin aggressiivisuutta lisäävää vaikutusta ei ole helppo osoittaa tieteellisesti. Kun ihmisiä on tutkittu neutraaleissa laboratorio-olosuhteissa, alkoholin on harvoin havaittu vaikuttavan aggressiivisuuteen. Kun ihmisten käyttäytymistä on tarkkailtu tilanteissa, joissa heillä on tilaisuus keskinäiseen vuorovaikutukseen, kuten lavastetuilla kutsuilla, alkoholin on tällöin havaittu lisäävän esimerkiksi vihamielistä kielenkäyttöä."

Eli tästä voidaan päätellä myös alkoholin "väärinkäyttäjän" ajavan itsensä vuorovaikutusongelmiin. Sama narsismissa. Kun käytän sanaa vuorovaikutusongelma, en tarkoita että se on toisen osapuolen kannalta "parannettavissa" vaan pelkästään ja aina pahennettavissa koska se on sen toisen vv-ongelma silloin ja esiintyy vain niissä tilanteissa. Koetapa saada narsistisen käytös esiin laboratio-oloissa verraten kotioloihin...

Totuushan on muutenkin se, että jos jengi ei joisi, olisi alibi ja rikosposti täynnä todennäköisesti nättien alastomien tyttöjen kuvia ja pari kertomusta jostain talousvarkaasta ja pihatontun potkijasta.

Hahhahhaa.. :DD Ei liity mihinkään. Mutta selasin lukien tänne alas, radio on päällä tossa, ja JUURI kun selasin tän lynetten viestin esiin ja luin: Juu... näin on näreet, se sama sanottiin ääneen radiossa..

Silmät luki samaan aikaan kun korva kuuli miesäänen sanovan: Näin on näreet!

Mieletöntä :DD Aivot tilttas hetkeksi, että WHAAAAT!! (sopii tuohon kohtaan kuin nyrkki silmään)

• Nim mer ki

Satun tuntemaan naispuolisen narsistin ja hän ei ainakaan julkisesti käytä alkoholia koska menettää silloin kontorollin, hukkaa roolinsa. Hänen julkiseen rooliinsa kuuluu koti, uskonto ja isänmaa joten alkoholi ei oikein sovi kuvioon. Juoko hän sitten salaa, en tiedä. Jotakin hän mättää sisuksiinsa ulkonnäön perusteella. Narsistin puoliso kyllä juo hukuttaakseen pahaa oloaan.

Tuo nainen on hyvin voimakkaasti narsistinen ihan ilman alkoholia. "Itsensä korostaminen" ei sinällään ole narsismia vaan narsismi on paljon isompi ja monisyisempi asia. Narsisti imee, lypsää, tarvitsee, haluaa, vaatii, vie,varastaa ja ottaa antamatta lopulta mitään tilalle. Narsisti jättää tyhjän aukon.

• N-henkilö ei välttämättä päihteisiin koske; suhde niihin saattaa olla jopa korostetun ylimielinen, joka hänen terminologiassaan taas tekee muista käyttäjistä mm rapajuoppoja, alkoholisteja, selkärangattomia ja kaikin tavoin häiriöisiä: oli sitten kyseessä suur-, keskitason- tai vähimmäismäärän kuluttaja kyseessä.

Mutta munkin mielestä NPH saattaa käyttäytyä itse kuin alkoholisti/päihdeaddikti; tiettyjä yhteisiä tuunnusmerkkejä on havaittavissa. Salaileva ja kieltävä käytös, valehtelu, itsensä korostaminen surkuhupaisissakin rooleissa, moraalittomuus tai kyvyttömyys joissakin asioiden hoidossa, äkkipikaisuus jne mainitakseni mitä mieleen nyt eräästä tapauksesta sattui muistumaan.

Toisaalta päihdeaddikti ei täytä välttämättä edellä mainittuja kriteerejä. Miten sitten tämä eroaa NPH:stä? Tuntemani holistit ovat suurella osin olleet autonomisesti välittäviä ja kortensa kekoon kantavia moninaisista puitteistaan huolimatta, NPH.tä ei saa välittämään tai apua antamaan vaikka toinen sitä kuinka tarvitsee. Holisti pyytää anteeksi tekojaan, aiheuttamaan sa mielipahaa, NPH luimistelee tai kieltää koskaan mitään vahinkoa aiheuttaneensakaan.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe