Onko pakkoneurootikon ongelman ydin se, että ei siedä epävarmuutta?
-onko kaikkien pakkoneurootikkojen ydin ongelma se että epävarmuutta ei siedetä, vai voiko pakkoneuroosi johtua jostain muustakin?
epävarmuuden sietäminen "ydin"
3
596
Vastaukset
- kokjjjaaa
Hyvä miete... eikö siihen sisälly myös huono itsetunto? Se pohjautuu epävarmuuden pelkoon ja kaiken takana on kuolemanpelko. Että joku muu kuolee tai minä tai sitten tapahtuu jotain pahaa.
Ihmisen on vaikea hyväksyä, etten minä voi olla täydellinen tai täydellisen varma oikeastaan mistään... että minulle voi sattua onnettomuus tai sairaus,,,että joskus minäkin kuolen.
Voisinko edes pikkuisen hallita tätä kaaosta jossa vaaroja on niin paljon?
Oman vakaumukseni mukaan se hallitsija en ole minä. Uskon jumalan johdatukseen, ja silloin voin elää vapaana orjuuttavista peloista.
Mutta ydin.... se lienee kuolemanpelko.- toivossa eläen kuite
Minä olen koko elämäni ajan kärsinyt ahdistuksesta, jonka arvelen olevan pohjimmiltaan juuri menettämisen pelkoa.
Syy taitaa olla se, että lapsuuteeni kuului isän puheet itsemurhasta.
Minäkin uskon Jumalaan, mutta niin syvällä on kuitenkin tämä ahdistus ettei edes usko Jumalaan ole tehnyt minua ehjäksi tässä asiassa.
- maljojen_prinsessa
Kyllä epävarmuuden sietäminen on varmaankin yksi pakko-oireisen häiriön (OCD) keskeisimmistä syistä. Kyse on yleisesti ottaen ahdistavien tunteiden sietämisestä (ettei sen sijaan aloita rituaalia tai pystyy pitämään pakkoajatukset poissa) ja itsensä rauhoittamisesta. Pelkojen, epävarmuuden ja muiden ahdistavien tunteiden sietäminen on keskeistä.
OCD:n kehittymisen syitä ovat tämän hetkisen käsityksen mukaan sekä biologiset että psykologiset (kognitiivis-behavioraaliset) syyt. Biologisten teorioiden mukaan pakko-oireet voivat syntyä tavallaan biologisen itsesuojeluvaiston tuottamiin impulsseihin ylireagoimisesta.
Kognitiivis-behavioraalisten teorioiden mukaan OCD:sta kärsivät eivät ole oppineet "ignoroimaan" tai torjumaan outoja ja yllättäviä ajatuksia, joita kaikki ihmiset saavat päähänsä joka päivä.
Terapiahoidoissa keskitytään yleensä siihen, että lopetetaan pakkotoiminnot ja opetellaan sietämään siitä seuraavaa tunnetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181260
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232