epävarmuuden sietäminen "ydin"

neurootikko..

Onko pakkoneurootikon ongelman ydin se, että ei siedä epävarmuutta?

-onko kaikkien pakkoneurootikkojen ydin ongelma se että epävarmuutta ei siedetä, vai voiko pakkoneuroosi johtua jostain muustakin?

3

596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokjjjaaa

Hyvä miete... eikö siihen sisälly myös huono itsetunto? Se pohjautuu epävarmuuden pelkoon ja kaiken takana on kuolemanpelko. Että joku muu kuolee tai minä tai sitten tapahtuu jotain pahaa.
      Ihmisen on vaikea hyväksyä, etten minä voi olla täydellinen tai täydellisen varma oikeastaan mistään... että minulle voi sattua onnettomuus tai sairaus,,,että joskus minäkin kuolen.
      Voisinko edes pikkuisen hallita tätä kaaosta jossa vaaroja on niin paljon?
      Oman vakaumukseni mukaan se hallitsija en ole minä. Uskon jumalan johdatukseen, ja silloin voin elää vapaana orjuuttavista peloista.
      Mutta ydin.... se lienee kuolemanpelko.

• toivossa eläen kuite

Minä olen koko elämäni ajan kärsinyt ahdistuksesta, jonka arvelen olevan pohjimmiltaan juuri menettämisen pelkoa.
        Syy taitaa olla se, että lapsuuteeni kuului isän puheet itsemurhasta.
        Minäkin uskon Jumalaan, mutta niin syvällä on kuitenkin tämä ahdistus ettei edes usko Jumalaan ole tehnyt minua ehjäksi tässä asiassa.

• maljojen_prinsessa

Kyllä epävarmuuden sietäminen on varmaankin yksi pakko-oireisen häiriön (OCD) keskeisimmistä syistä. Kyse on yleisesti ottaen ahdistavien tunteiden sietämisestä (ettei sen sijaan aloita rituaalia tai pystyy pitämään pakkoajatukset poissa) ja itsensä rauhoittamisesta. Pelkojen, epävarmuuden ja muiden ahdistavien tunteiden sietäminen on keskeistä.

OCD:n kehittymisen syitä ovat tämän hetkisen käsityksen mukaan sekä biologiset että psykologiset (kognitiivis-behavioraaliset) syyt. Biologisten teorioiden mukaan pakko-oireet voivat syntyä tavallaan biologisen itsesuojeluvaiston tuottamiin impulsseihin ylireagoimisesta.

Kognitiivis-behavioraalisten teorioiden mukaan OCD:sta kärsivät eivät ole oppineet "ignoroimaan" tai torjumaan outoja ja yllättäviä ajatuksia, joita kaikki ihmiset saavat päähänsä joka päivä.

Terapiahoidoissa keskitytään yleensä siihen, että lopetetaan pakkotoiminnot ja opetellaan sietämään siitä seuraavaa tunnetta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      71
      3105
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      92
      2865
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      51
      2105
    4. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1565
    5. Oot ilkee paha noita

Paha babushka Luulitko etten tienny
      Ikävä
      15
      1349
    6. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      5
      1338
    7. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1301
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      13
      1273
    9. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      18
      1260
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      24
      1232
    Aihe