Niin, mitä seurausta on lähestymiskiellon rikkomisella? Onko se jaoteltu jotenkin "törkeysasteiden" mukaan? Tässä nyt tyypille on tulossa muuta tuomiota noiden rikkomusten oheistuotoksina, mutta tulipa mieleen että onko sillä lähestymiskiellolla muuta vaikutusta käytännössä kuin se että poliisit tulevat tarvittaessa nopeammin paikalle?
Lähestymiskiellon rikkomisesta tuleva sanktio?
7
555
Vastaukset
- In olden days...
Lähestymiskiellon rikkomisen rangaistusasteikko on sakko - 1 vuosi vankeutta.
Erikseen ei ole jakoa lievään, tavalliseen ja törkeään tekomuotoon, niin kuin monissa muissa tunnusmerkistöissä. Mutta kyllä rangaistukseen vaikuttaa se, millä tavalla ja kuinka usein rikkomista on tapahtunut. Voisi näin hatusta vetäen sanoa, että esim. yksittäinen puhelu tai tekstiviesti olisi lievällä sakolla sovitettava, mutta sitten esim. suojattavan henkilön kotiin tai työpaikalle ilmestyminen tai seurailu tms. sitten jo ankarammin rangaistavaa, tai esim. jatkuva soittelu, viestien lähettely yms.
Teko voi täyttää muunkin rikoksen tunnusmerkistön (esim. kotirauhan rikkominen).- 10775833HHGF998488
Pidättämisen edellytykset
Lähestymiskiellon rikkomisessa täyttyvät myös yleensä pidättämisen edellytykset.
Poliisit ovat kuitenkin erittäin arkoja rikkojan pidättämiseen, vaikka tämä selvästi hillitsisi rikkojaa, sillä kolme vuorokautta ´kaapissa´ kyllä tekisi tehtävänsä.
- Ihmettelen...
En ymmärrä, miten lähestymiskielto toimii käytännössä. Jos vaikka aviopari on eronnut ja mies on saanut lähestymiskiellon, mutta osapuolet asuvat edelleen samalla pienellä paikkakunnalla tai samassa kaupunginosassa, niin he törmäävät väkisinkin toisiinsa joka paikassa, esim. kaupassa, kahvilassa jne. Miten tällaisessa tapauksessa tehdään? Ei kai lähestymiskiellon saanutta voi kieltää elämästä tavallista elämää vain siksi, että eksällä on tapana käydä samoissa paikoissa.
- Rikottu S
Entäs jos pariskunta haluaakin jatkaa seurustelua ja kiellon hakija pyytää toistuvasti tulemaan kylään (tekstarit) ? Useita kertoja toistuu tämä ja seurustelu jatkuu kuukausia (puheluita, kyläilyä) kunnes tulee sanaharkkaa ja suivaantunut kiellon hakija tekee kostoksi ilmoituksen? Onko tässä nyt miehellä edessä linnareissu?
- Anonyymi
Nostan!
- Anonyymi
Paljonko?
- Anonyymi
Asteita joo mutta mieti ajalla, mitä lähestymiskielto auttaa jos juoksee sua päin puukko kädessä... Ei se auta. ehkä siksi Turvakieltojen määrä kasvaa kokoajan.. Jopa auton rekkari näyttää ---.->. Omistaja: Ei saatavilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2772885Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka472280Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3471987- 1131717
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1051644Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121365- 661307
- 681243
- 551179
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771161