Liiaallinen unilääkkeiden syönti

Kaverini on pahasti masentunut ja tokaisi yksi päivä syövänsä viikonloppuna yli 100 unilääkkeitä (taisi mainita, että ovat somnoreja) ja kuhan sanoi, että jos sillä vi**u saisi vaikka untakin, kun ei ole ilmeisesti nukkunut päiviin.
Mietin, että pitäisikö minun olla huolissani, et jos hän todella aikoo vetää kaikki unitabletit niin onko vaaraa, ettei unesta sitten enää herääkään?

Tiedän, että hän syö kaksia erilaisia rauhtottavia mielialalääkkeitä ja pelkään, että päissään hän tekee jonkin cocktailin noista napeista tms....eli eli..kuinka helposti unilääkkeillä runsaalla määräällä rauhottavia voi henkensä menettää vai oksentaako hän kuitenkin kaiken vain ulos jne?
En niin näistä lääkkeistä ole perillä mutta olen huolissani, että hän tekee jotain peruuttamatonta..mietin jo ambulanssin soittamista kaverin kämpille sit viikonlopuksi tai muuta vastaavaa...mitä mä teen? Yhtään apua asiantuntevimmilta ihmisiltä?
3202
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 3

Vanhimmat

Itse varastin isältäni unilääkkeitä, joita söin about 80 kerralla. Heräsin 12 tuntia myöhemmin sairaalan teho-osastolta, ja lääkärit olivat ihmeissään heräämisestäni, oli hilkulla etten vajonnut koomaan. Niin oltiin jo luultukin. Kerro toki kaverillesi, että hengityskoneesta herääminen ei ole järin mukavaa.

Äänestä

Okei..eli kaveri on varmaan mennyttä miestä :/
Ellei isälläs ollu sit jotain vahvempia lääkkeitä, ku onhan noitakin vaikka mitä nukahduslääkkeitä ja sit vahvempia unilääkkeitä.
Hemmo kun asuu yksin eikä vastaa enää puhelimeen tai muutakaan..ja tiedän että jos hän lääkkeet vetää/on vetänyt, ei kukaan häntä ole löytänyt tms.
Hätäkeskukseen soitin maanantain jälkeen, muttei niitä kiinnostanut lähteä kattomaan että "joku on ehkä syönyt liikaa lääkkeitä". Hieno yhteiskunta ja sillee.

Äänestä

Itselläni on ollut ns. nukahtamislääkkeitä käytössä lähes 20 vuotta. Erittäin vaikeissa tilanteissa olen joutunut ottamaan 3 - 4 tablettia yön aikana, jotta nukahdin. Yleensä pärjään 0,5 tabletilla.

Olen kysynyt, että mikä ero on nukahtamislääkkeellä ja unilääkkeellä. Lääkäri on sanonut, että vahvempia unilääkkeitä ei anneta kotona otettavaksi, siis sellaisen saa vaan valvotussa hoidossa esim. sairaalassa. Nukahtamislääkkeet ovat edellisiä miedompia, mutta silti unilääkkeitä.

Nukahtamislääkkeet ja alkoholi yhdessä on erittäin huono yhdistelmä. Saati, jos siihen vielä lisää muita lääkkeitä.

Kun sinä tunnet tämän kaverin, niin ehdotan, että menet hänen ovikelloa soittamaan. Jos hän ei avaa, pyydä esim. isännöitsijältä lupa, että hän pyytää huoltomiehen avaamaan lukitun oven. Syyksi riittää pelko siitä, että hänelle on voinut jotain tapahtua. Menette yhdessä ja näkemänne perusteella voitte tehdä johtopäätöksen, oliko syytä vai ei.

Mieheni on mennyt vastaavassa tilanteessa, ja siellä asunnossa oli kaverinsa kuolleena. Ystäväni meni samoin, ja asunnosta löytyi sairauskohtauksen saanut asukas tajuttomana, ollut 3 - 4 pv. Päiväkin myöhempään, hän ei ehkä olisi enää siitä palannut tajuihinsa.

Me olemme yhteiskunta. Jos ihmisellä ei ole läheisempiä, niin ystävät ja tuttavat ovat velvollisia pitämään edes sen verran huolta, että henkilö löydetään mahdollisimman nopeasti myös kotoaan, oli hän sitten pahasti sairas, tajuton tai jopa kuollut.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


Hädissään kirjoitti:

Kaverini on pahasti masentunut ja tokaisi yksi päivä syövänsä viikonloppuna yli 100 unilääkkeitä (taisi mainita, että ovat somnoreja) ja kuhan sanoi, että jos sillä vi**u saisi vaikka untakin, kun ei ole ilmeisesti nukkunut päiviin.
Mietin, että pitäisikö minun olla huolissani, et jos hän todella aikoo vetää kaikki unitabletit niin onko vaaraa, ettei unesta sitten enää herääkään?

Tiedän, että hän syö kaksia erilaisia rauhtottavia mielialalääkkeitä ja pelkään, että päissään hän tekee jonkin cocktailin noista napeista tms....eli eli..kuinka helposti unilääkkeillä runsaalla määräällä rauhottavia voi henkensä menettää vai oksentaako hän kuitenkin kaiken vain ulos jne?
En niin näistä lääkkeistä ole perillä mutta olen huolissani, että hän tekee jotain peruuttamatonta..mietin jo ambulanssin soittamista kaverin kämpille sit viikonlopuksi tai muuta vastaavaa...mitä mä teen? Yhtään apua asiantuntevimmilta ihmisiltä?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu