Olen huomannut, että aina kun kytken kovalevyni (ulkoisen) koneeseen, niin kämmenellä voi tuntea pienen värinän kovossa ja pieni valo syttyy päälle kovossa. Siis ihan normaalikäytöstä tuo on, se on aina tehnyt noin, viestini ei koske sitä. Mutta laite menee selvästi virtoihin tuolloin.
Jos kovo on ollut kytkettynä esim. 5 - 10min koneesse, se laittaa itsensä jonkinlaiseen lepotilaan. Kovo lakkaa värisemästä ja voi kuulla pinen kytkentä-äänen, valo jää palamaan. Tuolloin kovokin näkyy vielä resurssien hallinnassa, mutta jos kovon sisällölle tekee jotain, niin resurssienhallinta hetkeksi hidastuu, ja kovo käynnistyy taas hurisemaan, ja homma jatkuu.
Itse kysymys liittyy laitteen poistamiseen tietokoneesta. Olen aina valinnut "poista laite turvallisesti". Mutta onko se haitaksi kovolle, että repäisen sen sitten irti noin vain virroista? Kuuluisiko minun odottaa ennen kovon poistamista, että lakkaa hurisemasta ja siirtyy siihen "lepotilaansa"?
Käyttiksenä windows 7 home premium 64bit.
Ulkoisen kovalevyn poistaminen turvallisesti?
12
4383
Vastaukset
- *2NMqi
Ulkoinen levy poistetaan aina niin että tökätään "poista levy" nappulaa. Tällöin välimuisti tyhjätään, saatetaan tiedostojärjestelmä vakaaseen tilaan ja poistetaan "dirty bit".
Hurinan loppuminen tarkoittaa vain sitä että kiekot on väliaikaisesti pysäytetty sähkön säästämiseksi.- larry.laffer
Tämähän ei siis pidä paikkaansa.
Laitehallinnasta (Device Manager) valitse ulkoinen kovalevysi, klikkaa sitä hiiren oikealla painikkeella ja valitse Ominaisuudet (Properties).
Ominaisuudert ikkunassa valitse Käytännöt (Policies). Valitse haluatko käyttää kirjoitusvälimuistia (Write Caching).
Suomalainen Windows 7: http://i866.photobucket.com/albums/ab228/L_Laffer/External_HD_Properties_1.png
Englanninkielinen Windows 7: http://i866.photobucket.com/albums/ab228/L_Laffer/External_HD_Properties_2.png
Jos kirjoitusvälimuistia ei ole valittu voit poistaa ulkoisen USB-kovon ihan milloin haluat vetämällä piuhan irti.
Larry - *2NMqi
larry.laffer kirjoitti:
Laitehallinnasta (Device Manager) valitse ulkoinen kovalevysi, klikkaa sitä hiiren oikealla painikkeella ja valitse Ominaisuudet (Properties).
Ominaisuudert ikkunassa valitse Käytännöt (Policies). Valitse haluatko käyttää kirjoitusvälimuistia (Write Caching).
Suomalainen Windows 7: http://i866.photobucket.com/albums/ab228/L_Laffer/External_HD_Properties_1.png
Englanninkielinen Windows 7: http://i866.photobucket.com/albums/ab228/L_Laffer/External_HD_Properties_2.png
Jos kirjoitusvälimuistia ei ole valittu voit poistaa ulkoisen USB-kovon ihan milloin haluat vetämällä piuhan irti.
LarryVaikka välimuistin poistaa niin viallisten tiedostojen ja seonneiden tiedostojärjestelmien ongelma ei häviä kokonaan. Kehotan tutustumaan tiedostojärjestelmien toimintaan.
- fundamentalist
larry.laffer kirjoitti:
Larry"Jos kirjoitusvälimuistia ei ole valittu voit poistaa ulkoisen USB-kovon ihan milloin haluat vetämällä piuhan irti. "
Eeeiii...
On tullut vastaan monta tapausta jolloin tikku on silti seonnut.
Tyypillinen tilanne on se että käyttäjä raahaa hiirellä usean Gigan filmin
koneelta tikulle ja miltei samantien nyppää tikun pois.
Jos tikulla on juuri tiedostohakemiston päivitys menneillään (tikku
tekee sitä paljon koska se yrittää kestävyyssyistä välttää samojen
muistialkioiden käyttöä useasti) niin jonkinasteinen sekoaminen
on lähes varmaa. - fundamentalist
fundamentalist kirjoitti:
"Jos kirjoitusvälimuistia ei ole valittu voit poistaa ulkoisen USB-kovon ihan milloin haluat vetämällä piuhan irti. "
Eeeiii...
On tullut vastaan monta tapausta jolloin tikku on silti seonnut.
Tyypillinen tilanne on se että käyttäjä raahaa hiirellä usean Gigan filmin
koneelta tikulle ja miltei samantien nyppää tikun pois.
Jos tikulla on juuri tiedostohakemiston päivitys menneillään (tikku
tekee sitä paljon koska se yrittää kestävyyssyistä välttää samojen
muistialkioiden käyttöä useasti) niin jonkinasteinen sekoaminen
on lähes varmaa.alkup. kysyjä puhui kovosta ja minä tikusta, mutta USB-laitteina
niiden käyttö ja käyttäytyminen on kyllä melko samanlaista. - *2NMqi
fundamentalist kirjoitti:
alkup. kysyjä puhui kovosta ja minä tikusta, mutta USB-laitteina
niiden käyttö ja käyttäytyminen on kyllä melko samanlaista.Myös tiedostojärjestelmä vaikuttaa. Parhaiten väärinkäyttöä sietävät journaloivat tiedostojärjestelmät (Ext3, JFS, Ext4, Reiserfs, XFS, Reise4, Btrfs...). Ne osaavat palauttaa itsensä viimeiseen vakaaseen tilaan. Tiedostoja tosin voi kadota.
Huonoiten häiriöitä sietää vanhanmalliset (FAT, HPFS, Ext2...)
NTFS on jostain sieltä väliltä. Sillä on myös jonkinlainen journalointi mutta turhan usein häiriintynyt tiedostojärjestelmä on Windowsin mielestä RAW eikä kukaan oikein tiedä miten asian voisi korjata.
- fundamentalist
Olen aina valinnut "poista laite turvallisesti".
Oikein.
Ja sitten voit nypätä pois kun tulee ilmoitus "Nyt voit poistaa..."
hurisee se sitten tai ei.- Virrat poikki:.!1%#?
.
Ite vedän vielä varmuuden vuoksi virrat poikki ulkoisesta iomegasta kun siinä kätevä virtakytkin
. - Yks kommentoija
En ole ikinä käyttänyt tuota poista laite valintaa. Eikä myöskään ikinä ongelmia.
Työmaa ei tietty saa ulkoisella olla kesken.
- Ulkoisen eSATA
levyn voit poistaa turvallisesti vaikka tuolla HotSwapilla.
http://mt-naka.com/hotswap/index_enu.htm - keksa1
Vaikka se cache onkin pois, niin levylle voi olla juuri käynnissä kirjoitusoperaatio.
En lähtisi repimään levyä irti ilman sitä "poista laite turvallisesti".
Voi tietenkin olla että voit pitkäänkin repiä levyä irti ja mitään ikävää ei tapahdu. Kunnes sitten tapahtuu.
Ne levyn hurinat on vaan levylle tai ohjeimeen määriteltyjä spindow-aikoja eli kauanko odotellaan luku- tai kirjoituksi ennen kuin mennään lepotilaan. Niistä ei tartte sen kummemmin välittää, levy on vain varastona. - kumivaimenninko?
" Pieni värinä ". Eikö ole ihmeellistä etteivät levyjen tekijät saa niitä 7000 kierrosta minuutissa pyöriviä alumiinikiekkoja tasapainoon ? Ei tarvi ihmetellä jos eivät kestä, 3,5" levyjen ongelma vielä pahempi kun 2,5", voivat täristä todella paljon. No, SSD levyt poistaa ongelman.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.3073025Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka612353- 1212049
Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3492033Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1271733Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121385- 671379
- 661337
- 681263
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl781233