Voitaisiinko ihan asiallisesti keskustella siitä miltä meistä ihan oikeasti tuntuu, kun tietää ettei pahimmassa tapauksessa koskaan saa maksettua velkojansa. Onneksi kuitenkaan aivan kaikilla tilanne ei ole yhtä paha, mutta samalla tavalla se masentaa ja tuntuu toivottamalta.
Tuetaan toisiamme!
Velkojen kanssa kamppailevia PERHEITÄ?
109
6586
Vastaukset
- Vilperin perikunta
Ikävä tilanne varmaan. En oikein vaan osaa samaistua kun mulla ei ole koskaan ollut:
-velkaa
-perhettä- renkaanpotkija
... kiva silti, että osallistut keskusteluun. Kommenttisi antaa paljon.
- 1+3
Minäkin haluaisin keskustella.. Pitäisi hankkia joku sähköpostiosoite joka voisi tänne julkaista..
Ikvä tilanne ON. Voin samastua kun mulla on:
-velkaa (enmmän kun 15 vuodessa pystyn maksaa)
-perhettä (rakas) - ei masenna enään
Ei se itseasiassa enään tunnu niin pahalta, kuin nuorempana. Silloin tosin velkasumma oli pienempi, niinkuin tulotkin. Ja halu oli maksaa velkansa. Ajatuskin 10 vuoden maksuajasta hirvitti.
Jossainvaiheessa vajosin sitten suurempaan alamäkeen ja törmäilin lisää velkaa itselleni. Siitä pohjasta ylöspäin hiipiessä sain onnekseni perheen perustettua.
En minä välitä rahasta tai veloista enään. Saisimme saman rahan töissä tai kotona ollessa. Työnteko sillointällöin on minulle se joka antaa sitä sosiaalista puolta ja monipuolista tekemistä. Samaa duunia en välittäisikään raataa.
Ja parasta tässä on se et saa olla koko kesän lasten kanssa, välittämättä rahasta lainkaan.
Ja kun ne velat vanhenee. tuskin mulle jää silloinkaan duunista enempää käteen, kuin nytkään. Aina se immeinen jostain sen rahareiän löytää. Ostaa vaikka ylikalliin veneen velaksi, jos ei muuta keksi. - rahamäärää
Niin, sehän on vain rahaa, jolla ei pitäisi olla merkitystä sen enempää.. mutta kun on ja asian ajatteleminen valvottaa öisin. Rintaa ahdistaa ja ei uskalla esimerkiksi tutustua vastakkaiseen sukupuoleen koska tietää ettei kukaan huoli jos saa tietää veloistani. Pysyn siksi yksinhuoltajana. En vaan voi , en usko että kukaan ymmärtäisi.
Kipeäähän se tekee mutta parempi näin.
"Hei, olen Niina ja muuten, mulla on sitten 80.000 euroa velkaa, perustetaanko uusperhe?"- Rahat erillään
"ei uskalla esimerkiksi tutustua vastakkaiseen sukupuoleen koska tietää ettei kukaan huoli jos saa tietää veloistani."
Teette avioehdon ja pidätte erilliset rahataloudet, niin velkasi eivät kosketa tulevaa puolisoasi. - Vilperin perikunta
Mulla oli samanlaiset tuntemukset siinä iässä kun perheen perustaminen oli ajankohtaista: 90- luvun alun Lama painoi päälle, töitä ei tuntunut löytyvän mistään ja eihän kukaan nainen voinut tällaisesta loserista kiinnostuvan. Mutta missään vaiheessa en alkanut elämään velaksi, en silloinkaan kun työmahdollisuuksia alkoi löytyä ja elämä hymyillä. Tosin se ihmissuhdekammo jäi sitten "päälle".
Rahan merkitystä voi aina vähätellä mutta totuus on se että hyvin vaikeaa on elämässä edetä jos taloudessa on aina tiukkaa. - eiahdistaenää
Mullakin kymmeniä tuhansia velkaa, ei tosin noin paljoa kuin sulla... Tyhmyyttäni joskus esikoiseni isukin pyllyä pelastelin milloin mistäkin sakkovankeuksista ja muista sen sellaisista... Kaikki sujuikin ihan tosi hienosti siihen asti, että tämä ex-mies otti ja kuoli. Noh, velat mun nimissä, koska hänhän ei luottotiedottomana mitään saanut mistään, mulla lähti kämpät ja kaik alta...
Mut löysin ku löysinkin ihanan miehen joka "huoli" mut, nyt 3 lasta, velkaa maksan iloisesti palkastani, ollaan persaukisia ku... en tiedä mitkä, mut arvaa mitä? Helvetin onnellisia - rahat tai rakkaus
Eihän tuo nyt niin ihmeellisen suuri velka ole. Lisäksi kun sanotaan, että rakkaus on sokea, niin se pitää paikkansa. Jos kumppanin varakkuus on jollekin se tärkein mittari, niin silloin on parempi pysyä sinkkuna.
Raha on maallista ja katoavaa mammonaa. Rahat erillään kirjoitti:
"ei uskalla esimerkiksi tutustua vastakkaiseen sukupuoleen koska tietää ettei kukaan huoli jos saa tietää veloistani."
Teette avioehdon ja pidätte erilliset rahataloudet, niin velkasi eivät kosketa tulevaa puolisoasi."Teette avioehdon ja pidätte erilliset rahataloudet, niin velkasi eivät kosketa tulevaa puolisoasi."
No kyllä ne koskee sikäli, jos toinen osapuoli on persaukinen eikä pysty osallistumaan omalla panoksellaan taloudenhoitoon.- pikisimmut
Ihan samalta tuntuu, ei viitsi edes harkita seurustelua kenenkään kanssa vaikka mahdollisuus tulisikin. Velkaa 15000, itse hankittuja. Opiskelen ja ulosotto jo kolkuttelee. Takuusäätiön hakemuspaperit täytin toukokuussa vaan kun ei ollut rahaa ottaa kaikista kopioita (n.50 kpl) niin sekin jäi siihen. Elämä tuntuu joskus ylitsepääsemättömältä kuilulta, varsinkin kun yksikseen näitä mietiskelee.
"Elämä ottaa, elämä antaa,
elämä on ja elämä kantaa".
Tähän uskoen - anna-sanna
Tiedän miltä tuntuu, itsekin olen yksinhuoltaja ja työtön. Halusin avioeron, en kestäny ukkoa enää. Nyt elän lasten kanssa yksin, henkisesti menee paremmin kun ei enää tarvitse kestää epäonnistunutta avioliittoa. Entisen mieheni kanssa omistamme yhä edelleen asunnon jossa asun lasten kanssa puoliksi. Katkeroitunut mies maksaa pitkin hampain minimielatusmaksut ja kaikki asuntoa koskevat menot ja lainat ovat minun vastuulla. No tähän asti olen tinkinyt elämänlaadusta ja suorittanut kaikki maksut ajallaan, mitään muita velkoja minulla ei onneksi ole.
Nyt riita koskeekin asuntoa, en pysty saamaan lainaa omiin nimiin pankilta kun olen työtön vaikka olen viimeiset pari vuotta maksanut kaikki yksin, kuitit löytyy. Entinen ukko pitää kiinni osuudestaan eli puolikkaasta vaikka ei maksa omaa laina-osuuttaan. Olen harkinnut asunnon myymistä, jolloin lapsille tulisi uusi koulu, uusi kaveripiiri, kaikki uutta kun tältä alueelta ei löydy yhtä isoja asuntoja vuokrattavaksi. Mutta kun lähden vuokralle, minusta tulisi isompi lasku yhteiskunnalle kun tulisin saamaan tukia paljon enemmän kuin nyt (asumistuki nousisi ja varmaan olisin oikeutettu toimeentulotukeenkin). Mutta kun haluaisin tämän kodin itselleni, omiin nimiin, en yhteiskunnan elätettäväksi.
Kyllä harmittaa kuulla kun myönnetään miljardilainoja Kreikalle, ilman takuita, rahoja joita ei koskaan saada takas....ja ne ostaa niillä panssarivaunuja ym sotateollisuutta...
Minun maailmani, joka on hyvin pieni ja vaaatimaton, pelastuisi kun 60 000 suomalaista laittaisi yhden euron tililleni! Sillä saisin lunastettua asunnon kokonaan omiin nimiini ja olisin tosi onnellinen ja tyytyväinen!!! Tilinumeroni on 393900-10879336 - Hermot jengalla
Kuulehan Niina! Ymmärrän paremmin kuin hyvin tuntemuksiasi. Olen itsekin joutunut tilanteeseen, jossa olen kaikesta yrittämisestäni huolimatta, kun en omaa riittävää suhdeverkostoa, tilanteeseen jossa ei näytä olevan poispääsyä ja seinät tulee niskaan huolella. Tulevaisuus tuntuu lohduttomalta ja pelottaa että sitä ei edes ole. AInakaan sellaista jota toivon.
Arvomaailma on kyllä mennyt uusiksi ja haluaisinkin tästä edepäin tehdä monia asioita toisella tavalla ja keskittyä ihan toisiin asioihin, jossa rahalla ei olisi niin suurta valtaa olemiseni onnellisuuteen.
Koko tämän ajan olen joutunut, parisuhteesta huolimatta, kohtaamaan ongelmani täydellisen yksin, koska toinen on tehnyt tiettäväksi että ei kiinnosta jakaa muuta kuin hyvät asiat.
Enemmän kuin mielelläni jaan ajatuksia kanssasi, jos vaan saan sinuun yhteyden jotenkin. Vaikkapa mesessä voisi vaihtaa ajatuksia. Ei ole meinaan todellakaan kovin mukavaa olla ajatuksineen yksin. tsemppiä sinulle kuitenkin, ja toivottavasti keksimme keinon olla yhteydessä, sillä sekin jo osaltaan varmasti helpotaa asioita.
- ...
Jos sen velan kanssa täytyy kamppailla niin sitten on tullut otettua liikaa velkaa suhteessa tuloihin.
Jos ei kykene koko perhettä ruokkimaan niin silloin on perustettu liian iso perhe suhteessa tuloihin.
On tuttavapiirissä näitä: tehdään vielä yksi lapsi lisää kun kerran hyvin pärjätään - ja hups, seuraavat 20 vuotta tapellaan kun rahat on koko ajan finito.
Ja ellet ole huomannut, pienempi perhe vaatii pienemmän asunnon ja pienempi asunto tarkoittaa vähemmän velkaa. Pienempi autokin riittää. Vähemmän lentolippuja lomamatkoille. Vähemmän roinaa ylipäätään. Isompi pala kakkua per pää.
Mutta ei, pakko lisääntyä kuin kaniinit...- Jaksetaan?
"Jos sen velan kanssa täytyy kamppailla niin sitten on tullut otettua liikaa velkaa suhteessa tuloihin.
Jos ei kykene koko perhettä ruokkimaan niin silloin on perustettu liian iso perhe suhteessa tuloihin.
On tuttavapiirissä näitä: tehdään vielä yksi lapsi lisää kun kerran hyvin pärjätään - ja hups, seuraavat 20 vuotta tapellaan kun rahat on koko ajan finito.
Ja ellet ole huomannut, pienempi perhe vaatii pienemmän asunnon ja pienempi asunto tarkoittaa vähemmän velkaa. Pienempi autokin riittää. Vähemmän lentolippuja lomamatkoille. Vähemmän roinaa ylipäätään. Isompi pala kakkua per pää." Niin että: "siihen ne ensin hinkuu ja siinä ne sitten vinkuu" ; ) eiks niin?
"RAHAMÄÄRÄ" , älä välitä. Näitä moraalisaarnaajia riittää...
Minun sympatiani on täysin sinun puolellasi, ja taakkaa sinulla on tarpeeksi ilman että kukaan tulee sitä vielä asiattomilla kommenteilla lisäämään!
Jaksamista sinulle
- rahamäärää
Mikä auto, mikä loma, mikä asunto..? Ei kannata kirjoitella mitä sattuu varsinkaan kun et tunne minua tai tilannettani.
- ...
No selvennä. Yleensä perheet ovat velkojensa kanssa kusessa koska on asuntolainaa, 2 x autolaina ja läjä kulutusluottoja. Normaali oletus että siitä oli kyse. Mutta jos ei, niin kerro miten olette joutuneet kamppailemaan velkojen kanssa?
- mk
... kirjoitti:
No selvennä. Yleensä perheet ovat velkojensa kanssa kusessa koska on asuntolainaa, 2 x autolaina ja läjä kulutusluottoja. Normaali oletus että siitä oli kyse. Mutta jos ei, niin kerro miten olette joutuneet kamppailemaan velkojen kanssa?
Pitää ajaa selaisella autolla minkä voi käteisellä ostaa ja jos osaa itse huoltaa auton niin säästää. Itse en ole koskaan ostanut autoa velaksi enkä ostä koska on huono sijoitus. Ajelen vähän ajetulla 11 vanhalla autolla ja ei ole tarvinnut kun öljyjä vaihtaa ett ökon pysyy kunnossa ja niin edelleen. Nykyisin ei viitsitä säästää että saataisiin jotain vaan hommataan kaikki ja velaksi ja sitten jos tulee lomautuksi tai työt loppuu ollaan heti ihan kusessa kun on velkaa paljon ja niitä ei työttömyyskorvauksilla makseta. Itsellä tehnyt jo yli 10v uudenpää prätkää mieli mutta kun ei ole riittävästi säästössä niin ostetaan kun on rahaa mutta ei velaksi.
Ainoa asia mihin kannattaa ottaa lainaa on asunto ja kesämökki koska niissä arvo säilyy.
- oppirahojen maksaja
Jaksamisen kanssa on kamppailtu vuosia täälläkin.
Omaa tyhmyyttäni olin takaamassa muutama vuosi sitten lähisukulaiseni velkaa ja niinpä se sitten tuli maksettavakseni.
Takaamani osuus oli 40.000 € mutta sain maksettavakseni 97.000 €. Toinen takaaja oli kuollut lainanoton jälkeen ja lainanottaja jättänyt korkoja yms maksamatta ties kuinka paljon. Itse lainaa ei oltu lyhennetty kuin ihan vähän.
Pankin mielestä on kohtuullista että tuloistani menee n.90% velkojen maksuun koska meitä on kaksi työssäkäyvää taloudessa. Mieheni ei ole ollut lainaa takaamassa emmekä ole naimisissa.
En ymmärrä tuota pankin laskulogiikkaa, käsittääkseni elämiseen on jäätävä tuloista tietty osuus? Millä eläisin jos sattuisinkin eroamaan? Ei tuolla 10%:lla maksettaisi edes vuokraa yksiöstä saati sitten laskuja ja ruokaa ostettaisi.
Tällä hetkellä lainan maksu on kohta puolivälissä.
Mies elättää koko perheen ja maksaa kaikki laskumme. Omat vähät rahani menevät pääasiassa ruokakauppaan.- Ihme kuvio
Siis onko tuo mahdollista? Että maksettavaksi tulee suurempi osuus, kuin mitä takauksessa on ollut? Ei käy minun oikeustajuuni, ellei asiasta ole sitten lainaa otettaessa sovittu.
- 9+6
Ihme kuvio kirjoitti:
Siis onko tuo mahdollista? Että maksettavaksi tulee suurempi osuus, kuin mitä takauksessa on ollut? Ei käy minun oikeustajuuni, ellei asiasta ole sitten lainaa otettaessa sovittu.
Lienee yhteisvastuullinen takaus, silloin peritään siltä jolta saadaan.
- 17+6
Suojaosuus on vain ulosoton kautta maksettavassa velassa. Ilmeisesti olet itse suostunut tollaiseen aikatauluun. Hyvä puoli on siinä että velka lyhenee oikeasti.
- mk
Kun saat lainan maksettua niin laita se ulosottoon lainan ottajalta ettei pääse kuin koira veräjästä ja se pysyy olosotossa kun sen muistaa uusia 5v välein. SE Alkuperäinen lainanottaja on aina velkaa takaajalle kun ei anna se vanhentua.
Jos sillä on jotain omaisuutta niin se mene myyntiin jos on jotain ulosotossa.
- rahamäärää
Kertokaa muutkin miten pärjäätte? Tiedän että Suomessa on kymmeniä tuhansia vaikeammissa velkaongelmissa painivia.
- sinnikäs akka
Kopioin tähän mitä olin kirjoittanut toiseen ketjuun. en jaksa nyt muokkailla :)
"Voi miten hieno juttu! Me myös selvitty veloista jotka tulivat yritystoiminnan vuoksi. Velkajärjestelyn kautta mutta nyt se on jo historiaa.
Silti en unohda koskaan sitä ahdistusta mikä alkoi siitä kun tajusi että nyt ei enää selvitä. Aivan hirveä tunne. Monta vuotta meni velissa kun ei ollut voimia hakea järjestelyyn mutta sitten kun haettiin niin hyvin nopeasti päästiin.
Jotkut pitävät velkajärjestelyä lusmuiluna ja velkojen anteeksisaamis automaattina, mutta se ei ole totuus! Siihen ei pääse jos tehnyt jotain rikollista. Me tai lähemmin puolisoni ei todellakaan millään nolla-ohjelmalla päässyt. Työpaikat meillä oli ja se ehkä auttoi. Se tunne kun järjestely alkoi.. :) Ja se tunne kun se loppui :))
Nykyään meillä oma talo (asuntolainaa), työpaikat ja jopa rahaa välillä!! Muuta lainoja ei ole eikä tule, se päätös pitää. Koskaan ei nouse pieneen mieleenkään ottaa vaikka pikavippejä tai hakea edes master cardia, ei kiitos.
Ainoa laina mitä maksetaan on Anttilaan läppäristä noin 40e/kk. Se ei nyt todellakaan missään tunnu ja päätös on että edellinen ostos pitää olla maksettu ennenkuin sieltä tilaa mitään. Ihanne tila tietty olisi jos ei sieltäkään mitään ostaisi velalla mutta kalliita kodinkoneita ei ihan voida käteisellä ostaa. Anttila ei mielestäni ota paljoa korkoakaan :)
Velkaisuus tuntui hirveältä kun en koskaan ole mikään tuhlari ollut ja sitten tuli UO:t ja sossut ja diakoniatoimistot tutuksi :(
Kova koulu käytiin puolisoni ja lasten kanssa, niin ei todella pidä unohtaa että jos perheessä yksi velkainen UO-asiakas niin maksaa siinä lapsetkin samalla. Kaikki hommattiin käytettyinä tai vaihtokaupalla heillekin, jos jotain ei löytynyt niin sitten sitä ei ollut eikä tullut esim. sukset/luistimet/pyörät. Pahalta tuntui mutta eipä noi ole koskaan tulleet sanomaan että suuremmin olisivat siitä kärsineet. Päinvastoin meillä eletään vieläkin paljon vaihtokaupalla/kirppareilta- elämää eikä se ole ollenkaan hassumpaa. Sopii hyvin maailmankuvaani muutenkin tuo kierrätys :)
Yhden kauhean muiston muistan: kouluun piti seuraavana päivänä viedä pulkka mutta meillä ei ollut varaa ostaa sitä... :( Voi juma niinkuin yks pulkka paljon maksaisi mutta se on sitä velkaisen perheen elämää, vaikea sitä on toisten käsittää!
Mutta onnea ja ihanaa kesää kaikille jotka ovat velkansa saaneet hoidettua ja kaikille joilla se vielä on menossa tai vasta tulossa! Sieltä voi nousta, uskokaa!"Tuon kertomasi perusteella elätte taloudellisesti tälläkin hetkellä riskialueella. Kirjoituksen perusteellla teillä ei ole vararahastoa, koska verrattain pieni elektroniikkahankintakin pitää tehdä osamaksulla, ja korkokäsityksenne on aika omituinen. Kirjoitat "Anttila ei mielestäni ota paljoa korkoakaan". Piti oikein tarkistaa että paljonko tuo korko on. Ja näin kertoo NetAnttila: "Vuotuinen korko on 19,8 % tilin senhetkiselle saldolle."
Sillä kauhistelemalllasi luottokortilla osamaksu olisi tullut halvemmaksi. Ei, en silti suosittele elämään velaksi luottokortinkaan kautta.- sinnikäs akka
kriittinen kirjoitti:
Tuon kertomasi perusteella elätte taloudellisesti tälläkin hetkellä riskialueella. Kirjoituksen perusteellla teillä ei ole vararahastoa, koska verrattain pieni elektroniikkahankintakin pitää tehdä osamaksulla, ja korkokäsityksenne on aika omituinen. Kirjoitat "Anttila ei mielestäni ota paljoa korkoakaan". Piti oikein tarkistaa että paljonko tuo korko on. Ja näin kertoo NetAnttila: "Vuotuinen korko on 19,8 % tilin senhetkiselle saldolle."
Sillä kauhistelemalllasi luottokortilla osamaksu olisi tullut halvemmaksi. Ei, en silti suosittele elämään velaksi luottokortinkaan kautta.Sinnikäs akka vastaa tähän että kyllä, läppärin ostin osamaksulla kun se oli "heräteostos" ei mikään sellainen joka olisi ollut pakko ostaa, halusin sen vain ja miksi ei? Viimeisen vuoden aikana olemme ostaneet käteisellä: 50 tuumaisen tv:n, yhden pöytäkoneen, pesutornin, tiskikoneen sekä ostaneet kalliita osia autoomme, joka muuten on maksettu jo vuosi sitten pois. Että niin huonosti ovat meidän asiat :)
Tuohon luottokorttihommaan en ole lähtenyt sen vuoksi kun olen vierestä seurannut kuinka ihan järkevät ihmiset ovat joutuneet ongelmiin sen kanssa. Lähinnä siis käytetty liikaa miettimättä että se pitää maksaa poiskin. Kiitos mielummin maksan sitä Anttilan velkaa vaikka se laskennallisesti jonkun mielestä onkin ihan hullua, kuitenkin todellakin vain 40e/kk. Kiertelin kaupoissa aikani ja totesin juuri tämän läppärin olevan edullisin kun taisi olla joku poistomalli. Jos ovh on esim.399e niin osissa maksaessa hintaa tulee 30e enemmän...kenen talous siihen kaatuu? Ai niin tilasin siinä samassa kyllä Wiille kakkosohjaimen sekä parisängynpeitteen ja ihan tarpeeseen tuli eikä ostos missään tunnu.
Vararahastoistamme sinä et voi tietää mitään, mutta totta on että säästämään sen varsinaisessa merkityksessä emme pysty mutta aina jotain varalla on. Kirpparipöytää pidin tässä lähemmäs kaksi vuotta, sieltäkin mukavasti sain lisätuloja :).
Riskialueella eletää ihan varmasti, suurin riski olisi että molemmat sairastuisimme eikä kumpikaan kävisi työssä. Toki silloin voisi olla ihan muut asiat päälimmäisenä kun rahahuolet.
Tässä ketjussa oli tarkoitus perheellisten kertoa tuntemuksistaan, niin tein ja toivon että edes jotakuta auttaa tieto että veloista voi selvitä :)
Pankissa juuri pudotettiin ainoa takaajamme pois koska talomme arvo on noussut perinpohjaisen remontoimisen vuoksi, eli summarum: jos talo pitäisi myydä jäisi meille vielä jopa rahaa. Asioihin voi vaikuttaa itse ja kaikesta voi selvitä kun vaan tahtoo :) Tsemmpiä kaikille ja uskoa tulevaisuuteen! - Järkimies75
sinnikäs akka kirjoitti:
Sinnikäs akka vastaa tähän että kyllä, läppärin ostin osamaksulla kun se oli "heräteostos" ei mikään sellainen joka olisi ollut pakko ostaa, halusin sen vain ja miksi ei? Viimeisen vuoden aikana olemme ostaneet käteisellä: 50 tuumaisen tv:n, yhden pöytäkoneen, pesutornin, tiskikoneen sekä ostaneet kalliita osia autoomme, joka muuten on maksettu jo vuosi sitten pois. Että niin huonosti ovat meidän asiat :)
Tuohon luottokorttihommaan en ole lähtenyt sen vuoksi kun olen vierestä seurannut kuinka ihan järkevät ihmiset ovat joutuneet ongelmiin sen kanssa. Lähinnä siis käytetty liikaa miettimättä että se pitää maksaa poiskin. Kiitos mielummin maksan sitä Anttilan velkaa vaikka se laskennallisesti jonkun mielestä onkin ihan hullua, kuitenkin todellakin vain 40e/kk. Kiertelin kaupoissa aikani ja totesin juuri tämän läppärin olevan edullisin kun taisi olla joku poistomalli. Jos ovh on esim.399e niin osissa maksaessa hintaa tulee 30e enemmän...kenen talous siihen kaatuu? Ai niin tilasin siinä samassa kyllä Wiille kakkosohjaimen sekä parisängynpeitteen ja ihan tarpeeseen tuli eikä ostos missään tunnu.
Vararahastoistamme sinä et voi tietää mitään, mutta totta on että säästämään sen varsinaisessa merkityksessä emme pysty mutta aina jotain varalla on. Kirpparipöytää pidin tässä lähemmäs kaksi vuotta, sieltäkin mukavasti sain lisätuloja :).
Riskialueella eletää ihan varmasti, suurin riski olisi että molemmat sairastuisimme eikä kumpikaan kävisi työssä. Toki silloin voisi olla ihan muut asiat päälimmäisenä kun rahahuolet.
Tässä ketjussa oli tarkoitus perheellisten kertoa tuntemuksistaan, niin tein ja toivon että edes jotakuta auttaa tieto että veloista voi selvitä :)
Pankissa juuri pudotettiin ainoa takaajamme pois koska talomme arvo on noussut perinpohjaisen remontoimisen vuoksi, eli summarum: jos talo pitäisi myydä jäisi meille vielä jopa rahaa. Asioihin voi vaikuttaa itse ja kaikesta voi selvitä kun vaan tahtoo :) Tsemmpiä kaikille ja uskoa tulevaisuuteen!Hyvä että pahimmasta kriisistä on selvitty.
Opettelemista kyllä vielä on. Niin kuin nimim. kriittinen huomautti, kyllä tuollaiset pienet hankinnat pitäisi pystyä tekemään käteisellä. Mitä sitten kun väistämättä tulee isompia hankintoja? Auton uusinta, remontit, kodinkoneet, jne? Tuskin riittävästi käteistä löytyy sittenkään? Vai eletäänkö uskossa ettei mitään koskaan tapahdu?
Ei-välttämättömän kulutuskrääsän (50 tuuman telkkari, ym) hankkiminen tilanteessa jossa nettovarallisuus on lähellä nollaa eikä vararahastoa löydy edes muutaman kk:n nettopalkan verran, ei ole mikään leuhkimisen arvoinen asia. - sinnikäs akka
Järkimies75 kirjoitti:
Hyvä että pahimmasta kriisistä on selvitty.
Opettelemista kyllä vielä on. Niin kuin nimim. kriittinen huomautti, kyllä tuollaiset pienet hankinnat pitäisi pystyä tekemään käteisellä. Mitä sitten kun väistämättä tulee isompia hankintoja? Auton uusinta, remontit, kodinkoneet, jne? Tuskin riittävästi käteistä löytyy sittenkään? Vai eletäänkö uskossa ettei mitään koskaan tapahdu?
Ei-välttämättömän kulutuskrääsän (50 tuuman telkkari, ym) hankkiminen tilanteessa jossa nettovarallisuus on lähellä nollaa eikä vararahastoa löydy edes muutaman kk:n nettopalkan verran, ei ole mikään leuhkimisen arvoinen asia.Heh heh, se onkin kaikki sitten teiltä pois jos meillä talous kaatuu...Järkimies ja Kriittinen siitä kärsii. Vaan ihan oikeasti, mitä se teille kuuluu mitä ostamme käteisellä ja mitä tilataan Anttilasta?
Tässä ketjussa oli tarkoitus kertoa veloissa elävien perheiden kokemuksista, oletteko sellaisia? Luultavasti, mutta haluatte vaan satuttaa ja haukkua muita kun itsellänne on kaikki pepullaan.
Olen minäkin nettiärsyttämistä harrastanut mutta en tällaisilla palstoilla jossa toisilla on ihan oikea hätä. Meillä ei enää ole, sekö teitä harmittaa?
Miksi ihmeessä olette huolissanne meidän kodinkoneista? Jos sellaisen tarvitsemme, sellainen ostetaan. Vai onko mielestänne väärin meidän vähän nauttia uusista koneista niiden vuosien jälkeen kun kaikki piti haalia milloin mistäkin tai saada sukulaisilta? Aina piti olla korjaamassa milloin pesukonetta, milloin tiskikonetta, ei ollut hääviä sekään mutta toimeen tultiin silti.
Pitäisikö meidän vieläkin elää samoin kun velkaisena vaikeana aikana? Rangaista itseämme vuodesta toiseen ja kieltäytyä kaikesta normaalista mitä nyt ihmisillä kotonaan yleensä onkaan?
Vaikeat ajat opettivat monia keinoja, niitä käytämme edelleen, jäi jotenkin päälle. Esim. kuparia möimme juuri monta sataa kiloa, kaikki se on pelkkää plussaa perheellemme ja siitä saamme myös sitä teidän niin kaipaamaa vararahastoa. Onko se hirveän väärin? Kuka päättää että vararahastot on oltava vain palkkatuloista säästettyjä? Olemme tienneet kokoajan että meillä on tuo vararahasto pihalla :) Työtä senkin kerääminen on vaatinut.
Että opetelkaa ihan itse vaan, mulla on vähän muuta tekemistä, pitää lähteä töihin :) - nuuka ja onnellinen
sinnikäs akka kirjoitti:
Heh heh, se onkin kaikki sitten teiltä pois jos meillä talous kaatuu...Järkimies ja Kriittinen siitä kärsii. Vaan ihan oikeasti, mitä se teille kuuluu mitä ostamme käteisellä ja mitä tilataan Anttilasta?
Tässä ketjussa oli tarkoitus kertoa veloissa elävien perheiden kokemuksista, oletteko sellaisia? Luultavasti, mutta haluatte vaan satuttaa ja haukkua muita kun itsellänne on kaikki pepullaan.
Olen minäkin nettiärsyttämistä harrastanut mutta en tällaisilla palstoilla jossa toisilla on ihan oikea hätä. Meillä ei enää ole, sekö teitä harmittaa?
Miksi ihmeessä olette huolissanne meidän kodinkoneista? Jos sellaisen tarvitsemme, sellainen ostetaan. Vai onko mielestänne väärin meidän vähän nauttia uusista koneista niiden vuosien jälkeen kun kaikki piti haalia milloin mistäkin tai saada sukulaisilta? Aina piti olla korjaamassa milloin pesukonetta, milloin tiskikonetta, ei ollut hääviä sekään mutta toimeen tultiin silti.
Pitäisikö meidän vieläkin elää samoin kun velkaisena vaikeana aikana? Rangaista itseämme vuodesta toiseen ja kieltäytyä kaikesta normaalista mitä nyt ihmisillä kotonaan yleensä onkaan?
Vaikeat ajat opettivat monia keinoja, niitä käytämme edelleen, jäi jotenkin päälle. Esim. kuparia möimme juuri monta sataa kiloa, kaikki se on pelkkää plussaa perheellemme ja siitä saamme myös sitä teidän niin kaipaamaa vararahastoa. Onko se hirveän väärin? Kuka päättää että vararahastot on oltava vain palkkatuloista säästettyjä? Olemme tienneet kokoajan että meillä on tuo vararahasto pihalla :) Työtä senkin kerääminen on vaatinut.
Että opetelkaa ihan itse vaan, mulla on vähän muuta tekemistä, pitää lähteä töihin :)Ei tarvitse kieltäytyä ylimääräisistä ostoksista, mutta kannattaa opetella toisenlainen lähestymistapa. Sen sijaan että maksaa ostokset osissa jälkeenpäin, säästääkin saman summan etukäteen. Talous on heti paljon varmemmalla pohjalla. Kannattaa miettiä mitä oikeasti tarvitsee, säästää pikku summa joka kuukausi, ja kertyneillä rahoilla sitten ostaa tarpeellista, tai joskus tarpeetontakin, jos siihen säästöistä riittää. Näin minä olen tehnyt, aina ollut pienet tulot, muttei koskaan velkaa. Silloin kun on ollut tarkan rahan aika, kulutusta on kiristetty eikä mietitty mistä saisi osamaksulla jotain tai maksuaikaa.
- Äityliini 669
Niinmpä. Itse on useamman lapsen yh eikä isästä ole llut taloudellista apua eikä muutakaan kuin pelkoa joten emme ole tekem isissä hänen kanssaan.
Vähällä rahalla mennään koska olen nuorimmaisen kanssa olllut kotona mutta nyt sitten palailen hoitoalan töihin kunhan saan hyvän hoitopaikan lapselleni.
Tiukalla ollaan mutta aina jotenkin on eteenpäin menty.
Nyt tuossa nököttää pöydällä laskuja 150 e edestä ja n täysin avuton olo koska niihin ei nyt rahaa ole eikä niitä siirtääkkään enää voi, mutta ehkä tästä taas jotenkin.
Siltikin perhe on kaikista rakkain ja elämä kuitenkin ihanaa. Joskus sitä tekee päätöksen joka vaikuttaa talouteen, mutta antaa itselle ja lapsille sitten jotain muuta jonka muistaa koko elämänsä.
Eihän rahalla läheisyyttä ja rakkautta saa ja joskus tuntuu että nykyään raha hallitsee kaikkea ja kaikkialla.
Siltikin lämmintä kesää kaikille. Varakkaille ja köyhille. Ihmisiä ollaan kaikki. - näin on, olen huoman
Se on ihan pötypuhetta, etteikö raha ja omaisuus tekisi elämästä parempaa.
Kun on rahaa, voi tehdä mitä haluaa.- Valinta vapautuu
Voi tehdä mitä haluaa ja lisäksi ei tarvitse tehdä sellaista mikä ei huvita. Tämä on ehkä vielä tärkeämpää.
- rahamäärää
Totta, raha tuo tietyllä tavalla onnellisuutta, varmuutta. Itselleni riittäisi että luottotiedot olisi kunnossa, ei se paljonko palkkaa jäisi käteen.
Toi mun kirjoitus oli vaan esimerkki, nimeni ei ole Niina enkä ole velkaa 80 000 euroa. Mutta velkani on silti ISO.
Mitenköhän muuten ne "kettutytöt" mitkä tuomittiin isoihin korvauksiin voivat? Vai onko se velka jo vanhentunut?
Nuorempanahan sitä ei ajattele, miltä tuntuu 20 vuoden tai 30 vuoden kuluttua, kun ei voi ottaa lainaa tai ei voi tukea omia lapsiaan rahallisesti.
Sitä itsekin kadun, tyhmyyttäni. Tosin viimeisen velkani aiheuttamisessa oli ex mukana, kävin eron jälkeen oikeusapu-toimistossa ja heidän avullaan sain niskastani osan onneksi pois.
Kyse oli niinkin typerästä asiasta kuin että olin avoliitossa, miehellä oli lapsi joka asui meillä ja itselläni kans lapsia. Päivähoitolaskut tuli aina mun nimelläni ja kun mies jätti niitä maksamatta niin hänen oman lapsensa maksut menivät nimissäni perintään.
Jälkeenpäin mies väitti, että on antanut mulle rahaa laskuja varten. Harmi vaan ettei perintätoimistoille voi valehdella ihan mitä vaan :)
Mistäköhän hän olisi antanut, kun rahat menivät jonnekin muualle kuin omaan perheeseen. - lonely2011
Tässä olisi omaa stooria: (älkööt kukaan tuomitko, kaikki tekee omat virheensä)
Olen 20-vuotias yhden lapsen äiti, ja olen edelleenkin yhdessä lapsen isän kanssa (oltu nyt 4 vuotta)
Kusin suoraan sanottuna lapsen synnyttyä raha-asiamme aivan perusteellisesti. Oli lainaa pankista, oli luottokortit molemmilta. kaikki jäi maksamatta. Sitten alkoi pikavippikierre tilanteen "pelastamiseksi" Nyt on velkaa yhteensä arviolta
20 000e ja valoa ei näyt. Itselläni ei ole toisen asteen tutkintoa, puolisolla on mutta työtön.. Ja voin täysin allekirjoittaa nämä tuntemukset, kun ihmiset ovat kirjoittaneet että rintaa puristaa, ei saa nukutuksi jne... jokapäiväistä elämääni.
Ja en todellakaan syytä tästä tilanteesta ketään muuta kuin omaa hölmöyttäni.. olin vakituisessa työssä ennen lapsen saamistani kaupassa myyjänä (irtisanouduin äitiyslomalla) kaikki oli muuten hyvin... nyt ei enää mikään.- kaikessa rypenyt
Ryhdy hyvä ihminen heti kaikkiin mahdollisiin toimiin velkasi - tai edes niiden korkojen - maksamiseksi! Oma kokemus: Olin samanikäinen, parikymppinen nuorukainen ja tein silloin velkaa noin 40.000 markkaa (n. 6.700 euroa). Sitten tuli 1990-luvun oikea lama, joka ahdisti todenteolla. Joka viides suomalaisista oli työttömänä ja valtion leikkauslistat oli hurjia. Lainojen ja velkojen viivästyskorot naputtivat yli 20% tahtia. Tämä on kuuleppas ihan totta! Omat asiani jäi hoitamatta oman hyvinvoinnin ja elintason ylläpitämisen kustannuksella. Siis hyvin itsekäs näkökulma. Ajattelin että kyllä ne velat sieltä vanhenee. Mutta ei vanhenneet. Jokainen velkoja muisti pitää huolen, että vanhentuminen katkaistaan uudella perinnällä vuosien päästä. 15 vuoden holtittoman ja välinpitämättömän kauden aikana nuoruuteni töppäykset olivat kasvaneet 60.000 euron (n. 356.700 markkaa) suuruisiksi. Päätin, että asialle on pakko tehdä jotain. Sovin voudin kanssa, että maksan joka kuukausi niin paljon kuin vain pystyn. Lähdin myyntialalle, jossa on paljon muitakin velkaisia ja jossa tienaa hyvin ja pystyy itse vaikuttamaan palkaansa. Vanhoilta konkareilta opin paljon ja pian tienestini olivat jo 4.500 - 5.500 euroa/ kk. Iloisena juoksin rahatukun kanssa voutille viemään 2.500 euroa käteistä. Jossain vaiheessa ulosottomies kehotti, eikö kannattaisi hakea joku laina, jolla maksaa isompi määrä pois, kun ulosoton korko on aika kova ja lisäksi jokaisesta maksusta peritään käsittelymaksu. Ihmettelin, olisiko se mahdollista! Kyselin pankeista, halusivat kahta ja kolmea takaajaa ja reaalivakuutta. Ei kiinnosta. Takausvastuita näin ihan riittämiin 1990-luvulla. Vakuudeton luotto! Mikä sellainen on? Hakemuslomake tuli postiluukusta, joten ei muuta kuin siima kireälle. Korko 7,5%. Yli puolet vähemmän, kuin ulosotolla. Lainaa myönnettiin 12.000 euroa. Koko potti ulosottomiehelle. Samalla ilmoitin, että maksan tuon ottamani lainan 5 vuodessa pois, joten lyhennykset hänelle nyt pienenee. Se sopi voutille hyvin. 6 vuotta olen nyt maksanut ja olen loppusuoralla. Täytyy vain todeta, että kyllä on kannattanut. Olen saanut hyviä oppeja velasta ja elämästä: Ota velkaa vain siihen, mitä oikeasti tarvitset ja joka voi kartuttaa omaisuuttasi (esim. investointi työpaikkaan). Maksa velka heti pois, kun siihen on tilaisuus. Jos joudut elämään velaksi, niin elämässäsi on joku pahasti pielessä! Katse peiliin ja todellisten arvojen tarkistus. Luottokortilla ostaminen ei ole velaksi ostamista niin kauan, kuin laskun maksaa korotta kuun lopussa pois. Älä ikinä usko, että voitat arvonnassa tai pelissä jotain. Jokainen arvonta tai peli heikentää elämäniloasi, joten pidä silmäsi ja näppisi pois niistä. Ota itse vastuu elämästäsi ja tekemisistäsi. Älä koskaan luota siihen, että joku pelastaa sinut pälkähästä. Sinun on tehtävä se itse.
Omaa tietäni en suosittele kenellekään. 1990-luvun uhreista (joidenkin velkamäärät olivat satojatuhansia, jopa miljoonia markkoja, ja korot tekivät niistä tähtitieteellisiä) moni on kokenut psykologisen katastrofin, monen elämänjano on sammunut oman käden kautta. Moni ihminen on vieläkin katkera ja vihainen niin itselleen kuin läheisilleen. Mutta moni myös pelastui - tai itse pelasti itsensä. Sanonta "raha ei tuo onnea" ei valitettavasti pidä enää paikkaansa, joten älkää hokeko sitä. Jokainen tarvitsee rahaa jossain määrin ja silloin, kun sitä on riittävästi "miinusmerkkisenä", niin onni on aika vaikea löytää sieltä pimennosta missä ei valonpilkkeitä juuri näy. Kun valo alkaa näkymään, niin onnikin löytyy. - asiaaa
kaikessa rypenyt kirjoitti:
Ryhdy hyvä ihminen heti kaikkiin mahdollisiin toimiin velkasi - tai edes niiden korkojen - maksamiseksi! Oma kokemus: Olin samanikäinen, parikymppinen nuorukainen ja tein silloin velkaa noin 40.000 markkaa (n. 6.700 euroa). Sitten tuli 1990-luvun oikea lama, joka ahdisti todenteolla. Joka viides suomalaisista oli työttömänä ja valtion leikkauslistat oli hurjia. Lainojen ja velkojen viivästyskorot naputtivat yli 20% tahtia. Tämä on kuuleppas ihan totta! Omat asiani jäi hoitamatta oman hyvinvoinnin ja elintason ylläpitämisen kustannuksella. Siis hyvin itsekäs näkökulma. Ajattelin että kyllä ne velat sieltä vanhenee. Mutta ei vanhenneet. Jokainen velkoja muisti pitää huolen, että vanhentuminen katkaistaan uudella perinnällä vuosien päästä. 15 vuoden holtittoman ja välinpitämättömän kauden aikana nuoruuteni töppäykset olivat kasvaneet 60.000 euron (n. 356.700 markkaa) suuruisiksi. Päätin, että asialle on pakko tehdä jotain. Sovin voudin kanssa, että maksan joka kuukausi niin paljon kuin vain pystyn. Lähdin myyntialalle, jossa on paljon muitakin velkaisia ja jossa tienaa hyvin ja pystyy itse vaikuttamaan palkaansa. Vanhoilta konkareilta opin paljon ja pian tienestini olivat jo 4.500 - 5.500 euroa/ kk. Iloisena juoksin rahatukun kanssa voutille viemään 2.500 euroa käteistä. Jossain vaiheessa ulosottomies kehotti, eikö kannattaisi hakea joku laina, jolla maksaa isompi määrä pois, kun ulosoton korko on aika kova ja lisäksi jokaisesta maksusta peritään käsittelymaksu. Ihmettelin, olisiko se mahdollista! Kyselin pankeista, halusivat kahta ja kolmea takaajaa ja reaalivakuutta. Ei kiinnosta. Takausvastuita näin ihan riittämiin 1990-luvulla. Vakuudeton luotto! Mikä sellainen on? Hakemuslomake tuli postiluukusta, joten ei muuta kuin siima kireälle. Korko 7,5%. Yli puolet vähemmän, kuin ulosotolla. Lainaa myönnettiin 12.000 euroa. Koko potti ulosottomiehelle. Samalla ilmoitin, että maksan tuon ottamani lainan 5 vuodessa pois, joten lyhennykset hänelle nyt pienenee. Se sopi voutille hyvin. 6 vuotta olen nyt maksanut ja olen loppusuoralla. Täytyy vain todeta, että kyllä on kannattanut. Olen saanut hyviä oppeja velasta ja elämästä: Ota velkaa vain siihen, mitä oikeasti tarvitset ja joka voi kartuttaa omaisuuttasi (esim. investointi työpaikkaan). Maksa velka heti pois, kun siihen on tilaisuus. Jos joudut elämään velaksi, niin elämässäsi on joku pahasti pielessä! Katse peiliin ja todellisten arvojen tarkistus. Luottokortilla ostaminen ei ole velaksi ostamista niin kauan, kuin laskun maksaa korotta kuun lopussa pois. Älä ikinä usko, että voitat arvonnassa tai pelissä jotain. Jokainen arvonta tai peli heikentää elämäniloasi, joten pidä silmäsi ja näppisi pois niistä. Ota itse vastuu elämästäsi ja tekemisistäsi. Älä koskaan luota siihen, että joku pelastaa sinut pälkähästä. Sinun on tehtävä se itse.
Omaa tietäni en suosittele kenellekään. 1990-luvun uhreista (joidenkin velkamäärät olivat satojatuhansia, jopa miljoonia markkoja, ja korot tekivät niistä tähtitieteellisiä) moni on kokenut psykologisen katastrofin, monen elämänjano on sammunut oman käden kautta. Moni ihminen on vieläkin katkera ja vihainen niin itselleen kuin läheisilleen. Mutta moni myös pelastui - tai itse pelasti itsensä. Sanonta "raha ei tuo onnea" ei valitettavasti pidä enää paikkaansa, joten älkää hokeko sitä. Jokainen tarvitsee rahaa jossain määrin ja silloin, kun sitä on riittävästi "miinusmerkkisenä", niin onni on aika vaikea löytää sieltä pimennosta missä ei valonpilkkeitä juuri näy. Kun valo alkaa näkymään, niin onnikin löytyy."Ota velkaa vain siihen, mitä oikeasti tarvitset ....Maksa velka heti pois, kun siihen on tilaisuus. Jos joudut elämään velaksi, niin elämässäsi on joku pahasti pielessä! Katse peiliin "
- Wonderbraa
MIKS IHMEESSÄ! Irtisanoutua nyt äitiyslomalla!
- mk
kaikessa rypenyt kirjoitti:
Omaa tietäni en suosittele kenellekään. 1990-luvun uhreista (joidenkin velkamäärät olivat satojatuhansia, jopa miljoonia markkoja, ja korot tekivät niistä tähtitieteellisiä) moni on kokenut psykologisen katastrofin, monen elämänjano on sammunut oman käden kautta. Moni ihminen on vieläkin katkera ja vihainen niin itselleen kuin läheisilleen. Mutta moni myös pelastui - tai itse pelasti itsensä. Sanonta "raha ei tuo onnea" ei valitettavasti pidä enää paikkaansa, joten älkää hokeko sitä. Jokainen tarvitsee rahaa jossain määrin ja silloin, kun sitä on riittävästi "miinusmerkkisenä", niin onni on aika vaikea löytää sieltä pimennosta missä ei valonpilkkeitä juuri näy. Kun valo alkaa näkymään, niin onnikin löytyy.Oikeusoppinent ovat neuvoneen että maksaa vain sen pääoman pois jos korot ovat nouseet älyttömyyksiin ja jättää ne korot maksamatta niin päävelkoja voi unohttaa koko ylimääräisen osan ja niin edelleen. Aina kun velka menee ulosottoon niin outää huolehtia että kun lyhentää sitöä niin maksataan ensin pääomaa ja sitten kun se on maksetu neuvotellaan ylimääräiset korot kohtuulliseksi. Itse olen aina huolehtinutettei luottiedot mene koska tunnen yhden joak omaa tyhmyyttään menetti luottotiedot ja elamä on aika hankalaan kun ei saa edes 3000€ kulutusluottoa pankista.
- Mitä hourit?
mk kirjoitti:
Oikeusoppinent ovat neuvoneen että maksaa vain sen pääoman pois jos korot ovat nouseet älyttömyyksiin ja jättää ne korot maksamatta niin päävelkoja voi unohttaa koko ylimääräisen osan ja niin edelleen. Aina kun velka menee ulosottoon niin outää huolehtia että kun lyhentää sitöä niin maksataan ensin pääomaa ja sitten kun se on maksetu neuvotellaan ylimääräiset korot kohtuulliseksi. Itse olen aina huolehtinutettei luottiedot mene koska tunnen yhden joak omaa tyhmyyttään menetti luottotiedot ja elamä on aika hankalaan kun ei saa edes 3000€ kulutusluottoa pankista.
Ei se vain mene noin. Jos koko korkoa ei makseta, lisätään se pääomaan eli pääomitetaan. Täten korko kasvaa myös korkoa. Et voi valita maksatko pääomaa vai korkoa, maksat velkaa joka on pääoman ja koron summa.
- rahamäärää
Mä ymmärrän hyvin.
Ja kiitos kaikille jotka vastasivat, lisää kokemuksia kaivataan :) pääasia on, että jokainen meistä tietää ettei ole yksin, eikä tarvitse vajota synkkyyteen. Eikös?
Mä olen täysin valmis elämään yksinhuoltajana jos niin tarvitsee. Ei ehkä ole miestä, mutta ystäviä on. Ja tietty omat lapseni, opiskelu, työ...
jos joku mut tuomitsee niin tuomitkoon. Se joka heittää ekana kiven...- Näin se menee
Sanoisin että jatka vaan yh:na, ei niistä miehistä loppupeleissä ole kuin harmia vaan. Ne hyvät miehet on varattu ja loput on joko kusettajia tai peräkammari tolloja. Suomessa onneksi pystyy edes jollain tasolla elämään yh:na talouden puolesta ja miestä jos haluu niin käy baarista hakemasa..
- lonely2011taas
Se on ihan totta että raha on niin turha syy vajota synkkyyteen, kuitenkin kun saa joka päivä ruokaa pöytään ja katon pään päälle, saa olla onnellinen..
Ja mitä olen muilla palstoilla lukenut näitä "mene töihin/opiskele" kommentteja, se kannattaa.. toisin kuin että ei menisi töihin ja kun koittaa keski-ikä ja velat vanhenevat, silloin ei ole työkokemusta, koulutusta... ei kannata jättää itseään niin tyhjän päälle.
minulla ja puolisolla kun on tuo 20 000 velkaa yhteensä, niin ei ole mahdoton summa lyhentää kun on opiskellut ammatin ja pääsee töihin. palkankaan ei tarvitse olla kovin iso. Kyllähän se koville tulee ottamaan, että maksaa monta vuotta 1/3 palkasta UO:hon ja kitkuttelee pienellä rahalla... mutta ehkä lopputulos sitten on parempi kuin loppuikänsä stressaa nuoruuden hölmöyksiä.
Olis kiva päästä johonkin vertaistuki-ryhmään juttelemaan ihmisten kanssa näistä... missähän olis semmossia? kuitenkin nuoria ja perheellisiä ollaan, ei mitään "hörhöjä". Alkoholin kanssa ei juuri pelleillä ja huumeita ei todellakaan..
Meidänkin tilanne johtuu vaan omasta hölmöydestä, kun ei osannut luopua elintasostaan lapsen tultua!- Jokota
Hei Lonely2011!
Oletteko selvittäneet, voisitteko saada apua kuntanne velkaneuvonnasta? Sieltä voi saada sosiaalista luottoa, jossa korko on pienempi kuin monessa muussa lainassa. Takuu-säätiökin voi auttaa, joskin takauksen saamiseksi täytyy 6kk maksaa velkoja ahkerasti ja tehdä siitä tiliä säätiölle.
Itselläni ei ole mitään koulussa opiskeltua ammattia. Olin aikanaan varastolla yötyössä ja sain lukiotyttönä yli 2000e nettotulot. Joskus kun ylitöitä riitti, niin yli 3000e. Oletko harkinnut jotain alaa, jolla palkat ovat hyviä ja koulutusta ei tarvita? Täällä pk-seudulla sellaisia työpaikkoja löytyy kunhan tietää mistä etsiä!
Oppisopimus on myös hyvä diili. Teet työtä ja saat palkkaa ja käyt muutamana päivänä kuukaudessa teoriaopinnoissa. Vuoden parin päästä sinulla on ammattitutkinto. Itselläni on nyt oppisopimuksella hankittu ammattitutkinto. Olen edelleen samalla työnantajalla töissä.
Jos miehesi on työtön, niin hänhän voisi hoitaa lasta kotona kotihoidontuella. Pk-seudulla on liki joka kaupungilla kuntalisä kotihoidontuen lisäksi. Useat suuret firmat jopa hoitavat ulkopaikkakuntalaiselle työntekijälle asunnon valmiiksi. Suosittelen lämpimästi muuttoa etelään, jos haluatte nopeasti veloista eroon ja päästä esim. opiskelemaan ja omaa asuntoa maksamaan. Jos kiinnostuit, voi laittaa linkin entiseen työpaikkaani..Sijaitsee Espoossa.
- rogiurureuroeooewopt
Vaimon kanssa päätettiin, että viitataan kintaalla noille veloille. Pitkään yritettiin niitä maksaa mutta sitten sitä velkaa alkoi tulla aina vain lisää ja lisää (epärehelliset liikekumppanit pettivät) ja oli helpompi vain antaa periksi.
Nyt ei ole luottotietoja kummallakaan mutta toisaalta asiat on melko helppo järjestää niin, ettei se oikeastaan näy arjessa millään lailla.
Joku saattaisi saarnata meidän ratkaisusta mutta jokainen täällä pyrkii selviytymään parhaansa mukaan.
Sitäpaitsi ongelmamme johtuivat muiden töpeksinnästä, ei meidän - joten meillä on tavallaan oikeus järjestellä asiat sillä tavalla, että kuitenkin pärjäämme. Vaikkei ihan täysin aina kestäisikään päivänvaloa.
Sitäpaitsi tässä maassa hyysätään ihan riittävästi noita erivärisiä tyyppejä, että ei käy tippaakaan omantunnon päälle. - rahamäärää
Noh, en nyt lähtisi tuolle linjalle rogiurureuroeooewopt, eli edellinen vastaaja.
Ei me voida omaa tilannettamme verrata "noihin erivärisiin"
Mutta totta se, ettei meidän onnellisuutemme voi riippua siitä saammeko ne velat maksettua vai ei. On sitä murhaajakin päässyt vähemmällä..kai. Silti tuntuu että jos olet tehnyt itsellesi velkaa ( tai joku toinen tehnyt) olet pahempi kuin se murhaaja. Ja kusessa enemmän vuosia kuin murhaaja.Murhaajan ja velallisen rinnastaminen on aika kaukaa haettua. Se että velkoja hakee sopimuksen mukaisia saataviaan velalliselta, ei ole mikään rangaistus.
- ytyt878787890
Minulla ei kurkkua kurista nuo rosvo-kiskuri pankeille maksamatta jääneet kulutusluotot!Tarjosin heille maksukykyyni sopivia takaisinmaksuohjelmia mutta ei ahneille rosvoille kelvannut.Pitäkööt nyt kipenään!Pärjään ihan hyvin käymällä kahdessa työssä.Ulosotto ottaa osansa mutta nettotuloni on paremmat kuin koskaan.Seuraavaksi tarjoan kerran vielä velkojille mahdollisuutta saada omansa pois.Se on tosin viimeinen kerta.Tämän jälkeen velka ei lyhene ulosotonkaan kautta!!Antakaa s....t...na velalliset takaisin noille rosvo-perijöille sitä mitä tilaavat.!
Olipa tyhmä kommentti sinulta. Itse sinä olet velkasi tehnyt ja nyt vingut sitä, että sinulta edellytetään tehtyjen sopimusten noudattamista. Jos sopimusehdot edustaisivat kiskuruutta, niin tietenkään et olisi koskaan tällaisia sopimuksia tehnytkään-
- VelkaVanki
Ikä 40v ja ulosoton asiakkaana 20v. Viimisen 20v aikana 1 avioiliitto ja 3 avoliittoa. Kaikki liitot päättyneet enemmin tai vähemmin noiden vanhojen velkojen ansiosta. Tost 20v ajasta suurimman osan kuitenkin tehnyt työtä, arvokkain esine jonka tona aikana olen omistanut on 500e arvoinen auto. Ikinä en ole matkustanut tallinnaa pidemmälle ja sinnekin vain sen ansiosta et kaveri makso.
Tilanne tänään:
Avoliitto, velkajärjestelyy 1,5v jälellä 5v ohjelmasta. Työt mahdollisesti loppumassa mikä luultavasti tarkoittaa velkajärjestelyn ja parisuhteen raukeamista. Loppusuoralla ollaan mut ei vaa jaksa enää taistella jos kaikki romahtaa. Koko elämän jaksanu kuitenkin haaveilla paremmasta. Aika näyttää kuin käy...- Vast."velkavangille"
Velkajärjestelyä enää 1,5v jäljellä, ja avopuoliso vierellä.. olet hoitanut asiat hyvin, päämäärä on jo lähellä !
Sinä löydät paremman työpaikan, jos yksi menee. Sinulla on päättäväisyyttä, sen todistaa ohjelmasta suoriutuminen tähän asti.
40-vuotias - olet nuori, parhaassa iässä.
Luotetaan siihen, että elämä kantaa.
Paljon onnea - rahassa ja rakkaudessa !
- erertui887
Hei kriittinen!Kun et tiedä yksityiskohtia niin pidä pääsi kiinni!Mistä tiedät mitä on tapahtunut velanoton jälkeen??Tomppeli!
Tuskin mitään sellaista mistä velanantaja olisi vastuussa. Jos velallinen ryssii asiansa, niin ei se ole velanantajan vika. Vaikka tällä palstalla toisin usein väitetäänkin.
- rtrt567u
Niin velanantajathan eivät ole vastuussa mistään!Piikki on aina auki,jos ei muuten niin veronmaksajat maksaa.Rosvot ei mitään.Ja mitä tarkoittaa ryssii?Minkähän takia näitä lailla suojattuja rosvoja pitää aina puolustaa?Ahaa nyt ymmärrän.Kriittinen on varmaan Kataisen veli.Hahahahahaha!!!
- aikuisten oikeesti
Palstan viestien perusteella velallisella ei ole mitään vastuuta. Ei huolta huomisesta lainaa ottaessa ja takaisin maksun tyssätessä se on aina muiden vika, kun ei ymmäretä.
Tietenkään velanantaja ei ole maksamattomista veloista vastuussa. Sen sijaan velanantaja on vastuussa siitä, että se pyrkii minimoimaan syntyvät luottotappiot olemalla lainoittamatta riskiasiakkaita.
Mitähän Suomessa toimivaa luotonantajayritystä veronmaksajat ovat tukemaan? 20 vuotta sitten maksetut pankkituetkin on saatu korkoineen takaisin elossa olevien yritysten osalta.
- rahamäärää
Tämä oli asiallinen ketju ja halusin että sellaisena pysyy kun aloitin. Menkää riitelemään muualle!
Oletko sinä jossain asemassa määrittelemään täällä käytävää keskustelua? Käsittääkseni et. Se on Suomi24:n ylläpidon jobi.
- Näin se käy tanssi
www.velkajarjestely.fi tai kunnallinen velkaneuvoja. Eli velkajärjestelyyn vaan mars. Velat anteeksi ja jatkamaan elämää.
- minäkinpulassa
Lonely2011
Kuulostipa tutulta.
Mäkin kaipaisin jotain vertaistukiryhmää.
Olen myöskin raha-asiani sössinyt. Olen yrittänyt aina pärjä omillani. Minulla ei ole varakkaita vanhempia jolta olisi ikinä voinut pyytää apua.
Kaikki on alkanut siitä kun kotoa on muuttanut pois 18 vuotiaana. Töissä olen ollut heti ja jo opiskeluaikana. Visa kortin on saanut liiankin helpolla, samoin siihen luottorajan korotusta.
On saanut käyttöluottoa ym.
Sain lapsen nuorena. En todellakaan voinut elää avomiehen rahoilla, eikä kotihoidontuki päätä huimannut. Tulipa ostettua ellokselta yms osarilla. Ne velat kun kävi ahdistamaan, otin kulutusluottoa jolla maksoin nuo pois.
Noh, eipä mennyt aikaakaan kun tilailin taas uudestaan.
Nyt on velkaa joka suuntaan.
Ahdistaa ihan valtavasti.
Pahinta on se, että en ole voinut kertoa miehelleni mitään.
Meillä on omat rahat, omat tilit. Yhteiselle tilille menee kummaltakin sama summa/kk josta lähtee asuntolainan ja autolainan, sekä yhtiövastike maksu.
Tilistäni menee valtava summa nyt 800-900e/kk muiden velkojen maksuun ja kamppailen joka kk
Taas ollaan sillä rajalla, ettei joku velka mene perintään tai jo perinnässä oleva ulosottoon.
Pahinta kai on se pelko että menettää(kö) luottotietonsa, toisaalta, ei se haittaisi.
Eihän se voi asuntolainaa meiltä pois ottaa, vakuutuksetkin meillä jo on.
Mutta hävettää! Miten voin olla näin huono äiti, huono esimerkki.
Olen yrittänyt vain pärjätä. Ottanut vippiä että voi ostaa ruokaa!!
tuntuu niin pahalta.
olen mielestäni ihan järkevä ihminen, mutta miten olen voinut sössiä raha asiat näin maan perusteellisesti :´(- pysy tarinassai
Ellokseltako sitä ruokaa olet osamaksulla ostanut?
- Tartu toimeen !
Jakakaa myös ruokakulut puolison kanssa.
Kotikokkaus on edullista, siihen pystytte yhdessä, se on hauskaakin.
Kirpparilla voit ostaa ja myydä.
Hae tietoa esim. talous- ja velkaneuvonnasta, kysy neuvoa, nyt on sen aika.
On tärkeää jutella ajoissa puolison kanssa ! Kyllä te siitä selviätte. - mk
olisit heti kertonut miehllesi aisian niin et olisi veloissa ja miksi otat velkaa ja ostelet kaikkea jos ei ole rahaa ja niin edelleen. Tyo on jo iaka typerää että otat pikavippi että saat ruokaa koska jos on tuloja niin miehsi voi vuoden ostaa ruuat ja sinä maksat kaikki velat nopeati pois ja pääset kuiville tai sovitte niin että mies kuitta asuntolainasta enemmän että saat maksettu ne humppavelat. Mikä se semmoinen parisuhde ona että pitä salassa tehdä asioita ja kun olet lapsen kanssa kotona niin silloin mies elättää. Pitää oppa elämään tulojen mukaan eikä tarpeen mukaan ja kyllä avomiehen on elätettävä sinut kun olet lapsen kanssa kotona ja omaa tyhmyyttäso olet velkaantunut. Ei muuta kun kituutat 5 vuotta niin pääset kuiville ja kerro asia miehellesi ettei asunto mene alat kun velat menee ulososottoon.
- nainen ¨´+09
Kun noita kirjoituksia lukee alkaa itseäkin ahdistaan, vaikka asiat ovat suht hyvin. Ihmisistä huokuu epätoivo, näyttää siltä kuin raha-asiansa sössineet sormella osoittaisivat jotain muuta syyllistä näistä omista virheistään. Toisaalta he itse tiedostavat tilanteen ja tietävät olevansa vastuussa. Kummallista, ettei oppi mene perille. Silti kannattaa muistaa, ettei koskaan ole liian myöhäistä tehdä parannusta. Yksin ei jaksa se on selvä. Kumppanille on kerrottava. Miksi ihmisen on niin vaikeaa myöntää tarvitsevansa apua ja tukea, ei edes omalle puolisolle uskalleta avautua. Yhdessä niistä vaikeuksista selvitään ja kun saa suunsa auki se helpottaa jo omaa taakkaa ja antaa voimia tehdä muutosta.
Raha on ihmeellistä taikaa, sitä haluaa ja haluaa eikä se silti tee onnelliseksi. Kun perusturva on taattu, ihminen on jo silloin onnellinen. Joskus jotain pientä extraa kun saa ostaa niin se tuo kivan lisän.
Ne jotka kamppailevat rahahuolien kanssa, tehkää muutos jo tänään. Joka päivä muistakaa tavoitteenne ja teette pienen muutoksen joka päivä ajatellen sitä päämääräänne. Esim. kauppalaskua saa hurjasti pienemmäksi kun suunnittelee ja miettii tarkasti mitä ostaa ja mitä oikeesti tarvii. Edetkää askel kerrallaan. Vain itse pystytte muutoksen tekemään ei kukaan muu. Ja yksi tärkeä asia, pyytäkää apua ja tukea. Joskus vain pitää nöyrtyä jos muu ei auta. Jatkuva stressaaminen vaikuttaa jo terveyteen ja sitä kautta koko elämänlaatuun.
Jos minulla olisi rahaa yllinkyllin, auttaisin kaikkia tässä ketjussa olevia ilmaiseksi pääsemään veloistaan : ) - maikka2
Kunnat on velkaa, kaupungit on velkaa. Suomi vasta velkaa onkin ja sitten nuo kreikan ja muiden maiden velat. Onko yhtään maata joka ei olisi velkaa. Lisää ottavat.
Jos on nuorempana töpeksinyt ja luottotiedot menneet, velkaa lisääntynyt, hienoa että sen uskaltaa sanoa ääneen.
Syyllistäminen on oman egon nostamista, mutta tällä palstalla ei siihen ole pahemmin syyllistytty.
Mikä on takana, se pysyy siellä. Eteenpäin on ihmisen mieli, tuli tuo jostain mieleen. Tosi on.
Kunhan ei jatkaisi samalla linjalla. Velkajärjestelijällä on nipu eväitä takataskussa, vaik ei velkajärjestelyyn pääsiskään. Kannattaa käydä, jos on tosissaan.
Maksu suunnitelma velkajärjestelyssä on sellainen, että varmaan siitä selviää.
Ei kai häpeä ole jos on velkaa, ellei sitä kehuskele ja pidä hyvänä asiana ja antaamennä vaan-tyylillä eteenpäin.
Tilanne on tämä, apua löytyy, sekin auttaa kun saa puhua asiat ammatti-ihmisen kanssa, joka tsekkaa tilanteen ja neuvoo mitä kannattais tehdä.
Syyllisyys pitäisi saada karsittua pois, jotta sais rauhan elämälleen ja nukuttua ilman kuristavaa tunnetta.
Niin paljon on sossun ja työkkärin hyväksikäyttäjiä ja muunlaisia raharosvoja, niillä pitäisi omatunto soitella, mutta ei taida ääntä lähteä.
Joku sanoi niin kivasti että maksaisi kaikkien täällä olevien velat jos olisi rahaa. Hatun nosto sulle. Tulisin apuun jos olisi rahaa kans. - lonely2011+2
Noniin, nyt alkoi valo vielä paistaa meidänkin pesään. sain lauantaina tiedon, että pääsen töihin :) palkka ei päätä huimaa, mutta jääpähän käteen se suojaosuus (1000e suurinpiirtein) Mitä olette muuten saaneet sovittua ulosottomiehen kanssa, en halua että palkasta viedään, ettei työnantaja näe velkoja? kyseessä työ joka on vakituinen 4kk koeajan jälkeen. Olen valmis myös ulosotolle maksamaan enemmän kuin tarvitsisi, jotta velat lyhenevät nopeasti! Tsemppiä kaikille muillekin :) Oikeasti olen sitä mieltä, että olisi hauskaa jutella muiden kanssa ihan jossain suljetussakin ryhmässä? Ideoita?
Hauskaa kesää!
lonely2011 - kaasukaskammio
Sen siitä saa kun perustaa perheen ei-stabiiliin ympäristöön se on vain ja ainoastaan oma vika ja siitä on aivan turha valittaa tai tulla pyytämään lisää verorahoja.
- herääjo
ai että jos elämässä tekee yhden virheen niin se määrittää sut koko iäks. ei hyvää päivää. jos elät pelkän rahan takia se on sinun asiasi älä tuputa sitä muille. pidä huoli että maksat verosi 70 ikävuoteen asti jonka jälkeen tungemme sinut sairaalaan kuolemaan yksin mutta ei hätää et tunne mitään saat lääkkeesi.
mitäs jos käyn töissä 20 v huonolla palkalla vaikka 2000kk maksan veroja n 200 e kk . maksan siis valtiolle 48000e. jään työttömäksi ja haen toimeentulotukea 1 kk n 400e. olen loispummi! :D työntäkää nää veroraha jutut jo perseeseenne ihan niin kuin niitä rahoja ei muuten jonnekki laitettaisi. - Velkavanki 1977
Mekin olemme vaimon kans laittaneet aikanaan raha-asiamme sekaisin. Nyt ne ovat suunnilleen kunnossa. Minä olen velkajärjestelyssä ja sitä on vielä kolme vuotta jäljellä. Vaimolla velkaa ulosotossa niin paljon, ettei oikein jaksa laskea. Elämä on nyt mallillaan. Rahaa tulee ja jää säästöönkin jonkin verran. Se entinen aika kummittelee aina aika ajoin. Kun ei ollut rahaa ruokaan, eikä vuokraan. Kaikki meni päin persettä. Velkaa otettiin velan päälle. Kyllä oikein puistattaa se aika. Siksi minä toivon hartaasti kaikille, että koittakaa jaksaa. Se ei aina ole niin helppoa. Asioilla on tapana aina järjestyä jotenkin. Voimia kaikille!!
- maria 71
Hei sinä Velkavanki 1977, miksi vaimosi ei ole hakeutunut järjestelyyn?
- Hulluksi tulossa
On meitä siis muitakin....minä ole kamppaillut velkahelvetin keskellä useita vuosia. Tai siis molemmethan me tässä miehen kanssa ollaan, mutta minä olen suurin syypää, kun olen ollut kotona hoitamassa meidän neljää lasta sekä työttömänä enkä ole tuonut taloon rahaa vaan tehnyt velkaa tyhmyyksissäni. No oma talo meni ja velkaa on ulosotossa edelleen ihan tuhottomasti. Mies maksaa palkastaan osan, miä en, kun ei ole tuloja. Nyt on autot rikki enkä pääse töihinkään (tai siis en voi hakea kuin lähiypäristöstä, kun auto ei toimi). Kesä on mennyt kotona kun ei ole mahdollisuutta käydä missään. Lapsien puolesta harmittaa, oishan sitä jossain voinut käydä kesäloman aikana...
Positiivista asennetta on vaikea löytää, kun aina tulee takapakkia jollain tavalla. En pääse asioita selvittelemäänkään minnekään, kun ei ole sitä autoa ja linja-autolla lasten kanssa kulkeminen ei ole halpaa eikä helppoa.
En kaipaa sääliä, itse olen soppani keittänyt ja siinä uin kaulaani myöten. Pakko jaksa lasten vuoksi.- 14+1
"Tai siis molemmethan me tässä miehen kanssa ollaan, mutta minä olen suurin syypää, kun olen ollut kotona hoitamassa meidän neljää lasta sekä työttömänä enkä ole tuonut taloon rahaa vaan tehnyt velkaa tyhmyyksissäni."
Ihan oikeasti jos talous ei ole kunnossa, niin miksi helvetissä niitä lapsia pitää hankkia enemmän kuin on varaa. Toki sossu ja Kela varmaan maksaa, mutta realisti laskee onko ne lapset varaa elättää.
Mitä tuohon autottomuuteen tulee, niin työttömillähän on aina joku selitys. Jos sinulla olisi auto, niin todennäköisesti bensa, vakuutukset jne. maksaisivat liikaa ja töissä ei kannattaisi käydä. Voi perkele kun rakastan tätä sossulandiaa.. - ei pummi
Melkoisen sopan oletkin keittänyt, tosin pistät uimaan koko perheen joka kärsii sinun tyhmyydestäsi jos kotikin on jo mennyt! Jos ei aikuinen nainen osaa muuta tehdä kuin lisää lapsia ja velkaa ja vielä selittää että ei voi töissä käydä kun ei ole autoa niin ei voi kuin ihmetellä miten mies sinua jaksaa elättää.
Viimeiseen lauseeseesi voisin todeta että päinvastoin, lapsien täytyy jaksaa sinusta huolimatta kun heillä raukoilla ei ole vaihtoehtoa.
- Velkavanki 1977
Maria 71: Vaimolla ei ole työpaikkaa. Hoitaa kotona lapsia. Tulot olisivat olleet niin pienet, että ei siinä vaiheessa vielä yritetty. Nyt siihen lakiin on tulossa/tullut muutos, joten yritämme hakea vaimolle myös järjestelyä.
- Holly shit
KRIITTINEN; millä kiillotat sädekehääsi? Se loistaa niin että silmiin koskee!
- yks köyhä
Kuten kaikista muistakin ketjuista käy ilmi, "kriittinen" ottaa nimimerkkinsä hyvin kirjaimellisesti. Ehkä hän on yksinäinen? Se tuo lohtua, kun saa sentään rusikoida muut tyhmemmät maan rakoon.
- WKH
En jaksa lukea ketjua loppuun asti, mutta kerrotaanpa nyt näitä huomioita, mitä olen oman lyhyen eloni aikana tehnyt.
Jos tietää, että raha-asiat on perseellään/menossa sinne, asiaa voi pahentaa vielä paljonkin näillä:
-otat vähän lisää vielä velkaa
-teet lapsia
-juopottelemalla
Katsoin joskus telkkarista näitä velkaongelmaisia ja heidän kierrettään kohti rasvattua kaivoskuilua. Mielestäni suurin osa ongelmista johtui täysin omasta tietämättömyydestä ja suoranaisesta TYHMYYDESTÄ.
Eräs tuttavani eli opiskeluaikana täysin opintorahan avulla, ja eli ihan hyvää elämää... Polki pyörällä ja osteli -50%tuotteita kaupasta ja asui solussa. Kaljaakin kiskottiin hänen kanssaan, eihän se kallista ole. Kerran näin hänen tiliotteensa, ja oli ällikällä lyöty: Jätkällä saakeli tilillä yli 6 000 euroa...
On eräs vanhankansan kulunut sanonta, joka on täyttä totta: "Ei ne suuret tulot, vaan pienet menot".- Lidlissä käydään
WKH on oikeassa!
On tietysti ihmisiä jotka velkaantuvat sairauden, yllättävän työttömyyden tai jonkin pahan onnettomuuden kautta. Itse on kyllä tunne yhtäkään. Sen sijaan tunnen useita joiden päihin on todellakin joku osannut ajaa kuluttajana olemisen. Kokoajan täytyy ostaa jotain, matkustella mikä on helvetin kallista, autoa pitää vaihtaa vähä väliä jne.
Itse elätän yksin 5 henkisen perheeni tuloilla jotka ovat 2800 e / kk ( netto ). Puolisi ei tienaa mitään. Tästä menee vielä 1000 e sääntöön tai vähäiseen asuntolainaan. Siis rahaa kuluu 1800 e /kk. Asutaan omakotitalossa. Parin viikon etelänmatkojakin ollaan kokoporukalla joka toinen vuosi tehty. Niitäkin löytyy halpoina kun osa oikein hankkia. Vaan ei ajella turhan hienoilla autoilla, ei syödä kalliita valmisruokia eikä olla niin tyhmiä että mentäisiin jonkun toisen velkoja takaamaan. Suomalaisten rahankäyttö on monilla tosi holtitonta. Se hölmöily kun alkaa nuorena niin se tosiaankin kertaantuu pitkään. Niiden kuuluukin olla sitten töissä 80- vuotiaiksi että saavat velkansa maksettua! - opopopop1
Lidlissä käydään kirjoitti:
WKH on oikeassa!
On tietysti ihmisiä jotka velkaantuvat sairauden, yllättävän työttömyyden tai jonkin pahan onnettomuuden kautta. Itse on kyllä tunne yhtäkään. Sen sijaan tunnen useita joiden päihin on todellakin joku osannut ajaa kuluttajana olemisen. Kokoajan täytyy ostaa jotain, matkustella mikä on helvetin kallista, autoa pitää vaihtaa vähä väliä jne.
Itse elätän yksin 5 henkisen perheeni tuloilla jotka ovat 2800 e / kk ( netto ). Puolisi ei tienaa mitään. Tästä menee vielä 1000 e sääntöön tai vähäiseen asuntolainaan. Siis rahaa kuluu 1800 e /kk. Asutaan omakotitalossa. Parin viikon etelänmatkojakin ollaan kokoporukalla joka toinen vuosi tehty. Niitäkin löytyy halpoina kun osa oikein hankkia. Vaan ei ajella turhan hienoilla autoilla, ei syödä kalliita valmisruokia eikä olla niin tyhmiä että mentäisiin jonkun toisen velkoja takaamaan. Suomalaisten rahankäyttö on monilla tosi holtitonta. Se hölmöily kun alkaa nuorena niin se tosiaankin kertaantuu pitkään. Niiden kuuluukin olla sitten töissä 80- vuotiaiksi että saavat velkansa maksettua!Eli puoliso lasten kanssa kotona tulee vain lapsilisät päälle..
Meillä oli aika samanlainen tilanne tossa muutama vuosi sitten, mutta silloin en hankkinut kuin 2K€ pintaan/kk Tosin puoliso sai kodinhoidontukea jotakin 280€/kk? en varma mutta tuota luokkaa lapsilisät
Vaimo töihin palkka n.1000€ luokkaa ..
Sitten tulikin hoitomaksut jotka tosta puolet kiskaisivat..
Tää menee koko ketjun ohi, mut pointti et pienillä tuloillakin selviää.
Kun kaikki sanoo et ryyppäminen on kallista niin se on just sitä toiselle maksaa 5€/ilta toiselle 500€/ilta.
- andressoomes
mä olen andres ja tahon nyyt näidä teije ongelma! poliitiikot kui meije lapsut, tyhmät tehä päätökset, meijä mees ja naine tekep teije tööt ja mitään maksap, ei veroot ei mitägi, on teije greisi soom, teije hyvää polisia ja kohtt segi on somaal, mis teije kaiik järgii?
- Oikeusmurhan uhri
En voi sanoa muuta kuin, että samassa tilanteessa ollaan oltu monta vuotta. Tosin omalla kohdallani ongelmat alkoivat Suomen oikeuslaitoksen äärettömän hitauden takia. Eli jouduin epäillyksi rikoksesta rikoksen tutkinta ja oikeuden käyntiin asti pääseminen kestivät yli kolmevuotta.
Työskentelin alalla, joka edellyttää täysin nuhteetonta tautaa, joten sain potkut jo pelkän rikosepäilyn takia. Parin vuoden räpiköinnin jälkeen menivät sitten luottotiedot ja jouduin ulosottoon. Lopulta kun oikeuteen päästiin selvisi, että olen syytön kaikkiin minua vastaan esitettyihin syyteisiin todelliset syylliset tuomittiin sakkoihin. Itse toki olin tiennyt sen koko prosessin ajan, että olin syytön ja minulla oli siihen kokoajan hyvät perustelut ja todisteet, mutta en päässyt niitä kertomaan oikeuteen kolmeen vuoteen, jotta minut olisi voitu tiputtaa pois rikoksesta epäiltyjen listalta.
Tämän kaiken seurauksena en vain minä, mutta myös koko perheeni ja lapseni ovat menettäneet kaiken uskonsa Suomalaisen yhteiskuntaan. Aikaisemmin yritin kasvattaa lapseni lainkuuliaisiksi kansalaisiksi, mutta miten sen teen kun olen itsekin menettänyt kaiken uskon oikeudenmukaisuuteen? Se miten pärjää viranomaisten kanssa on vain onnesta kiinni. Koko perheeni elää äärimmäisessä köyhyydessä ja elänyt jo vuosia.- fgt56
Asiat pitää laittaa jossain vaiheessa tärkeysjärjestykseen.Esimerkiksi jos ei ole velkojen ja takuiden jälkeen rahaa ruokaan lapsille niin jättäkää ne helvetin velat Kataisen maksettavaksi!Yleinen maksumoraali lienee suomalaisilla suht.hyvällä tasolla mutta liika on liikaa.Toki on paljon ihmisiä joiden taloudenpito on heikoilla kantimilla mutta osansa voi ottaa moraalittomat pankit ja pikavippifirmat jotka röyhkeästi iskevät juuri näihin ihmisiin.
- Moraaliton olet itse
fgt56 kirjoitti:
Asiat pitää laittaa jossain vaiheessa tärkeysjärjestykseen.Esimerkiksi jos ei ole velkojen ja takuiden jälkeen rahaa ruokaan lapsille niin jättäkää ne helvetin velat Kataisen maksettavaksi!Yleinen maksumoraali lienee suomalaisilla suht.hyvällä tasolla mutta liika on liikaa.Toki on paljon ihmisiä joiden taloudenpito on heikoilla kantimilla mutta osansa voi ottaa moraalittomat pankit ja pikavippifirmat jotka röyhkeästi iskevät juuri näihin ihmisiin.
Kukaan ei pakota ottamaan velkaa. Ei ole röyhkeätä pankeilta tai pikavippifirmoilta vaatia noudattamaan yhteistä sopimusta. Moraalitonta on jättää velat maksamatta. Se on sanansa syömistä.
- pitääkö pelätä?
Tuota joo, ei ole perhettä eikä puolisoakaan, mutta velkaa on ainakin 133 000 edestä. Asunto ja auto siis, jotka lunastin erossa itselleni. Niitä siis makselen yksikseni, mutta toistaiseksi olen joten kuten pärjäillyt. Töitä on onneksi vielä. Täällä murehditaan paljon pienemmistä veloista, mutta ilmeisesti minun pitäisi olla todella peloissani omien velkojeni puolesta....
- meizi83
Ei tuollaisesta lainasta kannata olla huolissaan. Mikäli pito riittää lompakossa, ei ongelmaa.
- eräjorman vaimo
Isäukon kuoltua ei jäänyt perinnöksi muuta kuin velkaa. Hyväuskoisia nuoria kun kun olimme mieheni kanssa, otti mieheni nimiinsä lainan jossa isäukko oli takaajan roolissa ja panttina oli hänen pieni maatilansa. Rahat siis meni isäukolle, hän ei pystynyt saamaan omiin nimiinsä lainaa pankista.
No, makselihan hän sitä aluksi ja kaikki oli ok, mutta työttömäksi jäätyään ei vaivautunut edes sopimaan mitenkään asioista! (Pankissa siis tiesivät kyllä että laina meni todellisuudessa hänelle.) Olisi varmasti pystynyt sopimaan vaikka minkälaisen järjestelyn, mutta äijä makasi vaan sohvalla ja tuumasi että se ei mitään auta vaikka hän yrittäisi mitä. Paskat, kyllä varmasti olisi auttanut ja paljon!
No, pankki oli pitkämielinen ja odotti kauemmin kuin moni muu olisi vastaavassa tilanteessa odottanut mutta rajansa kaikella. Niin meni kotitilani ihan pilkkahintaan metsineen päivineen eikä siitä saatu summa edes riittänyt kattamaan pankin saatavia. Tilasta olisi saanut moninkertaisesti sen summan minkä siitä nyt pankki sai. Loppu jäi meidän maksettavaksi ja mieheltäni lähti luottotiedot.
Tänäpäivänä lainaa on jäljellä hieman alle 30 000e, ei ole hirvittävä summa mutta karvas pala maksettavaksi ihan tyhjästä pienituloisille ihmisille.
Omasta talosta saa vain haaveilla toistaiseksi, onneksi elämä on vielä edessä meillä sillä olemme kolmikymppisiä vasta, minä sen allekin. Ehkä tämä vielä tästä. Mutta ikinä en olisi uskonut edes hurjimmissa kuvitelmissa että oma isäni pilaa ihan kaiken..röyhkeydellä ei näköjään ole mitään rajaa vaikka olin hänen ainoa lapsensa. Ikinä en vastaavaa temppua voisi omille lapsilleni tehdä!
Kevyet mullat isäukolle, vaikka täytyy sanoa että ei pahemmin ole ollut ikävä, niin pahalta kuin se tuntuukin sanoa.- pitääkö pelätä?
Tuli mieleen tuosta karvaan "palan" maksamisesta nämä kulutusluotot, joka esim. autorahoitus on. Itseäni tympäsee joka kuukausi maksaa se yksi lyhennys autoa pois, kun tiedän, että auto ei ole varsinaista omaisuutta jonka arvo ei kartu. Eli käytännössä nekin lyhennyssataset menevät hukkaan. Maksat vain siitä, että saat joskus sieltä rahoitusyhtiöltä takaisin sen rekisteriotteen ilmoitusosan ja sitä myötä itsesi auton viralliseksi omistajaksi.
- mk
Miksette itse ostanut sitä isäukon tilaa itsellenne sillä summalla mitä oli lainaan jäljellä niin olsii tila pysynyt suvussa ja laina olsii nyt oma ja siihen vielä rakennukset päälle.
- lonelyagain
Multa meni viime syksynä, 2010 luottotiedot, sen jälkeen merkintöjä tipahdellut rekisteriin varmaan toistakymmentä, vuoden 2008-2009 toilailujen takia.
Jos olet nuori, sattuu vielä olemaan lapsia (jotka ovat kaiken kukkuraksi syntyneet ennenkuin olet opiskellut ammatin) luottotiedot menneet, velkaa aivan perkeleesti... luottotiedottoman vaikea saada töitä asiakaspalvelu-alalta yms missä ollaan rahan kanssa tekemisissä, jopa siivoojilta vaaditaan usein, koska tekevät töitä ihmisten kotona. ellet satu olemaan jonkin mun sektorin siivooja.
Et muuten saa kämppääkään kovin helpolla, ei et edes kaupungilta.
Itsellä kävi todella munkki työn saannin suhteen, olen myyntityössä ja eivät olleet tarkistaneet luottotietoja. Velkaa ulosotossa n. 15 000 puolisolla 10-12.000 euroon. Yksi lapsi. olemme parikymppisiä nuoria, molemmat töissä.
Itse tein työllistyttyäni maksusopimuksen ulosoton kanssa, etteivät hiisku työpaikalle veloista, niin minä puolestani toimitan palkkakuitit joka kuukausi, ja maksan lakisääteisen summan kunkin kuun tulojen mukaan.
Puolison tulot jäävät "turvarajan" alle.
Joudumme muuttamaan enskuussa 30km päähän paikkakunnalle jossa molempien työt ovat, julkiset ovat mitä ovat täälläpäin...
Autoa emme omista, laskuja meillä on vain vuokra,sähkö ja puhelin. Kaiken "ylimääräsen" olemme karsineet, vaikkakin muutamme kalliiseen asuntoon yksityiselle.
Se ei sinällään toimeentuloamme pienemmä, koska työmatkakuluissa säästimme tuon summan muuttamalla. Mikään ei korvaa sitä aikaa, joka meiltä kuluu nyt työmatkoihin, kun voisimme olla lapsen kanssa. niinkun tulemme 1.9 alkaen olemaankin kotona enemmän. Kaupungin vuokra-asuntoa emme saaneet, joten yksityinen oli ainoa vaihtoehto. Kukako vuokraa luottotiedottomalle pariskunnalle? Sellainen, joka uskoo ihmisiin. Kaikki eivät ole pahoja, vaikka taloutensa ovatin sössineet seuraavaksi 10 vuodeksi.
Olen hakenut takuu-säätiön lainaa, maksuvaraa ei ole vielä kummoisesti mutta kun saan siirron toiseen työtehtävään ennen joulua, tulot kasvavat, jolloin jää maksuvaraa 210e laskujemme mukaan.
Toivon oikein paljon tsemppiä kaikille velkojen kanssa painiville perheille, mikään ei ole ikuista, ei edes velka..
Keskittykää nauttimaan elämästä, se ei tilannetta paranna että rypee itsesäälissä. Itse syyllistyin samaan, masennuin ja lihoin 15kiloa. Pitää vaan jaksaa uskoa huomiseen, ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää etsiä apua.
Meidän kohdallamme ei puhuta vielä maatamullistavista summista, mutta jos asuntolainan haluamme, siihen menee vielä vuuuuuuuoooosiaaaaa.
Hyvää syksyä kaikille... velallisille ja velkoojille :-) - paulaliina10
Ystävien tuki tärkeä tollaisessa asiassa.
- ttrruyio987
Kukas sitä Kreikkaa auttaa??Suomikin pyytää panttia!Hahahahahahahaha!
- lfit+¨mt t,öfämgi¨+g
mie 3 lapsen yh-äiti otin itselleni puolisoksi työttömän talovelkaisen miehen 90-luvun alussa. Kuus vuotta meni, ennekuin löytyi miehelle oikea työpaikka ja 11 vuotta, kun sekin meni alta. Viisi yhteistä lasta on tehty, itse opiskellut ja nyt aloitellut kokoaikaiset työt, kun lapset jo isompia.
En hetkeäkään miettinyt puolisoni taloudellista tilannetta, kun seurustelemaan aloimme. Itse muutin toiselle puolelle suomea, jätin vakinaisen virkani ja hyvin on selvitty koko perhe.
Tiukkaa oli, kun lainakorotkin oli 14% parhaimmillaan, mutta aina on ruokaa ja lämmintä piisannut ja laskutkin tullut maksettua, ei oo luottotietoja tarvinnut menettää, vaikka tiukkaa on ollutkin.
Kyllä ne velat siitä ajastaan lyhenee. Kaikenmaailman pikavipit ja luottokorti kannattaa unohtaa, kun talous on tiukilla. Kaik maholliset osamaksut pois vaan. Pakolliset laskut kun maksaa, laskee kk lopuille rahoille, kuinka paljon per viikko voi käyttää. Sillä sitten pärjätään.
Kun tulee tilanne, että rahaa on vähän enemmän laskujen maksun jälkeen, täytetäään ruokatarpeista perusaineilla varastot seuraavaan tilipäivään asti ainakin ja jotain "hätävara-aineksia" pakastimeen niille huonommille viikoille.
Meillä on tällä tavalla pärjätty 7 henkeä hyvissä ruoissa n.50 euroa viikko.
Lapset sanookin aina, että siitä tietää, että meillä tekee rahasta nyt tiukkaa, kun meillä syödään herkkuja.
Eli silloin kaivetaan pakastimesta kanttarelleja ja mansikoit/mustikoita ja tehdään hyvää piirakkaa sienistä ja rahkajälkiruokaa tai soppaa marjoista.
Koskaan en ole miehelleni valittanut hänen tulojensa vähyydestä ja tähän asti on riittänyt rahat, vaikka kk-tulot ovat olleet pitkään alle 2000 euroa netto. Nyt tienataan jo n.300 euroa/kk netto yhteensä, että ei ihan keskipalkkaista väkeä olla vieläkään, liekö ollaan vieläkin köyhyysrajalla. Mutta pärjätään aivan hyvin nyt!- Köyhä mummeli
Minulla velkaa ulosotossa lähes 100000.En päässyt velkajärjestelyyn.Tiukkaa on,oon saanu soskusta joskus rahaa sähkölaskuun,Vaatteet ostan kirpputoreilta,Ruoat tarjouksesta.Läheiseni mm.lapseni hylkäsi mun,kun pyysin apua.Kaiki yllätykset,jos joku kone hajoo,ovat katastrofeja.Olen jo vanhempi ihminen.Välillä masentaa.Jos sais olla terveenä,pystys vielä jonkun vuoden käymään töissä.Mitään saarnoja en haluu kuulla.Päivä kerrallaan edetään elämässa eteenpäin.
- köyhä minäkin
Miksi et päässyt velkajärjestelyyn, kun töissäkin olet. Mikä oli perustelu, koeta jaksaa.
- mane72
Moro.Mulla ois vähän tollanen tilanne kuin kuvailet tos kirjoituksessa.Itselläni meni talous ihan perseelleen 2008 joulukuussa kun meni työpaikka alta yks kaks kun tehdas meni konkurssiin.Niin oli vaan kaksviikkoo ja tervemenoa.Perheeni koko on 10hengeä ja asun 50-luvulla rakennetussa rintamamies omakotitalossa joka laahoo just sekin alleen.Ulosotossa on kymmeniä tuhansia edes muista kuis paljon tarkka on tällähetkellä tietysti oma vika kun eli liian leveesti ja piti hankkia kaikkee heti.Velkaneuvojaan otin heti yhteyttä tammikuussa 2009 ja kysyin neuvoja kun sanoin et en pysyt millään hoitaan kaikkia lainoja niin sano et anna mennä kaikki ylimääräset maksut ulosottoo ja haetaan myöhemmin velkajärjestelyä.Mut kun kävin kysymässä sitä miten se hoituis niin joutus takaaja heti maksaan takaamansa määrän kun se raukee jos hakee velkajärjestelyä.Niin en viittinyt laittaa äitelle 10tuhannen laskua postiluukusta.Ainut hyvä tässä on se et ei multa voi ulosmitata mitään kun talokin on pankin.Mut huono asia tietysti et ei saa mistään mitään ja taloakin pitäs laittaa ja vaimokaan ei ole töissä kun hoitaa nuorinta 1v kotona jolla on lieväkehitysvamma ja epilepsiakin.Välillä tuntuu siltä et ei oo mitään järkeä jatkaa tässä taloudessa ja myydä talo.Mut asuakkin pitää jossain ja ei saatas edes vuokrakämppääkään jos pitäs muuttaa.Ja rahatkaan ei meinaaa riittää muutenkaan ja taas tulee talvi 400e sähkölaskuineen on se ihanaa..
- Ulf S
Raha rauhoittaa mutta kyllä useimmilla kirjoittajilla on kuitenkin aika pienet ongelmat eli velat. Eihän muutaman kympin velat ole nimittäin nykyään yhtikäs mitään. Pitää vaan laittaa tuo tienauspuoli kuntoon myös - siinä on se niksi. Jos huonot ansiot niin työpaikan vaihtoa sekä toista työtä jatkoksi.
- lainaatko
Tarvitsisin lainaa 20000€ päästäkseni tasapainoon. Varmaan on muitakin samassa jamassa olevia. Jos on joku joka voi auttaa tai neuvoa vastaathan asiallisesti.
- sevelkaongelmarakes
Tee niinkuin eräs sukulaiseni, joka teki velkaa velan päälle ja sitten olikin solmussa. Hän rupesi lainaamaan sukulaisilta ja tuttavilta. Tekstiviesteillä, feississä valittaen milloin mitäkin.
Osa meni hätiin ja lähetti rahaa, oman isoäitinsäkin pankkitilin tyhjensi. Kenellekään ei tarvinut maksaa takaisin.
Kun ulosotossa on kovasti tavaraa, voi käyttää lasten tiliä mihin rahaa kerää. Kuukausitulot on näin isommat kuin jos kävisi työssä ja kaikki verotonta.
Ainoa ongelma on, että ne ihmiset jotka hyväuskosuuttaan auttaa, saavat huomata kuinka paha maailma on, mutta sillähän ei ole väliä. Usko tai elä, summat joita näin saa ovat luokkaa 1000 - 5000 euroa per nenä. Kunhan et välitä mitä muille teet, saat elää loistavaa elämää rahallisesti. Käyt ulkomailla ja juhlit, vaikka oletkin viralllisesti varaton.- takaajat kusessa
Tunnen erään yrittäjän joka kasvatti velkaansa ottamalla takaajia omasta suvustaan .Teki konkurssin salaisesti ja näytteli loppuun palanutta lääkärille. Läheisille tuli yllätyksenä kirjeet pankilta velkojen maksuista. Jopa omille lapsille ja äitdilleen, sisaruksista puhumattakaan. Tyhmä siis on ihminen joka näinä päivinä rupeaa takaamaan kenenkään velkaa.
Mitä se velka on kun koskaan semmosta ei ole ollut..?
- Variantti
No, Velkakin on suhteellista.
Itse, 6 hengen perheen ainoana elättäjänä ( Rahallisesti, joka on oikeatia vain pieni osa).
No, lähtökohdat ovat nuo ja sitten on tähänpäällä pieni asuntolaina (aloitushetkellä 180000 euroa). Sitä on sitten pikkuhiljaa lyhennelty, jopa maksusuunnitelmaa nopeammin, mutta mitään gäppiä työsuhteessa se ei salli.
Joskus tilanne tulee mieleen, mutta yleensa en moisia edes ajattele, - samaa samaa persu
>HEI KYSY REIKKALAISILTA MITEN SELVIYTYÄ VELOISTA MITEN JOKU KANTAA VASTUUTA KULUTUSJUHLISTASI< Löytyskö joku katainen? ITSE EN OLE LÖYTÄNYT !
- cieversti
Milloin niitä suomalaisia ylivelkaantuneita ruvetaan auttamaan kun Kreikka ym. ovat autettavien listan kärjessä?kaikki ei pääse velkajärjestelyyn ja kaikkien velkaantuminen ei ole omaa syytä.
No kenen muun syy se velkaantuminen voi olla kuin velkapaperin allekirjoittajan tai pikavipin ottajan. Pakottaako suomessa joku sinut pyssyn kanssa ottamaan velkaa?
- jepulis jee
joseman kirjoitti:
No kenen muun syy se velkaantuminen voi olla kuin velkapaperin allekirjoittajan tai pikavipin ottajan. Pakottaako suomessa joku sinut pyssyn kanssa ottamaan velkaa?
Joskus tuntuu että myös puoliso voi olla liian kiltti ja sinisilmäinen. Uskoo kaikki valheet ja piilottelut. Kohta on yllätyksenä suuret ulosottovelat.
Olen kyllä samaa meiltä että velkaa ei kenenkään kannata ottaa ja pikavipeissä pitäisi olla puolison lupa.
- Virosta
Virossa jo tänään pakkohuutokaupalla 1100 kiinteistöjä http://www.varad.ee/et/kinnisvara
- omatalous
Myös minulla on perhettä ja omien tyhmyyksien vuoksi ulosotossa velkoja. Pitäisi talo rakentaa, auto ostaa yms. Vaikeuksia piisaa tulevaisuudessa.
Olen kuitenkin ottanu itseäni niskasta kiinni ja alkanut hommiin päästäkseen irti kaikesta veloista.
siksi aloin blogaamaan ja ajattelin kertoa siellä mahdollisuuksista päästä eroon veloista.
http://omatalous.blogaaja.fi/
sitä seuraamalla varmaan moni näkee myös itsensä siellä - rentun vaimo
Vaan mitäpä tekee ylivelkaantuneen vaimo? Kinkkinen tilanne miehellä toiminimi ja verovelkaa kymmeniä tuhansia ja ulosotossa kymmeniä tuhansia. Omaisuutta on yhteisomistuksessa ja yhteistä lainaakin on vähän asunnosta jäljellä. Miehellä ei tietenkään luottotiedot enää ole olleet kunnossa vuosiin eli lainaa ei enää ole mahdollisuus lisää saada, ja eipä sitä saisi ikinä maksettuakaan. Olisiko ainoa ratkaisu omaisuuden myynti ja avioero? Ja kuinka pitkään verottaja yleensä odottaa? Mies ei konkurssiin suostu ja olisiko sekään oikea ratkaisu? Ja mukava olisi jättää omaisuutta lapsillekkin. Vaan miten Vaimo voi suojata oman ja lapsille jäävän omaisuutensa muutoin kuin ottamalla eron? Ja tämä rahatilanne tuli täysin yllätyksenä!!
- rakkaus on sokea
Ottaa sen eron ja yrittää hoitaa velkoja sillä nekin menevät erossa puoliksi. Yrittää olla katkeroitumatta hukkaan heitetyistä vuosista. Muuta vaihtoehtoa ei ole tai ylivelkaantumisen oravanpyörä vain jatkuu ja omakin omaisuus ja luottotiedot menee.
Sillä kaikesta yrittämisestä huolimatta mies ei halua jakaa rahavaikeuksiaan vaimonsa kanssa. Ja rehellisyys on unohdettu jo vuosikausia sitten.
Vaan antakaa neuvoja mitä tehdä ja mistä aloitta samassa tilanteessa olleet.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 793214
- 492410
- 322137
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812122- 1371889
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311822- 311755
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101599Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51350Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61274