Masennukseen tottuu

maria-b-123

Ikävä kyllä tai toisaalta huojennukseksi: pitkäaikaiseen masennukseen tottuu aivan kuten muihinkin kroonisiin sairauksiin. Ei enää vaadi itseltä sitä samaa kuin ennen, ja on iloinen pienistäkin asioista: tänään kävin kaupassa, jaksoin peseytyä, siivoilla vähän, ottaa kontaktin toiseen ihmiseen, käydä kallonkutistajalla tms. Sen ei tarvitse olla kuin yksi pieni asia. tottuu siihenkin, etteivät sellaiset ihmiset ymmärrä, jotka eivät itse ole kokeneet lamaannuttavaa masennusta. Ja on päiviä, jolloin ei jaksa vuoteesta nousta kuin vessaan. Mutta tuskin sellaista masennusta onkaan, ettei pienen hetken olisi tyytyväinenkin johonkin. Nyt itse olen tyytyväinen, että jaksan öisin kirjoitella nettiin ja harjoitella koko ajan uutta, olen melko taitamaton tässä hommassa. Ja sain kirjoituksen onnistumaan, vaikka hiiri ei toimi ja olen taistellut tässä tuon vaihtoehtoisen systeemin kanssa.
Olen jo työkyvyttömyyseläkkeellä. Tietenkin se harmittaa, että nyt kun minulla olisi aikaa harrastaa vaikka mitä, en jaksakaan. Mutta noin 15 vuotta masennusta opettaa jo poistamaan itsesyytökset ja ymmärtämään itseään, hyväksymäänkin itsensä, vaikkei koskaan kai pitämään itsestään. Päivä kerrallaan. Toivottavasti sinun masennuksesi ei ole kroonista, jos sairaus havaitaan ajoissa, on myös suurempi mahdollisuus toipua. Mutta meitä elinikäisiä masentelijoita on uskomattoman paljon. Voimia kaikille muille samanmoisille!

1

315

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kauan masentunut

Masennukseen tietenkin tottuu ja on pakko tottua. Muistan kuitenkin pahimmat jaksot ( onneksi melko lyhyet) ja sellaisessa tilassa en todennäköisesti olisi pystynyt elämään.

Ei tätä masennusta ehkä huomaisikaan, jos ei ( ainakin joskus) keskustelisi "normaalien" ihmisten kanssa. Keskustelussa vasta huomaa, kuina erilainen oma mielenmaisema on. Voiko elämä todella olla niin helppoa kuin useimmat " terveet" ajattelevat!

Olen ajatellut, että tämä kuuluu minuun ja oleellisesti toisenlainen olotila tuntuu vieraalta. Tosin jo pienikin liikahdus huonompaan suuntaan tekee elämästä aika vaikean itselle ja varsinkin läheisille. Tilanteen huononeminen ilmenee ennen kaikkea lyhytpinnaisena ja ärtymyksenä. Myös "reaktioaika" lyhenee ja tulee turhaan sanottua liian kärkevästi ajattelematta seurauksia.

Se hyvä puoli masennuksessa tutkitusti on, että masentuneen ihmisen maailmankuva on realistisempi kuin muiden.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe