Monesti saa tiedotusvälineistä lukea kuinka "luonto"ihmiset kertovat kuinka
kyytkäärmeet on uhattu laji ja vähentyneet!! SANON SUOMEKSI P...
PUHETTA! Viimeisen kolmen vuoden aikana olen pitänyt kirjaa näkemistäni
kyistä tutulla lenkkipolulla ja on ollut todella järkyttävää kuinka lisääntyneet!
Muutamia vuosia sitten kesässä näki 1-5 kyytä nyt se määrä on sama lähes
joka lenkki reissulla, lenkkejä 3-5 vko.ssa! Samoista kyistä tuskin on kyse
koska kyy pääsee hengestään minut kohdatessaan.
Kyyt lisääntyneet!
9
188
Vastaukset
- vyönahaksi vaan
Oikein, tuo on reipasta ja täyspäistä toimintaa. Minä myös litsin hengiltä myrkkyluikerot, missä ikinä kohtaan niitä.
Tänä keväänä olet niitannut kolme kyytä ja kaikki läheltä pihapiiriä. Olen kanssasi samaa mieltä, kyitä kohtaa nykyään paljon entistä useammin. - kyyterminator
Tänään taas 1 kyy vaihtoi "osoitetta"!
- kyyterminator
Amulla 2 pikku kyytä ja illasta suurin mitä koskaan nähnyt n.80-90 cm! vaihtoi hiipakuntaa.
- hyvä juttu
Hienoa, olet saanut telottua pois niitä pirulaisia.
- 12+15
Olette ajastanne jäljessä. Minä pysäytin torstaina auton ja päästin kyyn rauhassa tien yli.
- korpikuus
Voi paikallisesti ehkä olla paremmin menestyviä kantoja, tai sitten vain havainnointiolosuhteet paremmat, ehkä nyt lämpimillä liikkuvat aktiivisemmin, kuin aiempina vuosina kun olet lenkkeillyt, tai muuten sattumaa.
Ei kai kyitä muutenkaan laajemmalti seurata, mutta jotkut tutkijat ja harrastajat varmaan pitävät lukua näkemistään ja varmaan joillain talvehtimispaikoilla tavatuista yksilömääristä myös.
Tuskin taantuma ihan satuakaan on. Esim. liikenne on vakava ongelma kyille, sammakoille ja monille muille hitaille pieneläimille, jos toki isommillekin.
Muitakin negatiivisia ympäristömuutoksia varmaan tapahtunut vuosikymmenien saatossa. - päät niiltä mäskäksi
Kyllä on perhanat lisääntyneet, tuossa jo tapettiin kahdeksas kyy pihalta.
Yksi puri koiraakin, eläinlääkäriinhän se oli kiireesti vietävä, 1,5 litraa nesteytystä ja lääkitys myrkkyyn, sitten kaksi viikkoa hiljaiseloa.
Tuttavan koira kuoli puremaan, vaikka oli hoidettu asiallisesti, niin parin viikon jälkeen heitti henkensä kuitenkin. Käärmeenpuremasta kun voi tulla oireita pitkän ajan jälkeenkin. - kyyterminator
Vuoden 2011 SAALIS 97 kyytä!! Repikää siitä paremmaksi.
Vuoden 2012 SAALIS 61 kyytä!! Ensi kesänä taas vähennetään tätä kyy kantaa, on tullut hyviä vinkkejä missä keväällä saatetaan lyödä vanhat tulokset laudalta!! - kyyeikka
Kohta niitä saapi, kohta niitä saapi.... Kevätaurinko lierot esiin tuopi!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yh:n pihalla aina eri auto
Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan1543297- 2233005
En vittujakaan enää välitä sinusta nainen
Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.791976Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va791618Exän käytös hämmentää (taas)
Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k2391447- 481158
- 991051
- 1211036
- 58978
- 12923