Jalkasilsan muu kotihoito ja ehkäisy?

eroon tästä!

Kävin ostamassa apteekista Lamisilia jalkasilsaan. Haluaisin hoitaa sen mahd. hyvin pois nyt kerralla, niin onko muita lisäkeinoja tuon lääkkeen lisänä, esim. jotain ruokavalion muutoksia jotka auttaisi, esim. hiivatuotteiden ja sokerin pois jättäminen?

Entäs kengät? Ostan luultavasti uudet, mutta kannattaako ne ostaa vasta kun olen käyttänyt tuon voidekuurin loppuun, vai nyt heti?

Elääkö sieni kengissä miten pitkään? Ongelma on vaivannut jo alkuvuodesta saakka, joten sientä on saattanut olla jo talvikengissäni. En ole kuitenkaan käyttänyt niitä nyt moneen kuukauteen, enkä tule käyttämäänkään, joten riittäisikö niille vain desinfionti, kun en raaskisi heittää niitä pois...?

Ja vielä yksi kysymys... Minulla on siis silsa jalkapohjassa (mokkasiinisilsa ehkä?) ei varpaidenvälissä, joten kannattaako sitä ihoa rasvailla lisäksi jollain perusvoiteella (koska iho on todella kuiva, halkeileva ja hilseilevä) vai onko siitä vain haittaa?

Kävin siis kyllä jo lääkärissä, mutta enpä siinä tajunnut sitten kaikkea kysellä..

4

811

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varvasvinokas

Minulla on ollut useita jalkasilsoja, aina samassa varpaan välissä. Tartunnoissa on ollut välillä useita vuosiakin väliä. Olen atooppinen ja jaloissani ei ole silmin nähtäviä haavoja.
      Olen vuosien saatossa ennaltaehkäissyt käyttämällä muovisandaaleja aina yleisissä sauna- ja pesutiloissa. Tämä on toiminut. Jos unohdan sandaalit, on tartunta lähes varma.

Monen vuoden tauon jälkeen sain jälleen jalkasilsan. Tämäkin tartunta tuli, kun unohdin vain kerran kylpysandaalit. Kävin paljain jaloin erään liikuntapaikan suihkussa.

Olen desinfioinnut kengät apteekista saatavalla Neo-Amiseptillä ja pessyt sukat 60-asteisessa pyykissä. Nämä ovat riittäneet.
      Ymmärtääkseni sieni-itiöt ovat erittäin elinvoimaisia ja "säilyviä". Itse en usko, että kenkien pitkäkään säilytys poistaisi tartuntariskiä.
      Itse desinfioin hoidon aikana kenkiä joka päivä. Jos päädyt kenkien uusimiseen jalkasilsan takia, suosittelen hankintaa vasta terveisiin jalkoihin.

• varvasvinokas

lisäys edelliseen...

Meidän perheessä jokaisella on omat nimikoidut kynsisakset ja kynsiharja.

• pikku vinkki

Neo-Amiseptin lisäksi jalkakylvyt merisuolassa ovat reseptilääkkeitä tehokkaampia. Olen kylvettänyt jalkojani jo yliu vuoden vähintään joka toinen ilta vedessä, johon olen kaadellut miten sattuu tavallista kaupasta saatavaa karkeaa merisuolaa. Silsat hävisivät sen jälkeen, samoin käsi-ihottumat. Nyt en ole vuoteen käyttänyt edes Neon-Amiseptia..yrittelin aiemmmin kaikenlaisia etikkakylpyjäkin, mutta uskon että suolakylvyt tappoivat jalkasilsan ja -sienet.

• hbgthbg

mulle apteekin täti neuvoi saunottaan kengät yli 60 asteessa. Eli lämpö tuhoo sen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti

Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää
      Maailman menoa
      38
      2181
    2. Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!

Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten
      Maailman menoa
      64
      2032
    3. Helsingin yllä valopalloja

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön
      Sinkut
      121
      1930
    4. HÄLYYTYS!!

Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a36
      NATO
      388
      1670
    5. Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?

Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.
      Kouvola
      103
      1641
    6. Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja

Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah
      Maailman menoa
      124
      1464
    7. Millainen on naisellinen nainen

Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n
      Sinkut
      182
      1092
    8. Raamatullinen kaste

Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu
      Kaste
      53
      967
    9. Mitkä asiat kaivatun ajattelussa

Ihmetyttävät? Mikä on tullut yllätyksenä?
      Ikävä
      75
      915
    10. Mitkä olisivat kolme tärkeintä

vihjettä kaivatustasi?
      Ikävä
      27
      899
    Aihe