EIHelppokatsastusEI

mieli on VALTAA

Espoon Niittykummun helppokatsastus tällä viikolla, ensin 40 minuuttia myöhässä kun porukka ihmetteli jotain vanhaa Bentleytä nosturilla, sitten ylimielisen yrmeä asenne, ei yhtään ylimääräistä sanaa pitkän tukan alta. Pohja kolkuteltiin 87 Suzukista sentin välein metrin mittaisella rengasraudalla, myös pyöränkotelot joita ei ikinä ennen ole kolkuteltu, ei vain löytynyt vikaa.
Takavalojen lasit olisi pitänyt uusia kun heijastimen kulmissa on murtumat, toki ovat samanlaisina kelvanneet jo 8 vuotta eikä heijastimen takaa pääse kosteuskaan mihinkään. Viimeisenä katsastaja totesi että tuulilasia hän ei voi hyväksyä kun on "näkökentässä" halkemana (oikealla puoliskolla alareunassa), minun normaaliasennossa istuen jää kokonaan konepellin alueelle eli ei estä näkemistä eteen tai sivulle. Auto on noilla vioilla hyväksytty aikanaan rekisteröintikatsastuksessakin kolarin jäljiltä. Taisi olla hylkäämiskiintiössä vajetta kun väkisin piti vikaa keksiä. No, pyysin katsastuksen keskeytystä johon ei olisi haluttu suostua mutta lopulta paperit lätkäistiin käteen. Hain leiman toiselta asemalta jossa katsastaja kehui auto teknisesti hyväkuntoiseksi.

64

4284

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fyugkbiubjbuh8u0i0i

      katsastus on sairas järjestelmä, muinaisjäänne DDR:läisestä naapurinkyttäysjärjestelmästä.
      Pelkästään se että kgb:n... korjaan Trafin mielestä pitää olla tietty määrä hylkäyksiä on sama kuin häntä heiluttaisi koiraa, tilastot eivät voi määrätä etukäteen tapahtumia vaan tilastot osoittavat toteutuneet tapahtumat jälkikäteen!
      Järkevässä järjestelmässä ei voida hylätä autoja vain siksi että saataisiin jokin tilastokiintiö täyteen, jo tämän asian vuoksi katsastus ei vastaa tarkoitustaan, autoja hylätään turhaan jonkin tilastonikkarin tyytyväisenä pitämiseksi, ei jumalauta, ei uskoisi että eletään 2010-luvulla eikä 60-luvun DDR:ssä tai neuvostoliitossa...

      • Zilde

        Ovat näköjään nuo tietosi tilastoistakin DDR:stä peräisin, vaikka yritätkin Trafin ja suomalaisen järjestelmän niihin sotkea.


      • Zilde kirjoitti:

        Ovat näköjään nuo tietosi tilastoistakin DDR:stä peräisin, vaikka yritätkin Trafin ja suomalaisen järjestelmän niihin sotkea.

        Pitää kyllä paikkansa, että jos konttorilla hylätään liian vähän autoja, niin selvitys käynnistyy...


    • Turunpiispa

      Pari pointtia alkuperäiselle postaajalle.
      - "Ei yhtään ylimääräistä sanaa". Katsastajan tehtävä on katsastaa auto, ei viihdyttää sinua. Kohtelias tervehdys ennen aloitusta, ja loppuraportti auton kunnosta ovat riittävä määrä keskustelua. Jos kaipaat kaveria, mene deittipalstalle, jos haluat viihdettä, mene elokuviin tai stand-up-keikalle.
      - 87 Suzukista on kuule erittäin tarpeen kolkutella joka paikka, koska on hyvin todennäköistä löytää mätäkohteita. Jos pyöränkoteloitasi ei ole koskaan ennen koputeltu, niin ne katsastajat sietäisivät saada selkäsaunan.

      Muista pointeista en osaa sen enempää sanoa. Tuulilasin arvosteluperusteet ovat aika naurettavat, ja jos niitä noudattaa pilkulleen, tulee tehtyä melkoisia hitlerpäätöksiä.

      Ja ne tilastot. Uskotteko nyt pikku kultamussukat, että autoja ei kukaan katsastaja rupea tilastojen takia hylkäämään. Pitkän aikavälin tilastot menevät kohdilleen pelkästään sillä, että tekee työnsä suht huolellisesti. Jos jotain heittoa on, laitetaan Trafille diipadaapaselitys miksi näin on, ja homma jatkuu. (Miksi katsastaja1 on hylännyt 3% autoista jarruvaloista, mutta katsastaja2 jopa 15%. Hmm... johtuisko siitä, että katsastaja2:lla on ollut enemmän jarruvalovikaisia autoja? :O)

      • Hardeparde

        Mukavampaa, asiallisempaa, teknisesti osaavaa katsastajaa kuin Kivenlahden Helppoa saa hakea. Kun Twingon ajovalot näyttivät hieman liian ylös niin Inssi sääti ne paikanpäällä oikein. Koska olen autoharrastaja niin kyselen katsastuksessa tyhmiä. Helposta saa neuvoja ja korjausvinkkejä joita olen toteuttanut.
        Mikä parasta katsastajat kertovat tulevista säädöistä, vioista, tai sellaisesta mistä autoa ei vielä pidä reputtaa, mutta joka on hieman kulunut.
        Kun etupää on pukeilla niin kannattaa vaihtaa joku 50,- maksava nivel samalla kertaa eikä odottaa puolta vuotta ja tehdä kaikki uudestaa.

        Kävin aiemmin Kirkkonummella autoani katsastamassa mutta aina löytyi joku puute kutren himmeä takavalon lasi tai viimeisen kerran rättisitikan takajarrujen heikko toiminta. Ajelin pari pvää rättärillä ja vein takaisin. jo kelpasi samat jarrut. Jos tuntee ko merkin niin tietää että ne ovat perinteisesti heikommat. Ko tapauksessa katsastaja joutui vielä kysymään neuvoa kollegalta. Kuulin kollegan sanat "varmuuden vuoksi uusintaa".

        Pitäisikä ketjun ensimmäisen kirjoittajan katsoa peiliin.


      • EnMeneHelppoonEnää

        Täyttä roskaa. Ei ne Kivenlahden Helppokatsastuksessa paljoa puhele
        vaikka aihetta olisi. Ja itse täytyisi tietää mitä tivaa.
        Ja tuo ajovalojen säätö nyt ei ainakaan pidä paikkansa.
        Aivan absurdia olisi odottaa moista siellä.
        Muulla olen sitä toki kuullut tehtävän... Ei, en voi uskoa.
        Useita vuosia olen käyttänyt Helppokatsastusta, mutta taidanpa
        siirtyä muualle, kun muualla homma tuntuu toimivan paremmin.


    • Apinat Häkkiin

      Haista sinä turunpiispa paska,vitut minä tilastoista mutta raha,ja tulihan trafilta pyyhkeittä liian helpolla päästetään,niin on taas hyvä rahastaa,samaa paskaa katsastus taas kuin valtion kontorin aikaan rupee olemaan ! ! ! ! ! ! on nimitäin jokunen kärry katsastettu, ja kaiken laista koppalakkia nähty.

      • Pertti K.

        Koetahan kirjoittaa viestisi selkokielellä.


      • 24
        Pertti K. kirjoitti:

        Koetahan kirjoittaa viestisi selkokielellä.

        Tuohan oli ihan ymmärrettävää tekstiä, mutta jos ei ymmärrä lukemaansa niin ...minkäs teet.


      • Pertti K.
        24 kirjoitti:

        Tuohan oli ihan ymmärrettävää tekstiä, mutta jos ei ymmärrä lukemaansa niin ...minkäs teet.

        Tein huvikseni pikaisen gallupin viestin sisällöstä. Neljä melko korkeasti koulutettua henkilöä ymmärsi tuon tekstin toisistaan poikkeavalla tavalla. On siis hyvin todennäköistä, että sinä ymmärsit tuon ymmärrettävänä pitämäsi tekstin väärin.


    • Kirkkoherra.

      Turunpiispa rules!!
      Kiitos siitäettä kerrot aina faktat!!

    • Turunpiispafani

      Taisipa ketjun aloittajalla mennä jauhot suuhun, puhuipa Turunpiispa taas jälleen kerran asiaa! Itse olen samaa mieltä myös..

      t. katsastaja

    • ccgb3

      Kävin samassa paikassa katsastamassa autoni.

      Sieltä lähtiessä tuli mieleen että nussittiiko nyt pilkkua,
      3 huomautusta tuli.

      Mutta katsastaja se toinen lyhyt hiuksinen ja isompi kaveri
      olisi kohtelias ja minäkin hänelle ja jutteli myös asioista
      mistä kysyin. Ainoa mikä nyt melkein sai ääneen moittimaan
      oli se perkeleen katsastuskansion mikä sillä muka pitkin kojetaulun
      päälle heittely, mun auto että sinne tartte heitellä mitään naarmuja tekemään.
      Tunke se kansio vaikka taskuun, autoni ei sille kansiolle ole tarkoitettu.

      Pitkästä aikaa muuten katsottiin kaikki turvavyötkin,
      katsastusmies ojenteli kuskin paikalta kaikki auton vyöt ;)
      On mun autossa takaovetkin..

      Toinen asia oli yleensä tästä helppo tai hankala katsastuksesta että
      sivuilla kun sen katsastuksen varaa niin ensin valitse Espoon ja
      sitten varaus taas etenee. Mutta seuraavalla sivulla on taas valinta
      kohta missä voi valita kaikista kolmesta katsastus asemasta jonkun
      ja ensimmäisenä on Helsinki vaikka edellisellä sivulla jo heti
      alkuun valitsit Espoon. Tässä kävi sitten se yksi vahinkotilaus eli
      varasin ajan helsinkiin kun sivujen toiminta johti harhaan.

      Paras puoli tuolla katsastuksessa varmaan on
      se häppyhouri eli saa tiettyyn aikaan katsastuksen halvemmalla.

    • Nainen ratissa

      Samat huomiot, eli jos haluatte katsastaa ja jälkikatsastaa autonne useaan kertaan, niin käyttäkää Helppoa... Minullakin piti tuulilasi vaihtaa pelkääjän puolella olleiden kahden kiven särön vuoksi (mennyt läpi muualla niiden kanssa jo 5 vuotta). Takavilkut piti vaihtaa, koska olivat liian vaaleat, eivätkä keltaiset ym. ym. ym. Eli se siitä helposta ja edullisesta. Olisinpa vain tiennyt tuosta katsastuksen keskeytyksestä! Korjaamokin on jo ihan pihalla ja auto ei ole mikään "vanha" (v. 2004 ) hyvin pidetty VW.

      • ...unetonyö...

        Kyllä sinua on nyt todella kohdeltu niin väärin, että menetän varmaankin yöuneni sinun kohdalla tapahtuneen (mielestäsi) ehjän auton hylkäyksen takia.


      • mielivalta pois
        ...unetonyö... kirjoitti:

        Kyllä sinua on nyt todella kohdeltu niin väärin, että menetän varmaankin yöuneni sinun kohdalla tapahtuneen (mielestäsi) ehjän auton hylkäyksen takia.

        Miksi täällä jotkut katkerat katsurit koko ajan on vittuilemassa jos joku kertoo huonoista kokemuksistaan? Ylistääkö täällä vain pitäisi paskaa palvelua ja vittumaisia katsastusmiehiä joiden ainoa tehtävä on vain simputtaa auton omistajia ja rahastaa jälkitarkastuksilla? Juu, katsastuksesta eivät pääse oikeasti paskat autot läpi mutta eivät myöskään sellaiset, joissa ei oikeasti olisi ollut mitään oikeita vikoja, kaikki on kiinni itsetuntovammaisen katsastajan päivän -ja mielenlaadusta.

        Mutta ainiin, eihän Suomessa ole ainuttakaan paskaa katsastusmestaa ja jokainen katsuri on alansa hymyileväinen ammattilainen joka tekee aina kaiken oikein. Juu ei, ottakaa jo pää pois perseestä..


      • minkä taakseen jätt.
        mielivalta pois kirjoitti:

        Miksi täällä jotkut katkerat katsurit koko ajan on vittuilemassa jos joku kertoo huonoista kokemuksistaan? Ylistääkö täällä vain pitäisi paskaa palvelua ja vittumaisia katsastusmiehiä joiden ainoa tehtävä on vain simputtaa auton omistajia ja rahastaa jälkitarkastuksilla? Juu, katsastuksesta eivät pääse oikeasti paskat autot läpi mutta eivät myöskään sellaiset, joissa ei oikeasti olisi ollut mitään oikeita vikoja, kaikki on kiinni itsetuntovammaisen katsastajan päivän -ja mielenlaadusta.

        Mutta ainiin, eihän Suomessa ole ainuttakaan paskaa katsastusmestaa ja jokainen katsuri on alansa hymyileväinen ammattilainen joka tekee aina kaiken oikein. Juu ei, ottakaa jo pää pois perseestä..

        "Juu, katsastuksesta eivät pääse oikeasti paskat autot läpi mutta eivät myöskään sellaiset, joissa ei oikeasti olisi ollut mitään oikeita vikoja, kaikki on kiinni itsetuntovammaisen katsastajan päivän -ja mielenlaadusta."

        Ei pidä paikkaansa,katsastuksesta menee läpi täysin liikenteeseen kelvottomia autoja,olisiko syynä todella se että leiman käy hakemassa se naapurissa toimivan korjaamon tuttu mies joka on kaikkina arkipäivinä tuomassa rahaa kyseiselle katsastusasemalle ja on tuttu kaveri ??
        Vai onko tyyli se että kyllähän sinä nyt tuon ja tuon paikan kuntoon laitat ennen kuin auton asiakkaallesi luovutat katsastettuna,vai olisiko syy jokin muu ???


    • Autoilija vai?

      Siitä syystä ettei sinullakaan tunnu olevan mitään kuvaa siitä mitkä ovat arvosteluperusteet. Valitetaan vilkuista kun ne ovat väärän väriset, valitetaan tuulilasista kun on säröjä. Valitetaan valojen korkeudensäädöstä.


      Kaikkeen näistä löytyy arvosteluperuste jota tulee katsastajan noudattaa, jos hän niitä noudattaa hän tekee hyvää ja laadukasta työtä.

      Jos taas hän päästää vuodesta toiseen rikkinäisiä tuulilaseja katsastuksesta läpi niin hän ei tee asiakkaalle palvelusta. Toisinkuin sinä luulet.

      Hyvä katsastaja tekee ohjeiden mukaan ja hiinä ja hiinä tilanteessa päättää asiakkaan hyväksi. Selvissä tapauksissa päättää niin kuin paperissa lukee.

      Joten lopettakaa tuo urputus huonosta palvelusta koska sinua on palveltu hyvin, JOS TUULILASISTA on ANNETTU MERKINTÄ REKISTERIOTTEELLE.
      Palvelu on huonoa ja luotettavuudessaan kyseenalaista jos merkintää ei tule.

    • Kokemuksella...

      Nykyisin asun Espoon alueella, kuitenkin käytän auton mieluummin katsastuttamassa kuopiossa A-katsastuksen puolella, sieltä sentään olen saanut aiheellista viestiä siitä mitä pitää korjata ja mitkä asiat ovat reilassa toisin kuin täällä etälässä päin missä rahastus tuntuu haisevan liikaakin, valitettavasti sieltä pohjoisemmasta etelään päin muuttaneet kaverinikin tekevät ennemmin saman kuin kävisivät lähimmässä paikassa tekemässä katsastuksen. Ei ole hyvä tämä ei, saahan asioista mainita mutta ei sitä autoa varmaan tarvitse pitää siinä kunnossa kuin se olisi suoraan tehtaalta tullut, kuluminen kuuluu asiaan kun on kyse jatkuvasti käytössä olevasta välineestä, kunhan vaan ei anna kulua vaaralliseen/huonoon kuntoon asti tai sellaiseen joka jollain tavalla häiritsisi liikennettä saati olisi vaaraksi.

      • tfyuguibguibuijbuoij

        Jos autoa korjaa jatkuvasti niin että kunto vastaa tehdasuutta, alkaa verottaja kysellä rahaa osien vaihdon prosenttien ylittäessä tietyn määrän.

        Jotkin autojen tekniset ratkaisut on kyllä niin heikkoja että ilmeisesti tyyppikatsastuksesta menee läpi ihan minkälainen viritelmä tahansa, sitten kun se kustannussäästöjä tehtaalle tuova ratkaisu hajoaa niin ei varmasti mene läpi sen onnettoman auton omistajan katsastamana. Silloin ei kyllä kelpaa syyksi omistajan kustannussäästöt, on se perkele järjestelmä täysin korruptoitunut tavallista kansalaista vastaan...

        Pitäisiköhän joskus kokeilla korjata jotain jollain omalla virityksellä, teettää haalareihin automerkin logo ja mennä niissä vetimissä katsastukseen, menisiköhän viritys läpi "merkkihuollon mekaanikon" katsastamana, katsuri luulisi että korjauksen on tehnyt asiantunteva mekaanikko, jobbarienkin autothan on juuri leimattuja aina ja ihmeellisesti koskaan ei ole ollut jälkitarkastukseen johtavia vikoja... suomessa ei ole korruptiota kuten neuvostoliitossa ei ollut työttömyyttä...


    • Tarkastushetki

      Älä unta näe haalarien automerkin logon vaikutuksista katsastuspäätöksiin.
      Katsastuksessa tarkastetaan kyseisen ajoneuvon tekninen kunto katsastusdirektiivin 96/96 ETY mukaisesti.
      Katsastuspäätökseen vaikuttaa ainoastaan ajoneuvon kunto tarkastushetkellä, eikä katsastukseen tuonut henkilö;
      esim kuuromykkä on samassa asemassa kuin suulas helppoheikkimäinen tinkaaja vänkääjä.
      Ulkoinen olemus ja puhetaidot eivät muuta katsastuspäätöstä.

      • EI AUTA EI

        ITSELLÄ ON TOYOTAN LOGO HAARAREISSA,EN OLE SAANUT LEIMAA VAIN PERSETTÄ KATSURILTA.


    • Kuuromykkä

      Puhekyvyillä ei ole vieläkään ole onneksi vaikutusta katsastuspäätökseen!

    • LEIMA NAAMASSA

      kyllä muuttaa kukkakeppi,itse olen 190cm pitkä ja 110kg painava puntinnostaja ja aina on leima irronnut laakista.

      ja kun astun konttoriin niin tokaisen siinä kättelyssä että kuule molo SUIKKAPÄÄ SE ON LASARETTI REISSU JOS EI MENE LÄPI AUTO,SE NIISTÄ PUHETAIDOISTA.

      • 7tfuigiuhiohoiho00

        pitäisikin pistää riski kaveri katsastamaan autoa, itsellä ei pituutta edes 180cm ja ns. kukkakeppi joten kaltaiseni valitettavasti joutuu katsurien simputtamiksi.


    • Helppokatsastusko

      Vielä tuosta itse Niittykummun helppokatsastuksesta...

      Vein vuoden 2007 autoni katsastukseen joka sinänsä meni ihan Ok ja jopa läpäisi katsastuksen. Hakiessani autoa katsastusmies alkoi kertomaan autoni kunnosta, korjausta vaativista kehoituksista sekä tupakansytyttimestä yms... niin epäselvällä puheella että kiireestäni johtuen päätin lukea saamani raportin myöhemmin.

      No, raportissa ei tupakansytyttimestä sanottu sanaakaan mutta huomasin seuraavana viikonloppuna ettei se antanut enää virtaa... (Antoi kuitenkin matkalla katsastusasemalle kun käytin navigaattoriani, joka tietenkin otettiin tuulilasita pois kun on näkökentässä...) Soitin katsastusaseman esimiehelle ja yritin selvitellä asiaa, että mitähän sielä on mahdollisesti tapahtunut. Tähän kaveri heti ilmoittamaan että MINÄ olin katsastusmiehen kanssa katsomassa tupkansytytintä ja sieltä pohjalta löytyi sulake ja jotain omia viritelmiä ?!? No kiistin toki tämän väitteen koska autossani ei todellakaan ollut mitään omia viritelmiä. Tämän keskustelun jälkeen esimies jutteli vielä ko. katsastajan kanssa ja ilmoitti minulle että minä olen itse luvannut korjata viallisen tupakansytyttimen. No enhän mä nyt tietenkään ala itse korjaamaan mitään jos katsastus asemalla jotain menee rikki. Tämän jälkeen esimies imoittti minulle että olen valehtelija ja sulkee nyt puhelimen...

      Kävin näyttämässä autoani valtuutetulla huoltopisteellä jossa todettiin ettei tupakansytyttimessä ole mitään ylimääräistä ja että joku laite oli polttanut sulakkeen.

      Eniten asiassa närkästyttää asiakaspalvelu sekä asenne että "asiakas on aina väärässä"

      Ei enään ikinä Helppokatsastusta...

      • Autoilija vai?

        Mitä katsastaja on ylipäätänsä tehtyt tupakansytyttimellä?

        Onko auto ehkä diesel? Ottanut moottorin kierrosarvot tupakansytyttimen jännitteen kautta?

        Otitko sinä navigaattorin irti vai katsastaja? Jos katsastaja niin sanoiko hän että tupakansytyttimen pohja jäi käteen tms?
        Mikä auto.


      • minä

        Sainpa myös eilen 'kokemuksen' Niittykummun Helppokatsastuksen palveluista. Heidän mittarinsa mukaan savutus liian suuri, k-arvo oli 1.64 ja hylkäys. Menin sitten eilen merkkiliikkeeseen mittauttamaan, tulos 1.3 eli hyväksytty (raja 1.5). Takaisin näyttämään mittaustulos Helppokatsastukselle ja reklamaatio väärästä mittaustuloksesta jotta saisin heidän veloittamansa hinnan takaisin. Eipä tullut rahaa takaisin...pelkästään pontevia perusteluja että heidän laitteensa on kalibroitu jne. Oli varmaankin sama esimies kuin yllä jonka kanssa keskustelin, ainakin ns asiakaspalvelu vaikuttu samantyyppiseltä.


      • minä
        minä kirjoitti:

        Sainpa myös eilen 'kokemuksen' Niittykummun Helppokatsastuksen palveluista. Heidän mittarinsa mukaan savutus liian suuri, k-arvo oli 1.64 ja hylkäys. Menin sitten eilen merkkiliikkeeseen mittauttamaan, tulos 1.3 eli hyväksytty (raja 1.5). Takaisin näyttämään mittaustulos Helppokatsastukselle ja reklamaatio väärästä mittaustuloksesta jotta saisin heidän veloittamansa hinnan takaisin. Eipä tullut rahaa takaisin...pelkästään pontevia perusteluja että heidän laitteensa on kalibroitu jne. Oli varmaankin sama esimies kuin yllä jonka kanssa keskustelin, ainakin ns asiakaspalvelu vaikuttu samantyyppiseltä.

        Niin, lisäyksenä vielä; autolle ei tehty mitään korjaavia toimenpitetitä noiden kahden mittauksen välillä, ajettiin vain ensin 1 km töihin ja töiden jälkeen 1 km merkkiliikkeeseen...


      • Turunpiispa
        minä kirjoitti:

        Niin, lisäyksenä vielä; autolle ei tehty mitään korjaavia toimenpitetitä noiden kahden mittauksen välillä, ajettiin vain ensin 1 km töihin ja töiden jälkeen 1 km merkkiliikkeeseen...

        Toi on ihan normaalia nykydiisselille, jolla on 1.5 savutusraja, eikä hiukkassuodatinta. Järjestelmä kerää karstaa ja epäpuhtauksia sisäänsä rauhallisella ajolla. Kun testissä sitten polkaistaan, niin lika lähtee liikkeelle ja näkyy testilaitteessa liiallisena savutuksena. Katsastukseen mentäessä kiihdytät muutaman kerran pienillä vaihteilla pultti pohjassa kiekkamittarin punaiselle rajalle, niin menee heittämällä läpi. (ei ne siellä korjaamollakaan muuta tehneet, kuin revitteli lisää) Itseaiheutettu hylkäys siis tämätkin, joskin paha on vaatia kaikilta autoilijoilta autotekniikan tuntemustakaan. Ehkä pitäisi sanoa, että olosuhteiden uhriksi on tämä kommentoija joutunut.

        En muuten puolustele itse savutusmittausta tai sen asteikkoa millään tavalla; kysessähän on täysin idioottimainen pykälänikkareiden alamaistenkyykytyskeksintö. Kaikille hiukkassuodattamattomille autoille saisi olla raja 3, ja suodattimelliset pitäisi vapauttaa koko älyttömästä testistä, kun sieltä ei kuitenkaan tule vuoristoilmaa kummempaa. Arvosteltakoot tällaiset autot pelkästään moottorin merkkivalon toiminnan perusteella.


      • Mielenkiintoista,
        Turunpiispa kirjoitti:

        Toi on ihan normaalia nykydiisselille, jolla on 1.5 savutusraja, eikä hiukkassuodatinta. Järjestelmä kerää karstaa ja epäpuhtauksia sisäänsä rauhallisella ajolla. Kun testissä sitten polkaistaan, niin lika lähtee liikkeelle ja näkyy testilaitteessa liiallisena savutuksena. Katsastukseen mentäessä kiihdytät muutaman kerran pienillä vaihteilla pultti pohjassa kiekkamittarin punaiselle rajalle, niin menee heittämällä läpi. (ei ne siellä korjaamollakaan muuta tehneet, kuin revitteli lisää) Itseaiheutettu hylkäys siis tämätkin, joskin paha on vaatia kaikilta autoilijoilta autotekniikan tuntemustakaan. Ehkä pitäisi sanoa, että olosuhteiden uhriksi on tämä kommentoija joutunut.

        En muuten puolustele itse savutusmittausta tai sen asteikkoa millään tavalla; kysessähän on täysin idioottimainen pykälänikkareiden alamaistenkyykytyskeksintö. Kaikille hiukkassuodattamattomille autoille saisi olla raja 3, ja suodattimelliset pitäisi vapauttaa koko älyttömästä testistä, kun sieltä ei kuitenkaan tule vuoristoilmaa kummempaa. Arvosteltakoot tällaiset autot pelkästään moottorin merkkivalon toiminnan perusteella.

        Se on tämä Euro 4:n savutusmittausraja joillekkin automerkeille/ malleille ylitse pääsemätön. Esim. VW konsernin autoilla on ollut savuraja joillakin malleilla aivan ylitsepääsemätön, jopa ensimmäisessä katsastuksessa.
        Ihmettelen suuresti, miten ne ovat kyseisen päästönormin läpäisseet.
        Silmälläkin voi todeta savumittauksessa nokea tulevan putken päästä runsaasti;
        Kun muilla merkeillä on savutuksen k-arvona 0,00 - 0,40, niin eräät näistä kyseisen konsernin malleista nämä puskevat 1,7 - 2,0!
        Noh, testit tehdään uudella moottorilla pussikokeella; kerätään kaikki arvot pakokaasuanalyysiin tietyn ajosyklin mukaisesti dynamometrillä. OK, arvot yes ja hyväksyntä tulee.
        Miten sitten käytännössä näiden kanssa? Hyvin, hyvin kaukana sallituista rajoista.


      • minä
        Turunpiispa kirjoitti:

        Toi on ihan normaalia nykydiisselille, jolla on 1.5 savutusraja, eikä hiukkassuodatinta. Järjestelmä kerää karstaa ja epäpuhtauksia sisäänsä rauhallisella ajolla. Kun testissä sitten polkaistaan, niin lika lähtee liikkeelle ja näkyy testilaitteessa liiallisena savutuksena. Katsastukseen mentäessä kiihdytät muutaman kerran pienillä vaihteilla pultti pohjassa kiekkamittarin punaiselle rajalle, niin menee heittämällä läpi. (ei ne siellä korjaamollakaan muuta tehneet, kuin revitteli lisää) Itseaiheutettu hylkäys siis tämätkin, joskin paha on vaatia kaikilta autoilijoilta autotekniikan tuntemustakaan. Ehkä pitäisi sanoa, että olosuhteiden uhriksi on tämä kommentoija joutunut.

        En muuten puolustele itse savutusmittausta tai sen asteikkoa millään tavalla; kysessähän on täysin idioottimainen pykälänikkareiden alamaistenkyykytyskeksintö. Kaikille hiukkassuodattamattomille autoille saisi olla raja 3, ja suodattimelliset pitäisi vapauttaa koko älyttömästä testistä, kun sieltä ei kuitenkaan tule vuoristoilmaa kummempaa. Arvosteltakoot tällaiset autot pelkästään moottorin merkkivalon toiminnan perusteella.

        Piispalle; Kyseisenä aamuna ajoin reilun 20 km työmatkan noin keskimäärin 4000/min kierroksilla eli luulisi siinä jo putsaantuneen... ? Mutta mitä tästä opin; en mene enää Helppokatsastukseen (enkä taida pahemmin heitä muillekaan suositella) vaan haen todistuksen merkkikorjaamosta. Siellä on sen verran asiakaspalvelua (tietyistä syistä) että kaasuttelevat itse riittävän monta kertaa jotta todistus näyttää sopivia lukuja. Tosin jotkut katsastuskonttorit tekevät myös samalla tavalla.


      • 9987656543

        Niinpä, A-Katsastuksen lakinainen kävi minulle kanssa väittämään että olen huijari ja heiltä on kyllä yritetty rahastaa vaikka millä keinoin,niin ja olisinhan voinut ajaa vaikka kolarin katsastuksen jälkeen, olisin todella voinut ajaa kolarin niin heiko laatuisen katsastuksen jälkeen täysin hengen vaarallisella autolla.
        Ensimmäiseksi ruvetaan syyllistämään autoilijaa eikä nähdä mitään virheitä omassa toiminnassa,ei senkään jälkeen kun Trafin tarkastaja on tehnyt raportin,tarjotaan pikku summaa mikä ei edes riitä kyseisten vikojen osien hankintaan saati asennukseen lopuksi vaaditaan ettei tämän kerta summan maksamisen jälkeen minulla ole enään mitään vaateita kyseisestä asiasta.
        Sanonko mitä kydeisellä tarjouksella tein,no pyyhin per.............

        A-Katsastus – promoting European road safety

        Kannattaisikohan A-Katsastuksen poistaa yllä oleva lause kirjeistään ????


      • ÖLLÖLÄ__
        Autoilija vai? kirjoitti:

        Mitä katsastaja on ylipäätänsä tehtyt tupakansytyttimellä?

        Onko auto ehkä diesel? Ottanut moottorin kierrosarvot tupakansytyttimen jännitteen kautta?

        Otitko sinä navigaattorin irti vai katsastaja? Jos katsastaja niin sanoiko hän että tupakansytyttimen pohja jäi käteen tms?
        Mikä auto.

        eiköhän se ole sytyttänyt tupakin palamaan..


    • fransut

      Satusetä kirjoittelee. Vituttaa kun auto on resu jo muutaman vuoden iässä.

    • Jep, jep

      Auto tosiaan on diesel eli varmaan tuossa on käynyt juuri kuten arvelit... Katsastus mies oli ottanut tuon navigaattorin irti ja kuten kirjoitinkin niin kyllä hän jotain tuosta tupakansytyttimestäkin sanoi antaessaan raporttia... Oma virheeni toki kun en ehtinyt jäädä siltä seisomalta asiaa selvittämään. Auto on Jaguar

      • JaguarV6 BENSA

        Kuka vittu ostaa Jaguarin dieselmoottorilla???? Ja manuaalivaihteistolla???? Ei ainakaan kukaan täysjärkinen.... Etpä taida ymmärtää mikä on tyylikästä ja mikä ei.


    • AAAKK

      EI katsastukseen EI.

      Katsastuksella ei ole yhtään mitään tekemistä liikenneturvallisuuden kanssa. Kysymys on vain rahankeräyksestä.

      Minkälainen helppoheikki pitää olla että käy katsastamassa auton.

      • Jos nyt

        lopettaisit sen kirjoittelun, ettet nolaa enää itseäsi enempää.


    • joukahainen

      Älkää nyt, käykää ihmessä katsastushinnat.fi -sivuilla katsomassa Helppo-Heikin katsastusta. Sieltä löytyy ainakin 50 kehua tätä asemaa maailman parhaana ylistävänä paikkana. Kehut taisi jo olla, ennenkuin asemaa oli avattukaan.

      • helpporahastus

        Joopa joo.Minäkin menin vipuun,Helppo Katsastuksen mainoksen nähdessäni.Varasinpa ajan ja menin sitten katsastukseen.Ensinnäkin siellä oli erittäin nyrpeä tyttö tiskin takana.Aika myöhästyi 45 min.Katsastaja oli myös kuin myrkyn niellyt.Autoni on tätä ennen mennyt aina kerrasta läpi 4 v peräkkäin ja on vielä kehuttu erittäin hyväkuntoiseksi.Nyt sitten oli rekisterikilven valosta toinen polttimo pimeänä.Siitä merkintä ja uusintakatsastukseen.Rahastusta sanon minä.Ei enää koskaan siihen puljuun tarvitse mennä.Palaampa takaisin K1 asemalle,vaikka se vähän kalliimpi onkin.Siellä on sentään ystävällinen palvelu ja ajatkin pitää paikkansa.


    • dwq

      Höpö höpö, rekisterivalo toimimattomuus ei ole hylkäysvika, vaan siitä tulee otteelle korjausmääräys.

      Jos autosi hylättiin siinä oli muutakin vikaa tai katsastuspäätös ollut virheellinen ja siitä pitää pyytää oikaisu,

    • kantapäänkautta

      Joo minäkin katsastin pari vuotta sitten kans rellua ja siinä oli toinen rekkari valo kanssa pimeänä siitä tuli uusinta näyttö muutoin ei mitään muuta vikaa löytynyt.
      Enpä vaan tiennyt että se menisi korjauskehoituksella, näin sitä tyhmyydestä sakotetaan tässä tapauksessa 20€ ei ainakaan tarvii mennä enää koskaan samaan puljuun.

      • KKeijo

        Kaveri jauhaa paskaa..."menin maitokauppaan ja maksoin 20€ tomaatista".


    • gwq

      no jos noin on tapahtunut niin, sinuna menisin hakemmaan rahat pois konttorilta ja korkojen kera. Pari vuotta vanhat tapahtumat näkyy vielä trafin järjestelmässä ja väärä katsastuspäätös on helppo todeta.

      rekisterivalon toimimattomuus tai jos puuttuu on korjauskehoitus eikä siinä ole muuta vaihtoehtoa, tietysti jos muita vikoja tai veroja rästissä sitten ri juttu....

    • Helppoheikinkatsastu

      Rahastusta mitä rahastusta. Mitään vikaa ei ollut paitsi; Viime talvena ostetut talvirenkaat, lähes virheettömät ja vähän ajetut, mutta oli kuulemma liian suuri ero nastoissa, niin hylätty. Eipä ole ennen tullut kuin huomautus korkeintaan. En mene toiste.

      • Nasta-ero (max. 25 %) ei ole korjauskehotusvika. Se voi olla suullinen huomautus,
        jos ero jonkin verran yli. Mutta jos ero jo 50% luokkaa, on katsastajalle ainoa
        mahdolisuus arvosteluperusteiden mukaan hylätä auto. Tällöin voidaan
        ehdottaa niiden loppujenkin nastojen irti repimistä, jos ei ole rahaa tai
        haluja ostaa uusia renkaita.

        Rekisterikilven valosta hylkäämisen urbaani-legenda putkahtaa aina esiin aika
        ajoin. Arvosteluperusteiden mukaan se ei ole mahdollista. Kyseessä jokin
        ainakin minulle psykiaalis-sosiaalinen mysteeri.

        Ehkä katsastaja maininnut sen ensimmäisenä vikalistaa läpikäydessään
        ja vain se on autoilijalle päähän jäänyt. Aina pitäisi aloittaa niistä muista
        vioista ja heittää vain loppuun, että korjaa myös se kilven valo.


      • Heikinhelppoa

        Kuinka sinä oikein ajelet, jos olet useinkin saanut korkeintaan yhden kauden ajetuista nastarenkaista kommenttia nastojen määrästä. Taidat saada runsaasti kommenttia poliisiltakin tai sitten sinun kannattaisi pyytää apua auton käsittelyn opetteluun.


      • joukahainen
        Heikinhelppoa kirjoitti:

        Kuinka sinä oikein ajelet, jos olet useinkin saanut korkeintaan yhden kauden ajetuista nastarenkaista kommenttia nastojen määrästä. Taidat saada runsaasti kommenttia poliisiltakin tai sitten sinun kannattaisi pyytää apua auton käsittelyn opetteluun.

        Nastaero= hebrea. Tavalliinen autoilija ei ymmärrä hevopotaskaakan
        jostain ihmeen nastaerosta. Katsarin täytyy se pianolangasta hänelle
        vääntää. Jollei siihen pysty, on mulkero.

        Turhaa puhua laista, ellei sitä osoita lakikirjalla. Renkaat ovat se
        asia, missä pihdatan eniten. Hevonpaskan väliä itsensä ja kolmessa
        turvaistuimessa istuvan kersan hengestä. Renkaat ajetaan loppuun, ja
        jos katsari siihen puuttuu, on mulkero.

        Paitsi, jos tapahtuu onnettomuus, on katsari rikollinen, kun ei
        varoittanut.

        Hevonheinään kaikki katsastus ja jokainen ajakoon omalla vastuullaan.
        Hevonheinään kaikki liikennevalvonta ja kaikki ajakoon omalla vastuullaan.
        Liikenteeseen "revolverin laki", millä autoilijat selvittävät erimielisyytensä,.

        Kaikki tämä sopisi kyllä minulle.


    • Ikäloppu

      Pieni lisäys tähän Niittykummun Helppokatsastukseen liittyen, katsastusmies laittoi korjauskehotuksen: etusumuvalo suunnattu liian alas! Mitenköhän tämä liittyy ajoturvallisuuteen? Itse en ikinä ole edes käyttänyt sumuvaloja, eikä tietääkseni laki velvoita sellaisia autossa olemaan. Oli siellä muitakin pikkumaisuuksia, lisäksi ne esitettiin niin veemäisellä tavalla ettö luulin vieväni auton samantien romuttamolle. Kun sitten rauhassa katselin vikalistaa niin ei siellä ollut kuin kaksi vikaa jotka on suht koht helppo korjata. Turhaa kunnioitusta meikäläisellä (varmaan valtion katsastusajalta peräisin, vanha olen joo) katsastusukkoa kohtaan. Olisi pitäinyt sanoa sille suorat sanat. Ihan kuin ihmiset tahallaan, katsastusukkoja kiusaten, toisivat vanhoja romuja katsastettavaksi!

      • Mikä eläin kuvassa?

        Liian alas suunnattu sumuvalo voi häikäistä vastaantulija märän asfaltin kautta heijastuessaan. Valaistessaan auton edessä lähialueen turhan kirkkaaksi vaikeutuu näkyvyys sille etäisyydelle, johon pitäisi nähdä kunnolla.

        Tuo merkintä ei ollut pikkumaisuutta. Mitä olivat ne pikkumaiset merkinnät?


    • Krubu

      Turun helppokatsastus myös, varattu aika melkein tunnin myöhässä ja vielä päivällä. Todelle nihkeää touhua oli vastaanotossakin. Ensi kerralla maksan sen vitonsen ihan siitä, ettei tartte päiväänsä pilata.

    • Vääryyttäkoenut

      ÄLÄ MENE Espoon Helppoheikkikatsastukseen. Kivenlahdessa Visvapää on kuin ilmetty 70 luvun katsastaja kunnon "asiakas" on aina väärässä...

      ÄLÄ MENE

    • puppe3

      No juu samaa nihkeää on kohtelu Lahdenkin helpossa katsastuksessa, eli järjestään myöhässä puolituntia - tunti ja muutenkin nihkeeää ja tosi tarkkaa syynäystä vanhassa autossa, eli tästä lähtien takaisin a-katsastukseen vaikka vähän maksaakin enempi, mutta ei tartte yleensä ootella eikä muutenkaan päivä pilalla.

    • huono1

      Virolaisten miehittämä Kivenlahden Helppokatsastus, täysin kyvytöntä toimintaa ilmeisesti katsurit otettu pystymetsästä euron liksalla töihin. Ei enää ikinä tonne katsastukseen, muutenkin erittäin tympeätä palvelua. Asiakaspalveluammatissa olisi minun mielestä suotavaa osata kommunikoida paikallisella kielellä tai jos siihen ei pystytä tulisi siitä ilmoittaa.

    • ei enään ikinä..

      Aikovat vielä irtisanoa henkilökunnan ja korvata halvalla virolaisella työvoimalla.

    • vaikea katsastus

      Lahden ``helppo``katsastus. Auto hylättiin, vein korjaamolle, jossa sanottiin että kyseisen osan takia ei olisi pitänyt hylätä, mutta vaihdetaan uuteen nyt kun käsketään. En viitsinyt asiaa viedä eteenpäin. Eipä tarvitse toista kertaa mennä em. puljuun, eikä kyllä mene kukaan tuttukaan.

    • turhia kuluja

      Varokaa ihmessä Heikinlaakson Helppokatsastusta, sillä siellä nuorimies hylkää
      ehjiä autoja. Itselläni vaihdattivat korjaamon mukaan ehjän etupyörän laakerin uuteen 250 EUR ja hikoilevasta ventiilikopan tiivisteestä tuli ympäristöhaitta korjauskehoitus.
      Tämä helppokatsatus= tosi vaikea.

    • nn5555

      aijaa oon käynyt heikinlaaksossa 2 kertaa ei mittään pahaa sanottavaa katsastajista vaikka kerran on hylätty mutta asiallinen hylky pohjassa reikä!

      tattarisuolla kävin aikaisemmin mutta viime kerralla oli asiatonta puhettaa auton pohjan tarkistamisesta seuraavaalla kerralla niin en ole enää niiden asiakas !kyllä pohjan voi tarkistaa muttei sillee n et hakkaa sen ihan hajalle vaikka olen hitsauttanut autoni pohjaa tällä hetkeellä yli 500 eurolla ei ole kiva kuulla et tyyliin "ens kerralla revin sen irti" yms

    • asiantuntija.

      "turhia kuluja" oletko tyhmä jos vaihdat ehjän osan uuteen? Vajakki paska!!

    • SIKA.

      Niimpä, vittu mikä VATUSSI tämä "turhia kuluja"!!!!!!!

      • Syyrakki

        Jos pohjaa hitsattu jo tähän asti 500 eurolla, niin ensi vuonna tämä
        "kotiväen mieleinen" raato jo vihdoinkin paaliin. Päästäisiin edes yhdestä
        ongelmajätteestä. Sanoi Syyrakki.


    • Suhteellisuudentaju

      Kappas. Sullakin vähän vastaava kokemus sieltä kun mulla. Aiva turhaa, venytettynäkin täysin tulkinnanvaraista nipottamista,Ja asioista mitkä on ennen mennyt (luonnollisesti) läpi täysin samankuntoisena. Sinne max. 4 vuotisilla autoilla. Taitaa pojat siellä olla tottuneet aika kermaluokkaan. Noilla katsastushinnoilla ja turhilla uusintakatsastuksilla varmaan harva heistä mitään keskinkertaista autoa omistavat.

    • Leijonakatsastukseen

      Lohjan Virkkalassa sijaitseva HK ihan idiottipaikka. Joku Lauri S. veti katsastuksen ja etsimällä etsi, vaikka kaikki päästöt, jarrut, iskarit, valot, hallintalaitteet ja muutkin turvalliseen ajamiseen liittyvä oli kunnossa niin takapöntön ohittamiseen rupes itkemään vaikka kun päästöt on ok ja 86db alittuu niin takapönttö ei ole pakollinen. Taisi olla vuoden hylkäyskiintiö tavoittamatta?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1759
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1664
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      61
      1500
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      71
      1495
    5. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      102
      1458
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1385
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1359
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1192
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe