Sairastan kyllä vakavaa masennusta ja olen sen tähden kuntoutustuella. Psykologi tutki 'persoonaani' ja sain entisen diagnoosini lisäksi persoonallisuushäiriö diagnoosin.
Ensin ajattelin että ihan ok, että hyvä kun selvisi 'jotain', mutta nyt mulla on mennyt yöunet ja olen totaalisen masentunut diagnoosista. Esim. mieheni sanoo ettei diagnoosin määritelmät ole ollenkaan 'minua'..tai mitä hän minut on nähnyt vuosien ajan.
Olenko nyt ottanut itseeni kun murhedin diagnoosia; minusta kun se ei ole ihan kohdallaan, vaikka ammatti-ihminen sen on tehnyt. Ketä 'uskoa'; omaa läheistä ihmistä, ammatti-ihmistä, omaa sisimpää...??!
Sain diagnoosin...?
6
190
Vastaukset
- alalla-.-
OT;
psykologi ei aseta kellekään diagnooseja ellei hän sitten ole peruskoulutukseltaan myöskin lääkäri. Suomessa vain lääkäri voi asettaa diagnoosin. Psykologi toki testaa jne., on yhteydessä lääkäriin, mutta ei diagnosoi ketään.
Sinä olet sinä, et diagnoosisi. Hoidon suhteen on hyvä että diagnosoidaan...
Hyvää kesää!- liisa ihmemaassa
Jos kaikki alalla toimivat testattaisiin niin varmaan hoitohenkillöstö johtaisi kaikista ammattiryhmistä kaikkein eniten persoonaallisuus häiriöisten ihmiisten ryhmää. On tutkittu minkä tyyppiset hakeutuvat hoitoalalle... huono itsetunto, kateellisuus, elämätön elämä...
Psyk. puolella diagnooseilla ei ole muuta merkitystä kuin lpotilaan leimaaminen.
Psykiatrisellla puolella ei ole muuta tarkoitusta kuin nähdä avunhakijat mahdoliisimman sairaiina jotta työntekijän oma "terveys" omassa päässä korostuu. ´Vanha kansa tietää "hullut on hulluja hoitamassa..."
- laaja kirjo
Kuten jo vastattu niin vain lääkäri voi antaa diagnoosin. Toki moni muu alan ammattilainen on harjaantunut näkemään mistä on ( voi olla kyse) kunkin potilaan kohdalla. Mutta tärkeintä on, että hakee apua kun tuntee ja tiedostaa ongelmansa ja mahdollisen ongelmakäyttäytymisen. Persoonallisuushäiriöitä on lukuisia ja ei ole ns puhdasta diagnoosia ( tai on aniharvoin). Yhdessä Ihmisessä voi olla useitakin persoonallisuuden häiriöitä yhtäaikaa. Tuossa yksi artikkeli eri persoonallisuushäiriöistä. Se vielä, että jokaikisen "oireen" ei tarvitse natsata saadakseen dg:n.
http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/741704?ihmissuhteet-seksi-seksologi - skit so
ammattikoulusta valmistunut mieluri osaa myös tunnistaa skitsofrenian jos työkokemusta on parikin vuotta.
- 19+7
Diagnooseja on keksitty nykypäivänä niin paljon, että jos jokainen maapallon ihminen tutkittaisiin, niin varmasti jokainen sopisi johonkin diagnoosin määritelmään.
- sanojavain
Diagnosointi on kyllä kova sana nykyään mutta niitä tehdään yleensä vain hoitoa helpottamaan. Et sinä siitä mihinkään muutu. Sinuna unohtaisin vain sen hienon sanan ja keskittysin tekemään elämällä sitä mitä sillä on tarkoitus tehdä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756